text_structure.xml 76.2 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MichałDworczyk">Dzień dobry paniom posłankom, panom posłom. Witam wszystkich serdecznie na kolejnym posiedzeniu Komisji Łączności z Polakami za Granicą. Witam gości, pana ministra Jana Dziedziczaka sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych odpowiedzialnego za sprawy polonijne, który jest naszym stałym gościem, z czego bardzo się cieszymy. Pana dyrektora Tycińskiego zastępcę dyrektora Departamentu Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą i przedstawicieli organizacji pozarządowych, panią Ewę Ziółkowską z Fundacji „Pomoc Polakom na Wschodzie” oraz pana Damiana Ciarcińskiego eksperta Komisji. Za chwilę jeszcze o panu Damianie Ciarcińskim parę słów powiem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, zacznę może od pytania, czy są uwagi do protokołu z poprzedniej komisji?</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MichałDworczyk">Jeśli nie ma, a nie wpłynęły też żadne na piśmie, to uznaję, że protokół został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MichałDworczyk">Przejdźmy do porządku dziennego, wpłynęła informacja od Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”, aby punkt poświęcony sytuacji mediów polskich na Łotwie przenieść na inny termin. Niestety dzisiaj nikt ze Stowarzyszenia nie mógł być obecny. Myślę, że to jest zasadne, ponieważ tutaj Stowarzyszenie powinno przedstawić pewną informację. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to przesuniemy ten punkt na inne posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MichałDworczyk">Nie słyszę sprzeciwu, więc pozostają nam dwa punkty, które tak naprawdę można w jeden punkt połączyć. Mianowicie dyskusja nad założeniami zmian w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka, kontynuacja naszej dyskusji oraz informacja na temat wyników konsultacji społecznych dotyczących założeń zmian w ustawie z dnia 7 września 2007 o Karcie Polaka. I sprawy bieżące na koniec. Czy są uwagi do porządku? Jeśli nie ma, to uznaję, że porządek został zaakceptowany. I te dwa punkty, jeśli pozwolicie państwo, będziemy omawiać łącznie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, jest z nami pan mecenas z Biura Legislacyjnego, żeby w razie potrzeby móc odpowiedzieć na pytania państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MichałDworczyk">Przechodzimy dzisiaj do omówienia propozycji normatywnych dotyczących zmian w ustawie o Karcie Polaka. Proponuję, żebyśmy dzisiaj omówili tutaj punkt po punkcie proponowane zmiany. Państwo na iPadach powinniście mieć już tekst, który został opracowany przy współudziale naszych sejmowych legislatorów. Poproszę o szczegółowe omówienie pana Damiana Ciarcińskiego, który jest doświadczonym konsulem zajmującym się Kartą Polaka, w latach 2008–2010 pracował jako konsul we Lwowie, zajmował się rozpatrywaniem wniosków o wydanie tego dokumentu. Był to okres, w którym najwięcej Kart Polaka zostało wydanych w tamtym konsulacie. Później w latach 2010–2015 również jako konsul w Winnicy zajmował się Kartą Polaka oraz pełnił funkcję konsula polonijnego. Dzisiaj nie jest pracownikiem MSZ, jest zewnętrznym ekspertem, którego poprosiliśmy o konsultację i pomoc w przygotowywaniu projektu zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MichałDworczyk">Dzisiaj jest ta propozycja, żeby omówić zmiany normatywne. Jeżeli zostaną one przez Komisję zaakceptowane, to za tydzień przygotujemy i omówimy uzasadnienie. Jeżeli też zostanie zaakceptowane, to wtedy będziemy mogli podjąć uchwałę przyjmującą inicjatywę ustawodawczą i rozpocznie się proces legislacyjny. Taka jest propozycja. Czy są do niej uwagi? Jeżeli nie ma, to zakładam, że została zaakceptowana.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MichałDworczyk">Teraz od razu jeszcze na początku powiem, że o zmianach proponowanych w ustawie będziemy mogli również porozmawiać w przyszłym tygodniu. 16 grudnia odbędzie się konferencja, której nasza Komisja jest współorganizatorem. Pozostałymi współorganizatorami są: Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego i Fundacja „Wolność i Demokracja”. Będą na niej przedstawiciele z Łotwy, Litwy, Białorusi i Ukrainy, przedstawiciele największych polskich organizacji działających w tych krajach. Na tej konferencji zostanie podsumowane dotychczasowe funkcjonowanie ustawy oraz propozycje zmian. Po tej konferencji, tego samego dnia, 16 grudnia o godz. 14 odbędzie się posiedzenie Komisji, na którym, mam nadzieję, przyjmiemy uzasadnienie, a następnie przyjmiemy uchwałę rozpoczynającą inicjatywę ustawodawczą naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MichałDworczyk">Jak już wspomniałem, jeśli chodzi o naszych rodaków ze Wschodu, którzy będą wypowiadali się na temat działania ustawy o Karcie Polaka i naszych propozycji zmian, to przy okazji omówię, bo to jest krótki temat, nasze konsultacje, które przeprowadziliśmy. Przypomnę, że my nie jesteśmy do tego zobowiązani prawnie, ale uznaliśmy, że dobrym obyczajem jest zapytać się Polaków na Wschodzie, czyli tych, których ustawa dotyczy, o to, jak odnoszą się do naszych propozycji i poprosić ewentualnie o dodatkowe zmiany. Ich propozycje w formie pytań wysłaliśmy do 115 organizacji, dostaliśmy od 10 informacje zwrotne. Odpowiadający deklarowali zadowolenie, że ten temat został podjęty. Składane były różnego rodzaju propozycje, które zostały wykorzystane w tekście, który państwo mają na swoich iPadach. Propozycje te w części będą jeszcze wymagały omówienia i to zrobimy na konferencji. W części dotyczą one już nie ustawy a aktów niższego rzędu, o tym też będziemy dyskutować.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MichałDworczyk">Teraz przejdziemy do omawiania naszych zmian. Powiem o kilku najważniejszych, a potem poproszę pana Ciarcińskiego o krótkie omówienie, artykuł po artykule, tych proponowanych zmian. Oczywiście będzie możliwość zadawania pytań i dyskusji przy każdej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MichałDworczyk">To, co w moim przekonaniu jest najważniejsze, to są następujące kwestie. Po pierwsze, ułatwiamy osiedlanie się w Polsce osobom posiadającym Kartę Polaka. Takie osoby od razu będą mogły otrzymać kartę stałego pobytu, a po roku będą mogły otrzymać obywatelstwo. W tym czasie będą mogły ubiegać się o dofinansowanie i o pomoc podobną, jaką otrzymują osoby w trakcie repatriacji. Oczywiście z wyłączeniem mieszkania, wyłączeniem zapewnienia pracy, ale na przykład dofinansowanie wynajmu mieszkania, dofinansowanie kursów języka polskiego, dofinansowanie adaptacji w Polsce. To jest pierwsza ważna zmiana.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MichałDworczyk">Druga ważna zmiana, na którą chciałem zwrócić państwa uwagę, to jest próba doprowadzenia do sytuacji, w której nasi rodacy, zwłaszcza w sytuacjach ekstremalnych, posiadacze Karty Polaka będą traktowani podobnie jak obywatele polscy, oczywiście przy poszanowaniu prawa międzynarodowego. No to jest szczególnie ważne w takich sytuacjach, z jakimi mieliśmy do czynienia w ciągu ostatniego roku, w momencie, kiedy trzeba ewakuować na przykład osoby takie jak nasi rodacy z Donbasu, wtedy potrzebna jest taka podstawa prawna i my właśnie ją w ten sposób wprowadzamy.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MichałDworczyk">Trzecia rzecz, na którą chciałem zwrócić państwa uwagę, z tych kluczowych w moim przekonaniu, to jest umożliwienie wojewodom wydawania Karty Polaka. To jest szczególnie istotne w przypadku takich krajów jak Białoruś, gdzie posiadanie Karty Polaka przez administrację jest źle widziane. Część osób w ogóle jest objęta zakazem ubiegania się o ten dokument, oczywiście wewnętrznym zakazem, w ramach białoruskiej administracji. W związku z tym część osób boi się przychodzić do konsulatu. Wobec tego my tworzymy tym osobom możliwość, np. jak przyjadą do Białegostoku, żeby mogli złożyć tam dokumenty, odbyć rozmowę i złożyć oświadczenie, które są niezbędne przy ubieganiu się o ten dokument, a później odebrać w Urzędzie Wojewódzkim Kartę Polaka. To są zmiany na które chciałem państwu zwrócić uwagę. Natomiast o szczegółach będziemy rozmawiać za chwilę.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MichałDworczyk">Poproszę pana Ciarcińskiego o omówienie kolejnych artykułów, w których proponujemy zmiany. Chyba, że na tym etapie są jakieś pytania albo postulaty ze strony członków Komisji. Bardzo proszę, pani poseł Fabisiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Właśnie nie wiem czy teraz formułować te pytania, czy jak będziemy rozważali. Karta stałego pobytu, tu widzę od razu pewien problem, który teraz zaistniał. Mówił pan przewodniczący o tym, że od momentu otrzymania karty stałego pobytu do otrzymania obywatelstwa to będzie jeden rok, jest to na pewno bardzo korzystne. Przez ten rok osoby te będą mogły ubiegać się o pewne potrzebne bonusy, ale gdzie, u kogo? Konkrety. Dlatego nie wiem czy teraz będziemy to dyskutowali?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MichałDworczyk">Proponuję, żebyśmy to dyskutowali później, już przy omawianiu konkretnych artykułów. Tu odpowiadam od razu, będzie to analogicznie rozwiązane jak w przypadku ustawy o repatriacji. Nawet w przepisach przejściowych jest propozycja taka, żeby z rezerwy budżetowej, która jest na rok 2016, przewidzianej na repatriację, pod warunkiem, że zostaną środki, można było te świadczenia wykorzystywać. W kolejnych latach będzie stworzona na ten cel oddzielna rezerwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JoannaFabisiak">Ja wiem, ale panie przewodniczący, dokładnie gdzie? W tej chwili akurat nie przypominam sobie, gdzie taka osoba, która przyjeżdża do Polski i ma Kartę Polaka, ma kartę stałego pobytu, nie wiem czy...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MichałDworczyk">Sprawy te są załatwiane albo w gminie, albo w starostwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JoannaFabisiak">Nie wiem czy pan wie o tym, że jest pewna nieprawidłowość, w tej sprawie właśnie interpeluję, zaistniała teraz w dwóch województwach, głównie w pomorskim. Osoby, które mają Kartę Polaka, otrzymały kartę stałego pobytu, ale nie otrzymały obywatelstwa, mają odbieraną Kartę Polaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MichałDworczyk">To nie jest nieprawidłowość, to jest zapis w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JoannaFabisiak">Tak, ja wiem, i wobec tego tracą wszelkie możliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MichałDworczyk">Oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JoannaFabisiak">Teraz ten czas oczekiwania jest bardzo długi, gdzie są pozbawione wszelkiej pomocy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MichałDworczyk">My chcemy ten czas skrócić do roku, w związku z tym proponuję, żebyśmy o tym porozmawiali przy tym punkcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JoannaFabisiak">Dobrze. Jeszcze drugie pytanie natury systemowej, dotyczące ostatniego omawianego punktu, mianowicie, że Karty Polaka będą wydawane w Polsce, będą je wydawali wojewodowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MichałDworczyk">Mogą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JoannaFabisiak">Właśnie o to „mogą” chodzi. Czy to będą i konsulaty, i wojewodowie, jak to ma być systemowo rozwiązane? Czy pan przewodniczący mógłby to teraz wyjaśnić, bo wydaje mi się, że jest to kwestia ogromnie istotna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MichałDworczyk">Oczywiście będą cały czas wydawały to konsulaty, natomiast ja zakładam, że to będą niezbyt liczne przypadki, gdzie do urzędu wojewódzkiego takie osoby będą się zgłaszały. My tworzymy tylko możliwość, a nie obligatoryjną konieczność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JoannaFabisiak">Możliwość jest, że będą składane w Polsce, ale nie ma obligo, że muszą być składane na terenie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MichałDworczyk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JoannaFabisiak">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, pan poseł Święcicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarcinŚwięcicki">Panie przewodniczący, mam pytanie, czy wśród tych propozycji, które będą teraz omawiane szczegółowo jest również kwestia uelastycznienia samego uzyskiwania statusu Polaka? Spotkałem się z takimi problemami, że ktoś na przykład mający niewątpliwie polskie korzenie, polskie pochodzenie, nawet nieukrywający tego, i z tego powodu mający takie czy inne przykrości, ale mocno starsza osoba i nie bardzo radzi sobie z językiem polskim i młody konsul mówi: – Niech się pan nauczy najpierw polskiego, a potem do nas przyjdzie. Bardzo przykre są takie uwagi. Czy w ogóle jakieś uelastycznienie tych zasad jest przewidywane w tych nowych rozwiązaniach? Czy ten temat nie będzie dzisiaj poruszany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MichałDworczyk">Sprawa ta w naszych propozycjach nie jest zmieniana. Takie podobne głosy pojawiły się, o których pan poseł mówi. Pojawiły się w tych pismach skierowanych do nas przez organizacje polskie. Temat wymaga nieco dłuższego omówienia i dlatego proponuję, żebyśmy na konferencji omówili ten temat. Może nie będę teraz rozwijał tego wątku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarcinŚwięcicki">A kiedy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MichałDworczyk">Tak jak mówiłem, 16 grudnia między godziną 10 a 13 w sali konferencyjnej przy Nowym Domu Poselskim, tam będzie dostatecznie dużo czasu, żebyśmy to przedyskutowali, bo są głosy i za, i przeciw. Nie można wylać dziecka z kąpielą, mówiąc najogólniej. Ma pan tu całkowitą słuszność, to jest ważny temat do omówienia.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MichałDworczyk">Jeśli nie ma innych głosów w tym momencie, to ja poproszę bardzo pana Ciarcińskiego, żeby rozpoczął omawianie propozycji zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DamianCiarciński">Szanowny panie ministrze, szanowny panie przewodniczący, panie posłanki, panowie posłowie, szanowni państwo, tak jak wspomniał pan przewodniczący, mamy propozycje kilku zapisów ustawy o zmianie ustawy o Karcie Polaka, które wynikają po pierwsze, z nowego podejścia do posiadaczy Karty Polaka, po drugie, z praktyki konsularnej. Te zapisy były też częściowo konsultowane z pracownikami Ministerstwa Spraw Zagranicznych i ich uwagi zostały też tu poniekąd wniesione, a także wynikają też z tych głosów, które docierały do nas z organizacji polskich na Wschodzie.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DamianCiarciński">Szanowni państwo, art. 1 ust. 1 – może ja będę czytał po kolei i będę starał się omówić – otrzymuje brzmienie „wykaże swój związek z polskością przez znajomość języka polskiego, który uważa za język ojczysty, oraz znajomość i kultywowanie polskich tradycji i zwyczajów”. Zmiana tutaj polega na wykreśleniu z tego zapisu słowa „podstawową znajomość języka polskiego”. Wynika to z tego, że w ten sposób chcemy promować większą naukę języka polskiego wśród Polaków na Wschodzie. Chcemy niejako zachęcić do nauki języka polskiego i nie chcemy, żeby ten zapis „podstawowa znajomość” była takim wytrychem, kiedy petenci starają się jak najmniej nauczyć podstawowych sformułowań w języku polskim, żeby, brzydko mówiąc, zdać na Kartę Polaka. Toteż dalej jest zapis o tym, że chcemy w tym momencie się odnieść do certyfikacji znajomości języka polskiego, która mogłaby zastąpić rozmowę z konsulem w sprawie potwierdzenia znajomości języka polskiego.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#DamianCiarciński">Tak jak pan poseł Święcicki o takich sytuacjach wspomniał, to jest raczej kwestia praktyki konsularnej, być może tego, w jaki sposób konsulowie podchodzą do rozmowy. Niemalże jest zalecenie takie, żeby rozmowę prowadzoną z wnioskodawcą dostosować do wnioskującego o Kartę Polaka. Ja osobiście wydałem chyba najwięcej Kart Polaka na świecie, bo niemalże 10 000 i było oczywistą sprawą, że osoby starsze 80–90-letnie w różny sposób radziły sobie z językiem polskim. Czasami miały z tym problem, ale to nie była dla mnie przesłanka dyskwalifikująca i takie osoby oczywiście dostawały Kartę Polaka. To bardziej dotyczy osób młodych, średniego pokolenia, które chcemy zachęcić do nauki języka polskiego, ale kwestia właściwego podejścia do wnioskodawcy, to jest chyba właśnie w jakiś sposób wrażliwość konsularna i nie zawsze jest możliwość zapisania tego wprost w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MichałDworczyk">Jeśli można, jedno zdanie uzupełnienia. Tutaj oczywiście też podzielam wiarę w wrażliwość wszystkich konsulów, którzy zajmują się Kartą Polaka, ale myślę, że ta sprawa powinna być też uregulowana. Natomiast już nie na poziomie ustawy, a wewnętrznym rozporządzeniem Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które daje pewne wytyczne do prowadzenia tych rozmów konsulom, żeby właśnie uniknąć takich sytuacji, o których pan poseł wspominał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanDziedziczak">Panie przewodniczący, jeżeli można jednym zdaniem. Głos ministerstwa, to tylko taki apel, oczywiście nie odnoszę się, w tej chwili przynajmniej, do merytorycznych zapisów, ale apel, żeby osoby korzystające z pracy konsulatów Rzeczypospolitej nie nazywać petentami, to tylko taka moja prośba na przyszłość. Osoby starające się o Kartę Polaka, bądź też, jeżeli chodzi o naszych obywateli, to klientów, bo tak ich powinniśmy traktować jako urzędnicy Rzeczypospolitej Polskiej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, pani poseł Fabisiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JoannaFabisiak">Przede wszystkim chciałabym się odnaleźć w tej pracy, bo z jednej strony mam ustawę i odnalazłam miejsce, którego dotyczy. Natomiast jak to się ma do tych założeń, bo art. 1 ust. 1, to jest zupełnie inny problem i w drugim też jest inny problem omówiony, niż to, o czym pan mówi, to rzecz pierwsza.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JoannaFabisiak">Rzecz druga, zgadzam się, żeby to była przynajmniej znajomość podstawowa i uważam, że to powinno przynajmniej być utrzymane. Natomiast, jeśli nie, jeśli idziecie państwo w tą stronę, aby to było zgodne z systemem certyfikacyjnym, to na jakim poziomie chcecie ustawić B1, może B2? Jednak chciałabym usłyszeć konkret, bo wtedy można się ustosunkować do tego czy tak, czy nie. Natomiast po prostu zmiana, to może troszkę za mało. Będę wdzięczna za takie uszczegółowienie i jednak odniesienie się, co my dyskutujemy, czy dyskutujemy założenia, czy dyskutujemy ustawę? Mam obydwie rzeczy przed sobą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MichałDworczyk">Wyjaśniliśmy już? Tak, to jeden problem jest wyjaśniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JoannaFabisiak">Tak, jeden problem wyjaśniony. Teraz pytanie, na jakim poziomie ma być certyfikacja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#DamianCiarciński">Certyfikacja od poziomu A1 do C2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JoannaFabisiak">Zaraz, zaraz, ale co chcecie zaproponować, na jakim poziomie ma znać, od A1, czyli od minimalnej „nazywam się”, do C2 gdzie jest swobodna konwersacja, a nawet wprowadzona jest znajomość języków specjalistycznych, więc to trzeba ustalić czego wymagamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MichałDworczyk">Pani poseł, jeśli pani pozwoli, to ja odpowiem na to pytanie, ponieważ ta certyfikacja została tutaj przedstawiona jako propozycja, którą można rozważać, natomiast nie ma tego zapisu w tej chwili. Zapis jest taki, jak pani może przeczytać. To jest dla nas do dyskusji. Rozumiem to co pan Ciarciński powiedział, od A1 do C1, czyli już podstawowy poziom certyfikowany znajomości języka polskiego zwalniałby z rozmowy, uprawniałby do zrezygnowania z rozmowy, czy zwalniał z rozmowy, należy powiedzieć. Natomiast to jest propozycja, tego nie ma w naszym projekcie. To jest do przedyskutowania dzisiaj, bądź będziemy mieli czas jeszcze na konferencji o tym rozmawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DamianCiarciński">Kolejne założenie byłoby takie, ażeby podczas rozmowy z konsulem osoba, która posiada certyfikat mogła go przedstawić, by z tej części rozmowy z konsulem można było zrezygnować, żeby w ten sposób ułatwić procedowanie o Kartę Polaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MichałDworczyk">To proszę o kolejny artykuł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DamianCiarciński">Kolejny punkt, „W obecności konsula Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej konsulem, lub wojewody albo wyznaczonego przez niego pracownika, złoży pisemną deklarację przynależności do narodu polskiego”. Zmiana polega na dopisaniu „wojewody” jako tego organu, który może być obecny w procedurze przyznania Karty Polaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MichałDworczyk">Czy tu mamy jakieś pytania do tej zmiany?</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MichałDworczyk">To proszę dalej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DamianCiarciński">Art. 5 otrzymuje brzmienie: „Posiadacz ważnej Karty Polaka jest zwolniony z opłat konsularnych za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku o wydanie wizy krajowej w celu korzystania z uprawnień wynikających z posiadania Karty Polaka”. W tym artykule poprzednio był zapis mówiący o tym, że może się starać o refundację kosztów poniesionych za złożenie i rozpatrzenie wniosku o wizę. Ten zapis sankcjonuje praktykę konsularną i mówi wprost o tym, że posiadacz ważnej Karty Polaka jest zwolniony z takiej opłaty za złożenie i rozpatrzenie wniosku o wizę krajową.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#DamianCiarciński">Po art. 5 dodaje się art. 5a w brzmieniu: „Posiadacz ważnej Karty Polaka jest zwolniony z opłat konsularnych za przyjęcie wniosku i opracowanie dokumentacji w sprawie o nadanie obywatelstwa polskiego”. Zgodnie z ustawą o obywatelstwie osoba posiadająca polskie pochodzenie może składać wniosek o nadanie obywatelstwa polskiego przez prezydenta. Tabela opłat konsularnych wynikająca z rozporządzenia ministra spraw zagranicznych przewiduje opłatę w wysokości 360 euro za złożenie takiego wniosku i wydanie zaświadczenia o przyznaniu bądź odmowie nadania obywatelstwa polskiego. Dodatkowo osoba składająca wniosek musi przedstawić dokumenty zapisane w innym języku wraz z tłumaczeniem przysięgłym, co wiąże się z kolejnymi opłatami, bądź to u konsula za potwierdzenie tłumaczenia, bądź to u tłumacza przysięgłego w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#DamianCiarciński">Tym artykułem chcemy ułatwić wnioskowanie o obywatelstwo polskie. To jest pewien mały wycinek posiadaczy Karty Polaka, którzy poprzez konsulat chcą złożyć taki wniosek, ale takie osoby się zgłaszają. Jako przykład, taki drastyczny, powiem o młodym małżeństwie z Żytomierza z trójką dzieci, którzy składali wniosek o obywatelstwo polskie poprzez konsulat i opłaty wówczas wynosiły grubo ponad 700–800 euro, jest to znaczna kwota. W ten sposób jakby idąc w duchu tych zmian chcielibyśmy ułatwić wnioskowanie o nadanie obywatelstwa polskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MichałDworczyk">Czy pani poseł się zgłaszała? Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JoannaFabisiak">Krótkie pytanie, uważam, że to bardzo słuszne, natomiast jakie tu będą konsekwencje dla budżetu? Ile mniej więcej, w przybliżeniu, suma takich opłat wynosiła dotychczas?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#DamianCiarciński">Tak jak wspomniałem, złożenie wniosku o nadanie obywatelstwa polskiego w konsulacie wynosi 360 euro dla jednej osoby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JoannaFabisiak">A w skali roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#DamianCiarciński">360 euro plus opłata za sporządzenie i potwierdzenie tłumaczenia dokumentów w innym języku. W skali roku, to będziemy ustalać w uzasadnieniu do tej ustawy, którą przedstawimy w najbliższym czasie, zawrzemy konsekwencje finansowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MichałDworczyk">Pani poseł pyta w skali całego świata, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JoannaFabisiak">Tak, w skali całego świata, z jednego roku niech to będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MichałDworczyk">To pytanie skierujemy do MSZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JoannaFabisiak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#WojciechZiemniak">Chciałem dopytać, do tej pory te pieniądze, które były zbierane one zasilały budżety danej placówki czy Ministerstwa Spraw Zagranicznych? Teraz jak ich nie będzie, to czy to będzie strata po stronie MSZ, czy to będzie uzupełnione z innych źródeł, gdyż nastąpi luka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#DamianCiarciński">Znaczy, to będzie uszczuplenie wpływów Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę dalej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#DamianCiarciński">To nie są duże ilości, w konsulatach różnie, kilka, kilkanaście osób rocznie miało taki...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MichałDworczyk">To zweryfikujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#DamianCiarciński">Kolejny zapis: „Posiadacz ważnej Karty Polaka jest zwolniony z opłat konsularnych za przyjęcie wniosku i opracowanie dokumentacji w sprawie o nadanie obywatelstwa” – to już wspomniałem.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#DamianCiarciński">Kolejny zapis mówiący o tym, że „Posiadacz Karty Polaka ma prawo do pomocy konsula w ramach jego kompetencji i zastosowaniem, i poszanowaniem zwyczajów, i prawa międzynarodowego w sytuacji zagrożenia życia lub bezpieczeństwa”.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#DamianCiarciński">Tak jak wspomniał pan przewodniczący zamysł był taki, ażeby niejako umożliwić posiadaczom Karty Polaka, którzy znaleźli się w sytuacji zagrożenia, jak mieliśmy to niedawno na Ukrainie, do wsparcia konsula. Jest to zapis dosyć ogólny, wynikający z tego, że zapisy prawa międzynarodowego mówią wprost, że przedstawiciel innego państwa, w tym przypadku konsul nie ma prawa do ingerencji w wewnętrzne sprawy państwa przyjmującego. Tutaj taki zapis się znalazł, że działania konsula mogą być tylko i wyłącznie z zastosowaniem prawa międzynarodowego, ażeby nie naruszać tych zapisów Konwencji Wiedeńskiej o działaniach konsula.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję. Proszę dalej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#DamianCiarciński">Dodaje się art. 2a w brzmieniu: „Formy i tryb udzielania pomocy dla posiadaczy Karta Polaka osiedlających się w Polsce”. Te zapisy w dużej mierze zostały przeniesione z ustawy o repatriacji z podobnymi zapisami, jednak w ograniczonym stopniu. Tak jak wspomniał pan przewodniczący, niemówiące między innymi o zapewnieniu mieszkania, zapewnieniu pracy, ale wspomagające posiadaczy Karty Polaka, zamierzających osiedlić się w Polsce w działaniach związanych z podjęciem nauki przez małoletnich, z podjęciem pracy, przekwalifikowania się, związanych z adaptacją na terytorium Polski.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#DamianCiarciński">Czy czytamy zapis każdego artykułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#MichałDworczyk">Nie, nie. Jeżeli są pytania, to możemy je zadawać.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#MichałDworczyk">Dodam tylko, zanim udzielę głosu pani poseł Fabisiak, że tutaj dyskutujemy tak naprawdę tą pierwszą możliwość refundacji poniesionych kosztów przejazdu. To budzi najwięcej wątpliwości i to jeszcze dyskutujemy. Na razie jest to w propozycji, mamy jeszcze chwilę czasu, żeby się nad tym zastanowić.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#MichałDworczyk">Pani poseł, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JoannaFabisiak">Myślę, że teraz jest pora na zadanie tego pytania, które wcześniej zadawałam. Do kogo mają się zwracać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#DamianCiarciński">Posiadacz Karty Polaka, który chce osiedlić się w Polsce zgłasza się po pierwsze do Urzędu Wojewódzkiego po zezwolenie na pobyt stały. Potem zgłasza się do starosty, który będzie miał narzędzia do tego, żeby wesprzeć finansowo w takim wymiarze, które były zapisane w tych propozycjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#MichałDworczyk">Czyli to jest dotychczas funkcjonujący model przy repatriacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#JoannaFabisiak">Tak, tylko to jest model przy repatriacji. Rozumiem, że są to obciążenia po stronie samorządu. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to wśród tych organizacji wymienianych przez pana, które konsultowały, nie dostrzegłam organizacji samorządowych. Czy takie konsultacje były przeprowadzone?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#MichałDworczyk">Oczywiście, że nie. Natomiast mogę pani powiedzieć, że to nie będzie obciążało budżetu samorządów, bo to są pieniądze z rezerwy. Czyli tutaj nie obciążamy niczym, żadnym nowym zobowiązaniem samorządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#JoannaFabisiak">Dziękuję bardzo, to było najważniejsze, czyli samorząd otrzyma środki na...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#MichałDworczyk">Dokładnie tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#JoannaFabisiak">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#DamianCiarciński">Chcieliśmy utrzymać sytuację jaka jest w przypadku repatriacji, kiedy to samorządy obciążone takimi zobowiązaniami nie wywiązywały się ze względu na małe środki, wynikające z zapisów ustawy o repatriacji i to stwarzało problem w osiedlaniu się repatriantów w Polsce. Tutaj są plany, żeby z innego źródła to wsparcie finansować.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#DamianCiarciński">Kolejny zapis dotyczy przeniesienia Rady do Spraw Polaków na Wschodzie, która do tej pory znajdowała się w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Przeniesienie nastąpi do Ministerstwa Spraw Zagranicznych po to, żeby usprawnić funkcjonowanie całej procedury wnioskowania o Kartę Polaka. Wnioskodawca w 2007 r. nie wskazał jako organu odwoławczego ministra spraw zagranicznych, który mógłby być w stosunku do decyzji konsula, ale jednak zdecydował się na powołanie Rady do Spraw Polaków na Wschodzie i to w jakiś sposób podnosi też rangę tych decyzji odwoławczych. Chcielibyśmy, żeby Rada właśnie z tego względu była bliżej pracy konsulów. Rada do Spraw Polaków na Wschodzie jest również administratorem systemu elektronicznego wszystkich rejestrujących przyznane i unieważnione Karty Polaka. Dlatego mamy nadzieję, że w ten sposób moglibyśmy usprawnić, a takie jest też założenie tej nowelizacji, żeby kolejki, które są w konsulatach zmniejszyły się i chcący otrzymać Kartę Polaka mogli ją szybciej otrzymać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#MichałDworczyk">Jeszcze tytułem uzupełnienia, proszę państwa, to jest tak, że przy okazji tej nowelizacji trochę porządkujemy obecny stan. Była propozycja, żeby w ogóle organem odwoławczym był minister spraw zagranicznych. Nam się wydaje zasadne, żeby to jednak była nadal Rada, ciało kolegialne, powoływane na kadencję. Z jednej strony jest to pewien prestiż, a z drugiej strony mam wrażenie, że też gwarancja takiego spojrzenia z dystansem, nie wyłącznie przez pryzmat jakby Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Natomiast rzeczywiście umieszczenie tej Rady w MSZ jest zasadne, bo dotychczasowa praktyka wskazuje, że mimo tego, że dwa budynki są po przeciwnej stronie na Alei Szucha, to czasami z tego tytułu wynikają problemy. W naszym przekonaniu uporządkuje to obecną sytuację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DamianCiarciński">Kolejny zapis art. 12 „Przyznanie Karty Polaka następuje w drodze decyzji, na pisemny wniosek osoby ubiegającej się o wydanie, zwanej dalej wnioskodawcą, lub jej przedstawiciela ustawowego.” Tutaj zostało usunięte słowo „w drodze decyzji administracyjnej”, z tego względu, na co zwróciło uwagę MSZ, że Kodeks postępowania administracyjnego nie stosuje się do działań konsula. Prace konsula reguluje ustawa Prawo konsularne, wcześniej ustawa o funkcjach konsulów i w związku z tym to jest zapis porządkujący zapisy w poprzedniej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#DamianCiarciński">Kolejny zapis dotyczy wojewody jako organu, który może zajmować się przyznawaniem Karty Polaka. „Czynności wykonywane w związku ze złożeniem przez wnioskodawcę wniosku i wydaniem decyzji o przyznaniu Karty Polaka są wolne od wszelkich opłat, w tym opłat konsularnych”. Dotyczy to tych opłat, które ewentualnie byłyby ponoszone w urzędach wojewódzkich, chodzi o to, żeby było expressis verbis wyrażone, że jest ze wszelkich opłat zwolnione procedowanie, wnioskowanie o Kartę Polaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#JoannaFabisiak">Przepraszam, która to jest poprawka? Którą poprawkę pan omawia, przepraszam bardzo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#DamianCiarciński">To jest art. 12 pkt 1., art. 7 nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#MichałDworczyk">Trzymajmy się tekstu nowelizacji, żeby nie mieszać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#DamianCiarciński">Tam jest zapis, art. 10, 12, otrzymują brzmienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#MichałDworczyk">Czy już udało się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#DamianCiarciński">To jest art. 7 nowelizacji i pkt 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#MichałDworczyk">Czy może pan przeczytać jeszcze omawiany artykuł, może to ułatwi znalezienie pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#JoannaFabisiak">Proszę sobie nie zawracać głowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#MichałDworczyk">Przepraszam, chciałem tylko ułatwić. To w takim razie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#DamianCiarciński">Pkt 8 ust. 1, wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: „Wniosek o przyznanie lub przedłużenie ważności Karty Polaka zawiera następujące dane”. Chodziło o dodanie słowa „lub przedłużenie”, dlatego że w poprzedniej ustawie była mowa o tym, że wniosek o przyznanie Karty Polaka zawiera następujące dane. Tutaj w procedurze przyznawania Karty Polaka to jest sytuacja kiedy niepełnoletni po skończeniu 18 roku życia ma prawo na przedłużenie ważności swojej Karty Polaka i chcemy żeby to było wprost napisane, że wniosek o przedłużenie też ma zawierać takie same dane jakie zawierał wniosek o przyznanie Karty Polaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#MichałDworczyk">To też jest porządkujący zapis?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#DamianCiarciński">Tak. To było w praktyce stosowane oczywiście, bo wniosek zawierał zapis wskazujący na to, że może być to wnioskowanie o pierwszą kartę, bądź o przedłużenie, natomiast w ustawie nie było to wprost zapisane. Dalej jest mowa o wnioskodawcach szczególnie zasłużonych dla Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#MichałDworczyk">To jest rozumiem c?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#DamianCiarciński">Tak, ust. 6 i 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#MichałDworczyk">Ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#DamianCiarciński">Tak, i dotyczy to dodania wojewody jako kolejnego organu.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#DamianCiarciński">Ust. 7 mówi: „Wnioskodawca ubiegający się o przyznanie Karty Polaka wykazuje posiadanie znajomości języka polskiego przez przedłożenie poświadczenia, o którym mowa w art. 11 ustawy o języku polskim, świadectwa ukończenia szkoły lub studiów w Rzeczypospolitej Polskiej, lub świadectwo ukończenia szkoły za granicą z wykładowym językiem polskim” – to jest ta możliwość, o której wspominaliśmy. Kolejny punkt mówi o tym, że „Osoba, która nie posiada takiego certyfikatu swoją znajomość języka polskiego potwierdza w rozmowie z konsulem”. To jest też ułatwienie procedury i skrócenie też czasu rozmowy z konsulem i danie możliwości tym osobom, co do których mamy gwarancję, że znają język polski. Jest to też dowartościowanie szkół za granicą z polskim językiem wykładowym. Wychodzimy z założenia, że absolwenci takich szkół znają język polski – to by nam potwierdzało znajomość języka polskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#MichałDworczyk">Przy okazji jest to podniesienie prestiżu tych placówek. Przypomnijmy, mamy dwie takie szkoły na Białorusi, siedem na Ukrainie i blisko 100 na Litwie, plus chyba pięć na Łotwie. Jest to z jednej strony ułatwienie, z drugiej strony podniesienie prestiżu tych placówek.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#MichałDworczyk">Proszę dalej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#DamianCiarciński">Kolejny ustęp mówi o tym, jak wspomniałem, że osoba, która nie posiada takiej certyfikacji, bądź nie była absolwentem polskiej szkoły może wykazać znajomość języka polskiego, oceny takiej znajomości może dokonać konsul lub wojewoda.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#DamianCiarciński">Uchyla się art. 15. Art. 15 ustawy o Karcie Polaka przewidywał możliwość składania wniosków o Kartę Polaka i potwierdzając znajomość języka polskiego przez organizacje polskie bądź polonijne. W praktyce, z tego co mi jest wiadomo, ten zapis nie był nigdy realizowany, polegało to na tym, że osoba mogła złożyć wniosek o przyznanie Karty Polaka bądź u konsula, bądź za pośrednictwem organizacji polonijnej i chyba nie ma takiej potrzeby, dlatego, że...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#MichałDworczyk">Zastępujemy to de facto wojewodą. To znaczy, to był pomysł na to, żeby wykorzystać ten mechanizm przez organizacje pozarządowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#DamianCiarciński">Bądź polonijne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#MichałDworczyk">Bądź polonijne, ale to nigdy się nie zadziało, w związku z tym uznajemy, że to nie jest potrzebne, a zastępujemy jakby tą możliwość poprzez możliwość złożenia dokumentów i odebrania Karty Polaka u wojewody.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#JoannaFabisiak">Czy nie myślicie państwo, że to jednak właśnie dla tych osób było bardzo wygodne? Raz, że bardzo wygodne. Dwa, że było to chyba racjonalne i słuszne, bo jeśli mówimy, że ktoś może przyjechać tu do Polski i złożyć w Polsce, to chyba wygodniej jest mu złożyć w organizacji, która go zna, która pracuje. Ja w tej chwili nie odnajdę tego zapisu, ale także mogły organizacje potwierdzać jego udział. I pytanie moje jest, czy w ogóle to nie funkcjonowało, a jeśli funkcjonowało, to w jakim zakresie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#MichałDworczyk">Już odpowiadam, ponieważ dobrze pamiętam jak dyskutowaliśmy pisząc ustawę na temat tego zapisu. Przyznam się, że wtedy byłem jego wielkim orędownikiem. Chodziło o wprowadzenie głównie dla Białorusi możliwości działania poprzez organizacje pozarządowe, ale do tego było potrzebne rozporządzenie Rady Ministrów, które by wskazało takie organizacje. Takie rozporządzenie nigdy nie zostało wydane, nie było też nigdy takiego wniosku. Szereg osób wskazywało na wątpliwości związane z tym, że trzeba byłoby wskazywać organizacje i zawsze byłaby to pewna uznaniowość, że akurat ta organizacja może zbierać dokumenty, inna organizacja tych czynności wykonywać nie może. To jest pewne ryzyko związane z uznaniowością, to raz. Dwa, że jednak też chodzi o zachowanie pewnej powagi, pewnego porządku i prestiżu, co w przypadku organizacji zwłaszcza działających na przykład na Białorusi, a wiemy, że większość tych organizacji, do których państwo polskie ma zaufanie działa albo nielegalnie, albo półlegalnie, powodowałoby szereg komplikacji. Dlatego odpowiedź na pani pytanie, nigdy nie był zastosowany ten artykuł. Praktyka pokazuje i dyskusje, które później się też toczyły na ten temat, dowodzą, że rzeczywiście to rozwiązanie nie jest może najlepsze. Nasza propozycja związana z umocowaniem wojewody w taki sposób, żeby można było te wszystkie czynności realizować w urzędzie wojewódzkim powinno być wyjściem naprzeciw potrzebom naszych rodaków, głównie z Białorusi. Przyznam się, że w innych krajach, nie sądzę, żeby takie potrzeby istniały. Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#JoannaFabisiak">Panie przewodniczący, zgodzę się z panem, jeśli chodzi o Białoruś to rozwiązanie jest dobre, ale Karta Polaka jest dla całego świata. Zważywszy na to, myślę, że ten zapis nawet jeśli on nie był uruchomiony z tego powodu, że trudne było wskazanie i wybór tych organizacji, to przecież jeśli desygnuje się pewne organizacje do konsultacji, ma się do nich zaufanie, to można tą samą drogą pójść do wyznaczenia organizacji, które mogłyby jednak odpowiadać na to zapotrzebowanie. Wojewoda dla Białorusi rzeczywiście, to będzie wygodne, ale myślę, że przy wielkości świata nie zawsze, dla wielu Polaków ta wygoda będzie ograniczona. Może właśnie pójść w stronę rozszerzenia tej drogi, a także pewnego kontaktu z Polakami, z tymi organizacjami. To jest moja wątpliwość. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#MichałDworczyk">Pani poseł, proponuję, żebyśmy jeszcze na konferencji tę kwestię omówili. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-92.1" who="#MichałDworczyk">Poproszę o kolejny artykuł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#DamianCiarciński">Powiem tak, spośród środowisk polskich nigdy nie był zgłaszany taki postulat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#MichałDworczyk">Przynajmniej do konsulatu, jak rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#DamianCiarciński">Do konsulatu, jak i też w tych konsultacjach.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#DamianCiarciński">W art. 16, to będzie pkt 10, w art. 16 dodaje się ust. 3 w brzmieniu: „W przypadku śmierci jednego z rodziców, który spełniał warunki o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3, w części dotyczącej obywatelstwa polskiego lub polskiej narodowości”. To jest ten artykuł mówiący, że wnioskujący o Kartę Polaka musi wykazać, że albo posiada obywatelstwo polskie, albo posiadał on bądź jego przodkowie narodowość polską, w części dotyczącej obywatelstwa polskiego lub polskiej narodowości.</u>
          <u xml:id="u-95.2" who="#DamianCiarciński">Karta Polaka może być przyznana małoletniemu na wniosek żyjącego rodzica w przypadku wykazania, że małoletni spełnia warunki określone w art. 2 ust. 1 pkt 3, wcześniej dotyczące obywatelstwa polskiego lub polskiej narodowości. W przypadku śmierci obojga rodziców, z których przynajmniej jeden spełnia warunki o których mowa w artykule odpowiednim, w części dotyczącej obywatelstwa lub narodowości Karta Polaka może zostać przyznana małoletniemu na wniosek przedstawiciela ustawowego w przypadku wykazania, że tenże małoletni spełniał warunki o których wspomniałem. Zapis ten dotyczy sytuacji, których, myślę, że w dziesiątkach, o ile nie w setkach można było spotkać na Wschodzie, sytuacji, kiedy to dziecko pochodzące z polskiej rodziny, często mówiące po polsku, nawet jeżeli był to małoletni, odwołujący się do swojej polskości, bo babcia go wychowuje, bo chodzi do polskiej szkoły, do szkoły sobotnio-niedzielnej, lgnie do Polski, można powiedzieć, formalnie nie miał możliwości otrzymania Karty Polaka, bo nie był spełniony warunek, że jego rodzic posiada Kartę Polaka – jego rodzic jeżeli zmarł, nie było takiej możliwości.</u>
          <u xml:id="u-95.3" who="#DamianCiarciński">W konsultacjach, które otrzymaliśmy, w jakiś sposób wyraził też swoje szczególne poparcie przewodniczący, szef Fundacji „Pomoc Polakom na Wschodzie” ambasador Skolimowski. On też spotykał się z takimi sytuacjami i ten artykuł mógłby regulować tą kwestię.</u>
          <u xml:id="u-95.4" who="#DamianCiarciński">Punkt 11 „Karta Polaka przyznana małoletniemu jest ważna przez okres 10 lat od dnia jej przyznania, jednak nie dłużej niż do dnia w którym upływa rok od dnia uzyskania przez niego pełnoletności”. To jest też porządkowanie pewnej sytuacji, dlatego że poprzednio była mowa o tym, że Karta Polaka jest ważna 10 lat, jeżeli powyżej 65 roku życia to na czas nieograniczony. Tu jest wprost napisane, że Karta Polaka małoletnich jest ważna 10 lat. Nie ma domysłów czy Karta Polaka dwuletniego dziecka jest ważna przez 16 lat, czy krócej, czy dłużej, to w jakiś sposób porządkuje.</u>
          <u xml:id="u-95.5" who="#DamianCiarciński">Punkt 12 art. 18 „Kartę Polaka osobie, której przyznano wydaje konsul lub wojewoda, Kartę Polaka wręcza konsul lub wojewoda”. Tutaj chodzi o dodanie znowu wojewody jako tego organu, który jest uprawniony do przyznawania Karty Polaka. Kolejne zapisy też tego dotyczą.</u>
          <u xml:id="u-95.6" who="#DamianCiarciński">Pkt 13 w art. 19, wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: „Konsul lub wojewoda wydaje decyzję o odmowie przyznania Karty Polaka w przypadku gdy: postępowanie o przyznanie Karty Polaka wnioskodawca złożył wniosek lub dołączył do niego dokumenty zawierające nieprawdziwe dane osobowe lub fałszywe informacje, jak również gdy oświadczył – to jest ta zmiana – nieprawdę lub zataił prawdę albo w celu użycia jako autentycznego, podrobił lub przerobił dokument albo takiego dokumentu autentycznego użył”. Zmiana polega na zamienieniu słowem „oświadczył” słowa „zeznał” nieprawdę lub zataił. Konsul nie jest organem sądowniczym, w związku z tym nie przyjmuje zeznań, lecz oświadczenia. To wynika z ustawy Prawo konsularne, a więc zamiana niejako techniczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#JoannaFabisiak">Panie przewodniczący, czy takie przypadki się zdarzały i jaka była skala takich przypadków, że należało wprowadzić ten zapis?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#MichałDworczyk">To jest jeden z problemów, z którym się borykamy, że Rada do Spraw Polaków na Wschodzie działająca przy premierze nie dysponowała, mówiąc eufemistycznie, albo nie zadbała o stosunkowo dobrze prowadzone statystyki, tak żebyśmy tego rodzaju statystyki mogli na bieżąco generować i przedstawiać. Natomiast z praktyki wiemy, że takie sytuacje się zdarzały. Karta Polaka jest na tyle atrakcyjnym dokumentem, zwłaszcza na Ukrainie i Białorusi, że znajdowały się osoby, które były tak zdeterminowane, że dopuszczały się właśnie czynów takich niegodnych i łamiących prawo. Nie mamy statystyki, odpowiedź jest taka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#JoannaFabisiak">Jeszcze jedno pytanie, to jaka ma być droga dochodzenia do udowodnienia tej nieprawdy? Myślę, że jednak ten zapis, wprowadzenie tego zapisu jest psychicznie obciążające dla Polaków, że już jak gdyby a priori domniemywa się takie fałszerstwa, tym bardziej, że nie są udowodnione. Jaka to ma być droga dochodzenia? Oświadczenia kogoś, że ten ktoś złożył, no nie bardzo sobie to wyobrażam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#MichałDworczyk">Pani poseł, to nie jest tak, że z założenia do wszystkich podchodzimy jak do oszustów, to jest raczej stworzenie możliwości, czy utrzymanie, bo podobny zapis był, utrzymanie możliwości zadziałania w sytuacji, w której ktoś złamie prawo. Takie rzeczy się niestety zdarzają i to po prostu trzeba utrzymać. Jeżeli taką decyzję podjąłby konsul, to zawsze może się osoba ubiegająca o ten dokument odwołać właśnie do Rady do Spraw Polaków na Wschodzie i tam ta sprawa jest rozpatrywana.</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#MichałDworczyk">Proszę dalej. Przepraszam bardzo, jeszcze pan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#MarekWalkiewicz">Ostatnio widziałem się z posłem Ziemniakiem, był u mnie. Organizowałem zjazd „Orle Gniazdo” w Wągrowcu, miałem 100 młodych ludzi z 25 krajów, byli również Polacy z Japonii. Byłem dumny, że byli u mnie. Oni kochają Polskę, tak jak ich dziadkowie i rodzice. Mam pewne wątpliwości odnośnie Karty Polaka, czy w tak bogatym kraju jak nasz, musi to być odpłatnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#MichałDworczyk">Przepraszam, że wejdę panu w słowo, proponuję takie uwagi ogólne zostawić sobie na koniec, a teraz jeżeli wobec konkretnego artykułu ma pan jakieś uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#MarekWalkiewicz">Dobrze, to ja może później. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#MichałDworczyk">To na końcu. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-104.1" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę dalej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#DamianCiarciński">Wnioskodawca lub jego wstępni repatriowali się lub zostali repatriowani z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na podstawie umów repatriacyjnych zawartych w latach 1944–1957 przez Rzeczpospolitą Polską albo Polską Rzeczpospolitą Ludową z białoruską republiką, ukraińską, Litewską Republiką Radziecką, do jednego z państw będących stroną tych umów. Tu jest znowu doprecyzowanie i dodanie słowa obok „repatriowali się”, „zostali repatriowani”. Założenie ustawy jest takie, aby umożliwić osobom polskiego pochodzenia łączność z Polską. Tutaj powstawała często dyskusja w konsulatach, czy „zostali repatriowani” odnosi się tylko do osób dorosłych, czy do małoletnich, to znaczy, że zostali repatriowani, być może ktoś nie chciał a został repatriowany. Jest to doprecyzowanie tego, że i ci, którzy zostali repatriowani, i sami siebie repatriowali, to się wpisywało w ducha ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#MichałDworczyk">Krótko mówiąc, jest to pewne uszczelnienie dostępu do Karty Polaka dla osób, które były innej narodowości i wyjechały, bo wybrały sobie życie właśnie w jednej z tych republik, o których pan Ciarciński powiedział, albo ze względu na swoją działalność prowadzoną przeciwko państwu polskiemu zostały repatriowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#DamianCiarciński">To też dotyczy takiej sytuacji, kiedy obywatele Ukrainy mogliby powołać się na obywatelstwo polskie swojego dziadka, który został repatriowany z Polski na Ukrainę, formalnie był obywatelem Polski, a więc podpadał pod tą ustawę i osoba, która de facto nie ma żadnego związku z polskością miała podstawę prawną do ubiegania się o Kartę Polaka. Chcemy ten element wyeliminować poprzez dodanie tego zapisu o wstępnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję bardzo. Proszę dalej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#DamianCiarciński">Kolejny punkt 14 art.19, dodanie wojewody. Dalej tak samo dotyczące wojewody. Punkt 17 art. 22 otrzymuje brzmienie: „Minister właściwy do spraw zagranicznych określi w drodze rozporządzenia wzór wniosku o przyznanie Karty Polaka, wzór Karty Polaka – i teraz – uwzględniając w szczególności dane, które muszą być zawarte we wniosku o wydanie Karty Polaka, oraz dane i informacje, jakie powinny być zawarte w Karcie Polaka, w tym zapis imienia i nazwiska zgodnie z dokumentem tożsamości wnioskodawcy, a także – i to jest ta zmiana – na wniosek wnioskodawcy z zapisem tych danych w języku polskim”. Sytuacja była taka, że podstawą dla konsula był zapis w zagranicznych dokumentach tożsamości, np. litewskich i nigdzie nie wynikało z żadnych przepisów możliwość zapisania też tych danych w języku polskim. Taka praktyka była, ale nie zawsze ona była stosowana i chcieliśmy uniknąć sytuacji kiedy ktoś przyznający Kartę Polaka mógłby się powołać na sytuację, że nie ma podstawy prawnej do zapisu również w polskim brzmieniu nazwisk i imion, a to stoi w głębokiej sprzeczności z ideą Karty Polaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#MichałDworczyk">Sam byłem świadkiem sytuacji, gdzie właśnie na Litwie jeden z posiadaczy Karty Polaka był bardzo rozgoryczony i rozżalony, bo mówił, że nie możemy naszych imion i nazwisk w dokumentach litewskich mieć zapisanych w języku ojczystym, a tutaj okazuje się, że konsul się nie zgodził na zapis po polsku. Także tutaj praktyka była taka, jak mówi pan Ciarciński, ale zdarzały się od niej odstępstwa, więc żeby przeciąć wszystko wprowadzamy ten zapis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#DamianCiarciński">Kolejne zapisy znowu dotyczą wojewody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#MichałDworczyk">Może finansowanie zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#DamianCiarciński">Tak, 20, Finansowanie zadań z budżetu państwa. Środki finansowe na realizację zadań określono w ustawie, finansowane z budżetu państwa pochodzą z rezerwy celowej budżetu państwa. Pomoc dla osób posiadających Kartę Polaka, podział rezerwy celowej na realizację zadań dokonuje minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym spraw zagranicznych. Świadczenia stanowiące realizację zadań określonych w ustawie finansowanych z budżetu państwa są wypłacane w danym roku budżetowym do kwoty rezerwy celowej budżetu państwa, pomoc dla osób posiadających Kartę Polaka. Minister właściwy do spraw zagranicznych określi w drodze rozporządzenia szczegółowy tryb postępowania w sprawach podziału rezerwy celowej budżetu państwa, pomoc dla osób posiadających Kartę Polaka, udzielania powiatowi dotacji celowych na realizację aktywizacji zawodowej osób posiadających Kartę Polaka, przekazywania staroście z budżetu wojewody środków finansowych na pokrycie wydatków związanych z udzieleniem osobom posiadającym Kartę Polaka pomocy. Wzór wniosku o udzielenie dotacji, uwzględniając oczywiście sprawność i ekonomikę postępowania oraz możliwość wyboru województwa lub kilku województw, które w danym roku budżetowym będą otrzymywały środki finansowe z podziału rezerwy celowej, a także możliwość preferencji kraju pochodzenia osoby posiadającej Kartę Polaka i tak dalej.</u>
          <u xml:id="u-113.1" who="#DamianCiarciński">Kolejny zapis, art. 2 nowelizacji dotyczy zmiany w ustawie o cudzoziemcach. W art. 60 ust. 1 po pkt 19 dodaje się pkt 19a w brzmieniu przybycia. Tam jest zapis o tym, że cudzoziemiec może otrzymać wizę w celu i tam jest wymieniona kategoria osób, które mogą otrzymać wizę, i tutaj dodajemy: „w celu przybycia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako członek najbliższej rodziny osoby przebywającej w Polsce na podstawie zezwolenia na pobyt stały uzyskanego na podstawie Karty Polaka”. Tu znowu z praktyki wynikało, że posiadacze Karty Polaka, ewentualnie ich małoletni, którzy również posiadali Kartę Polaka otrzymywali wizy i mogli udawać się do Polski. Natomiast problem był ze współmałżonkami, bądź też z dorosłymi dziećmi, dlatego chcemy umożliwić im przyjazd do Polski właśnie w związku z osiedleniem się na terytorium Polski, które uzyskuje się na podstawie Karty Polaka.</u>
          <u xml:id="u-113.2" who="#DamianCiarciński">Dalszy zapis brzmi: „Wydanie karty pobytu osobie o której mowa w art. 195 ustawy o cudzoziemcach, ust.1 pkt 3 następuje po dostarczeniu Karty Polaka”. Znowu wynikła konieczność zapisu wprost, ażeby posiadacz Karty Polaka, otrzymujący kartę stałego pobytu jednocześnie zwracał Kartę Polaka, żeby nie dochodziło do sytuacji, że posługuje się z jednej strony zezwoleniem na pobyt stały, z drugiej strony korzysta z ulg przysługujących posiadaczom Karty Polaka. Eliminujemy w ten sposób tą złą praktykę.</u>
          <u xml:id="u-113.3" who="#DamianCiarciński">W ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, w załączniku do ustawy część III ust. 1 dodaje się punkt w brzmieniu: „Posiadaczowi ważnej Karty Polaka zamierzającemu osiedlić się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”. Dotyczy zwolnienia z opłaty za wydanie karty stałego pobytu, która obecnie wynosi ponad 600 złotych. Chcemy aby posiadacze Karty Polaka zamierzający osiedlić się na terytorium Polski byli zwolnieni z takiej opłaty ponoszonej w urzędach wojewódzkich, bo tam składają wniosek o stały pobyt.</u>
          <u xml:id="u-113.4" who="#DamianCiarciński">W ustawie z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim dodaje się pkt 8 w brzmieniu: „Cudzoziemca przebywającego nieprzerwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej od roku na podstawie zezwolenia na pobyt stały, który uzyskał w związku z posiadaną Kartą Polaka”. Chodzi o możliwość uznania za obywatela polskiego, w tym przypadku cudzoziemca posiadacza Karty Polaka, który od roku czasu jest w Polsce na podstawie zezwolenia na pobyt stały. To jest to, o czym mówił pan przewodniczący, skrócenie tego okresu z trzech lat do roku.</u>
          <u xml:id="u-113.5" who="#DamianCiarciński">Dalsze zapisy dotyczą kadencji Rady do Spraw Polaków na Wschodzie, poprzednia Rada zostaje odwołana w momencie powołania nowej Rady, na podstawie zmienionych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-113.6" who="#DamianCiarciński">Art. 4c, w 2016 r., świadczenia stanowiące realizację zadań określonych w ustawie finansowanych z budżetu państwa są wypłacane do kwoty przeznaczonej w budżecie państwa i niewykorzystanej na pomoc dla repatriantów. Tu rok 2016 jest okresem przejściowym, w 2017 r. jest przewidziana rezerwa celowa na realizację tych zadań.</u>
          <u xml:id="u-113.7" who="#DamianCiarciński">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję za to omówienie. Może dodam jeszcze do tego artykułu 4c, że tutaj można być pewnym, że te środki będą, ponieważ w październiku tego roku została powiększona przez poprzedni rząd ta rezerwa do 30 mln zł. Biorąc pod uwagę, że w latach poprzednich oscylowała ona między 14 a 15 mln zł, a i tak środki były zwracane do budżetu, bo były niewykorzystywane, to można mieć pewność, że w tym roku tym bardziej te środki pozostaną wolne i będą mogły być wykorzystywane przy realizacji ustawy o Karcie Polaka.</u>
          <u xml:id="u-114.1" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, to jest to co proponujemy i co omówił pan Ciarciński w kolejnych artykułach. Teraz proszę najpierw panie posłanki i panów posłów o uwagi, czy to odnośnie konkretnych artykułów, czy ogólne, a potem poprosimy jeszcze o głos naszych gości. Bardzo proszę pani poseł Rozpondek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że to są takie wstępne założenia i również nie ma jeszcze uzasadnienia do projektu ustawy, czyli to jest początek naszego...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#MichałDworczyk">Nie do końca, doprecyzuję, to są konkretne zapisy, propozycje zapisów ustawowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#HalinaRozpondek">Tak, ale mówię, żeby był kompletny projekt, to jeszcze musi być uzasadnienie, w takim kontekście mówię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#MichałDworczyk">Tak. Zaczekaliśmy, czy dzisiaj nie wprowadzimy jakiś zmian, bo uzasadnienie musi być dostosowane merytorycznie do propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#HalinaRozpondek">Tak jest, i dlatego bardzo proszę, żeby w przygotowaniu uzasadnienia wziąć pod uwagę także opinię Związku Powiatów Polskich, bo część tych zadań, przynajmniej tych związanych już z osiedleniem się Polaków, czy też pracą, czy też aktywizacją zawodową spadnie na starostów. Są to wprawdzie zadania zlecone z administracji rządowej, tak to zrozumiałam, ale z praktyki samorządowca od wielu, wielu lat wiem, że różnie bywa z płatnością tych zadań zleconych. To nie będzie znowu takie trudne, bo starostowie jednak zajmują się tymi problemami, ale opinia byłaby dla nas bardzo ważna, opinia Związku Powiatów Polskich. Już nie mówię o innych organizacjach samorządowych, tylko o Związku Powiatów Polskich, to jedna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-119.1" who="#HalinaRozpondek">Druga sprawa, czy pan przewodniczący i prezydium nie zastawialiście się państwo nad tym, żeby powołać do tej ustawy, do tego projektu zmian w ustawie podkomisji. Jednak tych zmian jest sporo i taka analiza zarówno z Biurem Legislacyjnym, jak też analiza, osób, które się tym zajmują byłaby wskazana. To oczywiście to jest sugestia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję. Oczywiście zwrócimy się do Związku Powiatów Polskich z taką prośbą o opinię. Jak już podejmiemy uchwałę o podjęciu inicjatywy ustawodawczej, to wtedy powołamy podkomisję. To jest oczywiście dobry pomysł i bardzo za tą propozycję dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-120.1" who="#MichałDworczyk">Czy jeszcze parlamentarzyści chcieliby zabrać głos? Bardzo proszę, pan przewodniczący Ziemniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#WojciechZiemniak">Panie przewodniczący, wiele razy tutaj pojawia się organ jako wojewoda i czy teraz dodane zadania, które w tej chwili spadną na wojewodę, czy będą usankcjonowane tylko tą ustawą, czy jeszcze będzie trzeba dodać zmianę zakresu obowiązku wojewody, bo w tej chwili on tego nie ma? Jak to jest przewidziane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#MichałDworczyk">Już odpowiadam, przygotowywaliśmy te propozycje w konsultacjach z Biurem Legislacyjnym Kancelarii Sejmu oraz Biurem Prawnym Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Tutaj mamy opinię taką, że nie trzeba będzie żadnych innych zmian wprowadzać, zapisy, które są zaproponowane wyczerpują wszystkie potrzeby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#WojciechZiemniak">To jeszcze jedno, była mowa o finansach, ale już wspomniałem, z jednej strony są zabezpieczone są sprawy, ale z drugiej strony wiemy, że nastąpi uszczuplenie budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Czy to zostanie wyrównane ministerstwu? Czy są przewidziane koszty, które poniesie Ministerstwo Spraw Zagranicznych i czy to będą ich własne dochody, czy to będzie obniżone w budżecie? Jak to wygląda?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#MichałDworczyk">To znajdzie się w uzasadnieniu, tak jak powiedziałem, wystąpimy do MSZ z pytaniem w jakiej skali może to doprowadzić do uszczuplenia tych wpływów. Wydaje mi się, że w skali budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych będzie to absolutnie jakaś śladowa część. Pan dyrektor Tyciński, jeśli może coś więcej powiedzieć, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#WojciechTyciński">Ja tylko dwa słowa komentarza do tego pytania. Wszystkie dochody, które Ministerstwo Spraw Zagranicznych osiąga, a de facto są to dochody wynikające z pracy naszych konsulów, są zaliczane w poczet dochodów Skarbu Państwa. Poziom naszego budżetu w żaden sposób nie zależy od tego ile mamy z opłat wizowych, opłat konsularnych szeroko rozumianych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#MichałDworczyk">Oczywiście, ale i tak zwrócimy się z pytaniem, żebyśmy wiedzieli o jakich kwotach rozmawiamy. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-126.1" who="#MichałDworczyk">To w takim razie bardzo proszę pana ze Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#MarekWalkiewicz">Pół roku jestem prezesem wielkopolskiego oddziału. Znalazłem się na tej prezesurze stąd, że od 15 lat jestem w Wielkopolskiej Izbie Lekarskiej, jestem przewodniczącym Komisji do Współpracy Międzynarodowej, ze szczególnym ukierunkowaniem na wschód, ponieważ dzielę moich kolegów lekarzy polskiego pochodzenia w świecie, na tych którzy są po stronie wschodniej i na tych którzy są po stronie zachodniej. Koledzy po stronie zachodniej znaleźli się przeważnie z własnego wyboru, pojechali poprawić sobie byt, warunki pracy, osiedlili się w bogatych zachodnich krajach, zarówno w Europie, jak i w całym świecie. Natomiast ci po wschodniej stronie, zostali tam przez zawirowania historii i dlatego ich uważam, że są jakby pod szczególną moją opieką. Tak, że mam przyjaciół, przynajmniej od 15 lat, z tych wszystkich terenów, o których tu się dzisiaj mówi, ze szczególnym uwzględnieniem Białorusi, Ukrainy, Litwy, Mołdawii, również Gruzji, teraz ostatnio Rosji.</u>
          <u xml:id="u-127.1" who="#MarekWalkiewicz">Powiem, że starałem się zawsze na nich patrzeć z pewnym sentymentem, dlatego że mam niesamowite, tak jak teraz na to patrzę, ukorzenienie w tym kierunku. Przepraszam, że powiem o swoich osobistych sprawach. Po pierwsze, moja miejscowość rodzinna to są Walkiewicze pod Wołkowyskiem, skąd moją rodzinę wywieźli w 1939 r. na Sybir. Słyszałem na konferencji, jak byłem w Wilnie, od kolegi profesora z Katowic, który mówił, że na tych terenach zostali tam Polacy, jakby te tereny zostały wyzwolone przez Armię Radziecką, co mnie bardzo oburzyło, bo to wyzwolenie w przypadku mojej rodziny spowodowało, że zostali wywiezieni wszyscy na Sybir i ślad po nich zaginął. Natomiast ostatnie moje poszukiwania idą w tym kierunku, jak się trochę sytuacja rosyjska wyciszy, że do Irkucka pojadę, może ich tam znajdę. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-127.2" who="#MarekWalkiewicz">Po drugie, jak zacząłem tym tropem rodzinnym iść, to mnie to tak zaprowadziło daleko, proszę państwa, że aż nie mogę sam uwierzyć. W mojej rodzinie 350 lat temu Bazyli Walkiewicz poszedł z Polski, jest na to gramota w Petersburgu, zapiski są u cara Piotra I, poszedł do wojska zaporoskiego, gdzie został chorążym. Syn jego Piotr, również chorąży wojska zaporoskiego, to oprócz tego, że nosił flagę, to również zarządzał budżetem na Zaporożu. Żeby tutaj wam dokuczyć to powiem również tak, przepraszam, że tak to sformułowałem, wnuk tego Bazylego, który przyjął imię kościelne, świeckie Zosima, wymyślił Ławrę Kijowsko-Peczerską w Kijowie. Jak jestem niedaleko Majdanu, to tam na tym wzgórzu, jak widzicie, te złote bazyliki, to tam batiuszki jak słyszą, że ja jestem Walkiewicz i się pytają tylko czy z tych Walkiewiczów, to wszystko mam pozbierane. To jest niesamowite, ktoś taki w mojej rodzinie, który wymyślił te ławry, te złote kopuły, to wszystko. Drukował książki wtedy do młodzieży ukraińskiej. Za tym są ślady takie, że w skarbcu są złote kielichy, są złote szaty liturgiczne. Z kolei tutaj sięgając bliżej...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#MichałDworczyk">Przepraszam bardzo, dziękuję za to świadectwo, ale zmierzajmy do pytania albo sugestii dotyczącej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#MarekWalkiewicz">Już kończę, już tylko to. W każdym razie chciałem powiedzieć tylko tyle, mam takie tylko uwagi robocze, bo tu bym...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#MieczysławKazimierzBaszko">Pieniądze zarabiał tam, znaczy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#MarekWalkiewicz">Zarabiali, zarabiali, do mojej rodziny należało 25 miejscowości, które są w tej chwili 200 km od Moskwy, to są te tereny. Dobrze, teraz tak, uwagi tylko takie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#MichałDworczyk">Przewodniczący Ziemniak sygnalizuje, że na pociąg się spóźni jeszcze chwila, w związku z tym...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#MarekWalkiewicz">Dobrze, bardzo przepraszam. Chciałem tylko powiedzieć, że mam takie uwagi zupełnie na bieżąco. Organizowałem i uczestniczyłem, czy obserwowałem, jak była próba przesiedlenia czy pozyskania tych Polaków z Dniepropietrowska, tam z Doniecka te dzieci z tymi matkami miały tutaj przyjść pod nasze skrzydła w zeszłym roku na święta. Mam też pod opieką polskiego pochodzenia lekarzy, którzy próbowali tutaj na jakieś staże przyjść, jakieś tutaj odbywać praktyki i mam podsumowujący taki wniosek. Mam takiego Pawła Gudysenkę, którego mama od kilku lat jest w Dniepropietrowsku, próbował mnie poprosić, żeby mógł mieć u nas staż. Próbowałem się tym tematem zainteresować w zeszłym roku na gwiazdkę i okazało się, że już mi podziękował, ponieważ, słuchajcie państwo, on się podłączył pod grupę czeską, poznał dziewczynę czeskiego pochodzenia, a Czesi taki mały kraj, wzięli wszystkich, co tylko wyrazili chęć i ochotę, którzy chcieli uciec stamtąd, żeby iść do cywilizacji. Po prostu pod Czechy się podłączyli, cała duża grupa kilkutysięczna poszła tam. A u nas był problem z dziećmi, 40. dzieci z matkami, które by tu miały być na ferie. Jak słyszałem, że ministerstwo ma problemy finansowe, że trzeba się zebrać, budżet utworzyć, było mi bardzo przykro to słyszeć. Także taki tylko sygnał. Jeszcze będę na pewno kiedyś głos zabierał, na razie tyle. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#MichałDworczyk">Serdecznie dziękuję. Tym głosem przeszliśmy do spraw bieżących, jak rozumiem. Czy w sprawach bieżących są jeszcze jakieś wypowiedzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#MarekWalkiewicz">Przepraszam, no i zwolnienie z opłat za Kartę Polaka, to jest chyba jakieś nieporozumienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#MichałDworczyk">Tak, to jest uwzględnione. Dziękujemy.</u>
          <u xml:id="u-136.1" who="#MichałDworczyk">W sprawach bieżących powiem o dwóch sprawach, które podejmowała pani poseł Fabisiak, czyli temat szkoły polskiej w Atenach i konsulatu w Kolonii, MEN i MSZ odpowiedziały. Odpowiedzi dla osób zainteresowanych macie państwo w swoich iPadach. Nie będziemy teraz tego szerzej omawiać.</u>
          <u xml:id="u-136.2" who="#MichałDworczyk">Jeśli nie ma innych spraw, postulatów, serdecznie państwu dziękuję. Do zobaczenia 16., najpierw na konferencji, a potem na Komisji.</u>
          <u xml:id="u-136.3" who="#MichałDworczyk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>