text_structure.xml
75.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzlachta">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Witam wszystkich przybyłych na dzisiejsze posiedzenie. Witam panie i panów posłów, członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzlachta">Stwierdzam kworum. Porządek dzienny macie państwo przed sobą. Przewiduje on: w pkt I – rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne, w pkt II – zaopiniowanie wniosku Wiceprezesa Rady Ministrów, Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego, w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na rok 2018, w pkt III – zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2018, w pkt IV – zaopiniowanie wniosku ministra sportu i turystyki w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na rok 2018, w pkt V – zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2018, w pkt VI – zaopiniowanie wniosku ministra sprawiedliwości w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy na rok 2018, w pkt VII – zaopiniowanie wniosku szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2018.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzlachta">Czy są uwagi do porządku. Wobec niezgłoszenia uwag, uznaję porządek za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego porządku dziennego. Wczoraj na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się II czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne. (druki 2581 i 2720) W czasie II czytania zgłoszono 3 poprawki. Sejm skierował ustawę wraz z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSzlachta">Rozpatrywanie poprawek odbędzie się w następującym porządku: uzasadnienie posła zgłaszającego poprawkę, uzasadnienie stanowiska rządu, uwagi przedstawicieli Biura Legislacyjnego dotyczące konsekwencji wynikających z poprawek, głosy „za” i „przeciw”, głosowanie nad poprawką.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji. Nie słyszę. Stwierdzam, że tryb procedowania został przyjęty. Przystępujemy do rozpatrywania poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejSzlachta">W punkcie pierwszym mamy poprawkę zgłoszoną przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Pan poseł Janusz Cichoń przedstawi tę poprawkę. Proszę bardzo panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanuszCichoń">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Pierwsza poprawka sprowadza się do zniwelowania skutku wprowadzonej niedawno opłaty emisyjnej i obniżenia stawek akcyzy o taką właśnie, proporcjonalną, równą z opłatą emisyjną kwotę. To tyle, jeżeli chodzi o uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzlachta">Jeszcze pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska chciała poprzeć tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Chciałabym paniom i panom posłom powiedzieć, skoro opiniujemy tę poprawkę, że tą opłatą emisyjną wyciągamy pieniądze z portfeli Polaków. Średnio o 9–10 groszy podwyższamy cenę paliwa. W skali kraju pójdzie to w miliardy. Jeżeli jest tak dobrze, to poprzyjcie państwo tę poprawkę tak, aby obywatele nie musieli płacić większych opłat emisyjnych, żeby z ich kieszeni nie wyciągać dodatkowych pieniędzy. W okresie ostatnich 3 lat podrożało bardzo wiele produktów. Inflacja z ujemnej albo zerowej, zbliża się do 2,5%. W tym zakresie ulżyjcie państwo Polakom. Skoro, jak mówi rząd, jest tak dobrze, to może państwo rozważycie poparcie tej poprawki. Ja jestem za.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Zanim przejdziemy do kolejnych wystąpień, chcę powitać przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz innych urzędów i instytucji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejSzlachta">Witam pana Pawła Cybulskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów; pana Ryszarda Zarudzkiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi; pana Jana Widerę podsekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki; witam pana Michała Wójcika sekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości; witam pana Krzysztofa Szymborskiego zastępcę prezesa Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa; witam pana Pawła Szrota sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witam wszystkie osoby towarzyszące panom ministrom.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę pana ministra Cybulskiego o przedstawienie stanowiska rządu wobec zgłoszonych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełCybulski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Na wstępie chcę powiedzieć, że obniżenie akcyzy od paliw silnikowych może grozić niewypełnieniem kryterium minimalnego poziomu opodatkowania wynikającego z dyrektywy energetycznej. To nie jest jednak jedyna rzecz, o której chciałbym powiedzieć. Obniżenie stawki akcyzy zmniejszy dochód budżetowy o około 2,1 mld zł, w tym 1,7 mld z tytułu akcyzy i około 400 mln z tytułu VAT.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PawełCybulski">Zarządy dwóch największych spółek paliwowych: PKN Orlen i Lotos, których udział w rynku przekracza 40%, zadeklarowały, że nie podniosą ceny paliwa i nie przeniosą na klientów obciążeń związanych z wprowadzeniem opłaty emisyjnej.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PawełCybulski">Wysokość stawek akcyzy oraz opłata paliwowa na benzynę silnikową i olej napędowy w Polsce i tak należą do najniższych w UE. Kształtują się na poziomie zbliżonym do minimów unijnych, które wynoszą w przypadku benzyny bezołowiowej 359 euro za 1000 litrów, a dla oleju napędowego 330 euro za 1000 litrów paliwa.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PawełCybulski">Należy ponadto wyraźnie powiedzieć, że ewentualne obniżenie akcyzy na paliwa silnikowe nie jest jednoznaczne z podnoszeniem cen detalicznych paliw, bowiem obniżka akcyzy może być przechwycona przez dystrybutorów paliw silnikowych. W praktyce obniżka taka mogłaby być niezauważalna dla konsumentów.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PawełCybulski">Z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia we wrześniu 2005, kiedy z powodu gwałtownego wzrostu cen ropy, zwłaszcza benzyny 95, na rynkach światowych, minister finansów obniżył stawkę akcyzy na benzynę silnikową z 1565 zł za 1000 litrów do poziomu 1315 zł za 1000 litrów, czyli o 25 groszy na litrze. Obniżka ta nie miała jednak odzwierciedlenia w cenach detalicznych na stacjach paliw, które obniżyły ceny o zaledwie kilka groszy albo w ogóle nie.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PawełCybulski">Strona rządowa jest przeciwna tym poprawkom. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca wyraziła głos za. Pan przewodniczący Szewczak chce wyrazić głos przeciwny. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanSzewczak">Rozumiem panie ministrze, że to jest akt nie tylko fiskalny, ale również związany z działaniami związanymi z ochroną środowiska, czy działaniami antysmogowymi. Przynajmniej tak było to argumentowane. Czyli jest to szerszy problem. Jest rzeczą zrozumiałą, że chcielibyśmy, żeby ceny paliw spadały, ale to nie do końca zależy od rozwiązań podatkowych w naszym kraju. Ostatecznie tak można to widzieć.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanSzewczak">Natomiast wydaje się, że na pewno nie grozi nam sytuacja, że paliwo będzie po 7 zł, a pamiętam, że kilka lat temu były takie głosy, że po wyborach może być paliwo po 7 zł.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanSzewczak">Mimo, że mamy jakieś swoje przemyślenia w tej kwestii, to uważamy, że to jest ruch potrzebny ze względu na – chciałbym zapytać pana ministra, czy tak można to rozumieć? – działania antysmogowe i ochronę środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę państwa, zgodnie z przyjętą procedurą wysłuchaliśmy głosu wnioskodawców, stanowiska rządu, głosu „za” i głosu „przeciw”. Wyczerpaliśmy przyjętą procedurę, ale bardzo proszę, jeszcze chce zabrać głos pani poseł Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ad vocem. Myślę, że pan przewodniczący Cichoń będzie mógł zabrać głos jako wnioskodawca po wypowiedzi pana ministra, bo pan minister mógł powiedzieć, że jest „za” lub „przeciw”, ale pan minister użył argumentów, z którymi będę polemizować. Jeżeli pan minister informuje Komisję, a tym samym Polaków, że nasze stawki akcyzy na benzynę są niskie, to podaje pan kwoty w euro. Pan nie porównuje wynagrodzeń w strefie euro i podatku akcyzowego w Europie do Polski.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KrystynaSkowrońska">Po drugie, dlatego ad vocem, ta deklaracja się nie broni, bo jeszcze nikt na stacji benzynowej nie zauważył, żeby była coś warta. Ta deklaracja nic nie jest warta. Taką deklarację każdy może złożyć, a za 5 minut może ją odwołać.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KrystynaSkowrońska">To nie jest stanowienie prawa, że minister wychodzi i mówi, że jest deklaracja dużej spółki państwowej Orlen, że ona będzie próbowała to łagodzić. Ze wzrostem ceny baryłki paliwa mieliśmy do czynienia również w przeszłości.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KrystynaSkowrońska">Tym chcemy ustrzec obywateli, chcemy powiedzieć, że to jest dobre rozwiązanie ustawowe, gwarantujące ochronę obywatelom. Państwo, jako rząd, możecie sięgnąć po dywidendę, jeżeli te spółki nie pracują. Weźmiecie dywidendę i zrekompensujecie to w inny sposób. Nasza propozycja gwarantuje, że te spółki nie będą się musiały dokładać, a obywatele będą mieli pewność, że nie będziecie wyciągać pieniędzy z ich kieszeni.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, ale proszę zachować tę procedurę, którą przyjęliśmy. Pan poseł Cichoń, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanuszCichoń">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Po pierwsze, chcę powiedzieć, że nie ma żadnych obaw co do tego, że naruszymy dyrektywę europejską dotyczącą poziomu opodatkowania. Natura tej opłaty emisyjnej jest tożsama z akcyzą. Zamieniamy jedno drugim i trzymamy się spokojnie w ramach limitu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanuszCichoń">Po drugie, nie likwidujemy opłaty smogowej. My ją utrzymujemy, natomiast obniżamy akcyzę po to, żeby powstrzymać nieuchronny wzrost cen w następstwie wprowadzenia opłaty smogowej. Obniżenie akcyzy w identycznej wysokości jest tym rozwiązaniem, które gwarantuje, że nie będzie ruchów cen wywołanych zmianami opodatkowania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Proszę Biuro Legislacyjne o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JacekPędzisz">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Po analizie poprawek zgłoszonych w czasie II czytania Biuro Legislacyjne rekomenduje łączne głosowanie nad poprawką pierwszą i trzecią. Chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, że pozytywna opinia o poprawce pierwszej będzie oznaczała negatywną opinię o poprawce drugiej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSzlachta">W związku z tą uwagą musimy przystąpić do omawiania kolejnych poprawek, bo jest propozycja, aby poprawkę pierwszą głosować łącznie z trzecią. Może zaproponuję zmianę kolejności i poproszę wnioskodawców o przedstawienie poprawki trzeciej.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca Skowrońska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaSkowrońska">Możemy powiedzieć, że jest to konsekwencja terminu wejścia w życie poprawki pierwszej, a zatem są to przepisy intertemporalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSzlachta">Czy państwo wyczerpaliście już przedstawianie tej poprawki? Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do głosowania łącznego nad poprawkami pierwszą i trzecią. Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek? (14) Kto jest przeciw? (19) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejSzlachta">Stwierdzam, że poprawki nie uzyskały poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzimy do poprawki drugiej. Proszę pana posła Wiesława Janczyka o jej przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WiesławJanczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość też zgłosił poprawkę. Dotyczy ona zerowej stawki akcyzy, która będzie obowiązywać dopiero od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tym przepisie. Pozwala ona na zsynchronizowane wchodzenie przepisów, zgodnie z kalendarzem zawartym w projekcie tej noweli. Dla innych zmian jakie ona wnosi, a również dla tego, bardzo istotnego elementu zgodności opinii Komisji Europejskiej o pomocy publicznej dla tego typu regulacji. Przypomnijmy, regulacji obniżającej daninę podatkową. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu wobec tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PawełCybulski">Popieramy zgłoszoną poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne nie ma uwag. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki drugiej. Nie ma.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejSzlachta">Stwierdzam, że poprawka druga została przyjęta. Na tym wyczerpaliśmy omawianie poprawek zgłoszonych do tego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejSzlachta">Zostało nam jeszcze wyznaczenie posła sprawozdawcy. Do tej pory ja nim byłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanSzewczak">Zgłaszam pana przewodniczącego Szlachtę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Przyjmuję tę funkcję i w imieniu Komisji przedstawię nasze decyzje na posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AndrzejSzlachta">Proszę państwa, przystępujemy do realizacji pkt II porządku dziennego: Zaopiniowanie wniosku Wiceprezesa Rady Ministrów, Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności. Bardzo proszę pana dyrektora o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#AndrzejSzlachta">Jeszcze pani przewodnicząca Skowrońska w sprawie formalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, dobrym obyczajem było, że wnioski o zmiany w planach finansowych albo wszelkiego rodzaju przesuwanie rezerw, były opiniowane przez Ministerstwo Finansów. Chciałabym – otrzymałam komplet dokumentów, ale nie do tego – żeby pan przewodniczący przypomniał…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSzlachta">Chcę powiedzieć, że do wszystkich omawianych wniosków jest stanowisko ministra finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest do wniosku ministra sprawiedliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSzlachta">Tak jak powiedziałem, jest do wszystkich wniosków, które będą dziś omawiane. Proszę dobrze sprawdzić. Bardzo dziękuję pani przewodniczącej.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejSzlachta">Proszę o przedstawienie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WojciechKaczmarczyk">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Narodowy Instytut Wolności, czy przewodniczący Komitetu ds. Pożytku Publicznego wnosi o wydanie pozytywnej opinii o zmianie planu finansowego Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Zmiana planu zakłada zwiększenie przychodów Instytutu o 5852 tys. zł, na którą to zmianę składa się zwiększenie dotacji podmiotowej z budżetu państwa na pokrycie kosztów funkcjonowania Instytutu o 4918 tys. zł, czyli do kwoty 8358 tys. zł, zwiększenie dotacji z budżetu państwa na zakupy i inwestycje majątkowe o 882 tys. zł, do kwoty 1042 tys. zł, w tym 600 tys. złotych z przeznaczeniem na prace projektowe związane planowaną adaptacją i remontem budynku Parkowa, przeznaczonego na przyszłą siedzibę NIW oraz zwiększenie równowartości odpisów amortyzacyjnych o 52 tys. zł, czyli do kwoty 86 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#WojciechKaczmarczyk">Koszty ogółem funkcjonowania NIW zwiększają się o kwotę 4970 tys. zł, do kwoty 98 440 tys. zł. Na to zwiększenie składa się zwiększenie w poszczególnych pozycjach planu finansowego. W szczególności proponujemy zwiększenie wynagrodzeń osobowych wraz z pochodnymi o kwotę 2348 tys. zł. Pragnę zaznaczyć, że to zwiększenie jest zgodne, nie przekracza limitu wydatków NIW, określonego w ustawie o Narodowym Instytucie Wolności. Także w tej ustawie, która wchodzi w życie w dniu jutrzejszym.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#WojciechKaczmarczyk">Bardzo proszę o zaakceptowanie tych zmian. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo panu dyrektorowi za przedstawienie wniosku. Czy pan minister finansów chciałby wypowiedzieć się na temat tego wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PawełCybulski">Nie zgłaszam uwag do zmiany planu finansowego NIW.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Przystępujemy do dyskusji. Czy są pytania? Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, proszę bardzo. Przepraszam, wcześniej zgłaszał się pan poseł Jarosław Urbaniak. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Patrząc na projekt zmiany planu finansowego Instytutu stwierdzam, że jest on zatrważający, bo przychody zwiększają się tylko z jednego powodu – zwiększenie dotacji z budżetu państwa. Bierzemy pieniądze z budżetu państwa i na co je wydajemy? W dużej części tylko i wyłącznie na wzrost wynagrodzeń, bo pan dyrektor był uprzejmy pominąć kwestie, że na wynagrodzenia są środki w kilku pozycjach, a nie tylko tam, gdzie są zapisane wynagrodzenia osobowe, ale też tam, gdzie są wynagrodzenia bezosobowe, również tam gdzie są składki na ubezpieczenia społeczne, na Fundusz Pracy itd. Z tych 5800 tys. zł większość jest przeznaczona na wzrost wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JarosławUrbaniak">Jak to ocenić. To po prostu skandal i tyle. Państwo po prostu pompujecie wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#JarosławUrbaniak">Chcę się zapytać, czy to jest wzrost liczby etatów, czy to jest wzrost wynagrodzeń w Instytucie?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Jeszcze pani przewodnicząca Skowrońska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KrystynaSkowrońska">Włączając się do tego, co powiedział pan poseł Urbaniak o zakresie dotacji z budżetu państwa w wysokości 5800 tys. zł i sposobu wydatkowania tych pieniędzy, prawie 3 mln zł, głównie na wzrost wynagrodzeń. Chcemy się zapytać – dlaczego skokowo państwo podwajacie pozycję dotyczącą wynagrodzeń stosunku do pierwotnie przedłożonego planu? Co się stało?</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#KrystynaSkowrońska">Pytanie do ministra finansów, czy pan minister może nam powiedzieć, opiniując pozytywnie ten wniosek, jakie pozycje, związane z wynagrodzeniami podwajamy? Chcę przypomnieć, że w pierwotnym planie finansowym wynagrodzenia to kwota 2824 tys. zł. Teraz jest dodatkowo 2924 tys. zł. Proszę państwa, warto nam odpowiedzieć na to pytanie.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, chyba będziemy każdorazowo, chyba zaczniemy taki licznik stosować na posiedzeniach tej Komisji, może nawet na tej ścianie, pokazywali jak państwo każdorazowo zwiększacie wynagrodzenia. Nie macie pieniędzy dla policjantów, dla pielęgniarek, dla nauczycieli, dla nauczycieli akademickich, a na wynagrodzenia dla…</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, proszę żebyśmy się trzymali tego punktu, nie o policjantach teraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę pana, panie przewodniczący, pan wie, że policjanci też czekają na wynagrodzenia, bo wczoraj weszli do szpitala i wyprowadzili pielęgniarki. Nie dopuścili do pracy, tam gdzie w Rzeszowie protestują pielęgniarki. Chciałabym…</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#KrystynaSkowrońska">Może i pan kiedyś będzie, panie pośle Szewczak. Prosiłabym, żeby nie ograniczać mi czasu.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#KrystynaSkowrońska">Druga rzecz, wynagrodzenia. To jest drugie tyle wynagrodzeń i z tego państwo powinniście się wytłumaczyć. Państwu się należało, panie ministrze. Nam przez te wysokie premie ograniczono wynagrodzenia. Państwu się należało. Proszę się nie dziwić, że chcemy teraz panu prezesowi u was pomóc, aby tam, gdzie państwo próbujecie sobie dodatkowe wynagrodzenia ustanowić, albo na wynagrodzenia przeznaczyć środki, żeby wcześniej sygnalizować.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#KrystynaSkowrońska">Kolejna rzecz, mówicie państwo o przeznaczeniu pieniędzy na remont budynku. Tym wszystkim, którzy dziś podniosą rękę za tym wnioskiem, chcę przypomnieć, jak bardzo państwo ograniczali, między innymi – koledze Szewczakowi przypominam – jak bardzo państwo ograniczali środki rzecznikowi praw obywatelskich na remont budynku. Teraz państwo rzetelnie pokazujecie, że dajecie pieniądze tam, gdzie państwo chcecie, nie dlatego że tam jest potrzeba, ale tam gdzie państwo chcecie, czyli kierujecie się kryteriami osobistych znajomości, osobistych przyjaźni. Tego nie powinno być.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#KrystynaSkowrońska">Ten wniosek, kiedy nie ma pieniędzy na osoby niepełnosprawne – te, które tu protestowały za ścianą – nie powinien być. Państwo powinno być oszczędne i nie przeznaczać pieniędzy na żadne inne cele. Państwo powinno jeden ważny problem w kraju rozwiązać. Najpoważniejszy to osoby niepełnosprawne. Państwo tymi wnioskami trwonicie pieniądze i dajecie je na różne inne cele, ustawiacie się tyłem do obywateli. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Panie dyrektorze proszę odnieść się do tych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WojciechKaczmarczyk">Spieszę z wyjaśnieniami. Narodowy Instytut Wolności został utworzony w końcu 2017 roku ustawą o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Społeczeństwa Obywatelskiego z 15 września 2015 roku. Ustawa w pierwotnym kształcie przewidywała, że 22 etaty osób zatrudnionych w Instytucie będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji podmiotowej. Natomiast docelowo NIW ma zatrudniać 60 osób. Koszty wynagrodzeń 38 pozostałych etatów miały być pokrywane z innych źródeł, w szczególności z Funduszu Wspierania Społeczeństwa Obywatelskiego, z tzw. funduszu hazardowego, z art. 88a ustawy o grach hazardowych.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#WojciechKaczmarczyk">Na początku tego roku Prezes Rady Ministrów podjął decyzję, aby uczynić finansowanie Instytutu bardziej przejrzystym, że całość kosztów finansowania działalności Instytutu będzie pokrywana z ramach dotacji podmiotowej. Natomiast całość środków, które są dostępne w ramach 4% odpisu z dopłat do gier, będzie przeznaczana na realizację programów, które są skierowane wprost do organizacji pozarządowych. De facto, ten 4% odpis nie zostanie obciążony żadnymi kosztami administrowania NIW.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#WojciechKaczmarczyk">Ta informacja, którą przedstawiam, znajduje się na stronie 7 oceny skutków regulacji, dołączonej do projektu ustawy o NIW, skierowanym do Sejmu w lipcu 2017 roku. Jest w nim mowa o tym, że plan zatrudnienia w NIW obejmuje 60 etatów, z tego 22 etaty przeliczeniowe będą pokrywane z budżetu państwa, a pozostałe z innych źródeł, z uwzględnieniem zwiększonych zadań, które NIW będzie realizował na podstawie innych przepisów.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#WojciechKaczmarczyk">Te 60 etatów było przewidziane od samego początku tworzenia NIW. Wynikało to z faktu, że zgodnie z planem rządu Instytut przejął od Ministerstwa Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej zarządzanie programem Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, z budżetem 60 mln zł. Obecnie w ostatniej fazie przygotowywania, uzgadniania i konsultacji są jeszcze trzy programy rządowe z łącznym budżetem około 80 mln zł. Program wspierania rozwoju organizacji obywatelskich, program rozwoju wolontariatu długookresowego i systematycznego oraz program rozwoju organizacji harcerskich i skautowych.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#WojciechKaczmarczyk">Ten pierwszy program przeszedł już uzgodnienia i konsultacje i został pozytywnie zaopiniowany przez Komitet Stały Rady Ministrów. W przyszłym tygodniu trafi na posiedzenie Rady Ministrów. To będzie kolejne zadanie NIW.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#WojciechKaczmarczyk">Łącznie w skali roku NIW będzie realizował programy z budżetem około 140–150 mln zł. Koszty administrowania tymi programami będą wynosiły około 7%, co jest zdecydowanie mniej niż w wielu programach europejskich, w których dopuszcza się 10–20% kosztów zarządzania tymi programami.</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#WojciechKaczmarczyk">Proponujemy strukturę zarządzania programami dla organizacji pozarządowych, która jest strukturą oszczędną, ale jednocześnie efektywną, która będzie w stanie te programy udźwignąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panie dyrektorze. Po przeprowadzonej dyskusji proponuję przyjęcie opinii Komisji Finansów Publicznych w przedmiocie…</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#AndrzejSzlachta">Panie pośle, pan już zadawał pytanie i była udzielona odpowiedź. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, odpowiedź nie była udzielona. Pytanie było bardzo proste. Instytut zwiększa ponad dwukrotnie koszty wynagrodzeń i pytanie było najprostsze z najprostszych. Nie mówię o pozostałych, gdzie można międlić, mówić coś o czymś, zakręcać itd.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JarosławUrbaniak">Najprostsze pytanie było takie – czy te pieniądze idą na nowe etaty czy na podwyżki dla starych?</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#JarosławUrbaniak">Druga sprawa, to co pan dyrektor przed chwilą mówił. Rozumiem, że jako Komisji Finansów Publicznych mamy zaopiniować zmianę planu finansowego. Mamy to zrobić niezgodnie z ustawą, którą Sejm przyjął we wrześniu zeszłego roku. Pan dyrektor się powoływał na to, że 22 etaty są finansowane z budżetu państwa, a 38 z innych źródeł. My mamy w tej chwili dorzucić całą kwotę z budżetu państwa na finansowanie tych 38 etatów. To jest łamanie ustawy, która została przez Sejm uchwalona, dokładnie przez PiS. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejSzlachta">Jeszcze pan dyrektor chciał krótko uzupełnić. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WojciechKaczmarczyk">Może niedokładnie to powiedziałem. To nie jest zwiększenie wynagrodzeń, to jest dojście do docelowej liczby etatów, która została zaplanowana w pierwotnym kształcie ustawy. Niczego tutaj nie zwiększamy. Chcę też podkreślić, że nie jest to łamanie ustawy, jak powiedział pan poseł, bo w międzyczasie nastąpiła zmiana ustawy o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Społeczeństwa Obywatelskiego, w której Sejm zaakceptował takie właśnie rozwiązanie finansowania NIW poprzez zwiększenie limitów wskazanych w ustawie. W nowej, tegorocznej ustawie wskazano wyraźnie, że całość kosztów funkcjonowania, w tym te 60 etatów, będzie finansowana z dotacji podmiotowej. Nie mamy tutaj do czynienia z łamaniem ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JarosławUrbaniak">Kiedy była ta nowela?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#WojciechKaczmarczyk">7 czerwca tego roku Sejm przyjął ustawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Przystępujemy do przyjęcia opinii. Opinia nr 175 Komisji Finansów Publicznych do Wiceprezesa Rady Ministrów, przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego, w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, uchwalona na posiedzeniu w dniu 19 lipca 2018 roku.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#AndrzejSzlachta">W konkluzji Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na rok 2018, przedstawione we wniosku.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KrystynaSkowrońska">Sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest sprzeciw. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej opinii? (14) Kto jest przeciw? (7) Kto się wstrzymał, od głosu? (0)</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#AndrzejSzlachta">Stwierdzam, że w wyniku głosowania Komisja uchwaliła opinię nr 175.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzimy do pkt III. Proszę ministra rolnictwa i rozwoju wsi o przedstawienie wniosku w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2018. Bardzo proszę pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#RyszardZarudzki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Konieczność dokonania zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2018 związana jest z dużym zainteresowaniem rolników. Związane jest to z potrzebą zwiększenia środków w pozycji – Pomoc finansowa z pozostałych tytułów, na realizacje w 2018 roku, na podstawie rozporządzenia z dnia 27 stycznia 2015 roku w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Chodzi o dwie kwoty, pierwsza – 15 mln zł, druga – 5 mln zł.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#RyszardZarudzki">Zwracam się z prośbą do Komisji o pozytywne zaopiniowanie tego wniosku. Chodzi o kwotę 15 mln zł na realizację pomocy finansowej, w formie nieoprocentowanych pożyczek dla producentów trzody chlewnej z terenów zagrożonych afrykańskim pomorem świń.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#RyszardZarudzki">Są to pożyczki na sfinansowanie nieuregulowanych zobowiązań cywilno-prawnych. Powyższa kwota zostanie sfinansowana z rezerwy celowej budżetu państwa, część 83 poz. 81.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#RyszardZarudzki">Druga kwota to jest 5 mln zł z przeznaczeniem na realizację pomocy finansowej na wyrównanie kwoty dochodu uzyskanej przez producenta świń ze sprzedaży trzody chlewnej. Chodzi o rolników z obszarów objętych restrykcjami w związku ze zwalczaniem afrykańskiego pomoru świń. Tak jak przedstawiłem, kwota 5 mln zł zostanie sfinansowana z rezerwy celowej budżetu państwa, część 83 poz. 81.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#RyszardZarudzki">Mamy kierunkową zgodę Ministerstwa Finansów na przedmiotowe zmiany. Mam nadzieję, że z pełnym zrozumieniem Komisja odniesie się do spraw związanych ze zwalczaniem pomoru i pomocą dla rolników w sprawie możliwości zabezpieczenia się przed ASF i rekompensat poniesionych z tego tytułu strat. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Myślę, że będzie tak, jak pan minister sobie życzy. Proszę jeszcze o stanowisko ministra finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PawełCybulski">Stanowisko zostało już wyrażone. Ministerstwo Finansów popiera ten wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Pani przewodnicząca Skowrońska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Mam pytanie do ministra rolnictwa o liczbę ognisk ASF na początku roku i w dniu 30 czerwca. Myślę, że to jest rzecz niezwykle ważna i powinna być na bieżąco monitorowana. Dlatego pytam – jak to wygląda dzisiaj?</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#KrystynaSkowrońska">My nie mówimy, że nie chcemy pomóc rolnikom, którzy zostali objęci strefą, bo pojawiły się ogniska afrykańskiego pomoru świń. Chcemy również, aby minister rolnictwa sprawozdawał, że uruchomione środki pomagają w zmniejszeniu liczby ognisk ASF. To jest dla nas najistotniejsze, bo w 2015 roku było tych ognisk 3, a potem 30. Dlatego dziś chcemy wiedzieć – ile ich jest?</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący Szewczak, bardzo pana lubię, ale chciałabym panu powiedzieć, że liczba 30 jest większa od liczby 3. Nie zawsze, 30 w tym przypadku jest gorsze niż 3. Chciałabym, żebyście państwo pokazali, że przez te 3 lata potrafiliście z tym walczyć. Było łatwiej walczyć z trzema ogniskami niż z trzydziestoma. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o odpowiedź na te pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#RyszardZarudzki">Szanowna pani poseł, panie przewodniczący. Jeśli chodzi o nasze działania związane z ASF, to ogniska choroby na bieżąco są monitorowane i są pod kontrolą, oczywiście na tyle, na ile jest to możliwe.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#RyszardZarudzki">Dziś pan minister Ardanowski będzie przedstawiał na forum Sejmu szczegółową informację w tej sprawie. Ograniczę się tylko do tego, że na bieżąco Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi to przedstawiamy, na bieżąco są też zamieszczane komunikaty na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Mamy specjalny zespół do tych spraw. Długo mógłbym mówić o podejmowanych działaniach.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#RyszardZarudzki">Prawda jest taka, że ostatnio w Brukseli minister Ardanowski spotkał się z komisarzem ds. zdrowia, panem komisarzem Andrukaitisem. Też się tym zagadnieniem zajmowali. Podejmowane są wszystkie możliwe działania, aby to nieszczęście, które nas spotkało, ograniczać do minimum.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#RyszardZarudzki">Mamy na dzień dzisiejszy 1354 ogniska, część z nich jest wygaszona, tyle jest zidentyfikowanych. Mamy też monitoring.</u>
<u xml:id="u-54.4" who="#RyszardZarudzki">Nie wiem, jakiego typu informacje mogłyby panią usatysfakcjonować w związku z afrykańskim pomorem świń. Mogę tylko powiedzieć, że robimy wszystko co można. Ostatnio było duże spotkanie wszystkich zainteresowanych w Instytucie Weterynarii. Podejmowane są skuteczne działania. Choroba jest groźna w skali Europy. Nie tylko u nas, bo jest to już problem europejski. Nie z naszego powodu. Zarówno na Słowacji jak i w Rumunii zagrożenie jest duże. Sprawy, które dotyczą tego typu zagrożeń też nie są upubliczniane, żeby niepotrzebnie nie podgrzewać atmosfery. Wszystkie działania, które są potrzebne, podejmujemy. Przede wszystkim ważna jest bioasekuracja, to jest skuteczna forma zabezpieczania przed ASF. Mamy też system wewnętrznego informowania, poza służbami weterynaryjnymi, przez ośrodki doradztwa rolniczego, które pracują z rolnikami. W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich też mamy szereg działań, które dają alternatywę dla rolników, którzy odchodzą od hodowli trzody chlewnej.</u>
<u xml:id="u-54.5" who="#RyszardZarudzki">Mamy też doświadczenia, np. hiszpańskie. Nie dopuszczam tego, bo my walczymy od trzech lat, ma oni walczą z AFS już 30 lat. Doświadczenia innych krajów motywują też do wspólnego działania, bo to nie jest tylko sprawa Polski, to nie jest tylko sprawa naszych, objętych ASF terenów, to jest sprawa całej Europy i zabezpieczenia przed tym, nie zawinionym przez nasz kraj, pomorem.</u>
<u xml:id="u-54.6" who="#RyszardZarudzki">Proszę mi wierzyć, że robimy wszystko co jest możliwe, żeby to zagrożenie ograniczać, wyeliminować i wykluczać wszystkie możliwości, które są związane z występowaniem kolejnych ognisk.</u>
<u xml:id="u-54.7" who="#RyszardZarudzki">Mam nadzieję, że dzisiejsza zgoda przybliża nas do pomocy tym rolnikom, którzy są poszkodowani. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję za to szczegółowe wyjaśnienie. Jeszcze pan poseł Jarosław Urbaniak, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Z całym szacunkiem dla pana ministra, konkret to jest ten wniosek, który leży przed nami. 20 mln zł na odszkodowania dla rolników a nie na walkę z ASF. Koniec, kropka. Moje pytanie jest do Ministerstwa Finansów o część 83 poz. 81 budżetu, czyli rezerwę na pomoc finansową z pozostałych tytułów. Pytam, ile tam jeszcze będzie pieniędzy po tej zmianie?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#AndrzejSzlachta">Jeszcze pytanie zada pani przewodnicząca i na te dwa pytania poproszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zadałam bardzo proste pytanie – ile ubyło ognisk ASF? Pan minister próbuje pokazać, że walczymy, walczymy, walczymy i nie mówimy, ale sam pan podał, panie ministrze, liczbę 1354 ognisk. Zatem pytam, o ile od początku roku zmniejszyła się liczba ognisk ASF. Od 1 stycznia 2018 roku, bo pan minister powiedział, że dziś mamy 1354. Tak zrozumiałam. Decydujemy się i nie sprzeciwiamy się…</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#AndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, nie antycypujmy debaty, która ma się szczegółowo odbyć na ten temat. Mamy tylko zaopiniować wniosek. Bardzo serdecznie panią proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, jak pan jest tak bogaty, to niech pan wyłoży te 20 mln zł, bo w tym przypadku nam chodzi o racjonalność wydatkowania. Mamy prawo, jeżeli każdorazowo głosujemy za tym, żeby zwiększyć pieniądze na walkę z ASF, na wsparcie dla rolników, tam gdzie są ogniska, to proszę posłuchać, bo myślę, że państwu wyjdzie na dobre, żeby wyrobić sobie zdanie. Jest argumentem to, że się zwiększa, że się zmniejsza, a nie, że komisarze wzięli pod uwagę. To rolnika nie obchodzi, to obchodzi pana zwierzchnika, pana premiera, jak możemy działać wspólnie. Rolnika obchodzi i mnie obchodzi. Te 20 mln wydajemy, żeby rekompensować skutki. Pochodzę z regionu, który jest największym zagłębiem produkcji trzody chlewnej na Podkarpaciu, dlatego mnie to interesuje, dlatego każdorazowo, gdy odbywały się dyskusje, w takich dyskusjach i spotkaniach uczestniczyłam. Dlatego bardzo poproszę o odpowiedź, czy te 1354 ogniska, czy było ich więcej, o ile więcej 1 stycznia 2018 r. Jeżeli będzie mniej, to złożę państwu każdorazowo gratulacje i będę życzyła, żeby ten postęp był jeszcze większy.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, w kwestii cenzurowania, myślałam, że od pana tej cenzury nie będziemy mieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#AndrzejSzlachta">Pan przewodniczący Jan Szewczak, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#JanSzewczak">Pani przewodnicząca, myślę, że pani się nie da ocenzurować w żaden sposób, a już na pewno pan przewodniczący Szlachta tego nie robi. Natomiast, w takiej prostej sprawie nie będziemy kruszyć kopii. Sprawa jest prosta, nie dotyczy żadnej walki z ASF, dotyczy pomocy finansowej, rekompensat finansowych, pomocy w ramach pożyczek. Chyba wszyscy jesteśmy w tej sprawie zgodni. Za chwilę zagłosujemy za tym, poprzemy, państwo też zagłosują, bo to jest sensowne. Natomiast odrębną sprawą jest walka z ASF. To jest bardzo poważny problem. Podzielam taką opinię, że to jest bardzo ważne i wymaga innej debaty. Dziś mamy wniosek, poprzyjmy go i szanujmy nasz czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#AndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, bardzo proszę żebyśmy nie ciągnęli tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ja ciągnę. Chcę powiedzieć tak, moje pytanie o liczbę ognisk jest zasadne, bo nie wiemy, ile jeszcze razy będziemy się spotykać, żeby pomagać rolnikom. Chciałabym powiedzieć, że jeżeli mamy wesprzeć rolnictwo, to nie w tej formule. Pytanie jest proste i dziwię się, że państwo swoją agresję przeciwko mnie kierujecie, a nie domagacie się od ministra odpowiedzi, że jest tego mniej niż 1 stycznia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Panie ministrze proszę krótko odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#RyszardZarudzki">Szanowna pani poseł, chciałbym doprecyzować, bo zapytała pani o liczbę ognisk ASF. Odpowiadam precyzyjnie: są 1354 padłe dziki jako ogniska ASF. Padłe dziki są identyfikowane jako ogniska. W Instytucie Weterynarii zostało to zdefiniowane, że padłe dziki to są ogniska. Moglibyśmy rozpocząć dalsze przekazywanie informacji z czym to jest związane. Nie mogę powiedzieć, że na tę chwilę spadła liczba tak rozumianych ognisk od początku roku. Nie spadła. Taka jest moja odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Proponuję przyjęcie opinii Komisji Finansów Publicznych…</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#JarosławUrbaniak">Przepraszam panie przewodniczący, pytałem ministra finansów o stan worka, z którego tak hojnie czerpiecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#AndrzejSzlachta">Panie ministrze, czy może pan odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PawełCybulski">Przekazuję głos pani dyrektor Elżbiecie Milewskiej z Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#ElżbietaMilewska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Rezerwa w poz. 81 została zaplanowana w wysokości 50 mln zł. Pierwsze uruchomienie to była kwota 15 mln. W tej chwili procedujemy wniosek dotyczący kolejnych 20 mln zł. Pozostaje w rezerwie 15 mln zł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejSzlachta">Po tych wyjaśnieniach proponuję przyjęcie opinii nr 176 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, uchwalonej na posiedzeniu w dniu 19 lipca 2018 roku.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#AndrzejSzlachta">W konkluzji: Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2018 rok, przedstawione we wniosku.</u>
<u xml:id="u-72.2" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej opinii? Bardzo proszę, pani poseł Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#KrystynaSkowrońska">Do wydatkowania pieniędzy nie ma sprzeciwu mojego klubu, ale poprosimy pana ministra o odpowiedź na piśmie w sprawie ognisk ASF.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Z tymi zastrzeżeniami Komisja przyjmuje opinię nr 176.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzimy do pkt IV. To jest przedstawienie wniosku ministra sportu i turystyki w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na rok 2018.</u>
<u xml:id="u-74.2" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#JanWidera">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Wnioskowana zmiana w planie finansowym Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na rok 2018 dotyczy zmniejszenia przychodów oraz pomniejszenia stanu środków pieniężnych na koniec 2018 roku o kwotę 87 400 tys. zł. Konieczność zmiany wykorzystania stanu środków we wnioskowanym zakresie wynika z dokonanej przez Totalizator Sportowy weryfikacji i obniżenia prognozy przychodów oraz wpływów z tytułu dopłat do stawek w grach losowych, stanowiących monopol państwa, dla FRKF na 2018 rok.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#JanWidera">Na etapie przygotowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na 2018 rok, Totalizator Sportowy przekazał prognozy kwot do sprowadzenia na rachunek Funduszu z uwzględnieniem nowych obszarów działalności, z uwzględnieniem gry Euro Jackpot i gier internetowych, wskazując kwotę do odprowadzenia na rachunek FRKR w 2018 roku w wysokości 897 400 tys. zł. Przekazana przez Totalizator Sportowy kwota, zgodnie z notą budżetową została przyjęta do projekty planu finansowego.</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#JanWidera">Natomiast 30 kwietnia br. Totalizator Sportowy przekazał informację o obniżeniu prognozy o 87 400 tys. zł, to jest do kwoty 810 mln zł, w związku z urealnieniem przychodów z nowych obszarów działalności. Spółka dokonała korekty prognozy w wyniku obserwacji sprzedaży nowej gry Euro Jackpot na etapie wdrożenia i urealnienia prognozy przychodów z nowych obszarów, które będą wdrażane w IV kwartale 2018 roku.</u>
<u xml:id="u-75.3" who="#JanWidera">Uwzględniając, przewidywane przez Totalizator Sportowy zmniejszenie prognozy oraz odpowiadające temu rzeczywiste zmniejszanie przychodów Funduszu, niezbędne jest pełne zabezpieczenie finansowania zadań planowanych na 2018 rok, w związku z rozwojem infrastruktury sportowej, rozwijaniem sportu dzieci i młodzieży, rozwijaniem sportu osób niepełnosprawnych, jak też zadań z zakresu zdrowia publicznego w zakresie aktywności fizycznej, w związku z podjętymi zobowiązaniami i ogłoszonymi naborami wniosków do programów finansowanych z FRKF.</u>
<u xml:id="u-75.4" who="#JanWidera">Dlatego uprzejmie proszę o wydanie pozytywnej opinii w zakresie dokonania wnioskowanej zmiany oraz informuję, że uzyskano zgodę ministra finansów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Proszę o stanowisko ministra finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PawełCybulski">Potwierdzam zgodę Ministerstwa Finansów. Jest zgoda na tę zmianę.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo, otwieram dyskusję. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#KrystynaSkowrońska">W planie finansowym, który jest dołączony do tego wniosku, w pozycji wpływy z dopłat do stawek w grach losowych, jest 87 mln. Jest zrozumiałe, że dotyczy to wpływów, między innymi z gry Jackpot. Ale w opinii ministra finansów wskazuje się kwotę 30 mln zł.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym, po pierwsze, usłyszeć informację i wyjaśnienie dotyczące zmiany kwoty, która w planie finansowym wynosi 87 400 tys. zł, a we wniosku mamy w planie finansowym wskazaną kwotę 30 mln zł różnicy, którą opiniuje minister finansów. Czy w tych 87 mln złotych jest szacunek z Euro Jackpotu i może jeszcze rzeczy dodatkowe. Zatem, w tym zakresie przychody Funduszu będą niższe, tak jest wykazane, o kwotę 87 400 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#KrystynaSkowrońska">Druga sprawa to są koszty. W tym zakresie chciałabym zapytać pana ministra sportu, bo nie zmienia się planowana przed dokonaniem tej zmiany kwota kosztów, która wynosi 516 140 tys. zł. W tym zakresie poproszę o odpowiedź na piśmie, bo rozumiem, że państwo pozostawili sobie bufor. Wpływy i realizacja określonych kosztów przez FRKF i wydatkowanie pieniędzy. Proszę o podanie liczby wniosków, które są finansowane z tego Funduszu i jak wygląda rozdysponowanie. Rozumiem, że państwo robicie to w okresach miesięcznych, więc dobrym okresem będzie 30 czerwca lub nawet 30 lipca, bo te dane posłużyłyby mnie, jak i innym członkom Komisji, jeżeli będą skierowane na mój i pana przewodniczącego adres, do wyrobienia sobie opinii o tym, jak wydatkowane są pieniądze.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#KrystynaSkowrońska">Zatem, tylko jedno uściślenie uwag, jeżeli są niższe wpływy z gier hazardowych, bo wszyscy ekscytujemy się wysokością wygranej, ale może mniej gramy w Polsce w tę grę.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#AndrzejSzlachta">Czy są jeszcze głosy w dyskusji. Jeżeli nie, to proszę przedstawicieli ministerstwa o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#MonikaJakóbczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Jeśli chodzi o zgodę wyrażoną przez ministra finansów, to gdybyśmy doczytali do końca, to jest mowa, że minister finansów wyraża zgodę na 87 400 tys. zł. Tylko ona jest udzielona w dwóch etapach. Pismo z 11 lipca mówiło o zgodzie na 57 400 tys. zł, następnie zostało uzupełnione 16 lipca o 30 mln. Jest zgoda łączna na 87 400 tys. zł. Tak jest z kwestią kwoty.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#MonikaJakóbczyk">Druga rzecz, kwestia przychodów i kosztów. Koszty realizacji zadań FRKF na 2018 rok wynoszą 933 600 tys. zł. Pani przewodnicząca była uprzejma podać tylko kwotę w zakresie remontów i dofinansowania przebudowy inwestycji sportowych. To jest jedno z zadań Funduszu. Oprócz tego mamy: rozwijanie sportu dzieci i młodzieży – 358 750 tys. zł, rozwijanie sportu osób niepełnosprawnych – 38 700 tys. zł i zadania z zakresu zdrowia publicznego w obszarze kultury fizycznej – 20 mln. Łącznie koszty realizacji zadań wynoszą 933 600 tys. zł. One są wyższe od zaplanowanych przychodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę bardzo, jeszcze pytanie dodatkowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję. Mam podkreślony wniosek z 11 lipca i tę kwotę, którą się zamykamy w zmniejszeniu przychodów, ale, zgoda, że w poz. 3 koszty realizacji wszystkich zadań to 933 600 tys. zł, po uwzględnieniu stanu na początek roku. Mam pytanie – czy w tej pozycji poprawnie wskazano, skoro stan środków na początek roku…</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#KrystynaSkowrońska">Dobrze, nie mam uwag, ale pozostaje przy swoim stanowisku i proszę o odpowiedź na piśmie w sprawie przeznaczenia środków z FRKF na przedsięwzięcia inwestycyjne, które są zamknięte kwotą planowaną 516 mln.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Skorzystam z tej okazji, że jest pan minister i pani dyrektor i chcę zapytać o program regionalny, czyli budowę Podkarpackiego Centrum Lekkoatletycznego. Czy ta zmiana budżetowa pozwoli poszerzyć portfel inwestycji, które już państwo uruchomiliście? Czy ta zmiana coś zmieni w liczbie inwestycji wprowadzonych w tym roku do budżetu?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja też się o to upominałam w interpelacji do ministra sportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#AndrzejSzlachta">To są wspólne interesy. To jest coś co nas łączy – sport. Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#MonikaJakóbczyk">Wnioskowana suma pozwoli nam na zrealizowanie kosztów w zaplanowanej wysokości. Plan ma dość prostą konstrukcję. Mamy stan na początek roku plus przychody, minus koszty i to pozostaje na koniec roku. Abyśmy mogli zrealizować koszty w zaplanowanej wysokości potrzebujemy uzupełnić niedobór przychodów. W związku z tym, że prognoza Totalizatora Sportowego okazała się odbiegać od rzeczywistych wpływów, to trzeba te przychody uzupełnić. W tej chwili dążymy do tego, żebyśmy mogli w tym roku zrealizować wydatki na kwotę 933 600 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#MonikaJakóbczyk">Natomiast, jeżeli chodzi o konkretne inwestycje, to może je wymienimy przygotowując odpowiedź, o którą państwo prosili.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#MonikaJakóbczyk">Jeszcze pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#JanWidera">Szanowni państwo, nie możemy mówić w tej chwili, czy jakakolwiek inwestycja zostanie zrealizowana. Stanie się tak, jeżeli zostanie złożony poprawnie wypełniony wniosek, dobrze uzasadniony i komisja go zatwierdzi. Dziś nie mogę powiedzieć, czy taka inwestycja zostanie w przyszłości zrealizowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Nie chcę ciągnąć dyskusji, bo pan minister Stawiarski przekazywał informację, że inwestycja, o której mówię, będzie, ale z zastrzeżeniem, że brak jest środków z Totalizatora Sportowego. Widać, że nie ma tej koincydencji. Po rozmowie z panem ministrem Bańką jestem o tym przekonany, że ten tytuł inwestycyjny zostanie w tym roku uruchomiony, dlatego że traci ważność pozwolenie na budowę, a ta inwestycja od czterech lat czeka na realizację.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#JanWidera">Jeżeli inwestycja jest w toku realizacji, to na pewno zostanie dokończona.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#AndrzejSzlachta">Nie jest w toku realizacji. Trzeba ją rozpocząć.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#JanWidera">To trzeba, tak jak powiedziałem, złożyć poprawnie wypełniony wniosek i wszystkie potrzebne dokumenty.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#AndrzejSzlachta">Wszystko to jest, ale nie chcę przedłużać. Proponuję przyjęcie opinii nr 177 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Sportu i Turystyki w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, uchwalonej na posiedzeniu w dniu 19 lipca 2018 roku.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#AndrzejSzlachta">W konkluzji Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na 2018 rok, przedstawione we wniosku.</u>
<u xml:id="u-93.2" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw? Nie ma. Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-93.3" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzimy do pkt V – zaopiniowanie wniosku Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2018.</u>
<u xml:id="u-93.4" who="#AndrzejSzlachta">Proszę o przedstawienie wniosku pana ministra finansów. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PawełCybulski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Rozpatrywany wniosek dotyczy zmiany przeznaczenia kwoty 18 mln zł, ujętej w ustawie budżetowej na rok 2018, w ramach rezerwy celowej w poz. 26 – Środki na wyrównanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, zapewnienie uczniom objętym obowiązkiem szkolnym dostępu do bezpłatnych podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz realizację programu rządowego „Aktywna tablica”.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#PawełCybulski">W ramach powyższej rezerwy celowej zaplanowane zostały między innymi środki na realizację zadań określonych w rządowym programie rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017–2019 „Aktywna Tablica”.</u>
<u xml:id="u-94.2" who="#PawełCybulski">Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, środki zaplanowane na 2018 rok na ten cel przewyższają kwotę środków przeznaczonych ostatecznie na realizację zadań ww. programu o 18 335 671 zł.</u>
<u xml:id="u-94.3" who="#PawełCybulski">Obecnie zachodzi potrzeba przeznaczenia kwoty 18 mln zł na wydatki związane z rozwojem nowoczesnego procesu kształcenia w szkole. Z tego 17 900 tys. na zakup nowoczesnego rozwiązania informatycznego umożliwiającego publikację przygotowanych w ramach środków unijnych e-materiałów i e-zasobów wraz z kodami źródłowymi oraz 100 tys. zł ma być przeznaczone na wsparcie przy udzielaniu zamówienia publicznego.</u>
<u xml:id="u-94.4" who="#PawełCybulski">Zwracam się do Wysokiej Komisji o pozytywne rozpatrzenie przedmiotowego wniosku. Szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie, w przypadku pytań państwa posłów, udzieli przedstawiciel MEN. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#JanSzewczak">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś pytania. Pan poseł Urbaniak, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Wszystko się zgadza, ale chciałem zapytać, bo to dość enigmatycznie brzmi, rezerwa brzmiała dość jasno, jeżeli chodzi o podręczniki i „Aktywną tablicę”. Natomiast w uzasadnieniu tej zmiany mówimy o jakimś nowoczesnym rozwiązaniu informatycznym. Mniej bym oczekiwał przymiotnika „nowoczesnego”, a bardziej wyjaśnienia o co konkretnie chodzi, bo to spora kwota 18 mln, jeżeli chodzi o oprogramowanie.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#JarosławUrbaniak">Druga rzecz, nie wiem czy to jest jakaś pomyłka, czy niestosowność, bo mnie sformułowanie „zamówienie publiczne” kłóci się ze słowem „wsparcie”. Jak do tego dochodzi jeszcze 100 tys. zł, to mi się to jeszcze bardziej kłóci.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#JanSzewczak">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa? Nie. Bardzo proszę ministerstwo o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#MarekChorążka">Jeżeli chodzi o zakup platformy, tego nowoczesnego narzędzia, to chodzi o zakup platformy umożliwiającej publikacje treści, które będą dopiero wypracowane w e-Powerze na kwotę 290 mln. Dziś minister edukacji narodowej nie dysponuje narzędziem informatycznym, które umożliwiałoby przyjęcie e-materiałów i e-zasobów do publikacji dla uczniów i nauczycieli 60 tys. placówek.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#MarekChorążka">Jeśli chodzi o kwotę 17 900 tys. to jest to kwota z „Aktywnej tablicy”, która będzie przeznaczona na zakup tego narzędzia informatycznego, które pozwoli przyjąć e-materiały, które będą wyprodukowane w ramach e-Powera. Natomiast te dodatkowe 100 tys. jest przeznaczone na wsparcie przeprowadzenia zamówienia publicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#JarosławUrbaniak">Przeprowadzenie tej procedury ma kosztować 100 tys. zł?</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#MarekChorążka">Do 100 tys. zł. Generalnie, jeżeli chodzi o zamówienie publiczne i wsparcie przy zamówieniu publicznym – jeżeli będziemy takiego wsparcia potrzebowali, jako jednostka – to szacuje się je od 1 do 2% wartości zamówienia publicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#JanSzewczak">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania? Pan poseł Sprawka, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Pragnę zwrócić uwagę, że słabością różnych programów związanych z informatyzacją szkół jest to, że wiele tych programów rozpoczynało swoją działalność na terenie szkół: szkolenie nauczycieli, szkolenia uczniów. Po przeprowadzeniu tych szkoleń praktycznie działalność tych programów się kończyła. Największą słabością jest to, że nie ma dobrze zorganizowanego zasobu e-edukacyjnego, z którego ci przeszkoleni nauczyciele, niejednokrotnie dobrze wyposażeni, mogliby efektywnie skorzystać. To jest wyzwanie chwili, to jest wreszcie przywrócenie logiki w działaniu MEN. Przygotowujemy zasób, szkolimy do umiejętności wykorzystania tego zasobu, wspomagamy wyposażenie i dopiero całość programu funkcjonuje.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#LechSprawka">Jest to szczególnie istotne w przypadku szkolenia zawodowego. Ta platforma, o której pan z ministerstwa mówił, między innymi temu celowi będzie służyć, dlatego że rynek podręczników do kształcenia zawodowego praktycznie zanikł. Wiąże się to z tym, że serie wydawnicze tych podręczników są tak niewielkie, że wydawnictwom się to nie opłaca.</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#LechSprawka">Po drugie, postęp technologiczny jest tak szybki, że wydawcy wersji papierowej tych podręczników po prostu nie nadążają za współczesnością.</u>
<u xml:id="u-102.3" who="#LechSprawka">Stąd pilna potrzeba stworzenia e-zasobu z prawdziwego zdarzenia. Przede wszystkim, jeżeli chodzi o wsparcie w kształceniu zawodowym, ale nie tylko, bo w ogólnym również. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Jeszcze pan poseł Jarosław Urbaniak, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#JarosławUrbaniak">Wszystko jest potrzebne – ale na co aż tak duże pieniądze? Mnie, jako prezydentowi Ostrowa Wielkopolskiego udało się wprowadzić e-tornister, jako pierwszemu w kraju i naprawdę nie wydawałem na to tak ogromnych pieniędzy. Chcę zwrócić uwagę, że z wypowiedzi przedstawiciela ministerstwa wynika, że wydamy prawie 18 mln zł i będziemy mieli ramkę, a nie obraz, bo podręczniki trzeba będzie dopiero zakupić, scyfryzować i na tę platformę wrzucić. Gdyby kwota 18 mln, to były setki podręczników do polskiego, do matematyki, dla ślusarzy, dla malarzy, to O.K., ale tu nic nie będzie. Wydamy 18 mln złotych i będziemy mieli ramę, na której dopiero będziemy mogli wieszać obrazki, a tych obrazków nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#AndrzejSzlachta">Jeszcze, ad vocem pan poseł Sprawka, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#LechSprawka">Panie pośle, znacznie większe kwoty MEN w poprzednich latach wydał na platformy B, które w tej chwili są w praktyce trudne do wykorzystania. Zapewniam pana, że tam zasobów wartościowych już w tej chwili nie ma. A kwoty sięgały grubo powyżej 100 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#JarosławUrbaniak">Zapewniam pana, że te podręczniki, które ja scyfryzowałem, nadal obowiązują i dzieci się z nich uczą. Czy to w formie cyfrowej, czy papierowej i nie wydawałem na to milionów złotych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję za tę wymianę stanowisk. Proponuję, aby Komisja przyjęła opinię w tej sprawie. Opinia nr 178 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej, uchwalona na posiedzeniu w dniu 19 lipca 2018 roku.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#AndrzejSzlachta">Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 19 lipca 2018 roku rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z 13 lipca 2018 roku dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 18 mln zł z rezerwy celowej w poz. 26.</u>
<u xml:id="u-108.2" who="#AndrzejSzlachta">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje przeznaczenia kwot:</u>
<u xml:id="u-108.3" who="#AndrzejSzlachta">– 17 900 tys. zł na zakup nowoczesnego rozwiązania informatycznego umożliwiającego publikację przygotowanych w ramach środków unijnych e-materiałów i e-zasobów, wraz z kodami źródłowymi;</u>
<u xml:id="u-108.4" who="#AndrzejSzlachta">– 100 tys. zł na wsparcie przy udzielaniu zamówienia publicznego.</u>
<u xml:id="u-108.5" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej opinii?</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#JarosławUrbaniak">Jest sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest sprzeciw. Przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem opinii nr 178? (13) kto jest przeciw? (4) Kto się wstrzymał od głosu? (1)</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#AndrzejSzlachta">Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-110.2" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzimy do pkt VI – zaopiniowanie wniosku Ministra Sprawiedliwości w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy na rok 2018.</u>
<u xml:id="u-110.3" who="#AndrzejSzlachta">Pan minister Michał Wójcik, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#MichałWójcik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Chodzi o zmiany w planie finansowym Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy na rok 2018. Jest to fundusz celowy. Uzyskaliśmy zgodę pana Tomasza Robaczyńskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, dotyczącą zmian.</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#MichałWójcik">Uprzejmie prosimy o pozytywne zaopiniowanie zmian planu finansowego ww. Funduszu.</u>
<u xml:id="u-111.2" who="#MichałWójcik">Chodzi o trzy rzeczy, po pierwsze, o zwiększenie stanu tego Funduszu na początek roku o kwotę 98 060 tys. Chodzi o konieczność dokonania aktualizacji, zgodnie z wykazami sprawozdawczości budżetowej wykonania za rok poprzedni.</u>
<u xml:id="u-111.3" who="#MichałWójcik">Po drugie, chodzi o zwiększenie kosztów realizacji zadań o kwotę 30 mln zł. Chodzi o wypełnienie ustawowego, przysługującego na rzecz przedsiębiorców zatrudniających osoby pozbawione wolności, świadczenia w postaci ryczałtu w wysokości 35% wartości wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-111.4" who="#MichałWójcik">Trzecia rzecz. Zwiększenie stanu Funduszu na koniec roku o kwotę 68 060 tys. zł, wynikającą bezpośrednio z aktualizacji stanu Funduszu na początek roku.</u>
<u xml:id="u-111.5" who="#MichałWójcik">Ważna jest przede wszystkim druga pozycja, czyli kwota 30 mln zł. Chodzi o to, że w ciągu 18 miesięcy wzrosła liczba osób, które pracują w zakładach karnych. Z tych, którzy mogą pracować, 80% jest zatrudnionych. Ich liczba wzrosła o 5 tys. osób. Kwota, o którą tutaj wnioskujemy, dotyczy ryczałtu. Przedsiębiorca zatrudniający takie osoby otrzymuje obligatoryjnie 35% kosztów wynagrodzenia. Nie dało się tego wcześniej przewidzieć, natomiast program się bardzo dobrze rozwija i stąd prośba do Komisji o pozytywną opinię. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Proszę ministra finansów o przedstawienie opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PawełCybulski">Ministerstwo Finansów podtrzymuje swoją opinię wyrażoną 9 lipca i pozytywnie opiniuje ten wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chce zabrać głos? Nie słyszę. Czy jest zgoda, aby przyjąć opinie w przedmiotowej sprawie? Opinia nr 179 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Sprawiedliwości w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy na rok 2018, uchwalona na posiedzeniu w dniu 19 lipca 2018 roku.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#AndrzejSzlachta">W konkluzji Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy, przedstawione we wniosku.</u>
<u xml:id="u-114.2" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw? Nie ma. Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-114.3" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzimy do pkt VII – zaopiniowanie wniosku Sekretarza stanu, szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2018.</u>
<u xml:id="u-114.4" who="#AndrzejSzlachta">Proszę pana ministra o przedstawienie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PawełSzrot">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Sprawa jest bardzo prosta. Ograniczę się tylko do najważniejszych faktów. Projekt zmiany planu finansowego w ujęciu memoriałowym i wydatkowym polega tylko na dokonaniu przesunięć w obrębie piątej pozycji, co ma na celu urealnienie poszczególnych pozycji planu.</u>
<u xml:id="u-115.1" who="#PawełSzrot">Jeśli chodzi o cele, na finansowanie których mają być te środki przesunięte, to jako najważniejsze można wymienić opracowanie strategii sektora kosmicznego na lata 2019–2021. Na ten cel, po przesunięciu ma być przeznaczone 30 tys. zł. Wydanie publikacji na temat obserwacji Ziemi – kolejne 30 tys. Największa pozycja to kwalifikacja sensorów oprogramowania oraz audyt bezpieczeństwa systemu obserwacji i śledzenia obiektów kosmicznych – na to jest przeznaczone 200 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-115.2" who="#PawełSzrot">Chcę podkreślić, że proponowane zmiany są niezbędne z uwagi na dostosowanie planu do aktualnych potrzeb Agencji, a kwoty dochodu, wydatków, przychodów i kosztów oraz ewentualne przesunięcia nie spowodują zmian w planie Agencji, a w związku z tym nie pogorszą planowanego wyniku, co wypełnia przepisy ustawy o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-115.3" who="#PawełSzrot">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, proszę o przyjęcie wniosku. Chcę dodać, że wniosek ma już opinię ministra finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę pana ministra finansów o przedstawienie opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PawełCybulski">Potwierdzam, że nasza ocena jest pozytywna i nie zgłaszamy uwag do przedstawionej zmiany planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#AndrzejSzlachta">Otwieram dyskusję. Nie ma zgłoszeń. Proponuję przyjęcie opinii w przedmiocie tego wniosku. Opinia nr 180 Komisji Finansów Publicznych do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2018, uchwalona na posiedzeniu w dniu 19 lipca 2018 roku.</u>
<u xml:id="u-118.1" who="#AndrzejSzlachta">W konkluzji Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Polskiej Agencji Kosmicznej na 2018 rok, przedstawione we wniosku.</u>
<u xml:id="u-118.2" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw? Nie ma. Stwierdzam, że opinia nr 180 została przyjęta przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-118.3" who="#AndrzejSzlachta">Zamykam dyskusję i posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>