text_structure.xml
38.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WłodzimierzBernacki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów członków komisji regulaminowej. Witam przedstawicieli Biura Legislacyjnego. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WłodzimierzBernacki">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu posłom dostarczony. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że porządek został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WłodzimierzBernacki">Przechodzimy zatem do realizacji porządku, a więc do pierwszego czytania poselskiego projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, druk nr 1482.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WłodzimierzBernacki">Przypominam, że na podstawie art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu pierwsze czytanie projektu obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WłodzimierzBernacki">Przedstawicielem wnioskodawców jest pan poseł Andrzej Matusiewicz. Proszę pana posła o przedstawienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ta nowelizacja regulaminu Sejmu związana jest z ustawą uchwaloną przez Sejm o usuwaniu skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem przepisów prawa. Jak pamiętamy jest tam nowe uprawnienie dla Sejmu powołania 8 osobowej komisji weryfikacyjnej. Do tej pory przepisy regulaminu Sejmu regulują tryb powołania czy też wyboru innych organów konstytucyjnych; ustalają jaki podmiot ma prawo zgłaszania kandydatów, tj. Marszałek Sejmu, Prezydium Sejmu albo grupa posłów. Dotyczy to obu Trybunałów: Stanu i Konstytucyjnego, dotyczy to Prezesa IPN, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka. Dotyczy to również Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Rady Polityki Pieniężnej. W związku z tym, że ustawa ta została już ogłoszona w Dzienniku Ustaw z 4 kwietnia tego roku i jest tam 30-dniowy termin wejścia jej w życie, ona wejdzie w życie z dniem 5 maja 2017 r. Proponuje się, żeby w tym rozdziale – jeżeli chodzi o systematykę regulaminu Sejmu, który mówi o powołaniu, czy też wyborze organów konstytucyjnych, czy też organów innych, ale gdzie uprawnienie do powoływania, bądź wyborów jest zawarte w ustawach, ten tryb postępowania, podmioty uprawnione do zgłaszania kandydatów i samą procedurę wyboru – dodać nowy art. 31a po art. 31. Byłby on następującej treści, że Sejm powołuje i odwołuje członków Komisji do spraw usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa. Wnioski w sprawie powołania lub odwołania może zgłaszać Marszałek Sejmu lub 35 posłów. I następnie są odesłania co do tej procedury zgłaszania. Odesłanie pierwsze dotyczy art. 4 ust. 2 regulaminu, ale chodzi tylko o zdanie drugie. Zdanie drugie brzmi, że poseł może poprzeć tylko jedną kandydaturę. Następnie są odesłania do art. 30 ust. 2 do 9 regulaminu Sejmu, ale trzeba wziąć pod uwagę… Zwrócę się do pana mecenasa Biura Legislacyjnego, bo moim zdaniem, należałoby tutaj doprecyzować, jeżeli chodzi o art. 30 ust. 3, bo to dotyczy generalnie również innych przypadków powołania, bądź wyboru tych osób, których już szczegółowo te organy wymieniłem poprzednio. W przypadku komisji weryfikacyjnej nie ma kadencyjności. Więc jeżeli jest odesłanie do art. 30 ust. 3 – w całości, a ten ust. 3 ma cztery punkty, przeczytam dwa pierwsze: „1) wnioski składa się Marszałkowi Sejmu w terminie 30 dni przed upływem kadencji”. W tym przypadku, to nie będzie miało zastosowania. Punkt drugi brzmi: „2) 21 dni od dnia odwołania…” – to może mieć zastosowanie, bo ustawa przewiduje odwołanie członków komisji weryfikacyjnej. Następny trzeci punkt, to moim zdaniem, też nie będzie tego dotyczyć, ponieważ brzmi on tak: wnioski składa się Marszałkowi Sejmu w terminie ustalonym przez Marszałka Sejmu w pierwszym dniu pierwszego posiedzenia Sejmu – w stosunku do kandydatów na zastępców przewodniczącego i członków Trybunału Stanu. A więc ten punkt dotyczy określonego tylko organu. Tutaj Sejm nie wybiera ani przewodniczącego komisji, ani zastępcy przewodniczącego. Ten punkt nie powinien być przedmiotem odniesienia. Punkt 4 dotyczy takich przypadków, gdzie ten wybór następuje po raz pierwszy. Czyli tutaj powinien mieć zastosowanie. Pozostałe odesłania z tego art. 30 ustępy od 4 do 9 w tym przypadku mogą mieć również zastosowanie i też ten przepis z art. 31 ust. 1, 2 i 3, który mówi o procedurze wyboru wtedy, gdy jest więcej kandydatów i z uwagi na mniejszą liczbę oddanych głosów takiej procedurze w kolejnych turach wyborów ten kandydat, który uzyskuje najmniejszą liczbę głosów po prostu odpada i w kolejnej turze już nie bierze udziału.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejMatusiewicz">Jeżeli chodzi o termin wejścia tej uchwały w życie, to w projekcie jest odesłanie do tej ustawy, kiedy ta ustawa wchodzi w życie. Dzisiaj już wiemy, kiedy ona wejdzie w życie. Wejdzie w życie 5 maja i dopiero po tym terminie może się ta procedura rozpocząć, więc można zamienić przepis tego artykułu, który mówi o dacie wejścia w życie, na konkretną datę, że uchwała Sejmu o zmianie regulaminu wchodzi w życie z dniem 5 maja 2017 r.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejMatusiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Otwieram debatę. Uprzejmie proszę państwa posłów o zabieranie głosu w sprawie przedłożonego projektu. Zgłasza się pani poseł Scheuring-Wielgus, bardzo proszę; a później głos zabierze pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Dziękuję, panie przewodniczący. W pierwszej kolejności chciałabym zapytać, bo nie rozumiem dlaczego państwo wpisujecie procedurę powołania, w dodawanym art. 31a, podczas gdy powoływanie członków organów reguluje art. 26 i art. 29 regulaminu Sejmu. Według mnie te propozycje rozbijają spójność legislacyjną regulaminu Sejmu i w sposób zupełnie niepotrzebny powielają zapisy już obecnie znajdujące się w regulaminie. Wystarczyłoby tak naprawdę te przepisy umiejscowić w innym miejscu, na przykład w art. 26 regulaminu, określającym tryb powoływania członków organów państwa. Chciałabym, żeby Biuro Legislacyjne odniosło się do tego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JoannaScheuringWielgus">Ja też złożyłam dwie poprawki do tej zmiany regulaminu. Może je przeczytam.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WłodzimierzBernacki">Pani poseł, może wtedy do tego wrócimy, kiedy już będziemy szczegółowo rozpatrywać projekt uchwały. Może będzie to skuteczniejsze. Dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WłodzimierzBernacki">Może na razie prowadźmy dyskusję na poziomie ogólnym. Teraz głos zabierze jeszcze pan przewodniczący Głogowski, a później oddam głos przedstawicielom wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WłodzimierzBernacki">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TomaszGłogowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowna Komisjo, oczywiście można dyskusję ogólną nad tym projektem skwitować stwierdzeniem, że wynika ona z wejścia w życie wkrótce ustawy sejmowej, która została przyjęta i że jest to techniczna zmiana. Nie mniej jednak, jeżeli posłowie, którzy byli przeciwko tej ustawie, którzy uważali, iż powoływanie takiej specjalnej komisji z jednej strony jest poświadczeniem kapitulacji prokuratury, która byłaby najwłaściwszym organem do wyjaśnienia ewentualnych nieprawidłowości, a z drugiej strony tworzeniem instytucji na potrzeby widowiska telewizyjnego, to trudno oczekiwać, żeby ze strony tych posłów, którzy byli przeciwni powoływaniu, tworzeniu takiej komisji, byłoby bezdyskusyjne poparcie takiego projektu zmiany w regulaminie Sejmu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TomaszGłogowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WłodzimierzBernacki">Bardzo proszę, pani poseł Scheuring-Wielgus.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Mam jeszcze jedną uwagę. We wniosku, w tej zmianie jest informacja, że może to zgłosić grupa 35 osób. Mam pytanie, jak to się ma do treści choćby uzasadnienia samego projektu, który państwo przedstawiacie, zgodnie z którym piszecie państwo tak, że członkowie komisji wybierani przez Sejm powinni być wyłaniani w drodze porozumienia pomiędzy poszczególnymi ugrupowaniami reprezentowanymi w Sejmie. I tutaj trudno jest uzyskać takie porozumienie, gdyż większość klubów nie może nawet złożyć wniosku w tej sprawie. Państwo obiecywaliście, że 4 miejsca otrzyma opozycja, więc pytanie jest następujące, jak Nowoczesna, czy Kukiz’15 mieliby zgłosić swoich kandydatów skoro nie mają 35 posłów w swoim klubie. W zasadzie tylko PiS i PO ma odpowiednią liczbę posłów, by taki wniosek złożyć. To jest w zasadzie w jakiś sposób złamanie państwa deklaracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zadać pytania posłowi wnioskodawcy? Nie widzę, zatem panie pośle bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Dziękuję bardzo. Przywołanie przez panią poseł, że to można by było zrobić w art. 26 lub w art. 29 z punktu widzenia legislacyjnego, moim zadaniem, nie jest trafne. Art. 26 wymienia bowiem określone organy, które są wybierane: zastępców przewodniczącego i członków Trybunału Stanu, sędziów Trybunału Konstytucyjnego, członków Rady Polityki Pieniężnej, członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz członków Krajowej Rady Sądownictwa. Jest tu napisane Krajowej Rady Prokuratury, więc myślę, że tu też należałoby wystąpić z nowelizacją… Była już, tak? Być może, że mam jeszcze stary egzemplarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WłodzimierzBernacki">Pan poseł ma egzemplarz z początku kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Tak. I w art. 29 – to też są, Wysoka Komisjo, określone podmioty: Prezes NIK, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka i Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejMatusiewicz">Przypomnę, że po wejściu w życie tego regulaminu ustawa o Instytucie Pamięci Narodowej, która została uchwalona w 1997 r. weszła w roku 1998. Proszę zauważyć, że też był dodany po art. 26, art. 26a, który mówi o tym, jaka jest procedura wyboru, czy powołania członków Rady Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. I moim zdaniem – myślę, że wypowie się również w tym zakresie pan mecenas z Biura Legislacyjnego – uzasadnione jest właśnie wprowadzenie osobnego artykułu, który ustali cały alembik postępowania dotyczącego powołania i odwołania członków komisji weryfikacyjnej.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejMatusiewicz">Co do zaś tej sugestii, że jest to niespójne z uzasadnieniem, właśnie grupa 35 posłów… Wiemy, że kluby poselskie Kukiz’15, PSL i chyba obecnie Nowoczesna też nie dysponuje taką liczbą posłów, więc musi dojść do porozumienia, żeby inni posłowie poparli tę kandydaturę określonej osoby i żeby po prostu – mówiąc potocznie – zebrana była ta odpowiednia liczba 35 posłów.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#AndrzejMatusiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję. Zgłasza się pani poseł Scheuring-Wielgus.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Chciałabym odnieść się do tego, co pan powiedział o art. 26a, który pan cytował, że został dodany. Tak, on został dodany, ale też został uchylony, więc go już nie ma. Natomiast rzeczywiście…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Ale jest zmieniony, proszę pani, art. 26a…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WłodzimierzBernacki">Panie pośle, za chwileczkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Ja wiem, ale łatwiej jest dodać organy do punktu, który jest w regulaminie niż dodawać kolejny punkt, poszerzając regulamin. Wystarczy dodać organy: komisja weryfikacyjna, przedstawiciele, itd.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JoannaScheuringWielgus">Natomiast to, co pan powiedział na końcu, to trochę – powiem panu – jest śmieszne, bo to jest pokazywanie, że większość ma łatwiejszy dostęp i łatwiejsze zadanie do tego, żeby stworzyć daną komisję, a mniejszość ma to po prostu utrudnione. A więc to nie jest w zasadzie żadne wytłumaczenie. Poprosiłabym jednak o informację od Biura Legislacyjnego odnośnie do tych dodatkowych artykułów. Co Biuro Legislacyjne o tym myśli?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WłodzimierzBernacki">I pan poseł, bardzo proszę, o ewentualne odniesienie się do tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Nie, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WłodzimierzBernacki">Zgłasza się jeszcze pan poseł Urbaniak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JarosławUrbaniak">Chciałbym się technicznie zapytać o zastosowanie art. 4 ust. 2, zdanie drugie. Art. 4 dotyczy wyboru Marszałka Sejmu. Wtedy zdanie drugie, mówiące o tym, że każdy poseł może głosować tylko na jednego kandydata jest jasne, logiczne, klarowne. Rozumiem, że komisja nie będzie jednoosobowa, więc będziemy wybierali w jednym, przynajmniej w tym pierwszym głosowaniu, starali się wybrać pełen skład komisji. Chciałem zapytać, jak to będzie stosowane i gdzie można znaleźć przepisy precyzujące, jak zastosować to zdanie drugie do organu wieloosobowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Proszę Biuro Legislacyjne. Panie mecenasie, proszę o odniesienie się do tych pytań, uwag, które zostały poczynione przez państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wojciech Miller, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#WojciechMiller">Jeśli chodzi o tę kwestię techniczno-legislacyjną, to jest propozycji zawartej w projekcie, żeby regulacja dotycząca powoływania członków komisji znalazła się osobnym artykule, to ze strony Biura Legislacyjnego w tym zakresie nie ma zastrzeżeń. Wnioskodawcy zdecydowali się na taką konstrukcję. Ona co do zasady jest odmienna w stosunku do tego jak w tej chwili w regulaminie, w odniesieniu do tego rozdziału, przepisy wyglądają. Natomiast regulamin zawierał – tak jak państwo zwróciliście uwagę, część przepisów była uchylana w związku z likwidacją, bądź zmianą nazw niektórych organów – przepisy szczególne. Wnioskodawcy zdecydowali się na taką konstrukcję. Nie można poczynić do tego zastrzeżeń natury prawnej, czy legislacyjnej, z tego względu, że kompleksowo w jednym artykule będzie znajdowała się regulacja odnosząca się do członków komisji.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#WojciechMiller">Powtórzę; ze strony legislacyjnej tutaj zastrzeżeń poczynić nie można. Natomiast, jeśli chodzi o pytanie pana posła Urbaniaka, czyli o zastosowanie art. 4 ust. 2 zdanie drugie, to proszę zwrócić uwagę, że odesłanie do odpowiedniego stosowania tego przepisu znajduje się również w art. 30 w ust. 1 w ostatnim zdaniu i odnosi się właśnie do sytuacji powoływania organu kolegialnego, jakim jest komisja. Sekretariat Posiedzeń Sejmu, który zajmuje się stosowaniem tego przepisu, nie zgłasza uwag co do – przynajmniej ja nic o tym nie wiem – stosowania tego przepisu w praktyce, więc należy założyć, że również takich wątpliwości nie będzie w przypadku dodawanego artykułu.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#WojciechMiller">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, czy można?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WłodzimierzBernacki">Tak, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję bardzo. Panie mecenasie, szkopuł tkwi w tym, że wnioskodawcy przywołują art. 30, ale tylko ust. 2–9, ten pierwszy omijają.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WojciechMiller">Nie, nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WłodzimierzBernacki">Pan mecenas jeszcze raz, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WojciechMiller">Proszę zwrócić uwagę, że wprost w ust. 3 art. 31a w projekcie wskazany jest przepis art. 4 ust. 2 zdanie drugie, czyli on będzie miał zastosowanie nie na zasadzie – mówiąc kolokwialnie – kaskadowego odesłania tylko poprzez odesłanie wprost. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Zgłasza się pan poseł Matusiewicz, przedstawiciel wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Dziękuję bardzo. Chciałem odpowiedzieć panu posłowi Urbaniakowi dlaczego art. 30 ust. 1 jest ominięty, ponieważ tam jest alternatywa, jeżeli chodzi o powołanie. A więc, że są takie podmioty: marszałek, albo co najmniej 35 posłów, jeżeli chodzi o stanowisko sędziego Trybunału Konstytucyjnego; prezydium albo co najmniej 50 posłów na stanowisko Rzecznika Praw Dziecka. I proszę również zauważyć, że jest też odesłanie do art. 4 ust. 2. Zdanie drugie stosuje się odpowiednio, tak samo jak jest w tym naszym projekcie, czyli że każdy poseł może poprzeć tylko jednego kandydata na członka komisji weryfikacyjnej.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#AndrzejMatusiewicz">Prosiłbym jeszcze, żeby pan mecenas ustosunkował się do mojego wniosku, by doprecyzować art. 30 ust. 3 pkt 2 i 4, które mogą się odnosić do tej naszej inicjatywy uchwałodawczej w zakresie trybu powołania i odwoływania członków komisji weryfikacyjnej. Pozostałe bowiem pkt 1 i 3 z tego ust. 3 art. 30 dotyczą innych sytuacji, gdzie jest mowa o kadencyjności i wyborze na pierwszym posiedzeniu Sejmu kolejnej kadencji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pana mecenasa.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję, panie przewodniczący. Rzeczywiście, jeśli chodzi o ust. 3 art. 30, to w nim wymienione są sytuacje liczenia terminów na zgłaszanie kandydatów i one oczywiście przez to, że odnoszą się do różnych sytuacji powoływania, bądź wygaśnięcia mandatu, to te terminy są wskazywane w różny sposób. I pan przewodniczący ma rację, że nie wszystkie te sytuacje z ust. 3 będą miały zastosowanie. Nie będzie miała zastosowania sytuacja, czy ta przesłanka z pkt 1, to jest 30 dni przed upływem kadencji z tego względu, iż ustawa nie przewiduje kadencyjności członków komisji.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#WojciechMiller">Jeśli chodzi o pkt 2, to tutaj ten przepis będzie miał zastosowanie. Ustawa przewiduje możliwość, zresztą regulamin też, odwołania członka komisji przez Sejm. Pkt 3 siłą rzeczy w związku z tym, że odnosi się do zastępców przewodniczącego i członków Trybunału Stanu nie będzie miał zastosowania. Pkt 4 w związku z tym, że ustawa nie przewiduje terminu na zgłaszanie kandydatów po raz pierwszy powinien mieć zastosowanie. Natomiast zastanawiam się nad pkt 5. I skłaniam się ku temu, aby ten pkt 5 przywołać, a mianowicie na taką sytuację, kiedy na podstawie pkt 2 nie będzie można stwierdzić wygaśnięcia mandatu. Ustawa nie przewiduje trybu stwierdzania wygaśnięcia mandatu członka komisji, o ile w przypadku odwołania będzie oczywiste, że będzie do ustalenia kiedy to odwołanie nastąpiło. Natomiast w przypadku na przykład śmierci i braku trybu stwierdzania wygaśnięcia mandatu może pojawić się wątpliwość. Z tego względu pozostawiłbym pkt 5, jeżeli chodzi o ust. 3.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#WojciechMiller">A więc odesłanie do ust. 3, jeżeli taka poprawka miałaby zostać przyjęta, w mojej ocenie powinno obejmować ust. 3 pkt 2, 4 i 5. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#TomaszRzymkowski">Szanowny panie przewodniczący, mam pewną wątpliwość. Przepraszam, że trochę się spóźniłem, więc może ta kwestia była już poruszana. Gdyby była, to proszę mi przerwać. Chodzi mi o pkt 2. Mianowicie, o prawo zgłaszania kandydatów. Przy obecnej konstrukcji…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WłodzimierzBernacki">Ta kwestia była już poruszana.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#TomaszRzymkowski">…trzy kluby nie będę miały możliwości zgłoszenia, w tym mój klub. I mam pytanie, czy nie można byłoby dopisać do tego katalogu podmiotów zgłaszających obok Marszałka Sejmu lub 35 posłów: klubów parlamentarnych. I tak parlament będzie decydował o wyborze. Chodzi tylko i wyłącznie o danie prawa zgłaszania kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WłodzimierzBernacki">Rozumiem. Rzeczywiście ta kwestia była już poruszana, ale jeszcze raz bardzo proszę pana posła wnioskodawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Do tej pory nie ma takie praktyki, żeby kluby parlamentarne zgłaszały. We wszystkich innych organach powoływanych, czy wybieranych przez Sejm jest określona liczba posłów: 15, 35 albo 50 w niektórych przypadkach. Marszałek Sejmu i Prezydium Sejmu to są organy uprawnione do zgłaszania kandydatów na te organy wybieralne przez Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze głosy? Zgłasza się pan poseł Urbaniak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JarosławUrbaniak">Zamknęliśmy w kwestii tego, jak będziemy głosować, chyba nie tę uliczkę co trzeba. Odwołanie do art. 4 ust. 2 zdanie drugie, które tam zostało umieszczone przez naszych poprzedników celem wyboru Marszałka Sejmu, czyli jednej osoby na jedno stanowisko…</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Nie tylko.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JarosławUrbaniak">Tam: tak. Później jest parę razy przywoływane jeszcze w regulaminie Sejmu. Ale panie pośle wnioskodawco, wy także przywołujecie art. 31 ust. 1, 2 i 3. A w ust. 3 jest przywołanie tego art. 4, ale już nie do ust. 2 tylko ust. 4 i 5. Ust. 4 i 5 tego artykułu mówi o mechanizmie w jakim wybieramy Marszałka Sejmu – jedną osobę na jedno miejsce, w przypadku kiedy kandydatur jest więcej. Czyli tu jest zastosowany mechanizm – i o to mi chodziło – że większość sejmowa może absolutnie wybrać cały skład komisji jednostronnie. I tylko o to mi chodzi, że tak zapisany w projekcie uchwały mechanizm, poukrywany poprzez odsyłania do artykułów już istniejących, powoduje, że ten problem, o którym mówiła pani poseł i pan poseł, czyli możliwości składania kandydatów tylko i wyłącznie przez Marszałka Sejmu i grupę 35 posłów, który jest wymogiem aktualnej sytuacji politycznej i składu parlamentu, bardzo rygorystyczny i tak nic nie zmienia, ponieważ większość sejmowa, a w tym przypadku Prawo i Sprawiedliwość i tak zdecyduje kto dokładnie, od początku do końca, będzie w składzie tej komisji. I ten mechanizm jest, w tym projekcie uchwały, zapisany.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję. Czy pan poseł Matusiewicz chciałby się odnieść do tej kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Myślę, że takie obawy pana posła są nieuzasadnione. Na pewno tutaj dojdzie do porozumienia. Nam chodzi o to, żeby też byli przedstawiciele opozycji w tej komisji. Chcę zwrócić uwagę, że to co pan mówi, to dotyczy… Ten artykuł 31 ust. 2 dotyczy wszystkich innych organów…</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JarosławUrbaniak">Ust. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Art. 31 ust. 2… może inaczej powiem, ten który dotyczy art. 4 ust. 4 i 5. To proszę pana dotyczy wyboru wszystkich organów, o których tutaj wiemy, że są wybierane przez Sejm. Już nie będą przytaczał tych organów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Informuję, że Komisja zakończyła pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, druk nr 1482.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#WłodzimierzBernacki">Proponuję przejście do szczegółowego rozpatrzenia projektu. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja wyraziła zgodę na rozpatrzenie projektu. Sprzeciwu nie słyszę. Zatem przechodzimy do szczegółowego rozpatrzenia projektu.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#WłodzimierzBernacki">Czy są uwagi do tytułu uchwały? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu stwierdzę, że Komisja przyjęła tytuł uchwały. Sprzeciwu nie słyszę. Zatem tytuł został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#WłodzimierzBernacki">Przechodzimy do art. 1. Czy są uwagi do art. 1? Proszę, zgłasza się pani poseł Scheuring-Wielgus.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Zgłaszam dwie poprawki, które też przedłożyłam panu przewodniczącemu, które brzmią: „1) w art. 26 po ust. 1 dodaje się ust. 1a o następującej treści: «1a. Sejm powołuje i odwołuje członków Komisji do spraw usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa»”. To jest zmiana, o której mówiłam wcześniej, że uważam, iż nie powinno się dodatkowo tworzyć kolejnego artykułu, czyli tylko po prostu dodać do art. 26, który już o tym mówi. I to jest pierwsza poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WłodzimierzBernacki">I tu może zaznaczmy, że chodzi o to, aby ta treść, która przez wnioskodawców lokowana jest w art. 31a została ulokowana w art. 26 po ust. 1. Natomiast treść tego ustępu jest taka sama. A więc jest to inne ulokowanie tej treści.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#WłodzimierzBernacki">I poprawka druga, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Poprawka druga właśnie mówi o tej liczbie 35 posłów i brzmi tak: „2) w art. 30 po ust. 1 dodaje się ust. 1a następującej treści: «1a. Wnioski w sprawie powoływania lub odwoływania przez Sejm członków komisji, o której mowa w art. 26 ust. 1a mogą zgłaszać Marszałek Sejmu albo co najmniej 15 posłów. Art. 4 ust. 2 zdanie drugie stosuje się odpowiednio»”.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie poprawek? Nie widzę. Zatem przystępujemy… Przepraszam, zgłasza się Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#WojciechMiller">Pierwsza rzecz techniczna; te poprawki należy rozpatrywać łącznie w związku z tym, że one dotyczą jednego zagadnienia. Natomiast, jeżeli chodzi o tę poprawkę w pkt 2, to w takiej sytuacji, kiedy państwo proponujecie, aby w art. 26 w ust. 1a wskazać, że Sejm powołuje członków komisji, to nie wiem, czy jest potrzeba dodawania w art. 30 ust. 1a, gdyby miało zastosowanie na mocy ust. 1, odesłanie do całego artykułu 26 i by tylko były te organy, które są. Wnioskowanie o wybór ma przepisy szczególne. To jakby wprost wynika z ust. 1. W związku z tym wydaje się, że nie ma potrzeby dodawanie ust. 1a. Przy czym nie mam tej poprawki przed sobą, więc ustosunkowuję się do niej – mówiąc kolokwialnie – z odsłuchu.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Ja bym może jednak dodała…</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#WłodzimierzBernacki">Udzielam pani głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Dziękuję serdecznie. Właśnie chodzi o to, żeby była zmniejszona ta liczba posłów. To jest to, o czym mówiłam i kolega też mówił z klubu Kukiz’15, żeby…</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#WojciechMiller">O, przepraszam. Tak, oczywiście. To wynikło z tego, że nie miałem przed sobą tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Tak, żeby każdy klub, nawet ten, który nie ma 130, czy 100 członków miał możliwość złożenia...</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#WojciechMiller">Wycofuję się.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#WłodzimierzBernacki">Czy pan mecenas chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#WojciechMiller">Tak, tak, przepraszam. Nie zwróciłem uwagi, że tu jest wskazana mniejsza liczba. Natomiast moja uwaga co do łącznego głosowania poprawek jest aktualna. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Zatem przystępujemy do głosowania łącznego poprawek zgłoszonych przez panią poseł Scheuring-Wielgus.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#WłodzimierzBernacki">Kto z państwa jest za przyjęciem dwóch poprawek? (6) Kto jest przeciw? (7). Zatem poprawki zostały odrzucone.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#WłodzimierzBernacki">Jako że do art. 1 zostały zgłoszone jeszcze poprawki, bardzo proszę pana posła, przedstawiciela wnioskodawców o ich przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Do art. 1; chodzi o brzmienie art. 31a ust. 3 przez doprecyzowanie, jeśli chodzi o ten ust. 3: art. 30 ust. 2, ust. 3 pkt 2, 4, 5 i następnie od 4 do 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JarosławUrbaniak">Zaraz, zaraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#WłodzimierzBernacki">Panie pośle, proszę o przedstawienie…</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JarosławUrbaniak">Ja wiem, że w protokole to będzie precyzyjnie, ale teraz nie rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Ja to zaraz napiszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#WłodzimierzBernacki">Może zróbmy w tej sposób: ogłoszę chwilę przerwy. Panie pośle, oczywiście – powiedziałbym – z takiej przezorności, ostrożności procesowej proszę pana posła o spisanie tego na piśmie i za chwilę powrócimy do procedowania tej poprawki. Dziękuję. Ogłaszam przerwę.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#WłodzimierzBernacki">Szanowni państwo, pozwolę sobie odczytać propozycję poprawki, którą złożył przedstawiciel wnioskodawców: „W art. 1 brzmienie art. 31a ust. 3: w art. 30 ust. 2, ust. 3 pkt 2, 4, 5, ust. 4–9”.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejMatusiewicz">W tym zakresie zmian, reszta pozostaje.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#WłodzimierzBernacki">Tak, w tym zakresie. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Nie widzę. A więc przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#WłodzimierzBernacki">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? (7) Kto jest przeciw? (1) Kto się wstrzymał od głosu? (4).</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#WłodzimierzBernacki">A zatem poprawka została przyjęta. Przystępujemy do głosowania art. 1 wraz z poprawką.</u>
<u xml:id="u-73.3" who="#WłodzimierzBernacki">Kto z państwa jest za przyjęciem art. 1 wraz ze zgłoszoną poprawką? (7) Kto jest przeciw? (5) Kto się wstrzymał? (0).</u>
<u xml:id="u-73.4" who="#WłodzimierzBernacki">A więc art. 1 z poprawką został przyjęty. Przystępujemy do art. 2. Czy są uwagi do art. 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#WłodzimierzBernacki">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Jest ta poprawka, panie przewodniczący, którą przedłożyłem. Ona jest już w formie pisemnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#WłodzimierzBernacki">A więc tutaj jest wskazanie, aby art. 2 nadać brzmienie: uchwała wchodzi w życie z dniem 5 maja 2017 r.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#WłodzimierzBernacki">Poproszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#WojciechMiller">Panie przewodniczący, dziękuję. Poprawka jest jak najbardziej zasadna. Tak jak powiedział pan poseł, przedstawiciel wnioskodawców, do momentu ogłoszenia ustawy nie można było wskazać daty dziennej, natomiast ustawa została ogłoszona dnia 4 kwietnia i taką datę dzienną można wskazać, to jest dzień 5 maja i my również rekomendujemy, aby taką poprawkę przyjąć, to jest, aby wprost wskazać kiedy zmiana regulaminu wejdzie w życie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że poprawka do art. 2 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. A zatem art. 2 również, jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam za przyjęty. Zresztą ta poprawka taki miała sens. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#WłodzimierzBernacki">Przechodzimy do głosowania nad całością projektu. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem projektu wraz ze zgłoszonymi poprawkami? (7) Kto jest przeciw? (6) Kto się wstrzymał od głosu? (0).</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#WłodzimierzBernacki">A zatem projekt wraz z poprawkami został przyjęty. Informuję, że Komisja przyjęła projekt z druku nr 1482 wraz z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#WłodzimierzBernacki">Należy wskazać jeszcze sprawozdawcę. Ja proponuję pana posła Rzepeckiego. Czy pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#ŁukaszRzepecki">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#WłodzimierzBernacki">Czy ktoś wyraża sprzeciw? Nie słyszę. Zatem sprawozdawcą Komisji będzie pan poseł Rzepecki.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji. I jeszcze raz powtarzam, już do protokołu, postaram się, aby następnym razem nie było posiedzenia o godz. 8…</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#MarekOpioła">Tylko o 7.50.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#WłodzimierzBernacki">To był żart.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>