text_structure.xml
33.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju. Będziemy rozpatrywać i opiniować dla Komisji Finansów Publicznych rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016 (druk nr 146) w zakresie: 1) część budżetowa 20 – Gospodarka (tu będzie osiem punktów); część budżetowa 49 – Urząd Zamówień Publicznych; część budżetowa 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz część 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie poszczególnych działów. Otrzymaliście państwo porządek dzienny. Jest prośba do państwa z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, abyśmy troszeczkę zmienili porządek i pierwszym punktem naszego posiedzenia było sprawozdanie oraz plan finansowy Polskiej Agencji Kosmicznej. Czy są jakieś uwagi dotyczące tej zmiany? Jeśli nie, to prosiłbym o jej przyjęcie. Czy generalnie do całego porządku dziennego są jakieś uwagi? Jeśli nie usłyszę to uznaję, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyMeysztowicz">Pozwólcie państwo, że przywitam naszych gości: dyrektor generalną Urzędu Zamówień Publicznych – panią Izabelę Jakubowską, pana ministra Pawła Szrota – zastępcę szefa KPRM, panią Grażynę Grzyb – dyrektora departamentu Ministerstwa Finansów, pana Adama Jassera – prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz pana ministra Tadeusza Kościńskiego z Ministerstwa Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyMeysztowicz">Pozwólcie państwo, że zaczniemy od części budżetowej 20 – Gospodarka. Tak, zaczniemy od pkt 8. Bardzo proszę, referuje pan minister Paweł Szrot. Bardzo proszę, Polska Agencja Kosmiczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PawełSzrot">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, bardzo dziękuję za przesunięcie w porządku obrad. Postaram się krótko, bo czeka MR. PAK jest instytucją względnie nową. Została powołana ustawą z dnia 26 września 2014 r. o Polskiej Agencji Kosmicznej. Jest ona agencją wykonawczą w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych i zgodnie z art. 21 tej ustawy podstawą gospodarki finansowej agencji wykonawczej jest roczny plan finansowy, który obejmuje: przychody z prowadzonej działalności, dotacje z budżetu państwa, zestawienie kosztów, wynik finansowy, środki na wydatki majątkowe, środki przyznane innym podmiotom, stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku oraz stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PawełSzrot">Projekt planu finansowego na 2016 r., który w tym momencie omawiamy, przewiduje, że PAK uzyska przychody na poziomie 9500 tys. zł. Jest to suma właściwie zbliżona do przychodów ujętych w ustawie budżetowej na rok poprzedni, przekracza ją o 4,4%. Podstawową pozycją jeśli chodzi o przychody Agencji stanowi dotacja budżetowa z budżetu państwa i jest przyznana w wysokości 9100 tys. zł. Pozostałe przychody Agencji zaplanowane są na poziomie 400 tys. zł. Jeśli chodzi o koszty funkcjonowania Agencji, projekt planu finansowego Agencji na 2016 r. przewiduje koszty w kwocie 9500 tys. zł i również są one na poziomie bardzo zbliżonym do 2015 r., też przekraczają go o 4,4%. Główną pozycję w kosztach stanowią wynagrodzenia, ogółem w wysokości 5700 tys. zł, w tym wynagrodzenia osobowe w wysokości 4270 tys. zł, wynagrodzenia bezosobowe w wysokości 1100 tys. zł, pozostałe wynagrodzenia w wysokości 30 tys. zł, natomiast pochodne od wynagrodzeń są zaplanowane na 900 tys. zł. Wynagrodzenia wraz z kosztami pochodnymi, o których mówiłem przed chwilą, wynoszą ok. 70% ogółu kosztów Agencji. Środki na wydatki majątkowe zaplanowano w planie finansowym w ramach dotacji celowej w wysokości 900 tys. zł z przeznaczeniem na zakupy inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PawełSzrot">Jak widzimy, planowane przychody właściwie w całości pokrywają planowane koszty, czyli Agencja jest zbilansowana i właściwie na tym chciałbym skończyć. Podkreślam, że plan finansowany Agencji został przygotowany w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z wydanych nakładów oraz w sposób umożliwiający terminową realizację zadań Agencji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Czy ktoś chciałby zabrać głos, ewentualnie zadać pytanie? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechMurdzek">Tak jak rozpatrujemy różne jednostki, to Agencja wygląda wyjątkowo skromnie, jeśli chodzi o przyszłą perspektywę. Pytanie – czy rzeczywiście nie robiliście państwo bardziej ambitnego planu patrząc na perspektywę najbliższych lat dotyczącą innowacyjności i możliwość pozyskiwania środków unijnych? Mamy szereg instytucji, które mają do wykorzystania sporo środków w najbliższej perspektywie i wydaje się, że wykorzystanie Agencji jako siły napędowej dla gospodarki w obszarze innowacyjności mogłoby być ambitniejsze. Czy nie pozwalają dotychczasowe finanse i ich podnoszenie drobnymi skokami na poziomie inflacji, czy rzeczywiście są ograniczenia, które sprawiają, że potencjał jest postrzegany dosyć skromnie (według mojej oceny)?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełSzrot">Panie pośle, jak już mówiłem, PAK jest instytucją nową. W zeszłym roku znajdowała się jeszcze w stanie organizacji. Przygotowała plan finansowy, który został uzgodniony jeszcze za poprzedniej kadencji Sejmu RP. Agencja przedstawia również plan wieloletni i są tam określone zadania długofalowe w dalszej perspektywie. Agencja może oczywiście uczestniczyć w wykorzystaniu środków unijnych. Może obecny pan prezes chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekBanaszkiewicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Kontynuując, Agencja oczywiście ma na myśli to, żeby wspierać cały sektor. Kiedyś już mówiłem w innej Komisji, że w tej chwili budżet całego sektora kosmicznego w Polsce jest rzędu 300000–400000 tys. zł, wliczając w to wszystkie kontrybucje ze składki ESA, z funduszy unijnych, z projektów narodowych, więc budżet Agencji rzeczywiście nie waży za dużo w całym zestawieniu. Agencja mimo tego, że budżet jest rzeczywiście dosyć dobrze skrojony i skromny, ma duże plany, żeby się jednak rozwijać i myślę, że w 2017 r. będziemy chcieli pokazać, iż w 2016 r. osiągnęliśmy stan pełnej operacyjności i potrafimy realizować dużo projektów na rzecz administracji, przede wszystkim obronności.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarekBanaszkiewicz">Żeby jeszcze powiedzieć państwu, jakie są główne wektory działalności, to w dziedzinie obronności prowadzimy studia wykonalności, np. na satelitę radarowego, na sprawy związane z obserwacją obcych satelitów, a w przyszłości także na telekomunikacyjne aspekty działalności kosmicznej, czyli transpondery, może satelitę telekomunikacyjnego. Druga oś to jest wspieranie administracji, czyli projekty pilotażowe dla ministerstw. Był bardzo dobry odzew ze strony ministerstw, dostaliśmy ok. 30 propozycji właśnie na realizację projektów finansowanych przez agencję. Możemy finansować 5, więc rzeczywiście widać, że przydałyby się środki celowe, które pozwoliłby zrealizować więcej projektów, ale rozumiem, że będziemy to robić krok po kroku. Wreszcie, trzeci aspekt to jest wspieranie sektora we współpracy międzynarodowej, czyli udzielanie eksperckiej pomocy, zwłaszcza małym firmom w aplikacjach do Europejskiej Agencji Kosmicznej i Komisji Europejskiej. To są główne obszary działalności, które pochłaniają część budżetu nieprzeznaczoną na wynagrodzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania do pana ministra? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzyMeysztowicz">Mam pytanie – czy w związku z tym Komisja pozytywnie opiniuje plan finansowy dla PAK? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to zakładam, że Komisja zaopiniowała pozytywnie. Dziękuję bardzo. Może minuta przerwy, bo wiem, że państwo wybieracie się na następne posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, przechodzimy do części budżetowej 20 – Gospodarka. Mamy siedem punktów, przy czym w punkcie siódmym „środki europejskie” podane są trzy załączniki. Jest prośba o wykreślenie załącznika nr 16, bo okazało się, że będzie on wykorzystany przy rozpatrywaniu w innej komisji, więc będziemy opierać się tylko na załącznikach nr 4 i 15. Bardzo poproszę pana ministra Kościńskiego o przedstawienie tego punktu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszKościński">Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie posłanki, szanowni panowie posłowie. W części 20 – Gospodarka zaplanowane dochody budżetowe w wysokości 64 261 tys. zł dotyczą czterech tytułów. Pierwszy – rozliczenie środków, głównie dotacje przekazywane w latach ubiegłych wraz z odsetkami, zostały zaplanowane w wysokości 25 608 tys. zł, co stanowi prawie 40% zaplanowanych dochodów ogółem. Drugi – opłaty za wydane zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi przyniosły dochody w wysokości 21 000 tys. zł i stanowią 33% dochodów ogółem. Trzeci – wpłata części zysku przez Urząd Dozoru Technicznego oraz przez Polskie Centrum Akredytacji przewidywana jest w wysokości 16 846 tys. zł, co stanowi ponad 26% dochodów ogółem. Czwarty – wpływy z najmu, dzierżawy, sprzedaży składników majątkowych zaplanowane zostały na poziomie 807 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszKościński">Wydatki w części Gospodarka zostały zaplanowane w wysokości 2 014 111 tys. zł. Na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej przeznaczone zostało 1 562 006 tys. zł; stanowi to ponad 77% wydatków zaplanowanych w części Gospodarka. Realizowane będą projekty w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, a także Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Kontynuowana będzie realizacja projektów w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Na działania ministerstwa zabezpieczone są również środki pochodzące z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna na lata 2014–2020. Zdecydowana większość zaplanowanych środków przeznaczona zostanie na projekty w ramach PO IG i PO IR, których celem jest tworzenie optymalnych warunków dla działalności innowacyjnej, wspieranie inwestycji mających szczególne znaczenie dla gospodarki i instytucji otoczenia biznesu, a także promocja polskiej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszKościński">Wydatki krajowe wynoszą 452 105 tys. zł i zostaną przeznaczone na wsparcie finansowe inwestycji wynikających z programów wieloletnich, w tym Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki Polski na lata 2011–2020. Zaplanowano dotacje celowe w wysokości 99 012 tys. zł. Programy wieloletnie w ustawie budżetowej zaprezentowane są w układzie zadaniowym w funkcji 6 – polityka gospodarcza kraju, w obszarze zadania 6.1 – wzrost konkurencyjności gospodarki, w podzadaniu 6.1.4 – wsparcie projektów inwestycyjnych. W związku z przynależnością Polski, m.in. do WTO, OECD, ESA, UNIDO, opłacone zostaną składki do organizacji międzynarodowych w wysokości 66 097 tys. zł. Dodatkowo w rezerwach celowych zaplanowano środki w wysokości 30 000 tys. zł na uzupełnienie finansowania udziału Polski w Konwencji o Europejskiej Agencji Kosmicznej.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#TadeuszKościński">Dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, poza środkami z programów operacyjnych, zaplanowano w formie dotacji podmiotowej 47 390 tys. zł oraz w formie dotacji celowej 15 135 tys. zł. Dotacja celowa przeznaczona zostanie na prowadzenie punktu kontaktowego dla usługodawców i usługobiorców, tzn. E-punkt, oraz na realizację programu wieloletniego COSME. Program ten w układzie zadaniowym budżetu zaprezentowany jest w podzadaniu 6.1.2 – tworzenie warunków do zwiększenia innowacyjności przedsiębiorstw. Plan finansowy PARP, jako agencji wykonawczej, określa przychody i koszty na tym samym poziomie 496 370 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#TadeuszKościński">Kolejnym zadaniem finansowym z budżetu są działania promocyjne, które mają na celu rozwój współpracy gospodarczej za granicą, a przede wszystkim wzrost polskiego eksportu i promocji inwestycji zagranicznych. Zadanie to będzie realizowane bezpośrednio przez ministerstwo oraz przez wydziały promocji handlu i inwestycji ambasad i konsulatów RP. Na te działania przeznaczone zostanie z budżetu krajowego 26 323 tys. zł. Dotacje celowe dla przedsiębiorców na utrzymanie mocy produkcyjnych i remontowych ze względu na potrzeby sił zbrojnych RP wyniosą 24 200 tys. zł. Na pokrycie kosztów administracyjnych i technicznych ministerstwa oraz kosztów obsługi merytorycznej ministra zaplanowano 86 598 tys. zł, w tym na wynagrodzenia z pochodnymi dla pracowników ministerstwa kwotę 58 688 tys. zł. Na pokrycie kosztów placówek zagranicznych podległych Ministrowi Rozwoju przeznaczonych zostaje 80 629 tys. zł, w tym na wynagrodzenia z pochodnymi, dodatki zagraniczne i walutowe 59 890 tys. zł. Pozostałe zadania, m.in. prowadzenie badań statystycznych, wieloletni program dotyczący usuwania azbestu, prowadzenie punktu konsultacyjnego REACH, realizacja zadań wynikających z postanowień konwencji o zakazie broni chemicznej, będą finansowane z budżetu na poziomie 6 712 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#TadeuszKościński">W części 20 – Gospodarka ujmowany jest Fundusz Kredytu Technologicznego, którego plan finansowy przedstawiony jest w załączniku nr 13 do projektu ustawy budżetowej. Źródłem finansowania funduszu będą środki PO IG, PO IR oraz PO PT. W 2016 r. zaplanowano przychody funduszu na poziomie 23 173 tys. zł, a koszty na poziomie 25 895 tys. zł. Wydatki będą przeznaczone na udzielanie przedsiębiorcom premii technologicznych oraz na obsługę bieżącą funduszu. Poza PARP i FKT projekt ustawy budżetowej obejmuje także plany finansowe UDT i PCA. Przychody UDT zaplanowano w wysokości 410 318 tys. zł. Koszty udziału UDT pokrywane są z przychodów i zostały zaplanowane na poziomie 352 192 tys. zł. Wynik finansowy brutto wyniesie 58 126 tys. zł. Przychody PCA na 2016 r. zostały zaplanowane na poziomie 21 200 tys. zł. Koszty działalności PCA są pokrywane z przychodów i zostały zaplanowane na poziomie 21 000 tys. zł. Przewiduje się, że wynik brutto wyniesie 200 tys. zł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, kto chciałby zadać pytanie? Bardzo proszę. Jest prośba – z racji tego, że nie wszyscy się znamy – o przedstawianie się. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechMurdzek">Wojciech Murdzek. Może to szczegółowe pytanie, ale, jakby można, dosłownie jednym zdaniem. Co do Funduszu Kredytu Technologicznego wydaje się, że względem PO IR spory jest udział środków z PO PT z porównaniu z całą kwotą na finansowanie działania. Pytanie, czy to tak jest przedstawione w materiale, czy rzeczywiście w proporcji do środków na działania jest to wyjątkowo dużo, bo ponad 22%?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszKościński">Poproszę panią dyrektor Małgorzatę Szczepańską.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MałgorzataSzczepańska">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Witam państwa. Kwota, która dotyczy środków z PO PT, rzeczywiście wygląda w tym roku na dosyć dużą, natomiast nie jest to kwota znacznie większa w stosunku do całej alokacji. 22% wartości kwoty z PO PT na FKT w stosunku do wartości środków, które dedykowane są z PO IG i PO IR, wynika z tego, że w ramach PO PT finansowane są koszty wynagrodzeń i prowadzenia działań instytucji, czyli Banku Gospodarstwa Krajowego. Natomiast środki w ramach PO IG i PO IR, które będą skierowane bezpośrednio do przedsiębiorców, nie są jeszcze w 2016 r. przewidziane w dużej kwocie z dwóch powodów. Po pierwsze, jeśli chodzi o PO IG, to projekty już są zakończone i została znikoma wartość środków do wypłaty dla przedsiębiorców. Natomiast jeśli chodzi o PO IR, to konkurs dla przedsiębiorców w tym programie został uruchomiony w grudniu. Do końca stycznia trwają jeszcze nabory wniosków i w stosunku do alokacji konkursu szacowana wielkość wypłat dla przedsiębiorców – ponieważ konkurs rządzi się swoim prawami, czyli najpierw muszą wpłynąć wnioski od przedsiębiorców, potem być ocenione, a ostatecznie muszą ruszyć inwestycje i być zrealizowane – wydaje się proporcjonalnie mniejsza, ale na pewno będzie rosła, ponieważ na sam FKT przewidziane jest ponad 350 mln euro w realizacji PO IR. Kwoty mogą się wydawać jeszcze nieduże, ale wynikają z tego, że jesteśmy na początku realizacji tego zadania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Czy jakieś kolejne pytania? Nie słyszę. W związku z tym chciałbym zaproponować, aby Komisja przyjęła i zaopiniowała pozytywnie część 20 projektu ustawy budżetowej – Gospodarka. Jeżeli nie ma sprzeciwu, to przyjmujemy, że Komisja pozytywnie zaopiniowała tę część. Jeśli będzie można też poprosić o minutę. Oczywiście, mówimy o części budżetowej 20 – Gospodarka w punktach 1–7. Minuta przerwy i bardzo państwu dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, wznawiamy posiedzenie. Przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowej 49 – Urząd Zamówień Publicznych. Bardzo proszę, referuje pani Izabela Jakubowska, dyrektor generalny UZP. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IzabelaJakubowska">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w ustawie budżetowej na 2016 r. w części 49 – Urząd Zamówień Publicznych zaplanowane zostały dochody w łącznej wysokości 28 000 tys. zł, tj. 110,7% kwoty dochodów planowanych w ustawie budżetowej na 2015 r. Na powyższą kwotę składają się dochody z tytułu wpisów od postępowań odwoławczych szacowane w wysokości 27 800 tys. zł i kary pieniężne w kwocie 200 tys. zł. Planowane zwiększone dochody z tytułu wpisów od postępowań odwoławczych wynikają z zakładanych zmian w ustawie – Prawo zamówień publicznych przyjętych przez Radę Ministrów w dniu 27 października 2015 r. w zakresie rozszerzenia przesłanek wnoszenia odwołań poniżej progów unijnych. Jednak z uwagi na to, że projekt ustawy nie został jeszcze skierowany do Sejmu, powyższe założenia mogą ulec zmianie, co oczywiście będzie miało wtedy wpływ na wysokość dochodów.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#IzabelaJakubowska">Planowane na 2016 r. wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich wynoszą ogółem 32 198 tys. zł. Limit ten stanowi 108,6% kwoty wydatków ustalonych w ustawie budżetowej na 2015 r. Zwiększenie ogółem spowodowane jest głównie zwiększeniem planowanych wydatków na współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich i wydatków budżetu środków europejskich, gdyż na powyższą kwotę składają się wydatki budżetu państwa w kwocie 30 954 tys. zł i wydatki budżetu środków europejskich w kwocie 1244 tys. zł. Jeśli chodzi o wydatki budżetu państwa, to znajdują się one w budżecie Urzędu w jednym rozdziale – Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej. Ich struktura przedstawia się następująco: świadczenia na rzecz osób fizycznych to 9 tys. zł, wydatki bieżące – 25 652 tys. zł, wydatki majątkowe – 368 tys. zł i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych z PO PT, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich i PO WER to 4925 tys. zł. Największy udział w wydatkach budżetu państwa mają wydatki na wynagrodzenia i pochodne, które wynoszą 18 826 tys. zł, co stanowi 60,8% wydatków. Pozostałe wydatki to zakup materiałów i usług – 9310 tys. zł, tj. 30% budżetu, wynagrodzenia bezosobowe – 420 tys. zł i to już jest tylko 1,4% oraz wydatki majątkowe – 368 tys. zł, co stanowi 1,2% budżetu.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#IzabelaJakubowska">Jeśli chodzi o wynagrodzenia, to wydatki na wynagrodzenia z budżetu państwa i budżetu środków europejskich zaplanowane zostały w kwocie 16 287 tys. zł i stanowią 50,6% planowanych wydatków z budżetu państwa i budżetu środków europejskich. Wydatki te zostały naliczone na poziomie wydatków z ustawy budżetowej na 2015 r., uwzględniając wynagrodzenia z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego, całoroczne skutki przyznanych w 2015 r. z rezerwy celowej środków na dodatkowe wynagrodzenia oraz uwzględniając dodatkowe środki na wynagrodzenia, czyli podwyżki. W ramach wydatków na wynagrodzenia będą finansowane środki na wynagrodzenia pracowników, czyli wynagrodzenia osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, wynagrodzenia osób zajmujących stanowiska pomocnicze oraz wynagrodzenia członków Krajowej Izby Odwoławczej i to jest 4661 tys. zł, wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej – 10 470 tys. zł i dodatkowe wynagrodzenie roczne – 1156 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#IzabelaJakubowska">Jeśli chodzi o środki europejskie, to w budżecie Urzędu znajdują się środki zarówno w wydatkach budżetu państwa, tj. 4925 tys. zł, jak również środki w budżecie środków europejskich, tj. 1244 tys. zł i, jak powiedziałam, z tych środków realizowane będą projekty z PO PT, PROW i PO WER. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pan poseł Murdzek.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechMurdzek">Jedno pytanie – czy rzeczywiście jest tak, jak napisano, że PO WER jest adresowany tylko i wyłącznie jako wsparcie dla pracowników administracji publicznej? Czy myśleliście też państwo o uczestnikach, czyli o drugiej stronie procesu zamówień publicznych, żeby otworzyć się i podnieść jakość przygotowania przedsiębiorców? Czy jest to przewidziane w innym miejscu czy jednak wspieramy tylko stronę administracyjną?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#IzabelaJakubowska">Jeśli chodzi o PO WER to część, którą będzie zajmował się Urząd jest głównie adresowana do zamawiających, instytucji kontrolnych oraz instytucji kontrolujących wydawanie środków unijnych. Natomiast środki z PO WER będą też przeznaczone na wsparcie przedsiębiorców, przy czym będzie to w komponencie realizowanym przez PARP. Tak było w przypadku PO Kapitał Ludzki, bo wtedy byliśmy w partnerstwie z PARP. Tylko PARP realizował działania na rzecz przedsiębiorców, a UZP realizował działania na rzecz zamawiających i tak teraz jest podzielone w PO WER.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, pani dyrektor. Czy jeszcze jakieś pytania? Nie słyszę. W związku z tym proponuję, aby Komisja przyjęła i pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu w części budżetowej 49 – Urząd Zamówień Publicznych. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznaję, że Komisja pozytywnie zaopiniowała. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JerzyMeysztowicz">Przystępujemy do następnego punktu. Może tradycyjnie już zarządzimy minutę przerwy. Dziękuję bardzo. Następny punkt posiedzenia to omówienie części budżetowej 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bardzo proszę, referuje pan Adam Jasser, prezes UOKiK. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AdamJasser">Dzień dobry. Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, Urząd zaplanował dochody budżetowe na poziomie 56 000 tys. zł. Jak zwykle zastrzegamy, ponieważ wpływem są kary pieniężne, to przewidywanie wysokości kar jest utrudnione. To bardzo często fluktuuje, ale na potrzeby budżetu przyjęta jest orientacyjna liczba. Dodatkowe dochody są z tytułu najmu – 1250 tys. zł, ponieważ Urząd jest administratorem budynku, który dzieli z Komisją Nadzoru Finansowego.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#AdamJasser">Jeśli chodzi o wydatki, to ogółem planowane są w przyszłym roku na poziomie 66 600 tys. zł. Jest to wzrost o 3% w stosunku do poprzedniego roku, kiedy to wydatki zostały zwiększone rezerwą budżetową, także w stosunku do pierwotnej ustawy budżetowej z 2015 r. jest to wzrost o 14%. Tak jak w przypadku innych urzędów, znaczącą część wydatków stanowią wynagrodzenia i pochodne, ale warto także wspomnieć o kwocie 16 000 tys. zł w budżecie na bieżące wydatki pozapłacowe, przede wszystkim związane z działalnością laboratoriów, nakierowane na badania produktów. Kolejną ważną pozycją w naszym budżecie jest kwota prawie 2700 tys. zł przeznaczona na dotacje celowe dla organizacji konsumenckich, które wykonują zadania na rzecz ochrony konsumenta indywidualnego na nasze zlecenie i pod naszym nadzorem. Nie ma wzrostu w stosunku do poprzedniego roku, ale w poprzednim roku kwota wzrosła o 1000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#AdamJasser">To w zasadzie byłoby tyle. Może jeszcze należy się Komisji wyjaśnienie, że 14-procentowy wzrost budżetu jest przede wszystkim związany z przyjęciem przez Urząd większych obowiązków jeśli chodzi o kontrolę klauzul w kontraktach konsumenckich oraz zwiększenie roli Urzędu w przeciwdziałaniu nadużyciom konsumenckim, przede wszystkim na rynku finansowym. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, panie prezesie. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę o zabranie głosu. Kto chciałby zadać pytanie? Bardzo proszę, pan poseł Murdzek.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WojciechMurdzek">Szczegółowe pytanie, ale trudno było znaleźć w ramach monitorowania pomocy publicznej działania i środki przeznaczone na ten cel, a jest to niezwykle ważne w procesie decyzji inwestycyjnych. Później powoduje to czasami konieczność ingerencji po fakcie. Jest to niezwykle ważne ze względu na klimat w stosunku do przedsiębiorców.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AdamJasser">Dziękuję bardzo. Urząd nie ponosi w tym obszarze dodatkowych kosztów, poza tymi, o których wspominałem, ponieważ raportowanie o pomocy publicznej należy do jednostek udzielających tej pomocy. Rola UOKiK jest w tym względzie podwójna, tzn. UOKiK jest w stanie doradzać podmiotom, zarówno starającym się o pomoc publiczną, jak i udzielającym pomocy publicznej, oraz agreguje dane płynące z jednostek, które udzielają pomocy publicznej. W związku z tym nie wymaga to dodatkowych nakładów. Urząd operuje także bazą danych, która zawiera te wszystkie informacje i przygotowuje w tej materii coroczne raporty dla parlamentu i rządu. Stąd ta pozycja nie musi być jakoś wyodrębniona w naszym budżecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, panie prezesie. Czy jeszcze jakieś pytania do pana prezesa? Nie słyszę. Dziękuję bardzo. W tym układzie chciałem zaproponować, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu w części budżetowej 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznaję, że Komisja przyjęła i zaopiniowała pozytywnie. Dziękuję bardzo. Pozwolę sobie na minutę… 30 sekund. Dobrze, panie prezesie. Nie ma problemu.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękujemy bardzo naszym gościom. Przechodzimy do części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działów: 150 – Przetwórstwo przemysłowe i 500 – Handel. Bardzo proszę, referuje pani dyrektor Grażyna Grzyb z Ministerstwa Finansów. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#GrażynaGrzyb">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w części 85 w dziale 150 – Przetwórstwo przemysłowe zaplanowano dochody tylko w jednym województwie, tj. województwo dolnośląskie, w wysokości 10 tys. zł, które pochodzą z tytułu spłat przejętych należności po zlikwidowanym zakładzie techniki medycznej. Po stronie wydatków nie są planowane w tym dziale środki na finansowanie zadań.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#GrażynaGrzyb">Jeżeli chodzi o dział 500 – Handel, zaplanowane zostały dochody w wysokości 1904 tys. zł i wiążą się one właściwie z dwiema kategoriami dochodów. Pierwsza kategoria to wpływy z grzywien i innych kar pieniężnych od osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych, które są nakładane przez inspekcje handlowe na podstawie ustawy o inspekcji handlowej w ramach wykonywanych zadań. Drugą kategorią wpływów, zdecydowanie mniejszą, w wysokości 262 tys. zł, to są wpływy z tytułu świadczonych usług, ponieważ jak inne inspekcje, tak i inspekcja handlowa może świadczyć usługi w zakresie wynikającym z ustawy.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#GrażynaGrzyb">Po stronie wydatków zaplanowano kwotę 72 176 tys. zł w trzech kategoriach. Pierwsza kategoria to świadczenia na rzecz osób fizycznych i jest to po prostu finansowanie ekwiwalentów za używanie odzieży własnej przez inspektorów w ramach wykonywanych czynności służbowych i wydatki na refundację zakupu okularów albo odzieży ochronnej. Drugą kategorią są wydatki bieżące jednostek budżetowych w wysokości 71 312 tys. zł i gros tych wydatków przeznaczone jest na finansowanie wynagrodzeń wraz z pochodnymi w wysokości 61 981 tys. zł. Są jeszcze pozostałe wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem jednostek w wysokości 9331 tys. zł. Na wydatki majątkowe zaplanowano środki w wysokości 634 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, pani dyrektor. Czy jakieś pytania? Bardzo proszę, pan poseł Murdzek.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WojciechMurdzek">Tylko jedno. Jakby można było jednym zdaniem – jakie jest przeznaczenie najwyższych wydatków majątkowych w województwie dolnośląskim?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#GrażynaGrzyb">Będę prosiła o możliwość odpowiedzi na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze jakieś pytania? Proponuję, żeby Komisja przyjęła projekt budżetu w części 85 – Budżety wojewodów ogółem. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznaję, że Komisja przyjęła i pozytywnie zaopiniowała…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#GrażynaGrzyb">Panie przewodniczący, przepraszam, ale odpowiem na pytanie zadane przez pana posła. Jeżeli chodzi o województwo dolnośląskie, w § 605 – wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych – zaplanowano środki na przebudowę i adaptację pomieszczeń w budynku przy ul. Piłsudskiego 12 na potrzeby biurowe i jeszcze zakup sprzętu komputerowego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JerzyMeysztowicz">Czy ta odpowiedź pana posła satysfakcjonuje? Dziękuję bardzo. W tym układzie kontynuuję. Czy mogę przyjąć, że Komisja przyjęła projekt budżetu w tej części? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JerzyMeysztowicz">Proszę państwa, w związku z tym, że był to ostatni punkt naszego posiedzenia, pozostaje nam tylko przyjąć sprawozdanie i opinię dotyczącą całości przedstawionych punktów. Jest już przygotowana opinia Komisji Gospodarki i Rozwoju dla Komisji Finansów Publicznych, która potwierdzi to, że nie zgłaszamy żadnych uwag i opiniujemy pozytywnie przedstawionych projekt budżetu w tych częściach. Chciałbym się zwrócić z prośbą do pana posła Murdzka – czy wyrazi zgodę, żeby przedstawić naszą opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych? Dziękuję bardzo, panie pośle. W tym układzie, jeśli nie ma więcej głosów, to ogłaszam, że Komisja zakończyła posiedzenie. Bardzo państwu dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>