text_structure.xml 11.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirJanPiechota">Szanowni państwo, witam. Otwieram 113. posiedzenie Komisji do Spraw Petycji. Stwierdzam, iż posiadamy kworum wymagane do prowadzenia obrad i skutecznego podejmowania decyzji. W projekcie porządku dzisiejszego posiedzenia mamy trzy punkty. Punkt pierwszy, rozpatrzenie wniosku Komisji o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami. Punkt drugi, rozpatrzenie projektów dezyderatów w sprawie: kursów zawodowych, wprowadzenia oznakowania na opakowaniach wszystkich towarów pochodzenia odzwierzęcego, gdy zwierzęta były karmione paszą modyfikowaną genetycznie oraz w sprawie możliwości ustanowienia Wielkiego Piątku dniem wolnym od pracy. Punkt trzeci, przyjęcie Planu pracy Komisji do Spraw Petycji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2018 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirJanPiechota">Czy do takiej propozycji porządku posiedzenia są uwagi? Nie słyszę. Zatem uznaję, iż porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#SławomirJanPiechota">Szanowni państwo, na początku chciałbym powiedzieć, iż wczoraj odbyło się pierwsze czytanie projektu, który zgłosiła nasza Komisja, w sprawie kierujących pojazdami. Projektu, który dotyczy umożliwienia osobom niesłyszącym uzyskiwanie prawa jazdy kategorii C, czyli umożliwiającego, uprawniającego do prowadzenia samochodów ciężarowych. Długa droga jest tego projektu. Wcześniej stawał on na Komisji Ustawodawczej, gdyż były dwie negatywne opinie, Biura Analiz Sejmowych i MSZ-u, wskazujące, iż projekt naszej Komisji jest sprzeczny z dyrektywą unijną. Komisja Ustawodawcza 23 listopada ubiegłego roku jednomyślnie uznała, że projekt może być rozpatrywany i tym samym, że nie jest sprzeczny z dyrektywą unijną. Po dyskusji, w której przedstawiono argumenty wskazujące, że przynajmniej cztery kraje Unii Europejskiej mają tego typu rozwiązania uprawniające osoby niesłyszące do kierowania ciężarówkami.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#SławomirJanPiechota">W oparciu o tę decyzję Komisji Ustawodawczej marszałek projektowi nadał numer druku i wczoraj odbyło się pierwsze czytanie w Komisji Infrastruktury. Komisja Infrastruktury po dyskusji postanowiła powołać podkomisję. Przewodniczącym podkomisji został nasz kolega, pan poseł Jerzy Paul, który ma ogromne doświadczenie w szkoleniu kierowców, w tym również osób niesłyszących. Dlatego też bardzo się cieszę, że to właśnie pan poseł Jerzy Paul będzie kierował tymi pracami. Zatem mam nadzieję, że ten projekt będzie w miarę szybko rozpatrywany, że wszystkie szczegóły zostaną wyjaśnione w pracach podkomisji i będziemy mieli ostateczne uregulowanie, które przełamie kolejną barierę w funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych. To tyle, co do tego wczorajszego wydarzenia. Myślę, że ważnego dla naszej Komisji, bo to pokazuje, jaka jest dalsza droga takich projektów, które powstają właśnie w wyniku rozpatrzenia petycji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#SławomirJanPiechota">Zatem przystępujemy do realizacji porządku dzisiejszego posiedzenia naszej Komisji. Proszę pana posła Grzegorza Raniewicza o przedstawienie naszej inicjatywy ustawodawczej, także dotyczącej ustawy o kierujących pojazdami, a będącej efektem rozpatrzenia petycji, którą referował właśnie pan przewodniczący Grzegorz Raniewicz. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#GrzegorzRaniewicz">Dziękuję bardzo. Jak państwo pewnie pamiętają, a może nie, jeżeli nie, to przypomnę. Petycja dotyczyła wyroku Sądu Najwyższego, znaczy dotyczyła ustawy o kierujących pojazdami. Konkretnie dotyczyła oświadczenia, które osoba starająca się o prawo jazdy składa i w którym to oświadczeniu mówi o tym, że nie został w stosunku do niej orzeczony prawomocnym wyrokiem zakaz prowadzenia pojazdu, nie ma zatrzymanego prawa jazdy lub nie ma cofniętego uprawnienia do kierowania pojazdami. Wyrok Sądu Najwyższego mówi o tym, że nie można skazywać za złożenie fałszywego oświadczenia pomimo uprzedzenia o odpowiedzialności karnej, jeżeli zobowiązanie do złożenia oświadczenia nie jest zamieszczane w ustawie. Tak mieliśmy w tym wypadku, ale nie było to w akcie podstawowym, tylko w rozporządzeniu ministra. Prostujemy to w tej chwili, będzie w akcie podstawowym, po to, aby osoba, która złoży fałszywe oświadczenie w kwestiach, czy nie zostało zabrane prawo jazdy lub nie ma cofniętych tych uprawnień, faktycznie podlegała karze za składanie fałszywego oświadczenia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#GrzegorzRaniewicz">Jest to projekt, dwa artykuły właściwie, bardzo prosty. Myślę, że co do kwestii prawnych nie ma wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirJanPiechota">Dziękuję. Pan poseł Jerzy Paul, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyPaul">Panie przewodniczący, szanowni państwo, mam jedno pytanie, nie mówię o treści, tylko czy to nie jest błąd? Ponieważ mamy w pkt a: „nie został orzeczony w stosunku do niej, prawomocnym wyrokiem sądu, zakaz prowadzenia pojazdów samochodowych”. Czyli według nazewnictwa dotyczy to tylko pojazdów samochodowych, ale np. traktor jest też pojazdem mechanicznym, także motocykl. Czyli wtedy można byłoby tam kłamać czy nie kłamać, czy nie nazwać tego w ogóle „do pojazdów mechanicznych”, tak jak motocykle, traktory i wszystkie inne pojazdy. Ponieważ tutaj mamy tylko jedną, konkretną grupę – samochody. Dlatego prosiłbym, żeby się zastanowić, aby na samym początku nie było błędu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirJanPiechota">Jasne. Dziękuję. Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, pani poseł Magdalena Kochan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MagdalenaKochan">Chciałam zwrócić uwagę, że mamy jeszcze wymieniony pkt c. W pkt a jest to zakaz prowadzenia pojazdów samochodowych, w pkt b zatrzymanie prawa jazdy, ale w pkt c jest to cofnięcie uprawnienia do kierowania pojazdami. Moim zdaniem, ten pkt c wyczerpuje wątpliwości pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirJanPiechota">Mamy przedstawicieli Biura Legislacyjnego, gdybyście panowie zechcieli się odnieść, na ile jest to precyzyjne, a na ile wymaga jeszcze jakiegoś doprecyzowania. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#SławomirJanPiechota">Jest pan dyrektor, bardzo proszę. Przepraszam bardzo, pan dyrektor Bogdan Oleksiak, tak? Nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszPiętka">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SławomirJanPiechota">Przepraszam, mylę czasami nazwiska panów z Ministerstwa Infrastruktury. Bardzo proszę o przedstawienie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TomaszPiętka">Tomasz Piętka, główny specjalista w Ministerstwie Infrastruktury. W tym akurat kontekście rzeczywiście jest źle użyte pojęcie i warto wskazać, że w art. 12 ustawy o kierujących pojazdami mamy, że: „prawo jazdy nie może być wydane osobie, w stosunku do której został orzeczony prawomocnym wyrokiem sądu zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych”. Tak po prostu. W związku z tym, to samo powinno być przeniesione na górę – w tych artykułach, w tym zakresie, powinny być użyte jednakowe pojęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SławomirJanPiechota">Szanowni państwo, mam taką propozycję, żebyśmy w tej chwili na posiedzeniu Komisji tego nie doprecyzowywali. Żeby się temu przyjrzeć, odłóżmy to na następne posiedzenie Komisji, za dwa tygodnie. Proszę, żeby w tym czasie te wątpliwości jeszcze wyjaśnić i to właśnie we współpracy z panem naczelnikiem. Dobrze? Taką mam propozycję. Tak? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisja to akceptuje. Nie słyszę sprzeciwu. Zatem proszę, żeby w ciągu dwóch tygodni, do następnego posiedzenia Sejmu i naszej Komisji, dopracować brzmienie tego projektu. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SławomirJanPiechota">Szanowni państwo, przechodzimy do kolejnego punktu, rozpatrzenie projektów dezyderatów w sprawie. Referentem tych trzech kwestii, wynikających z jednej petycji, jest pan poseł Grzegorz Wojciechowski. Niestety nie ma pana posła. Zatem chciałbym spytać, czy państwo otrzymaliście projekt dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów w sprawie kursów zawodowych. Rozumiem, że wszyscy otrzymali. Czy są uwagi do projektu dezyderatu w sprawie kursów zawodowych? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia tego dezyderatu? Nie słyszę. Zatem uznaję, iż Komisja przyjęła dezyderat do Prezesa Rady Ministrów w sprawie kursów zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#SławomirJanPiechota">Kolejny dezyderat, w sprawie wprowadzenia oznakowania na opakowaniach wszystkich towarów pochodzenia odzwierzęcego, gdy zwierzęta były karmione paszą modyfikowaną genetycznie – GMO. Czy wobec tego dezyderatu są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Zatem uznaję, iż Komisja przyjęła dezyderat do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wprowadzenia oznakowania na opakowaniach wszystkich towarów pochodzenia odzwierzęcego, gdy zwierzęta były karmione paszą modyfikowaną genetycznie – GMO.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#SławomirJanPiechota">Trzeci dezyderat, w sprawie możliwości ustanowienia Wielkiego Piątku dniem wolnym od pracy. Czy są uwagi do tego dezyderatu? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Zatem uznaję, iż Komisja przyjęła dezyderat do Prezesa Rady Ministrów w sprawie możliwości ustanowienia Wielkiego Piątku dniem wolnym od pracy.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#SławomirJanPiechota">Szanowni państwo, ostatni punkt, Plan pracy naszej Komisji do 30 czerwca 2018 r., czyli na pierwsze półrocze tego roku. Plan pracy wszyscy państwo otrzymaliście. Plan w tej chwili obejmuje petycje, które już wpłynęły. Tych petycji jest prawie 80 – już rozpisanych imiennie 79. Należy się spodziewać, że będą kolejne, co dobrze świadczy też o nadziejach wiązanych z pracami naszej Komisji, skoro te petycje wpływają.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#SławomirJanPiechota">Czy do projektu Planu pracy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Zatem uznaję, iż Komisja przyjęła Plan pracy na I półrocze roku 2018.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#SławomirJanPiechota">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek tego posiedzenia. Dziękuję. Życzę dobrego dnia. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>