text_structure.xml
34.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JarosławSachajko">Szanowni państwo, bardzo proszę o ciszę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JarosławSachajko">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JarosławSachajko">Witam państwa posłów, pana ministra oraz przybyłych gości.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JarosławSachajko">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JarosławSachajko">W porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (druk nr 3286). Czy są uwagi do porządku obrad? Wobec braku uwag stwierdzam jest przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JarosławSachajko">Marszałek Sejmu w dniu 13 marca bieżącego roku skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, z druku nr 3286, do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi do pierwszego czytania. Ponadto Marszałek Sejmu, na podstawie art. 95b regulaminu Sejmu, wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania do dnia 10 kwietnia bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy zatem do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JarosławSachajko">Czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodowo działalność lobbingową? Jeżeli tak, proszę o przedstawienie się i poinformowanie, jaką instytucję reprezentują.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JarosławSachajko">O uzasadnienie projektu ustawy proszę pana ministra Tadeusza Romańczuka.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszRomańczuk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszRomańczuk">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, przedłożony projekt ustawy ma na celu dostosowanie obowiązujących przepisów…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JarosławSachajko">Przepraszam pana ministra, ale wśród pana współpracowników jest straszny harmider.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszRomańczuk">Dołączam się do prośby pana przewodniczącego i proszę o ciszę, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszRomańczuk">Przedłożony projekt ustawy ma na celu dostosowanie obowiązujących przepisów do nowych przepisów Unii Europejskiej w zakresie klasyfikacji tusz zwierząt rzeźnych i raportowania cen rynkowych niektórych kategorii tusz i żywych zwierząt, czyli do rozporządzenia delegowanego Komisji Unii Europejskiej 2017/1182 oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji Unii Europejskiej 2017/1184.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TadeuszRomańczuk">Projekt ustawy przewiduje aktualizację odesłań do nowych przepisów unijnych. Po drugie – doprecyzowanie przepisów w zakresie dobrowolnego prowadzenia klasyfikacji tusz w sytuacji, kiedy pomimo możliwości zwolnienia z obowiązku klasyfikacji, podmiot zdecyduje się ją prowadzić, klasyfikacja ta musi być prowadzona zgodnie z wymaganiami. Po trzecie – chodzi o uchylenie przepisów, które pozwalały na nieprowadzenie klasyfikacji tusz przez podmiot prowadzący rzeźnię, w której ubija się wyłącznie świnie urodzone i tuczone w tuczarniach tejże rzeźni oraz dokonuje się rozbioru wszystkich uzyskanych tusz lub ubija się niewielkie ilości bydła na podstawie umowy z jego właścicielem. Zmiana była konieczna, ponieważ odstąpienie od obowiązku klasyfikacji w wyżej wymienionych sytuacjach nie jest przewidziane w nowych przepisach unijnych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#TadeuszRomańczuk">Chodziło także o dostosowanie w zakresie przepisów karnych i dotyczących kar pieniężnych. Dotychczasowy katalog kar grzywien w zakresie uchybień w klasyfikacji tusz zwierząt rzeźnych uzupełniono o kary za niespełnianie nowych obowiązków wynikających z przepisów unijnych. Chodzi o kary za nieprzekazywanie dostawcom zwierząt wyników klasyfikacji tusz wieprzowych oraz nieprowadzenie dziennej ewidencji kontrolnej funkcjonowania metod automatycznej klasyfikacji tusz. Przewidziano również karę grzywny dla podmiotów prowadzących rzeźnie bydła za błędy w określaniu jego kategorii. Doprecyzowano obowiązujący przepis dotyczący kary pieniężnej za nieprowadzenie klasyfikacji tusz poprzez wskazanie, że kara ta dotyczy wyłącznie podmiotów, które do prowadzenia klasyfikacji są zobowiązane.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#TadeuszRomańczuk">To tyle, jeżeli chodzi o krótkie streszczenie ustawy, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JarosławSachajko">Otwieram dyskusję. Kto z przybyłych gości chciałby zabrać głos, bardzo proszę?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JarosławSachajko">Nie widzę… może do gości wrócimy.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JarosławSachajko">Kto z posłów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ArturDunin">Dzień dobry, witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ArturDunin">Panie ministrze, jest to projekt rządowy, który wymaga zaopiniowania. Mam pytanie… oprócz opinii izby gospodarczej nie mamy żadnych opinii i uwag do ustawy, chciałbym zapytać o opinie podmiotów, które powinny czy też zechciały wydać opinię do ustawy, zmiany ustawy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ArturDunin">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MieczysławMiazga">Panie przewodniczący, państwo posłowie, panie ministrze, zaproszeni goście, przy okazji dyskusji nad nowelizacją ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych jest potrzeba szerszego spojrzenia na problem, który funkcjonuje od lat. Chodzi o rozporządzenie ministra z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, sposobu i miejsca pobierania tych opłat oraz sposobu przekazywania informacji w tym zakresie Komisji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MieczysławMiazga">W art. 30 znajduje się zapis dotyczący sposobu pobierania opłat za nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych, w tym badanie przedubojowe i poubojowe. Jest to tzw. opłata za sztukę. Lekarze wykonują czynności na linii ubojowej. Rzeczywiście, jest to nadzór. Problem jest, kiedy zakłady małej i średniej skali produkcyjnej co miesiąc dostają decyzje od powiatowego lekarza weterynarii w sprawie zapłaty za nadzór nad rozbiorem każdej tony mięsa oraz za nadzór nad przetwórstwem każdej tony mięsa wprowadzonego do zakładu. Problem w tym, że w rzeczywistości tego nadzoru nie ma. W skali roku są to kwoty bardzo znaczące.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MieczysławMiazga">Czy opłaty ilościowej za tonę poddanego rozbiorowi lub przetworzeniu mięsa nie można zmienić na stawkę godzinową pracy rzeczywistego nadzoru inspektorów weterynarii w wysokości jak w pozycji 19 przedmiotowego załącznika, wyżej wymienionego rozporządzenia? W przypadku składowania lub przetwarzania ubocznych produktów zwierzęcych lekarz przyjeżdża raz na jakiś czas. Zakład jest obciążany za faktyczne godziny przebywania w zakładzie. Dlatego nasuwa się pytanie, czy nie dokonać zmian w przedmiotowej sprawie?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MieczysławMiazga">Kolejna sprawa, którą chcę poruszyć, wydaje mi się ważna. Jest to sprawa badań poubojowych na klasyfikację tusz, które zakład wykonuje zgodnie z rozporządzeniem. Oczywiście, badania dokonuje specjalistycznym urządzeniem pracownik, który jest uprawniony po kursie, mający odpowiednie uprawnienia. Problem w tym, że uprawnienia te, nie wiadomo dlaczego, są wydawane na okres trzech lat. Kierowca mając to samo prawo jazdy może poruszać się po drogach całe życie a w tym przypadku, po trzech latach, wymagany jest kolejny kurs, kolejne koszty. Jest pytanie, czy nie można by było tego zmienić i wprowadzić uprawnień bezterminowych. Nadmienię jeszcze, że badania te są pod nadzorem Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Co trzy, cztery tygodnie inspektor sprawdza rzetelność urządzeń i klasyfikacji. Trzeba się zastanowić, czy tego nie zmienić.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#MieczysławMiazga">Od lat, od czasu, kiedy pracowałem w zakładzie, są jeszcze inne problemy. Takie sytuacje są do dnia dzisiejszego. Nowy, zakupiony samochód chłodnia, posiadający homologację nie może przewozić towarów, sanepid musi wydać zaświadczenie – czy nie jest to przesada? Jest nowy samochód żywcowy posiadający homologację.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#MieczysławMiazga">Przyjeżdża dwóch lekarzy weterynarii i sprawdza kąt nachylenia rampy samowyładowczej w samochodzie. Myślę, że to kolejne zbyteczne działanie (jak wiemy, brakuje pracowników, lekarzy do nadzoru). Myślę, że takie działania powodują niepotrzebne straty czasu.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#MieczysławMiazga">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#MieczysławMiazga">Mógłbym wymienić jeszcze wiele innych takich przypadków.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JarosławSachajko">Proszę przekazać te uwagi do prezydium, poprosimy o odpowiedź na piśmie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JarosławSachajko">Jednocześnie panu posłowi Duninowi chciałbym powiedzieć, że na sali mamy przedstawicieli izby rolniczej – proszę pana o zabranie głosu, proszę o wypowiedź, jak zapatruje się na to izba rolnicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzAnczewski">Grzegorz Anczewski, Krajowa Rada Izb Rolniczych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GrzegorzAnczewski">Zważywszy na to, że istnieje potrzeba dostosowania prawa polskiego do prawa unijnego, sprawa jest bezdyskusyjna. Izby rolnicze nie wypowiadały się w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#GrzegorzAnczewski">Tyle mogę powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JarosławSachajko">Kto z posłów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofJurgiel">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, rzeczywiście, dostaliśmy wystąpienie z izby gospodarczej. Jest tutaj wiele spraw, które wymagają wyjaśnienia. Nie wiem, czy pan minister ma opinię izby gospodarczej?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KrzysztofJurgiel">Po pierwsze, zdaniem izby gospodarczej definicja laboratorium nie jest jasno określona. Nie są również jasne kryteria oceny, czym będzie się kierować inspekcja podczas zatwierdzania laboratoriów oraz metod oceny.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#KrzysztofJurgiel">Następna sprawa to nabywanie uprawnień. Chodzi o to, w jaki sposób pracownicy mieliby nabywać uprawnienia oraz czy uprawnienie będzie dedykowane dla danej grupy surowców, np. dla zbóż, roślin oleistych.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#KrzysztofJurgiel">Następna sprawa to specyfikacja surowców. Ustanowienie w punkcie przyjęć znacznie bardziej rygorystycznych wymagań dla surowców może być traktowane jako element uzależnienia ceny od jakości skupowanego surowca.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#KrzysztofJurgiel">Izba podnosi także sprawę daty wdrożenia ustawy. Twierdzi, że planowana data wdrożenia, w oparciu o wymienione założenia, nie jest możliwa do realizacji bez założenia okresów przejściowych.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#KrzysztofJurgiel">Jest jeszcze jeden ważny punkt, proszę o stanowisko. Chodzi o to, że wdrożenie zaproponowanych rozwiązań ograniczy również dostęp do skupu dla mniejszych gospodarstw rolnych.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#KrzysztofJurgiel">Są to uwagi, które mają znaczenie dla rynku.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#KrzysztofJurgiel">Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JarosławSachajko">Kto jeszcze chciałby zabrać głos? Jesteśmy jeszcze w ramach dyskusji ogólnej.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JarosławSachajko">Chciałbym zapytać o trzy różne rzeczy, o które rolnicy bardzo często pytają przy okazji klasyfikacji tusz.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JarosławSachajko">Kto jest klasyfikatorem? Kto zatrudnia klasyfikatora? Kto mu płaci? Czy płaci mu zakład, który to obrabia? Czy klasyfikatorowi płaci i zatrudnia go niezależna instytucja? Jeżeli zakład to mamy tutaj konflikt interesów pomiędzy zakładem, zatrudnionym przez niego pracownikiem a rolnikiem, który dostarcza mięso.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#JarosławSachajko">Druga, a właściwie już trzecia rzecz. Jaka jest później identyfikacja mięsa? To także jest ważne. Każdy rolnik mniej więcej pozna swoją krowę, ale do czasu, kiedy nie zostanie ubita i wstępnie przetworzona.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#JarosławSachajko">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#JarosławSachajko">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszRomańczuk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o opinie – generalnie nie było negatywnych opinii w stosunku do ustawy. Chciałbym też uporządkować głosy w dyskusji, panie przewodniczący. Odpowiadam na pierwsze pytanie pana posła, który sugerował, że brak było ocen czy opinii. Powtarzam jeszcze raz, że nie było negatywnych opinii, jeżeli chodzi o projektowaną ustawę.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszRomańczuk">Następne pytania bardziej odnosiły się do Inspekcji Weterynaryjnej. Tutaj chodzi o klasyfikatorów tusz, którzy są zatrudniani przez zakład. Są poddani ocenie, weryfikacji przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszRomańczuk">Zupełnie mylimy tutaj dwa pojęcia, wobec tego chciałbym to uporządkować. Przyjęcie omawianej ustawy ma taki cel, żeby dostosować się – jeszcze raz powtórzę to, co powiedziałem na początku – do przepisów Komisji Unii Europejskiej, tak to określę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DorotaNiedziela">Chciałabym zapytać… w myśl tego, co wykazał ostatni audyt unijny, który wyraźnie wskazał, że musi być wzmocnienie i zmiana sposobu identyfikacji zwierząt, a co za tym idzie, późniejszej identyfikacji półtusz czy mięsa, musi być łatwiejsza identyfikacja – czy państwo przewidują ewentualne zapisy w tej ustawie? Czy też będzie to tylko i wyłącznie zmiana, która będzie musiała dotyczyć zmian systemu, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, sposobów informacji, dostępu do informacji. Wyraźnym wskazaniem audytorów unijnych jest niezbyt dokładny, szczelny i dobrze zorganizowany system identyfikacji zwierząt rzeźnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JarosławSachajko">Panie ministrze, poproszę o szczegółową odpowiedź w sprawie ósmego punktu, który przesłała nam izba gospodarcza. Jest tutaj jasno napisane, że wdrożenie zaproponowanych rozwiązań ograniczy dostęp do skupu dla mniejszych gospodarstw rolnych. Jest to duże zastrzeżenie, dlatego że, z jednej strony, chcemy pomagać małym i średnim gospodarstwom, a z drugiej strony, dzisiaj mamy przyjąć ustawę, która ograniczy dostęp gospodarstw do skupów.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszRomańczuk">Panie przewodniczący, odniosę się do tego – jest tu wyraźnie napisane, że wdrożenie zaproponowanych rozwiązań ograniczy również dostęp do skupu dla mniejszych gospodarstw rolnych, o to chodzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JarosławSachajko">Tak, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszRomańczuk">Należy przyjąć hipotezę, że część podmiotów dokonujących skupu przestanie... duzi odbiorcy mogą nie być zainteresowani realizacją skupu lokalnego ze względu na zmienność jakości drobnych dostaw. W tym miejscu należy zaznaczyć, że podmioty skupujące szczególnie zboża... wracam do meritum ustawy, tutaj chodzi o jakość i klasyfikację tusz. W związku z tym chodzi o jakość.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#TadeuszRomańczuk">Chodzi o to, żebyśmy nie mylili przepisów weterynaryjnych z klasyfikatorami tusz, jest to zupełnie co innego. Są to klasyfikatorzy tusz, którzy są zatrudnieni, są weryfikowani, są poddani ocenie. Może w tej chwili nie odpowiem, co jaki czas, dlatego że nie jestem w stanie.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#TadeuszRomańczuk">Chciałbym jednak jasno i wyraźnie zasugerować, że są to dwie odrębne rzeczy. Mówimy o dwóch odrębnych sprawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JarosławSachajko">Kto jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JarosławSachajko">Panie pośle, bardzo proszę jeszcze raz do mikrofonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ArturDunin">Panie ministrze, nie dostałem odpowiedzi na swoje pytanie, które było pierwsze, chyba trudno było o nim zapomnieć – chodzi o uzgodnienia, które ministerstwo powinno zrobić, gdyż jest to rządowy projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszRomańczuk">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, takie uzgodnienia były prowadzone, były uzgodnienia społeczne i międzyresortowe.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#TadeuszRomańczuk">Powtarzam jeszcze raz, że do meritum ustawy nie było żadnych zastrzeżeń. Jest to ustawa, która dostosuje się do rozporządzenia Komisji Unii Europejskiej z 2017 roku. Zdaje się, że wyjaśniliśmy sobie, że uwagi Krajowej Rady Izb Rolniczych dotyczą zupełnie innego obszaru, przepisy weterynaryjne mylimy z klasyfikacją jakości tusz. Jest to zupełnie inna ustawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JarosławSachajko">Jeszcze izba rolnicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#GrzegorzAnczewski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#GrzegorzAnczewski">Pan minister już wyjaśnił tę sprawę… czy jest przedstawiciel izb gospodarczych? Czytając uwagi izby gospodarczej, odniosłem wrażenie, że one jakby nie dotyczą one przedmiotowej ustawy.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#GrzegorzAnczewski">Nie wiem, nie krytykuję, tylko pytam.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#GrzegorzAnczewski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JarosławSachajko">Jeżeli nie ma więcej pytań i uwag to w takim razie stwierdzam zakończenie pierwszego czytanie rządowego projektu ustawy z druku nr 3286.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#JarosławSachajko">Prezydium Komisji proponuje przejść do rozpatrzenia projektu.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#JarosławSachajko">Tytuł ustawy, czy są uwagi do tytułu ustawy?</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#JarosławSachajko">Nie widzę. Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#JarosławSachajko">Art. 1 pkt 1, czy są uwagi do art. 1 pkt 1?</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#KonradNietrzebka">Panie przewodniczący, szanowni państwo, nie mamy uwag do pkt 1.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#KonradNietrzebka">Chcielibyśmy prosić o upoważnienie Biura Legislacyjnego do dokonania stosownych korekt o charakterze redakcyjno-legislacyjnym. Chodzi np. o uzupełnienie metryczek, jak również zmianę polecenia nowelizacyjnego w art. 1 pkt 5 lit. b tiret trzecie. Są to kwestie stricte legislacyjne, w związku z czym nie będziemy ich sygnalizować, zabierać na ich temat głosu.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#KonradNietrzebka">Prosimy natomiast o upoważnienie, żeby dokonać zmian w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JarosławSachajko">Jak najbardziej, ale poproszę, żeby na jednym przykładzie powiedział pan, o czym pan mówi odnosząc się do zmian legislacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KonradNietrzebka">Tak, oczywiście.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#KonradNietrzebka">Panie przewodniczący, proszę spojrzeć na art. 1 pkt 1 lit a. Mamy tutaj odnośniki. W odnośniku czwartym należałoby uzupełnić metryki przytaczanego aktu europejskiego, czyli decyzji Komisji o kolejny publikator już z 2019 roku. Jest to podane tam, gdzie mamy Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, jest to fragment w nawiasie.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#KonradNietrzebka">Dalej mamy pkt 5 lit. b, który dotyczy ust. 4. Jest to na str. 5 projektu. W tiret trzecim mamy następujące polecenie nowelizacyjne: „po pkt 5 dodaje się przecinek oraz pkt 6 i 7 w brzmieniu”. Drobna korekta redakcyjna polegałaby na tym, że wyrazy te zastąpilibyśmy wyrazami „w pkt 5 na końcu dodaje się przecinek oraz pkt 6 i 7 w brzmieniu”.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#KonradNietrzebka">Są to stricte legislacyjne poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JarosławSachajko">Oczywiście, ani rząd, ani Komisja nie widzą tutaj przeszkód.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#JarosławSachajko">Jesteśmy w pkt 1, czy są uwagi do pkt 1?</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KonradNietrzebka">Jeżeli chodzi o pkt 1, chcielibyśmy podzielić się pewną refleksją legislacyjną. Jest to także pytanie do strony rządowej, ponieważ jest to projekt rządowy, który przechodził rządowy proces legislacyjny oraz był opiniowany przez Komisję Prawniczą w Rządowym Centrum Legislacji.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#KonradNietrzebka">Szanowni państwo, proszę zwrócić uwagę na lit. c na str. 2. Należy podkreślić, że mamy do czynienia z ustawą z 2000 roku, jest to stan prawny jeszcze sprzed wejścia Polski do Unii Europejskiej. W związku z tym np. w art. 15a, którego dotyczy zmiana nr 1, pojawił się odnośnik do sformułowania „zgodnie z warunkami określonymi w przepisach Unii Europejskiej”. Mamy tutaj odnośnik 9. Proszę zobaczyć, że zmieniamy go w pkt 1 lit. a na str. 1 projektu. Odnośnik ten otrzymuje stosowne brzmienie. Wymieniamy tutaj po kolei akty europejskie, które określają warunki, do których odnosi się ów przepis. Jest to technika, która wówczas została zastosowana. Ma ona swój dalszy ciąg obecnie. Proszę zwrócić uwagę, że w lit. c powtarzamy sformułowanie dotyczące warunków określonych w przepisach Unii Europejskiej. Powtarzamy ten sam odnośnik.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#KonradNietrzebka">Biuro Legislacyjne ma wątpliwości w tym zakresie, czy słuszne jest powtarzanie w ustawie tego samego odnośnika kilka razy, de facto dwa razy będziemy mieli odnośnik 9 – raz w ust. 1 w art. 15a, drugi raz w dodawanym ust. 3ba tego samego artykułu.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#KonradNietrzebka">Zastanawialiśmy się, jak kwestię tę można by było rozwiązać z legislacyjnego punktu widzenia. Techniki mogą być różne. Wydaje się, że to, co zostało zaproponowane w ramach rządowego procesu legislacyjnego przez Komisję Prawniczą w Rządowym Centrum Legislacji, jest chyba najwłaściwszym rozwiązaniem.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#KonradNietrzebka">Innym rozwiązaniem byłoby sformułowanie w miejsce odnośnika wyrazów „o których mowa w ust. 1”, ale de facto byłoby to odesłanie do odnośnika w innym przepisie, co także mogłoby budzić wątpliwości legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#KonradNietrzebka">Panie przewodniczący, mówię o tym, dlatego że chciałbym zwrócić uwagę państwa na dosyć dużą specyfikę ustawy. Jest to ustawa, która służy stosowaniu przepisów prawa Unii Europejskiej. Ma to swoją powagę w tym zakresie. Wyrażamy, sygnalizujemy nasze wątpliwości. Zwracamy państwu uwagę na specyficzną materię regulowaną omawianym projektem.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JarosławSachajko">Jakie jest stanowisko strony rządowej wobec zgłoszonych uwag?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszRomańczuk">Przyjmujemy owe uwagi. Rzeczywiście, w tej chwili jest to zasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#JarosławSachajko">Czy do pkt 1 są uwagi merytoryczne?</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, wobec braku uwag pkt 1 uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#JarosławSachajko">Pkt 2, czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#KonradNietrzebka">Mamy pytanie do strony rządowej.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#KonradNietrzebka">W pkt 2 lit. d w nowym brzmieniu ust. 6 w trzecim wierszu mamy następujące odesłanie „ocenę dokładności metod automatycznej klasyfikacji, o której mowa w lit. d część C załącznika IV do rozporządzenia 2017/1182”.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#KonradNietrzebka">Chcielibyśmy tylko zapytać stronę rządową, bowiem w lit. d część C załącznika IV do rozporządzenia nie ma mowy o ocenie, jaka ma być dokonywana, jest tylko sformułowanie „dokładność metod automatycznej klasyfikacji ustalona zgodnie z przepisami części A pkt 3”.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#KonradNietrzebka">Skąd się wzięło sformułowanie o ocenie dokładności? Czy możemy prosić o krótkie uzasadnienie?</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JerzyDąbrowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JerzyDąbrowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o ocenę dokładności metod automatycznej klasyfikacji, porównań dokonuje Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Poznaniu. Porównuje wyniki uzyskane metodą automatyczną z wynikami uzyskanymi metodą wzrokową, taka ocena jest wykonywana przez instytut.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JarosławSachajko">Omawiamy pkt 2, czy są jeszcze jakieś uwagi do pkt 2?</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#JarosławSachajko">Wobec braku uwag pkt 2 uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#JarosławSachajko">Pkt 3… nikt nie ma uwag, pkt 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#JarosławSachajko">Pkt 4… brak uwag, pkt 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#JarosławSachajko">Pkt 5. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#KonradNietrzebka">Panie przewodniczący, szanowni państwo, do pkt 5 mamy istotną uwagę legislacyjną. Pragniemy zwrócić państwa uwagę na lit. c w pkt 5. Lit. c dotyczy ust. 4d w art. 40. W tiret pierwszym, które dotyczy pkt 1, punktowi temu nadaje się nowe brzmienie. Zwracamy uwagę na fakt, iż w obecnie obowiązującej ustawie w ust. 4d pkt 1 jest uchylona lit. c. Nie jest to właściwa technika legislacyjna, żeby pomimo obecnego uchylenia lit. c, ujednolicać tekst i nadawać jej jakieś inne brzmienie, ponieważ w tym momencie usuwamy rys historyczny, wymazujemy to brzmienie lit. c, które funkcjonowało przed jej uchyleniem, nie uwzględniamy poglądów doktryny, orzecznictwa lub jakiegokolwiek innego działania, które mogłoby być związane z funkcjonowaniem owej litery.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#KonradNietrzebka">W związku z tym, panie przewodniczący, szanowni państwo, prośba do strony rządowej o potwierdzenia zasadności dokonania takiej zmiany, żeby w ust. 4d pkt 1 nie nadawać nowego brzmienia lit. c, która jest uchylona, tylko to, co w tej chwili stanowi propozycję brzmienia lit. c, przetransponować np. do lit. ba, która znajdowałaby się pomiędzy lit. b i de facto uchyloną lit. c. Jest to właściwe z legislacyjnego punktu widzenia, a jednocześnie pozostawia dotychczasowe funkcjonowanie, rys historyczny uchylonej lit. c.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JarosławSachajko">Słuchamy strony rządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#TadeuszRomańczuk">Jest to zasadne, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JarosławSachajko">Dobrze, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#KonradNietrzebka">Przepraszam bardzo, panie przewodniczący – stosownej korekty dokonamy w ramach upoważnienia, o której wcześniej wystąpiłem, w tym zakresie będzie to uwzględnione.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#JarosławSachajko">Pkt 5 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#JarosławSachajko">Pkt 6, czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, pkt 6 uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#JarosławSachajko">Cały art. 1, czy są uwagi do całego art. 1?</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, art. 1 uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-44.6" who="#JarosławSachajko">Art. 2, czy są uwagi do całego art. 2?</u>
<u xml:id="u-44.7" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-44.8" who="#JarosławSachajko">Całość ustawy, czy są uwagi do całości ustawy?</u>
<u xml:id="u-44.9" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, całą ustawę uważam za przyjętą.</u>
<u xml:id="u-44.10" who="#JarosławSachajko">Proszę o zgłoszenie posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-44.11" who="#JarosławSachajko">Pan poseł Ołdakowski, czy pan poseł Ołdakowski wyraża zgodę?</u>
<u xml:id="u-44.12" who="#JarosławSachajko">Tak.</u>
<u xml:id="u-44.13" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-44.14" who="#JarosławSachajko">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-44.15" who="#JarosławSachajko">Pytanie do przedstawiciela rządu, czy poprawki będące... nie mieliśmy żadnych poprawek, więc pytanie to chyba nie jest zasadne, wnieśliśmy jedynie uwagi redakcyjne.</u>
<u xml:id="u-44.16" who="#JarosławSachajko">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-44.17" who="#JarosławSachajko">Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-44.18" who="#JarosławSachajko">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>