text_structure.xml
26.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dzień dobry. Witam bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyMeysztowicz">Porządek dzienny obejmuje pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności (druk nr 2431). Witam serdecznie osobę, która uzasadni projekt. Witam pana senatora Antoniego Szymańskiego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyMeysztowicz">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. W związku z tym, panie senatorze, bardzo proszę. Oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AntoniSzymański">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, panie i panowie posłowie, mam zaszczyt w imieniu Senatu zaprezentować projekt ustawy dotyczącej marnowania żywności. Będę starał się to robić krótko, ale najpierw zaznaczę, że ten projekt został przyjęty przez Senat w zgodności. O ile dobrze pamiętam, bodaj jeden głos był wstrzymujący się.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AntoniSzymański">Staraliśmy się tak pracować nad tym projektem, aby wszystkie zainteresowane strony były z niego zadowolone, tzn. strona związana z handlem, ale także organizacje pozarządowe, które miałyby odbierać tę marnowaną żywność. Myślę, że takie propozycje przepisów, które byłyby bardzo życzliwe dla wszystkich stron, udało nam się wprowadzić. Szkoda, że dzisiaj nie ma podczas posiedzenia Komisji właśnie przedstawicieli handlu, a także organizacji pozarządowych, ale myślę, że w dalszych pracach to będzie możliwe. Chciałbym powiedzieć, że odbyliśmy właściwie kilka bardzo poważnych debat z udziałem kilkudziesięciu uczestników. Nie zamykaliśmy się tutaj na uwagi zarówno ze strony przedstawicieli handlu, jak i organizacji pozarządowych. Długo i cierpliwie było to konsultowane.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AntoniSzymański">Szanowni państwo, marnowanie żywności to oczywiście istotny problem środowiskowy, ekonomiczny i etyczny. Nie tylko budzi to kontrowersje etyczne ze względu na to, że z jednej strony marnujemy dużo żywności, a z drugiej strony są osoby, które są niedożywione, ale zwiększa też emisję gazów cieplarnianych czy zużycie energii i powoduje nadmierną eksploatację zasobów naturalnych, w tym wody pitnej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AntoniSzymański">Jaka jest skala marnowania żywności? Według szacunków Komisji Europejskiej z 2012 r. w Unii Europejskiej marnuje się 89 mln ton żywności rocznie, tj. 179 kg na osobę, co powoduje koszty oszacowane w 2012 r. na około 143 mld euro. Z kolei według danych Eurostatu z 2006 r. (wcześniejszych czy późniejszych nie mamy) w Polsce marnuje się około 9 mln ton żywności rocznie. W przeliczeniu na statystycznego mieszkańca, Polska jest na piątym miejscu w UE pod względem marnowanej żywności, co oznacza w kilogramach, 235 kg na osobę. Z danych Polskiej Federacji Banków Żywności wynika, że w 2015 r. za pośrednictwem polskich banków żywności przekazano 65 tys. ton żywności. Tak więc w stosunku do marnowanej żywności ta przekazana liczba ton jest wymowna i pokazuje, że warto tutaj czynić starania, żeby większa ilość żywności była przekazywana.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AntoniSzymański">Problematyce marnowania żywności poświęcona jest rezolucja Parlamentu Europejskiego z 19 stycznia 2012 r. „Jak uniknąć marnotrawienia żywności: strategie na rzecz poprawy wydajności łańcucha żywnościowego w Unii Europejskiej”. W dokumencie tym PE wskazuje na konieczność podjęcia działań minimalizujących zjawisko marnowania żywności, wymiany doświadczeń i praktyk przez wszystkie kraje członkowskie, jak również współpracy międzysektorowej w łańcuchu rolno-spożywczym. We wspomnianej rezolucji PE zwrócił się do KE o przyjęcie konkretnych środków zmierzających do zmniejszenia marnotrawstwa żywności o 50% do 2025 r. Próbujemy to realizować wcześniej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AntoniSzymański">Zamiarem projektodawcy jest wprowadzenie unormowań stanowiących właściwe środki do realizacji celu, jakim jest przeciwdziałanie marnowaniu żywności. Inicjatywa w zakresie ograniczenia marnowania żywności wpisuje się w koncepcję gospodarki o obiegu zamkniętym. Senat uznał, że obecnie w Polsce brak jest wystarczających regulacji w zakresie przeciwdziałania marnowaniu żywności. Dostrzega oczywiście istnienie, w tym zakresie, przepisów podatkowych polegających na zwolnieniu od podatku od towarów i usług darowizn dokonywanych przez producentów, których przedmiotem są produkty spożywcze (z wyjątkiem napojów alkoholowych). Zostały one rozszerzone z dniem 1 października 2013 r. o dystrybutorów żywności i obecnie obejmuje wszystkich podatników dokonujących takich darowizn.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AntoniSzymański">Projektowana ustawa koncentruje się na sektorze dystrybucji z uwagi na to, że występujące udogodnienia podatkowe są wykorzystywane głównie przez producentów żywności. Nadto sektor dystrybucji, a szczególnie duże sklepy o powierzchni handlowej powyżej 250 m² cechuje znaczący potencjał do ograniczenia zjawiska marnowania żywności, gdyż tak duża skala ułatwia logistykę przewozu żywności do banków żywności, a infrastruktura techniczna pozwala na sprawną identyfikację żywności, dla której upływa termin przydatności do spożycia przy zachowaniu ciągłości łańcucha chłodniczego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AntoniSzymański">Projektowana regulacja otwiera możliwość przed przedsiębiorcami prowadzącymi sprzedaż żywności w jednostkach handlowych o powierzchni powyżej 250 m², w których przychody ze sprzedaży środków spożywczych stanowią co najmniej 50% przychodów ze sprzedaży wszystkich towarów. Jest to możliwość podjęcia działań zmierzających do zapobiegania marnowaniu żywności, tworząc mechanizm przekazywania nieodpłatnie niesprzedanych produktów żywnościowych, z zastosowaniem dotychczasowych ulg.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AntoniSzymański">Projektowana ustawa wprowadza regulacje określające obowiązki sprzedawców w zakresie przeciwdziałania marnowaniu żywności, których celem jest redukcja negatywnych skutków społecznych, środowiskowych i gospodarczych wynikających z marnowania żywności.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AntoniSzymański">W art. 2 projektu ustawy w słowniczku wprowadza się definicje marnowania żywności, żywności na cele społeczne i sprzedawcy żywności, a także definicję organizacji pozarządowej. Zwrócę tylko uwagę, że tu chodzi o żywność, która nie byłaby przeterminowana, która byłaby zdrowa, certyfikowana w sposób prawidłowy. To jest również ujęte w definicjach, o których wspomniałem.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#AntoniSzymański">Zgodnie z przepisem art. 3 sprzedawca żywności jest obowiązany do zawarcia z organizacją pozarządową umowy dotyczącej przekazywania żywności na cele społeczne. Umowa powinna być zawarta w formie pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności. W art. 3 zawarto katalog elementów koniecznych, które powinny zawierać umowy dotyczące nieodpłatnego przekazywania żywności na cele społeczne.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#AntoniSzymański">W art. 4 nakłada się na sprzedawców żywności obowiązek przeprowadzania w jednostkach handlowych kampanii edukacyjno-informacyjnych w zakresie racjonalnego gospodarowania żywnością oraz przeciwdziałania marnowaniu żywności, przy włączeniu organizacji pozarządowych w proces propagowania racjonalnego gospodarowania żywnością wśród społeczeństwa. Zgodnie z art. 4 na kampanie można będzie przeznaczyć nie więcej niż 20% środków pochodzących z opłaty, zaś w myśl art. 5 opłata za marnowanie żywności zostanie pomniejszona przez sprzedawcę żywności o koszty poniesione na omawiane kampanie.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#AntoniSzymański">Przepisy art. 5 projektu ustawy przewidują obowiązek ponoszenia przez sprzedawców żywności opłaty za marnowanie żywności. Opłata taka jest ustalana poprzez pomnożenie jednostkowej stawki przez masę marnowanej żywności. Podstawę obliczenia opłaty stanowi masa marnowanej żywności w kilogramach. Wprowadzono występującą powszechnie zasadę samonaliczania. Obowiązany podmiot sam ustala wysokość opłaty i wnosi należną opłatę. Środki pochodzące z opłaty przekazywane są organizacjom pozarządowym, z którymi sprzedawcy żywności zawarli umowy dotyczące nieodpłatnego przekazywania żywności na cele społeczne.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#AntoniSzymański">Mając na uwadze to, że pomimo dołożenia należytej staranności przy wdrażaniu rozwiązań ograniczających marnowanie żywności po stronie sprzedawców żywności mogą występować rozmaite komplikacje, chociażby ze względu na rodzaj dystrybuowanych artykułów żywnościowych, przewidziano regulację, zgodnie z którą opłaty nie ponosi się od 10% masy marnowanej żywności. Podstawę obliczenia opłaty stanowi zatem 90% masy marnowanej żywności w kilogramach. Nadto sprzedawca żywności w oparciu o kolejne ustępy art. 5 będzie uprawniony do pomniejszenia opłaty odpowiednio o koszty poniesione na prowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnych oraz koszty wykonania umowy dotyczącej przekazywania żywności na cele społeczne. W myśl art. 5 sprzedawca żywności będzie miał obowiązek zamieszczania informacji o wysokości należnej opłaty lub o wartości żywności przekazywanej organizacjom pozarządowym.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#AntoniSzymański">W art. 6 projektu ustawy przewiduje się, że środki pochodzące z opłaty mogą być wykorzystane przez organizację pozarządową na wykonywanie zadań publicznych w zakresie określonym w art. 2 ustawy, a także na pokrywanie kosztów administracyjnych. To przy założeniu, że na koszty administracyjne organizacja może przeznaczać nie więcej niż 20% środków z opłaty. W projekcie wprowadzono nadto obowiązek przekazywania przez organizację pozarządową sprzedawcy żywności – zgodnie z art. 5 – pisemnej informacji dotyczącej wykorzystania środków pochodzących z opłaty.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#AntoniSzymański">W projektowanych przepisach art. 8 – 10 uregulowano zasady nakładania kar pieniężnych za niewykonanie obowiązków wynikających z ustawy. Kary pieniężne mają charakter kar administracyjnych. Organem właściwym do wymierzania kar pieniężnych będzie wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej, który jest właściwy ze względu na miejsce prowadzenia przez sprzedawcę żywności działalności w zakresie sprzedaży żywności. Wpływy z tytułu kar pieniężnych będą stanowić dochód budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#AntoniSzymański">Zgodnie art. 15 projektu w okresie 2 lat od dnia wejścia ustawy w życie wprowadzane nią obowiązki dotyczyć będą jedynie sprzedawców żywności, którzy prowadzą przedsiębiorstwo spożywcze w zakresie sprzedaży żywności w co najmniej jednej jednostce handlu detalicznego lub hurtowego o powierzchni sprzedaży przewyższającej 400 m². Projektowana regulacja przewiduje, że sprzedawca żywności jest obowiązany do zawarcia pierwszej umowy dotyczącej nieodpłatnego przekazywania żywności na cele społeczne w terminie 5 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#AntoniSzymański">Art. 17 wprowadza okres przejściowy w zakresie obliczania opłaty za marnowanie żywności. W pierwszym roku obowiązywania nowych przepisów podstawę obliczenia opłaty stanowić będzie 80% masy marnowanej żywności w kilogramach.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#AntoniSzymański">W myśl art. 18 projektowanej ustawy prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów po 18 miesiącach obowiązywania ustawy przedstawi Sejmowi i Senatowi ocenę jej funkcjonowania, w szczególności w zakresie zasadności i skuteczności rozwiązań, które są w niej przewidziane.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#AntoniSzymański">Przewiduje się, że wejście w życie projektowanej ustawy nastąpi po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów odnoszących się do opłaty za wytwarzanie odpadów oraz przepisów dotyczących administracyjnych kar pieniężnych, które mają wejść w życie pierwszego dnia, szóstego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#AntoniSzymański">To z mojej strony tyle. Chciałbym zwrócić uwagę, że proponujemy w pewien sposób kaskadowe dochodzenie do finału, czyli żeby najpierw zacząć od sklepów naprawdę wielkopowierzchniowych, tak żeby przez 2 lata system się ułożył, żebyśmy mogli go dokładnie sprawdzić, a dopiero potem, żeby weszły również w rachubę sklepy o mniejszej powierzchni, ale jednak duże, bo o powierzchni 250 m². Również jeżeli chodzi o obliczanie masy marnowanej żywności, to też dochodzimy do 90% stopniowo od 80%. Uważamy, że ważne jest w tej sprawie, żeby wszyscy partnerzy mieli poczucie pewnej życzliwości i żeby chcieli w tym uczestniczyć. Mamy też świadomość tego, że żywność marnuje się w rozmaitych miejscach, ale szczególnie w gospodarstwach domowych, jednak oczywiście wiemy też, że to przekazywanie na większą skalę jest możliwe tylko ze sklepów i to sklepów wielkopowierzchniowych, więc tym się kierowaliśmy, proponując tego rodzaju przepisy. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, panie senatorze. Chciałem tylko zgłosić taką uwagę, że nieobecność strony społecznej wynika z tego, że został wprowadzony zakaz wejścia do Sejmu, a nawet dla osób, które dosyć często bywają tutaj na posiedzeniach Komisji i przedstawiają stanowisko organizacji pozarządowych i czynnika społecznego. Ubolewamy nad tym. W związku z tym będę dzisiaj składał wniosek o powołanie podkomisji i mam nadzieję, że ta podkomisja będzie mogła już pracować razem z przedstawicielami tych, których najbardziej to dotyczy, przede wszystkim właśnie przedstawicielami tych, którzy będą musieli organizować zbiórkę tej żywności.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyMeysztowicz">Chciałem panu senatorowi bardzo serdecznie podziękować, jak i podziękować Senatowi, że się pochylił nad tą rzeczą, dlatego że rzeczywiście jest to problem. Uważam, że Polska nie powinna dopuszczać do tego, żeby żywność się marnowała w sytuacji, w której niestety wiele osób cierpi na brak tej żywności.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JerzyMeysztowicz">Proszę państwa, otwieram dyskusję, tylko – tak jak mówię – szkoda, że nie ma czynnika społecznego. Myślę, że ta dyskusja merytoryczna tak naprawdę odbędzie się na posiedzeniu podkomisji, ale bardzo proszę. Pani poseł Janyska pierwsza się zgłosiła.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, dzień dobry. Chciałam powiedzieć to samo, co pan przewodniczący, żeby pan senator nie miał właśnie takiego wrażenia, że być może strona społeczna zignorowała tę ustawę. Jednak udało się, bo jest tutaj pani, która jest przedstawicielką Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD), a weszła tylko dlatego, że ma stałą przepustkę, więc jest jedna osoba. To tylko tyle chciałam tutaj dopowiedzieć, jak i jeszcze to, że ustawa jest bardzo potrzebna. Znam ją również z etapu prac w Senacie, ponieważ się tym interesowałam, łącznie z senatorem, który jest z mojego okręgu. To bardzo potrzebna i bardzo dobra ustawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Pan Paweł Kobyliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełKobyliński">Zadam może takie bardziej merytoryczne pytanie. Panie senatorze, czy wprowadzając okres dochodzenia do tych powierzchni sklepów, które będą zobowiązane do przestrzegania tej ustawy, nie boi się pan, że jeśli wprowadzimy tutaj jakieś takie ograniczenie, że powyżej 400 m²... Czy nie będzie takiego problemu jak z podatkiem od handlu? Tam też na samym początku miały być wszystkie, później miało to być zmienione, ponieważ miała być większa powierzchnia, to okazało się, że jest niezgodne z konstytucją bądź prawem unijnym. Czy sprawdzali państwo to rozwiązanie pod tym kątem? To jest pierwsza sprawa.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PawełKobyliński">Drugą sprawą jest to, że chciałbym tutaj spytać o kampanie edukacyjne. Chciałbym panu senatorowi powiedzieć, że generalnie te kampanie w sklepach to jest fikcja. Tutaj podam informację. Z doświadczenia dotyczącego kampanii, jeśli chodzi np. o zużyte baterie, sprzęt elektryczny, tego naprawdę nigdzie nie ma, nigdzie tego nie widać. Mało kto o tym wie. To kosztuje jakieś pieniądze. Może warto byłoby jednak zrezygnować z tego zapisu, tylko w 100% skupić się na samym rozwiązaniu. Jednak rozumiem, że to są tylko takie uwagi i państwo będą pracować nad tym już w podkomisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AntoniSzymański">W pierwszej kwestii, czyli uczestnictwa czynnika społecznego, ale również przedstawicieli rozmaitych instytucji, bardzo dbaliśmy w Senacie o to, żeby wszystkie strony mogły się wypowiedzieć. Dlatego że jest ważne, żeby wszystkich włączyć w ten projekt, żeby nie mieli poczucia narzucania pewnych rozwiązań, ale żeby mieli poczucie, że uczestniczą w czymś istotnym, ważnym i rozwiązują ważny problem społeczny. Mam nadzieję, że te ograniczenia, które są wprowadzone, są czasowe i że Komisja będzie w taki sposób mogła pracować. To pierwsza sprawa.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AntoniSzymański">Druga sprawa. Mamy świadomość tego, że pewna część żywności jest już przekazywana organizacjom pozarządowym, ale ten strumień będzie większy. Wobec tego obie wysoko układające się strony, czyli handel i organizacje pozarządowe, muszą się stopniowo do tego przygotowywać. Po stronie organizacji pozarządowych to oznacza dobre magazyny, które zawierają chłodnie itd., bo te towary, które one będą przekazywać, czy instytucjom, czy osobom, które tego potrzebują, muszą być towarami pełnowartościowymi, prawda? Wobec tego fakt, że zaczynamy jakby od rzeczywiście tych sklepów, gdzie jest najłatwiej to zorganizować, jak również transport, jest zasadny. Proponujemy tu 2 lata, a państwo przemyślą, czy to jest okres właściwy po to, żeby dojść do tego. To również były propozycje ze strony przedstawicieli handlu, żeby właśnie w taki sposób postępować.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AntoniSzymański">Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem to pytanie. Widzę, że nie. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PawełKobyliński">Chodzi mi o to, czy sprawdzaliście, czy to jest zgodne – nie wiem – z konstytucją czy z prawem unijnym, że w ogóle można wprowadzić taką gradację.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AntoniSzymański">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełKobyliński">To jest jakby clou mojego pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AntoniSzymański">Mogę tylko powiedzieć, że...</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PawełKobyliński">Nie, że samo meritum.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AntoniSzymański">Ponieważ kilka komisji nad tym pracowało – zarówno Komisja Ustawodawcza, jak i Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, bo tam się narodził ten projekt – tutaj przedstawiciele prawni Senatu nie zgłaszali żadnych uwag, że mogą być tego typu zastrzeżenia. Ze strony Ministerstwa Środowiska, które aktywnie uczestniczyło w pracach oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi również nie było tego rodzaju uwag. Zakładam więc, że gdyby pana zastrzeżenia czy uwagi były słuszne, to one byłyby zgłaszane ze strony legislatorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani przedstawicielka POHiD.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DobrawaBiadun">Dziękuję. Dobrawa Biadun, bardziej Konfederacja Lewiatan, ale działam tutaj też z ramienia POHiD.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#DobrawaBiadun">Szanowni państwo posłowie, chciałam zwrócić uwagę, że my z pewną ostrożnością podchodzimy zawsze do takich przepisów, które nakładają pewne obostrzenia na przedsiębiorców. Rozumiemy skalę marnowania żywności i też chcemy jakoś podejść do tego konstruktywnie, dlatego bardzo nas cieszy takie podejście, że jest okres przejściowy.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#DobrawaBiadun">Oczywiście w dalszych pracach pozwolimy sobie również zwrócić uwagę na to, że jednak ten okres przejściowy powinien być powiązany z wielkością, z powierzchnią przedsiębiorców. Mamy w projekcie 250 m², natomiast chcielibyśmy zwrócić uwagę i zaproponować, żeby jednak podwyższyć tę powierzchnię do 400 m², a w okresie przejściowym nawet do 1 tys. m², ponieważ nasze analizy wskazują, czego jednak się obawiamy, że te średnie przedsiębiorstwa mogą sobie nie poradzić, żeby w tym okresie znaleźć odpowiednie podmioty, które – tak jak już pan senator słusznie zwrócił uwagę – będą przygotowane do tego, aby odbierać taką ilość żywności. Szczególnie nam chodzi tutaj o żywność, która wymaga warunków chłodniczych. My tutaj najbardziej się obawiamy tego, że przekażemy towar pełnowartościowy, oczywiście w datach dostępności, a ten łańcuch zimny zostanie zerwany, więc dla nas będzie to ważne, żeby jednak zawrzeć umowy z profesjonalnymi podmiotami.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#DobrawaBiadun">Będziemy też prosić o rozważenie jednak wprowadzenia równości pomiędzy podmiotami, bo z jednej strony nakłada się na przedsiębiorców obowiązki związane z tym, że jeżeli ktoś nie przekaże tej żywności, to wtedy będzie musiał płacić pewne sankcje karne, natomiast nie ma jakby takiej równowagi po drugiej stronie. Obawiamy się tego i mamy takie doświadczenia, niestety, że czasami podmioty, z którymi mamy już na dzisiaj umowy, nie zawsze mogą tę żywność przyjąć od nas, czasami z różnych powodów. Nie chcemy, żeby na nas ciążyła cała odpowiedzialność za to, że tej żywności nie możemy po prostu przekazać fizycznie. Dlatego będziemy też prosić i apelować o uszczegółowienie niektórych przepisów.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#DobrawaBiadun">Pozwoliliśmy sobie wczoraj przekazać już wstępnie nasze propozycje. Mam nadzieję, że będziemy tutaj dalej w takiej dobrej atmosferze rozmawiać i dyskutować. Mam też nadzieję, że będzie druga strona, że będziemy mogli znaleźć złoty środek. Za dotychczasowe prace w Senacie faktycznie bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Rzeczywiście ten problem się pojawił, dlatego że nie chcielibyśmy doprowadzić do sytuacji, kiedy będziemy karać podmiot tylko dlatego, że inny podmiot nie zrealizował swoich zobowiązań. Myślę, że podczas prac w podkomisji uda się wypracować taki kompromis.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JerzyMeysztowicz">W tym momencie zamykam dyskusję. Zakończę pierwsze czytanie projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JerzyMeysztowicz">Wnoszę o powołanie podkomisji do rozpatrzenia tego projektu. Myślę, że ta podkomisja powinna zacząć pracę w momencie, kiedy zostanie odblokowana możliwość wejścia do Sejmu i uczestnictwa w posiedzeniach podkomisji czynnika społecznego, bo to jest rzeczywiście bardzo istotne akurat w kwestii tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę, tutaj już mam zgłoszenia do podkomisji. Pozwolą państwo, że przeczytam. Pan poseł Paweł Grabowski, Kukiz’15. Pan Mieczysław Kasprzak z klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego i Unii Europejskich Demokratów zgodził się brać udział. Pan Paweł Kobyliński z Nowoczesnej, pani poseł Marta Golbik, pan poseł Michał Stasiński i reprezentujący Prawo i Sprawiedliwość pan poseł Jan Warzecha... Pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MartaGolbik">Zmiana. Zamiast mnie jest pani poseł Aldona Młyńczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyMeysztowicz">Okej. Jeśli chodzi o PiS, panowie posłowie Jan Warzecha, Wojciech Murdzek, Antoni Duda i Jarosław Gonciarz. To taka informacja od pani przewodniczącej, więc zakładam, że jest zgoda. Już tylko wpiszę tutaj panią Aldonę Młyńczak.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JerzyMeysztowicz">Czy jest sprzeciw wobec takiego składu podkomisji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JerzyMeysztowicz">W związku z tym, bardzo proszę, powołujemy podkomisję w składzie, który przedstawiłem.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JerzyMeysztowicz">Na tym zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju. Bardzo proszę osoby, które są w podkomisji, o pozostanie, żeby podkomisję ukonstytuować i wybrać przewodniczącego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>