text_structure.xml 32.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dzień dobry. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panią minister Teresę Wargocką sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Prosimy o zakończenie rozmów. Witam zaproszonych gości. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Informuję, że marszałek Sejmu skierował do pierwszego czytania, do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (druk nr 526). Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie powyższego projektu ustawy. Czy są uwagi do porządku dziennego? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisje przyjęły porządek dzienny. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny. Uzasadnienie projektu przedstawi pan przewodniczący Rafał Grupiński. Proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Pani minister, szanowni państwo. Rozpatrujemy ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty związaną z dość specyficzną kwestią, której istotą jest zmiana przepisów dotyczących sposobu rekrutacji do szkoły podstawowej i gimnazjum – do szkół, które prowadzą działalność eksperymentalną. Jak, być może, panie posłanki i panowie posłowie pamiętają rozstrzygnięcie Trybunału Konstytucyjnego zdecydowało, że sposoby rekrutacji do szkół muszą być rozstrzygane na poziomie ustawy, a nie rozporządzenia Ministra Edukacji. Stąd też, żeby rozwiązać pewien problem, o którym za chwilę powiem dwa słowa, potrzebne jest tego rodzaju rozstrzygnięcie, które zaproponowaliśmy w komisyjnym projekcie. Na to chcę tutaj zwrócić uwagę naszej siostrzanej lub braterskiej Komisji Samorządu, projekt zmian w systemie oświaty, który dzisiaj rozpatrujemy jest to projekt komisyjny, projekt Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RafałGrupiński">Mianowicie chodzi o to, by w związku ze szczególnymi predyspozycjami wprowadzić możliwość szerszej rekrutacji, wykraczającej poza rejon, do szkoły eksperymentalnej. Oczywiście z tymi obostrzeniami, które istnieją w dotychczasowej ustawie o systemie oświaty, polegającymi na tym, że zgodę na to, która szkoła jest eksperymentalna wyraża Minister Edukacji Narodowej. Jest to zabezpieczenie, że nie otwiera nam się tutaj w całej Polsce jakaś puszka Pandory i że nagle wszystkie szkoły będą się zgłaszały jako eksperymentalne. Nie. O tym, która z nich jest uznana za eksperymentalną decyduje Minister Edukacji Narodowej. My tylko wprowadzamy pewne zmiany, które pozwalają tego rodzaju szerszą rekrutację na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjalnej wprowadzić do jedynej dzisiaj szkoły, która zgłasza tego rodzaju problem. Tej szkoły nie ma jej ani na liście szkół artystycznych, a więc nie jest szkołą plastyczną, nie jest szkołą baletową, nie jest szkołą muzyczną, nie jest wreszcie szkołą cyrkową, nie jest szkołą sportową, ani dwujęzyczną. Jest po prostu szkołą, która uczy poprzez teatr. To jest szkoła „Łejery” w Poznaniu, stąd całe nasze poznańskie środowisko parlamentarne ponad podziałami, zarówno posłowie Platformy, jak i Nowoczesnej, i Prawa i Sprawiedliwości zgłosiliśmy inicjatywę, którą dzisiaj rozpatrujemy, żeby tej szkole pomóc w rekrutacji i w dalszym istnieniu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RafałGrupiński">Uszczelnienie ustawy wprowadzone półtora roku czy już blisko dwa lata temu spowodowało, że zniknęły dotychczasowe dosyć otwarte przepisy i już ta szkoła ma ogromny kłopot z naborem. Ta szkoła ma bardzo mały rejon, nie wiem, chyba… pani minister będzie wiedziała, tam pewnie tylko jedno dziecko jest w tej chwili w wieku do przyjęcia do szkoły. Tam jest naprawdę malutki okręg oświatowy, rejon oświatowy, toteż, żeby ta szkoła istniała i pozostała – na co zwracam wszystkim państwu uwagę – szkołą publiczną. Oczywiście można i jest taka awaryjna inicjatywa, żeby tę szkołę za rok przejęła fundacja. Niemniej, żeby ta szkoła pozostała szkołą publiczną, żeby organem prowadzącym pozostała gmina, pozostało miasto Poznań potrzebna jest ta zmiana, o której dzisiaj będziemy dyskutowali. Ta zmiana jest dość prosta i, jak mówię, dotyczy sposobu rekrutacji na poziomie szkoły podstawowej i na poziomie gimnazjum. Wprowadzenie tutaj tego kryterium predyspozycji, jeśli ta szkoła eksperymentalna takie predyspozycje sprawdza. Tak rzeczywiście jest ze szkołą „Łejerów”, która istnieje ćwierć wieku, istnieje od 25 lat i jest szkołą bardzo specyficzną, a jednocześnie również dzisiaj niezwykle dobrze wyposażoną przez mieszkańców miasta Poznania – ma od niedawna ufundowaną prawdziwie profesjonalną salę teatralną. Jest to szkoła, która rozwija poprzez pewnego rodzaju połączenie sztuk, można powiedzieć, że główną muzą tej szkoły jest Mnemozyna. Dlatego pojawiła się ta inicjatywa i stąd nasz projekt. Tyle z mojej strony jako wnioskodawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję bardzo. Dziękuję panu wnioskodawcy. Mam gorącą prośbę do pań i panów posłów: proszę o nieprzeszkadzanie, to trochę utrudnia prowadzenie obrad. Proszę o zabranie głosu panią minister Teresę Wargocką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TeresaWargocka">Dziękuję bardzo. Szanowne prezydium, szanowna Komisjo. Ponieważ stanowisko rządu wobec komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty zostało przyjęte w dniu dzisiejszym niespełna 2 godziny temu, to pozwolicie państwo, że odczytam je w całości jako komplementarne i odnoszące się do wszystkich zagadnień: „Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (druk nr 526) przewiduje wprowadzenie szczególnego sposobu rekrutacji do klasy pierwszej publicznej szkoły podstawowej prowadzącej działalność eksperymentalną lub do oddziału prowadzącego działalność eksperymentalną w publicznej szkole podstawowej ogólnodostępnej oraz do klasy pierwszej publicznego gimnazjum prowadzącego działalność eksperymentalną lub do oddziału prowadzącego działalność eksperymentalną w publicznym gimnazjum ogólnodostępnym, polegającego na wprowadzeniu sprawdzianu predyspozycji. Rząd, rozumiejąc intencje projektodawców oraz przyświecający inicjatywie ustawodawczej cel realizacji kształcenia dzieci i młodzieży poprzez programy autorskie oparte m.in. na wychowaniu przez sztukę, nie może jednak ocenić pozytywnie projektu w zaproponowanym brzmieniu. Prowadzenie publicznych szkół podstawowych i gimnazjów należy do obowiązkowych zadań własnych gmin.” Pozwolicie państwo, że nie będę czytała podstaw prawnych, żeby tekst był bardziej zrozumiały.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TeresaWargocka">„Nadrzędnym obowiązkiem każdej gminy jest realizacja potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży zamieszkałych na jej terenie. W tym celu, zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o systemie oświaty rada gminy ustala sieć publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę, a także określa granice obwodów publicznych szkół podstawowych i gimnazjów mających siedzibę na obszarze gminy. Plan sieci szkół oraz granice obwodów szkolnych powinny być tak ustalone, aby umożliwić wszystkim dzieciom zamieszkałym na obszarze gminy realizację obowiązku szkolnego. Zgodnie z art. 20a ust. 1 ustawy o systemie oświaty dzieci przyjmuje się do klas pierwszych publicznych szkół podstawowych i gimnazjów po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, z wyjątkiem dzieci zamieszkałych w obwodzie danej szkoły, które przyjmuje się z urzędu na podstawie zgłoszenia. Dla potrzeb procedury rekrutacji organ prowadzący publiczną szkołę podstawową lub gimnazjum uchwala kryteria – czyli dla dzieci spoza obwodu. – przypisując im określoną liczbę punktów.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#TeresaWargocka">Ustawodawca nie zaproponował szczegółowych kryteriów rekrutacji w przepisach ustawy i w wydanych na jej podstawie rozporządzeniach. Ustalił jedynie, że kryteria określone przez organ prowadzący powinny zapewnić jak najpełniejszą realizację potrzeb dziecka i jego rodziny oraz lokalne potrzeby społeczne. Ustawa o systemie oświaty dopuszcza wprowadzenie dodatkowych sprawdzianów w ramach rekrutacji do szkół, w których realizowany jest obowiązek szkolny tylko w zakresie badania predyspozycji językowych lub prób sprawności fizycznej. Sprawdzian predyspozycji językowych przeprowadza się tylko w postępowaniu rekrutacyjnym do szkół podstawowych z oddziałami międzynarodowymi i do gimnazjów dwujęzycznych lub gimnazjów z oddziałami dwujęzycznymi i międzynarodowymi. Próby sprawności fizycznej przeprowadza się do szkół podstawowych i gimnazjów, w których jest realizowane szkolenie sportowe. Wyżej wymienione szkoły realizują wspólny, ustalony dla danego rodzaju szkoły program nauczania. Oznacza to, że uczeń może kontynuować naukę w innej szkole tego samego rodzaju i w szkole ogólnodostępnej, niezależnie od miejsca, w którym aktualnie przebywa.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#TeresaWargocka">Zarówno szkoły dwujęzyczne, jak i szkoły w których jest realizowane szkolenie sportowe mają swoją systemową kontynuację na wyższych szczeblach edukacji, to jest w szkołach ponadgimnazjalnych. Zauważyć należy, że oferta edukacyjna szkoły powinna być dostosowana do możliwości fizycznych i poznawczych dziecka. Dlatego też, nie prowadzi się szkół dwujęzycznych na etapie szkoły podstawowej czy szkolenia sportowego w niektórych dyscyplinach sportu np. w klasach I-III. W niektórych dyscyplinach sportowych szkolenie w zakresie specjalistycznym odbywa się dopiero w szkole ponadgimnazjalnej. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że zarówno dla szkół dwujęzycznych, jak też szkół sportowych nie ustala się obwodu szkolnego.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#TeresaWargocka">W obecnym stanie prawnym celem eksperymentu, zgodnie z §2 i §3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 9 kwietnia 2002 w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki mogą być działania modyfikujące warunki, organizację zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania. Eksperyment nie może prowadzić do zmiany typu szkoły, a także musi umożliwić uczniom uzyskanie wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły oraz stworzyć warunki i przeprowadzić egzaminy określone w odrębnych przepisach.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#TeresaWargocka">Prowadzone przez JSP publiczne szkoły podstawowe i publiczne gimnazja, które prowadzą działalność eksperymentalną posiadają obwody i są szkołami ogólnodostępnymi – to proszę uznać za ważne zdanie. Zatem, rekrutacja do tych szkół odbywa się w oparciu o jednolite kryteria ustalone przez organy jednostki samorządu terytorialnego i nie powinna być uzależniona od uzdolnień kierunkowych dziecka. Na tym etapie edukacyjnym: szkoła podstawowa i gimnazjum powinno się przede wszystkim realizować kształcenie ogólne oraz ujawniać i rozwijać talenty uczniów. Jednocześnie należy wskazać, że nowe przepisy dotyczące postępowania rekrutacyjnego nie zmieniły zasad rekrutacji do szkoły prowadzącej eksperyment. Nieobowiązujący już przepis ustawy o systemie oświaty, uchylony art. 16, określał, że zasady rekrutacji są ustalane w statucie szkoły. Natomiast §2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji z 2002 r. w sprawie warunków przeprowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki zobowiązywał publiczne szkoły prowadzące działalność eksperymentalną do zachowania ich powszechnej dostępności. Obecnie przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty zachowały wymóg przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego do publicznych szkół prowadzących eksperyment z zachowaniem powszechnej dostępności.”</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#TeresaWargocka">Tak że chciałam w tym miejscu powiedzieć, że jeżeli chodzi o zmiany w ustawie o systemie oświaty, to obowiązywała i nadal obowiązuje zasada powszechnej dostępności do szkół prowadzących eksperymenty. W tym zakresie prawo się nie zmieniło, na co powołujecie się państwo w uzasadnieniu projektu. Kształcenie jest profilowane dopiero na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej i dlatego dopiero na tym etapie edukacji przepisy ustawy o systemie oświaty dopuszczają rekrutację uczniów w oparciu o ich kompetencje kierunkowe lub zawodowe. Podsumowując, cyt. „Należy wskazać, że rozwiązania zaproponowane w projekcie komisyjnym w istocie wprowadzają kolejny rodzaj szkoły. Biorąc pod uwagę, że szkoły nowego rodzaju dotyczyłyby pierwszego i drugiego etapu edukacyjnego, takie rozwiązanie wymaga pogłębionej analizy obecnego systemu oświaty i badań. Należałoby przede wszystkim ocenić, czy taka zmiana byłaby korzystna dla całego systemu oświaty, a przede wszystkim, czy planowane rozwiązania są dostosowane do wieku i możliwości rozwojowych dzieci. Uzasadnienie projektu nie odnosi się do powyższych zagadnień, czyli wprowadzenia zmiany systemowej, jakim byłby nowy typ szkoły eksperymentalnej, do której wprowadzi się możliwość doboru uczniów według uzgodnień.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#TeresaWargocka">Rząd pozytywnie ocenia inicjatywy wprowadzające innowacyjność do polskiej edukacji. Są one szczególnie cenne kiedy wypływają z potrzeby dostosowania szkoły do wyzwań współczesnego świata. Na duże wsparcie zasługują szczególnie wówczas kiedy są odpowiedzią na potrzeby lokalnego środowiska, spotykają się z dużym uznaniem i wsparciem. Jednak z perspektywy rozwiązań systemowych na poziomie państwa egzemplifikacje lokalnych inicjatyw wymagają starannej oceny oraz analizy obecnego systemu oświaty. W ramach prowadzonej obecnie przez ministerstwo ogólnopolskiej debaty Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana zbierane są opinie, propozycje oraz przykłady dobrych i potrzebnych rozwiązań, które będą inspiracją do stworzenia założeń do projektu ustawy o systemie oświaty. Założenia do projektu ustawy będą dotyczyły m.in. struktury szkół na dalszym etapie edukacyjnym, w tym również typów i rodzajów szkół na których powinien opierać się system edukacji w Polsce. Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty obejmuje obszary, które są przedmiotem dyskusji dotyczącej zmian systemowych nad którymi pracuje obecnie Ministerstwo Edukacji Narodowej. Mając powyższe na uwadze, Rada Ministrów opowiada się za wstrzymaniem prac legislacyjnych nad komisyjnym projektem ustawy o systemie oświaty do czasu wniesienia projektu rządowego”. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję pani minister. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SzymonSzynkowskivelSęk">Dziękuje bardzo, panie przewodniczący. Pragnę zabrać głos, ponieważ ten projekt rzeczywiście wychodził naprzeciw obawom, które w Poznaniu dotknęły szkołę teatralną „Łejery”, szkołę, która jest szkołą wyjątkową na skalę ogólnopolską. Jest to szkoła, która od lat prowadzi edukację teatralną dzieci i młodzieży. Jest to szkoła specyficzna, trudna do ujęcia w ramy edukacji ogólnokształcącej, a z drugiej strony niemająca statusu szkoły artystycznej ani znajdującej się gdzieś, w sensie legislacyjnym, pomiędzy tymi dwoma typami szkół. Rzeczywiście, powstała obawa, że w sytuacji zbliżających się kolejnych rekrutacji zaistnieje konieczność stosowania rejonu dla tej szkoły, rejonizacji, która to – jak dla tak specyficznego typu szkoły – byłaby w mojej opinii mniej uzasadniona. Jest to szkoła przy której działa wybudowany przez miasto teatr przyszkolny, będący równocześnie samorządową instytucją kultury. Została wybudowana sala teatralna za niemałe środki, bo za 7 mln zł, jeśli dobrze pamiętam. Pozostaje w tej chwili pytanie, ja przyjmuję oczywiście tę argumentację ministerstwa, że nie można pisać projektu ustawy pod jedną szkołę, ponieważ projekt ustawy dotyczy wszystkich szkół. Ja to rozumiem, że, patrząc z perspektywy ogólnopolskiej, należy brać pod uwagę kontekst i też ewentualne problemy związane z tym, że takie rozwiązanie ustawowe mogłoby być w innych miejscach Polski nadużywane. Chciałbym natomiast bardzo prosić panią minister o deklarację odnośnie do uwzględnienia tej specyficznej sytuacji szkoły „Łejery” w Poznaniu i wyjścia naprzeciw temu kłopotowi, w którym niewątpliwe szkoła się w tej chwili znalazła. To znaczy, czy szkoła będzie musiała podlegać normalnej rejonizacji jak inne szkoły powszechne, czy też będziemy wspólnie razem z ministerstwem poszukiwać odrębnego rozwiązania dla tego typu szkoły. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję bardzo, panie pośle. O zabranie głosu poproszę panią poseł Joannę Schmidt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JoannaSchmidt">Szanowni państwo. Również jestem posłanką ziemi poznańskiej, stąd bardzo proszę panią minister, aby rzeczywiście podejść bardzo indywidualnie do akurat… Przepraszam, nie wiem czy pani minister mnie słucha. Pani minister, bardzo proszę o indywidualne podejście do tej szkoły. Ta szkoła jest wyjątkową szkołą, od 25 lat rzeczywiście wyróżnia się niesamowitymi osiągnięciami. Dalej, jeżeli państwo zadecydujecie, że jednak ta ustawa nie będzie dalej procedowana w wersji zaproponowanej przez Komisję w projekcie ustawy, to jest jeszcze wniosek szkoły skierowany bezpośrednio do ministerstwa, aby jeszcze przedłużyć ten eksperyment, jeżeli chodzi o tę szkołę poznańską. Wydaje mi się, że właśnie jako Komisja do spraw edukacji jesteśmy tutaj po to, aby obserwować różne zjawiska, które mają miejsce na rynku edukacyjnym w całej Polsce i brać to, co najlepsze z dobrych eksperymentów. Uważam wręcz, że tutaj rzeczywiście ten eksperyment powinien być przez ministerstwo propagowany, rozszerzany na całą Polskę. Tak że jestem bardzo zdziwiona, że właśnie zamykamy się w obecnych ramach prawnych, zamiast myśleć, jak dobre doświadczenia multiplikować na inne szkoły w całej Polsce. Myślę, że właśnie po to tutaj jesteśmy, aby wznosić się ponad ramy, które obecnie obowiązują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuje bardzo. O zabranie głosu poproszę panią poseł Marzenę Machałek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarzenaMachałek">Dziękuje, panie przewodniczący. Pani minister, Wysoka Komisjo. Rzeczywiście, ja na przykład miałam pewien problem w trakcie procedowania czy rozmowy na temat tej ustawy, ponieważ, niestety, dwie kwestie zlewają się w jedno. Z jednej strony szkoła, która ma tradycje i chcemy żeby istniała, a z drugiej strony przygotowanie rozwiązania, które tak naprawdę zmienia system edukacji. Zmienia system edukacji z egalitarnego, powszechnego i otwiera furtkę by powstał system edukacji, który będzie tworzył szkoły elitarne na poziomie już szkoły podstawowej, która jest przecież potoczenie nazywana szkołą powszechną. Rzeczywiście, należałoby tu znaleźć dobre rozwiązanie, ale takie, które – powiem w cudzysłowie – nie „psuje” systemu edukacji.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarzenaMachałek">Długo się nad tym zastanawialiśmy, i jako posłowie klubu Prawa i Sprawiedliwości, w dyskusji z ministerstwem i z prawnikami, jak tę kwestię rozwiązać. Przypomnę przepis ustawy, art. 20e pkt. 3, który mówi, że kandydaci zamieszkali poza obwodem publicznej szkoły podstawowej lub publicznego gimnazjum – a wiemy, że tam jest nabór bardzo ograniczony, jest jedna osoba w tej chwili, więc dlatego odnoszę się do tego zapisu – mogą być przyjęci do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeśli dana publiczna szkoła podstawowa lub dane publiczne gimnazjum nadal dysponuje wolnymi miejscami. I tutaj, uwaga: „W postępowaniu rekrutacyjnym są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka, jego rodziny oraz lokalnych potrzeb społecznych.” Jednym słowem, odchodząc od sprawdzianu kompetencji czy zdolności, czy segregowania dzieci już na poziomie szkoły podstawowej można znaleźć taki sposób rekrutacji, który pozwoli tej szkole funkcjonować. Z drugiej strony, całkowicie przychylam się do opinii ministerstwa, że na tym etapie tej ustawy w tym kształcie przyjąć nie można. Przez moment zastanawiałam się, czy złożyć wniosek o odrzucenie, czy wniosek o wstrzymanie prac, tak jak brzmi opinia rządu, żeby wstrzymać prace nad tą ustawą do czasu przygotowania pełnego, kompleksowego, jednak nie psującego systemu oświaty przedłożenia rządowego. I taki wniosek w tej chwili składam: żeby wysłuchać dyskusji, oczywiście nie przerywać pierwszego czytania, niech się pierwsze czytanie, oczywiście, odbędzie, a po zakończeniu pierwszego czytania wnoszę o wstrzymanie dalszej pracy nad projektem, aż zostanie przedłożony projekt rządowy. To jest mój wniosek. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję bardzo, pani poseł. O głos poprosił pan poseł wnioskodawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W takim razie to wymaga pewnych dodatkowych wyjaśnień, dlatego, że, oczywiście, odłożenie tego w czasie nie jest korzystne z punktu widzenia akurat tej szkoły. Musimy mieć tę świadomość. Natomiast, moje pytanie do pani minister jest następujące: Czy w ramach tego projektu zmian systemu oświaty, nad którym właśnie mamy pracować jest szansa, żeby i te zmiany umieścić, czy mielibyśmy czekać do jakiego enigmatycznego terminu, kiedy znowu pojawi się kolejny projekt o zmianach systemu oświaty? Ponieważ wówczas rzeczywiście mamy dobre tempo, jeśli chodzi o przygotowanie. My wtedy możemy też pracować nad całym systemem tych zmian, w taki sposób, żeby pomóc również tej pojedynczej placówce oświatowej. Jeżeli mielibyśmy czekać do wspomnianego nowego terminu, to jesteśmy w sytuacji o wiele trudniejszej. Oczywiście cieszy mnie tu głos pani przewodniczącej, że nie będzie wniosku o odrzucenie. Jestem gotów, jako wnioskodawca, przychylić się do ewentualnego kompromisu, który byśmy tu wypracowali, że po pierwszym czytaniu wstrzymujemy na chwilę prace, ale pytanie brzmi: Kiedy będzie projekt rządowy? Ponieważ jeśli miałby być odkładany w tzw. ad Kalendas Graecas, to wtedy, oczywiście, mielibyśmy z tym poważny problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Za chwilę oddam głos pani minister, ale jeszcze pani poseł prosiła o głos. Pani Mirosława Stachowiak-Różecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">To może ja trochę wzmocnię wypowiedź pana przewodniczącego, kontynuując myśl pani przewodniczącej na temat kompromisu. Moim zdaniem, istotą, którą trzeba sobie zakreślić przed dalszym zarówno naszym, jak i ministerstwa procedowaniem tej ustawy jest ustalenie, czy rzeczywiście państwa intencją nadal będzie de facto tworzenie szkoły elitarnej, stworzenie takiego systemu edukacji, w którym z tego rynku – w tym wypadku poznańskiego – wybierzemy sobie – powiedzmy sobie szczerze i wprost – najzdolniejsze dzieci. Państwo przewidywaliście w projekcie np. choćby wspieranie się wynikami i ocenami na koniec szkoły podstawowej tych dzieci, które chciałyby iść do tego gimnazjum. Gdyby więc nasze rozmowy miały toczyć się w tym kierunku, to ja zwracam uwagę, że konstytucja mówi wyraźnie, że nie ma w systemie publicznym w naszym kraju szkół elitarnych. Koniec, kropka. Nie ma szkół dla zdolniejszych dzieci, nie ma takiej możliwości. Myślę, że gdy będziemy szli w tym kierunku, to nie znajdziemy kompromisu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Natomiast, jeśli państwa intencją jest, żeby rzeczywiście – jak jedna z pań wspomniała – stworzyć warunki do tego, żeby fajne rozwiązania, pomysłowi nauczyciele, dobre i wyjątkowe szkoły miały mieć szansę w sposób mało skomplikowany, faktycznie multiplikowany, być jak najszerzej dostępne dla wszystkich dzieci, to rozmawiamy o zupełnie innej sprawie. Wydaje mi się, że zanim przystąpimy i podejmiemy decyzję co dalej, to trzeba sobie po prostu odpowiedzieć na to zasadnicze pytanie. Bo oczywiście: tak – nowoczesne rozwiązania, fantastyczne szkoły, świetne eksperymenty i wychodzące z naszych szkół dobrze wykształcone dzieci, ale – uwaga! – wszystkie, a nie wybrane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Ad vocem poprosił o głos pan poseł wnioskodawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RafałGrupiński">Krótko ad vocem. Jeśli chodzi o tę kwestię elitarności, to chcę wyraźnie powiedzieć, że przecież to jest tak zapisane w naszym projekcie komisyjnym, że ewentualne wyniki nauczania są kryterium dodatkowym, wtedy kiedy punktacja w tzw. predyspozycjach jest identyczna, jest tej samej wysokości. Bo wtedy jest pytanie, czy mamy rzucać monetą, czy mamy – jeśli punktacja jest identyczna – przyjmować w kolejności alfabetycznej, czy przyjmować według czegoś, jakiegoś kryterium. Wtedy może być brane pod uwagę świadectwo. A przed szkołą podstawową to jest kwestia po prostu innych predyspozycji, już nie czysto artystycznych, która musi być jakoś wzięta pod uwagę. Jakoś to trzeba jednak podjąć w końcu tę decyzję, jeśli dwóch kandydatów jest identycznych. To tylko o to chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Proszę o odpowiedź na pytanie panią minister Teresę Wargocką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TeresaWargocka">Tak jak przeczytałam w uzasadnieniu rządu, w stanowisku Ministra Edukacji mogę przedstawić państwu pewien harmonogram wejścia zmian. Debaty się kończą, najbliższe proponowane zmiany w ustawie o systemie oświaty, jakie będziemy chcieli wprowadzać będą obowiązywały od 1 września 2017 r. więc mamy te ponadroczną perspektywę nowego prawa oświatowego. W tej nowelizacji, również tej która będzie obowiązywała od września 2017 próbowaliśmy rozstrzygnąć te kwestie, które zostały tutaj scharakteryzowane: jak rozwijać talenty, a zarazem jak nie różnicować dzieci z tego powodu, czyli jak przygotować tę ofertę jak najbardziej ogólnodostępną i szeroką.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#TeresaWargocka">To naprawdę wymaga takiego dobrego wyjścia, ponieważ oczywiście rozumiem oświatę samorządową, która chce uatrakcyjnić swoją ofertę szkolną, ponieważ dobrze wiemy, w jaki system rywalizacji z oświatą niepubliczną w tej chwili oświata samorządowa wchodzi. Ja też usłyszałam taki argument, że gdyby ta szkoła była niepubliczna, to nie miałaby żadnego problemu, bo zrobiłaby sobie taką rekrutację, jaką planowała. Musimy więc te wszystkie elementy wypatrzeć i rozpatrzeć. Ponieważ nam naprawdę zależy na każdej dobrej szkole w Polsce, to na obecny dzień, po rozmowie z panią kurator myślę, że mogę uspokoić państwa członków Komisji, że rekrutacja tego roku nie jest zagrożona. Samorząd sobie w tej sytuacji znalazł rozwiązanie, znalazł wyjście, które jest realizowane. W tej chwili w związku z istnieniem tego małego obwodu, jest jakby spoza obwodu przyjętych 15 osób, klasa ma liczyć docelowo 20 więc myślę, że nie ma też takiej potrzeby, żeby tę zmianę legislacyjną przeprowadzać bardzo szybko, żeby szkoła nie miała problemu organizacyjnego od dnia 1 września. Pani kurator zapewniała mnie, że takiej obawy nie ma na dzień dzisiejszy więc rozumiem ten postulat jako głos w dyskusji ze strony środowiska Poznania i będziemy się nad tym pochylać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję bardzo, pani minister. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos, zadać pytanie od pana posła wnioskodawcy do pani minister, proszę bardzo. Proszę bardzo, pan poseł Sprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, pani minister. Nawiązując do wypowiedzi pani minister, mam pytanie prawne. Ponieważ projekt najbliższej nowelizacji – ten który, tak jak zrozumiałem, miałby wejść w życie od 1 września 2016 r…. a, w 2017 roku. Bo chciałem zadać pytanie czy w ogóle w ramach tej nowelizacji jest możliwe włączenie tego projektu, skoro ten projekt jest już przyjęty przez Radę Ministrów. Pytanie, czy jest możliwe.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">Głosy z sali: Nie. Nie jest jeszcze przyjęty. To nie jest ten projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ElżbietaWojciechowska">To nie jest ten projekt, który jest już w Sejmie pod numerem 559.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejMaciejewski">Nie słyszę chętnych, zatem o zabranie głosu poproszę pana posła wnioskodawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że ponieważ jest to wniosek Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, nie pozostaje nam nic innego jak trzymać panią minister za słowo, że w takim razie będziemy się cały czas przypominać, jeśli chodzi o tempo prac nad zmianami, które byłyby korzystne dla poznańskich „Łejerów”, ale także każdej innej szkoła, która by miała dobry, ciekawy program eksperymentalny. Ja osobiście byłbym zachwycony, gdyby np. któraś ze szkół wrocławskich stworzyła klasę, w której by uczono poprzez sztukę pantomimy i wrócono by do tradycji świetnego Henryka Tomaszewskiego, ponieważ, kiedy znikają takie przestrzenie sztuki w polskiej kulturze powstają straszliwe wyrwy. W takim razie rozumiem, że zakończymy pierwsze czytanie. Pan przewodniczący je zakończy, nie będziemy wybierać posła sprawozdawcy i będziemy czekali na moment, w którym będziemy mogli się spotkać z tymi dwoma projektami: z naszym i projektem rządowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Zamykam dyskusję. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 526. Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne. Proszę państwa, padł wniosek o wstrzymanie prac. Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec wniosku pani poseł Machałek? Stwierdzam, że nie ma sprzeciwu, a zatem przyjęliśmy propozycję odnośnie do wstrzymania prac nad projektem. Na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem będzie dostępny w sekretariacie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>