text_structure.xml
79 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzlachta">Dzień dobry państwu. Witam państwa serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzlachta">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzlachta">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018 (druk nr 3054). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia wniosków... Są? Przepraszam. Bardzo proszę, pani poseł Kochan.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję. Jako nowa uczestniczka prac Komisji chciałabym zapytać, panie przewodniczący, czy tradycją Komisji jest zaczynanie posiedzenia ze znacznym opóźnieniem? Myślę, że jednak warto byłoby przywiązywać wagę do tego, że piętnaście minut to naprawdę nadto, a siedemnaście już zdecydowanie nadto. Nie byłam na żadnym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, które rozpoczynałoby się zgodnie z porządkiem obrad, czyli o określonej godzinie. Po prostu wnoszę o większy szacunek nawzajem dla nas wszystkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję, pani poseł, za tę uwagę. Często zdarza się, że rozpoczynamy, ale dzisiaj pracujemy nad projektem ustawy, który był omawiany dwie godziny temu. W tej chwili ze względów technicznych czekamy na powielenie materiałów dla państwa posłów. Przepraszam za to, że pojawił się kwadrans akademicki. Pracujemy jednak nad ważnym projektem ustawy. Jest koniec roku budżetowego. Tradycją polskiego Sejmu zawsze było, że w ostatnim okresie dokonywaliśmy zmian, po to żeby racjonalnie wykorzystać środki budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejSzlachta">Jest jeszcze uwaga pani przewodniczącej Krystyny Skowrońskiej. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, poproszę jednak w tym momencie, kiedy rozpoczynamy prace w Komisji, a posłom nie zostały udzielone odpowiedzi na pytania, które zadawali w trakcie debaty na posiedzeniu plenarnym, żeby pan przewodniczący, technicznie formułując propozycje pracy nad projektem, dopuścił na samym początku zadanie pytań ogólnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanSzewczak">Zgłaszam sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chodzi o dopuszczenie pytań ogólnych, ponieważ mamy kwotę około 8 000 000 tys. zł bez wyjaśnienia przez pana ministra, ile z tego tytułu będą mniejsze potrzeby dotyczące wpłaty do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Precyzyjna odpowiedź na temat kwoty nie padła. W przypadku budżetu – mam pytania do każdego punktu, które postaram się zadawać – chodzi o wyjaśnienie, skąd są oszczędności. Na co je przeznaczamy, to będą dodatkowe pytania. Skąd są rzeczywiste oszczędności, skąd jest blokowanie wydatków.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo przepraszam, pani przewodnicząca, musimy się dyscyplinować.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie skończyłam.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSzlachta">Jesteśmy na etapie przyjęcia porządku, a nie dyskusji nad projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSkowrońska">Uzasadniam swój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie i panów posłów, czy są zastrzeżenia do porządku? Porządek przewiduje rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy. Czy są uwagi do porządku?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSkowrońska">Uwaga do porządku, żeby najpierw pan przewodniczący dopuścił debatę i wyjaśnienia pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSzlachta">Dopuszczę w trakcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję uprzejmie. A zatem nie ma uwag do porządku. Wobec tego stwierdzam przyjęcie porządku.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejSzlachta">Teraz zgodnie z tradycją witam naszych gości. Witam pana Krzysztofa Tchórzewskiego, ministra energii. Witamy pana ministra. Witam pana Tomasza Robaczyńskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam pana ministra. Witam pana Pawła Szrota, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witam pana Krzysztofa Michałkiewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Witam pana Tadeusza Romańczuka, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jest także z nami pan Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Witam wszystkich gości, państwa dyrektorów, którzy towarzyszą ministrom. Witam panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Sejm skierował dzisiaj rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018 (druk nr 3054) do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia. Jednocześnie informuję, że Sejm wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania do wyżej wymienionego projektu, umożliwiający jego rozpatrzenie na bieżącym posiedzeniu Sejmu. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AndrzejSzlachta">Zgłasza się pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Teraz bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poproszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi, o ile mniejsze prognozujecie państwo wpłaty do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. To po pierwsze. Po drugie, w przypadku których inwestycji – jak sami państwo piszecie w projekcie, były oszczędności w realizacji zadań – oszczędności pochodzą z opóźnień? Ile środków wynika z opóźnień realizacji zadań, które państwo pierwotnie przewidzieliście do zrealizowania w budżecie na rok 2018?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest zgłoszenie pana przewodniczącego Janusza Szewczaka. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanSzewczak">Chciałbym zgłosić wniosek przeciwny, ponieważ będziemy dwa razy dyskutować nad tym samym. Zapewne będą pytania pani poseł do poszczególnych części, do poszczególnych zapisów. Proponuję ograniczyć się tylko do drugiego etapu. Zgłaszam wniosek przeciwny.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSzlachta">A zatem mamy dwa wnioski. Jeden wniosek pani...</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrystynaSkowrońska">Muszę się odnieść do wniosku pana przewodniczącego Szewczaka. Posłowie członkowie Komisji nie będą mieli wyobraźni, skąd są oszczędności; które przedsięwzięcia i inwestycje nie zostały zrealizowane; skąd państwo próbujecie przekładać środki na budowę dróg samorządowych w bieżącym roku, skoro wiadomo, że w tym roku nie zostaną one wykorzystane. A zatem Komisji potrzebna jest taka informacja. Jeżeli pan poseł przewodniczący Szewczak ma taką informację, to zapytam pana, czy ma pan informację i może powiedzieć paniom i panom posłom z Komisji, ile będzie mniej ZUS-u albo skąd będą pochodziły środki i które inwestycje będą opóźnione. Jeżeli mamy rozmawiać szczerze i rzetelnie, to posłom należą się wyjaśnienia. Nie może paść wniosek, który byłby nawet najbardziej kosmiczny, żeby w tym zakresie nie udzielić nam odpowiedzi na takie proste pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, będziemy omawiać każdy artykuł.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSkowrońska">Kosztuje to 8 000 000 tys. zł. Nie chodzi o to, na co będziemy przeznaczać, ale także skąd będziemy zabierać.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę wytonować emocje. Naprawdę są one niepotrzebne. Będziemy omawiać każdy artykuł projektu ustawy, będziemy omawiać każdą zmianę. Będzie taki moment, pani przewodnicząca, kiedy będziemy mówić o funduszu ochrony zdrowia, kiedy będziemy mówić o kolei, kiedy będziemy mówić o restrukturyzacji rolnictwa. Pytania, które chce pani zadać, będzie mogła pani zadać, tylko że w odpowiednim miejscu, żebyśmy nie rozbijali porządku i zasad procedowania.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejSzlachta">Poproszę jeszcze pana ministra, żeby w syntetyczny sposób przypomniał, o co chodzi, ponieważ nie wszyscy z państwa mogli być na posiedzeniu, podczas którego omawialiśmy przedmiotowy projekt ustawy. Bardzo proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TomaszRobaczyński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, tak naprawdę projekt był przedstawiany przed chwilą, kilka godzin temu na posiedzeniu plenarnym. W skrócie powiem, że chodzi o regulacje, które są związane z realizacją tegorocznego budżetu państwa, są związane z sytuacją budżetową w tym roku. Chodzi o przeznaczenie części zablokowanych przez poszczególnych dysponentów wydatków na cele, które są wskazane w projekcie ustawy. Przede wszystkim chodzi tutaj o Narodowy Fundusz Zdrowia, Fundusz Reprywatyzacji, skutki suszy, kwestie restrukturyzacji górnictwa, zakup akcji PKP PLK. Dotyczy to również ulg związanych z Kartą Dużej Rodziny. Nie będę się rozwodził nad szczegółami projektu. Jak mówiłem, był on prezentowany przed chwilą.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#TomaszRobaczyński">Za to na początek chętnie odpowiem na pytanie pani poseł Skowrońskiej, skąd są owe środki. Mówiłem o tym na posiedzeniu, ale być może nie do końca jasno to wybrzmiało. Po pierwsze to, co jest w uzasadnieniu, to powtórzenie części przepisu, który pozwala na blokadę środków. Dlatego wskazuje się tam na opóźnienia w realizacji zadań oraz nadmiar posiadanych środków. Zasadnicza część źródeł finansowania, które zostały wskazane w ustawie, czyli źródeł blokad środków, dotyczy właśnie nadmiaru posiadanych środków. Oczywiście część z tego dotyczy opóźnień, przesunięć, nierealizowania wydatków, ale jest to część znikoma.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#TomaszRobaczyński">To, co jest przewidziane w ustawie, to blokada dokonana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w wysokości ponad 5 700 000 tys. zł, wynikająca po prostu z sytuacji na rynku pracy. Jest to największe źródło. Ponadto jest to obsługa długu krajowego na kwotę 1 700 000 tys. zł, co wynika z systematycznego obniżania się poziomu długu Skarbu Państwa. Środki, które są planowane na obsługę długu Skarbu Państwa, pod koniec roku mogą być bardziej precyzyjnie obliczone. Nie jest to możliwe na początku planowania budżetu, ponieważ wchodzą w grę kwestie różnic kursowych oraz całej sytuacji gospodarczej. Na początku planowania nie jest to możliwe. Teraz już wiemy, że w ramach obsługi długu można było zablokować kwotę 1 000 000 tys. zł. Ponadto kwota w wysokości prawie 1 000 000 tys. zł to środki własne Unii Europejskiej. Mówiłem już, że w zeszłym roku kwota składki członkowskiej została nadpłacona. W związku z tym w tym roku przysługuje nam prawo obniżenia składki o wartość, która została nadpłacona w zeszłym roku.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#TomaszRobaczyński">Te wszystkie kwoty, o których mówiłem... Dodam jeszcze, że podobnie jak w przypadku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jest 300 000 tys. zł oszczędności w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Te wszystkie kategorie, o których mówiłem, łącznie dają około 8 000 000 tys. zł. Cała reszta jest rozbita na poszczególnych dysponentów. Tak naprawdę to, co nie jest nie realizowane w ramach budżetu, to, jak my to nazywamy, naturalne oszczędności. A zatem to, co w budżecie o wysokości 400 000 000 tys. zł, zawsze na końcu się realizuje. Zawsze jakieś zadania albo są wykonywane taniej, albo nie są wykonywane, albo są przesuwane na kolejny rok. Przy tak dużej puli środków, przy tak dużej skali realizowanych zadań jest to dosyć naturalne. Nie widzimy tutaj jakichś szczególnych zadań czy jakichś szczególnych inwestycji, które nie zostały zrealizowane. Są to u wielu dysponentów kwoty po kilkaset tysięcy czy kilka milionów złotych. Przede wszystkim jednak źródłem finansowania wszystkich wydatków są duże zablokowane kwoty, o których mówiłem. Cała reszta to drobne rzeczy, które poniekąd są naturalnymi oszczędnościami przy tak dużej puli wydatków. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Myślę, że to...</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaSkowrońska">Satysfakcjonuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSzlachta">Tak? Wobec tego bardzo dziękuję pani przewodniczącej.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzimy do realizacji porządku.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#AndrzejSzlachta">Rozpatrujemy art. 1. Zmiana nr 1. Czy jest sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest pytanie. Pani poseł Krystyna Skowrońska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrystynaSkowrońska">Na wstępie muszę zadać pytanie, z których środków będzie przeznaczona kwota 1 800 000 tys. zł. Zrozumiałam, że pan minister powiedział, że środki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będą mniejsze o 5 700 000 tys. zł, że będzie potrzebna mniejsza dotacja. Czy w związku z tym, panie ministrze, przedłożono projekt zmiany planu finansowego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych? Czy przedłożono zmianę do budżetu z drugiej strony dotyczącą między innymi planu finansowego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego? Czy do projektu przedłożono zmiany w zakresie części budżetu zmniejszającej wydatki przez dysponenta, w części: obsługa długu krajowego? Czy przedłożono do tego zmianę części tabelarycznej związanej między innymi ze środkami własnymi Unii Europejskiej? To jest wstęp, dlatego że nie wiemy, jak środki w wysokości 1 000 000 tys. zł... Nie pogrupowaliście państwo oszczędności, nie dokonaliście państwo blokady, a dokonujecie państwo wydatkowania pieniędzy. Rozumiałabym to, ale nie mamy załącznika w postaci planu finansowego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, blokującego wydatki w tej części.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzę do zmiany nr 1 w art. 1. Poproszę o wyjaśnienia ministra zdrowia, który przedkładał informacje, że pieniądze nie będą dzielone na poszczególne regiony kraju algorytmem. A zatem w jakim zakresie i jaki będzie sposób podziału? Czy dzisiaj po prostu o tym wiemy? Po drugie, jaki będzie termin przekazania środków? Termin, który państwo wskazaliście po marcu 2019 roku, kiedy będzie informacja z poszczególnych oddziałów funduszu, będzie zmieniany.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#KrystynaSkowrońska">Kolejne pytanie. Czy do zmiany planu finansowego dotyczącej podzielenia środków z tego tytułu w wysokości 1 800 000 tys. zł, a w drugiej części trzystu paru milionów złotych będzie wymagane, i kiedy, posiedzenie Komisji Finansów Publicznych? Czy Komisja Zdrowia może oczekiwać informacji przed zatwierdzeniem ostatecznego planu finansowego związanego z przesunięciem wydatków? Czy też przyjmiecie państwo wtedy jedynie, że dotyczy to roku 2018 i przyjdziecie państwo nie przed podziałem pieniędzy, ale po ich podziale w zakresie zatwierdzenia planów finansowych, realizacji planów finansowych za rok 2018? Poproszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest kolejne pytanie. Może zgrupujemy. Pani poseł Czernow, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ZofiaCzernow">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałabym zapytać ministra zdrowia bądź prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, czy z pieniędzy tych przewiduje się jakąś kwotę na nowe kontrakty. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejSzlachta">Jeszcze dostrzegłem, chociaż mam kłopoty, ale dostrzegłem teraz panią poseł Magdalenę Kochan. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MagdalenaKochan">Dziękuję. Mam krótkie pytanie do pana ministra zdrowia. Według jakich kryteriów będą rozdzielane środki z kwoty 1 800 000 tys. zł? Jakie kryteria będą obowiązywać przy ich podziale?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Mamy kilka pytań. Część pytań jest kierowanych do resortu zdrowia. Chciałbym uprzejmie przywitać pana Janusza Cieszyńskiego, podsekretarza stanu w ministerstwie. Były pytania do pana ministra. Proszę, żeby był pan uprzejmy odpowiedzieć na pytania, które nie wymagają głębszych analiz. Gdyby coś wymagało zebrania danych, wtedy będziemy prosić o odpowiedź na piśmie. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JanuszCieszyński">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Na szczęście wszystkie informacje, które są niezbędne, mam nadzieję, mamy. Pozwolę sobie po kolei odpowiedzieć najpierw na pytania pani przewodniczącej Skowrońskiej. Po kolei.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JanuszCieszyński">Jeżeli chodzi o wykorzystanie algorytmu, zgodnie z art. 124 i art. 129 ustawy o świadczeniach zdrowotnych, nie będzie takiej konieczności. Oczywiście będziemy wykorzystywać środki w miarę potrzeb. Po części odpowiadam tutaj także na pytanie pani poseł Kochan, jakie będą kryteria, jak podzielimy środki. Przede wszystkim przeznaczymy je na kontynuowanie inicjatyw, które już skutecznie prowadzimy między innymi w zakresie skracania kolejek do specjalistów, skracania kolejek na operacje zaćmy i na endoprotezoplastykę. Oprócz tego ruszyły pilotaże trombektomii, opieki przy niewydolności sercowo-naczyniowej, centra zdrowia psychicznego. Jeszcze w tym roku planujemy uruchomienie pilotażu krajowej sieci onkologicznej. Są to środki, które trafią właśnie na te, wydaje się, niezwykle istotne i oczekiwane przez pacjentów programy. Nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest dodatkowe pytanie. Pomogę. Czy w tej kwocie planowane są wydatki na nadwykonania?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JanuszCieszyński">O dokładnym przeznaczeniu zdecydujemy w momencie, kiedy środki będą wydatkowane. Wskazuję to przeznaczenie kwot, które nastąpi według wszelkiego prawdopodobieństwa. Oczywiście nie sposób wykluczyć, że będą to także nadwykonania.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JanuszCieszyński">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące terminu, jak dzisiaj wcześniej mówił pan minister Gadomski, będzie to po dniu 31 marca, czyli po rozliczeniu bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#JanuszCieszyński">Jeżeli chodzi o pani pytanie dotyczące zmiany planu finansowego, to zmiana nie nastąpi. Zmiana planu nie jest opiniowana przez Komisję, natomiast opiniowane przez Komisję jest uruchomienie środków. Zresztą zgodnie z tym, co jest wskazane w projekcie, który dzisiaj procedujemy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Rozumiem, że pani poseł Magdalena Kochan chciała jeszcze uzupełnić swoje pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JanuszCieszyński">Przepraszam, nie odpowiedziałem jeszcze na pytanie...</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MagdalenaKochan">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Nie chciałam uzupełniać pytania, tylko chciałam ponowić pytanie. Powiedział pan, na co zostaną spożytkowane środki. Nie wykluczył pan także nadwykonań, ale nie powiedział pan według jakich kryteriów będą dzielone. Upominam się o kryteria.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanuszCieszyński">Według takich samych kryteriów, jakie obowiązują obecnie przy dystrybucji środków w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Nie wprowadzamy jakichkolwiek zmian do owych kryteriów. Przepraszam, ale rzeczywiście nie odpowiedziałem na pytanie pani poseł odnośnie do tego, czy mogą to być pieniądze na nowe kontrakty. Nic tego nie wyklucza, natomiast, tak jak mówiłem, dystrybucja środków będzie się odbywać w miarę potrzeb na podstawie decyzji, które będą podejmowane, jak mówił pan minister Gadomski, w przyszłym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Było jeszcze pytanie kierowane do pana ministra finansów. Bardzo proszę, panie ministrze. Pytanie zadawała pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#TomaszRobaczyński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o zmiany planów finansowych, to, co się dzieje w przypadku blokad, nie wymaga zmiany planów finansowych. Zmiany planów finansowych nigdy nie następują. Jest to kwestia samego wykonania planów i wykonania budżetu państwa. W budżecie państwa również nie następuje zmiana budżetu w przypadku dokonanej blokady. Blokada wynika z ustawy o finansach publicznych. Nie wymaga ona zmiany ani ustawy budżetowej, ani poszczególnych planów finansowych. Blokada dotyczy tych środków, patrząc od tyłu, które mają pójść z budżetu do poszczególnych jednostek. To, czy środki, które są oznaczone w planie jako przychody, zostaną wykonane czy nie, to tak naprawdę jest już kwestią rozliczenia środków na koniec roku i pokazania tego w wykonaniu. Podobnie nie zmieniamy budżetu państwa, prognozując w danym momencie określony deficyt. Tak naprawdę musielibyśmy zmieniać budżet państwa pod przewidywane dochody czy pod przewidywane wykonanie budżetu. A więc blokady te nie wymagają zmian planów finansowych. Są one dokonywane nie po stronie planów finansowych, tylko po stronie samego budżetu państwa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, jeszcze pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie ministrze, a zatem, jaki dokument produkuje minister finansów, żeby dokonać blokady? Póki co obowiązuje ustawa budżetowa z 2018 roku. Rozumiem, że skoro z drugiej strony pan minister chce wydawać pieniądze i jest to zasada ogólna, to kiedy i jaki dokument sporządzi minister finansów, żeby dokonać blokady? Nie może to być... Chodzi mi o dokument. O to, jakim listem, na podstawie jakiego przepisu pan minister poinformuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Albo będzie to decyzja na podstawie wewnętrznego dokumentu, że resort finansów wewnętrzną korespondencją, której posłowie nie znają, nie będzie przelewał, chociaż został zobowiązany ustawą budżetową do przekazania określonej dotacji. Wymaga to wyjaśnienia. O nic innego nie pytaliśmy, tylko o procedurę. Blokujemy – ile blokujemy, jak blokujemy, kiedy pojawi się dokument u poszczególnych dysponentów części budżetowych? Częściowo będzie to sam minister finansów, ale musi powziąć decyzję między innymi w sprawie obsługi długu.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie ministrze. Myślę, że pani przewodnicząca, która tyle lat zasiada w Komisji, zna owe procedury, ale proszę gwoli przypomnienia. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wcześniej nie było takich rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejSzlachta">Było, było. Ja też jestem w Komisji już trzynaście lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#TomaszRobaczyński">Już wyjaśniam. Panie przewodniczący, pani poseł, szanowni państwo, wszystko to, procedura ta następuje na podstawie art. 177 ustawy o finansach publicznych, który wskazuje, że w określonych przypadkach może nastąpić blokowanie wydatków budżetu państwa. Zgodnie z art. 177 ust. 3 decyzje o blokowaniu planowanych wydatków podejmują minister finansów, w zakresie całego budżetu państwa, z wyjątkiem jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2, czyli mówiąc nieładnie, tzw. świętych krów, oraz dysponenci części budżetowych, w zakresie ich części budżetu państwa. Kompetencje do blokowania wydatków mają zarówno minister finansów, jak i poszczególni dysponenci części budżetowych. Minister finansów de facto w praktyce nie dokonuje tego albo rzadko sam dokonuje blokady, chyba że dotyczy to jego części budżetowych, a więc w przypadku, kiedy działa jako dysponent. Wszystkich blokad dokonują poszczególni dysponenci.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#TomaszRobaczyński">Jest tu przykładowa decyzja prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w sprawie blokowania planowanych na rok 2018 wydatków w kwocie 3 300 000 tys. zł z dnia 4 października 2018 roku. Jest cała procedura dotycząca blokowania. W przypadku blokady dysponent wydaje decyzję o blokowaniu. Środki zostają zablokowane w budżecie państwa. Nie można dokonywać z nich wydatków, chyba że generalnie w drodze ustawy środki te przeznaczy się, jak proponujemy obecnie, na coś innego. Cała procedura zatrzymuje się poniekąd na poziomie dysponenta. Minister finansów jest o tym informowany; wie, jakimi środkami, oszczędnościami dysponuje, jakie środki zostały zablokowane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję, panie ministrze, za przypomnienie. Uczitsa i uczitsa – tak skazał Lenin.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#AndrzejSzlachta">Proszę państwa, przechodzimy do omawiania zmiany nr 1. Czy do zmiany nr 1 są uwagi? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, może zacznę od tego, że do zmiany nr 1 zostało zgłoszonych kilka poprawek przez pana przewodniczącego. Przy omawianiu zmiany nr 1 należałoby również rozpatrzyć poprawki. Jeżeli chodzi o samą zmianę nr 1, Biuro Legislacyjne ma kilka pytań i uwag. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, przedstawimy je teraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WojciechBiałończyk">W zmianie nr 1 w dodawanym art. 29b zostało użyte następujące sformułowanie: „w roku 2018 minister właściwy do spraw gospodarki złożami kopalin może przekazać dodatkowe środki z budżetu państwa z przeznaczeniem na dofinansowanie zadań restrukturyzacyjnych”. Nasze pytanie dotyczy sformułowania „dodatkowe środki”. Czy nie należałoby uzupełnić przepisu o jakiś punkt odniesienia, ponieważ pojawia się następujące pytanie: dodatkowe w stosunku do czego, dodatkowe ponad co? Czy nie należałoby tego uzupełnić, wzorem ustawy budżetowej z roku poprzedniego, gdzie było to wskazane?</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#WojciechBiałończyk">Z kolei w ust. 3 proponujemy skreślić zbędne powtórzenie. Mamy tutaj zapis: „środki, o których mowa w ust. 1, przekazane w roku 2018 z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki złożami kopalin, mogą być przekazane do dnia”. Proponujemy skreślić wyrazy od „przekazane w roku” aż do „złożami kopalin”. A zatem pozostałby tylko taki przepis: „Środki, o których mowa w ust. 1, mogą być przekazane do dnia 31 marca 2019 roku”.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#WojciechBiałończyk">To samo pytanie, które odnosiło się do art. 29b ust. 1, dotyczy także art. 29c ust. 1 i art. 29d ust. 1. Chodzi o wyraz „dodatkowe”.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#WojciechBiałończyk">Ponadto w art. 29c ust. 2, który wyłącza stosowanie art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, proponujemy dokonanie pewnej zmiany. Jak zdążyliśmy ustalić w trybie roboczym z Ministerstwem Finansów, w przepisie tym chodzi nie tyle o wyłączenie samej możliwości dokonywania zmiany przewidzianej w ustawie o finansach publicznych, co o wyłączenie pewnych procedur, które ów przepis przewiduje. W trybie roboczym wypracowaliśmy następującą propozycję: „Do zmiany planu finansowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2018 rok wynikającej z przekazania dotacji, o której mowa w ust. 1, nie jest wymagane uzyskanie opinii sejmowej komisji do spraw budżetu, o której mowa w art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych”. W tym momencie prosimy pana przewodniczącego, żeby, jeżeli się zgodzi, zechciał przejąć to jako swoją poprawkę. Zresztą z tego, co widzieliśmy, jest ona już powielona.</u>
<u xml:id="u-57.4" who="#WojciechBiałończyk">W art. 29 c ust. 3 także proponujemy korektę polegającą na wykreśleniu zbędnego powtórzenia. Po korekcie przepis ten brzmiałby następująco: „Środki, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane do dnia 31 marca 2019 roku”.</u>
<u xml:id="u-57.5" who="#WojciechBiałończyk">Podobną korektę redakcyjną proponujemy wprowadzić w art. 29d ust. 2, który po zmianie brzmiałby następująco: „Środki, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane do dnia 31 marca 2019 roku”.</u>
<u xml:id="u-57.6" who="#WojciechBiałończyk">W art. 29e ust. 1 proponujemy doprecyzować odesłanie do art. 56 ust. 1 ustawy o komercjalizacji. Z kolei w przepisie art. 29e ust. 2 jest podobny problem, jaki wystąpił w art. 29c ust. 2. Z tego, co widziałem, pan przewodniczący zaproponował już poprawkę do owego przepisu polegającą na nadaniu nowego brzmienia ust. 2. To tyle uwag do zmiany nr 1. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Zanim oddam głos pani przewodniczącej, chciałbym państwa posłów poinformować, że państwo otrzymaliście zmiany w zasadzie o charakterze porządkowym, legislacyjnym. Stąd też wynikło opóźnienie, za co bardzo przepraszam. Musieliśmy je powielić. Rzeczywiście zostały zaproponowane zmiany w art. 29c i art. 29e. O głos poprosiła pani przewodnicząca. Miałem już oddać głos panu ministrowi, ale jeszcze pani przewodnicząca przed wypowiedzią pana ministra. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#KrystynaSkowrońska">Myślę, że projekt ustawy jest napisany trochę mało czytelnie. Jest to moja opinia, ale pozwolę sobie na nią. Odniosę się do innych części w zmianie nr 1. Pytania, które dotyczyły Narodowego Funduszu Zdrowia, nie były jedyne.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#KrystynaSkowrońska">Zgodnie z art. 29b minister właściwy do spraw gospodarki złożami kopalin otrzyma kwotę 150 000 tys. zł na dofinansowanie zadań restrukturyzacyjnych w sektorze górnictwa węgla kamiennego. Co prawda w trakcie debaty wskazywałam na niektóre informacje, ale pan minister odpowiedział mi mało precyzyjnie. Program ten pierwotnie zakładał i tyle wydaliśmy... Chciałabym poprosić pana ministra o odpowiedź. Program zakładał co najmniej 10 500 000 tys. zł do roku 2020. 5 500 000 tys. zł wyniosły koszty restrukturyzacji, 3 500 000 tys. zł wyniosły koszty roszczeń pracowniczych. Wielokrotnie dokładaliśmy. Skąd są zablokowane wydatki? Rozumiem, że pan minister powiedział, że można pogrupować. Czy od dysponentów części budżetowych moglibyśmy dostać pisma, z jaką datą dysponenci przekazali państwu informacje na temat zmniejszenia swoich środków, żeby było to wiadome także dla Komisji Finansów Publicznych? A zatem mamy kwotę 150 000 tys. zł i węgiel. Kiedy i jakie podmioty otrzymają z dodatkowych środków w wysokości 150 000 tys. zł? Jaki będzie ogólny koszt programu realizowanego od roku przyjęcia do roku 2020, jaki będzie koszt do roku 2018, przed uzyskaniem środków i po nim?</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#KrystynaSkowrońska">Druga sprawa dotyczy zmiany art. 29c oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Moje pytanie dotyczy kwoty 715 500 tys. zł. Kiedy będą uruchomione środki? Ogółem wskazujecie państwo, że będą do dnia 31 marca 2019 roku. Czy państwo macie już zapotrzebowanie rolników na dodatkowe środki w ramach złożonych projektów? Chodzi mi też o tryb uruchomienia wniosków. Kiedy środki będą przekazane na rachunki rolników, skoro wskazuje się, że w tym zakresie mogą być wykorzystane do dnia 31 marca 2019 roku?</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli chodzi o art. 29d, nie otrzymaliśmy informacji dotyczącej dofinansowania wykupu akcji PKP PLK S.A. w wysokości 1 800 000 tys. zł. Jak zmieni się struktura właścicielska PKP PLK S.A. po dacie objęcia akcji w wysokości 1 800 000 tys. zł? Jaki będzie tryb objęcia akcji? Czy minister finansów, czy minister właściwy podejmie decyzję dotyczącą uruchomienia związanego z objęciem emisji akcji? Czy państwo zakończycie ów proces do 31 marca, jak się wskazuje w projekcie ustawy, żeby przejąć cały proces objęcia akcji?</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#KrystynaSkowrońska">W art. 29e mamy Fundusz Reprywatyzacji w wysokości 2 100 000 tys. zł. W tym przypadku zapytam jednak, czy ów projekt będzie zmieniony, ponieważ chcielibyśmy wiedzieć. Zwiększacie państwo przychody Funduszu Reprywatyzacji o taką kwotę. Na jakie cele zostaną wydane owe środki? Jeżeli przy projekcie budżetu są planowane wydatki, środki na dany cel, powinniśmy to wiedzieć. Jest to kwota w wysokości 2 100 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-59.5" who="#KrystynaSkowrońska">Teraz odniosę się do poprawek. Chciałabym bardzo serdecznie poprosić. Część poprawek jest wprost związana z wcześniejszymi zapisami w projekcie. Mam pytanie dotyczące poprawki do art. 29f, w ramach którego na program pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2017–2026 przeznaczamy kwotę 12 000 tys. zł. Czy nie wykracza to poza zakres przedłożenia rządowego? Projektu dotyczącego przeznaczenia dodatkowej kwoty 12 000 tys. zł na program, którą będzie konsumowała Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego w projekcie i w trybie pozaregulaminowym... Rozstrzygnięcie jest w Sejmie. Bez konsultacji mamy uruchomić dodatkową kwotę 12 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-59.6" who="#KrystynaSkowrońska">Ponadto wskazany tutaj fundusz nie pojawia się w samym projekcie. W art. 29g, który chcecie państwo wprowadzić, jest mowa o Funduszu Emerytur Pomostowych. Chciałabym zapytać o kwotę 1 000 000 tys. zł. Jak wygląda przeznaczenie? Skoro czekaliście do ostatniego dnia na przekazanie do Sejmu takiej informacji, to skąd pomiędzy dniem wczorajszym, kiedy nastąpiło przedłożenie projektu, a dniem dzisiejszym pojawiła się potrzeba w wysokości 1 000 000 tys. zł?</u>
<u xml:id="u-59.7" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym również odnieść się do poprawki dotyczącej wyłączenia sposobu rozpatrywania niektórych wniosków bez potrzeby zasięgania i informowania Komisji Finansów Publicznych. Jeżeli już mówimy o przekazywaniu środków, tryb omijania i zmniejszania kompetencji Komisji Finansów Publicznych wydaje się raczej bardzo dziwny. Chciałabym prosić pana posła wnioskodawcę o wyjaśnienie, dlaczego Komisja Finansów Publicznych – nawet państwo przegłosujecie –ma nie mieć jakiejkolwiek informacji w tej sprawie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Zanim oddam głos panu przewodniczącemu, chciałbym prosić, żebyśmy poprawki przyjmowali w kolejności. W liczbie pytań, które padły, zatracamy to, o czym przed chwilą mówił pan mecenas z Biura Legislacyjnego. Mamy poprawkę porządkującą dotyczącą art. 29f, przepraszam, art. 29c i art. 29e. Są to poprawki porządkujące, nie obejmują one liczb, o których mówiła pani poseł. Chciałbym poddać je pod głosowanie. Czy jest sprzeciw wobec dwóch poprawek, o których mówił pan mecenas i które zostały omówione? Znikną nam później, kiedy będziemy mówili o węglu oraz o pozostałych sprawach. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia dwóch poprawek dotyczących art. 29c i art. 29e? Pani poseł, pytam o proste poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie zrobiliśmy jeszcze zmiany nr 1, a mamy jeszcze...</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest to w ramach zmiany nr 1. Jest to mała cząstka owej zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan przewodniczący proponuje zmianę nr 1. Omówiliśmy, zadawaliśmy pytania do artykułu po zmianie. Między innymi były one związane z art. 29a. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to przed art. 29c...</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#AndrzejSzlachta">Dotyczy to tylko art. 29c i art. 29e.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chwileczkę. Przed art. 29c jest art. 29b. Były pytania do pana ministra o restrukturyzację górnictwa węgla kamiennego. Jeżeli chcemy przechodzić poszczególnymi artykułami w zmianie nr 1, to róbmy to w ten sposób, dlatego że węgiel jest w art. 29b, a nie w art. 29c. Art. 29c również mamy i do art. 29c również mamy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#AndrzejSzlachta">Pan przewodniczący Jan Szewczak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JanSzewczak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, żeby usprawnić naszą pracę, ponieważ ciągle kręcimy się w kółko, a jak rozumiem, sugestie Biura Legislacyjnego dotyczą i poprawek, i samego art. 1, proszę, żeby pan minister króciutko odniósł się do tego, czy państwo wyrażacie zgodę na uwzględnienie zmian, które w dużej części mają charakter porządkujący. Jeżeli tak, to bardzo proszę o formalne przegłosowanie przyjęcia art. 1 wraz z poprawkami. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest wniosek formalny, ale jeszcze pan minister chciał się odnieść. Pani dyrektor czy pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#TomaszRobaczyński">Odniosę się tylko do poprawek legislacyjnych. Jest zgoda na poprawki dotyczące, po pierwsze, uproszczenia ust. 3 w art. 29b, jak również ust. 3 w art. 29c. Generalnie chodzi o wykreślenie wyrazów „przekazane w roku 2018 z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy”. Jest także zgoda na dokonanie zmian dotyczących opinii komisji do planów finansowych.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#TomaszRobaczyński">Krótkie wyjaśnienie á propos dodatkowych środków. Rozróżniliśmy je, dlatego że część przepisów dotyczy takich przepływów, które dotychczas nie występowały. Jeżeli chodzi np. o Narodowy Fundusz Zdrowia, jest tutaj sformułowanie, że może przekazać z budżetu państwa środki w wysokości 1 800 000 tys. zł. Natomiast w przypadkach, kiedy są to środki, które już były w budżecie państwa, ale są niejako dodatkowe, po prostu wprowadzamy słowo „dodatkowe”, żeby ostatecznie nie okazało się, że chodzi tylko o te środki. Chodzi o te, które są w budżecie oraz – doprecyzujemy to – dodatkowe, które wynikają z owej ustawy. Dlatego, jeżeli można, wolelibyśmy zostawić wyraz „dodatkowe”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest wniosek formalny pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wniosek przeciwny.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#JanSzewczak">Wniosek przeciwny i głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#KrystynaSkowrońska">Po pierwsze, składam wniosek przeciwny. Chciałabym także powiedzieć, że padły pytania do poszczególnych zmian w art. 1 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#JanSzewczak">Po głosowaniu będą odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący Szewczak, jeżeli jest pan solidny, to powinien pan tak jak my albo wytrzymać, albo otrzymać odpowiedź. Chciałabym otrzymać odpowiedź, ponieważ pytałam o istotne rzeczy oraz o duże pieniądze. Jeżeli będziemy przechodzić do zmiany... To nie jest zmiana ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej. Poprawki do art. 29c i do art. 29e wykraczają poza zwyczajne przedłożenie projektu, dlatego że państwo proponujecie, żeby to, co dotychczas było obyczajem, co było przyjęte w obowiązujących przepisach... Przenosimy kwoty dla rozwiązania, ale musi to być w takim trybie, o jakim jest mowa w ustawie, czyli po uzyskaniu zgody, opinii sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu. Państwo próbujecie wyłączyć poza samo blokowanie to, co jest istotą ustawy budżetowej, próbujecie wyłączyć poza samą zmianę planu finansowego blokowanie przez dysponentów. Państwo uruchamiacie nowy mechanizm dotyczący ominięcia opinii komisji właściwej do spraw budżetu, czyli Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli idziemy zmianami, to w zmianie nr 1 jest art. 29b. Pytania zadałam wcześniej. Wniosek formalny czy też mój przeciwny, zgodnie z regulaminem i dobrym obyczajem, może być rozpatrzony dopiero po udzieleniu odpowiedzi. Wniosek formalny nie może blokować posłowi możliwości otrzymania odpowiedzi na pytania. Jeżeli chce pan użyć siły w dzisiejszej sytuacji, kiedy nosimy białą wstążkę, kiedy faceci nie napadają na kobiety, a w tym przypadku tak jest, dlatego że mamy do czynienia z łamaniem regulaminu, to jednak poproszę pana przewodniczącego Szewczaka, żeby wycofał się ze swojego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#AndrzejSzlachta">Dobrze. Wstążeczki na razie zostawmy na boku. Chciałbym tylko powiedzieć, że wyłączenie opiniowania zmian planów finansowych przez Komisję Finansów Publicznych wynika z faktu, że cele, to znaczy kwota i dysponent, są już określone w ustawie. Do tego zasadniczo odnosi się Komisja Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#AndrzejSzlachta">Ze względu na to, że pan minister energii, który jest już z nami godzinę, a ma bardzo ważne spotkanie związane z tym, co w tej chwili dzieje się w Polsce, związane z konferencją, bardzo proszę, żebyście państwo wysłuchali wypowiedzi pana ministra, który odniesie się do części pytań, jakie skierowała pani przewodnicząca. Bardzo proszę, panie ministrze. Proszę syntetycznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#JanSzewczak">W takim razie proszę króciutko, ponieważ jest wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. W ramach swojej wypowiedzi chciałbym odpowiedzieć na pytania pani poseł. Otóż na lata 2015–2023, pani przewodnicząca, uzyskaliśmy notyfikację w Komisji Europejskiej na kwotę 7 800 000 tys. zł. Środki wykorzystane do dnia dzisiejszego wynoszą 2 700 000 tys. zł. Środki są wykorzystywane proporcjonalnie, a nawet z pewnym zapasem.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#KrzysztofTchórzewski">Odnośnie do art. 29b chciałbym poprzeć pana ministra Robaczyńskiego z tego względu, że w rezerwie celowej w pozycji 5 pod nazwą: „dofinansowanie zadań restrukturyzacyjnych w sektorze górnictwa węgla kamiennego w latach 2015–2018” zabezpieczona była kwota 1 000 000 tys. zł. Wykorzystaliśmy środki w kwocie 850 000 tys. zł, pozostała kwota 150 000 tys. zł. Jeżeli nie użyjemy wyrazu „dodatkowe”, wtedy z zapisu będzie wynikało, że zostaje kwota 1 000 000 tys. zł i dodatkowo dostajemy kwotę 150 000 tys. zł. Dookreślenie to powoduje, że dodatkowo do wykorzystanych środków w kwocie 850 000 tys. zł dostajemy kwotę 150 000 tys. zł i wychodzimy na to samo. Tylko że, jeżeli chodzi o kwotę 150 000 tys. zł, uzyskujemy odłożenie i możliwość wykorzystania jej do 31 marca. Zasadniczo o to chodzi, ponieważ w tym miesiącu dodatkowe ruchy części kopalń zostały przekazane do SRK. Były to Rydułtowy, Mysłowice-Wesoła i Piekary. Powoduje to przesunięcie środków na pierwszy kwartał, żeby można było je właściwie wykorzystać.</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#KrzysztofTchórzewski">Do pkt 3 uwag Biura Legislacyjnego nie mam zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękujemy panu ministrowi. Myślę, że na większość pytań odpowiedzi padły podczas debaty plenarnej. Teraz także nad jedną zmianą debatujemy ponad godzinę. Jest wniosek formalny i musimy go uhonorować. Pan przewodniczący zgłosił wniosek, żeby przyjąć zmianę wraz z poprawkami. Kto jest... Pan mecenas, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, chciałbym się odnieść do trybu procedowania. Do zmiany nr 1 zostało zgłoszonych kilka poprawek. Najpierw należało rozpatrzeć i zdecydować o losie poprawek, a dopiero później przyjąć zmianę nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#AndrzejSzlachta">Dobrze. Tak proponowałem. Chciałem, żeby przyjąć pierwsze poprawki, które w zasadzie nie budziły wątpliwości, chociaż pani przewodnicząca dokonywała egzegezy zapisów poprawek. Niemniej uważam, że są one oczywiste. W takim razie przystępujemy do przyjęcia poprawek dotyczących art. 29c i art. 29e. Kto z pań i panów posłów... Czy jest sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#KrystynaSkowrońska">Sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest sprzeciw. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wymienionych poprawek? Kto jest za? W zasadzie jest to jedna poprawka w dwóch punktach. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Bardzo proszę pana sekretarza o podanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#JakubKrowiranda">15 głosów za, 3 głosy przeciwne, 1 głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Poprawka została przyjęta. Następna poprawka dotyczy art. 1 pkt 1. Po art. 29f dodaje się art. 29g. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, najpierw powinna być poprawka dotycząca dodania art. 29f.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#JanSzewczak">Dobrze. Odwrotnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#AndrzejSzlachta">Tak, w takiej kolejności. Dobrze. Zgodnie z tą poprawką, w art. 1 pkt 1 proponuje się dodać art. 29f. W tej samej poprawce w art. 38c... Do tego jeszcze dojdziemy, chociaż chyba musimy rozpatrzeć to razem. Art. 38c znajduje się w jednej poprawce. Panie mecenasie, czy mamy potraktować to jako dwie oddzielne poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, stanowi to całość, ponieważ w art. 38c jest uwzględniona konsekwencja dodania art. 29f.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#AndrzejSzlachta">Właśnie. A więc należy to połączyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#WojciechBiałończyk">Należy przegłosować łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec... Pytanie? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#JanSzewczak">Jakie pytanie? Mieliśmy głosować poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę pana, panie pośle Szewczak, pytałam o kwotę 12 000 tys. zł. Czy pan ma 12 000 tys. zł? Ja nie mam. Pytam, dlatego że jest to całkiem nowe przedłożenie. Jest kwota 12 000 tys. zł na program pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej. Pana ministra proszę o udzielenie odpowiedzi, ponieważ środki te zostaną przeznaczone na Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Chciałabym zapytać, na jakie cele zostaną przeznaczone owe środki. Jest to całkiem nowa poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#JanSzewczak">Jak to na jakie cele? Jest napisane w poprawce na jakie cele.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jest to całkiem nowa poprawka. Poproszę pana ministra o wyjaśnienie, skąd pojawiła się taka poprawka. Czy pan poseł zgłaszający ma wiedzę, na co będą przeznaczone środki? Myślę, że jeżeli chodzi o tematy związane z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, akurat nikt z nas, uczestników tego posiedzenia, nie ma informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Krótko, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ile będzie przeznaczone na szkolenie funkcjonariuszy? Jakie pisma wpłynęły w tym zakresie? Jest to całkiem nowe przedłożenie. Nie było tego w projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#AndrzejSzlachta">Może pismami nie będziemy się już zajmować. Zajmijmy się tym, co jest zapisane w poprawce. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#TomaszRobaczyński">Jak jest zapisane w poprawce, jest to przeznaczone na realizację zadań wynikających z programu pozamilitarnych przygotowań obronnych. Po zakończonych procedurach będzie to przeznaczone na zakup towarów i usług związanych z bieżącym funkcjonowaniem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Jest zgoda na przesunięcie środków ze strony Ministerstwa Obrony Narodowej. Wszystko mieści się w dziale, rozdziale dotyczącym zabezpieczenia wojskowego w ramach obronności. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#JanSzewczak">Dobrze, głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#KrystynaSkowrońska">Będzie mniej niż wydatki zaplanowane na obronność.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#JanSzewczak">Tak jest, tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#TomaszRobaczyński">W ramach wydatków kwalifikują się one jako wydatki na obronność.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#AndrzejSzlachta">A więc tutaj nie zmniejszamy wskaźnika procentowego. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia?</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#AndrzejSzlachta">Tak. Wobec tego musimy głosować.</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#AndrzejSzlachta">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem dwóch poprawek? Kto jest za? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#JakubKrowiranda">14 głosów za, 1 głos przeciwny, 2 głosy wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-112.1" who="#AndrzejSzlachta">Mamy jeszcze jedną poprawkę do art. 1 pkt 1. Po art. 29f proponuje się dodać art. 29g. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, ta poprawka jest szersza. Proponuje się dodać nie tylko art. 29g, ale także kolejny art. 29h. Jest też konsekwencja w art. 38d. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#AndrzejSzlachta">Odczytałem tylko pierwszą poprawkę. Druga jest taka, jak mówi pan mecenas. Traktujemy to... W art. 1 mamy jeszcze art. 38d. Pani przewodnicząca do tych poprawek, tak? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#KrystynaSkowrońska">Piszecie państwo, że jest to kwota dotycząca 2 000 000 tys. zł jako dodatkowego... Proponuje się dokonanie jednorazowego dodatkowego zasilenia w 2018 roku. Pan przewodniczący napisał, ale nie powiedział, o co chodzi. Chciałabym, żeby wyjaśniono nam całą tę poprawkę. Z jednej strony mamy kwotę 1 000 000 tys. zł jako przychody Funduszu Emerytur Pomostowych. Może być również przekazana wpłata z budżetu do wysokości 1 000 000 tys. zł, przekazana przez prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dodatkowo w poprawce dotyczącej art. 29h mamy kwotę 2 000 000 tys. zł. Nie doczytałam się. Aha, tutaj są konsekwencje trzeciej. A zatem chciałabym zapytać o kwotę 3 000 000 tys. zł, ponieważ państwo pokazaliście to tylko w zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w roku 2018. Kwota 3 000 000 tys. zł, przynajmniej taka, jakiej się doliczyłam w poprawce, nie została przedstawiona. Jak będzie przeprowadzony tryb dotyczący kwoty 3 000 000 tys. zł?</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#AndrzejSzlachta">Czy pan minister chciałby odpowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#JanSzewczak">I znowu to samo. Nie trzeba.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, krótko.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#TomaszRobaczyński">Chcielibyśmy poprzeć poprawkę, dlatego że z jednej strony, jak mówiłem, sytuacja w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jest dosyć płynna. Na koniec roku prawdopodobnie będą wymagane jeszcze jakieś zmiany. Sytuacja na rynku pracy jest na tyle dobra, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych generalnie jest lepsza. W związku z tym powiązania z budżetem państwa wymagają korekt na styku powiązań budżetu państwa z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#TomaszRobaczyński">Jeżeli chodzi o Fundusz Emerytur Pomostowych, wypłaty z funduszu systematycznie rosną. Przewidujemy, że mogą wzrosnąć jeszcze bardziej niż do tej pory. W związku z tym do Funduszu Emerytur Pomostowych zostaną przekazane środki. Jeżeli nie zostaną wykorzystane, po prostu pozostaną w funduszu.</u>
<u xml:id="u-119.2" who="#TomaszRobaczyński">Podobnie jest z FRD. Nie do końca jesteśmy w stanie przewidzieć faktyczną liczbę osób, które zdecydują się na przejście na emeryturę w roku 2019 na mocy ustawy z roku 2016 o zmianie ustawy o emeryturach i rentach. W związku z tym, ponieważ to wszystko i tak jest finansowane z blokady w ramach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zmieniamy tylko szczegółowy kierunek środków. Wszystkie te środki i tak, że tak nieładnie powiem, lądują w funduszach przeznaczonych na świadczenia społeczne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Pani poseł, wszystko już było.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie było.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#JanSzewczak">Panie przewodniczący, zgłaszam formalny wniosek o przegłosowanie poprawki. Drugi raz jest wyjaśniane to samo. Naprawdę nie dzielmy włosa na czworo. Państwo nie jesteście zainteresowani. Nie ma posłów Platformy Obywatelskiej. Bardzo proszę o przejście do przegłosowania poprawki do zmiany nr 1 w art. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jestem ja. Wniosek przeciwny.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#AndrzejSzlachta">Dobrze. Jest wniosek przeciwny, a zatem musimy go przegłosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie. Chciałabym go uzasadnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mamy kwotę. Szanowni państwo, to nie znaczy, że nie ma posłów. Są inne ważne rzeczy, które dzieją się w Sejmie. W tym przypadku oprócz przedłożenia rządowego dotyczącego kwoty 8 000 000 tys. zł pan minister dodatkowo mówi o kwocie 3 000 000 tys. zł. A zatem koszt tego działania będzie wynosił 11 000 000 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#JanSzewczak">A wcześniejsza kwota 250 000 tys. zł?</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#KrystynaSkowrońska">Będzie wynosił 11 000 000 tys. zł. A zatem chciałabym zapytać pana ministra, skąd te środki będą pochodziły? Z jednej strony uzupełniacie państwo – jest to nowe przedłożenie – o 2 000 000 tys. zł. Który to będzie z dysponentów? Na początku pan minister przekazywał z kwoty 8 000 000 tys. zł. Kto dodatkowo przekaże kwotę 2 000 000 tys. zł, żeby zasilić Fundusz Rezerwy Demograficznej? Rozumiem to, co będzie wewnątrz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W Funduszu Ubezpieczeń Społecznych będą takie pieniądze, które będą nie na wypłacie emerytur, tylko na Funduszu Emerytur Pomostowych. To rozumiem. Niemniej u kogo będziemy blokować dodatkową kwotę 2 000 000 tys. zł, żeby móc przekazać pieniądze na Fundusz Rezerwy Demograficznej. Jest to nowe przedłożenie.</u>
<u xml:id="u-129.1" who="#KrystynaSkowrońska">I jeszcze jedno, żeby mi nie zablokować. Zadałam inne...</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#WojciechMurdzek">Panie przewodniczący, czy jest to uzasadnienie do sprzeciwu wobec wniosku formalnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#AndrzejSzlachta">Tak rozumiem, że pani poseł korzysta z trybu uzasadnienia wniosku przeciwnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak, proszę o wyjaśnienie dotyczące dodatkowej kwoty 2 000 000 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest to zbyt rozbudowane, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#JanSzewczak">To są nowe pytanie, a nie żadne uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#KrystynaSkowrońska">Skąd będzie dodatkowa kwota 2 000 000 tys. zł? Pytam, dlatego że nie udzielono odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#WojciechMurdzek">Prosimy o przegłosowanie wniosku formalnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#AndrzejSzlachta">Dobrze. Uzasadniła pani swój wniosek przeciwny. Myślę, że każdy ma wyrobione zdanie, jak głosować.</u>
<u xml:id="u-137.1" who="#AndrzejSzlachta">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki? Kto jest za przyjęciem? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o ogłoszenie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#JakubKrowiranda">15 głosów za, 2 głosy przeciwne, 1 głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#AndrzejSzlachta">A zatem poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-139.1" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do przyjęcia zmiany nr 1 wraz z poprawkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie dostałam odpowiedzi na pytania. Nie dostałam odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#AndrzejSzlachta">Jesteśmy już w trakcie głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie dostałam odpowiedzi. Panie przewodniczący, wcześniej zadawałam pytania. Zarówno Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa...</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#JanSzewczak">Panie przewodniczący, bardzo proszę, żeby to pan prowadził obrady.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#KrystynaSkowrońska">... jak i PKP PLK...</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#AndrzejSzlachta">Pan minister udzielał odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#KrystynaSkowrońska">... jak też Funduszu Reprywatyzacji wcześniej nie było. Pytania zadałam dzisiaj, teraz. Nie udzielono mi odpowiedzi co do struktury właścicielskiej po zmianie, po emisji akcji. Nie udzielono mi odpowiedzi na pytanie dotyczące trybu udzielenia. Nie udzielono mi odpowiedzi na pytanie dotyczące wydatkowania środków w wysokości 2 100 000 tys. zł z Funduszu Reprywatyzacji. Skandal.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#AndrzejSzlachta">Myślę, że pan minister zamknie ów skandal, udzielając odpowiedzi. Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#JanSzewczak">Panie przewodniczący, bardzo przepraszam. Poprzednio złożyłem wniosek formalny o przegłosowanie w art. 1 zmiany nr 1 wraz z poprawkami. Przyjęliśmy poprawki, ponieważ taka była sugestia. Bardzo proszę o egzekucję mojego wniosku i głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#AndrzejSzlachta">Dobrze. Głosujemy zgodnie z wnioskiem pana przewodniczącego. Poprawki zostały przyjęte. Kto z pań i panów posłów... Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#KrystynaSkowrońska">Sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest sprzeciw.</u>
<u xml:id="u-151.1" who="#AndrzejSzlachta">Kto z pań i panów posłów jest przeciwny przyjęciu zmiany? Przepraszam. Kto jest za przyjęciem zmiany nr 1? Kto jest za przyjęciem? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o ogłoszenie wyników głosowania nad zmianą nr 1 wraz z poprawkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#JakubKrowiranda">14 głosów za, 3 głosy przeciwne, 2 głosy wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#AndrzejSzlachta">A zatem zmiana nr 1 wraz z poprawkami została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-153.1" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany nr 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#AndrzejSzlachta">Pytanie. Proszę, pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jednak nie mam. Mam do zmiany nr 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#AndrzejSzlachta">A więc nie ma sprzeciwu. Dobrze. Zmiana nr 2 została przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie. Nie było pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#JanSzewczak">Ale jest sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany nr 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#JanSzewczak">Jeżeli nie ma sprzeciwu, to została przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#AndrzejSzlachta">Zmiana nr 2 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-162.1" who="#AndrzejSzlachta">Zmiana nr 3. Czy jest sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#AndrzejSzlachta">Pytanie. Pani przewodnicząca, może najpierw Biuro Legislacyjne zajmie stanowisko. Może nawet ułatwi to zadawanie pytań. Panie mecenasie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, do zmiany nr 3 również mamy drobne uwagi i pytania. W ramach zmiany nr 3 w dodawanym art. 38a w pkt 1 nadaje się brzmienie art. 11. Proponujemy odwrócić szyk zdania w ust. 3: „Kwotę dotacji, o której mowa w ust. 2, Narodowy Fundusz Zdrowia wykorzysta do dnia 31 grudnia 2019 roku”, bowiem tutaj chodzi głównie o przesunięcie terminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#AndrzejSzlachta">Teraz pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#WojciechBiałończyk">Ponadto w dodawanym art. 38b dotyczącym ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych w zmianie nr 1 proponujemy korektę polegającą na skreśleniu zbędnego powtórzenia. Wówczas przepis ten brzmiałby następująco: „Środki Funduszu Dróg Samorządowych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3, przekazane w 2018 roku mogą być wykorzystane do dnia 31 grudnia 2019 roku”.</u>
<u xml:id="u-167.1" who="#WojciechBiałończyk">Chcieliśmy jeszcze zwrócić uwagę na art. 38c, w którym zastosowano technikę legislacyjną polegającą na tym, że znowu nakazuje się odpowiednio stosować przepisy wykonawcze wydane na podstawie innej ustawy. Co do zasady nie powinno się tego robić, niemniej jednak chyba jest to uzasadnione pewną wyjątkową sytuacją oraz koniecznością zapewnienia spójności rozwiązań w obrębie ustawy okołobudżetowej i ustawy o finansach publicznych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu wobec zgłoszonych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#TomaszRobaczyński">Zgadzamy się na zaproponowane poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#AndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca chciała jeszcze dopytać. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#KrystynaSkowrońska">Po pierwsze, zmiana nr 3, ust. 1. Na co zostaną wydane środki w wysokości 320 000 tys. zł? Proszę także o objaśnienie zmiany nr 2 dotyczącej przepisów intertemporalnych w art. 12a. W zakresie zmiany art. 39b i Funduszu Dróg Samorządowych jest sprytna metoda przekazania. Na rok 2018 zwiększacie państwo środki. Limit środków wynosi 1 100 000 tys. zł, a w roku 2019 roku jest 500 000 tys. zł. Dlaczego państwo chcecie wskazać środki na cały rok, a nie jak w przypadku innych dysponentów części budżetowych do dnia 31 marca?</u>
<u xml:id="u-171.1" who="#KrystynaSkowrońska">Poza tym mam jeszcze uwagę do art. 39d w związku ze zmianami, jakie zostały przyjęte w poprawkach. Mamy tam kwotę 2 000 000 tys. zł na Fundusz Rezerwy Demograficznej. Czy w zmianie tej nie należałoby określić zmiany przesunięć i kwoty 7 985 732 tys. zł zastąpić odpowiednio kwotą wyższą o 2 000 000 tys. zł, która pojawiła się w poprawce? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-172">
<u xml:id="u-172.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Nie wiem, czy odpowie pan minister finansów czy pan minister infrastruktury. Pan minister chciałby odpowiedzieć? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-173">
<u xml:id="u-173.0" who="#JanuszCieszyński">Tak. Jeżeli chodzi o pierwsze pytanie dotyczące przeznaczenia kwoty 320 000 tys. zł, jest ona przeznaczona na świadczenia dla osób nieubezpieczonych. Są to takie środki. Nie wymagają zmiany planu finansowego. Jest to uwzględnione w planie finansowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-174">
<u xml:id="u-174.0" who="#AndrzejSzlachta">Tak, padło to w trakcie debaty, ale jeszcze raz... Pani poseł pyta czy też dla uchodźców.</u>
</div>
<div xml:id="div-175">
<u xml:id="u-175.0" who="#JanuszCieszyński">Dla osób nieubezpieczonych.</u>
</div>
<div xml:id="div-176">
<u xml:id="u-176.0" who="#AndrzejSzlachta">Ogólnie dla osób nieubezpieczonych. Dziękuję. Pan minister Bittel, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-177">
<u xml:id="u-177.0" who="#AndrzejBittel">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zapisy, które dotyczą Funduszu Dróg Samorządowych, w istotny sposób przyspieszą realizowanie zadań związanych z drogami gminnymi i powiatowymi. Przyspieszą w taki oto sposób, że jeżeli każdy odtworzy sobie w pamięci źródła i sposób wpływu wpłat do Funduszu Dróg Samorządowych w roku przyszłym, to uświadomi sobie, że jest to pewna sekwencja. Dzięki tej zmianie od razu na starcie otrzymujemy konkretną kwotę, która będzie mogła być dysponowana przez cały rok ze względu na racjonalność działań funduszu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-178">
<u xml:id="u-178.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Myślę, że wszystko zostało... Jeszcze pan minister Robaczyński, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-179">
<u xml:id="u-179.0" who="#TomaszRobaczyński">Chciałbym tylko powiedzieć, że zmiana kwoty ogólnej jest już w przegłosowanej zmianie, która jest konsekwencją przyjętych zmian. Jest tam już kwota 10 985 000 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-180">
<u xml:id="u-180.0" who="#AndrzejSzlachta">Już jest wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-181">
<u xml:id="u-181.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jednak jest to kwota 3 000 000 tys. zł. Trzeba było wtedy to objaśnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-182">
<u xml:id="u-182.0" who="#AndrzejSzlachta">Dobrze. Bardzo dziękujemy. Cieszę się, że wszystko zostało wyjaśnione. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia...</u>
</div>
<div xml:id="div-183">
<u xml:id="u-183.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie dostałam jeszcze odpowiedzi w sprawie zmiany w art. 3, zmiany nr 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-184">
<u xml:id="u-184.0" who="#JanSzewczak">Nie dostanie pani. W życiu tak bywa. Nie na każde pytanie jest odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-185">
<u xml:id="u-185.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę dokończyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-186">
<u xml:id="u-186.0" who="#KrystynaSkowrońska">To chyba było łatwe pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-187">
<u xml:id="u-187.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę powtórzyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-188">
<u xml:id="u-188.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dzisiaj dostałam druk. Myślę, że przeczytałam go bardzo wnikliwie. Poproszę jednak o wyjaśnienia w sprawie przepisu przejściowego dotyczącego daty 24 grudnia. Dlaczego data ta jest datą graniczną w przepisie przejściowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-189">
<u xml:id="u-189.0" who="#AndrzejSzlachta">Pani dyrektor czy pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-190">
<u xml:id="u-190.0" who="#JanSzewczak">Miało być łatwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-191">
<u xml:id="u-191.0" who="#AndrzejSzlachta">Może pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-192">
<u xml:id="u-192.0" who="#KrystynaSkowrońska">Może ja udzielę odpowiedzi. Doczytałam, że jest to do 24 grudnia dla osób nieubezpieczonych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-193">
<u xml:id="u-193.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękujemy. Mamy konsensus. Dziękujemy bardzo. Mamy zgodność. Czy jest sprzeciw wobec zmiany nr 3? Zmiana nr 3 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-193.1" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzimy do art. 2. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-194">
<u xml:id="u-194.0" who="#JanSzewczak">Nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-195">
<u xml:id="u-195.0" who="#AndrzejSzlachta">Art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-195.1" who="#AndrzejSzlachta">A zatem mamy przyjęte dwa artykuły. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całego projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-196">
<u xml:id="u-196.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-197">
<u xml:id="u-197.0" who="#AndrzejSzlachta">Głosujemy. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem ustawy z druku nr 3054? Kto jest za? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-198">
<u xml:id="u-198.0" who="#JakubKrowiranda">14 głosów za, 3 głosy przeciwne, 1 głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-199">
<u xml:id="u-199.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Projekt został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-199.1" who="#AndrzejSzlachta">Mamy jeszcze powinność w postaci wybrania posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-200">
<u xml:id="u-200.0" who="#JanSzewczak">Chciałbym zgłosić pana przewodniczącego Andrzeja Szlachtę.</u>
</div>
<div xml:id="div-201">
<u xml:id="u-201.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw? Dziękuję. Mamy zatem wybranego posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-201.1" who="#AndrzejSzlachta">Na tym zakończyliśmy omawianie projektu oraz wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-201.2" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję za obecność państwu ministrom oraz osobom towarzyszącym.</u>
<u xml:id="u-201.3" who="#AndrzejSzlachta">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>