text_structure.xml
71.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MichałDworczyk">Dzień dobry, witam wszystkich państwa na kolejnym posiedzeniu Komisji Łączności z Polakami za Granicą.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MichałDworczyk">Bardzo przepraszam za drobne opóźnienie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MichałDworczyk">Witam panie posłanki i panów posłów. Witam naszych gości, panią Katarzynę Kacperczyk podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, panią Elżbietę Kalbarczyk-Chochół, jeśli dotarła.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MichałDworczyk">Nie? W takim razie, witam zastępującego ją pana dyrektora Tycińskiego reprezentującego Ministerstwo Spraw Zagranicznych, wszystkich przedstawicieli MSZ i organizacji pozarządowych oraz pana ambasadora Skolimowskiego z Fundacji „Pomoc Polakom na Wschodzie”.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, spotykamy się dzisiaj, żeby zrealizować jeden punkt porządku obrad dotyczący zaopiniowania projektu ustawy budżetowej na rok 2016 w zakresie wydatków na opiekę i pomoc dla Polonii i Polaków za granicą – część 45 – Sprawy zagraniczne oraz współpracę z Polonią i Polakami za granicą – część 83 – Rezerwy celowe pozycja 72.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MichałDworczyk">Tytułem wstępu powiem, że nasza Komisja nie ma obowiązku opiniowania projektu ustawy budżetowej, ponieważ sprawy polonijne mieszczą się w części budżetu realizowanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i całość opiniuje Komisja Spraw Zagranicznych, która zebrała się wczoraj i pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej w tej części. Natomiast, pojawiła się inicjatywa ze strony Prawa i Sprawiedliwości, parlamentarzystów zasiadających w naszej Komisji, aby zaproponować zmianę dysponenta środków finansowych. Dotychczas dysponentem było Ministerstwo Spraw Zagranicznych, na wniosek którego była uruchamiana rezerwa celowa znajdująca się w Ministerstwie Finansów. Propozycja sprowadza się do tego, żeby zmienić dysponenta środków, aby rezerwa celowa była uruchamiana na wniosek Kancelarii Senatu. Mówiąc w największym uproszczeniu, proponujemy przeniesienie, powrót środków do Senatu. Decyzje dotyczące podziału środków będzie podejmował Senat.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MichałDworczyk">Zanim przystąpimy do dyskusji i omówienia propozycji, chcę poprosić panią minister o powiedzenie kilku słów na temat środków będących w obecnej chwili w gestii Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zarówno w rezerwie celowej, jak i pozostałych środków, które znajdują się bezpośrednio w budżecie ministerstwa. Proszę o krótką informację, gdyż – być może – nie wszyscy parlamentarzyści zapoznali się z projektem ustawy budżetowej. Będzie szczególnie interesujące, czy zmienia się kwota oraz czy zachodzą zasadnicze zmiany w stosunku do ubiegłego roku.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MichałDworczyk">Proszę o głos panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KatarzynaKacperczyk">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KatarzynaKacperczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przypomnę, że w 2016 r. na wsparcie Polonii i Polaków za granicą, ze środków będących w gestii Ministerstwa Spraw Zagranicznych w rezerwie celowej, tj. część budżetowa 83 poz. 72 współpraca z Polonią i Polakami za granicą oraz w części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne, planuje się ogółem przeznaczyć 94 788 tys. zł. Kwota ta jest na takim samym poziomie, na jakim była zrealizowana w ustawie budżetowej w roku 2015. Jak państwo doskonale wiedzą, kwota ze środków rezerwy celowej wynosi 60 500 tys. zł, natomiast 34 288 tys. zł zostało wpisane do budżetu w części 45, czyli Sprawy zagraniczne.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KatarzynaKacperczyk">W ramach powyższych środków, na projekty polonijne w placówkach dyplomatyczno -konsularnych zaplanowano kwotę w wysokości prawie 19 500 tys. zł i przewidziano niewielkie przesunięcia w ramach budżetu. Środki są przeznaczone na kulturę, sztukę, szkolnictwo, opiekę i pomoc, kolonie i obozy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KatarzynaKacperczyk">Jeżeli państwo są zainteresowani szczegółową informacją na temat poszczególnych alokacji kwot w ramach tych obszarów, jestem do dyspozycji. Mogę podać szczegółowe wartości.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KatarzynaKacperczyk">W zakresie działalności radiowo-telewizyjnej, w części 45, na 2016 rok zaplanowano kwotę 11 319 tys. zł na finansowanie bloków tematycznych audycji telewizyjnych przeznaczonych dla Polonii i Polaków za granicą. W ramach środków budżetowych, w części 45, przewidziano również 3500 tys. zł na wypłatę pierwszych dotacji w ramach postępowania dotacyjnego współpracy Polonii i Polaków za granicą w 2016 r.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KatarzynaKacperczyk">Jak państwo wiedzą, na tej Komisji prezentowane były założenia konkursu, który realizowany jest w ramach rezerwy celowej oraz współpracy z Polonią i Polakami za granicą, przypominam kwotę 60 000 tys. zł., planowano przekazanie 2000 tys. zł Ministerstwu Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KatarzynaKacperczyk">Jeżeli chodzi o powyższe środki, przypominam, że w ramach kompetencji Ministerstwa Spraw Zagranicznych, wydatki na opiekę i pomoc dla Polonii i Polaków za granicą realizowane są w ramach dwóch komórek. Departament Konsularny posiada głównie kompetencje dotyczące pomocy dla obywateli polskich oraz osób pochodzenia polskiego w sytuacjach losowych i skrajnych – z taką sytuacją mieliśmy do czynienia w przypadku ewakuacji ludzi z Donbasu i Mariupola. Wydatki na opiekę i pomoc dla Polonii realizuje również Departament Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą. To są wydatki jak: wsparcie dla emigrantów z Polski w państwach Unii Europejskiej oraz mniejszości polskich na Wschodzie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KatarzynaKacperczyk">Nie będę wszystkiego szczegółowo omawiała, gdyż jesteśmy gotowi na pytania. Krótko wspomnę (ponieważ będzie to przedmiotem dzisiejszej dyskusji), na jakim jesteśmy etapie, jeżeli chodzi o planowanie wydatkowania pieniędzy z rezerwy celowej. 30 października ministerstwo ogłosiło konkurs dotacyjny na realizowanie zadania publicznego „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2016 r.”. Obszary, które wyodrębniliśmy w ramach konkursu są następujące: edukacja – szacowane wsparcie ponad 16 000 tys. zł, media polonijne – około 6500 tys. zł, infrastruktura polonijna – prawie 10 000 tys. zł, pozycja środowisk polskich w krajach zamieszkania – 15 500 tys. zł oraz kontakty i więzi z Polonią – około 11 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KatarzynaKacperczyk">Konkurs został zakończony 3 grudnia. Nabór zakończył się wpłynięciem 490 ofert konkursowych, to jest o 15% więcej niż w roku ubiegłym, kiedy do konkursu zgłoszono 433 ofert i dwa razy więcej niż w 2012 r. Została powołana komisja konkursowa w składzie 75 osób. Zgodnie z ustaleniami, które Ministerstwo Spraw Zagranicznych poczyniło z Kancelarią Senatu, konkurs zostanie do końca rozstrzygnięty i lista rankingowa, jak i cała dokumentacja związana z konkursem, wraz z rekomendacją, zostanie przekazana do Kancelarii Senatu.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KatarzynaKacperczyk">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MichałDworczyk">Z zaznaczeniem, jeśli parlament przegłosuje proponowane zmiany, w przeciwnym razie byłoby to bezprzedmiotowe.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję, pani minister.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, nie jest to działanie robione ad hoc, bez przygotowania. Jak pani minister powiedziała, wcześniej toczyły się rozmowy pomiędzy Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Kancelarią Senatu a dokładnie – Marszałkiem Senatu. W tej sprawie zostało wydane wspólne oświadczenie pana ministra Dziedziczaka oraz pana marszałka Karczewskiego.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MichałDworczyk">Jeżeli państwo pozwolą, będziemy procedowali w następujący sposób: najpierw pytania do wystąpienia pani minister, a następnie przystąpimy do omówienia propozycji opinii.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MichałDworczyk">Czy są pytania do pani minister?</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechZiemniak">Panie przewodniczący, pani minister, szanowne posłanki i posłowie, szanowni goście, nie musimy debatować nad budżetem, to jest w gestii Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WojciechZiemniak">Prawdę mówiąc, zebraliśmy się dzisiaj, żeby przekazać pieniądze do Senatu. Jestem tym trochę zaskoczony. Dziwi mnie wątpliwość pana przewodniczącego mówiącego: „jeżeli parlament to przegłosuje”. Chyba wiemy, że przegłosuje. No cóż, nie słyszeliśmy w żadnych zapowiedziach lub podczas kampanii, że Polonia wróci do Senatu. Być może w ostatnich dniach mówiło się…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MichałDworczyk">Mam wielką prośbę, jeżeli pan nie ma pytań do pani minister, podobnie jak inni parlamentarzyści, pozwoli pan, że zrobię wstęp a następnie otworzymy dyskusję. Pana głos jest głosem w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MichałDworczyk">Czy są pytania do wystąpienia pani minister?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławBaszko">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, pani minister, czy istnieje możliwość skorzystania ze środków finansowych na pomoc w inwestycje np. obiektów sakralnych lub Domu Pielgrzyma w Nowogródku?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MichałDworczyk">Czy to jest pytanie do pani minister?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KatarzynaKacperczyk">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, poproszę o wypowiedź pana dyrektora Tycińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WojciechTyciński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rzeczywiście, w konkursie, który teraz organizujemy po raz ostatni, mamy blok zagadnień związanych z infrastrukturą polonijną.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WojciechTyciński">Zasadniczo, chodzi o obiekty służące edukacji dzieci polonijnych, tj. przede wszystkim szkoły na Wschodzie. Najwięcej środków konsumowanych jest na Litwie. Z drugiej strony są, funkcjonujące pod szerokim pojęciem, domy polskie i obiekty służące Polonii i Polakom za granicą do realizowania ich codziennej działalności. To jest jeden blok zagadnień.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WojciechTyciński">Natomiast w bloku do niedawna nazywanym kulturalnym (obecnie zostało wydzielone pod nazwą dziedzictwa kulturalnego), w sposób symboliczny, gdyż jest to domena Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych dofinansowało remonty niektórych obiektów typu sakralnego. Nie zrobiło tego ze względu na rolę sakralną, którą one pełniły (myślę przede wszystkim o kościołach), ale ze względu na ich wartość historyczno-zabytkowo-architektoniczną. Podobne sprawy finansowaliśmy w niedużym zakresie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#WojciechTyciński">Jak powiedziałem, tegoroczny konkurs jest już zamknięty. Przeprowadzamy go ostatni raz. Absolutnie nie ma możliwości podjęcia takich działań z budżetu MSZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MichałDworczyk">Krótko mówiąc, środki były możliwe do wykorzystania w konkursie, który już trwa, natomiast, właściwym adresatem tego pytania jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Departament kierowany przez dyrektora Millera zajmuje się, m.in. opieką nad zabytkami poza granicami kraju.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MichałDworczyk">Namawiam pana na kontakt z dyrektorem Millerem. Jest to bardzo kompetentny urzędnik, który od lat zajmuje się tą problematyką. Myślę, że będzie mógł podpowiedzieć różne rozwiązania w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, jeżeli nie ma innych pytań, dziękuję pani minister za zaprezentowanie materiału. Chcę się upewnić, że środki, które pozostają w budżecie ministerstwa w zupełności wystarczą i zaspokoją potrzeby działań konsulatów, gdyż te jednostki są konsumentami środków polonijnych i podejmują różnego rodzaju działania interwencyjne etc.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#MichałDworczyk">Chcę, aby pani potwierdziła, że potrzeby są w pełni zabezpieczone.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KatarzynaKacperczyk">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KatarzynaKacperczyk">Oczywiście, zawsze powinno być więcej pieniędzy niż jest, jeśli chodzi o rezerwę celową w części 45 – Sprawy zagraniczne. Środki te są zaplanowane na tym samym poziomie, tj. ponad 34 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#KatarzynaKacperczyk">Chcę również podkreślić, że dysponowanie rezerwą celową przez Senat w żadnym stopniu nie oznacza, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie będzie realizowało zadań związanych z opieką i pomocą dla Polonii i Polaków za granicą.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#KatarzynaKacperczyk">Zgodnie z obecnym planem środki na te działania są wystarczające.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MichałDworczyk">Tak, mnie chodziło o część 45.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MichałDworczyk">Jeżeli jest wszystko w porządku, bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MichałDworczyk">Przystępujemy do propozycji zmian. Zanim przekażę głos panu przewodniczącemu, pozwolą państwo, że powiem kilka słów tytułem wstępu.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#MichałDworczyk">Jak państwo pamiętają, po odrodzeniu się Senatu w Rzeczpospolitej Polskiej, jako izba wyższa, stał się on nieformalnym, ale rzeczywistym opiekunem Polonii i Polaków za granicą. Od 1989 r. lub 1990 r. w Kancelarii Senatu znajdowały się środki na wspieranie Polonii i Polaków za granicą. Taka sytuacja miała miejsce do 2012 r., kiedy w ramach burzliwej dyskusji ministra spraw zagranicznych pana Radosława Sikorskiego i ówczesnego marszałka Senatu pana Bogdana Borusewicza została podjęta decyzja o przesunięciu środków z Kancelarii Senatu do Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#MichałDworczyk">Ta operacja, którą wielokrotnie na Komisji omawialiśmy i miałem okazję występować jako ekspert, została przeprowadzona w pośpiechu i bez przygotowania. Efektem i konsekwencją operacji było, że wiele środowisk polskich poza granicami kraju, zwłaszcza na Wschodzie, miało poważne problemy z finansowaniem swoich projektów. Sytuacja ta w sposób szczególnie dotkliwy uderzyła w media polonijne i oświatę.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#MichałDworczyk">Mogę podać sztandarowy przykład: jedyna gazeta polskojęzyczna na Łotwie „Polak na Łotwie” otrzymała dofinansowanie na wydawanie tytułu 26 lub 27 grudnia 2012 r. Powyższa sytuacja pokazuje poziom chaosu i zapaści środowisk, co było konsekwencją ówczesnych nieprzygotowanych decyzji.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#MichałDworczyk">Trzeba powiedzieć, że w późniejszych latach Ministerstwo Spraw Zagranicznych wypracowało wiele pozytywnych i ciekawych rozwiązań związanych z podziałem środków w ramach konkursu. Przykładowo, wprowadzono dwuletnie finansowanie projektów medialnych i oświatowych, co pozwoliło na ustabilizowanie sytuacji wielu redakcji polonijnych poza granicami kraju, na Zachodzie i Wschodzie. Podobnie, wprowadzono dwuletnie finansowanie projektów oświatowych, wzmacniających możliwość działania wielu środowisk polskich poza granicami kraju.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#MichałDworczyk">To jest postulat, który pojawiał się przed i w trakcie kampanii wyborczej na kongresie programowym Prawa i Sprawiedliwości w Katowicach. Postulujemy o powrót tych środków do Senatu. Uważamy, że izba wyższa, która tradycyjnie opiekowała się Polonią i Polakami poza granicami kraju, jest najlepszym miejscem do alokacji środków. Widzimy wielką wartość, że senatorowie mogą odwiedzać i wspierać osobiście środowiska polskie poza granicami kraju. Mają więcej możliwości niż posłanki i posłowie, bardziej zaangażowani w bieżące prace w kraju. Izba wyższa jest niejako izbą refleksji, w której emocje są niższe i czasami można odnieść wrażenie, że dyskusja jest bardziej pogłębiona i merytoryczna. W sposób pełniejszy i skuteczniejszy może realizować misję opieki nad Polonią i Polakami poza granicami kraju niż dotychczasowe rozwiązanie, funkcjonujące w latach 2012–2015.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#MichałDworczyk">Spotkania, w których miałem okazję uczestniczyć, między Ministerstwem Spraw Zagranicznych a Kancelarią Senatu były merytoryczne. Ustalono cały przebieg procedur przesunięcia środków.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#MichałDworczyk">Być może państwo zwrócili uwagę, że nie wracamy do spraw sprzed roku 2012. Dzisiaj nie przesuwamy pieniędzy do budżetu Kancelarii Senatu. To będzie kolejny krok, żeby nie burzyć toczących się procedur konkursowych. Robimy wariant pośredni. Pieniądze będą nadal w Ministerstwie Finansów, ale zmieni się dysponent – z Ministerstwa Spraw Zagranicznych na Kancelarię Senatu. Dopiero w roku 2017 środki te wrócą definitywnie do Kancelarii Senatu. Jest to rozłożone na etapy, żeby zmiana nastąpiła bez żadnej szkody dla środowisk polonijnych. Jak powiedziałem na początku, jest to podyktowane naszą troską i przekonaniem, że system funkcjonujący w Senacie będzie jeszcze bardziej efektywny niż dotychczas działający.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#MichałDworczyk">Chcę również państwa poinformować, że przedstawiciele Kancelarii Senatu, pani minister Polkowska, deklarowali wykorzystanie wszystkich pozytywnych i wypracowanych rozwiązań w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#MichałDworczyk">Po wstępie zapraszam do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechZiemniak">Chcę dokończyć swoją myśl.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WojciechZiemniak">Panie przewodniczący, poczułem się jak na komisji senackiej. Trochę jestem zdziwiony, że – w specjalnie na potrzeby Polonii powiększonej Komisji, ze względu na ilość spraw – zostajemy odcięci od źródeł. Dobrowolnie i bez przymusu pan przewodniczący uczestniczył w rozmowach. Nie wiem, jakie zajął stanowisko, czy był tylko biernym obserwatorem, czy bronił prac Komisji, w której były zawirowania? Twierdząc, że wszystko podążało w dobrym kierunku, oddał wszystko do Senatu.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#WojciechZiemniak">Nie wiem, czym Komisja będzie się zajmować? Może będziemy omawiali problemy Polonii, w dość licznym gronie, o wiele większym niż poprzednio, kiedy mogliśmy opiniować i pilnowaliśmy konkursów i pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#WojciechZiemniak">To jest, oczywiście, tylko moje zdanie. Jestem przekonany, że parlament przyjmie tę poprawkę. Dobrowolnie oddajemy pole działania, które było nam przypisane. Trochę marginalizujemy naszą Komisję. Senat jest nazwany izbą wyższą, ale Sejm jest ważniejszy. Oddajemy tę dziedzinę.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#WojciechZiemniak">Trudno, nie trzeba nic więcej dodać, ani ująć.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#WojciechZiemniak">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MichałDworczyk">Zanim przekażę głos kolejnym osobom, namawiam wszystkich państwa, żeby zmienić sposób myślenia. Nie mówmy, która izba albo jaka część administracji publicznej wyrwie środki i kto będzie ich dysponentem, ale rozmawiajmy, co jest najlepsze dla Polonii i Polaków poza granicami kraju.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MichałDworczyk">Zawsze prezentowałem zdanie, panie przewodniczący, że trzeba kierować się w myśleniu powyższymi kategoriami. Przypomnę i powinien pan to pamiętać, jeśli mnie pamięć nie myli, pan również był wiceprzewodniczącym. Nasza Komisja w 2012 r., jako organ Sejmu, głosowała przeciw przesunięciu tych środków. W związku z tym jesteśmy konsekwentni. W 2012 r. negatywnie zaopiniowaliśmy projekt przesunięcia środków z Senatu do Ministerstwa Spraw Zagranicznych a teraz konsekwentnie realizujemy myśl polityczną, która towarzyszyła nam w roku 2012.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MichałDworczyk">Odpowiadając na pańskie pytanie, co będziemy robić, gdy zabraknie środków, przypominam, że Komisja ich nie dzieli, ale Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Komisja opiniuje, jak powinny być dzielone środki, ich proporcje lub jak powinien wyglądać konkurs. Obecne proponowane zmiany nie pozbawiają nas tego prawa. Będziemy również mogli wypowiadać się w tej materii.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#MichałDworczyk">Przypominam, że Komisja prowadzi również prace legislacyjne, mamy nasz projekt ustawy, nowelizującą ustawę o Karcie Polaka, za chwilę będziemy zajmowali się ustawą o repatriacji, o opiece Rzeczpospolitej Polskiej nad Polakami i Polonią za granicą. Chcę uspokoić pana przewodniczącego, że pracy nam na pewno nie zabraknie.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#MichałDworczyk">Pani poseł Fabisiak zgłaszała się…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WojciechZiemniak">Ad vocem jedno zdanie.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WojciechZiemniak">Nie wiem, czy dobrze przeczytałem, ale pan marszałek Karczewski powiedział, że Senat zajmie się repatriacją i będzie tworzyć własną ustawę. Wynika z tego, że będą dwie ustawy, chyba, że będziemy działać wspólnie.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#WojciechZiemniak">To była tylko zapowiedź z Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MichałDworczyk">Panie przewodniczący, nie powiedziałem, że będziemy wychodzić z inicjatywą ustawodawczą, tylko jako Komisja będziemy pracować i opiniować projekt, który do nas wpłynie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, widziałem, że zgłaszała się pani poseł Fabisiak, pani Arciszewska i pani poseł Wiśniewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Pani Wiśniewska była przede mną.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MichałDworczyk">W takim razie proszę w następującej kolejności: pani Fabisiak, pani europoseł Wiśniewska i pani poseł Arciszewska.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, pani Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JoannaFabisiak">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JoannaFabisiak">Mam dwa pytania.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JoannaFabisiak">Zupełnie się z panem zgadzam, że istotą wszelkich zmian jest dobro Polaków rozsianych po świecie. Taki przyświecał nam cel, gdy pojawiła się propozycja zmian. Dlaczego? Zaraz zadam pytanie. Uważaliśmy, że ważne jest, aby Polacy sami decydowali i mieli wpływ, jakie zadania winni realizować. Stąd pierwsze był ruch, czyli przekazanie. Przypomnę, że było 75 000 tys. zł, z tego 15 000 tys. zł zostało przekazane placówkom dyplomatycznym. Dlaczego? Aby były pieniądze, o których mogą decydować Polacy.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JoannaFabisiak">W ślad za tym zostały powołane rady polonijne przy konsulatach. To była istota, ów demokratyczny sposób rozdziału tych pieniędzy. Wobec tego mam pytanie, czy rady zostaną utrzymane i będą nadal decydowały, czy może zostaną zlikwidowane a pieniądze wrócą ponownie do Senatu w wysokości 75 000 tys. zł?</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#JoannaFabisiak">To było pytanie pierwsze.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#JoannaFabisiak">Osobiście popierałam i uważałam za słuszną całą konstrukcję i wizję innego rozdziału pieniędzy, zgadzając się, że pojawiały się nieprawidłowości. Na jakim poziomie one były? Nie był do końca wypracowany sposób rozdziału pieniędzy dla beneficjentów, którzy występowali o środki. Myślę, panie przewodniczący, że pan uczestniczył w tym w sposób znaczący. Warto może wyjaśnić, jaki był powód późno wracających środków. Bardzo mnie to bolało.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#JoannaFabisiak">Jeśli chodzi o Wschód, myślę, że rozmawialiśmy i różne sprawy były załatwiane prawidłowo. Pan nie może narzekać na…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MichałDworczyk">Podkreślałem dobre rozwiązania, które zostały wypracowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JoannaFabisiak">Tak, na temat środków.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JoannaFabisiak">Powstawały podręczniki itp. Nie będziemy wspominali tych spraw, gdyż nie żyjemy przeszłością, ale przyszłością. Sądzę, że Wschód był bardzo dobrze zaopatrzony. Natomiast, było dla mnie bolesne, że bardzo mało pieniędzy zostało przyznanych mediom na Zachodzie. To było tylko 7000 tys. zł. Upadała prasa, przykładowo „Kanadyjska Myśl” ukazująca się na rynku przez 40 lat.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JoannaFabisiak">Pani poseł, proszę łaskawie nie przeszkadzać.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#Głoszsali">Postaram się, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JoannaFabisiak">Mogę już mówić?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JoannaFabisiak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JoannaFabisiak">To była druga sprawa.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#JoannaFabisiak">Bardzo proszę o odpowiedź, jaka będzie rola 15 000 tys. zł ze środków? Czy kwota wróci ponownie do Senatu? Pan przewodniczący uspokoił mnie mówiąc, że dobre rozwiązania, których było bardzo wiele, będą kontynuowane. Warto, żebyśmy usłyszeli, jakie nastąpią rozwiązania finansowe.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#JoannaFabisiak">Chcę zadać jeszcze jedno pytanie pani minister. Dotyczy ono budżetu, gdyż rozmawiamy głównie o pieniądzach. Mówimy obecnie o 90 000 tys. zł. Na zadania polonijne w różnych resortach przeznaczonych jest 186 000 tys. zł. Proszę mi odpowiedzieć, gdyż pani minister uczestniczyła wczoraj w posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych, w przeciwieństwie do mnie, czy środki nie zmieniają się? Czy sumy, które były globalnie przeznaczone na zadania polonijne, zostaną utrzymane?</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#JoannaFabisiak">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MichałDworczyk">Odpowiem na pierwsze trzy pytania, następnie poproszę panią minister o odpowiedź na czwarte. Czy pieniądze w kwocie 75 000 tys. zł wrócą do Senatu, czy zostaną w MSZ? Pani poseł, sprawa jest dosyć wyraźnie rozwiązana. Mianowicie, 15 000 tys. zł, o których pani mówiła, nazwijmy je historyczne, znajdują się obecnie w części nr 45 – Sprawy zagraniczne, gdyż są one w dyspozycji konsulatów. Procedujemy nad zmianą dysponenta rezerwy celowej. Rezerwa celowa nie zmienia się, ani część budżetu nr 45 – 60 000 tys. zł pozostaje w rezerwie celowej. Zmienia się fakt, że będzie ona uruchamiana przez Ministra Finansów, nie na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych, ale Kancelarii Senatu, mówiąc formalniej – Szefa Kancelarii Senatu.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#MichałDworczyk">Panowie z Biura Legislacyjnego mogą mnie poprawić.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#MichałDworczyk">W związku z tym, nic się tutaj nie zmienia. Tego dotyczyło moje pytanie. Konsulaty nadal będą mogły realizować różne zadania, które są ustalane w porozumieniu ze środowiskami polonijnymi lub polskimi na Wschodzie.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#MichałDworczyk">Druga sprawa, mówiłem o opóźnieniach mających miejsce w 2012 r. Podany przykład przekazania w grudniu środków na całoroczne wydawanie czasopisma dotyczył roku 2012. Natomiast w kolejnych latach, mówię to z pozycji osoby, która zdobywała doświadczenia w organizacjach pozarządowych, znaczących różnic nie było w terminie uruchamiania środków. Zarówno w Senacie, jak i w Ministerstwie Spraw Zagranicznych środki były uruchamiane w okolicach maja, co jest terminem zbyt późnym. Postulaty formułowane były w Sejmie i Senacie przez środowiska polonijne i ekspertów, żeby przyspieszyć termin uruchomienia środków. Ten temat również pojawiał się w rozmowach z Kancelarią Senatu. Deklarowała ona kontynuowanie prac nad rozwiązaniem tego problemu.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#MichałDworczyk">Jeżeli chodzi o rady polonijne działające przy konsulatach – to pytanie do pani minister, więc zostawiam odpowiedź. Jeżeli chodzi o dobre rozwiązania, o których pani mówiła, pytając „jakie dobre rozwiązania?”, pani minister Polkowska, szef Kancelarii Senatu, zadeklarowała, że do połowy roku będą prowadzone głębokie konsultacje ze środowiskami polonijnymi oraz organizacjami pozarządowymi w Polsce. Konsultacje będą miały na celu wypracowanie i wyłuskanie najlepszych rozwiązań, które zostały wypracowane w MSZ, jak i wcześniej w Kancelarii Senatu, żeby nowy model, który ruszy od 2017 r., był najbardziej korzystny dla środowisk polskich poza granicami kraju.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#MichałDworczyk">Przekazuję głos pani minister, proszę o odpowiedź na dwa pytania – jedno dotyczące pozostawienia rad polonijnych a drugie – budżetu.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KatarzynaKacperczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KatarzynaKacperczyk">Odniosę się do kwestii budżetowych. Jak państwo wiedzą, MSZ odpowiada i może odnosić się bezpośrednio do części 45 – Sprawy zagraniczne. Trudno mi się wypowiadać w kwestii planowania budżetowego innych, poszczególnych resortów. Nie jest nam znany jakikolwiek fakt zmniejszenia środków i części, które wiązałyby się z szeroko pojętymi sprawami polonijnymi i Polaków za granicą. Mogę podać przykład, w niektórych częściach nastąpił wzrost w stosunku do ustawy budżetowej z 2015 r., dzięki współpracy Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Ministerstwa Edukacji Narodowej. W tegorocznym budżecie mamy wzrost środków o 1/3 na delegowanie nauczycieli do pracy za granicą. Dotyczy to głównie Ukrainy, Białorusi i Mołdawii. Myślę, że spadków z naszej strony nie będzie a w niektórych obszarach nastąpi wzrost. O ile wiem, w sprawach repatriacyjnych również nastąpi wzrost budżetowy. Na obecnym etapie nie powinniśmy obawiać się zmniejszenia globalnej kwoty.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#KatarzynaKacperczyk">W przypadku rad działających przy konsulatach, myślę, że pan przewodniczący zgodzi się ze mną, że przekazanie dysponenta rezerwy celowej do Kancelarii Senatu nie oznacza zerwania jakiejkolwiek współpracy zarówno parlamentarzystów Sejmu jak i Senatu z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i placówkami dyplomatycznymi lub konsularnymi. Jak państwo wiedzą, również w przeszłości, w czasach kiedy Senat dysponował środkami na współdziałanie z Polonią, współpraca senatorów z placówkami dyplomatycznymi była bardzo dobra, ponieważ szereg zadań, wizyt lub spotkań odbywało się bardzo często przy wsparciu placówek dyplomatycznych albo w bezpośrednim kontakcie. Trzeba pamiętać, że przedstawiciele MSZ lub innych resortów w placówkach, mają również bezpośredni kontakt i dobre rozeznanie w sytuacji poszczególnych krajów. Myślę, że nikt nie neguje konieczności i potrzeby współpracy, do której jesteśmy gotowi.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#KatarzynaKacperczyk">Jeżeli chodzi o rady – myślę, że jeżeli państwo senatorowie i posłowie, organizacje polonijne lub Polacy za granicą uznają, że warto je utrzymać, nie ma planów ich likwidacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję, pani minister.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MichałDworczyk">Zanim przekażę głos, chcę naprawić faux pas, które popełniłem, gdyż nie powitałem dwojga eurodeputowanych: pani Jadwigi Wiśniewskiej i pana Karola Karskiego – serdecznie witam.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MichałDworczyk">Przekazuję głos pani eurodeputowanej Wiśniewskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JadwigaWiśniewska">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JadwigaWiśniewska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chcę wyrazić podziękowanie, gdyż powód, dla którego pojawiłam się dzisiaj na Komisji jest zgodny z przedstawioną inicjatywą pana przewodniczącego. Środowiska polonijne oczekiwały takiej zmiany. Oczekiwały powrotu środków do Senatu. Cieszę się, że taki wniosek państwo zgłaszają. Mam nadzieję, że Wysoka Komisja uzna oczekiwania środowisk polonijnych i zagłosuje pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#JadwigaWiśniewska">Z uwagą wysłuchałam wystąpienia pani poseł Fabisiak, która jest bardzo dobrze zorientowana w tych kwestiach, ale chcę powiedzieć, że idea, którą państwo zaproponowali w poprzedniej kadencji Sejmu, w praktyce – niestety – okazała się nieskuteczna. Wywołała bardzo dużo chaosu i nie sprawdziła się. Możemy naprawić coś, co nie wyszło, bez względu na to, czy ktokolwiek z państwa uzna, że uszczuplane są kompetencje Komisji. Nie zgadzam się z panem posłem Ziemniakiem, gdyż Komisja ma służyć Polonii i prace adresowane są dokładnie temu środowisku. Wielokrotnie na spotkaniach z Polonią, w różnych miejscach świata, słyszałam bardzo wiele zastrzeżeń i były jasno artykułowane oczekiwania, aby tę sytuację uspokoić. Ne zgadzam się również z zarzutem pana posła, że nie mówiliśmy o tym w kampanii wyborczej. Mówiliśmy. Być może w ferworze innych obowiązków informacja do pana nie dotarła.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#JadwigaWiśniewska">Sytuacja Polonii na całym świecie, w wielu miejscach jest bardzo trudna, szczególnie na Wschodzie. Zgadzam się, że w ostatnich latach współpraca była dość dobra. Chcę zwrócić państwa uwagę na sytuację Biblioteki Polskiej w Brukseli. Zapewne nikt z nas nie uświadamia sobie, że sytuacja tej instytucji jest bardzo zła. Myślę, że ministerstwo tą kwestią się zainteresuje.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#JadwigaWiśniewska">Konkludując, chcę podkreślić, że propozycja złożona przez pana przewodniczącego jest zgodna z oczekiwaniami Polonii.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#JadwigaWiśniewska">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję za wypowiedź i proszę o zabranie głosu panią poseł Dorotę Arciszewską-Mielewczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, przepraszam, że wiele razy przypominam, ale zajmowałam się sprawami Polonii przez dwie kadencje w Senacie. To była komisja, która na zamkniętych posiedzeniach, przez wiele godzin rozpatrywała poszczególne projekty przygotowane przez Biuro Polonijne. To były księgi z opracowanymi projektami, z którymi każdy senator mógł się zapoznać, ale również zgłosić swoje uwagi, co do kosztów obsługi tego wniosku. Odnośnie do zasadności składanego wniosku i przyznanych funduszy, oczywiście, do nas składane były różnego rodzaju postulaty płynące ze strony Polonii i całego świata. Posługiwaliśmy się kwotami kilkuset złotych na projekty, na które brakowało pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Nawiązując do pytania jednego z gości o możliwe dofinansowanie danej placówki, była zawsze możliwość przesunięcia środków lub uzupełniania z rezerwy jakiegoś projektu inwestycyjnego w terminach, poza którymi wydawało się, że nie można już nic zrobić.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">To jest różnica między Sejmem, który de facto w ogóle nie zajmował się analizą projektów wpływających do MSZ, gdyż nie znał ich treści. Dostajemy jedynie informacje od różnych organizacji i stowarzyszeń, które mówią, że złożyły do wspólnoty lub innej fundacji wnioski i mają nadzieję, że pani poseł x lub y wesprze ich w osiągnięciu środków na realizację zadań. Przeniesienie pieniędzy do MSZ było zwykłym zamachem na pieniądze.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Mówię to z pełną premedytacją i świadomością dlatego, że MSZ stwarzało zasady rozdziału środków. Nie nazwałabym tego zasadami. To było grono dyrektorów departamentów, które spotykało się raz lub dwa razy w ciągu roku. Konia z rzędem temu, kto przedstawiłby dokładnie wszystkie projekty po kolei, analizując i uzasadniając potrzebę ich realizacji.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Były afery związane z powstawaniem jak grzyby po deszczu różnych organizacji, których rejestracja kończyła się dwa lub jeden dzień przed decyzją rozdania środków. Przyznawano środki organizacjom, do których Polonia miała zastrzeżenia, gdyż – przepraszam za określenie – w ogóle ich na rynku polonijnym nie było, nikt ich nie znał. Nie wspomnę już o zastrzeżeniach odnośnie do samego przyznawania pieniędzy na inicjatywy nie mających nic wspólnego z pomocą Polonii. Dotyczyło to różnych przedsięwzięć dla przedsiębiorców, szkoleń, enigmatycznych projektów, które w ogóle nie powinny być brane pod uwagę przy rozdziale środków. MSZ w poprzedniej kadencji wyszedł z założenia, że od 100 tys. zł nie będzie rozmawiać.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Drodzy państwo, przekazywaliśmy nawet 500 zł lub 1500 zł dla ludzi, chcących wydać książkę na Wschodzie albo potrzebowali 3000 zł lub 1500 zł na wydanie biuletynu lub gazety polonijnej. To są nieporównywalne kwoty dla kogoś, kto ręką nie ruszy mając 100 tys. zł, gdyż musi mieć więcej. Nie wspomnę o notorycznym spóźnianiu się podczas rozpatrywaniu środków dla mediów polonijnych, które na Wschodzie zniknęły z rynku. Po prostu, ich już nie ma. Zostały zagospodarowane przez media białoruskie, rosyjskie, ukraińskie itd.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">To są problemy, z którymi ewidentnie zmierza się Polonia. Co więcej, nie chcę już mówić o radzie polonijnej i organach doradczych, z których państwo zrezygnowali. Nie było programów. Biuro Polonijne, opiekujące się przez 20 lat Polonią, zostało rozgonione na cztery strony świata. Osoby mające doświadczenie sprawdzały merytorycznie wnioski a następnie senatorowie jeździli i weryfikowali, jak fundusze są przekazane: oznaczane komputery, książki i projekty stypendialne. Mogliśmy się do wszystkiego ustosunkować.</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">A co robimy na Komisji w Sejmie? Przyjmujemy informację ministra, który określi, że konkretna suma została rozdysponowana w dany sposób.</u>
<u xml:id="u-29.9" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Chcę zapytać, czy państwo wiedzą komu zostały przyznane środki?</u>
<u xml:id="u-29.10" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Nie ma takiej informacji.</u>
<u xml:id="u-29.11" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przepraszam, że powiem, ale posłowie nie mieli pojęcia, jak wyglądała praca komisji w Senacie zajmującej się Polonią. Pracowaliśmy jak w przedsiębiorstwie. Każdy projekt był jak biznesplan. To były bardzo poważne analizy projektów z liczeniem każdej złotówki. Co więcej, Senat uchodził jako dość niezależna izba. To były osoby wybierane w środowisku, w przeciwieństwie do Sejmu. Taki stan rzeczy był pomocny podczas przyznawania środków zwłaszcza dla Wschodu, gdyż pojawiają się zastrzeżenia różnych sfer rządowych. To są bardzo delikatne materie.</u>
<u xml:id="u-29.12" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Niektórzy płaczą nad brakiem środków w Kalabrii lub na Zachodzie a przecież nikt inny, tylko Platforma Obywatelska zlikwidowała konsulaty. Polikwidowali państwo placówki dyplomatyczne, również na południu Włoch, na prośbę Polonii, zwłaszcza, że znajdowały się tam obozy pracy. W reakcji na te wydarzenia, aby móc bronić naszych obywateli, Polaków mieszkających we Włoszech, zlikwidowali państwo tę placówkę, do której jest trzy dni drogi. Nikt nie poniesie kosztów, aby wziąć udział w wyborach. Według Polonii to były jedynie polityczne zagrywki. Tym, którzy nam się podobają, damy pieniądze, innym, którzy nam się nie podobają, nie damy. Dodatkowo odsuniemy daleko konsulat, żeby nie mogli do niego dojechać. Aspektów odnoszących się do opieki nad Polonią jest bardzo dużo.</u>
<u xml:id="u-29.13" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Pytanie: czym mamy się zajmować? Proszę państwa, niedługo mamy 25-lecie traktatu między Polską a Niemcami, które nie respektują go od 25 lat, przywrócenie statusu mniejszości polskiej w Niemczech, odbieranie dzieci przez Jugendamt. Jest bardzo wiele spraw, przykładowo język ojczysty. Na mniejszość niemiecką w Polsce, która składa się z 430 tys. osób, wydajemy rocznie 30 000 tys. euro a my rozmawiamy o 180.000 tys. zł na Polonię na całym świecie…</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MichałDworczyk">Pani poseł, proszę, żebyśmy trzymali się przedmiotu dzisiejszego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Chcę zwrócić jedynie uwagę, że powrót środków do Senatu jest bardzo ważnym elementem pracy na rzecz rozdziału pieniędzy dla Polonii, ponieważ w tej izbie była rzeczywista reakcja na utrzymanie terminów rozpatrywania wniosków.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Niezależnie, czy ktoś jest posłem, czy senatorem, zwracam uwagę na fakt, że wnioski są rozpatrywane w marcu lub kwietniu a w maju następuje przyznanie środków. Następnie mamy czerwiec, lipiec i sierpień, czyli wakacje i wszystkie środki wydawane są na siłę w październiku i listopadzie. Miejmy również na to wzgląd.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Należy rozłożyć pracę na cały rok, jak czyniliśmy to w Senacie. Taką wiedzę posiada wielu praktyków. Należy ponownie wybrać osoby, które charakteryzują się doświadczeniem, przywrócić spokojną i merytoryczną pracę dotyczącą opieki nad Polonią. Byliśmy przeciwni przeniesieniu środków do MSZ ze względów merytorycznych, zdając sobie sprawę, że MSZ nie będzie w stanie w dokładny sposób rozpatrywać wniosków.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję za tę wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MichałDworczyk">Proszę o zwięzłość i precyzję. Obecnie istnieje możliwość realizacji mniejszych wniosków. MSZ prowadzi projekty polegające na regrantingu i są obecne mniejsze wnioski. Przy wszystkich patologiach, na które pani zwróciła uwagę, proponuję pamiętać, że będziemy wspólnie wypracowywać system. Nasza Komisja jest zaproszona do prac w Kancelarii Senatu nad opracowaniem nowego systemu docelowego, który rozpoczyna się w 2017 r.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MichałDworczyk">Pamiętajmy, że w Senacie zdarzały się również poważne potknięcia.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#MichałDworczyk">Przypomnę inwestycję w Dom Polski w Madrycie. 1 mln zł został wydany na coś, co nigdy nie powstało i od początku było chybionym pomysłem. Proponuję nie przerzucać się między sobą podobnymi argumentami w ramach Komisji, skupmy się na przyszłości.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#MichałDworczyk">Proszę o zabranie głosu pana posła Zbigniewa Gryglasa.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ZbigniewGryglas">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chce zaproponować poprawkę do ustawy budżetowej, chcę państwa prosić o włączenie jej do opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#ZbigniewGryglas">Poprawka, w dużym skrócie, polega na zwiększeniu o 2000 tys. zł wydatków na opiekę i pomoc dla Polonii i Polaków za granicą w części 45, o której mówiliśmy. Myślę nie tylko o działaniu interwencyjnym, o którym wspominała pani minister, ale – przede wszystkim – o nowym działaniu. Powiem o nim krótko.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#ZbigniewGryglas">Na poprzednich posiedzeniach dyskutowaliśmy o projekcie ustawy o Karcie Polaka. Te dobre rozwiązania, mam nadzieję będą funkcjonowały, wspierają przede wszystkim osoby młode lub w średnim wieku, które będą miały możliwość przyjechać do Polski, mogą otrzymywać wsparcie na osiedlenie się i zagospodarowanie instrumentów dostępnych w ramach ustawy. Natomiast w mniejszym stopniu lub w ogóle ustawa nie obejmie osób starszych, które skończyły 65 lat i więcej, czyli są posiadaczami Karty Polaka ważnej na czas nieokreślony. Idea poprawki, którą chcę państwu zaproponować polega na wspieraniu tych osób, przede wszystkim podczas zakupu lekarstw i leczenia. Obecnie na Wschodzie są olbrzymie potrzeby. Ludziom brakuje środków, jest tam skrajna bieda.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#ZbigniewGryglas">Jeszcze raz bardzo proszę o pozytywna opinię Komisji w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#ZbigniewGryglas">Przekazuję projekt poprawki do pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję, chociaż muszę zwrócić uwagę, że środki znajdujące się w części 45 nie są przeznaczone wyłącznie na działania prewencyjne. Są to środki rozdysponowane na projekty, które często toczą się przez wiele lat.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#MichałDworczyk">Takim przykładem może być Ukraina i konferencja w Jeremczu organizowana przez środowisko „Kuriera Galicyjskiego” lub szereg innych działań. Na tego typu, bardzo potrzebne projekty wspierania naszych rodaków będących w trudnej sytuacji materialnej, w podeszłym wieku lub samotnych, takie środki również się znajdują. Podobnie jak w obecnie realizowanym konkursie są środki, o które organizacje pozarządowe mogą się ubiegać, żeby – jak mówił pan poseł – wspierać osoby lekarstwami lub innymi zapomogami.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#MichałDworczyk">Na początku obrad naszej Komisji zadałem pytanie pani minister, czy uważa, że część 45 budżetu jest wystarczająca. Uzyskaliśmy pozytywną odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#MichałDworczyk">Wydaje mi się, że środki są już zabezpieczane. Jednak, na wszelki wypadek zadam jeszcze raz pytanie pani minister i poproszę o komentarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#KatarzynaKacperczyk">Tak, mogę potwierdzić, że do zadań, o których mówiliśmy, środki w części 45 są na obecnym etapie wystarczające.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#MichałDworczyk">Mogę zaproponować, gdyż nie chcę pozostawiać pana propozycji bez dalszego ciągu, temat przez pan poruszony jest szalenie ważny – proponuję, żeby w pracach, które będą się odbywały nad budżetem na 2017 r. w Kancelarii Senatu, problematykę związaną ze wspieraniem naszych najstarszych i najbardziej potrzebujących rodaków poza granicami kraju, zaproponować jako jeden z priorytetów lub oddzielną część, w ramach której środki będą dzielone w kolejnych latach.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#MichałDworczyk">Wydaje się, że w tym roku środki są zabezpieczone, więc namawiam pana posła na rozważenie wycofania tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#MichałDworczyk">Jeżeli pan się nie zgodzi, będziemy musieli to przegłosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ZbigniewGryglas">Bardzo proszę o potraktowanie tej poprawki jako wniosku formalnego, w związku z tym proszę o przegłosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#MichałDworczyk">Poproszę panów z Biura Legislacyjnego, żeby ocenili, czy projekt poprawki spełnia formalne wymagania.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#MichałDworczyk">Proszę o przekazanie…</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#MichałDworczyk">Pani poseł Małgorzata Wypych, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MałgorzataWypych">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MałgorzataWypych">Szanowni państwo, odpowiadając na pytanie pani poseł Fabisiak, jak również uzupełniając informacje przekazane przez ministerstwo i dotyczące rad konsultacyjnych, które działają przy konsulatach, chcę posłużyć się cytatem, który został przekazany do MSZ przez Radę Polonii. Stanowi on część uwag Rady Polonii Świata dotyczące rządowego programu współpracy z polską diasporą w latach 2015–2020.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#MałgorzataWypych">Znajduje się tam między innymi fragment, który pozwolę sobie przytoczyć: „Wiele organizacji polonijnych ma wrażenie faktu niezauważenia istniejących od lat wielu organizacji polonijnych. Polonia cierpliwie oczekuje na rzeczywiste i partnerskie traktowanie zorganizowanej Polonii. Pewnym rozwiązaniem miały być tworzone przy placówkach dyplomatycznych rady konsultacyjne. Niestety, w wielu krajach są to zespoły zupełnie przypadkowe, stworzone z pominięciem przedstawicieli zasłużonych organizacji polonijnych. W jej skład wchodzą często osoby, choć zasłużone w pewnej dziedzinie, nie mające rozeznania w sprawach polonijnych. Tak więc, kwestia udziału organizacji polonijnych w tworzeniu rad przy konsulatach została całkowicie wypaczona, przez co również odebrana przez większość jako próba dzielenia Polonii. Nie sądzimy, aby była to intencja twórców koncepcji rad konsultacyjnych”.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#MałgorzataWypych">Niestety, to stanowisko znalazło potwierdzenie w czasie moich spotkań z różnymi organizacjami polonijnymi, które twierdziły, że pomimo bardzo dużych oczekiwań, rady konsultacyjne spotykały się raz lub dwa razy w roku, nie spełniając żadnej roli, jeżeli chodzi o kwestie pomocy środowiskom polonijnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję za ten ważny głos.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#MichałDworczyk">Proszę przedstawicieli naszego sekretariatu komisyjnego o wpisanie, żebyśmy na jednym z posiedzeń, np. w lutym, mogli zająć się radami konsultacyjnymi.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#MichałDworczyk">Czy dobrze odczytuję intencję, pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MałgorzataWypych">Tak, bardzo poproszę.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#MałgorzataWypych">Jest również postulat kierowany do mnie przez organizacje polonijne.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę o zapisanie, umieścimy w jednym z lutowych porządków spotkań naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#MichałDworczyk">Proszę o ostatnie dwa głosy – pan eurodeputowany Karski a następnie – pani Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#KarolKarski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#KarolKarski">Szanowni państwo, Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest resortem posiadającym generalną kompetencję zajmowania się sprawami zagranicznymi. Jednym z ważnych elementów jest również kwestia współpracy i opieki nad Polakami znajdującymi się za granicą. Natomiast jest to generalna kompetencja mieszcząca bardzo wiele zadań i żaden urzędnik zajmujący się wielością spraw, nie będzie wnikliwie podchodził do problemu, np. podziału tych środków, jak wyspecjalizowany organ, którym tradycyjnie był Senat. Uczestniczyłem również w posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych, na którym omawiano problematykę przeniesienia pieniędzy z powrotem z MSZ do Senatu.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#KarolKarski">Chcę jeszcze prosić panią minister o potwierdzenie na posiedzeniu obecnej Komisji, że MSZ cały czas zajmuje się sprawami Polaków, nie są przewidziane żadne redukcje etatów w MSZ, odnośnie do osób zajmujących się sprawami polonijnymi, konsulowie nadal będą zajmowali się współpracą z Polonią i Polakami za granicą i nie nastąpi żadne ograniczenie działalności ministerstwa na tym polu. Myślę, że tego typu zapewnienie będzie uspokojeniem dla wszystkich. Środki, o których dzisiaj mówimy, są zagadnieniami ważnymi, ale tak naprawdę jest to jeden z wielu elementów polityki zagranicznej państwa polskiego.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#KarolKarski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję i proszę o zabranie głosu panią poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JoannaFabisiak">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#JoannaFabisiak">Mam dwie krótkie kwestie.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#JoannaFabisiak">Jestem naprawdę usatysfakcjonowana wypowiedzią pani poseł Arciszewskiej. Cieszę się, iż teraz będzie symetria w realizacji traktatu. Bardzo się o to staraliśmy. Moim zdaniem, rząd zrobił wiele, ale zgadzam się, że nie ma symetrii, ona jest konieczna.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#JoannaFabisiak">Pani poseł, trzymam za słowo, że w ciągu czterech lat nastąpi zmiana w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#JoannaFabisiak">Druga kwestia dotyczy rad.</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#JoannaFabisiak">Pani poseł, myślę, że gdy zaczyna się określoną pracę (a tak było z przeniesieniem środków lub powoływaniem rad polonijnych) mogą wystąpić nieprawidłowości. Sądzę, iż słowa, które pani przytoczyła były wyjątkowe, być może pisane w rozgoryczeniu. Powstały 22 rady. Opinia, że za rzadko się spotykają i niewiele robią jest bardzo krzywdząca dla tych ludzi. Pan przewodniczący miał bardzo dobrą propozycję. Należy przeprowadzić ankietę i wszystkich zapytać jak je oceniają. Uczestniczyłam tylko w jednym spotkaniu, ale myślę, że każda z tych osób otrzymując tę opinię czułaby się bardzo mocno dotknięta. Na pewno nie było to zamiarem pani poseł.</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#JoannaFabisiak">Zatem, wyrażam podziękowanie dla pracujących rad polonijnych, mając – oczywiście – świadomość, że nie wszyscy byli w pełni zadowoleni i usatysfakcjonowani ich działalnością. Wiem, iż krajobraz polonijny jest dość zróżnicowany. Mogą być różne spojrzenia, niemniej nie można powiedzieć, że rady polonijne były niepotrzebne.</u>
<u xml:id="u-45.7" who="#JoannaFabisiak">Pani poseł mówiła o likwidacji konsulatów. To nie miało związku z naszą dyskusją, ale odpowiem. Rady polonijne były powoływane, aby przeznaczyć pieniądze dla najbardziej potrzebujących. Bardzo się ucieszyłam, gdy pani minister odpowiedziała, iż na razie, co nie znaczy na stałe, rady będą utrzymane. Jest oczywiste, że środowiska polonijne muszą zgłaszać się do rad i kwestię tę trzeba ustalić, aby było to satysfakcjonujące dla jak największej liczby osób.</u>
<u xml:id="u-45.8" who="#JoannaFabisiak">Wyrażam w imieniu, mam nadzieję, całej Komisji podziękowanie dla wszystkich, którzy przez lata w tych radach pracowali.</u>
<u xml:id="u-45.9" who="#JoannaFabisiak">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, na tym zakończyliśmy…</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#MichałDworczyk">Jeszcze pani minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#KatarzynaKacperczyk">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#KatarzynaKacperczyk">Bardzo krótko chcę się odnieść do wystąpienia pana posła Karskiego. Razem z panem posłem miałam przyjemność wczoraj uczestniczyć w Komisji Spraw Zagranicznych, w której omawialiśmy budżet część 45. Jak powiedziałam na dzisiejszym spotkaniu, podobnie jak wczoraj, przekazanie dyspozycji środków rezerwy celowej do Kancelarii Senatu nie oznacza, że MSZ zawiesza swoją działalność i wsparcie dla Polaków i Polonii za granicą. Myślę, że warto sobie uświadomić, wciąż mamy odpowiednie komórki zarówno w Departamencie Współpracy z Polonią i Polakami (za Granicą), jak również w Departamencie Konsularnym, wszystkich jednostkach, które w jakikolwiek sposób mają wpływ na wsparcie i pomoc Polakom za granicą. Dysponujemy bardzo dużą siecią placówek dyplomatyczno-konsularnych, które na bieżąco wspierają Polaków i Polonię za granicą. Środki, które są przewidziane w części 45, tj. ponad 34 000 tys. zł, poprzez placówki dyplomatyczne, będą przeznaczane na realizacje projektów na kulturę, szkolnictwo, sztukę, opiekę, pomoc, kolonie i obozy.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#KatarzynaKacperczyk">Ta działalność nie zostanie w żadnym stopniu zawieszona. Nie planujemy również zmniejszenia zatrudnienia i likwidacji etatów związanych ze współpracą i opieką nad Polonią i Polakami za granicą.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#KatarzynaKacperczyk">Przypominam, że w czasie, kiedy MSZ otrzymało kompetencję dysponowania rezerwą celową, liczba etatów nie uległa zwiększeniu.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#KatarzynaKacperczyk">W odpowiedzi na wypowiedź pana posła Karskiego, chcę jeszcze raz zapewnić, że MSZ i placówki nadal będą zajmować się współpracą z Polonią i Polakami za granicą i opieką nad Polakami. Deklarujemy dalszą wolę naszej współpracy z państwa Komisją, z panem przewodniczącym, ale również z Senatem w zakresie wsparcia działań senatorów i wykorzystywania rezerwy celowej.</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#KatarzynaKacperczyk">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#MichałDworczyk">Na tym zamykam dzisiejszą dyskusję.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#MichałDworczyk">Czy chce pani jeszcze coś dodać w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#AnetaCieloch">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#AnetaCieloch">Chcę zwrócić państwa uwagę odnośnie do dyskusji, gdyż nie było wprost wskazane, gdzie będzie zawarty przepis dotyczący dysponowania rezerwą na Polonię przez Senat. Gdyby przepis miał być zawarty w ustawie budżetowej w części tekstowej, chcę zwrócić państwa uwagę na przepis ustawy art. 109 ustawy o finansach publicznych, który stanowi, że ustawa budżetowa nie może zmieniać przepisów innych ustaw. Oznacza to, iż byłby on niezgodny z ustawą o finansach publicznych. Art. 154 ustawy o finansach jasno wskazuje, że Minister Finansów dokonuje podziału rezerw celowych w porozumieniu z dysponentem danej części budżetowej lub danym ministrem. Właściwym ministrem w zakresie podziału rezerwy jest Minister Spraw Zagranicznych zgodnie z ustawą o działach.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#AnetaCieloch">W tej sytuacji przepis nie byłby zgodny z ustawą o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#AnetaCieloch">Ponadto, chcę zwrócić uwagę, że do wydatkowania środków publicznych przez Senat również powinna być podstawa prawna.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję za tę opinię.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#MichałDworczyk">Wkrótce pojawi się podstawa prawna, ponieważ jest procedowana ustawa, w której ona się znajdzie.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#MichałDworczyk">Jeżeli chodzi o pierwszą część pani wypowiedzi, zdania prawników są podzielone. W związku z tym dziękuję za głos, ale podtrzymujemy naszą propozycję przyjęcia opinii.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#MichałDworczyk">Pan z Biura Legislacyjnego chce zabrać głos, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, jak rozumiem, przedstawił pan Komisji projekt opinii dla Komisji Finansów Publicznych dotyczący części, w której jest zawarta propozycja dodania nowego przepisu.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#WojciechBiałończyk">Biuro Legislacyjne również chciało zwrócić uwagę na kilka kwestii natury prawnej dotyczącej propozycji zawartej w tej opinii.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#WojciechBiałończyk">Zgadzamy się z poglądem wyrażonym przez przedstawiciela Ministerstwa Finansów, że w świetle obowiązujących przepisów w ustawie o administracji rządowej zadania w tym zakresie należą do działu – Sprawy zagraniczne. Obowiązujące przepisy regulujące zadania Senatu i Kancelarii Senatu nie przewidują sprawowania opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Proponowany przepis…</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#MichałDworczyk">Rozmawialiśmy wcześniej na ten temat. Myślę, że wtedy mieliśmy czasu, żeby to omówić.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#MichałDworczyk">Dziękuję za wypowiedź pani reprezentującej Ministerstwo Finansów. Teraz wrócimy do dalszego procedowania opinii.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, mamy procedować dwie opinie.</u>
<u xml:id="u-52.4" who="#MichałDworczyk">Pierwsza została państwu przesłana na iPady. Proponuję, żeby ją uzupełnić jeszcze o jedno zdanie. W związku z tym, żeby wszyscy członkowie Komisji mieli jasność, przeczytam tekst w całości: „Opinia nr 1, Komisja Łączności z Polakami za Granicą, uchwalona na posiedzeniu w dniu 8 stycznia 2016 r. dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2016, druk nr 146.</u>
<u xml:id="u-52.5" who="#MichałDworczyk">Komisja Łączności z Polakami za Granicą na posiedzeniu w dniu 8 stycznia 2016 r. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2016, druk nr 146, w zakresie wydatków na: opiekę i pomoc dla Polonii i Polaków za granicą – część 45 – Sprawy zagraniczne, dział 853, rozdział 85330; współpracę z Polonią i Polakami za granicą – część 83 – Rezerwy celowe, poz. 72. Komisja wnioskuje o przyjęcie poprawki do części tekstowej projektu ustawy budżetowej na rok 2016 r. w brzmieniu: po art. 29 dodaje się art. 29a. w brzmieniu: «Art. 29a. podziału rezerwy celowej przeznaczonej na współpracę z Polonią i Polakami za granicą, dokonuje minister finansów w porozumieniu z dysponentem części budżetu państwa – Kancelarią Senatu»”.</u>
<u xml:id="u-52.6" who="#MichałDworczyk">Poprawka jest odpowiedzią na postulaty środowisk polonijnych oraz podyktowana jest troską o jak najbardziej efektywne wykorzystanie środków przeznaczonych na wspieranie Polonii i Polaków za granicą. To jest tekst pierwszej opinii.</u>
<u xml:id="u-52.7" who="#MichałDworczyk">Mamy opinię nr 2, zgłoszoną dzisiaj przez pana posła Gryglasa. Poprawka do ustawy budżetowej na rok 2016, w części 77 – podatki i inne wpływy na rzecz budżetu państwa. „Zwiększyć dochody budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych o 2000 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków na opiekę i pomoc dla Polonii i Polaków za granicą w części 45 – Sprawy zagraniczne, dział 853, rozdział 85330. Uzasadnienie: celem proponowanej zmiany jest wsparcie Polaków na Wschodzie, konkretnie posiadaczy Karty Polaka wydanej na czas nieokreślony osobom w wieku powyżej 65 lat. Wsparcie dotyczyłoby przede wszystkim kosztów leczenia i zakupu lekarstw”.</u>
<u xml:id="u-52.8" who="#MichałDworczyk">Za chwilę poddam obie opinie pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-52.9" who="#MichałDworczyk">Jeśli chodzi o drugą opinię, jak powiedziałem, pani minister już przedstawiła nam informację, z której wynika, że takie środki są już zabezpieczone w budżecie, w związku z tym pan poseł nie zdecydował się na wycofanie swojej propozycji. Przegłosujemy ją również, ale – jak powiedziałem – jest merytoryczna informacja, że mamy zabezpieczone środki na ten cel.</u>
<u xml:id="u-52.10" who="#MichałDworczyk">Pan przedstawiciel z Biura Legislacyjnego chcę jeszcze zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, jeśli dobrze zrozumiałem, pan poseł przedstawił poprawkę, nie byłaby to opinia nr 2.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#WojciechBiałończyk">Jak rozumiem, intencją pana posła było zgłoszenie poprawki do projektu opinii przedstawionej przez Prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#WojciechBiałończyk">Jeżeli państwo, jako Komisja, przyjęliby propozycję pana posła, byłaby to druga poprawka zawarta w opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MichałDworczyk">Czyli w tej samej opinii mielibyśmy dwie poprawki.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#MichałDworczyk">Czy taka jest intencja pana posła?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ZbigniewGryglas">Tak, taka jest intencja.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze, bardzo dziękuje.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#MichałDworczyk">Pan przewodniczący Ziemniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WojciechZiemniak">Mam pytanie panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#WojciechZiemniak">W opinii Biura Legislacyjnego, na obecną chwilę, nie ma przepisu, pani z Ministerstwa Finansów również powiedziała, że on nie istnieje, z kolei pan mówi, że dopiero będzie w projektowanej ustawie. Na chwilę obecną nie mamy podstaw prawnych wprowadzenia…</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MichałDworczyk">Na chwilę obecną obowiązuje nas przepis Konstytucji, który wskazuje jako obowiązek państwa polskiego opiekę nad Polonią i Polakami za granicą. Do tego odnosi się Senat.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#MichałDworczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#MichałDworczyk">Najpierw przegłosujemy uzupełnienie naszej opinii o propozycję pana posła Gryglasa.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę panie posłanki i panów posłów, którzy są za przyjęciem uzupełnienia, o podniesienie ręki do góry. (7)</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-58.5" who="#MichałDworczyk">Kto jest przeciwny? (13)</u>
<u xml:id="u-58.6" who="#MichałDworczyk">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-58.7" who="#MichałDworczyk">Kto wstrzymał się od głosu? (2)</u>
<u xml:id="u-58.8" who="#MichałDworczyk">Dziękuję, zatem nie uzupełniamy opinii o tekst proponowany przez pana posła Gryglasa.</u>
<u xml:id="u-58.9" who="#MichałDworczyk">Przegłosujemy teraz odczytany przeze mnie w całości tekst opinii nr 1. Bardzo proszę panie posłanki i panów posłów, którzy są za przyjęciem opinii w zaproponowanym przeze mnie brzmieniu, o podniesienie ręki do góry. (15)</u>
<u xml:id="u-58.10" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję. Kto jest przeciwny? (2)</u>
<u xml:id="u-58.11" who="#MichałDworczyk">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-58.12" who="#MichałDworczyk">Kto wstrzymał się od głosu? (5)</u>
<u xml:id="u-58.13" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję, zatem proponowana opinia została przyjęta przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-58.14" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę o zgodę Komisji, aby przedstawić naszą opinię Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-58.15" who="#MichałDworczyk">Jak słyszę nie ma głosów sprzeciwu, rozumiem, że jest zgoda.</u>
<u xml:id="u-58.16" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję państwu za udział w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-58.17" who="#MichałDworczyk">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>