text_structure.xml 7.19 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RafałGrupiński">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum. Witam panie i panów posłów. Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie projektu planu pracy naszej Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RafałGrupiński">Czy są uwagi do porządku dziennego? Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RafałGrupiński">Mają państwo przedstawiony plan tych prac, przygotowany przez prezydium Komisji w pełnym porozumieniu. W planie pracy są uwzględnione państwa propozycje – zgłoszone tematy, a także tematy zaproponowane przez inne Komisje sejmowe – i planowane wspólne posiedzenia, informacje pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli oraz tematy zaległe, które pozostały z poprzedniego półrocza. Zawsze pojawiają się sprawy zlecone przez Sejm, Marszałka Sejmu, wynikające z bieżących potrzeb, więc oczywiście nie jest to plan wyczerpujący wszystko, co będziemy prawdopodobnie robić, nad czym będziemy pracować w tym sześciomiesięcznym okresie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#RafałGrupiński">Czy są uwagi do planu pracy? Pani poseł Ewa Tomaszewska. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#EwaTomaszewska">Bardzo dziękuję. Ja przepraszam, że nie w terminie, ale chciałabym zgłosić jeszcze jeden punkt. Nie wiem, czy zmieści się nam w czasie. Chodzi mi o informację o przebiegu i efektywności procesu edukacyjnego w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i schroniskach dla młodzieży, z naciskiem na naukę zawodu. Tu sytuacja jest o tyle trudna, że w schroniskach dla młodzieży przebywa młodzież, która weszła w kolizję z prawem, natomiast w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych jest młodzież sprawiająca trudności wychowawcze, taka, która nie weszła w kolizję z prawem, niemniej jednak problemy są podobne – są to ośrodki zamknięte. Nauka zawodu w tych ośrodkach jest szansą na to, że ta młodzież nie popadnie w recydywę, będzie miała szansę uzyskania zawodu, który daje możliwość egzystencji z pracy własnych rąk – nie będzie tej ekonomicznej presji na dalsze kradzieże czy inne działania o charakterze przestępczym. Wydaje się, że gdyby udało się nam ten punkt zrealizować, to byłoby dobrze na to spotkanie zaprosić także ministra sprawiedliwości. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RafałGrupiński">Pani przewodnicząca Szumilas, bardzo proszę. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSzumilas">Dzisiaj mieliśmy posiedzenie podkomisji i omawialiśmy ten temat. Był raport NIK, więc tematem tym Komisja się zajmuje. Wprawdzie to podkomisja, ale to jest podkomisja do spraw jakości kształcenia i wychowania. Myślę, że jest to grono osób, które dokładnie zgłębiło ten temat. Nie wiem, czy jest wola, aby to jeszcze powtarzać na posiedzeniu Komisji. Zapraszamy do podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RafałGrupiński">Czy są jeszcze jakieś głosy w sprawie propozycji pani poseł Tomaszewskiej? Jaka jest decyzja Komisji? Jak państwo uważają? Pan przewodniczący Piontkowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DariuszPiontkowski">Zgadzam się z panią poseł Szumilas. Ta sprawa jest w podkomisji, była rozpatrywana, więc powiem szczerze – nie widzę potrzeby, aby dodatkowo Komisja w całości jeszcze tym się zajmowała, chyba, że coś dodatkowo w międzyczasie się pojawi. Wtedy na koniec kadencji będziemy mogli do sprawy powrócić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Ja jestem podobnego zdania. Czy są inne propozycje tematów? Tak. Pani poseł Tomaszewska jeszcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#EwaTomaszewska">Dziękuję. Przepraszam bardzo, ale podkomisja informowała bardzo ogólnie o temacie wychowawczym, który jest w zasadzie w nazwie samej podkomisji. Trudno było przewidzieć, że będzie dotyczyć to kwestii nauki zawodu w ośrodkach wychowawczych, więc trochę to nie jest w porządku. Może przynajmniej otrzymalibyśmy informacje pisemne dotyczące tego posiedzenia, jeśli dzisiaj było. Ja nie będąc członkiem podkomisji nie mam żadnej informacji o tym, że właśnie tych kwestii będzie dotyczyć posiedzenie. To jest jakby odcinanie możliwości uzyskania tej wiedzy. Rozumiem, że państwo uznali, iż nie ma sensu powtarzać tych informacji na posiedzeniu Komisji, ale w takim razie może lepiej byłoby bardziej szczegółowo informować o tematach posiedzeń podkomisji, żeby można było z takich informacji skorzystać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Oczywiście podkomisja będzie kontynuować swoje prace, więc nie widzę przeszkód, żeby poszerzyć prace podkomisji o akurat ten wątek. Jeśli natomiast wynikną jakieś poważniejsze kwestie, to cała Komisja może tym się zająć w momencie, kiedy będziemy mieli wolne miejsce. Ja tu nie widzę przeszkód. Nie widzę powodu, żeby toczyć jakieś mniej lub bardziej kulturalne spory.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#RafałGrupiński">Czy jeszcze jakiś głos? Pani poseł Wargocka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TeresaWargocka">Pan przewodniczący zaproponował pewne rozstrzygnięcie. Ja chciałabym zaproponować pani poseł, że tym tematem może zająć się również podkomisja do spraw kształcenia zawodowego. Rozszerzylibyśmy tę tematykę nie tylko o MOW i MOS, ale również o inne formy pozaszkolne, z których korzysta młodzież w trakcie pobytu w innych ośrodkach lub z powodu innych opóźnień w nauce. Myślę, że po posiedzeniu Komisji porozmawiamy na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. To jest bardzo dobra propozycja. Myślę więc, że w ten sposób to rozstrzygnęliśmy…</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#RafałGrupiński">Czy są jeszcze inne propozycje do planu pracy? Jeśli nie ma, to pytam, czy jest sprzeciw odnośnie do przyjęcia tego planu pracy. Nie ma sprzeciwu, czyli – jak rozumiem – nie musimy głosować. W takim razie rozumiem, że Wysoka Komisja przyjmuje ten plan pracy w kształcie przedłożonym przez prezydium Komisji, na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#RafałGrupiński">Wobec tego dziękuję bardzo wszystkim. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>