text_structure.xml 34.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JarosławSachajko">Szanowni państwo, proszę o zajmowanie miejsc.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JarosławSachajko">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JarosławSachajko">Witam państwa posłów oraz przybyłych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JarosławSachajko">Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oraz niektórych innych ustaw, jest to druk nr 3202.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JarosławSachajko">Czy są uwagi do porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JarosławSachajko">Uwag nie słyszę, uważam porządek dzienny za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DorotaNiedziela">Chciałam zgłosić wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DorotaNiedziela">W związku z zaistniałą sytuacją na rynku, przede wszystkim nie tylko w przestrzeni medialnej, ale i ze względu na niezrozumiałe odpowiedzi ministerialne na interpelacje posłów, dotyczące skupu interwencyjnego jabłek i firmy „Eskimos”, zwracam się w trybie art. 157 z wnioskiem o przedstawienie informacji ministra rolnictwa na temat niepokojącej nas sprawy interwencyjnego skupu jabłek i roli w tym wszystkim firmy „Eskimos”.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DorotaNiedziela">Również zwracam się z wnioskiem o informację, ilu przedsiębiorców ze 160 firm, które skupowały jabłka, otrzymało już zapłatę za wykonany skup. Wnioskuję o informację, jaka jest obecnie sytuacja nie tylko w firmach, lecz także w sadownictwie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DorotaNiedziela">Dodatkowo chciałabym zadać jeszcze pytanie, jaka w tym wszystkim była rola Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i, na jakiej podstawie prawnej, KOWR udzielił gwarancji firmie „Eskimos”? A także pytam, czy to jest prawda, że minister Ardanowski wystąpił do Ministra Energii z wnioskiem, żeby koncentrat jabłkowy został wpisany na listę rezerw materiałowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JarosławSachajko">Przewodniczący Telus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RobertTelus">Chciałbym potwierdzić, że wniosek jest dobry.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#RobertTelus">Myślę, że powinniśmy go przegłosować, żeby na najbliższym posiedzeniu Komisji właśnie taka informacja do nas wpłynęła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JarosławSachajko">Czy na najbliższym posiedzeniu Komisji czy Sejmu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#RobertTelus">Sejmu, oczywiście, Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JarosławSachajko">Właśnie chciałem tylko uściślić, bo...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DorotaNiedziela">Następne posiedzenie Komisji zaczyna się za dwie godziny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RobertTelus">W ciągu dwóch godzin nie da rady, nie przygotują materiałów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JarosławSachajko">Pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MirosławMaliszewski">Zgłaszam wniosek przeciwny do wniosku pana posła Telusa, jako że dzisiaj o godzinie 11.00 mamy posiedzenie Komisji, na którym będzie informacja ministra Jana Krzysztofa Ardanowskiego a sprawa jest na pewno znana w resorcie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MirosławMaliszewski">A jeżeli w resorcie nie jest znana to w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa na pewno jest znana. Nie możemy czekać do następnego posiedzenia, bo następne posiedzenie jest planowane w marcu a do tego czasu firmy i podmioty mogą zbankrutować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JarosławSachajko">Pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DorotaNiedziela">Chcę tylko przypomnieć, że „Na wypowiedziane przez posłów w toku posiedzenia Komisji wnioski i uwagi uczestniczący w posiedzeniu przedstawiciele organów państwowych, instytucji i organizacji udzielają odpowiedzi na tym samym lub najbliższym posiedzeniu Komisji (…)”– jest to brzmienie art. 157 regulaminu.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#DorotaNiedziela">W myśl wymienionego artykułu zwracam uwagę, że chcemy usłyszeć odpowiedź na najbliższym posiedzeniu Komisji, które odbędzie się o godzinie 11.00.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#DorotaNiedziela">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofJurgiel">Posiedzenie jest też o 9.30.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JarosławSachajko">Mamy posiedzenie o godzinie 9.30, ale może podejmijmy ten temat o godzinie 11.00, bo...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DorotaNiedziela">…bo to jest wspólne posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JarosławSachajko">Posiedzenie o 9.30 będzie wspólne z komisją finansów i tak się nie da; czyli o godzinie 11.00…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DorotaNiedziela">…może być dodatkowy temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JarosławSachajko">A więc o godzinie 11.00.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JarosławSachajko">Pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RobertTelus">Pan poseł, pan przewodniczący Maliszewski zareagował bardzo ostro, że jest przeciwny mojemu wnioskowi. Myślę, że nie o to chodzi, żeby być przeciwnym. Jeżeli chcemy naprawdę usłyszeć informację a nie taką ot... słuchajcie, przecież w ciągu dwóch godzin nikt nie przygotuje dobrej informacji. Będzie tylko tyle, że przyjdzie minister i powie: jest taka sytuacja i taka. Minister nie przyjdzie z dokładnie przygotowaną informacją. Nie możemy robić czegoś takiego, że dzisiaj składamy wniosek i za dwie godziny ma być informacja.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#RobertTelus">Pani przewodnicząca była wiceministrem w rządzie koalicji Platformy Obywatelskiej i PSL. Pamiętam to, ale nie wyrzucam, tylko wie pani, że informacji nie przygotowuje się z godziny na godzinę, przecież to jest chyba normalne.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#RobertTelus">Jeżeli tak bardzo chcecie państwo usłyszeć informację na kolejnym posiedzeniu Komisji, to zróbmy w piątek posiedzenie i tyle. Niech ministerstwo ma przynajmniej jeden dzień na przygotowanie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JarosławSachajko">Pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DorotaNiedziela">Panie pośle, interpelacje, zapytania, rozmowy o tym, co nas interesuje, trwają przynajmniej od półtora miesiąca, pokażę panu daty zgłoszenia interpelacji. W związku z tym ministerstwo ma odpowiednie informacje, dotyczące tego tematu. Chcę tylko usłyszeć informacje, ponieważ te, które ostatnio dostaliśmy, były sprzeczne. Po to ktoś stworzył regulamin Sejmu i napisał, że w trybie art. 157 uzyskujemy odpowiedź na następnym posiedzeniu Komisji. Nie rozumiem, dlaczego pan...</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DorotaNiedziela">Pan minister się wypowie. Chcemy usłyszeć odpowiedź na następnym posiedzeniu Komisji. Odpowiedź będzie udzielona przez ministra. Jeśli odpowiedź będzie niepełna, to minister poprosi o następny termin, ale my chcemy usłyszeć informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JarosławSachajko">Panie ministrze, jeszcze pan poseł Sawicki chciał zabrać głos.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekSawicki">Chciałem tylko wesprzeć przewodniczącego Maliszewskiego i przewodniczącą Niedzielę oraz przypomnieć panu posłowi Telusowi, że przez poprzednich osiem lat takie przypadki były codziennością. Codziennością…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#RobertTelus">Dwie godziny mieliście?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekSawicki">Nawet mniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JarosławSachajko">Nie wchodźmy w tę dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#JarosławSachajko">Panie ministrze, proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DorotaNiedziela">Pan minister jest gotowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#RyszardZarudzki">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, bez zbędnej zwłoki przekażę sprawę ministrowi. Zobaczę, jaki ma grafik dzisiejszych spotkań i czy jest możliwe, aby mogła być zrealizowana prośba pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DorotaNiedziela">To nie jest prośba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ArturDunin">Panie ministrze, to…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JarosławSachajko">Szanowni państwo... do mikrofonu, ale panie pośle, panie pośle… do mikrofonu, zgłaszajmy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ArturDunin">To nie jest prośba, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JarosławSachajko">Szanowni państwo, teraz procedujemy ustawę. Zakończyliśmy ten temat, wniosek został zgłoszony.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JarosławSachajko">Przechodzimy do procedowania ustawy.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#JarosławSachajko">Tytuł ustawy, czy są uwagi do tytułu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#JarosławSachajko">Uwag nie widzę. Uważam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#JarosławSachajko">Art. 1, zmiana pierwsza, czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#KonradNietrzebka">Szanowni państwo, nie mamy uwag, mamy tylko uprzejmą prośbę o upoważnienie Biura Legislacyjnego do dokonania oczywistych korekt redakcyjnych, abyśmy nie musieli ich już podnosić za każdym razem. Są to naprawdę zmiany o charakterze stricte redakcyjno-legislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo, mamy duże zaufanie.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś jest przeciwko uwzględnieniu prośby Biura Legislacyjnego?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#JarosławSachajko">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#JarosławSachajko">Pan poseł Sawicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MarekSawicki">Mam jeszcze jedną uwagę ogólną i, prawdopodobnie, na drugie czytanie przygotuję stosowną poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#MarekSawicki">Sprawa wymaga jeszcze analizy, ale – w mojej ocenie BGK jako jednostka, jako instytucja zarządzająca jest zupełnie niepotrzebny. Od 20 lat tę funkcję pełni Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. BGK to jest tylko jeszcze jeden pośrednik finansowy, jeszcze jedno konto, za które zapłacimy z naszych rolniczych pieniędzy. A więc nie rozumiem, dlaczego ministerstwo rolnictwa nie ufa własnej jednostce, od lat zarządzającej tego typu środkami, wprowadzenie instrumentu nie wymaga przenoszenia go do BGK.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#MarekSawicki">Przygotuję poprawkę i mam nadzieję, że w drugim czytaniu przedstawię ją państwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#JarosławSachajko">Czy pan minister zechciałby się odnieść do sprawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#RyszardZarudzki">Bank Gospodarstwa Krajowego jest jednostką wdrażającą i jest jak najbardziej uzasadniony w procedurze, zresztą sama ustawa ma stworzyć instytucjonalne podstawy, w których BGK jest jednym z istotnych elementów – to tyle ogólnie.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#RyszardZarudzki">Będziemy podtrzymywać zaproponowane rozwiązanie, chcemy zachować to rozwiązanie w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#JarosławSachajko">Wobec braku uwag zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#JarosławSachajko">Zmiana druga, czy są uwagi do zmiany drugiej?</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, zmiana druga została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#JarosławSachajko">Zmiana trzecia, czy są uwagi do zmiany trzeciej?</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, zmiana trzecia...</u>
          <u xml:id="u-42.6" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę… przepraszam, jest pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#KonradNietrzebka">Mamy pytanie do strony rządowej.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#KonradNietrzebka">Czy dobrze rozumiemy, że rozdział 6 i przepisy zawarte w rozdziale 6 to są de facto przepisy materialne dotyczące tego, co zostało określone w pkt 1, czyli są to zasady wdrażania instrumentów finansowych w zakresie nieokreślonym w przepisach? Czyli jest to jakby merytoryczne rozwinięcie zakresu przedmiotowego, określonego w zmianie pierwszej, czyli de facto w art. 1 w pkt 3, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#RyszardZarudzki">Panie przewodniczący – tak, potwierdzam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#JarosławSachajko">Teraz ja chciałem zapytać.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#JarosławSachajko">Art. 1… dalej mamy zmiany, które biegną w art. 50a i je też oddzielnie procedujemy?</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#KonradNietrzebka">Można postąpić dwojako: albo można ogólnie procedować zmianę trzecią i wtedy będzie to objęte od art. 50a do art. 50d. Można również procedować, po prostu, w ramach zmiany trzeciej poszczególnymi czterema artykułami w zależności od tego, jak pan przewodniczący i Wysoka Komisja zadecyduje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo, zróbmy to całościowo.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#JarosławSachajko">Czy są uwagi do całej zmiany trzeciej?</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#JarosławSachajko">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#JarosławSachajko">Cały art. 1, czy są uwagi do całego art. 1?</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#JarosławSachajko">Art. 2, czy są uwagi do art. 2?</u>
          <u xml:id="u-47.6" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, art. 2 uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-47.7" who="#JarosławSachajko">Art. 3, zmiana pierwsza – czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-47.8" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, art. 3, zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-47.9" who="#JarosławSachajko">Art. 3, zmiana druga – czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-47.10" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, zmiana druga została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-47.11" who="#JarosławSachajko">Zmiana trzecia, czy są uwagi do zmiany trzeciej?</u>
          <u xml:id="u-47.12" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, zmiana trzecia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-47.13" who="#JarosławSachajko">Zmiana czwarta, czy są uwagi do zmiany czwartej?</u>
          <u xml:id="u-47.14" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, zmiana czwarta została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-47.15" who="#JarosławSachajko">Zmiana piąta, czy są uwagi do zmiany piątej?</u>
          <u xml:id="u-47.16" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, zmiana piąta została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-47.17" who="#JarosławSachajko">Czy są uwagi do całego art. 3?</u>
          <u xml:id="u-47.18" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-47.19" who="#JarosławSachajko">Art. 4, czy są uwagi do art. 4?</u>
          <u xml:id="u-47.20" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#KonradNietrzebka">Szanowni państwo, prośba o potwierdzenie przez stronę rządową, bo technika legislacyjna, która została zastosowana w art. 4, co prawda odbiega od wzorca, który został przedstawiony w §33 ust. 1 Zasad techniki prawodawczej, ale rozumiem, że jest ona stosowana. A praktyka pokazuje, że zwłaszcza ministerstwo rolnictwa stosuje tego typu zabiegi i są one akceptowalne m.in. przez służby legislacyjne Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#RyszardZarudzki">Tak, potwierdzam zgodność myślenia, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#JarosławSachajko">Czy są uwagi do art. 4?</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#JarosławSachajko">Nie widzę, art. 4 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#JarosławSachajko">Art. 5, czy są uwagi do art. 5?</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę, najpierw Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#KonradNietrzebka">Szanowni państwo, prośba tylko do strony rządowej o wyjaśnienia, bowiem mamy tutaj do czynienia z wyjątkową sytuacją, kiedy vacatio legis to jest dzień następujący po dniu ogłoszenia a nie standardowe 14 dni. Co prawda kwestia została wyjaśniona szczegółowo, to znaczy została wyjaśniona w uzasadnieniu projektowanej ustawy (na str. 13) a zatem mamy tylko pytanie do strony rządowej.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#KonradNietrzebka">Czy biorąc po uwagę fakt, że zmieniamy m.in. ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli mam na myśli regulacje zawarte w art. 2, to – czy w państwa ocenie – nie będzie żadnych wątpliwości co do tego, że zmieniamy prawo w trakcie roku podatkowego? Jest kwestia tego rodzaju – czy przepisy, które są objęte w ogóle tymi regulacjami, nie będą, w związku z tym, musiały jakoś być stosowane jak najszybciej? Na przykład jest to kwestia rozporządzenia zawartego w art. 3 pkt 2, czyli to jest de facto art. 34a ust. 4.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#RyszardZarudzki">Proszę o odniesienie się do tematu zastępcę dyrektora departamentu prawno-legislacyjnego ministerstwa rolnictwa, pana Pawła Małaczka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JarosławSachajko">Panie ministrze, jeszcze chwilę, bo poseł Plocke chciał zadać pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#KazimierzPlocke">Wysoka Komisjo, chciałem również zadać pytanie do omawianego artykułu: z czego wynika pośpiech, że termin wejścia w życie ustawy musi być następnego dnia po jej ogłoszeniu? Wczoraj pan minister stwierdził, że projekt będzie realizowany w trzecim kwartale obecnego roku a więc prosiłbym o wyjaśnienie tego, o co chodzi. Czy rzeczywiście jest tak, że kierujemy się przepisami ustawowymi a później sama realizacja będzie w trzecim kwartale bieżącego roku?</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#KazimierzPlocke">Druga kwestia – chciałbym się dopytać, czy projekt uzyskał już notyfikację Komisji Europejskiej z uwagi na to, że ma on charakter europejski? Czy notyfikacja została uzyskana?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#RyszardZarudzki">Chciałbym odnieść się do pytań pana posła Plocke.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#RyszardZarudzki">Jeśli chodzi o tryb procedowania i wejście w życie po ogłoszeniu w dniu następnym, to nie jest pośpiech tylko są to normalne, racjonalne procedury legislacyjne, umożliwiające uruchomienie kolejnych przepisów wykonawczych. A więc nie jest to pośpiech, tylko normalna pragmatyka przygotowania, aby w trzecim kwartale już można było udostępnić beneficjentom te produkty. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#RyszardZarudzki">Po drugie, projekt nie wymaga notyfikacji przez Komisję Europejską, bo mówimy o Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich – jest to kluczowa sprawa. Zresztą w PROW przyjętym w 2014 r. zamknięta negocjacja stwarzała takie możliwości uruchomienia instrumentów finansowych, z czego skrzętnie korzystamy.</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#RyszardZarudzki">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PawełMałaczek">Paweł Małaczek, zastępca dyrektora Departamentu Prawno-Legislacyjnego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PawełMałaczek">Odniosę się do proponowanego terminu wejścia w życie projektowanej ustawy w związku ze zmianami podatkowymi, które przewiduje ustawa. Otóż, chciałbym zauważyć, że przychody, które będą podlegały zwolnieniu podatkowemu określonemu w art. 2 projektowanej ustawy, do tej pory nie występowały. My kreujemy ustawą regulacje, których skutkiem będzie dopiero możliwość uzyskania takich przychodów i w konsekwencji – możliwość zwolnienia. Do tej pory takie przychody nie występowały. To tyle, jeśli chodzi o termin wejścia w życie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#PawełMałaczek">Natomiast jeśli chodzi o przepisy rozporządzenia, które ma być wydane na podstawie art. 34a ustawy zmienianej w art. 3, to chciałbym zauważyć jedną rzecz. Otóż to rozporządzenie nie musi być wydane bezpośrednio po wejściu w życie ustawy z tego względu, że rozporządzenie jest wydawane w sytuacji, gdy został przyjęty program rządowy. Natomiast, póki co, nie ma takiego rządowego programu w odniesieniu do pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie. Oczywiście, program może być; jeśli będzie, to wtedy zostanie wydane rozporządzenie.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#PawełMałaczek">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś ma jeszcze uwagi do art. 5?</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#DorotaNiedziela">Mam tylko pytanie.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#DorotaNiedziela">O ile dobrze pamiętam, według prawa legislacyjnego, ustawa wchodząca w życie zawsze ma jakieś vacatio legis. Czy mogę zgłosić poprawkę dotyczącą tego, że ustawa wchodzi w życie 14 dni po ogłoszeniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#KonradNietrzebka">Szanowna pani przewodnicząca, standardowe vacatio legis, które wynika z przepisów ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych, wynosi 14 dni. Natomiast z uwagi na określony interes i ważne interesy państwa można vacatio legis skracać.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#KonradNietrzebka">To vacatio legis jest dopuszczalne, ono występuje, jak najbardziej jest prawidłowe pod względem legislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#KonradNietrzebka">Natomiast poprawka, o której mówi pani przewodnicząca, może – oczywiście – zostać zgłoszona. Projekt nie jest projektem, który wykonuje prawo Unii Europejskiej, co pan minister przed momentem zaznaczył a, w związku z tym, poprawka musiałaby być podpisana np. przez panią przewodniczącą, zgłoszona i, oczywiście, przegłosowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#JarosławSachajko">Panie ministrze, czy chce pan zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#RyszardZarudzki">Myślę, że czas jest dla nas o tyle istotny, aby bez zbędnej zwłoki można było wdrażać programy. Jestem przekonany, że wszystkim posłom zależy na tym, żeby jak najszybciej instrumenty finansowe mogły dotrzeć bezpośrednio do beneficjentów i przetwórców. Jestem przekonany, że będziemy wszyscy działać w tym kierunku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#JarosławSachajko">Jeszcze tylko...</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#JarosławSachajko">Pani przewodnicząca, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#DorotaNiedziela">Chciałabym jeszcze uzasadnić, że nie ma aż tak ogromnego pośpiechu. 14 dni będzie dobrą normą legislacyjną, która absolutnie niczego nie zmieni, jeżeli chodzi o termin wejścia ustawy w życie, tym bardziej, że wiemy, iż ustawa będzie wchodziła w życie w trzecim kwartale bieżącego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#JarosławSachajko">Tylko gwoli wyjaśnienia zwrócę uwagę na to, że pan poseł Sawicki mówił, iż złoży poprawkę w drugim czytaniu. To oznacza, że nie zdążymy przeprocedować ustawy na tym posiedzeniu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#KrzysztofJurgiel">Zdążymy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JarosławSachajko">No nie zdążymy, bo jeśli będzie poprawka w drugim czytaniu, to Komisja musi...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#KrzysztofJurgiel">Nie musi, jest praktykowane, jeśli marszałek pozwoli, że jeśli jest jedna poprawka, to można od razu przegłosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JarosławSachajko">Na sali plenarnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#KrzysztofJurgiel">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#JarosławSachajko">Jeżeli tak marszałek zdecyduje to przegłosujemy poprawkę (posła Sawickiego) na sali plenarnej.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#JarosławSachajko">Poprawka jest zgłoszona.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#JarosławSachajko">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki pani poseł Doroty Niedzieli, dotyczącej wydłużenia vacatio legis do 14 dni? Uprzejmie proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-73.3" who="#JarosławSachajko">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-73.4" who="#JarosławSachajko">Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#MagdalenaKowalska">6 głosów za, 14 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#JarosławSachajko">Poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania całej ustawy… cała ustawa. Chciałem zapytać się, czy ktoś jest...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#DorotaNiedziela">Zgłaszam wniosek mniejszości, zgłaszam tę poprawkę jako wniosek mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#JarosławSachajko">Mamy zgłoszony wniosek mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania całej ustawy. Kto jest za takim brzmieniem ustawy, jaki został przeprocedowany, kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#MagdalenaKowalska">16 głosów za, 5 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#JarosławSachajko">Ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#KrzysztofJurgiel">Zgłaszamy pana Dolatę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#JarosławSachajko">Jako poseł sprawozdawca został zgłoszony pan poseł Dolata.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#JarosławSachajko">Czy pan wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#RobertTelus">Pan poseł Dolata… padło do pana pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#JarosławSachajko">Czy wyraża pan zgodę na bycie posłem sprawozdawcą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#ZbigniewDolata">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#JarosławSachajko">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-85.2" who="#JarosławSachajko">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-85.3" who="#JarosławSachajko">Odczytam jeszcze formułę.</u>
          <u xml:id="u-85.4" who="#JarosławSachajko">Czy ewentualne poprawki, będące wynikiem prac Komisji, zawierają postanowienia sprzeczne z prawem Unii Europejskiej? Czy zasadne jest wystąpienie przez Komisję o opinię do Ministra Spraw Zagranicznych? Poprawki nie mieliśmy, ale był wniosek mniejszości. Czy jest zasadne, aby stosować tę regułę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#KonradNietrzebka">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jest to zabieg czysto legislacyjny, który nie ma wpływu na merytoryczne rozwiązania. Jest to kwestia standardowa.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#KonradNietrzebka">To, co zostało zgłoszone a więc poprawka polegająca na nadaniu art. 5 brzmienia: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia” jest zabiegiem czysto formalnym i technicznym, nie ma wpływu na rozwiązania merytoryczne. No, tylko na termin wejścia w życie samej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#JarosławSachajko">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-87.2" who="#JarosławSachajko">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-87.3" who="#JarosławSachajko">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>