text_structure.xml
15.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Witam serdecznie. Rozpoczynamy posiedzenie Komisji. Porządek obrad przewiduje dwa punkty: rozpatrzenie uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw oraz w punkcie drugim rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Witam serdecznie przedstawicieli ministerstwa, Państwowej Straży Pożarnej, Departamentu Zezwoleń i Biura Prawnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, w punkcie pierwszym przewidujemy rozpatrzenie uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw. Chciałbym zapytać o zdanie rządu na temat poprawek, które naniósł Senat.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MariuszCichomski">Panie przewodniczący, szanowni państwo – Mariusz Cichomski z Departamentu Porządku Publicznego MSWiA – w trakcie prac Senatu ostatecznie zdecydowano się na zgłoszenie czterech poprawek. Dwie dotyczą ustawy o Państwowej Straży Pożarnej i mają charakter stricte proceduralny. Dzięki nim unikniemy sytuacji, w której postępowania dyscyplinarnego nie wznawia się na niekorzyść ukaranego po ustaniu karalności czynu. Nie będziemy wznawiać postępowania tylko po to, aby zaraz je umorzyć, bo i tak za dany czyn nie można skazać ze względu na upływ terminu karalności. To typowo racjonalizatorskie działanie. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której ktoś uniewinniony w postępowaniu karnym nagle będzie musiał zmierzyć się ze wznowieniem postępowania, którego celem będzie i tak jego umorzenie, ze względu na upływ terminu karalności czynów w postępowaniu dyscyplinarnym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MariuszCichomski">Druga kwestia to rezygnacja z jednoznacznego wskazania, iż postępowanie dyscyplinarne zakończone prawomocnym orzeczeniem o wydaleniu ze służby może być wznowione wyłącznie na korzyść ukaranego również po upływie 10 lat. Trudno wyobrazić sobie inną sytuację ze względu na to, iż wydalenie ze służby jest najbardziej srogą karą dyscyplinarną. W związku z tym logiczne jest, że może być wznowione wyłącznie na korzyść. To jest oczywiste doprecyzowanie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MariuszCichomski">Troszkę innego rodzaju charakter mają zmiany dotyczące służby więziennej. Są one wyłącznie ujednoliceniowe w odniesieniu do rozwiązań przyjętych w odniesieniu do służb ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Dotyczą one dwóch elementów – sposobu wskazania przesłanek wznowienia postępowania zakończonego prawomocnym wyrokiem, a tak naprawdę odwołania wprost do kodeksu postępowania karnego i poszerzenia kręgu osób uprawnionych do złożenia wniosku o wznowienie postępowania. Jak państwo pamiętają, na etapie prac sejmowych, na wniosek złożony przez Komisję, przepisy w odniesieniu do Policji i służb właściwego ministra zostały ukształtowane w sposób znacznie szerszy w zakresie podmiotowym, jeśli chodzi o możliwość wznawiania, niż do tej pory. Popieramy te poprawki. Poprawiają one sytuację funkcjonariuszy i ich rodzin w zakresie ochrony dobrego imienia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MariuszCichomski">Poprawka czwarta ma charakter wyłącznie legislacyjny. Odnosi się do poprawki zaproponowanej przez Biuro Legislacyjne Sejmu, ale nie ma żadnej wartości merytorycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Nad tymi poprawkami nie przeprowadza się już debaty. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem pierwszej poprawki Senatu? (17) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0) Zaopiniowaliśmy ją jednomyślnie, pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Jeśli chodzi o drugą poprawkę, kto z państwa jest za? (17) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0) Zaopiniowaliśmy ją jednomyślnie, pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Poprawka nr 3. Kto z państwa jest za? (20) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0) Zaopiniowaliśmy ją jednomyślnie, pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Poprawka nr 4 (20) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0) Zaopiniowaliśmy ją jednomyślnie, pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ArkadiuszCzartoryski">Wszystkie poprawki zostały zaopiniowane pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy pan poseł Jerzy Polaczek zechce kontynuować misję posła sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyPolaczek">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję pięknie. Czy jest zgoda? Słyszę, że jest.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, przechodzimy do punktu drugiego. W pierwszej kolejności przegłosujemy wniosek o odrzucenie projektu w całości, który zgłosił Klub Parlamentarny Nowoczesna. Czy pan przewodniczący Suchoń chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MirosławSuchoń">Klika słów. Cała argumentacja była przedstawiona podczas posiedzenia plenarnego. Wynika również z prac podkomisji i Komisji. Wszyscy znamy minusy tego projektu. Wiemy, że wdrożyły go wyłącznie państwa, które nie posiadają przemysłu zbrojeniowego, a reszta zastanawia się, co z tym zrobić. Wydaje się, że na tym etapie wdrożenie tej ustawy jest przedwczesne. Nie ma się co spieszyć. Trzeba poczekać na to, co się stanie w Trybunale Sprawiedliwości, jak ona zostanie oceniona. Na tym etapie w związku z tym należałoby ją odrzucić, o co w imieniu klubu wnoszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję, panie przewodniczący. Muszę zwrócić uwagę na jedną kwestię techniczną. Nie pracujemy nad tą ustawą przedwcześnie i nie jesteśmy w sytuacji pośpiechu. Ta ustawa powinna być implementowana już wcześniej. To nie jest wychodzenie przed szereg i przyspieszanie prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MirosławSuchoń">Retorycznie możemy się spierać. Jest za wcześnie w tej formule.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Kto z pań i panów posłów jest za odrzuceniem projektu w całości? (2) Kto jest przeciw? (18) Kto się wstrzymał? (5)</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Wniosek o odrzucenie nie zyskał poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Poprawka pierwsza – klub Kukiz 15. Czy pan przewodniczący zechce ją uzasadnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BartoszJózwiak">Przedstawię temat w kilku zdaniach. Poprawki starałem się dostarczyć wcześniej, nawet Biuro Legislacyjne otrzymało je już wczoraj. W tej poprawce chodzi o jedną sprawę, na którą zwracałem dziś uwagę na sali plenarnej. W tej ustawie nie ma mowy o koncesjonowaniu, zakupie maszyn i technologii do wytwarzania materiałów wybuchowych i amunicji. Jeśli ktoś kupi sobie matrycę, wtryskarkę, może to mieć. To pewna luka, która pozwala wytworzyć elementy, nad którymi nie będzie pełnej kontroli. Ta poprawka konsumuje to, aby te elementy były objęte nadzorem ustawy. Wtedy będzie to zamknięty temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki? (8) Kto jest przeciw? (16) Kto się wstrzymał? (1)</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała pozytywnej opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Poprawka druga – Klub PO-KO. Czy jest wola wyjaśnienia? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2? (9) Kto jest przeciw? (16) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała pozytywnej opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#ArkadiuszCzartoryski">Poprawka nr 3 również Klubu Platforma Obywatelska – Koalicja Obywatelska. Kto z państwa posłów jest pozytywnym zaopiniowaniem poprawki? (8) Kto jest przeciw? (16) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Poprawka nie również uzyskała pozytywnej opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#ArkadiuszCzartoryski">Poprawka nr 4 Klubu Kukiz 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BartoszJózwiak">To poprawka, o której wcześniej rozmawialiśmy na posiedzeniach Komisji i podkomisji. Spowodowałaby ujednolicenie przepisów dwóch ustaw – ustawy o broni i amunicji oraz nad którą procedujemy. Jeśli jej nie przyjmiemy, będziemy mieli dualizm pomiędzy dwiema ustawami w przepisach dotyczących tego samego przedmiotu. To wszystko było omówione.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki? (8) Kto jest przeciw? (18) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Poprawka Klubu Nowoczesna – ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2020 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MirosławSuchoń">Zachęcam do poparcia tej poprawki…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Ach, chce pan jeszcze zabrać głos. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MirosławSuchoń">Panie przewodniczący, jeśli mogę, osoby, które brały udział w posiedzeniach Komisji i podkomisji doskonale zdają sobie sprawę jakie problemy dla branży i firm, które są w niej spowoduje przyjęcie tej ustawy w takiej formie i w zaproponowanych terminach. Dodatkowo nakłada się na to kwestia związana z wyjaśnieniem tekstu oraz sytuacji dyrektywy, na podstawie której zostały sformułowane przepisy i skierowane do Wysokiej Izby. Dlatego proponujemy odsunąć termin wejścia w życie do 1 lipca 2020 roku. Wydaje się, że z jednej strony nie tak dużo, aby to stanowiło jakiś problem, a z drugiej strony da czas na to, aby dopracować te przepisy, aby branża zdołała opracować normy związane z oznaczaniem broni. W sytuacji, jeśli przyjmiemy to bez poprawki, dojdzie do chaosu. Proponuję go uniknąć i przyjąć tę poprawkę. Rozumiem, że państwa posłów nie interesuje kwestia chaosu w obszarze broni, ale być może państwo zachowają choć trochę kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę o ciszę. Przepraszam pana przewodniczącego. Jeszcze głos zabrać chciało Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechPaluch">Jeszcze jedna kwestia. Panie przewodniczący, szanowni państwo, abstrahujemy od kwestii merytorycznych w odniesieniu do propozycji poprawki, która zmierza do przesunięcia terminu wejścia w życie projektu ustawy. Chcielibyśmy zwrócić uwagę wyłącznie na fakt, że ta poprawka nie ma konsekwencji dla art. 172, zawartego w projekcie ustawy, dla reguły wydatkowej. Reguła wydatkowa została oszacowana na 10 kolejnych lat, począwszy od 2019 roku. Trzeba mieć świadomość, przy rekomendacji dla Wysokiej Izby, iż poprawka nie zawiera takich konsekwencji w odniesieniu do art. 172.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki? (10) Kto jest przeciw? (17) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Poprawka nr 6 Klubu Poselskiego Kukiz 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#BartoszJózwiak">To poprawka do załącznika. Była omawiana dość dokładnie wczoraj, przez stronę społeczną. Były również przedstawiane do niej uwagi. Powiedziałem, że złożę dziś w drugim czytaniu poprawkę, która będzie konsumowała część uwag zgłaszanych przez stronę społeczną. To ten nieszczęsny załącznik, o którym wspominał dziś pan minister. Mam nadzieję, że ministerstwo się jeszcze nad nim pochyli. Wersja, która obecnie jest w ustawie nie spełnia podstawowych warunków prawidłowości języka polskiego. Jest oparta na fatalnym tłumaczeniu i próbie implementacji sformułowań, które nie występują w języku polskim, związanych z bronią i amunicją. Należałoby to doprowadzić do ujednolicenia i aby było to zrozumiałe w języku polskim i wpisywało się w naszą tradycję. Ta poprawka konsumuje te uwagi w załączniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Kto z państwa posłów jest przyjęciem poprawki? (8) Kto jest przeciw? (16) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, na tym zakończyliśmy prace Komisji nad tą ustawą. Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Posiedzenie się nie zakończyło. Czy pani poseł podtrzymuje wolę bycia sprawozdawcą?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AnnaMariaSiarkowska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję panu ministrowi Pawłowi Majewskiemu i całemu departamentowi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i państwu za pracę nad tą ustawą. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>