text_structure.xml
34.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JarosławSachajko">Szanowni państwo, proszę o zajmowanie miejsc.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JarosławSachajko">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JarosławSachajko">Witam państwa posłów oraz przybyłych gości.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JarosławSachajko">Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oraz niektórych innych ustaw, jest to druk nr 3202.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JarosławSachajko">Czy są uwagi do porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JarosławSachajko">Uwag nie słyszę, uważam porządek dzienny za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DorotaNiedziela">Chciałam zgłosić wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DorotaNiedziela">W związku z zaistniałą sytuacją na rynku, przede wszystkim nie tylko w przestrzeni medialnej, ale i ze względu na niezrozumiałe odpowiedzi ministerialne na interpelacje posłów, dotyczące skupu interwencyjnego jabłek i firmy „Eskimos”, zwracam się w trybie art. 157 z wnioskiem o przedstawienie informacji ministra rolnictwa na temat niepokojącej nas sprawy interwencyjnego skupu jabłek i roli w tym wszystkim firmy „Eskimos”.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DorotaNiedziela">Również zwracam się z wnioskiem o informację, ilu przedsiębiorców ze 160 firm, które skupowały jabłka, otrzymało już zapłatę za wykonany skup. Wnioskuję o informację, jaka jest obecnie sytuacja nie tylko w firmach, lecz także w sadownictwie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DorotaNiedziela">Dodatkowo chciałabym zadać jeszcze pytanie, jaka w tym wszystkim była rola Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i, na jakiej podstawie prawnej, KOWR udzielił gwarancji firmie „Eskimos”? A także pytam, czy to jest prawda, że minister Ardanowski wystąpił do Ministra Energii z wnioskiem, żeby koncentrat jabłkowy został wpisany na listę rezerw materiałowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JarosławSachajko">Przewodniczący Telus.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RobertTelus">Chciałbym potwierdzić, że wniosek jest dobry.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#RobertTelus">Myślę, że powinniśmy go przegłosować, żeby na najbliższym posiedzeniu Komisji właśnie taka informacja do nas wpłynęła.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JarosławSachajko">Czy na najbliższym posiedzeniu Komisji czy Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RobertTelus">Sejmu, oczywiście, Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JarosławSachajko">Właśnie chciałem tylko uściślić, bo...</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DorotaNiedziela">Następne posiedzenie Komisji zaczyna się za dwie godziny.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#RobertTelus">W ciągu dwóch godzin nie da rady, nie przygotują materiałów.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JarosławSachajko">Pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MirosławMaliszewski">Zgłaszam wniosek przeciwny do wniosku pana posła Telusa, jako że dzisiaj o godzinie 11.00 mamy posiedzenie Komisji, na którym będzie informacja ministra Jana Krzysztofa Ardanowskiego a sprawa jest na pewno znana w resorcie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MirosławMaliszewski">A jeżeli w resorcie nie jest znana to w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa na pewno jest znana. Nie możemy czekać do następnego posiedzenia, bo następne posiedzenie jest planowane w marcu a do tego czasu firmy i podmioty mogą zbankrutować.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JarosławSachajko">Pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DorotaNiedziela">Chcę tylko przypomnieć, że „Na wypowiedziane przez posłów w toku posiedzenia Komisji wnioski i uwagi uczestniczący w posiedzeniu przedstawiciele organów państwowych, instytucji i organizacji udzielają odpowiedzi na tym samym lub najbliższym posiedzeniu Komisji (…)”– jest to brzmienie art. 157 regulaminu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DorotaNiedziela">W myśl wymienionego artykułu zwracam uwagę, że chcemy usłyszeć odpowiedź na najbliższym posiedzeniu Komisji, które odbędzie się o godzinie 11.00.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#DorotaNiedziela">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofJurgiel">Posiedzenie jest też o 9.30.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JarosławSachajko">Mamy posiedzenie o godzinie 9.30, ale może podejmijmy ten temat o godzinie 11.00, bo...</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DorotaNiedziela">…bo to jest wspólne posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JarosławSachajko">Posiedzenie o 9.30 będzie wspólne z komisją finansów i tak się nie da; czyli o godzinie 11.00…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DorotaNiedziela">…może być dodatkowy temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JarosławSachajko">A więc o godzinie 11.00.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JarosławSachajko">Pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#RobertTelus">Pan poseł, pan przewodniczący Maliszewski zareagował bardzo ostro, że jest przeciwny mojemu wnioskowi. Myślę, że nie o to chodzi, żeby być przeciwnym. Jeżeli chcemy naprawdę usłyszeć informację a nie taką ot... słuchajcie, przecież w ciągu dwóch godzin nikt nie przygotuje dobrej informacji. Będzie tylko tyle, że przyjdzie minister i powie: jest taka sytuacja i taka. Minister nie przyjdzie z dokładnie przygotowaną informacją. Nie możemy robić czegoś takiego, że dzisiaj składamy wniosek i za dwie godziny ma być informacja.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#RobertTelus">Pani przewodnicząca była wiceministrem w rządzie koalicji Platformy Obywatelskiej i PSL. Pamiętam to, ale nie wyrzucam, tylko wie pani, że informacji nie przygotowuje się z godziny na godzinę, przecież to jest chyba normalne.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#RobertTelus">Jeżeli tak bardzo chcecie państwo usłyszeć informację na kolejnym posiedzeniu Komisji, to zróbmy w piątek posiedzenie i tyle. Niech ministerstwo ma przynajmniej jeden dzień na przygotowanie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JarosławSachajko">Pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DorotaNiedziela">Panie pośle, interpelacje, zapytania, rozmowy o tym, co nas interesuje, trwają przynajmniej od półtora miesiąca, pokażę panu daty zgłoszenia interpelacji. W związku z tym ministerstwo ma odpowiednie informacje, dotyczące tego tematu. Chcę tylko usłyszeć informacje, ponieważ te, które ostatnio dostaliśmy, były sprzeczne. Po to ktoś stworzył regulamin Sejmu i napisał, że w trybie art. 157 uzyskujemy odpowiedź na następnym posiedzeniu Komisji. Nie rozumiem, dlaczego pan...</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DorotaNiedziela">Pan minister się wypowie. Chcemy usłyszeć odpowiedź na następnym posiedzeniu Komisji. Odpowiedź będzie udzielona przez ministra. Jeśli odpowiedź będzie niepełna, to minister poprosi o następny termin, ale my chcemy usłyszeć informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JarosławSachajko">Panie ministrze, jeszcze pan poseł Sawicki chciał zabrać głos.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekSawicki">Chciałem tylko wesprzeć przewodniczącego Maliszewskiego i przewodniczącą Niedzielę oraz przypomnieć panu posłowi Telusowi, że przez poprzednich osiem lat takie przypadki były codziennością. Codziennością…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#RobertTelus">Dwie godziny mieliście?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarekSawicki">Nawet mniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JarosławSachajko">Nie wchodźmy w tę dyskusję.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#JarosławSachajko">Panie ministrze, proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DorotaNiedziela">Pan minister jest gotowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RyszardZarudzki">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, bez zbędnej zwłoki przekażę sprawę ministrowi. Zobaczę, jaki ma grafik dzisiejszych spotkań i czy jest możliwe, aby mogła być zrealizowana prośba pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#DorotaNiedziela">To nie jest prośba.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ArturDunin">Panie ministrze, to…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JarosławSachajko">Szanowni państwo... do mikrofonu, ale panie pośle, panie pośle… do mikrofonu, zgłaszajmy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#ArturDunin">To nie jest prośba, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JarosławSachajko">Szanowni państwo, teraz procedujemy ustawę. Zakończyliśmy ten temat, wniosek został zgłoszony.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JarosławSachajko">Przechodzimy do procedowania ustawy.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JarosławSachajko">Tytuł ustawy, czy są uwagi do tytułu ustawy?</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#JarosławSachajko">Uwag nie widzę. Uważam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#JarosławSachajko">Art. 1, zmiana pierwsza, czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#KonradNietrzebka">Szanowni państwo, nie mamy uwag, mamy tylko uprzejmą prośbę o upoważnienie Biura Legislacyjnego do dokonania oczywistych korekt redakcyjnych, abyśmy nie musieli ich już podnosić za każdym razem. Są to naprawdę zmiany o charakterze stricte redakcyjno-legislacyjnym.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo, mamy duże zaufanie.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś jest przeciwko uwzględnieniu prośby Biura Legislacyjnego?</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#JarosławSachajko">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#JarosławSachajko">Pan poseł Sawicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MarekSawicki">Mam jeszcze jedną uwagę ogólną i, prawdopodobnie, na drugie czytanie przygotuję stosowną poprawkę.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MarekSawicki">Sprawa wymaga jeszcze analizy, ale – w mojej ocenie BGK jako jednostka, jako instytucja zarządzająca jest zupełnie niepotrzebny. Od 20 lat tę funkcję pełni Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. BGK to jest tylko jeszcze jeden pośrednik finansowy, jeszcze jedno konto, za które zapłacimy z naszych rolniczych pieniędzy. A więc nie rozumiem, dlaczego ministerstwo rolnictwa nie ufa własnej jednostce, od lat zarządzającej tego typu środkami, wprowadzenie instrumentu nie wymaga przenoszenia go do BGK.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#MarekSawicki">Przygotuję poprawkę i mam nadzieję, że w drugim czytaniu przedstawię ją państwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JarosławSachajko">Czy pan minister zechciałby się odnieść do sprawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#RyszardZarudzki">Bank Gospodarstwa Krajowego jest jednostką wdrażającą i jest jak najbardziej uzasadniony w procedurze, zresztą sama ustawa ma stworzyć instytucjonalne podstawy, w których BGK jest jednym z istotnych elementów – to tyle ogólnie.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#RyszardZarudzki">Będziemy podtrzymywać zaproponowane rozwiązanie, chcemy zachować to rozwiązanie w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#JarosławSachajko">Wobec braku uwag zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#JarosławSachajko">Zmiana druga, czy są uwagi do zmiany drugiej?</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, zmiana druga została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#JarosławSachajko">Zmiana trzecia, czy są uwagi do zmiany trzeciej?</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, zmiana trzecia...</u>
<u xml:id="u-42.6" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę… przepraszam, jest pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#KonradNietrzebka">Mamy pytanie do strony rządowej.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#KonradNietrzebka">Czy dobrze rozumiemy, że rozdział 6 i przepisy zawarte w rozdziale 6 to są de facto przepisy materialne dotyczące tego, co zostało określone w pkt 1, czyli są to zasady wdrażania instrumentów finansowych w zakresie nieokreślonym w przepisach? Czyli jest to jakby merytoryczne rozwinięcie zakresu przedmiotowego, określonego w zmianie pierwszej, czyli de facto w art. 1 w pkt 3, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#RyszardZarudzki">Panie przewodniczący – tak, potwierdzam.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#JarosławSachajko">Teraz ja chciałem zapytać.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#JarosławSachajko">Art. 1… dalej mamy zmiany, które biegną w art. 50a i je też oddzielnie procedujemy?</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#KonradNietrzebka">Można postąpić dwojako: albo można ogólnie procedować zmianę trzecią i wtedy będzie to objęte od art. 50a do art. 50d. Można również procedować, po prostu, w ramach zmiany trzeciej poszczególnymi czterema artykułami w zależności od tego, jak pan przewodniczący i Wysoka Komisja zadecyduje.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo, zróbmy to całościowo.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#JarosławSachajko">Czy są uwagi do całej zmiany trzeciej?</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#JarosławSachajko">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#JarosławSachajko">Cały art. 1, czy są uwagi do całego art. 1?</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, art. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#JarosławSachajko">Art. 2, czy są uwagi do art. 2?</u>
<u xml:id="u-47.6" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, art. 2 uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-47.7" who="#JarosławSachajko">Art. 3, zmiana pierwsza – czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-47.8" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, art. 3, zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-47.9" who="#JarosławSachajko">Art. 3, zmiana druga – czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-47.10" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, zmiana druga została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-47.11" who="#JarosławSachajko">Zmiana trzecia, czy są uwagi do zmiany trzeciej?</u>
<u xml:id="u-47.12" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, zmiana trzecia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-47.13" who="#JarosławSachajko">Zmiana czwarta, czy są uwagi do zmiany czwartej?</u>
<u xml:id="u-47.14" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, zmiana czwarta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-47.15" who="#JarosławSachajko">Zmiana piąta, czy są uwagi do zmiany piątej?</u>
<u xml:id="u-47.16" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, zmiana piąta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-47.17" who="#JarosławSachajko">Czy są uwagi do całego art. 3?</u>
<u xml:id="u-47.18" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, art. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-47.19" who="#JarosławSachajko">Art. 4, czy są uwagi do art. 4?</u>
<u xml:id="u-47.20" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#KonradNietrzebka">Szanowni państwo, prośba o potwierdzenie przez stronę rządową, bo technika legislacyjna, która została zastosowana w art. 4, co prawda odbiega od wzorca, który został przedstawiony w §33 ust. 1 Zasad techniki prawodawczej, ale rozumiem, że jest ona stosowana. A praktyka pokazuje, że zwłaszcza ministerstwo rolnictwa stosuje tego typu zabiegi i są one akceptowalne m.in. przez służby legislacyjne Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#RyszardZarudzki">Tak, potwierdzam zgodność myślenia, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#JarosławSachajko">Czy są uwagi do art. 4?</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, art. 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#JarosławSachajko">Art. 5, czy są uwagi do art. 5?</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę, najpierw Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#KonradNietrzebka">Szanowni państwo, prośba tylko do strony rządowej o wyjaśnienia, bowiem mamy tutaj do czynienia z wyjątkową sytuacją, kiedy vacatio legis to jest dzień następujący po dniu ogłoszenia a nie standardowe 14 dni. Co prawda kwestia została wyjaśniona szczegółowo, to znaczy została wyjaśniona w uzasadnieniu projektowanej ustawy (na str. 13) a zatem mamy tylko pytanie do strony rządowej.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#KonradNietrzebka">Czy biorąc po uwagę fakt, że zmieniamy m.in. ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli mam na myśli regulacje zawarte w art. 2, to – czy w państwa ocenie – nie będzie żadnych wątpliwości co do tego, że zmieniamy prawo w trakcie roku podatkowego? Jest kwestia tego rodzaju – czy przepisy, które są objęte w ogóle tymi regulacjami, nie będą, w związku z tym, musiały jakoś być stosowane jak najszybciej? Na przykład jest to kwestia rozporządzenia zawartego w art. 3 pkt 2, czyli to jest de facto art. 34a ust. 4.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#RyszardZarudzki">Proszę o odniesienie się do tematu zastępcę dyrektora departamentu prawno-legislacyjnego ministerstwa rolnictwa, pana Pawła Małaczka.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JarosławSachajko">Panie ministrze, jeszcze chwilę, bo poseł Plocke chciał zadać pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#KazimierzPlocke">Wysoka Komisjo, chciałem również zadać pytanie do omawianego artykułu: z czego wynika pośpiech, że termin wejścia w życie ustawy musi być następnego dnia po jej ogłoszeniu? Wczoraj pan minister stwierdził, że projekt będzie realizowany w trzecim kwartale obecnego roku a więc prosiłbym o wyjaśnienie tego, o co chodzi. Czy rzeczywiście jest tak, że kierujemy się przepisami ustawowymi a później sama realizacja będzie w trzecim kwartale bieżącego roku?</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#KazimierzPlocke">Druga kwestia – chciałbym się dopytać, czy projekt uzyskał już notyfikację Komisji Europejskiej z uwagi na to, że ma on charakter europejski? Czy notyfikacja została uzyskana?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#RyszardZarudzki">Chciałbym odnieść się do pytań pana posła Plocke.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#RyszardZarudzki">Jeśli chodzi o tryb procedowania i wejście w życie po ogłoszeniu w dniu następnym, to nie jest pośpiech tylko są to normalne, racjonalne procedury legislacyjne, umożliwiające uruchomienie kolejnych przepisów wykonawczych. A więc nie jest to pośpiech, tylko normalna pragmatyka przygotowania, aby w trzecim kwartale już można było udostępnić beneficjentom te produkty. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#RyszardZarudzki">Po drugie, projekt nie wymaga notyfikacji przez Komisję Europejską, bo mówimy o Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich – jest to kluczowa sprawa. Zresztą w PROW przyjętym w 2014 r. zamknięta negocjacja stwarzała takie możliwości uruchomienia instrumentów finansowych, z czego skrzętnie korzystamy.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#RyszardZarudzki">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PawełMałaczek">Paweł Małaczek, zastępca dyrektora Departamentu Prawno-Legislacyjnego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#PawełMałaczek">Odniosę się do proponowanego terminu wejścia w życie projektowanej ustawy w związku ze zmianami podatkowymi, które przewiduje ustawa. Otóż, chciałbym zauważyć, że przychody, które będą podlegały zwolnieniu podatkowemu określonemu w art. 2 projektowanej ustawy, do tej pory nie występowały. My kreujemy ustawą regulacje, których skutkiem będzie dopiero możliwość uzyskania takich przychodów i w konsekwencji – możliwość zwolnienia. Do tej pory takie przychody nie występowały. To tyle, jeśli chodzi o termin wejścia w życie ustawy.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#PawełMałaczek">Natomiast jeśli chodzi o przepisy rozporządzenia, które ma być wydane na podstawie art. 34a ustawy zmienianej w art. 3, to chciałbym zauważyć jedną rzecz. Otóż to rozporządzenie nie musi być wydane bezpośrednio po wejściu w życie ustawy z tego względu, że rozporządzenie jest wydawane w sytuacji, gdy został przyjęty program rządowy. Natomiast, póki co, nie ma takiego rządowego programu w odniesieniu do pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie. Oczywiście, program może być; jeśli będzie, to wtedy zostanie wydane rozporządzenie.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#PawełMałaczek">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś ma jeszcze uwagi do art. 5?</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#DorotaNiedziela">Mam tylko pytanie.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#DorotaNiedziela">O ile dobrze pamiętam, według prawa legislacyjnego, ustawa wchodząca w życie zawsze ma jakieś vacatio legis. Czy mogę zgłosić poprawkę dotyczącą tego, że ustawa wchodzi w życie 14 dni po ogłoszeniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#KonradNietrzebka">Szanowna pani przewodnicząca, standardowe vacatio legis, które wynika z przepisów ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych, wynosi 14 dni. Natomiast z uwagi na określony interes i ważne interesy państwa można vacatio legis skracać.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#KonradNietrzebka">To vacatio legis jest dopuszczalne, ono występuje, jak najbardziej jest prawidłowe pod względem legislacyjnym.</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#KonradNietrzebka">Natomiast poprawka, o której mówi pani przewodnicząca, może – oczywiście – zostać zgłoszona. Projekt nie jest projektem, który wykonuje prawo Unii Europejskiej, co pan minister przed momentem zaznaczył a, w związku z tym, poprawka musiałaby być podpisana np. przez panią przewodniczącą, zgłoszona i, oczywiście, przegłosowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#JarosławSachajko">Panie ministrze, czy chce pan zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#RyszardZarudzki">Myślę, że czas jest dla nas o tyle istotny, aby bez zbędnej zwłoki można było wdrażać programy. Jestem przekonany, że wszystkim posłom zależy na tym, żeby jak najszybciej instrumenty finansowe mogły dotrzeć bezpośrednio do beneficjentów i przetwórców. Jestem przekonany, że będziemy wszyscy działać w tym kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JarosławSachajko">Jeszcze tylko...</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#JarosławSachajko">Pani przewodnicząca, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#DorotaNiedziela">Chciałabym jeszcze uzasadnić, że nie ma aż tak ogromnego pośpiechu. 14 dni będzie dobrą normą legislacyjną, która absolutnie niczego nie zmieni, jeżeli chodzi o termin wejścia ustawy w życie, tym bardziej, że wiemy, iż ustawa będzie wchodziła w życie w trzecim kwartale bieżącego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JarosławSachajko">Tylko gwoli wyjaśnienia zwrócę uwagę na to, że pan poseł Sawicki mówił, iż złoży poprawkę w drugim czytaniu. To oznacza, że nie zdążymy przeprocedować ustawy na tym posiedzeniu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#KrzysztofJurgiel">Zdążymy.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JarosławSachajko">No nie zdążymy, bo jeśli będzie poprawka w drugim czytaniu, to Komisja musi...</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#KrzysztofJurgiel">Nie musi, jest praktykowane, jeśli marszałek pozwoli, że jeśli jest jedna poprawka, to można od razu przegłosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JarosławSachajko">Na sali plenarnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#KrzysztofJurgiel">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JarosławSachajko">Jeżeli tak marszałek zdecyduje to przegłosujemy poprawkę (posła Sawickiego) na sali plenarnej.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#JarosławSachajko">Poprawka jest zgłoszona.</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#JarosławSachajko">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki pani poseł Doroty Niedzieli, dotyczącej wydłużenia vacatio legis do 14 dni? Uprzejmie proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-73.3" who="#JarosławSachajko">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-73.4" who="#JarosławSachajko">Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MagdalenaKowalska">6 głosów za, 14 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#JarosławSachajko">Poprawka została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania całej ustawy… cała ustawa. Chciałem zapytać się, czy ktoś jest...</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#DorotaNiedziela">Zgłaszam wniosek mniejszości, zgłaszam tę poprawkę jako wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#JarosławSachajko">Mamy zgłoszony wniosek mniejszości.</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania całej ustawy. Kto jest za takim brzmieniem ustawy, jaki został przeprocedowany, kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#MagdalenaKowalska">16 głosów za, 5 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#JarosławSachajko">Ustawa została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#KrzysztofJurgiel">Zgłaszamy pana Dolatę.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#JarosławSachajko">Jako poseł sprawozdawca został zgłoszony pan poseł Dolata.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#JarosławSachajko">Czy pan wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#RobertTelus">Pan poseł Dolata… padło do pana pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#JarosławSachajko">Czy wyraża pan zgodę na bycie posłem sprawozdawcą?</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#ZbigniewDolata">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#JarosławSachajko">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-85.2" who="#JarosławSachajko">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-85.3" who="#JarosławSachajko">Odczytam jeszcze formułę.</u>
<u xml:id="u-85.4" who="#JarosławSachajko">Czy ewentualne poprawki, będące wynikiem prac Komisji, zawierają postanowienia sprzeczne z prawem Unii Europejskiej? Czy zasadne jest wystąpienie przez Komisję o opinię do Ministra Spraw Zagranicznych? Poprawki nie mieliśmy, ale był wniosek mniejszości. Czy jest zasadne, aby stosować tę regułę?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#KonradNietrzebka">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jest to zabieg czysto legislacyjny, który nie ma wpływu na merytoryczne rozwiązania. Jest to kwestia standardowa.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#KonradNietrzebka">To, co zostało zgłoszone a więc poprawka polegająca na nadaniu art. 5 brzmienia: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia” jest zabiegiem czysto formalnym i technicznym, nie ma wpływu na rozwiązania merytoryczne. No, tylko na termin wejścia w życie samej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#JarosławSachajko">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#JarosławSachajko">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-87.3" who="#JarosławSachajko">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>