text_structure.xml
74.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MichałDworczyk">Dzień dobry. Witam wszystkie panie i panów posłów na posiedzeniu dzisiejszej Komisji. Witam zaproszonych gości. Witam pana ministra Jana Dziedziczaka, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, odpowiedzialnego za współpracę z Polonią i Polakami za granicą. Bardzo proszę o zajmowanie miejsc. Witam panów dyrektorów z Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Witam panów dyrektorów z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam wszystkich gości. Wszystkich w ogóle witam i do serca przytulam.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, chciałem się zapytać, czy do przedłożonego porządku dziennego są jakieś propozycje zmian? Nie słyszę, więc przyjmuję, że Komisja zaakceptowała proponowany porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MichałDworczyk">Dzisiaj mamy trzy punkty. Pierwszy: zaopiniowanie kandydata na stanowisko konsula generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Manchesterze.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanDziedziczak">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, mam zaszczyt zaprezentować państwu do zaopiniowania kandydata na Konsula Generalnego w Manchesterze. Jak państwo wiecie, prezentujemy nowych kandydatów, korzystamy również z zasobu doświadczonych i przyzwoitych pracowników. Wiemy jaka jest sytuacja w Okręgu Konsularnym w Manchesterze. Zależy nam na tym, żeby skorzystać z doświadczenia naszego pracownika, co mogę na wstępie już powiedzieć, który sprawdził się w związku ze Światowymi Dniami Młodzieży, pana Leszka Rowickiego, bo o nim mowa. Koordynował ze strony Ministerstwa Spraw Zagranicznych całe Światowe Dni Młodzieży i znakomicie wywiązał się ze swoich obowiązków.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanDziedziczak">Pan Leszek Rowicki urodził się w roku 1955, w Warszawie. Po ukończeniu Politechniki Warszawskiej rozpoczął pracę w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, początkowo w Departamencie Łączności, którą kontynuował w Biurze Dyrektora Generalnego i następnie w Departamencie Konsularnym. Pan Rowicki jest doświadczonym urzędnikiem konsularnym, przez wiele lat pełnił obowiązki konsula, między innymi w Konsulacie Generalnym Rzeczypospolitej w Sydney w latach 1995–1999 oraz kierownika Wydziału Konsularnego Ambasady Rzeczypospolitej w Tokio w latach 2001–2005, będąc jednocześnie kierownikiem administracyjno-finansowym placówki, a także kierownika Wydziału Konsularnego RP w Hadze latach 2007–2012.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanDziedziczak">W szczególności doświadczenie zdobyte na stanowiskach kierownika Wydziału Konsularnego Ambasady Rzeczypospolitej w Hadze będą niezwykle przydatne przy pełnieniu obowiązków Konsula Generalnego w Manchesterze. Pobyt pana Rowickiego w Hadze przypadł na okres znacznego napływu polskich imigrantów zarobkowych do tego kraju, w liczbie około 150 tys., i wydział konsularny, jako jedyna polska placówka w Holandii musiała sprostać wszelkim zjawiskom z tym związanym, między innymi: wzrostu liczby wydawanych paszportów, wzrostu liczby czynności związanych z pomocą konsularną wykonywaną na rzecz obywateli polskich, interwencje związane z naruszeniem praw polskich pracowników.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanDziedziczak">Pan Rowicki reprezentuje resort spraw zagranicznym w międzyresortowym Zespole do Spraw Zwalczania i Zapobiegania Handlowi Ludźmi oraz uczestniczy w obradach grup roboczych powoływanych przez Zespół do Spraw Migracji, jak i grupy roboczej do spraw wizowych Rady Unii Europejskiej. Od roku 2015 pan Rowicki jest naczelnikiem Wydziału Unijnego Wymiaru Polityki Konsularnej w Departamencie Konsularnym i dał się poznać jako sprawny organizator prac wydziału, zwłaszcza jako osoba odpowiedzialna za przygotowanie procesu udzielania wiz pielgrzymom przybywającym do naszego kraju na Światowe Dni Młodzieży w Krakowie, który został zrealizowany w sposób bardzo zadowalający. Pan Rowicki był sekretarzem międzyparlamentarnego zespołu do spraw przygotowania wizyty papieża Franciszka w naszym kraju, przygotowania Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016. Uczestniczył w posiedzeniach wielu innych grup roboczych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanDziedziczak">Wykazane zdolności organizacyjne i doświadczenie nabyte w toku wieloletniej pracy konsularnej daje gwarancję, że pan Rowicki sprawdzi się także na stanowisku kierownika tak trudnej placówki, jaką jest Konsulat Generalny w Manchesterze. Dodam jeszcze, że pan Leszek Rowicki jest urzędnikiem służby cywilnej od 2001 r., jest żonaty, ma jedno dziecko, oczywiście zna język angielski. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanDziedziczak">Zapraszam do dyskusji i do zadawania pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MichałDworczyk">Czy pan, jako kandydat, chciałby zabrać jeszcze głos, czy od razu przekażemy głos parlamentarzystom?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LeszekRowicki">Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, panie ministrze, panowie dyrektorzy. Okręg konsularny Konsulatu Generalnego RP w Manchesterze obejmuje północną część Anglii i zachodnią część Anglii oraz całość terytorium Walii. Według ostatniego raportu statystycznego dotyczącego narodowości imigrantów, liczba Polaków, którzy mieszkają na terytorium Wielkiej Brytanii w 2015 r. osiągnęła wielkość 916 tys., z czego, jak pokazują szacunkowe dane, około 400 tys. mieszka w manchesterskim okręgu konsularnym.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#LeszekRowicki">Większość z Polaków obawia się konsekwencji, jakie niesie za sobą Brexit. Ta niezrozumiała kampania skierowana przeciwko imigrantom przyniosła jednak efekty, Polacy mieszkający na Wyspach Brytyjskich coraz częściej stają się ofiarami fali niechęci w stosunku do imigrantów, których ostatnie przypadki w Harlow i w Leeds oczywiście są najlepszymi przykładami. Stąd też, jeżeli zostanę przez państwa zaakceptowany jako kandydat na stanowisko Konsula Generalnego w Manchesterze, wśród moich priorytetów znajdą się przede wszystkim działania mające na celu zapewnienie Polakom mieszkającym w okręgu konsularnym możliwość funkcjonowania w ramach prawnych, gwarantujących nie tylko kultywowanie polskości, ale przede wszystkim zagwarantowanie bezpieczeństwa osobistego oraz respektowania przez państwo zamieszkania należnych norm i standardów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#LeszekRowicki">Chciałbym to osiągnąć poprzez:</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#LeszekRowicki">Po pierwsze, konsekwentne reagowanie na każdy przejaw ksenofobicznych postaw wobec obywateli polskich, wywołanych falą niechęcią wobec imigrantów. Zamierzam ściśle współpracować z miejscowymi władzami, policją, mediami i nagłaśniać każdy przypadek złego traktowania obywateli polskich, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które mają podłoże antyimigranckie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#LeszekRowicki">Po drugie, chciałbym prowadzić działania mające na celu wzmocnienie społecznej integracji Polaków oraz ich politycznej mobilizacji, poprzez włączanie się obywateli polskich w działania miejscowej społeczności na poziomie samorządowym, językowym, pracowniczym, w tym także do brania licznego udziału w wyborach samorządowych. Niewątpliwie przyczyni się do zmiany obrazu i do wzrostu roli polskiej diaspory w środowiskach lokalnych.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#LeszekRowicki">Po trzecie, chciałbym przeprowadzić kampanię medialną, skierowaną przede wszystkim do młodych Brytyjczyków za pośrednictwem telewizji i portali społecznościowych, która by ukazywała Polaków jako osoby ciężko pracujące, płacące podatki i przyczyniające się do wzrostu ekonomicznego Zjednoczonego Królestwa.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#LeszekRowicki">Szanowni państwo, chciałbym także wykorzystać ogromny potencjał najnowszej emigracji poakcesyjnej, poprzez przekazywanie za pośrednictwem Polonii społeczeństwu Wielkiej Brytanii wiedzy o Polsce, z uwzględnieniem przede wszystkim trzech obszarów: nauki, gospodarki i kultury. Zamierzam powołać radę polonijną przy Konsulacie Generalnym Rzeczypospolitej Polskiej w Manchesterze. Rada polonijna będzie miała za zadanie wspierać konsula generalnego poprzez wskazywanie kierunków działalności placówki w zakresie współpracy z Polonią i Polakami oraz reprezentować to środowisko wobec władz lokalnych. W tym celu chciałbym nawiązać współpracę w wybitnymi Polakami mieszkającymi na terenie okręgu konsularnego, którzy jeszcze nie angażują się w pracę na rzecz Polonii. Oczywiście będę także zacieśniać współpracę ze wszystkimi środowiskami polonijnymi, z uwzględnieniem parafii, środowisk kombatanckich czy środowisk młodzieżowych, na przykład: Polska Macierz Szkolna, Stowarzyszenie Polskich Kombatantów, czy też Związek Harcerstwa Polskiego poza Granicami.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#LeszekRowicki">Wielką wagę będę przykładać także do działań usprawniających i tworzenie nowych form nauki języka polskiego oraz wiedzy o Polsce. W dostarczonych państwu informacjach znajdują się dane, że w tej chwili w manchesterskim okręgu konsularnym nauka języka polskiego, historii i geografii odbywa się wyłącznie w 35 szkołach sobotnich, w tych zajęciach uczestniczy około 4 tys. osób. Moim zdaniem, nauka tych przedmiotów przez dwie, trzy godziny nie gwarantuje osiągnięcia takiego satysfakcjonującego poziomu wiedzy, który byłby przydatny w przypadku, kiedy rodzice podejmą decyzję o powrocie do Polski. W związku z tym będę dążył do uruchomienia szkolnego punktu konsultacyjnego, w którym zajęcia prowadzone są przez profesjonalnych nauczycieli, pod nadzorem Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą. Chciałbym także zorganizować pod patronatem Konsulatu Generalnego festiwal poezji dziecięcej „Wierszowisko”. Jest to inicjatywa, która powstała w Holandii. Pracując w Hadze miałem czterokrotnie okazję zasiadać w jury tego festiwalu. Odbywa się on od paru lat w Londynie i chciałbym to przenieść na grunt lokalny do Manchesteru.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#LeszekRowicki">Panie i panowie posłowie, chciałbym pełniąc funkcję konsula generalnego w Manchesterze skoncentrować się na intensyfikacji działań mających na celu stworzenie systemu pomocy polskim rodzinom, których dzieci są przekazywane opiece Social Services, poprzez: Po pierwsze, tworzenie centrów pomocy rodzinie w Manchesterze i innych miastach okręgu konsularnego, których zadaniem będzie udzielanie różnorodnej pomocy polskim rodzinom, które znalazły się w tej sytuacji, w postaci pomocy prawnej, psychologicznej, czy też socjalnej.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#LeszekRowicki">Po drugie, chciałbym podjąć działania mające na celu zwiększenie liczby polskich rodzin zastępczych, tak, aby dzieci nie musiały być kierowane do rodzin brytyjskich jako rodzin zastępczych, tylko przebywały właśnie w polskich rodzinach, gdzie komunikacja odbywa się w języku polskim oraz pielęgnuje się polskie tradycje.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#LeszekRowicki">Szanowni państwo, oprócz działalności polonijnej będę podejmował działania mające na celu podnoszenie jakości obsługi interesantów. Liczba obywateli polskich, którzy aplikują o paszporty zwiększa się corocznie o 20%, rośnie także liczba pozostałych czynności konsularnych. Zwiększenie liczby obsługiwanych interesantów planuję osiągnąć poprzez wprowadzenie zmianowej pracy zarówno konsulów, jak i pracowników pomocniczych oraz organizację częstych dyżurów paszportowych poza siedzibą okręgu. Pozwoli to: po pierwsze, na uniknięcie petentowi konieczności wyjazdu do Manchesteru, a po drugie, zmniejszy liczbę interesantów przybywających do urzędu.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#LeszekRowicki">Zamierzam także rozpocząć poszukiwania kandydatów na konsulów honorowych w Manchesterze, w Leeds, czy Liverpoolu. W chwili obecnej w manchesterskim okręgu konsularnym działa tylko jeden taki konsulat w Hull. Natomiast uważam, że konsulaty honorowe są bardzo dobrym narzędziem wspierającym konsulaty zawodowe, gdyż ich kierownicy są osobami mającymi wysoki status w swoim środowisku i mogą działać na wielu różnych polach, co wydaje się być szczególnie ważne w obecnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#LeszekRowicki">Chciałbym także zorganizować obchody dziesięciolecia ustanowienia Konsulatu Generalnego RP w Manchesterze. Konsulat rozpoczął działalność 12 stycznia 2007 r. i chciałbym by obchodom towarzyszyły skierowane do lokalnych społeczności różne imprezy, takie jak: kiermasze, degustacje czy wystawy, których kulminacją winno być jakieś spektakularne wydarzenie organizowane wspólnie z władzami miasta, na przykład w ratuszu.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#LeszekRowicki">Bardzo dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MichałDworczyk">Zapraszam panie posłanki i panów posłów do zadawania pytań, wygłaszania uwag, oświadczeń.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, pan poseł Porzucek.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarcinPorzucek">Dziękuję panie przewodniczący. Słuchając pana konsula in spe, jestem pod wrażeniem tej zapowiedzi i już awansem mówię, że będę pozytywnie się odnosił. Natomiast korzystając z obecności pana ministra, chciałem zapytać, czy rozważane jest w jakimś dającym się przewidzieć czasie zwiększenie liczby konsulatów na terenie Wielkiej Brytanii? Gdyż pamiętamy tę sytuację sprzed paru lat, gdy wiele placówek dyplomatycznych było likwidowanych. Być może szczególnie w tych miejscach gdzie Polaków jest więcej warto rozważyć, aby do nich powrócić. Oczywiście wiem, że są dyżury i ta mobilność jest większa, ale też większa jest liczba Polaków, szczególnie na Wyspach Brytyjskich. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MichałDworczyk">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanDziedziczak">Bardzo dziękuję. Oczywiście mamy takie plany. W ostatnich latach mieliśmy do czynienia ze zwijaniem się naszej służby dyplomatyczno-konsularnej, zlikwidowano kilkanaście placówek, również placówek konsularnych, również placówek konsularnych w Europie. Chcemy doprowadzić do tego, żeby nasi rodacy mieszkający na Wyspach mieli komfort w kontakcie z przedstawicielami państwa polskiego. W tej chwili jeszcze jest to niezadowalające, biorąc pod uwagę choćby okres oczekiwania na paszport, czy na wizytę. Chcemy po pierwsze, zwiększyć ilość etatów konsularnych we wszystkich naszych trzech placówkach konsularnych w Wielkiej Brytanii – mam na myśli Londyn, Edynburg i właśnie Manchester.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanDziedziczak">Rozważamy również stworzenie nowego konsulatu w najbliższych latach na terenie Wielkiej Brytanii, prawdopodobnie w Belfaście. Dzisiejsi mieszkańcy Irlandii Północnej muszą korzystać z konsulatu w Edynburgu. Możemy sobie sami wyobrazić, jak jest to uciążliwe.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanDziedziczak">Przede wszystkim mamy plany w pierwszej kolejności zwiększenia etatów konsularnych tak, aby już dziś istniejące placówki były bardziej funkcjonalne, bardziej przyjazne. Zależy nam również na tym, żeby nasi konsulowie jeździli na dyżury konsularne, choćby przypadek Birmingham – tu spoglądam na panią poseł Wypych, która bardzo o to wielokrotnie apelowała – tam chcemy doprowadzić do sytuacji, gdzie będą regularne dyżury, naprawdę umożliwiające komfortowy kontakt ze służbą konsularną.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MichałDworczyk">Czy są jeszcze jakieś pytania? Jeśli nie ma pytań, to ja zadam jedno, jeśli pan kandydat, albo konsul in spe – jak tutaj pan poseł Porzucek był uprzejmy powiedzieć – pozwoli. Mianowicie, to bardzo ciekawe, co pan powiedział na temat kampanii medialnej, której, jak rozumiem, celem jest ocieplenie wizerunku Polaków na Wyspach Brytyjskich. Uważam, że świetny pomysł i powinniśmy takie narzędzia wykorzystywać. Chciałem zapytać, czy są środki zabezpieczone na tego rodzaju działania? Jest to pytanie do pana i do pana wiceministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LeszekRowicki">Panie przewodniczący, oczywiście w tym roku należałoby się poruszać w ramach tych środków, które zostały już przyznane. Natomiast oczywiście będę aplikował o zwiększenie środków właśnie na ten cel w budżecie na rok przyszły. Sądzę, że to jest na tyle ważna sprawa, że na pewno takie środki zostaną przyznane w przyszłym roku. Zaś w roku bieżącym będę się starał poprzesuwać środki z innych pozycji budżetowych, może uda się pozyskać pieniądze by tego typu kampania jak najszybciej została przeprowadzona.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanDziedziczak">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to pozwolę sobie jeszcze uzupełnić, że rozmawiałem z panem ministrem Witoldem Waszczykowskim na ten temat i decyzją pana ministra Waszczykowskiego będą środki na kampanię informacyjną na Wyspach Brytyjskich, kampanii informacyjnej mającej na celu umocnienie pozycji naszych rodaków na wyspach. Mają tam być elementy zarówno historyczne, które ewidentnie przemawiają za naszymi rodakami: Bitwa o Anglię, którą powinniśmy nazywać w zasadzie bitwą o Wielką Brytanię, czy też udział naszych rodaków w walce de facto o wolność Wielkiej Brytanii i jest to punkt wyjścia.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanDziedziczak">Chcemy oczywiście również przedstawiać profity, jakie ma państwo brytyjskie z obecności naszych rodaków na wyspach, Wielka Brytania korzysta na tym, że mniejszość polska, wykształcona w Polsce, za polskie pieniądze rozwija teraz gospodarkę. Zależy nam na tym, żeby pokazać, że akurat mniejszość polska jest czymś niezwykle korzystnym dla państwa brytyjskiego. Już został rozpoczęty proces przygotowywania tej kampanii.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MichałDworczyk">Jeżeli nie ma innych pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanDziedziczak">Jeśli mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanDziedziczak">Chciałbym zadać pytania, które jako wieloletni poseł tej komisji zawsze zadawałem kandydatom. Czy należał pan do Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej? Czy był pan kiedykolwiek osobowym źródłem informacji tajnych służb PRL?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LeszekRowicki">Szanowny panie ministrze, szanowni państwo, oczywiście na oba pytania mogę odpowiedzieć nie. Nie byłem członkiem Zjednoczonej Partii Robotniczej oraz nie współpracowałem z żadną ze służb specjalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MichałDworczyk">Jest to bardzo dobra informacja. Bardzo dziękujemy. Zatem...</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanDziedziczak">Też bardzo dziękuję. I zachęcam koleżanki i kolegów posłów, żeby tak z zębem troszkę zadawać te pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję panu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MichałDworczyk">Teraz proszę pana i gości, poza pracownikami ministerstw, o opuszczenie sali. Parlamentarzyści muszą podjąć decyzję w samotności.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#MichałDworczyk">Otóż proszę pana, Komisja pozytywnie zaopiniowała pańską kandydaturę. Gratuluję. Życzymy powodzenia i namawiamy do kontaktów z Komisją.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LeszekRowicki">Dziękuję bardzo. Dziękuję panie przewodniczący, dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#LeszekRowicki">Proszę państwa, na tym zamykamy punkt pierwszy porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#LeszekRowicki">Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego. Jeśli Ministerstwo Spraw Zagranicznych w komplecie chce nam towarzyszyć w punkcie drugim, zapraszamy. Jeśli ktoś opuści te kolejne punkty, to też to zrozumiemy.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#LeszekRowicki">Proszę państwa, przechodzimy do punktu: rozpatrzenie wniosku przewodniczącego Komisji o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#LeszekRowicki">Mam dobrą i złą informację. Dobra informacja jest taka, że nikt nam już nie odbierze w tej kadencji tego, że jako pierwsi, jako projekt komisyjny przeprowadziliśmy nowelizację ustawy. Komisja tutaj będzie miała palmę pierwszeństwa, już nikt nam jej nie odbierze w tej kadencji. Jest to ta dobra część informacji. Zła część informacji jest taka, że pojawiły się pewne niedociągnięcia w tekście uchwalonej ustawy, która już 2 września w części weszła w życie. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji dostrzegło pewne zapisy, które wymagałyby korekty i mamy takie, jak to w jednej ze scen filmu „Vabank” było powiedziane gentlemen agreements, że będzie to poprawka poselska. Ponieważ procedowanie komisyjne jest dużo prostsze niż procedowanie projektu rządowego, dlatego o uzasadnienie poprawek, które dzisiaj będziemy omawiali, poprosiłbym pana dyrektora z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Pan dyrektor Zieliński, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekZieliński">Dziękuję, panie przewodniczący. Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MarekZieliński">Proszę państwa, zgodnie z ustawą o Karcie Polaka minister spraw wewnętrznych i administracji zobowiązany jest do wydania rozporządzenia o sposobie wydatkowania rezerwy celowej na Kartę Polaka, to jest dla osób, które mając Kartę Polaka zechcą się osiedlić w Polsce, uzyskają zgodę na stały pobyt i na podstawie tego wystąpią z takim wnioskiem. Przygotowując odpowiednie rozporządzenie zauważyliśmy błąd w art. 24d pkt 3, gdzie jest napisane, że „termin informowania przez starostów o wydatkowaniu środków będzie określony przez ministra”, jest podany pkt 5 w art. 24c, natomiast powinno być „4”. Jest to w sumie drobny błąd, ale dosyć istotny przy wydaniu tego rozporządzenia. W związku z tym, skoro żeśmy dostrzegli ten błąd, to oczywiście zwróciliśmy się tutaj do pana przewodniczącego, że należy go skorygować.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#MarekZieliński">Przy tej okazji wykonaliśmy pracę nad tym, żeby tę ustawę jeszcze, że tak powiem, nie tyle poprawić, ale wręcz udoskonalić. Chodzi o to, że w tych propozycjach zaproponowaliśmy, aby decyzje o świadczeniach pieniężnych dla osób, które wystąpią o stały pobyt, posiadając uprzednio Kartę Polaka, wydawali nie starostowie, których jest 360, tylko wydawali wojewodowie, bo procedura obecnie obowiązująca zgodnie z tą ustawą – przypominam, że te przepisy wejdą dopiero 1 stycznia, więc tutaj jakby jeszcze niczego nie burzymy, natomiast poprawiamy zanim one zdążą wejść w życie – jest taka, że osoba posiadająca Kartę Polaka występuje do wojewody o zezwolenie na pobyt stały. Potem uzyskując odpowiednie zaświadczenie zwraca się do starosty właściwego dla miejsca, w którym zamieszka, czy wynajmuje lokal, czy będzie miała własny (raczej to nie wchodzi w grę, bo wtedy nie potrzebowałaby tych środków) i na tej podstawie występuje, i uzyskuje zgodę o świadczenie pieniężne. Żeby tego uniknąć i doprowadzić do takiej sytuacji, że mamy jedno okienko, że decyzje zarówno o wyrażeniu zgody na pobyt stały, jak i decyzje o przyznaniu tych środków wydaje wojewoda, wyobrażamy sobie to tak, że po pierwsze, będzie to znacznie szybszą procedurą, bo będą formularze, i on wystąpi zarówno o jedno jak i o drugie, a wojewoda mając całość dokumentów po prostu wyda taką decyzję. Dla nas jest to korzyść taka, że musimy, ponieważ państwo w ustawie nowelizując ją, wprowadziliście obowiązek dla ministra spraw wewnętrznych, że jeżeli środki z rezerwy celowej zostaną wykorzystane w 75%, to minister musi opublikować taką informację i niejako będzie to skutkowało wstrzymaniem środków. W związku z czym, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zobowiązane jest do stworzenia programu informatycznego, który pozwoli monitorować wydatkowanie tych środków. Oczywiście znacznie tańszym systemem będzie – tą aplikacją i tym programem komputerowym – jeżeli będziemy mieli komunikację z wojewodami, a nie z 360 starostami – jest to znacznie prostsza aplikacja i tańsza. Oczywiście też z pewną korzyścią dla samych zainteresowanych.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#MarekZieliński">Zaczynając pracę i w ogóle cały ten proces myślowy od tego, że jest błąd, który trzeba usunąć, no my żeśmy stąd zaproponowali te rozwiązania, które, naszym zdaniem, są oczywiście korzystne, usprawnią całą procedurę i będą także korzystne dla budżetu, co myślę, nie jest bez znaczenia.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#MarekZieliński">Jeżeli są jakieś szczegółowe pytania do poszczególnych zapisów, oczywiście…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MichałDworczyk">Może już przy omawianiu tych zapisów. Bardzo dziękuję, panie dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MichałDworczyk">Szanowni państwo, krótko mówiąc, mamy uzasadnienie takie, że z jednej strony musimy drobne błędy legislacyjne poprawić, z drugiej strony, pewne rozwiązanie organizacyjne, dzięki któremu sprawnie będzie mogła ta ustawa funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MichałDworczyk">Po wysłuchaniu tego uzasadnienia, chciałbym prosić Komisję o podjęcie uchwały w sprawie podjęcia inicjatywy legislacyjnej dotyczącej nowelizacji ustawy o Karcie Polaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JarosławŁasiński">Czy mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MichałDworczyk">Zaraz po przegłosowaniu, panie dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MichałDworczyk">Kto jest za, proszę o podniesienie ręki. (15) Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#MichałDworczyk">Kto jest przeciw? (0) Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#MichałDworczyk">Kto się wstrzymał. (0) Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#MichałDworczyk">Komisja podjęła stosowną uchwałę.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#MichałDworczyk">W trakcie głosowania zgłosił się pan dyrektor Łasiński. Bardzo prosimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JarosławŁasiński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Skoro następuje działanie polegające na pewnym poprawieniu i udoskonaleniu ustawy, to chciałbym zwrócić uwagę, szczególnie chciałbym się zwrócić do eksperta z Biura Legislacyjnego, żeby się na temat wypowiedział. Tam przy pracach została sierota, przepis, który niczemu już nie służy, a źle wygląda, zwłaszcza, gdy będzie tworzony tekst jednolity. Bodajże art. 25, on kiedyś był potrzebny, bo nowelizował nieistniejącą już ustawę o funkcjach konsulów. Trzeba go po prostu usunąć, żeby ta ustawa wyglądała w sposób zwarty i jednolity.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze, to w takim razie, jeśli będzie taki postulat ministerstwa, to myślę, że go zrealizujemy.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MichałDworczyk">Jeżeli nie ma innych głosów w tej sprawie, to proponuję żebyśmy przeszli do zgłoszenia poprawek. Ponieważ wszystkie panie posłanki i panowie posłowie mają przed sobą kserokopię projektu nowelizacji oraz na iPadach jej teksty, to nie będę czytał szczegółów poszczególnych punktów i propozycji zmian, tylko będę numerami odczytywał i pytał, czy są jakieś zastrzeżenia albo pytania.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, do poprawki nr 1, która dotyczy art. 8, czy są jakieś poprawki, wnioski, pytania? Jeżeli nie ma i nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała poprawkę, propozycję nr 1.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#MichałDworczyk">Tak, pani poseł, czy to jest sprzeciw czy pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JoannaFabisiak">Myślałam, że już przeszliśmy do poprawki drugiej. Przepraszam, ja przy poprawce drugiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MichałDworczyk">Uznaję, że Komisja poprawkę nr 1 przyjęła.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#MichałDworczyk">Przechodzimy do poprawki nr 2 art. 8b. Czy są jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, pani poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JoannaFabisiak">Chciałabym spytać, to jest poprawka 2 i to będzie poprawka 4, bo właściwie dotyczy tego samego problemu. Pan przed chwilą tłumaczył, że to jest rzeczywistość korzystna, jeśli jest decyzja wojewody, to jest decyzja korzystna politycznie, ale nie merytorycznie. Dlaczego? Jeśli państwo spojrzycie na poprawkę 4, to jest powiedziane, że wojewoda będzie zasięgał, będzie prosił starostę o informacje. Wystarczy pomyśleć, przecież to nie wojewoda będzie miał wiedzę, więc wojewoda będzie musiał prosić starostę o informacje, on będzie do niego przesyłał, tak że jest to taka centralizacja, która po pierwsze, bardzo wydłuży cały proces, a po drugie, w mojej świadomości, to rozszczelnienie, o którym mówiłam na posiedzeniu przed uchwaleniem tej ustawy, że nie mamy gwarancji, iż będą to otrzymywały osoby, które powinny otrzymywać, bowiem tej wiedzy nie będzie. Mówię to tylko dlatego, aby za rok pod rządami tej ustawy przypomnieć państwu o tym, że jeśli odchodzimy od miejsca zamieszkania, jeśli nie ma kogoś kto jednak pilotuje taką sprawę, a trudno aby wojewoda pilotował, to tym samym narażamy się na różnorodne nieprawidłowości i trudno będzie obwiniać starostę, że on nie dopilnował. Co to będzie, czyli jaka będzie droga?</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JoannaFabisiak">Prosiłabym, żebyście panowie wytłumaczyli, czyli przejdźmy tę drogę, wreszcie przejdźmy i nie pospieszajmy, może dzisiaj już mamy na tyle czasu, żeby się tym zająć starannie, żebyśmy znów potem… Nie są to drobne poprawki, panie przewodniczący, są bardzo poważne, merytoryczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MichałDworczyk">Ta jedna jest merytoryczna, bo innych nie ma merytorycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JoannaFabisiak">Wiem, to znaczy, ta jest merytoryczna, Jeśli pan przewodniczący pozwoli, chciałabym jednak do końca zrozumieć i prosiłabym resort o wytłumaczenie, żebyśmy przeszli całą drogę. Ktoś, kto stara się o prawo stałego pobytu ma prawo do tego zasiłku, zwraca się, jak rozumiem, do wojewody, wojewoda zwraca się do starosty – bo jak słusznie pan powiedział, że musi mieć zgromadzony materiał – aby starosta zgromadził ten materiał. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarekZieliński">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JoannaFabisiak">Dobrze, to zaraz będziemy… I teraz, ta osoba przeprowadza się do innego miejsca, ale ten starosta w innym miejscu nie wie, że ma te informacje zbierać, Skąd ma wiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MichałDworczyk">Pani poseł, może przerwijmy te dywagacje i poprośmy pana dyrektora, żeby nam wyjaśnił jak ta procedura będzie wyglądała, bo może to rozstrzygnie część pani wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JoannaFabisiak">Dobrze, a więc step by step, jak będzie wyglądała taka procedura do pozyskania świadczenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę. Pan dyrektor Zieliński, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MarekZieliński">Dziękuję, panie przewodniczący. Proszę państwa, procedura jaką my teraz proponujemy będzie wyglądała następująco: osoba, która posiada Kartę Polaka przyjeżdża, zgłasza się do wojewody z zamiarem zamieszkania w Polsce, zwraca się o zezwolenie na pobyt stały. Jednocześnie, ponieważ ustawa daje taką możliwość, występuje o świadczenie pieniężne i wojewoda wydaje z jednej strony decyzję, zezwolenie o stałym pobycie, a z drugiej strony wydaje drugą decyzję, w oparciu o zgromadzone materiały jakie posiada, o przyznaniu takiego świadczenia, wskazując jednocześnie starostę właściwego dla miejsca zamieszkania w tym momencie w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JoannaFabisiak">Przepraszam, może od razu zapytam, panie przewodniczący. Czyli wojewoda, gdy ktoś się zgłasza, zwraca się do starosty zgodnie z miejscem zamieszkania z prośbą o materiały?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MichałDworczyk">Ale jakie materiały?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JoannaFabisiak">O informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MichałDworczyk">Jaką informację?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JoannaFabisiak">Różnorodne informacje dotyczące tej osoby, na przykład, ile ma dzieci. Czy to będzie we wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MichałDworczyk">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JoannaFabisiak">To nie będzie potrzebne?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MichałDworczyk">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JoannaFabisiak">Rozumiem. Dobrze, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MarekZieliński">Decydującym do wskazania odpowiedniego starosty jest adres, jaki poda, czy jaki będzie wynikał z dokumentów danej osoby, która tę kartę posiada i która występuje o wniosek. Jeżeli ona wskaże konkretny adres, to też odpowiedni do tego będzie starosta i on zostanie wskazany w decyzji wojewody. I wojewoda niczego ze starostą już nie musi uzgadniać, po prostu wydaje decyzję, i środki będą wypłacane przez starostę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MichałDworczyk">Jak rozumiem, pani poseł…</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JoannaFabisiak">Ale idziemy dalej, może jeszcze pan dyrektor powie, ta osoba się wyprowadza, przeprowadza się do innego województwa, jak wojewoda to ustala, że się przeprowadziła? Jakie są zabezpieczenia, żeby ta procedura była jasna, klarowna, transparentna?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MarekZieliński">Zachowuje właściwość ten sam starosta, bo nie możemy wprowadzać pewnego chaosu. Na dobrą sprawę tego teraz też nie jesteśmy w stanie kontrolować.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JoannaFabisiak">Czyli starosta będzie informował wojewodę, bo zmieni się zupełnie województwo i czy pan…</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#MichałDworczyk">Nie. Jak ja rozumiem, to jest tak, że pobiera osoba świadczenia, powiedzmy, w urzędzie, w starostwie X i teraz co będzie, jeżeli ta osoba wyjedzie do Szczecina, załóżmy z Przemyśla do Szczecina, to znaczy, że będzie musiała przyjeżdżać każdego miesiąca do Przemyśla, żeby odebrać to świadczenie? Czy po prostu, jeśli te świadczenia będą przelewem przekazywane, to nie ma znaczenia gdzie ta osoba będzie przebywała, będzie to robiło starostwo w Przemyślu cały czas?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JoannaFabisiak">Tak, ale jeszcze panie dyrektorze, gdyby pan wyjaśnił, kto ma obowiązek, czy starosta w miejscu zamieszkania danej osoby ma poinformować, że ona się wyprowadziła…</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MichałDworczyk">Ale po co? Nie ma takiego obowiązku.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JoannaFabisiak">No dobrze, nie ma obowiązku.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MichałDworczyk">Nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JoannaFabisiak">A jeśli ta osoba, na przykład zamieszkiwała na Ukrainie, wróci na Ukrainę, to jak wtedy będzie? Kto będzie posiadał takie informacje, bo ktoś chyba powinien posiadać, bo przecież będziemy ze środków publicznych łożyli na ten zasiłek? Jak to jest rozwiązane proceduralnie? Panie dyrektorze, gdyby pan był tak uprzejmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MarekZieliński">Chciałem zauważyć, że w obecnie obowiązującej ustawie też tego nikt nie kontroluje, nie ma takiej możliwości po prostu.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JoannaFabisiak">Dziękuję, to mi wyjaśnia wszystko, nie ma możliwości i nie będzie, będziemy płacili.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#JoannaFabisiak">Jeszcze gdyby pan dyrektor odpowiedział na pytanie, jeśli ktoś się przeprowadzi z jednego krańca Polski na drugi, czy będzie przyjeżdżał, czy to będzie przelewem, jak to jest uregulowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#MarekZieliński">Będzie to już zależało, jak rozumiem, od tej osoby, może podać równie dobrze konto i pieniądze będą przelewane i wtedy nie ma znaczenia gdzie on mieszka.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MieczysławKazimierzBaszko">A jak wyjedzie za granicę?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#MichałDworczyk">Tak samo będzie otrzymywał to świadczenie.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, to jest pewne ryzyko, to znaczy, zakładamy, że te osoby, które tutaj przyjadą z zamiarem osiedlenia się – a takich jest sporo – jeśli złożą stosowne dokumenty będą otrzymywały te świadczenia, a po roku otrzymają obywatelstwo.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#MichałDworczyk">Teraz tak, pani poseł, to nie jest stworzenie nowego jakiegoś niewolnika, który musi przez rok siedzieć w miejscu, nie tak skonstruowaliśmy tę ustawę, może robić co chce. Oczywiście jest też możliwość, że wyjedzie na Białoruś, Litwę, Ukrainę, czy w inne miejsce, w które sobie życzy. Natomiast straci po prostu tę możliwość wsparcia do osiedlenia się w Polsce, bo raz ją wykorzysta, a później jeżeli by chciał się tutaj osiedlić, to już jej nie otrzyma. Jak rozumiem, to już jest w tym mechanizmie pewne ryzyko. Jeżeli pani poseł chciałaby…</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JoannaFabisiak">Mam tylko jeszcze jedno pytanie. Czy z tym projektem zapoznał się minister finansów i akceptuje rozwiązanie z takimi lukami – bo dla mnie to jest istotne?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MichałDworczyk">Pani poseł, a jak pani sobie wyobraża, żebyśmy bez opinii pozytywnej rządu przegłosowali ten projekt?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JoannaFabisiak">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JoannaFabisiak">Rozumiem, że osoby starające się o kartę stałego pobytu mają większe prawa niż Polacy, bo żaden Polak zamieszkujący w Rzeczypospolitej nie ma prawa do pobierania świadczeń nieprzynależnych, a osoba, która na przykład w tym okresie jednego roku wyjedzie pracować do Niemiec, do Anglii, czy gdzie indziej, również ma prawo do takiego świadczenia. W moim odczuciu, jest to niedobre.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#JoannaFabisiak">Wracając do mojej uwagi pierwotnej, oddalenie od decyzji tego starającego się, to znaczy, przekazanie do wojewody, nie jest decyzją słuszną. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję. Pan dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#MarekZieliński">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałem tylko podkreślić, że my w naszej propozycji nie zmieniamy nic w zakresie merytorycznym, tylko chcemy zmienić procedurę, sposób jakby wydawania decyzji o przyznaniu tych środków. W związku z czym, dla budżetu w tym zakresie żadnych zmian nie będzie, procedura będzie prostsza, i jak podkreśliłem, tańsza, choćby przez system informatyczny, i łatwiejsza do nadzorowania przez ministerstwo, które jest odpowiedzialne za…</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#MichałDworczyk">Za realizację ustawy w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#MarekZieliński">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję. Czy są inne pytania do poprawki nr 2? Bardzo proszę, pan poseł Gryglas. Później pan poseł Sonik.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#ZbigniewGryglas">Proszę o wyjaśnienie przez pana dyrektora jeszcze jednej kwestii. Czy w tym systemie nie ma takiego ryzyka, że dana osoba zwróci się do kilku wojewodów z wnioskiem o świadczenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#WojciechBakun">Nie, bo będzie tam rejestr.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#MarekZieliński">Nie ma takiego niebezpieczeństwa, ponieważ wystąpienie o pobyt stały wiąże się z unieważnieniem Karty Polaka, o ile wiem, taki dokument jest jeden, po prostu musi taką kartę złożyć. I przez to, że będzie to ten sam wojewoda wydawał, to tym większa będzie kontrola, że on po prostu nie będzie mógł z zaświadczeniem o złożeniu stosownego wniosku o pobyt stały pojechać z tym do kilku wojewodów, czy do dwóch.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, pan poseł Gryglas.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#ZbigniewGryglas">Przepraszam, to jeszcze jedna szczegółowa kwestia. Rozumiem, że te dwie decyzje administracyjne, zarówno o pobycie, jak i o wypłacie świadczenia, one jakby są związane proceduralnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#MarekZieliński">Jedna wynika z drugiej, jedna jest następstwem drugiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję. Pan poseł Sonik.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#BogusławSonik">Mam pytanie, w jakiej wysokości jest to świadczenie? I drugie, czy należy wprowadzić w tej sytuacji obowiązkowe oświadczenia, że jeżeli opuszcza Polskę powyżej, nie wiem, miesiąca, jest zobowiązany złożyć oświadczenie do starosty?</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#MarekZieliński">Odpowiadając na to pytanie, chcę jeszcze raz podkreślić, że nie chcieliśmy dokonywać zmian merytorycznych, jeśli chodzi o ustawę. Chcieliśmy tylko dokonać zmian w procedurze, żeby ją usprawnić i w związku z czym w obowiązującej ustawie nie ma takiego mechanizmu. Jeżeli państwo sobie życzycie, ale to już nie jest jakby naszą rolą, żeby takie propozycje…</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#MichałDworczyk">Oczywiście. Krótko mówiąc, jeżeli pan poseł Sonik ma taką propozycję, bardzo prosimy o wniosek. Będziemy procedować taką poprawkę, a przynajmniej o niej dyskutować.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#MichałDworczyk">Jeżeli nie ma innych pytań, to przyjmuję, że Komisja…</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#ZbigniewGryglas">Jeszcze mam jedno pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#MichałDworczyk">Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#ZbigniewGryglas">Panie przewodniczący, szanowni państwo, to o czym w tej chwili mówimy, rzeczywiście stwarza poważne ryzyko, że duża część z tych osób, która będzie chciała skorzystać ze świadczenia po prostu będzie je pobierała w miejscu swojego dotychczasowego, dzisiejszego pobytu, czyli na przykład na Ukrainie, czy Białorusi. Myślę, że łatwo to przewidzieć, że takie sytuacje będą bardzo częste. Tym bardziej chcę przypomnieć moją poprawkę, którą składałem, by w pewien sposób limitować wydawanie Karty Polaka, uszczelnić ten system wydawania Karty Polaka. Myślałem przede wszystkim o tym mechanizmie, który polegał na wydaniu tejże karty w oparciu o opinię organizacji polonijnych, bo wyobrażam sobie, że w sytuacji, w której Karta Polaka stanie się takim łatwym mechanizmem pobierania świadczeń, to ta presja na to by wydawać tych Kart Polaka jak najwięcej będzie bardzo duża.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję bardzo. Ja z panem się nie zgodzę, bo chociaż oczywiście potencjalna szansa i potencjalne zagrożenie, o którym pan mówi, istnieje, to znaczy, że posiadacz Karty Polaka przyjedzie do Polski, złoży stosowne wnioski, uzyska te świadczenia, a następnie wyjedzie i będzie pobierał je za granicą. Oczywiście istnieje takie zagrożenie i taka możliwość, ale wydaje mi się, biorąc pod uwagę liczbę osób, które chcą przyjechać i tu się osiedlić, to myślę, że będą jednak w pierwszym rzędzie to robić ci, którzy rzeczywiście chcą w Polsce zamieszkać. Myślę, że po pierwszym roku działania ustawy będzie należało przeprowadzić ewaluację. I jeśli będziemy widzieć niepokojące jakieś sygnały, to będzie można wprowadzać mechanizmy, które będą ukrócały jakieś takie złe praktyki.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#MichałDworczyk">Pani poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#JoannaFabisiak">Ja tylko z pytaniem, bo rozumiem, że pan przewodniczący będzie poprawki jedną po drugiej głosował, prawda, bo to nie jest tak, że nie ma wniosków, to nie znaczy, że jest akceptacja poprawki i rozumiem, że one będą głosowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#MichałDworczyk">Jeżeli będzie taki wniosek, to będę głosował, jeżeli nie będzie…</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#JoannaFabisiak">Zatem jest taki wniosek. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#MichałDworczyk">Oczywiście. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#MichałDworczyk">Kto z pań i panów posłów jest za zaakceptowaniem poprawki nr 2, proszę o podniesienie ręki? Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-91.2" who="#MichałDworczyk">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-91.3" who="#MichałDworczyk">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-91.4" who="#MichałDworczyk">Jaki jest wynik?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#AnnaOsińska">Głosów za – 12, przeciw – 5, wstrzymujących – 0.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#MichałDworczyk">Poprawka została przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#BogusławSonik">Panie przewodniczący, jakby ten wniosek miał wyglądać?</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#MichałDworczyk">Zapraszam po zakończeniu posiedzenia Komisji do Biura Legislacyjnego i tam wszystkie informacje panu posłowi zostaną udzielone.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#MichałDworczyk">Przechodzimy do poprawki nr 3, dotyczącej art. 8c. Czy są jakieś pytania, albo wnioski dotyczące tego punktu? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#MichałDworczyk">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja przyjmuje poprawkę nr 3.</u>
<u xml:id="u-95.3" who="#MichałDworczyk">Nie słyszę sprzeciwu. Komisja przyjęła propozycję poprawki nr 3.</u>
<u xml:id="u-95.4" who="#MichałDworczyk">Przechodzimy do poprawki nr 4, dotyczącej art. 8d ust. 1. Czy są jakieś pytania albo głosy w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-95.5" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, pani poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#JoannaFabisiak">Jest sprzeciw, proszę o głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#MichałDworczyk">Czy są jeszcze jakieś wystąpienia? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#MichałDworczyk">Zatem przejdźmy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-97.3" who="#MichałDworczyk">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 4, proszę o podniesienie ręki? Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-97.4" who="#MichałDworczyk">Kto jest przeciw? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-97.5" who="#MichałDworczyk">Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-97.6" who="#MichałDworczyk">Uzupełnię, że cztery osoby się wstrzymały. Jaki jest wynik?</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#AnnaOsińska">Głosów za – 13, przeciw – 2, wstrzymujących – 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję. Zatem poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#MichałDworczyk">Przejdźmy do poprawki nr 5, dotyczy ona art. 8e. Czy są pytania albo wnioski dotyczące tej poprawki? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#MichałDworczyk">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła poprawkę nr 5 w zaproponowanym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-99.3" who="#MichałDworczyk">Komisja przyjęła tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-99.4" who="#MichałDworczyk">Przejdźmy do poprawki nr 6, ta poprawka dotyczy art. 23 ust. 2. Czy są pytania albo wnioski w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-99.5" who="#MichałDworczyk">Jeżeli nie, to jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja przyjęła poprawkę w zaproponowanym brzmieniu. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-99.6" who="#MichałDworczyk">Przyjęliśmy poprawkę.</u>
<u xml:id="u-99.7" who="#MichałDworczyk">Przejdźmy do poprawki nr 7, dotyczy ona art. 24c ust. 2. Czy są pytania, wnioski?</u>
<u xml:id="u-99.8" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, pani poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#JoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Chciałabym prosić Biuro Legislacyjne o wskazanie różnicy w zapisie między ustawą, na czym polega istota?</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#KrzysztofKarkowski">Jeżeli chodzi o kwestię istoty, czyli merytoryczne rozwiązania, to raczej pytanie powinno być skierowane do ministerstwa spraw wewnętrznych. Natomiast, jeżeli chodzi o różnicę w porównaniu z obecnie obowiązującym tekstem przyjętym w maju, to należy zwrócić uwagę, iż w ust. 2...</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#JoannaFabisiak">Czy mogłabym prosić troszkę wyraźniej i głośniej, bo ja nie słyszę pana.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#KrzysztofKarkowski">W ust. 2 mamy różnicę polegającą na tym, iż tak mniej więcej w piątej linijce jest wyraz „rozpatrywania wniosków”, było do tej pory „przyjmowania wniosków”. Został dodany później, dwie linijki dalej, sformułowanie „do czasu zabezpieczenia w ustawie budżetowej środków na ich wypłatę”, zostali dodani tutaj wojewodowie jako organ zamiast starostów. Później w przedostatniej linijce znowu zastąpiono wyraz „przyjmowanie”, wyrazem „rozpatrywanie”.</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#KrzysztofKarkowski">W ust. 3 pojawił się „wojewoda” zamiast „starosty”.</u>
<u xml:id="u-104.2" who="#KrzysztofKarkowski">Podobnie w ust. 4 też został umieszczony „wojewoda”.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#MichałDworczyk">Raczej wojewodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#KrzysztofKarkowski">Wojewodowie, tak, jako organ. Na skutek właśnie tych zmian, o których była mowa między innymi w zmianie drugiej, a także jeżeli chodzi o nowość w tym ust. 4, to należy tutaj wspomnieć o tym sformułowaniu, zaczynającym się od wyrazów „o koniecznej do zabezpieczenia wypłaty świadczeń pieniężnych w kwocie wynikającej z wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego oraz w poziomie wykorzystania dotacji przez starostów”, także to jest też nowe sformułowanie w tym ust. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję, panie mecenasie.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#MichałDworczyk">Pani poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#JoannaFabisiak">Chciałabym jednak spytać, bo jeśli to jest fragment dodany, czy mogłaby strona rządowa określić, choćby w przybliżeniu, w jakim czasie może być ta odpowiedź, którą uzyskają wojewodowie o możliwości wypłaty? Że będzie to świadczenie zabezpieczone w ustawie budżetowej, to rozumiemy, że po uchwaleniu budżetu czy prowizorium budżetowego można wówczas stwierdzić, że te środki są. Natomiast tu mają być środki wydatkowane. I znów chciałabym prosić o przedstawienie proceduralne, jak to będzie wyglądało, bo jak wiemy diabeł tkwi w szczegółach? Gdybym mogła pana dyrektora prosić, jak to będzie wyglądało praktycznie, bo to chodzi o tych ludzi, którzy się będą starali, którym się mówi, dostaniecie pieniądze, a oni potem będą czekali i takie pieniądze będą na święty nigdy. Jak to będzie wyglądało?</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę o odpowiedź pana dyrektora Marka Zielińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#MarekZieliński">Dziękuję, panie przewodniczący. Proszę państwa, szczegółowy tryb wydatkowania środków z rezerwy celowej będzie określony w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji zgodnie z art. 24d. Natomiast, jeżeli chodzi o same środki, to możemy sobie wyobrazić dwie sytuacje, albo rezerwa zostanie zwiększona po jej wyczerpaniu, albo dopiero w nowej ustawie budżetowej będą zabezpieczone środki.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#MichałDworczyk">Krótko mówiąc, mamy na przyszły rok w projekcie budżetu zgłoszoną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji rezerwę w wysokości 30 mln zł.</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#MichałDworczyk">Czy są jeszcze jakieś pytania? Jeżeli nie ma i nie usłyszę innych głosów, uznam, że Komisja przyjęła w zaproponowanym brzmieniu poprawkę nr 7. Przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-111.2" who="#MichałDworczyk">Przejdźmy do poprawki nr 8, dotyczy ona art. 24d. Czy są jakieś pytania i wnioski dotyczące tej poprawki? Jeżeli nie ma, to uznaję, że Komisja przyjmuje w zaproponowanym brzmieniu również tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-111.3" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#JoannaFabisiak">Poprawka mówi o tym, że starostowie są zobowiązani do przekazywania. Tak, ale to jest bardzo ogólne, do przekazywania w terminie określonym w przepisach wydanych na podstawie itd. Proszę przytoczyć mi te przepisy, bo to znów jest ten konkret, nie mam przed sobą ustawy, art. 24d – chodzi o ten termin, w jakim muszą przekazywać informacje. Gdybym mogła prosić.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#MarekZieliński">Termin ten zostanie określony w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#MichałDworczyk">Dziś nie mamy jeszcze tego rozporządzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#JoannaFabisiak">Czyli nie wiemy w tej chwili, w jakim terminie starosta będzie zobowiązany przekazać informację, prawda? Może być to sprawa miesiąca, a może być sprawa… Nikt na razie nie obliguje. Czy nie mamy rozporządzenia, a czy nie warto byłoby mieć rozporządzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#MichałDworczyk">Zapewne zanim wejdzie ta ustawa w życie rozporządzenie również będzie dostępne, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#JoannaFabisiak">Panie przewodniczący, pewnie pan wie, że jest taka dobra praktyka, że jak się przygotowuje ustawę, to przygotowuje się także rozporządzenia, bo wtedy naprawdę wiadomo, o co chodzi. Natomiast jest ustawa, a jakie są propozycje rządowe...</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#MichałDworczyk">Nie, nie, pani poseł, bardzo proszę, to już jest naprawdę naciąganie rzeczywistości, że przy każdej ustawie mamy komplet rozporządzeń. Też chciałbym, żeby tak było, ale tak nie jest i nie było.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#MichałDworczyk">Proszę pana mecenasa, bo ma jakąś informację w tej sprawie, która może skróci naszą dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#JoannaFabisiak">O, i to może jest jednak informacja konkretna.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#MichałDworczyk">Panie mecenasie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#KrzysztofKarkowski">To znaczy, iż ta informacja powinna zostać zawarta w uzasadnieniu, gdzie są przedstawione założenia w zakresie tych aktów wykonawczych, które będziemy wydawali na podstawie tej ustawy. Tam co prawda, chyba ten termin nie jest określony w taki sposób już oczywiście pewny, bo to rozporządzenie też oczywiście będzie wydawał rząd, ale tam, te wszystkie informacje w uzasadnieniu są podane.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze. Proszę państwa, na wypadek przegłosujmy, żebyśmy mieli całkowitą pewność.</u>
<u xml:id="u-123.1" who="#MichałDworczyk">Kto z pań i panów jest za przyjęciem 7. poprawki w zaproponowanym brzmieniu, proszę o podniesienie ręki do góry. (15) Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-123.2" who="#MichałDworczyk">Kto jest przeciw? (0) Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-123.3" who="#MichałDworczyk">Kto się wstrzymał? (1) Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-123.4" who="#MichałDworczyk">Jednogłośnie, jak zwykle,</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#ZbigniewGryglas">Jeden.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#MichałDworczyk">Najmocniej przepraszam, Nowoczesna się wyłamuje tutaj z dobrego obyczaju, ale niech i tak będzie. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#MichałDworczyk">Przechodzimy do art. 2. Czy ktoś ma jakieś pytania do art. 2, propozycji zmian w art. 2? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-125.2" who="#MichałDworczyk">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja przyjęła poprawkę dotyczącą art. 3 w zaproponowanym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-125.3" who="#MichałDworczyk">Przechodzimy do art. 3. Czy są jakieś propozycje pytania dotyczące tej propozycji zmiany? Jeśli nie ma i jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 3 w zaproponowanym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-125.4" who="#MichałDworczyk">Przejdźmy do art. 4. Czy są jakieś pytania, wnioski do zaproponowanego brzmienia tego artykułu? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja przyjęła art. 4 w zaproponowanym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-125.5" who="#MichałDworczyk">I art. 5, bardzo proszę pani poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#JoannaFabisiak">Wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem art. 2, który przed chwilą nowelizowaliśmy. Czy coś się w nim zmienia? Było to szybko i byłabym wdzięczna, gdyby Biuro Legislacyjne wyjaśniło – z wyjątkiem art. 2, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#MarekZieliński">Przepis ten dotyczy docelowego systemu informatycznego, jaki będzie zbudowany, i na to potrzeba jednego roku i wejdzie…</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#MichałDworczyk">A jakie będzie miało to konsekwencje dla osób ubiegających się o te świadczenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#MarekZieliński">Nie będzie to miało żadnych konsekwencji, dlatego, że od 1 stycznia będzie aplikacja program tymczasowy. Natomiast w przyszłości będzie to wszystko oparte na ogólnopolskim systemie „Pobyt v.2”.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#MichałDworczyk">Rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#JoannaFabisiak">Jeśli mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#JoannaFabisiak">Rozumiem, że w tym roku, to, o co pan poseł pytał, w roku 2017, takiego systemu spójnego dla całości nie będzie i to otrzymamy w 2018 r. Czy tak? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#MichałDworczyk">Pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#KrzysztofKarkowski">Takie pytanie o charakterze legislacyjnym do rządu w zakresie wejścia w życie, czy w związku z tym, że art. 2 wchodzi w 2018 r., także w tym samym roku nie powinna wejść zmiana w art. 23 ustawy Karta Polaka, która też dotyczy systemu informatycznego. Czy po prostu nie należy tych dwóch przepisów wprowadzić w tym samym czasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#MarekZieliński">Można?</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#MichałDworczyk">Tak, bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#MarekZieliński">Panie przewodniczący, odpowiadając na to pytanie, chciałem powiedzieć, że art. 23 dotyczy rejestru, systemu, który pozwala kontrolować wydatkowanie środków z rezerwy celowej. Natomiast ten ostatni przepis dotyczy systemu informatycznego „Pobyt v.2”, który ma być wykorzystywany i połączony z Centralnym Rejestrem Kart Polaka i prace nad tym się rozpoczęły.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#MichałDworczyk">Krótko mówiąc, taka zmiana nie jest zasadna.</u>
<u xml:id="u-140.1" who="#MichałDworczyk">Proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#KrzysztofKarkowski">Art. 23, który zmieniamy w zakresie ust. 2a i 2b dotyczy właśnie wprowadzenia nowego rejestru, który będzie zawierał dane dotyczące wydawanych decyzji oraz także zawierał dane osób, które będą je składały. Wydaje mi się, że będzie to ten sam rejestr, o którym mowa w nowelizowanym art. 2, czyli ustawy o cudzoziemcach, dlatego tutaj jakby ta kwestia ma charakter oczywiście legislacyjny, ale jest wątpliwość czy nie powinny te przepisy wchodzić w tym samym czasie, ponieważ wydaje się, że dotyczą podobnej kwestii. Oczywiście rozumiem, że ministerstwo ma inne zdanie, tak że dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#MarekZieliński">Chciałbym jeszcze raz jakby wyjaśnić sprawę. Rejestr, o którym mówimy w art. 23 dotyczy obsługi Karty Polaka, natomiast ten rejestr, który jest w art. 2 dotyczy ustawy o cudzoziemcach. Dla obsługi, czy dla realizacji ustawy o cudzoziemcach jest specjalny system informatyczny pod nazwą „Pobyt”.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#MichałDworczyk">Rozumiem to co pan mówi...</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#MarekZieliński">Chcemy, żeby po prostu kiedyś system „Pobyt” obsługiwał również ustawę o Karcie Polaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#MichałDworczyk">Natomiast na dzisiaj to są dwa różne systemy?</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#MarekZieliński">Tak. Na dzisiaj nie jesteśmy w stanie zrobić, bo to jest bardzo skomplikowany system i wymaga...</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze. Jeżeli nie ma innych pytań, nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja przyjęła art. 5. Przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-148.1" who="#MichałDworczyk">Została jeszcze kwestia zgłoszona przez dyrektora Łasińskiego, wykreślenia art. nr 25, określonego pieszczotliwie przez pana dyrektora sierotą.</u>
<u xml:id="u-148.2" who="#MichałDworczyk">Panie mecenasie, słucham.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#KrzysztofKarkowski">Ze strony Biura Legislacyjnego jest taka informacja, że art. 25 stanowi nowelizację ustawy o konsulach i ten artykuł wyekspirował już, czyli te zmiany zostały wprowadzone w tamtej ustawie. Natomiast nie ma potrzeby wykreślania go, ponieważ jest to nowelizacja. Informacja, iż ten przepis już jakby zadziałał i wyekspirował znajdzie się w tekście jednolitym, tak że my nie potrzebujemy tutaj dokonywać żadnych zmian.</u>
<u xml:id="u-149.1" who="#KrzysztofKarkowski">Jeszcze chciałem, panie przewodniczący, prosić o upoważnienie dla Biura Legislacyjnego o dokonanie legislacyjnych ewentualnych poprawek, korekt w zakresie odesłań, numeracji przepisów i metryczek różnych aktów.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#MichałDworczyk">Panie dyrektorze, serca bym naprawdę i nieba przychylił panu dyrektorowi, ale jako poseł słucham Biura Legislacyjnego Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#JarosławŁasiński">Jest to kwestia estetyki, mam po prostu inną wrażliwość niż pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#MichałDworczyk">W związku z tym pozostawiamy art. 25 nieruszony.</u>
<u xml:id="u-152.1" who="#MichałDworczyk">Natomiast bardzo proszę o zgodę Komisji na to, żeby Biuro Legislacyjne dokonało oczywistych niezbędnych poprawek. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja wyraziła na to zgodę.</u>
<u xml:id="u-152.2" who="#MichałDworczyk">Proszę o przegłosowanie całości projektu nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-152.3" who="#MichałDworczyk">Kto z pań i panów posłów jest za? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-152.4" who="#MichałDworczyk">Kto przeciw?</u>
<u xml:id="u-152.5" who="#MichałDworczyk">Pan poseł Sonik przeciw? Nie.</u>
<u xml:id="u-152.6" who="#MichałDworczyk">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-152.7" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-152.8" who="#MichałDworczyk">Przyjęliśmy w takim razie propozycję nowelizacji. Pozostaje nam wydelegowanie, wyznaczenie i upoważnienie posła przedstawiciela wnioskodawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
<u xml:id="u-152.9" who="#MichałDworczyk">Pani poseł Gosiewska się zgłasza.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#MałgorzataGosiewska">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, chciałam zaproponować tradycyjnie jako sprawozdawcę naszego przewodniczącego, pana posła Michała Dworczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#MichałDworczyk">Tradycyjnie, bardzo dziękuję. I powiem, że to będzie dla mnie zaszczyt.</u>
<u xml:id="u-154.1" who="#MichałDworczyk">Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-154.2" who="#MichałDworczyk">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała tę kandydaturę.</u>
<u xml:id="u-154.3" who="#MichałDworczyk">Jeszcze raz serdecznie dziękuję. Zamykam punkt.</u>
<u xml:id="u-154.4" who="#MichałDworczyk">Przechodzimy do spraw bieżących. Bardzo proszę, sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-154.5" who="#MichałDworczyk">Jeśli nie ma odważnych, to ja zacznę, wpłynęło zaproszenie do Komisji, 24 września dożynki rejonu wileńskiego, w dworku marszałka Józefa Piłsudskiego w Pikieliszkach. Polecam. Czy są ochotnicy, którzy chcieliby wyjechać na dożynki? Bardzo proszę, jest ochotnik. Czyli pan poseł Baszko, mamy ochotnika.</u>
<u xml:id="u-154.6" who="#MichałDworczyk">Czy są inne sprawy bieżące?</u>
<u xml:id="u-154.7" who="#MichałDworczyk">Ostatnia informacja, dziś spotkałem się z ambasadorem Białorusi, rozmawiałem na temat wyjazdu Komisji na Białoruś. Myślę, że w ciągu tygodnia będziemy mieli informację zwrotną, na ile to będzie możliwe, i też podejrzewam, że na przyszłej Komisji będziemy musieli przedyskutować gdzie ostatecznie Komisja ma zorganizować wyjazdowe posiedzenie, czy na Białorusi, czy może w Rumunii, tak jak padały jakieś propozycje, czy na Litwie.</u>
<u xml:id="u-154.8" who="#MichałDworczyk">Nie ma innych spraw? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-154.9" who="#MichałDworczyk">Zamykam posiedzenie. I do zobaczenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>