text_structure.xml 38.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WłodzimierzBernacki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów członków komisji regulaminowej. Witam przedstawicieli Biura Legislacyjnego. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WłodzimierzBernacki">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu posłom dostarczony. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że porządek został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WłodzimierzBernacki">Przechodzimy zatem do realizacji porządku, a więc do pierwszego czytania poselskiego projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, druk nr 1482.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#WłodzimierzBernacki">Przypominam, że na podstawie art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu pierwsze czytanie projektu obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#WłodzimierzBernacki">Przedstawicielem wnioskodawców jest pan poseł Andrzej Matusiewicz. Proszę pana posła o przedstawienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ta nowelizacja regulaminu Sejmu związana jest z ustawą uchwaloną przez Sejm o usuwaniu skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem przepisów prawa. Jak pamiętamy jest tam nowe uprawnienie dla Sejmu powołania 8 osobowej komisji weryfikacyjnej. Do tej pory przepisy regulaminu Sejmu regulują tryb powołania czy też wyboru innych organów konstytucyjnych; ustalają jaki podmiot ma prawo zgłaszania kandydatów, tj. Marszałek Sejmu, Prezydium Sejmu albo grupa posłów. Dotyczy to obu Trybunałów: Stanu i Konstytucyjnego, dotyczy to Prezesa IPN, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka. Dotyczy to również Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Rady Polityki Pieniężnej. W związku z tym, że ustawa ta została już ogłoszona w Dzienniku Ustaw z 4 kwietnia tego roku i jest tam 30-dniowy termin wejścia jej w życie, ona wejdzie w życie z dniem 5 maja 2017 r. Proponuje się, żeby w tym rozdziale – jeżeli chodzi o systematykę regulaminu Sejmu, który mówi o powołaniu, czy też wyborze organów konstytucyjnych, czy też organów innych, ale gdzie uprawnienie do powoływania, bądź wyborów jest zawarte w ustawach, ten tryb postępowania, podmioty uprawnione do zgłaszania kandydatów i samą procedurę wyboru – dodać nowy art. 31a po art. 31. Byłby on następującej treści, że Sejm powołuje i odwołuje członków Komisji do spraw usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa. Wnioski w sprawie powołania lub odwołania może zgłaszać Marszałek Sejmu lub 35 posłów. I następnie są odesłania co do tej procedury zgłaszania. Odesłanie pierwsze dotyczy art. 4 ust. 2 regulaminu, ale chodzi tylko o zdanie drugie. Zdanie drugie brzmi, że poseł może poprzeć tylko jedną kandydaturę. Następnie są odesłania do art. 30 ust. 2 do 9 regulaminu Sejmu, ale trzeba wziąć pod uwagę… Zwrócę się do pana mecenasa Biura Legislacyjnego, bo moim zdaniem, należałoby tutaj doprecyzować, jeżeli chodzi o art. 30 ust. 3, bo to dotyczy generalnie również innych przypadków powołania, bądź wyboru tych osób, których już szczegółowo te organy wymieniłem poprzednio. W przypadku komisji weryfikacyjnej nie ma kadencyjności. Więc jeżeli jest odesłanie do art. 30 ust. 3 – w całości, a ten ust. 3 ma cztery punkty, przeczytam dwa pierwsze: „1) wnioski składa się Marszałkowi Sejmu w terminie 30 dni przed upływem kadencji”. W tym przypadku, to nie będzie miało zastosowania. Punkt drugi brzmi: „2) 21 dni od dnia odwołania…” – to może mieć zastosowanie, bo ustawa przewiduje odwołanie członków komisji weryfikacyjnej. Następny trzeci punkt, to moim zdaniem, też nie będzie tego dotyczyć, ponieważ brzmi on tak: wnioski składa się Marszałkowi Sejmu w terminie ustalonym przez Marszałka Sejmu w pierwszym dniu pierwszego posiedzenia Sejmu – w stosunku do kandydatów na zastępców przewodniczącego i członków Trybunału Stanu. A więc ten punkt dotyczy określonego tylko organu. Tutaj Sejm nie wybiera ani przewodniczącego komisji, ani zastępcy przewodniczącego. Ten punkt nie powinien być przedmiotem odniesienia. Punkt 4 dotyczy takich przypadków, gdzie ten wybór następuje po raz pierwszy. Czyli tutaj powinien mieć zastosowanie. Pozostałe odesłania z tego art. 30 ustępy od 4 do 9 w tym przypadku mogą mieć również zastosowanie i też ten przepis z art. 31 ust. 1, 2 i 3, który mówi o procedurze wyboru wtedy, gdy jest więcej kandydatów i z uwagi na mniejszą liczbę oddanych głosów takiej procedurze w kolejnych turach wyborów ten kandydat, który uzyskuje najmniejszą liczbę głosów po prostu odpada i w kolejnej turze już nie bierze udziału.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejMatusiewicz">Jeżeli chodzi o termin wejścia tej uchwały w życie, to w projekcie jest odesłanie do tej ustawy, kiedy ta ustawa wchodzi w życie. Dzisiaj już wiemy, kiedy ona wejdzie w życie. Wejdzie w życie 5 maja i dopiero po tym terminie może się ta procedura rozpocząć, więc można zamienić przepis tego artykułu, który mówi o dacie wejścia w życie, na konkretną datę, że uchwała Sejmu o zmianie regulaminu wchodzi w życie z dniem 5 maja 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejMatusiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Otwieram debatę. Uprzejmie proszę państwa posłów o zabieranie głosu w sprawie przedłożonego projektu. Zgłasza się pani poseł Scheuring-Wielgus, bardzo proszę; a później głos zabierze pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Dziękuję, panie przewodniczący. W pierwszej kolejności chciałabym zapytać, bo nie rozumiem dlaczego państwo wpisujecie procedurę powołania, w dodawanym art. 31a, podczas gdy powoływanie członków organów reguluje art. 26 i art. 29 regulaminu Sejmu. Według mnie te propozycje rozbijają spójność legislacyjną regulaminu Sejmu i w sposób zupełnie niepotrzebny powielają zapisy już obecnie znajdujące się w regulaminie. Wystarczyłoby tak naprawdę te przepisy umiejscowić w innym miejscu, na przykład w art. 26 regulaminu, określającym tryb powoływania członków organów państwa. Chciałabym, żeby Biuro Legislacyjne odniosło się do tego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JoannaScheuringWielgus">Ja też złożyłam dwie poprawki do tej zmiany regulaminu. Może je przeczytam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WłodzimierzBernacki">Pani poseł, może wtedy do tego wrócimy, kiedy już będziemy szczegółowo rozpatrywać projekt uchwały. Może będzie to skuteczniejsze. Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WłodzimierzBernacki">Może na razie prowadźmy dyskusję na poziomie ogólnym. Teraz głos zabierze jeszcze pan przewodniczący Głogowski, a później oddam głos przedstawicielom wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WłodzimierzBernacki">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszGłogowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowna Komisjo, oczywiście można dyskusję ogólną nad tym projektem skwitować stwierdzeniem, że wynika ona z wejścia w życie wkrótce ustawy sejmowej, która została przyjęta i że jest to techniczna zmiana. Nie mniej jednak, jeżeli posłowie, którzy byli przeciwko tej ustawie, którzy uważali, iż powoływanie takiej specjalnej komisji z jednej strony jest poświadczeniem kapitulacji prokuratury, która byłaby najwłaściwszym organem do wyjaśnienia ewentualnych nieprawidłowości, a z drugiej strony tworzeniem instytucji na potrzeby widowiska telewizyjnego, to trudno oczekiwać, żeby ze strony tych posłów, którzy byli przeciwni powoływaniu, tworzeniu takiej komisji, byłoby bezdyskusyjne poparcie takiego projektu zmiany w regulaminie Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TomaszGłogowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WłodzimierzBernacki">Bardzo proszę, pani poseł Scheuring-Wielgus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Mam jeszcze jedną uwagę. We wniosku, w tej zmianie jest informacja, że może to zgłosić grupa 35 osób. Mam pytanie, jak to się ma do treści choćby uzasadnienia samego projektu, który państwo przedstawiacie, zgodnie z którym piszecie państwo tak, że członkowie komisji wybierani przez Sejm powinni być wyłaniani w drodze porozumienia pomiędzy poszczególnymi ugrupowaniami reprezentowanymi w Sejmie. I tutaj trudno jest uzyskać takie porozumienie, gdyż większość klubów nie może nawet złożyć wniosku w tej sprawie. Państwo obiecywaliście, że 4 miejsca otrzyma opozycja, więc pytanie jest następujące, jak Nowoczesna, czy Kukiz’15 mieliby zgłosić swoich kandydatów skoro nie mają 35 posłów w swoim klubie. W zasadzie tylko PiS i PO ma odpowiednią liczbę posłów, by taki wniosek złożyć. To jest w zasadzie w jakiś sposób złamanie państwa deklaracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zadać pytania posłowi wnioskodawcy? Nie widzę, zatem panie pośle bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Dziękuję bardzo. Przywołanie przez panią poseł, że to można by było zrobić w art. 26 lub w art. 29 z punktu widzenia legislacyjnego, moim zadaniem, nie jest trafne. Art. 26 wymienia bowiem określone organy, które są wybierane: zastępców przewodniczącego i członków Trybunału Stanu, sędziów Trybunału Konstytucyjnego, członków Rady Polityki Pieniężnej, członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz członków Krajowej Rady Sądownictwa. Jest tu napisane Krajowej Rady Prokuratury, więc myślę, że tu też należałoby wystąpić z nowelizacją… Była już, tak? Być może, że mam jeszcze stary egzemplarz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WłodzimierzBernacki">Pan poseł ma egzemplarz z początku kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Tak. I w art. 29 – to też są, Wysoka Komisjo, określone podmioty: Prezes NIK, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka i Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejMatusiewicz">Przypomnę, że po wejściu w życie tego regulaminu ustawa o Instytucie Pamięci Narodowej, która została uchwalona w 1997 r. weszła w roku 1998. Proszę zauważyć, że też był dodany po art. 26, art. 26a, który mówi o tym, jaka jest procedura wyboru, czy powołania członków Rady Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. I moim zdaniem – myślę, że wypowie się również w tym zakresie pan mecenas z Biura Legislacyjnego – uzasadnione jest właśnie wprowadzenie osobnego artykułu, który ustali cały alembik postępowania dotyczącego powołania i odwołania członków komisji weryfikacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejMatusiewicz">Co do zaś tej sugestii, że jest to niespójne z uzasadnieniem, właśnie grupa 35 posłów… Wiemy, że kluby poselskie Kukiz’15, PSL i chyba obecnie Nowoczesna też nie dysponuje taką liczbą posłów, więc musi dojść do porozumienia, żeby inni posłowie poparli tę kandydaturę określonej osoby i żeby po prostu – mówiąc potocznie – zebrana była ta odpowiednia liczba 35 posłów.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#AndrzejMatusiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję. Zgłasza się pani poseł Scheuring-Wielgus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Chciałabym odnieść się do tego, co pan powiedział o art. 26a, który pan cytował, że został dodany. Tak, on został dodany, ale też został uchylony, więc go już nie ma. Natomiast rzeczywiście…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Ale jest zmieniony, proszę pani, art. 26a…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WłodzimierzBernacki">Panie pośle, za chwileczkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Ja wiem, ale łatwiej jest dodać organy do punktu, który jest w regulaminie niż dodawać kolejny punkt, poszerzając regulamin. Wystarczy dodać organy: komisja weryfikacyjna, przedstawiciele, itd.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JoannaScheuringWielgus">Natomiast to, co pan powiedział na końcu, to trochę – powiem panu – jest śmieszne, bo to jest pokazywanie, że większość ma łatwiejszy dostęp i łatwiejsze zadanie do tego, żeby stworzyć daną komisję, a mniejszość ma to po prostu utrudnione. A więc to nie jest w zasadzie żadne wytłumaczenie. Poprosiłabym jednak o informację od Biura Legislacyjnego odnośnie do tych dodatkowych artykułów. Co Biuro Legislacyjne o tym myśli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WłodzimierzBernacki">I pan poseł, bardzo proszę, o ewentualne odniesienie się do tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Nie, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WłodzimierzBernacki">Zgłasza się jeszcze pan poseł Urbaniak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JarosławUrbaniak">Chciałbym się technicznie zapytać o zastosowanie art. 4 ust. 2, zdanie drugie. Art. 4 dotyczy wyboru Marszałka Sejmu. Wtedy zdanie drugie, mówiące o tym, że każdy poseł może głosować tylko na jednego kandydata jest jasne, logiczne, klarowne. Rozumiem, że komisja nie będzie jednoosobowa, więc będziemy wybierali w jednym, przynajmniej w tym pierwszym głosowaniu, starali się wybrać pełen skład komisji. Chciałem zapytać, jak to będzie stosowane i gdzie można znaleźć przepisy precyzujące, jak zastosować to zdanie drugie do organu wieloosobowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Proszę Biuro Legislacyjne. Panie mecenasie, proszę o odniesienie się do tych pytań, uwag, które zostały poczynione przez państwa posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wojciech Miller, Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#WojciechMiller">Jeśli chodzi o tę kwestię techniczno-legislacyjną, to jest propozycji zawartej w projekcie, żeby regulacja dotycząca powoływania członków komisji znalazła się osobnym artykule, to ze strony Biura Legislacyjnego w tym zakresie nie ma zastrzeżeń. Wnioskodawcy zdecydowali się na taką konstrukcję. Ona co do zasady jest odmienna w stosunku do tego jak w tej chwili w regulaminie, w odniesieniu do tego rozdziału, przepisy wyglądają. Natomiast regulamin zawierał – tak jak państwo zwróciliście uwagę, część przepisów była uchylana w związku z likwidacją, bądź zmianą nazw niektórych organów – przepisy szczególne. Wnioskodawcy zdecydowali się na taką konstrukcję. Nie można poczynić do tego zastrzeżeń natury prawnej, czy legislacyjnej, z tego względu, że kompleksowo w jednym artykule będzie znajdowała się regulacja odnosząca się do członków komisji.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#WojciechMiller">Powtórzę; ze strony legislacyjnej tutaj zastrzeżeń poczynić nie można. Natomiast, jeśli chodzi o pytanie pana posła Urbaniaka, czyli o zastosowanie art. 4 ust. 2 zdanie drugie, to proszę zwrócić uwagę, że odesłanie do odpowiedniego stosowania tego przepisu znajduje się również w art. 30 w ust. 1 w ostatnim zdaniu i odnosi się właśnie do sytuacji powoływania organu kolegialnego, jakim jest komisja. Sekretariat Posiedzeń Sejmu, który zajmuje się stosowaniem tego przepisu, nie zgłasza uwag co do – przynajmniej ja nic o tym nie wiem – stosowania tego przepisu w praktyce, więc należy założyć, że również takich wątpliwości nie będzie w przypadku dodawanego artykułu.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#WojciechMiller">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, czy można?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WłodzimierzBernacki">Tak, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję bardzo. Panie mecenasie, szkopuł tkwi w tym, że wnioskodawcy przywołują art. 30, ale tylko ust. 2–9, ten pierwszy omijają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WojciechMiller">Nie, nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WłodzimierzBernacki">Pan mecenas jeszcze raz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WojciechMiller">Proszę zwrócić uwagę, że wprost w ust. 3 art. 31a w projekcie wskazany jest przepis art. 4 ust. 2 zdanie drugie, czyli on będzie miał zastosowanie nie na zasadzie – mówiąc kolokwialnie – kaskadowego odesłania tylko poprzez odesłanie wprost. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Zgłasza się pan poseł Matusiewicz, przedstawiciel wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Dziękuję bardzo. Chciałem odpowiedzieć panu posłowi Urbaniakowi dlaczego art. 30 ust. 1 jest ominięty, ponieważ tam jest alternatywa, jeżeli chodzi o powołanie. A więc, że są takie podmioty: marszałek, albo co najmniej 35 posłów, jeżeli chodzi o stanowisko sędziego Trybunału Konstytucyjnego; prezydium albo co najmniej 50 posłów na stanowisko Rzecznika Praw Dziecka. I proszę również zauważyć, że jest też odesłanie do art. 4 ust. 2. Zdanie drugie stosuje się odpowiednio, tak samo jak jest w tym naszym projekcie, czyli że każdy poseł może poprzeć tylko jednego kandydata na członka komisji weryfikacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#AndrzejMatusiewicz">Prosiłbym jeszcze, żeby pan mecenas ustosunkował się do mojego wniosku, by doprecyzować art. 30 ust. 3 pkt 2 i 4, które mogą się odnosić do tej naszej inicjatywy uchwałodawczej w zakresie trybu powołania i odwoływania członków komisji weryfikacyjnej. Pozostałe bowiem pkt 1 i 3 z tego ust. 3 art. 30 dotyczą innych sytuacji, gdzie jest mowa o kadencyjności i wyborze na pierwszym posiedzeniu Sejmu kolejnej kadencji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pana mecenasa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję, panie przewodniczący. Rzeczywiście, jeśli chodzi o ust. 3 art. 30, to w nim wymienione są sytuacje liczenia terminów na zgłaszanie kandydatów i one oczywiście przez to, że odnoszą się do różnych sytuacji powoływania, bądź wygaśnięcia mandatu, to te terminy są wskazywane w różny sposób. I pan przewodniczący ma rację, że nie wszystkie te sytuacje z ust. 3 będą miały zastosowanie. Nie będzie miała zastosowania sytuacja, czy ta przesłanka z pkt 1, to jest 30 dni przed upływem kadencji z tego względu, iż ustawa nie przewiduje kadencyjności członków komisji.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#WojciechMiller">Jeśli chodzi o pkt 2, to tutaj ten przepis będzie miał zastosowanie. Ustawa przewiduje możliwość, zresztą regulamin też, odwołania członka komisji przez Sejm. Pkt 3 siłą rzeczy w związku z tym, że odnosi się do zastępców przewodniczącego i członków Trybunału Stanu nie będzie miał zastosowania. Pkt 4 w związku z tym, że ustawa nie przewiduje terminu na zgłaszanie kandydatów po raz pierwszy powinien mieć zastosowanie. Natomiast zastanawiam się nad pkt 5. I skłaniam się ku temu, aby ten pkt 5 przywołać, a mianowicie na taką sytuację, kiedy na podstawie pkt 2 nie będzie można stwierdzić wygaśnięcia mandatu. Ustawa nie przewiduje trybu stwierdzania wygaśnięcia mandatu członka komisji, o ile w przypadku odwołania będzie oczywiste, że będzie do ustalenia kiedy to odwołanie nastąpiło. Natomiast w przypadku na przykład śmierci i braku trybu stwierdzania wygaśnięcia mandatu może pojawić się wątpliwość. Z tego względu pozostawiłbym pkt 5, jeżeli chodzi o ust. 3.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#WojciechMiller">A więc odesłanie do ust. 3, jeżeli taka poprawka miałaby zostać przyjęta, w mojej ocenie powinno obejmować ust. 3 pkt 2, 4 i 5. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#TomaszRzymkowski">Szanowny panie przewodniczący, mam pewną wątpliwość. Przepraszam, że trochę się spóźniłem, więc może ta kwestia była już poruszana. Gdyby była, to proszę mi przerwać. Chodzi mi o pkt 2. Mianowicie, o prawo zgłaszania kandydatów. Przy obecnej konstrukcji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#WłodzimierzBernacki">Ta kwestia była już poruszana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#TomaszRzymkowski">…trzy kluby nie będę miały możliwości zgłoszenia, w tym mój klub. I mam pytanie, czy nie można byłoby dopisać do tego katalogu podmiotów zgłaszających obok Marszałka Sejmu lub 35 posłów: klubów parlamentarnych. I tak parlament będzie decydował o wyborze. Chodzi tylko i wyłącznie o danie prawa zgłaszania kandydatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WłodzimierzBernacki">Rozumiem. Rzeczywiście ta kwestia była już poruszana, ale jeszcze raz bardzo proszę pana posła wnioskodawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Do tej pory nie ma takie praktyki, żeby kluby parlamentarne zgłaszały. We wszystkich innych organach powoływanych, czy wybieranych przez Sejm jest określona liczba posłów: 15, 35 albo 50 w niektórych przypadkach. Marszałek Sejmu i Prezydium Sejmu to są organy uprawnione do zgłaszania kandydatów na te organy wybieralne przez Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze głosy? Zgłasza się pan poseł Urbaniak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JarosławUrbaniak">Zamknęliśmy w kwestii tego, jak będziemy głosować, chyba nie tę uliczkę co trzeba. Odwołanie do art. 4 ust. 2 zdanie drugie, które tam zostało umieszczone przez naszych poprzedników celem wyboru Marszałka Sejmu, czyli jednej osoby na jedno stanowisko…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Nie tylko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JarosławUrbaniak">Tam: tak. Później jest parę razy przywoływane jeszcze w regulaminie Sejmu. Ale panie pośle wnioskodawco, wy także przywołujecie art. 31 ust. 1, 2 i 3. A w ust. 3 jest przywołanie tego art. 4, ale już nie do ust. 2 tylko ust. 4 i 5. Ust. 4 i 5 tego artykułu mówi o mechanizmie w jakim wybieramy Marszałka Sejmu – jedną osobę na jedno miejsce, w przypadku kiedy kandydatur jest więcej. Czyli tu jest zastosowany mechanizm – i o to mi chodziło – że większość sejmowa może absolutnie wybrać cały skład komisji jednostronnie. I tylko o to mi chodzi, że tak zapisany w projekcie uchwały mechanizm, poukrywany poprzez odsyłania do artykułów już istniejących, powoduje, że ten problem, o którym mówiła pani poseł i pan poseł, czyli możliwości składania kandydatów tylko i wyłącznie przez Marszałka Sejmu i grupę 35 posłów, który jest wymogiem aktualnej sytuacji politycznej i składu parlamentu, bardzo rygorystyczny i tak nic nie zmienia, ponieważ większość sejmowa, a w tym przypadku Prawo i Sprawiedliwość i tak zdecyduje kto dokładnie, od początku do końca, będzie w składzie tej komisji. I ten mechanizm jest, w tym projekcie uchwały, zapisany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję. Czy pan poseł Matusiewicz chciałby się odnieść do tej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Myślę, że takie obawy pana posła są nieuzasadnione. Na pewno tutaj dojdzie do porozumienia. Nam chodzi o to, żeby też byli przedstawiciele opozycji w tej komisji. Chcę zwrócić uwagę, że to co pan mówi, to dotyczy… Ten artykuł 31 ust. 2 dotyczy wszystkich innych organów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JarosławUrbaniak">Ust. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Art. 31 ust. 2… może inaczej powiem, ten który dotyczy art. 4 ust. 4 i 5. To proszę pana dotyczy wyboru wszystkich organów, o których tutaj wiemy, że są wybierane przez Sejm. Już nie będą przytaczał tych organów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Informuję, że Komisja zakończyła pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, druk nr 1482.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#WłodzimierzBernacki">Proponuję przejście do szczegółowego rozpatrzenia projektu. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja wyraziła zgodę na rozpatrzenie projektu. Sprzeciwu nie słyszę. Zatem przechodzimy do szczegółowego rozpatrzenia projektu.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#WłodzimierzBernacki">Czy są uwagi do tytułu uchwały? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu stwierdzę, że Komisja przyjęła tytuł uchwały. Sprzeciwu nie słyszę. Zatem tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#WłodzimierzBernacki">Przechodzimy do art. 1. Czy są uwagi do art. 1? Proszę, zgłasza się pani poseł Scheuring-Wielgus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Zgłaszam dwie poprawki, które też przedłożyłam panu przewodniczącemu, które brzmią: „1) w art. 26 po ust. 1 dodaje się ust. 1a o następującej treści: «1a. Sejm powołuje i odwołuje członków Komisji do spraw usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa»”. To jest zmiana, o której mówiłam wcześniej, że uważam, iż nie powinno się dodatkowo tworzyć kolejnego artykułu, czyli tylko po prostu dodać do art. 26, który już o tym mówi. I to jest pierwsza poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#WłodzimierzBernacki">I tu może zaznaczmy, że chodzi o to, aby ta treść, która przez wnioskodawców lokowana jest w art. 31a została ulokowana w art. 26 po ust. 1. Natomiast treść tego ustępu jest taka sama. A więc jest to inne ulokowanie tej treści.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#WłodzimierzBernacki">I poprawka druga, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Poprawka druga właśnie mówi o tej liczbie 35 posłów i brzmi tak: „2) w art. 30 po ust. 1 dodaje się ust. 1a następującej treści: «1a. Wnioski w sprawie powoływania lub odwoływania przez Sejm członków komisji, o której mowa w art. 26 ust. 1a mogą zgłaszać Marszałek Sejmu albo co najmniej 15 posłów. Art. 4 ust. 2 zdanie drugie stosuje się odpowiednio»”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie poprawek? Nie widzę. Zatem przystępujemy… Przepraszam, zgłasza się Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#WojciechMiller">Pierwsza rzecz techniczna; te poprawki należy rozpatrywać łącznie w związku z tym, że one dotyczą jednego zagadnienia. Natomiast, jeżeli chodzi o tę poprawkę w pkt 2, to w takiej sytuacji, kiedy państwo proponujecie, aby w art. 26 w ust. 1a wskazać, że Sejm powołuje członków komisji, to nie wiem, czy jest potrzeba dodawania w art. 30 ust. 1a, gdyby miało zastosowanie na mocy ust. 1, odesłanie do całego artykułu 26 i by tylko były te organy, które są. Wnioskowanie o wybór ma przepisy szczególne. To jakby wprost wynika z ust. 1. W związku z tym wydaje się, że nie ma potrzeby dodawanie ust. 1a. Przy czym nie mam tej poprawki przed sobą, więc ustosunkowuję się do niej – mówiąc kolokwialnie – z odsłuchu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Ja bym może jednak dodała…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#WłodzimierzBernacki">Udzielam pani głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Dziękuję serdecznie. Właśnie chodzi o to, żeby była zmniejszona ta liczba posłów. To jest to, o czym mówiłam i kolega też mówił z klubu Kukiz’15, żeby…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#WojciechMiller">O, przepraszam. Tak, oczywiście. To wynikło z tego, że nie miałem przed sobą tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#JoannaScheuringWielgus">Tak, żeby każdy klub, nawet ten, który nie ma 130, czy 100 członków miał możliwość złożenia...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#WojciechMiller">Wycofuję się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#WłodzimierzBernacki">Czy pan mecenas chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#WojciechMiller">Tak, tak, przepraszam. Nie zwróciłem uwagi, że tu jest wskazana mniejsza liczba. Natomiast moja uwaga co do łącznego głosowania poprawek jest aktualna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Zatem przystępujemy do głosowania łącznego poprawek zgłoszonych przez panią poseł Scheuring-Wielgus.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#WłodzimierzBernacki">Kto z państwa jest za przyjęciem dwóch poprawek? (6) Kto jest przeciw? (7). Zatem poprawki zostały odrzucone.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#WłodzimierzBernacki">Jako że do art. 1 zostały zgłoszone jeszcze poprawki, bardzo proszę pana posła, przedstawiciela wnioskodawców o ich przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Do art. 1; chodzi o brzmienie art. 31a ust. 3 przez doprecyzowanie, jeśli chodzi o ten ust. 3: art. 30 ust. 2, ust. 3 pkt 2, 4, 5 i następnie od 4 do 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#JarosławUrbaniak">Zaraz, zaraz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#WłodzimierzBernacki">Panie pośle, proszę o przedstawienie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JarosławUrbaniak">Ja wiem, że w protokole to będzie precyzyjnie, ale teraz nie rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Ja to zaraz napiszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#WłodzimierzBernacki">Może zróbmy w tej sposób: ogłoszę chwilę przerwy. Panie pośle, oczywiście – powiedziałbym – z takiej przezorności, ostrożności procesowej proszę pana posła o spisanie tego na piśmie i za chwilę powrócimy do procedowania tej poprawki. Dziękuję. Ogłaszam przerwę.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#WłodzimierzBernacki">Szanowni państwo, pozwolę sobie odczytać propozycję poprawki, którą złożył przedstawiciel wnioskodawców: „W art. 1 brzmienie art. 31a ust. 3: w art. 30 ust. 2, ust. 3 pkt 2, 4, 5, ust. 4–9”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejMatusiewicz">W tym zakresie zmian, reszta pozostaje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#WłodzimierzBernacki">Tak, w tym zakresie. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Nie widzę. A więc przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#WłodzimierzBernacki">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? (7) Kto jest przeciw? (1) Kto się wstrzymał od głosu? (4).</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#WłodzimierzBernacki">A zatem poprawka została przyjęta. Przystępujemy do głosowania art. 1 wraz z poprawką.</u>
          <u xml:id="u-73.3" who="#WłodzimierzBernacki">Kto z państwa jest za przyjęciem art. 1 wraz ze zgłoszoną poprawką? (7) Kto jest przeciw? (5) Kto się wstrzymał? (0).</u>
          <u xml:id="u-73.4" who="#WłodzimierzBernacki">A więc art. 1 z poprawką został przyjęty. Przystępujemy do art. 2. Czy są uwagi do art. 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#WłodzimierzBernacki">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Jest ta poprawka, panie przewodniczący, którą przedłożyłem. Ona jest już w formie pisemnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#WłodzimierzBernacki">A więc tutaj jest wskazanie, aby art. 2 nadać brzmienie: uchwała wchodzi w życie z dniem 5 maja 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#WłodzimierzBernacki">Poproszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#WojciechMiller">Panie przewodniczący, dziękuję. Poprawka jest jak najbardziej zasadna. Tak jak powiedział pan poseł, przedstawiciel wnioskodawców, do momentu ogłoszenia ustawy nie można było wskazać daty dziennej, natomiast ustawa została ogłoszona dnia 4 kwietnia i taką datę dzienną można wskazać, to jest dzień 5 maja i my również rekomendujemy, aby taką poprawkę przyjąć, to jest, aby wprost wskazać kiedy zmiana regulaminu wejdzie w życie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że poprawka do art. 2 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. A zatem art. 2 również, jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam za przyjęty. Zresztą ta poprawka taki miała sens. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#WłodzimierzBernacki">Przechodzimy do głosowania nad całością projektu. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem projektu wraz ze zgłoszonymi poprawkami? (7) Kto jest przeciw? (6) Kto się wstrzymał od głosu? (0).</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#WłodzimierzBernacki">A zatem projekt wraz z poprawkami został przyjęty. Informuję, że Komisja przyjęła projekt z druku nr 1482 wraz z poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-79.3" who="#WłodzimierzBernacki">Należy wskazać jeszcze sprawozdawcę. Ja proponuję pana posła Rzepeckiego. Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#ŁukaszRzepecki">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#WłodzimierzBernacki">Czy ktoś wyraża sprzeciw? Nie słyszę. Zatem sprawozdawcą Komisji będzie pan poseł Rzepecki.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji. I jeszcze raz powtarzam, już do protokołu, postaram się, aby następnym razem nie było posiedzenia o godz. 8…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#MarekOpioła">Tylko o 7.50.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#WłodzimierzBernacki">To był żart.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>