text_structure.xml
6.42 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławPiotrowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Serdecznie witam przybyłych na posiedzenie gości, a w szczególności przedstawiciela Prezydenta RP Andrzeja Dudy, panią Annę Surówkę-Pasek – podsekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta RP oraz pana Krzysztofa Kondrata – eksperta w Biurze Prawa i Ustroju Kancelarii Prezydenta RP. Witam panie i panów posłów oraz sekretarzy Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławPiotrowicz">Proponowany porządek posiedzenia obejmuje rozpatrzenie poprawki zgłoszonej w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (druki nr 1563 i 1590).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławPiotrowicz">Stwierdzam, że Komisja dysponuje kworum niezbędnym do podejmowania uchwał.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StanisławPiotrowicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zaakceptowała zaproponowany porządek posiedzenia. Uwag do tej propozycji nie ma, a więc przystępujemy do realizacji zaakceptowanego porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#StanisławPiotrowicz">W trakcie drugiego czytania projektu przedstawiciele Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska złożyli jedną poprawkę, która zmierza do wydłużenia vacatio legis do 14 dni. Uzasadnienie tej poprawki słyszeli państwo na sali posiedzeń. Jeżeli pani poseł Zofia Czernow chce przypomnieć powody zgłoszenia poprawki, to proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZofiaCzernow">Poprawka KP PO zmierza do wydłużenia vacatio legis do 14 dni. Uważamy, że jest to absolutne minimum. Myślę, że powinniśmy stosować w tym zakresie pewne standardy, ponieważ nadmierny pośpiech powoduje, że często popełniamy błędy. Z tego powodu dzisiaj musimy poprawiać ustawę. Uważamy, że nic takiego się nie dzieje, żeby w tym przypadku nie zastosować 14-dniowe vacatio legis. Bardzo proszę o poparcie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławPiotrowicz">Znane są nam te standardy, ale musimy się także kierować pewną logiką. Czemu to wydłużenie vacatio legis miałoby służyć? Uważam, że w tym przypadku nie ma takiego uzasadnienia.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławPiotrowicz">Oddaję głos wiceprzewodniczącemu Komisji posłowi Andrzejowi Matusiewiczowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejMatusiewicz">W takich sytuacjach racjonalny ustawodawca zawsze kieruje się tym, kto jest adresatem przyjmowanej normy. W tym przypadku jej adresatem są przedstawiciele Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, a więc profesjonalni prawnicy, którzy zastępują Prokuratorię Generalną w postępowaniach z udziałem Skarbu Państwa, a także w postępowaniach, w których reprezentować będą organy administracji rządowej oraz państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. To nie jest ustawa, która jest skierowana do milionów obywateli. Nie jest to ustawa ustrojowa ani dotycząca np. ubezpieczeń społecznych. To nie jest także któryś z kodeksów. Czyli nie mamy do czynienia w tym przypadku z aktem prawnym, która wymaga odpowiedniego przygotowania się do jego wdrożenia. Chodzi o to, żeby w toczących się postępowaniach przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym mogli jak najszybciej wziąć udział prawnicy reprezentujący Prokuratorię Generalną, działający w imieniu Skarbu Państwa. Są przecież wyznaczone terminy rozpraw, biegną też terminy związane ze środkami odwoławczymi i dlatego w interesie Skarbu Państwa i Prokuratorii Generalnej jest, żeby ustawa weszła w życie jak najszybciej, nawet o te dwa tygodnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławPiotrowicz">Warto przypomnieć, że prezes Prokuratorii Generalnej stwierdził na posiedzeniu Komisji Sprawiedliwości, że Prokuratoria jest gotowa natychmiast przystąpić do realizacji zadań określonych w ustawie i nie jest jej, jako adresatowi tej normy, potrzebne żadne vacatio legis. Warto o tej deklaracji pamiętać.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławPiotrowicz">Czy ktoś jeszcze chce w tej sprawie zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń do dalszej dyskusji, a więc możemy przystąpić do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#StanisławPiotrowicz">Za przyjęciem poprawki opowiedziało się 4 posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZofiaCzernow">Proszę dobrze policzyć, gdyż 5 posłów głosowało za przyjęciem poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławPiotrowicz">Wobec tego powtórzymy głosowanie. Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławPiotrowicz">Za przyjęciem poprawki opowiedziało się 5 posłów, 13 było przeciwnych, żaden nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#StanisławPiotrowicz">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała wymaganej większości głosów.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#StanisławPiotrowicz">Pozostaje sprawa wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, żeby w dalszym ciągu funkcję tę pełnił poseł Andrzej Matusiewicz. Czy jest na to zgoda?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławPiotrowicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zaakceptowała tę kandydaturę. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że poseł Andrzej Matusiewicz reprezentować będzie Komisję na posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StanisławPiotrowicz">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>