text_structure.xml 17.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, jest już godz. 9.00, a zatem rozpoczynamy posiedzenie naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, witam panią minister. Witam wszystkich przedstawicieli służb oraz przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, jesteśmy po pierwszym czytaniu nowelizacji ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw. Wczoraj w Sejmie odbyła się debata. Bardzo dziękuję za debatę. Jak sobie zanotowałem, potrzebę przyjęcia dokumentu, oczywiście z uwagami, ale co do istoty rzeczy konieczność przyjęcia dokumentu poparły wszystkie kluby, za co bardzo serdecznie dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, na początek chciałbym poprosić Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu, które pracowało nad dokumentem. Macie państwo rozdane poprawki legislacyjne do projektu ustawy. Skonsultowałem się z rządem, że jest poparcie wobec wszystkich zgłoszonych poprawek. Są one oczywiste i konieczne. Poproszę o dwa zdania uzasadnienia. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JakubBennewicz">Dziękuję bardzo. Wszystkie poprawki zgłoszone, zaproponowane przez Biuro Legislacyjne mają charakter wyłącznie porządkowy. Zmierzają do tego, żeby ujednolicić pojęcia w całym projekcie. Czasami wynikają one z Zasad techniki prawodawczej, czasami mają charakter ujednolicający w stosunku do nowelizowanych ustaw oraz ich poszczególnych artykułów. Nie zmieniają natomiast treści pod względem merytorycznym. Jak mówiłem, mają one wyłącznie charakter redakcyjny lub legislacyjny. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. A zatem, szanowni państwo, chciałbym zapytać się, czy jest zgoda na to, żeby poprawki, które wypracowało Biuro Legislacyjne, zostały przyjęte w całości. Rozumiem, że nie ma głosów sprzeciwu, a więc wszystkie przyjęliśmy. Bardzo proszę Biuro Legislacyjne, żeby kiedy będziemy pracować nad poszczególnymi artykułami, mieć w świadomości to, że pracujemy nad przepisami wraz z przyjętymi poprawkami Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy do art. 1 są inne poprawki oprócz poprawek, które zgłosiło Biuro Legislacyjne? Czy są poprawki do art. 1 ze strony rządu? Bardzo proszę. Z tego, co widzę, są poprawki. Bardzo proszę o ich omówienie. Oczywiście przejmę te poprawki. Pan dyrektor Cichomski, tak? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariuszCichomski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, proponujemy poprawkę do art. 1 pkt 2. W art. 15d ust. 11, art. 15e ust. 11 i analogicznie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Panie dyrektorze, bardzo proszę przysunąć bliżej mikrofon, żebyśmy słyszeli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MariuszCichomski">Jeszcze raz, szanowni państwo, proponujemy wniesienie poprawki do art. 1 oraz analogicznych poprawek do art. 2 i kolejnych wskazanych artykułów. Jest to poprawka odnosząca się do zapisu, że do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 50 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego. Zastępuje się go sformułowaniem, że do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego dotyczące postępowania odwoławczego. Jest to poprawka o charakterze ujednolicającym zapisy. Odnosi się wprost do procedury karnej. Jednoznacznie będziemy wiedzieć, jakie przepisy stosuje się w tym zakresie. Będzie to zapisane spójnie w przypadku wszystkich służb. Obecnie tego typu rozwiązanie znajduje się w art. 23 ust. 2 ustawy o Służbie Ochrony Państwa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czy ze strony Biura Legislacyjnego są uwagi do poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JakubBennewicz">Panie przewodniczący, chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, że nie mieliśmy szansy na zapoznanie się z poprawkami przed posiedzeniem. Ciężko jest nam je na bieżąco analizować. Jeżeli chodzi o poprawkę, którą przed chwilą zaproponował pan dyrektor, wydaje się, że jest ona do zaakceptowania z takim zastrzeżeniem, że generalnie odesłania powinny być precyzyjne. Tutaj jest odesłanie do całej ustawy. Niemniej takich odesłań w całym projekcie jest więcej. To tyle, jeżeli chodzi o zgłoszoną poprawkę. Będziemy mieli jeszcze kilka uwag do art. 1 ze strony Biura Legislacyjnego, ale rozumiem, że to po przedstawieniu pozostałych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Chciałbym usłyszeć jeszcze słowo co do meritum, co do istoty poprawki, co do zawartości merytorycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JakubBennewicz">Co do istoty nie mamy zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan poseł Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, jestem trochę zaskoczony sytuacją. Wczoraj mieliśmy pierwsze czytanie projektu. Dzisiaj dostajemy 55 poprawek. W związku z tym mam prośbę. Rozumiem, że my, posłowie, zostaliśmy zaskoczeni poprawkami, ponieważ dostaliśmy je dosłownie teraz, ale o ile zrozumiałem wypowiedź Biura Legislacyjnego, z Biurem Legislacyjnym jest bardzo podobnie. Proszę chociaż o symboliczne 15 minut przerwy, żebyśmy mogli zapoznać się z poprawkami, które tutaj są.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarekWójcik">Jest to sytuacja kompletnie absurdalna, panie przewodniczący, żeby w ten sposób procedować taką ustawę, żeby w tym momencie zarzucać nas 55 poprawkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dobrze. Ogłaszam 20 minut przerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dobrze. Dziękuję. Poproszę pana dyrektora o powrót do poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MariuszCichomski">Dziękuję uprzejmie. Szanowni państwo, propozycja dotyczy zmiany zapisu z wykorzystaniem sformułowania „do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego dotyczące postępowania odwoławczego”. Do tej pory mieliśmy odwołanie wprost do rozdziału 50 Kodeksu postępowania karnego, ale rozdział 50 jest węższy niż same przepisy odwoławcze, odnosi się do zażalenia. Doprecyzowujemy zatem zakres prowadzenia spraw związanych z zażaleniem. Uwaga ta dotyczy również innych ustaw, nie tylko ustawy o Policji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JakubBennewicz">Do poprawki tej nie mamy zastrzeżeń. Mamy natomiast kilka kwestii związanych z art. 1, które chcieliśmy poruszyć. Nie wiem, czy możemy to zrobić w tej chwili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JakubBennewicz">Dziękuję bardzo. Rzecz pierwsza dotyczy zmienianego w art. 1 pkt 1 przepisu art. 15 ust. 8 ustawy o Policji. Jest to upoważnienie ustawowe. Chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, że ta sama jednostka redakcyjna, ten sam przepis jest również zmieniany jednocześnie procedowaną ustawą o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości z druku nr 2989. Jak powiedziałem, projekt ten jest aktualnie po drugim czytaniu. Kłopot polega na tym, że brzmienie nadawane owemu przepisowi jest inne. W drugiej projektowanej ustawie, o której mówiłem przed chwilą, przepisy wykonawcze wydane na podstawie przepisu upoważniającego są czasowo utrzymywane w mocy, natomiast w tym projekcie nie są. Procedowana przez nas ustawa wejdzie w życie po upływie siedmiu dni od dnia ogłoszenia, a tamta po czternastu dniach od dnia ogłoszenia, co rodzi ryzyko, że ta ustawa wejdzie w życie szybciej, a rozporządzenie straci moc z dniem wejścia w życie ustawy. Intencja, przynajmniej wyrażana w tamtej drugiej ustawie, jest taka, żeby przepisy wykonawcze były czasowo utrzymane w mocy. Jest to pierwsza kwestia.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JakubBennewicz">Druga kwestia, pokrewna, jest taka, że w pkt 2 w art. 1 dodajemy przepisy art. 15d–15g ustawy o Policji, tymczasem w obecnym stanie prawnym nie ma przepisów art. 15b i art. 15c. Będą one dodawane dopiero drugą wspomnianą ustawą. Dodając w tej chwili przepisy od art. 15d wzwyż, troszkę poruszamy się w niepewnym przyszłym stanie prawnym. Chciałbym zwrócić na to uwagę.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JakubBennewicz">I jeszcze generalna uwaga do wszystkich upoważnień ustawowych, które znajdują się w projektowanej ustawie. Po to, żeby nie powielać tej samej uwagi później, powiem, że w bardzo wielu przypadkach upoważnienia ustawowe mają charakter blankietowy, co znaczy, że przekazują do uregulowania w rozporządzeniu kwestie, które nie mają oparcia w materialnych przepisach ustawy, co jest niezgodne z linią orzeczniczą Trybunału Konstytucyjnego. Ewentualnie często występuje problem z wytycznymi, które albo nie istnieją, albo są pomieszane z zakresem przedmiotowym. Z tego, co zdążyliśmy przez ostatni moment przeanalizować, wynika, że niektóre z owych kwestii są korygowane w poprawkach, które zostały przedstawione, ale nie wszystkie. Nie będę już powielał owej uwagi. Jest to uwaga generalna do większości upoważnień ustawowych znajdujących się w projektowanej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#JakubBennewicz">Następnie jest kwestia dotycząca dodawanego art. 15d ust. 4 pkt 6. Występuje tam pojęcie krajowych i międzynarodowych systemów informacyjnych dostępnych Policji. Potem pojęcie jest powielane w kolejnych zmienianych ustawach. Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że pojęcie to jest nieprecyzyjne. Nie wiadomo, o jakie systemy informacyjne chodzi. Może to rodzić pewne wątpliwości interpretacyjne.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#JakubBennewicz">Następna kwestia. Proszę dać mi chwilę. Jeżeli chodzi o art. 1, to na ten moment są to wszystkie uwagi Biura Legislacyjnego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę. Czy ze strony pań i panów posłów są uwagi do art. 1 oraz poprawki zgłoszonej i omówionej przez pana dyrektora?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekWójcik">Cieszę się, że mieliśmy aż 20 minut na zapoznanie się z poprawkami. Panie przewodniczący, nie jesteśmy w stanie w ten sposób analizować ustawy oraz konsekwencji niektórych poprawek, które są wprowadzane. Dlatego bardzo proszę o przegłosowywanie każdej z poprawek. Wtedy będziemy w stanie w głosowaniu wyrazić swoją aprobatę bądź dezaprobatę dla poprawek.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MarekWójcik">Wyraziłem już swoją ocenę co do trybu pracy. Nie spodziewałem się wówczas, że poprawek jest aż tyle. Mam pewien niesmak, dlatego że w zeszłym tygodniu, kiedy mówiłem o tym, że z dnia na dzień dostaliśmy projekt, o którym właściwie nic nie wiedzieliśmy, tak naprawdę daliśmy kredyt zaufania rządowi oraz panu przewodniczącemu. Biorąc pod uwagę liczbę poprawek, liczbę poprawek legislacyjnych, liczbę poprawek merytorycznych, okazuje się, że kredyt zaufania był trochę na wyrost. Chcieliśmy zachować się odpowiedzialnie w związku z tym, że rozporządzenia i zarządzania po prostu tracą moc w dniu 23 grudnia. Prawdopodobnie gdybyśmy wiedzieli, że poprawek będzie aż tyle, że tryb pracy będzie taki, zachowalibyśmy się inaczej.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, zostało jeszcze trochę czasu do końca tej kadencji. Mam prośbę. Kiedy będzie pan przejmował jakiś projekt od rządu po to, żeby nadać mu klauzulę projektu komisyjnego, proszę sprawdzić, jakiej jakości jest ów projekt, proszę może przedyskutować go z Biurem Legislacyjnym, żebyśmy nie byli stawiani w sytuacji, w jakiej się właśnie znaleźliśmy.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#MarekWójcik">Bardzo proszę o przegłosowywanie poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę, pan przewodniczący Bartosz Józwiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#BartoszJózwiak">W pełni przychylam się do zdania pana przewodniczącego Wójcika. Tak naprawdę tryb, który mamy, jest to tryb skandaliczny. Projekt absolutnie nie jest projektem komisyjnym. Ministerstwo do tej pory nie chce się przyznać, że jest to jego projekt. Teraz jest dopychany. Ponieważ przez rok nie zdążono go wprowadzić, w tym momencie robimy to w ostatniej chwili. Szanowni państwo, samych poprawek legislacyjnych mamy 55. To jest plik, który otrzymaliśmy przed chwileczką, plik skserowanych kolejnych poprawek. Poprawki te odnoszą się do różnych ustaw, których w tej chwili nie mam tutaj na stole, a więc nie jestem w stanie tego sprawdzić.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#BartoszJózwiak">W żadnym wypadku, absolutnie nie przyjmę odpowiedzialności za procedowanie takiego projektu, projektu, który tak naprawdę odnosi się do bardzo wrażliwych rzeczy dotyczących nas wszystkich. Nie można procedować w ten sposób. Naprawdę apeluję do państwa z Prawa i Sprawiedliwości, żebyście nie robili tego typu rzeczy, dlatego że jest to rzecz absolutnie skandaliczna. Możecie się państwo tutaj śmiać, robić, co chcecie. Tak naprawdę niczego to już nie przykryje. Jest to kolejna hochsztaplerka legislacyjna. Nie możemy się na to zgodzić. Nie będę tego w ten sposób procedował, ponieważ tak naprawdę uwłacza to godności Sejmu oraz tego, do czego zostaliśmy tutaj powołani. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Panie przewodniczący, chyba nikt się nie śmieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#BartoszJózwiak">Proszę spojrzeć, są tutaj przedstawiciele Policji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Być może państwo o czym innym tam rozmawiają. Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem art. 1 ze świadomością tego, co ustaliliśmy na początku, czyli ze świadomością poprawek legislacyjnych Biura Legislacyjnego oraz wraz z poprawką zgłoszoną przeze mnie? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JakubBennewicz">Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że w pakiecie poprawek przedstawionych nam przez stronę rządową są jeszcze inne poprawki dotyczące art. 1. Czy nie powinny być teraz rozpatrzone?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Zwróciłem się z pytaniem, czy są poprawki do art. 1. Rozumiem, że pan dyrektor omówił nie wszystkie poprawki. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę o pół godziny przerwy. Przepraszam państwa bardzo. Przed chwileczką skonsultowałem się z panią minister. Na ten moment odwołuję posiedzenie Komisji. Proszę zerknąć na porządek obrad, na zwykły tryb. Dobrze? Teraz po prostu odwołuję posiedzenie Komisji, nie chodzi o półgodzinną przerwę.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>