text_structure.xml 72.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Witam państwa bardzo serdecznie, witam panie i panów posłów. Szanowni państwo, bardzo serdecznie dziękuję naszym gościom za przyjazd, szczególnie z południa Polski. Witam serdecznie wojewodę małopolskiego pana Józefa Pilcha oraz wojewodę śląskiego pana Jarosława Wieczorka. Szanowni państwo, witam bardzo serdecznie pana Leszka Suskiego, komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej, pana Andrzeja Pawlikowskiego, szefa Biura Ochrony Rządu, witam serdecznie pana Marka Łapińskiego, komendanta głównego Straży Granicznej, witam pana Marka Kubiaka, dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, witam też bardzo serdecznie pana Artura Kozioła, burmistrza miasta i gminy Wieliczka…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#Głoszsali">Gdzie jest? Nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Witam pana komendanta głównego Policji pana Jarosława Szymczyka. Szanowni państwo, witam wszystkich państwa, przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, PSP, Policji, SG, BOR i wszystkich instytucji wojewódzkich oraz specjalnych instytucji odpowiedzialnych za wizytę naszych gości podczas Światowych Dni Młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, przekażę teraz głos panu wojewodzie małopolskiemu w celu przedstawienia prezentacji, którą przygotował, potem przekażę głos Komendantowi Głównego PSP, a następnie odbędziemy dyskusję i ewentualnie zadamy pytania. Bardzo proszę, panie wojewodo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JózefPilch">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panowie oficerowie, chciałbym króciutko przedstawić zarys, bo pełną wiedzę na temat Światowych Dni Młodzieży państwo dostaniecie albo na maila, albo na pendrive’ach. Członkowie sejmowej Komisji poprzez pana przewodniczącego otrzymają cały materiał. Ja tylko w skrócie chciałem państwu pokazać to, co jest niezmiernie ważne i co zostało zawarte w pięciu segmentach.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JózefPilch">Pierwszy segment to program wizyty papieskiej. Papież Franciszek przylatuje wraz z orszakiem na lotnisko w Balicach 27 lipca, potem odbędzie się przejazd na Wawel i powitanie z prezydentem, spotkanie sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej z panią premier, następnie przejazd do kurii, a wieczorem w tym dniu Papież spotka się z młodzieżą, przez tzw. okno papieskie powita młodzież, tak jak to robił nasz papież Jan Paweł II. Na czwartek została zaplanowana wizyta w klasztorze sióstr prezentek, msza święta, wyjazd do Częstochowy, gdzie zostanie odprawiona uroczysta msza z okazji 1050-lecia chrztu Polski, potem przejazd do Krakowa i symboliczne wręczenie kluczy przez prezydenta Miasta Krakowa, następnie papież przejedzie tramwajem na Błonia wraz z dziećmi i tam odbędzie się czuwanie, a wieczorem pożegna się przez okno papieskie. Na piątek zaplanowano wizytę w Muzeum Auschwitz-Birkenau, spotkanie z więźniami, potem wizytę w szpitalu w Prokocimiu, a wieczorem Drogę Krzyżową na Błoniach. W sobotę odbędzie się msza święta w Sanktuarium w Łagiewnikach, spotkanie w Sanktuarium Jana Pawła II z wiernymi i biskupami, a wieczorem przejazd na Pole Miłosierdzia, czyli Campus Misericordiae, gdzie odbędzie się czuwanie z młodzieżą. W niedzielę: poświęcenie domu spokojnej starości na Misericordiae, msza święta na Campus Misericordiae z udziałem Prezydenta RP, modlitwa na Anioł Pański, spotkanie z wolontariuszami w Tauron Arena, potem ceremonia pożegnania i wylot papieża Franciszka.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JózefPilch">Komitet Organizacyjny Światowych Dni Młodzieży szacuje, że na uroczystości przybędzie około 2 mln pielgrzymów ze 185 krajów. Wstępnie zarejestrowało się około 570 tys. pielgrzymów. Kościół zakłada, że to jest 570 tys. osób zarejestrowanych razy trzy, to znaczy, że tych pielgrzymów będzie 1500 tys. do 1800 tys. Być może na niedzielne spotkanie będzie ich około 2 mln. Przygotowaliśmy 72 punkty informacyjne na terenie Krakowa i 56 poza Krakowem.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JózefPilch">Szanowni państwo, wojewoda małopolski zwrócił się do Ministra Obrony Narodowej o wsparcie i otrzymał je. Oddelegowano około 3 tys. żołnierzy, będą 2 śmigłowce do przewozu VIP-ów, poza tym w gotowości będą 2 dodatkowe śmigłowce, kolejne 2 dla delegacji Ojca Świętego, 2 do obsługi BOR, zabezpieczenie ratownictwa lotniczego. Miejscem stacjonowania będzie Kraków. Oprócz tego zwróciłem się do Ministra Obrony Narodowej o wsparcie w budowie czterech mostów na Misericordiae, które mają służyć do tego, aby pielgrzymi mogli swobodnie przemieszczać się w rejonie błoń na Brzegach. Dzisiaj zostaną one odebrane i będą gotowe na ŚDM. W ramach wsparcia otrzymałem również wojskowy sztab medyczny, w wydziale reagowania kryzysowego będzie w gotowości bojowej czekało 20 pojazdów sanitarnych czteronoszowych i samoloty CASA. Ponadto wojsko wsparło nas 5 tys. kompletów namiotów szpitalnych wraz z łóżkami polowymi do zabezpieczenia medycznego. Udostępniono i wzmocniono kontrolę, jeśli chodzi o teren, pod kątem obecności materiałów wybuchowych i niebezpiecznych w rejonie obchodów ŚDM, a więc wojsko sprawdziło teren Brzegów i Wieliczki, łącznie około 240 ha. Realizowane są prace mające na celu wydzielenie 10 cystern wodnych, które w razie potrzeby będą wspierały służby w przypadku jakiejś awarii wody, co jest niezmiernie ważne. Do tego jeszcze otrzymaliśmy wsparcie w postaci agregatów prądotwórczych, które będą bardzo potrzebne do oświetlenia terenu pól na Brzegach, czyli Misericordiae, ale również w razie czego będzie to zabezpieczenie oświetlenia na Błoniach. Prowadzone są przygotowania do pokazu akrobacyjnego „Biało-Czerwone Iskry” w składzie 6 samolotów, które będą przelatywały nad krakowskimi Błoniami 26 lipca około 20.00 podczas ceremonii otwarcia ŚDM. Do tego jeszcze zostały włączone służby wojsk chemicznych, wydziela się do dyspozycji BOR siły i środki zapewniające komplet zdolności w zakresie rozpoznania i likwidacji skażeń, co jest niezmiernie ważne…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, bardzo proszę o ciszę, bo głos pana wojewody już się niemalże wyrównuje z głosami państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JózefPilch">Jeśli chodzi o sprawy bezpieczeństwa, to o tym powiedzą komendanci Policji i PSP. Ja przejdę teraz do spraw związanych z zabezpieczeniem pod względem medycznym i zabezpieczeniem ruchu drogowego, bo to jest niezmiernie ważne.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JózefPilch">Szanowni państwo, aby zabezpieczyć dojazd na ŚDM do Krakowa, wraz z miastem i z powiatem zastosowaliśmy rejon ochronny, który będzie zapewniał, że autokary, które będą przyjeżdżały na teren Krakowa, będą rozdzielane i przekazywane w rejon parkowania autokarów. Pielgrzymi będą musieli dojść w wyznaczone miejsca, do swoich sektorów, które będą oznaczone kolorami, co będzie zapewniało pełną płynność przemieszczania się. Teraz widzą państwo strefę ochrony ruchu, która ma nam zagwarantować, po pierwsze, że samochody z ładunkami niebezpiecznymi będą kierowane na inne drogi na terenie całego województwa, niezbliżające się do Krakowa. To jest strefa ochronna, która będzie powodowała, że wszystkie samochody, cysterny wiozące ładunki niebezpieczne będą omijały teren, który będzie podlegał ochronie. Ponadto inspekcja transportu drogowego, która będzie wzmacniać Policję, będzie kierowała ruch na drogi objazdowe.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JózefPilch">Chciałbym państwu powiedzieć, że nie chcieliśmy zablokować całego Krakowa, rejonu Błoń i rejonu całej Małopolski, dlatego wyznaczyliśmy obszary, które będą zamknięte. Ale zobaczcie państwo – tutaj to widać – że te obszary będą zamykane w danym dniu, a więc dla mieszkańców Krakowa, powiatu krakowskiego czy w ogóle pielgrzymów zostanie przekazana pełna informacja, że w danym dniu określona strefa jest zamknięta na obszarze paru kilometrów czy kilometra. Będzie wtedy działała objazdowa komunikacja zastępcza. W poszczególnych dniach określone sektory będą zamykane i pełna informacja o tym zostanie przekazana dla mieszkańców, dla firm, które pracują w danym rejonie. Takie informacje już docierają do mieszkań i biur. Dotyczy to również Błoń, Łagiewnik, a także rejonu ruchu, który będzie miał miejsce w okolicach. Mamy świadomość, że nie chcemy całkowicie zablokować Krakowa, gdzie spodziewamy się około 1 mln pielgrzymów. Drugi milion jest spodziewany w rejonie Małopolski. Pielgrzymi będą przebywać na terenie Oświęcimia oraz na terenie innych gmin czy powiatów i tam będziemy ich chronić między innymi pod względem medycznym. Wszystkie tereny, na których będą przebywać pielgrzymi, będą chronione przez nasze służby, ale o tym powiedzą komendanci.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JózefPilch">Szanowni państwo, część dróg będzie zamknięta i zostanie wydzielona strefa piesza. Jak widzicie, na terenie Krakowa drogi czteropasmowe będą wydzielane na parkingi, część dróg będzie przeznaczona dla pieszych, dla pielgrzymów, którzy będą się przemieszczać na Błonia czy na tereny Brzegów. Spodziewamy się około 9 tys. dodatkowych znaków na terenie Krakowa i Małopolski, które będą wskazywały miejsca, do których pielgrzymi będą musieli dotrzeć. Dodatkowe znaki, po których będzie się można przemieszczać, żeby nie utrudniać sobie drogi przejścia, będą wyznaczone kolorami i mając świadomość, że będą koloru zielonego, najbliższą drogą będą się przemieszczać w kierunku, gdzie będą się znajdować miejsca na czas pielgrzymki.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JózefPilch">Parkingi dla autokarów – to jest strefa wyznaczona na parkingi dla autokarów w ciągu ulic. Mamy świadomość, że musimy zamknąć część ulic i przeznaczyć je pod miejsca parkingowe. Te miejsca są już wyznaczone, parkingi będą oznakowane, przygotowane na czas ŚDM. Autokary będą miały odpowiednią wizytówkę lub znaczek określający sektor, żółty lub zielony, i wyznaczający parking, na którym autokar będzie mógł zaparkować. Stamtąd pielgrzymi najkrótszą drogą będą mogli przemieścić się na Błonia czy do Brzegów. Taki numer identyfikacyjny będzie umieszczony na autokarach, samochodach osobowych, dzięki czemu możliwe będzie jak najszybsze i najłatwiejsze przemieszczenie się do wyznaczonej strefy na mszę czy czuwanie. To jest akurat sektor w Brzegach i tutaj widzą państwo właśnie sektory oznaczone różnymi kolorami, do których będą się przemieszczać pielgrzymi. Mamy tu strefy zejść od strony buforowej, a więc od strony żółtej – to będą zejścia z autostrady S7, tu będą wchodzić pielgrzymi, natomiast inne drogi będą wytyczone jako drogi ewakuacyjne. Na terenie Brzegów będzie informacja, gdzie się znajdują drogi ewakuacyjne i którymi drogami będą się przemieszczać pielgrzymi na czuwanie z papieżem Franciszkiem. Jak widać, w środku jest strefa 0, w której będzie przebywał papież Franciszek, posłowie, senatorowie i wszyscy dostojni goście, którzy zapowiedzieli swój przyjazd. To są drogi dojścia, które już kończymy. One będą gotowe na ŚDM. Myślę, że do końca czerwca zamkniemy inwestycje, zostanie nam tylko montaż około 30 telebimów, nagłośnienia i przygotowanie namiotów, w których pielgrzymi będą mogli kupić sobie coś do jedzenia, żeby nie musieli stamtąd wychodzić. Widzicie państwo w tej chwili specjalne odwodnienia, które są przygotowywane na czas ŚDM, a to jest Dworzec Kokotów, który będzie najbardziej uczęszczanym dworcem. Pokazuję teraz państwu, jak wygląda ten teren – to są Brzegi, ostatnie miejsce pobytu papieża Franciszka, bo stamtąd przemieści się do Krakowa.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JózefPilch">To jest dom, który zostanie poświęcony. Zaraz za krzyżem widzicie państwo okno pokoju papieża Franciszka, w którym będzie przez chwilę odpoczywał, zanim odjedzie na miejsce odprawienia mszy świętej. Z boku będą magazyny żywnościowe, to jest Rondo Światowych Dni Młodzieży 2016 i dom, w którym będzie przebywał papież Franciszek. Tu mamy Błonia, ale nie są tu jeszcze naniesione kolory. Kolory sektorów, czerwone, zielone i żółte, będą odpowiadały również tym na Błoniach, a więc w wersji, którą państwu prześlę, będzie już tak, że jeśli będziemy mówić o zielonym sektorze na Błoniach to odpowiadać to będzie zielonemu sektorowi w Brzegach. To samo dotyczy sektorów w kolorze czerwonym czy niebieskim, stąd wszyscy pielgrzymi będą wiedzieli, jak przemieścić się na miejsce spotkania z papieżem Franciszkiem.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#JózefPilch">Szanowni państwo, dostępność służb ratunkowych, aplikacja „Pielgrzym”. Wszystko będzie działało na takiej zasadzie, że każdy pielgrzym będzie mógł się zarejestrować, dzięki czemu dostanie pełną informację dotyczącą miejsca, w którym się znajduje, gdzie może znaleźć najbliższą aptekę, punkt sanitarny. Światowym Dniom Młodzieży będzie towarzyszyć około 100 imprez, to będzie niesamowite wydarzenie, bo odbędą się koncerty młodych ludzi nie tylko w Krakowie, ale także w gminach, powiatach, w których będą przebywać pielgrzymi. Pielgrzym z Krakowa będzie mógł przemieścić się do danej gminy czy powiatu, żeby dotrzeć na koncert, a pełną informację w tym zakresie uzyska dzięki aplikacji. Ta bardzo precyzyjna aplikacja została przygotowana przez komitet organizacyjny i będzie dostępna w 9 językach. Będzie ona zawierała pełną informację na temat tego, w których kościołach będą się odbywały dodatkowe spotkania modlitewne, gdzie można się wyspowiadać. Dzięki tej aplikacji będzie można uzyskać wiele informacji. Aby każdy mógł z niej skorzystać, uzgodniliśmy, że zostanie zamontowanych 10 dodatkowych masztów w Brzegach, na Polach Miłosierdzia, i 2 dodatkowe maszty na Błoniach krakowskich. Są to mobilne maszty, które zostaną zdemontowane po ŚDM. Mówimy tu więc o dodatkowej dostępności do służb ratownictwa, tak żeby każdy mógł połączyć się z numerem 112. Pozostałe służby będą miały swoje dodatkowe połączenia. Wszyscy operatorzy komórkowi, a więc Orange, Plus itd., potwierdziły przygotowanie swoich sieci. Zwiększono przepustowość łączeń telekomunikacyjnych, zaplanowano obsadę stanowisk dyspozytorskich wytypowanych centrów powiadamiania ratunkowego, jak i poszczególnych służb. Przetestowano połączenia z numerem 112 przy zwiększonym obciążeniu i dysponowaniu większymi zasobami ratowniczymi. Obecnie implementowane są ostatnie optymalizacje konfiguracji. Opracowano model obsługi wielojęzykowej dla zgłoszeń wpływających pod numer 112, gwarantujący wsparcie językowe wszystkich etapów przyjmowanych zgłoszeń alarmowych na terenie całego powiatu czy całego województwa. Każda ze służb ma wydzieloną łączność radiową podstawową i zapasową. Wszystkie stanowiska dowodzenia na poziomie wojewódzkim, miejskim będą połączone wydzieloną cyfrową łącznością radiową. Stanowiska kierowania zarówno na poziomie wojewódzkim, jak i krajowym mają zabezpieczoną wielopoziomową łączność na wypadek stanu kryzysowego. Służby są niezależne od łączności komórkowej.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#JózefPilch">Szanowni państwo, chciałbym powiedzieć jeszcze o zabezpieczeniu medycznym, bo to jest niezmiernie ważne. W okresie ŚDM w gotowości bojowej będą dodatkowo 4 śmigłowce. Jeden śmigłowiec, który będzie stacjonował na terenie lotniska Balice, działający w ratownictwie medycznym, i 4 dodatkowe śmigłowce na terenie muzeum lotnictwa. Na wypadek nadzwyczajnych sytuacji kryzysowych przygotowanych jest również 6 śmigłowców stacjonujących w Gliwicach, Kielcach, Sanoku, Lublinie, Łodzi, Wrocławiu, działających w systemie ratownictwa medycznego. System ratownictwa medycznego będzie wspomagany dodatkowo przez 32 zespoły wyjazdowe, obok naszych około 130 zespołów, 5 całodobowych stanowisk skoncentrowanej dyspozytorni medycznej, 134 zespoły wyjazdowe do zabezpieczenia miejsc imprez i dróg dojścia do nich podczas ŚDM. Dodatkowe zabezpieczenie dla VIP-ów, około 20 zespołów wyjazdowych MON będzie w gotowości na wypadek zdarzeń nadzwyczajnych. Zostanie zwiększona gotowość poprzez podwojenie obsad personelu medycznego szpitalnych oddziałów ratunkowych w wytypowanych szpitalach powiatowych i tutaj wojewoda przygotowuje już projekty umów ze szpitalami. Wszystkie szpitale na terenie Krakowa będą w gotowości, będą podpisane umowy. Nastąpi zwiększenie gotowości do świadczeń zdrowotnych, wydzielenie rezerwowych łóżek szpitalnych oraz ograniczenie liczby zabiegów, pobytów szpitalnych planowanych w okresie ŚDM. Musimy pamiętać też o tym, że Kraków to również osoby starsze oraz takie, którym będzie trzeba udzielić pomocy, więc w szpitalach, które będą w gotowości bojowej, musimy udzielać również opieki medycznej dla naszych mieszkańców. Mamy również świadomość, że oprócz pielgrzymów będzie też wielu turystów. Zabezpieczenie medyczne w miejscach czasowej koncentracji pielgrzymów – namioty szpitalne, patrole piesze ruchome, stałe punkty pomocy medycznej i zespoły wyjazdowe. Jeżeli chodzi o patrole piesze, to będzie około 800 harcerzy, którzy będą udzielać pierwszej pomocy i będą wzywać odpowiednie służby. Służby będą obecne nie tylko na terenach pobytu pielgrzymów, ale też na dworcach kolejowych, w portach lotniczych i innych miejscach. We wszystkich tych miejscach wolontariusze będą udzielać pierwszej pomocy.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#JózefPilch">Wojewoda poprosił też o dodatkowe wsparcie Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Polski Czerwony Krzyż, Zakon Polskich Kawalerów Maltańskich, Stowarzyszenie Maltańskich Służb Medycznych, Związek Harcerstwa Polskiego. Wszystkie te służby będą wspierały wojewodę małopolskiego w udzielaniu pierwszej pomocy w razie zdarzenia. Do tego jeszcze wszystkie służby zarządzane przez wojewodę – mówię o Państwowej Inspekcji Sanitarnej… Już kończę. Wszystkie służby, czy to nadzór budowlany, czy to służby inspekcji sanitarnej, mają za zadanie kontrolowanie wszystkich punktów gastronomicznych, informowanie, pouczanie, a nie karanie, i przystosowanie się dla pielgrzyma, bo to jest niezmiernie ważne. Dodatkowo sprawdziliśmy około 300 próbek wody do spożywania. To wszystko w zasadzie. Jesteśmy przygotowani, wszystkie służby wojewody są przygotowane do tego, aby… Mówi się, że na tydzień przed przyjazdem pielgrzymów, a więc nie 25 lipca, kiedy przyleci Papież, tylko wcześniej, nasze służby będą już gotowe, aby ugościć pielgrzymów przybyłych na ŚDM. Skróciłem swoje wystąpienie, a pełna wersja, jeśli będzie taka potrzeba, dotrze do państwa na pendrive’ach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Roześlemy państwu tę informację w formie elektronicznej, bo to jest bardzo duży dokument.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefPilch">Nie powiedziałem jeszcze o komunikacji, że będą 243 dodatkowe pociągi, ale to wszystko państwo dostaniecie na pendrive’ach, pełna informacja dotrze do państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję pięknie. Teraz chciałem udzielić głosu komendantowi głównemu PSP. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LeszekSuski">Panie przewodniczący, szanowni państwo parlamentarzyści, szanowni państwo, PSP przygotowuje się do ŚDM już od dłuższego czasu. Pierwsze przygotowania rozpoczęły się już w ubiegłym roku. Przedstawię państwu prezentację, która pokaże główne miejsca obchodów tych uroczystości. PSP przygotowuje m.in. swoje siły i środki. Jakie one będą? Jeżeli chodzi o Kraków, to będzie to około 2400 strażaków ratowników i minimum 210 kadetów, a w dniach najbardziej newralgicznych może ich być około 600. Będą oni uzupełniali stany osobowe w naszych samochodach ratowniczo-gaśniczych, ale będą również stanowili obsadę patroli pieszych. Oprócz tego zorganizowaliśmy stałe posterunki składające się z co najmniej jednego zastępu ratowniczo-gaśniczego oraz, w zależności od potrzeb, z samochodów specjalnych. Będą również czasowe posterunki, które będą się składały z co najmniej jednego zastępu ratowniczo-gaśniczego oraz, w zależności od potrzeb, z samochodów specjalistycznych. Oprócz tego będą również posterunki specjalistyczne składające się ze specjalistycznej grupy ratowniczej lub zastępów przygotowanych do realizacji zadań na poziomie specjalistycznym, m.in. przy zabezpieczaniu różnego rodzaju lądowisk oraz stanowiska dekontaminacji. Jak wygląda zabezpieczenie poszczególnych miejsc, za chwileczkę państwu pokażę, ale wcześniej chciałbym pokazać najbardziej newralgiczne miejsce, Brzegi, jak ono w tej chwili wygląda z góry. Mamy tutaj krótki film sprzed tygodnia, proszę o włączenie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#LeszekSuski">Proszę państwa, Brzegi za chwileczkę będą mniej więcej w tym punkcie. Może nie będę używał wskaźnika. W lewym górnym rogu za chwileczkę zobaczymy cały teren Brzegów, tam gdzie zaczynają się akweny wodne. Zobaczą państwo skalę terenu, który będzie przez nas zabezpieczany. Widzą państwo akweny wodne – są to wyrobiska żwirowe, które mają być odgrodzone od uczestników uroczystości, natomiast bierzemy pod uwagę to, że będzie dużo młodych ludzi, którzy niekoniecznie są przewidywalni, dlatego nasze grupy specjalistyczne będą zabezpieczały te akweny. Będą nasze posterunki ratownictwa wodnego, ale nie tylko nasze, bo także innych służb, z tego co się orientuję. Główne miejsce znajduje się w pobliżu budynku, który państwo widzą na środku. Tu jest rondo, skrzyżowanie dróg, które jest budowane, natomiast te dwa małe prostokąty po lewej stronie to lądowiska – jedno dla papieża, a drugie będzie służyło do ewakuacji. Za pasem zieleni w lewym górnym rogu znajdują się tory kolejowe, a dalej autostrada. Autostrada w pewnej części odgrodzona jest ekranami, ale akurat w tej środkowej znajdują się zwykłe niskie bariery. Gdyby pojawiły się jakieś problemy czy gdyby doszło do jakichś nieszczęść, to jak widać, z lewej strony jest autostrada, po prawej są tory kolejowe, a całe te tereny są ze strony prawej, ale przygotowujemy się do tego, że jeśli będzie potrzeba, to ekrany zostaną zdemontowane, natomiast bariery nie będą stanowiły aż tak dużej przeszkody. Będą też przygotowane odpowiednie nasypy na tory kolejowe. Monitowaliśmy do organizatorów, do pana wojewody, że gdyby doszło do jakiegoś zdarzenia, to ruch kolejowy musiałby zostać całkowicie wstrzymany, zarówno w jedną, jak i w drugą stronę, ponieważ na te torowiska mogłyby przedostać się osoby, które będą uczestniczyć w uroczystościach. W miejscach, które widzimy z tej strony, nie będą przebywali uczestnicy uroczystości.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#LeszekSuski">Proszę państwa, jak będziemy zabezpieczać poszczególne uroczystości? Powiem tylko o tych najważniejszych, terminy państwo na pewno znają. Jeżeli chodzi o Kraków, Błonia, to będą patrole piesze, które będą wyposażone w środki łączności, potężny sprzęt gaśniczy oraz podstawowy sprzęt medyczny do udzielania pomocy. Jeśli chodzi o sprzęt medyczny, to będziemy mieli przygotowane nasze quady, dzięki którym będzie możliwa ewakuacja czy przewiezienie chorych, poszkodowanych, gdy ktoś zemdleje, złamie nogę, ponieważ na ten teren ciężko będzie wjechać karetką, ambulansem. Przewidujemy 6 czasowych posterunków i 1 czasowy posterunek specjalistyczny.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#LeszekSuski">Msza na Jasnej Górze. To jest teren, gdzie będzie się odbywała msza i tam są przewidziane nasze określone siły i środki. Następny teren, również w Częstochowie. Czasowy posterunek będzie się znajdował m.in. na lotnisku Rudniki i będzie to kontener proszkowy, kolejny czasowy posterunek specjalistyczny będzie zlokalizowany przy szpitalu i to będzie kwestia dekontaminacji. Czasowy posterunek Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 2 w Częstochowie to będzie odwód operacyjny. Łącznie będzie 49 pojazdów oraz 236 ratowników. Liczba ratowników może się zmieniać, może ich być do 250.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#LeszekSuski">Kolejne miejsce to Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach, gdzie przewidujemy 25 patroli pieszych, 50 ratowników i 2 stałe posterunki. Łącznie będzie 12 pojazdów i 101 ratowników.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#LeszekSuski">W Brzegach będzie 85 pieszych patroli, 249 ratowników, 11 stałych posterunków, 3 stałe posterunki specjalistyczne, czyli ratownictwo chemiczne przy lądowisku i 2 razy zdalna detekcja. Zastanawiamy się też nad trzecim dodatkowym posterunkiem dotyczącym detekcji. Będzie też stały posterunek specjalistyczny wodny. Jak państwo widzicie, jeden jest na brzegu tych wyrobisk, a drugi na środku.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#LeszekSuski">Wsparcie pododdziałami centralnego odwodu operacyjnego. Oczywiście centralny odwód operacyjny komendanta głównego będzie przygotowany, będziemy działać od 25 lipca do 2 sierpnia – łącznie 93 pojazdy, 558 ratowników. To są określone punkty przyjęcia tych sił i środków – Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, JRG 4, JRG 5 i JRG 6 w Krakowie. Planowane jest oczywiście dokonywanie wymiany obsad ratowników podczas poszczególnych operacji.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#LeszekSuski">Proszę państwa, przeprowadziliśmy czynności kontrolno-rozpoznawcze obiektów związanych z organizacją ŚDM. Takich obiektów było 2194, w tym 1787 w województwie małopolskim i 108 w województwie śląskim. Wydaliśmy 85 opinii negatywnych dla niektórych obiektów, które zostaną zmienione po usunięciu nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#LeszekSuski">Planowane działania PSP. Korekta planu zabezpieczenia nastąpi do 30 czerwca, następnie do 15 lipca przeprowadzimy czynności kontrolno-rozpoznawcze w tymczasowych obiektach budowlanych, które dopiero zostaną postawione na terenie obchodów uroczystości związanych ze ŚDM. W okolicy 15 lipca zostaną przeprowadzone ćwiczenia sztabowe oraz praktyczne. Ponadto PSP opracowała wytyczne w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego miejsc spotkań wiernych, czyli bazy noclegowej oraz miejsc parkingowych, i założenia dotyczące zabezpieczenia tych miejsc przekazaliśmy komitetowi organizacyjnemu, a także projektantom współpracującym z organizatorem. Opracowaliśmy również wytyczne do parkowania autokarów na autostradzie i w innych punktach. Pan wojewoda pokazywał, gdzie te punkty są zlokalizowane, ale będzie ich jeszcze więcej, bo brane są też pod uwagę parafie znajdujące się w okolicy Krakowa. Jest ich około 500 i one również mają umożliwić parkowanie pojazdów, jeżeli będzie taka potrzeba. Z parafiami z innych rejonów kraju zostało ustalone, że każda parafia udostępni nawet do 10 miejsc parkingowych dla autobusów.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#LeszekSuski">Właściwie to wszystko, większość szczegółów podał pan wojewoda. Ja tylko jeszcze raz może przypomnę, że jeśli chodzi o Kraków, to będzie on zabezpieczany przez blisko 2400 ratowników, przez 200 do 500 kadetów i podchorążych Szkoły Głównej Służby Pożarniczej. W Częstochowie teren będzie zabezpieczony przez blisko 250 ratowników. W zabezpieczeniu tych wszystkich miejsc będą uczestniczyć również druhowie z ochotniczych straży pożarnych. Niedawno została podpisana umowa między organizatorem ŚDM w Krakowie a zarządem wojewódzkim OSP na udział ewentualnie nawet 7 tys. druhów. Jeśli chodzi o druhów OSP, którzy będą wspomagać zabezpieczenie w Częstochowie, to będzie ich około 900. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Oddaję głos paniom i panom posłom. Bardzo proszę o ewentualne pytania. Są na posiedzeniu reprezentanci wszystkich instytucji, więc możemy spokojnie pytać. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. Ireneusz Raś. Przez wiele lat byłem członkiem tej Komisji, teraz pracuję w innych komisjach, natomiast jako poseł z Krakowa chciałem zapytać pana wojewodę i być może komendanta głównego PSP o dodatkowe środki na działanie służb, na działanie tej dużej grupy osób, która będzie zabezpieczać ŚDM, a są to ochotnicy z OSP. Wiemy, że przez kilka dni trzeba będzie objąć nadzorem tereny szczególnie na Błoniach i w Brzegach, a to będzie wymagało bardzo intensywnych działań tych, którzy w swojej masie mają zapewnić porządek, bezpieczeństwo, informację dla pielgrzymów. To będzie olbrzymi wysiłek dla tych służb, które zwykle nie działają profesjonalnie, czyli za pieniądze, tylko w dużej mierze wolontariackie. W związku z tym chciałbym zapytać, czy minister spraw wewnętrznych, czy pan wojewoda przewidział spore środki na to, żeby zapewnić im możliwość odpoczynku, wyżywienia, jakiegoś relaksu, bo z moich informacji wynika, że te służby, nieprofesjonalne, będą musiały spędzić podczas zabezpieczenia w Brzegach nawet 70 godzin. Przez ten czas trzeba mieć łączność, to wszystko kosztuje, więc czy są na to wystarczające pieniądze? Patrzę w tej chwili na naszego wiceprzewodniczącego Edwarda Siarkę, który jest szefem ochotników w województwie małopolskim, więc być może dialog na ten temat mógłby się jeszcze odbyć i moglibyśmy ewentualnie skorygować kwotę środków, które byłyby konieczne. Być może poprzez pana komendanta głównego moglibyśmy jeszcze dodać jakieś środki, aby ci ludzie, którzy wykonują gigantyczną pracę, nie poczuli absmaku, że państwo ich wykorzystało i zostawiło. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Kolejne osoby, które zabiorą głos, to pan poseł Sowa i pani poseł Józefa Hrynkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekSowa">Panie przewodniczący, panie ministrze, ja również mam parę pytań, bo państwo nie odnosiliście się do raportu marcowego, nie pokazaliście różnicy w stosunku do raportu, który prezentowaliście dwa miesiące temu. Rozumiem, że dzisiaj żadnych zagrożeń dla organizacji, zwłaszcza w Brzegach, nie ma, ale mam kilka pytań, na które odpowiedź powinna już być chyba znana.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MarekSowa">Po pierwsze, chciałbym zapytać, czy pan wojewoda podpisał już umowy ze szpitalami w sprawie zabezpieczenia medycznego? Jeśli tak, to na jaką kwotę i ile jednostek zostanie w to zaangażowanych?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MarekSowa">Kolejne pytanie. Z końcem maja minął termin zgłoszeń dotyczących nowego rozkładu jazdy na lipiec, zgodnie ze „specustawą” wszyscy przewoźnicy do końca maja mieli zgłosić nowe rozkłady jazdy. Pan wojewoda powiedział o 243 nowych składach, tak to odebrałem, i w związku z tym mam pytanie. Jaka będzie zdolność przewozowa, zwłaszcza na odcinku Katowice – Kraków, Kraków – Tarnów, bo sama liczba składów niewiele mówi. Jest to ważne pytanie zwłaszcza w kontekście rozlokowania pielgrzymów w różnych diecezjach, skąd praktycznie codziennie będą musieli do Krakowa dojechać. Czy ta liczba dodatkowych przewozów pasażerskich zabezpiecza łączność komunikacyjną pielgrzymów z Krakowem? A jeśli nie w pełni, to w jakim stopniu zabezpiecza?</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#MarekSowa">Mam jeszcze inne pytanie związane z tym, że w „specustawie” znajduje się delegacja, iż przewoźnicy mogą ubiegać się o rekompensatę z tytułu wykonanej usługi. Jakie środki w budżecie państwa są na ten cel? W ostatnim czasie, zwłaszcza w Krakowie, ważnym elementem była kwestia wsparcia jednostek samorządu terytorialnego. W „specustawie” mamy przewidzianą możliwość wsparcia samorządu powiatowego i samorządu miejskiego, gminnego w tym zakresie. Jak wynika z informacji prasowej, publicznej sprzed tygodnia, dotacja, która została przekazana przez pana wojewodę, wynosi bodajże około 19 mln zł, co stanowi 15% zapotrzebowania zgłoszonego przez miasto Kraków. Moje pytanie jest takie: czy ta różnica wynika z tego, że proponowana przez gminę kalkulacja kosztów została odrzucona, czy też takie są możliwości finansowe państwa i z tego tytułu taka, a nie inna kwota została na ten cel przeznaczona.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#MarekSowa">Kolejne moje pytanie dotyczy pozostałych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności mam na myśli gminę Wieliczka, ale również Częstochowę. Czy dla tych samorządów zostało przewidziane wsparcie z tytułu zwiększonych kosztów organizacji? W trakcie prezentacji pana wojewody państwo mogliście się przekonać o wysokości tych kosztów, była mowa o konieczności zamontowania 9 tys. nowych znaków, a to wszystko będzie skoncentrowane praktycznie w jednym województwem. Zarządców dróg będzie to bardzo mocno obciążało, stąd pytanie, czy są takie możliwości?</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#MarekSowa">Ostatnie moje pytanie jest związane z kwestią rozmieszczenia pielgrzymów, jak sądzę, również w Krakowie, gdzie była mowa o milionie osób. Pewnie to jest przeszacowane, ale nie jest to takie istotne, natomiast pan wojewoda nie przekazał żadnej informacji w tym zakresie. Ja rozumiem, że w miejscach użyteczności publicznej, głównie w szkołach, ileś tysięcy pielgrzymów się zmieści, ileś w rodzinach, ale były też planowane pola namiotowe. Stąd pytanie, ile pól namiotowych zostało przygotowanych nie tylko w Krakowie, ale również w Małopolsce? Czy taką informację możemy otrzymać? Ewentualnie kto odpowiada za przygotowanie tych pól namiotowych, kto koordynuje te prace? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Teraz pani poseł Józefa Hrynkiewicz, a potem poprosimy pana wojewodę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałam podziękować za informacje, które zostały nam przekazane. Dają one dobrą prognozę, że ta bardzo ważna uroczystość w Polsce odbędzie się bezpiecznie. Chciałam zapytać, czy sejmowa Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych może w jakiejś sprawie państwu pomóc? Czy dysponujecie dostatecznymi środkami i czy te wszystkie rozwiązania, która zostały zastosowane, są użyteczne i dobrze sprawdzają się w przygotowaniu tego wydarzenia? Prosiłabym też o potwierdzenie, że to, co było potrzebne, co można było zrobić w tym czasie, zostało zrobione i że możemy bezpiecznie oczekiwać na to ważne wydarzenie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JózefaHrynkiewicz">Natomiast wzruszył mnie głos – przepraszam, że to powiem – pana posła Sowy, który jako wieloletni marszałek wie przecież o różnych brakach, które występują i występowały od dawna. Takie wydarzenie, panie marszałku, panie pośle, nie jest okazją do tego, żeby te braki, które przez wiele lat gromadziły się i nawarstwiały, teraz w bardzo szybkim tempie uzupełnić. Po raz kolejny pan w tej sprawie występuje, ale nie wiem, czy to jest rzeczywiście temat związany z posiedzeniem naszej Komisji oraz z tym ważnym światowym wydarzeniem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Zanim oddam głos panu wojewodzie, to jeszcze jedno pytanie ze strony pana posła Edwarda Siarki. Widzę państwa zgłoszenia, jest bardzo dużo pytań, ale nie chciałbym, żeby nam jakieś umknęły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#EdwardSiarka">Mam krótkie pytanie do pana wojewody, bo przyznam się, że ta informacja gdzieś mi umknęła. Mianowicie pan wojewoda mówił o parkingach związanych z dowozem pielgrzymów, a młodzi ludzie często pytają, jaka jest największa odległość, jaką będą musieli pokonać od parkingów do Brzegów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JózefPilch">Trzydzieści kilometrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#EdwardSiarka">To jest największa odległość?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JózefPilch">A między Błoniami a Brzegami 13 km.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#EdwardSiarka">Okay, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę bardzo, panie wojewodo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JózefPilch">Szanowni państwo, jeśli chodzi o zagrożenia, to rzeczywiście będzie nas wspierać 7 tys. ochotników OSP. Podpisaliśmy już wstępnie umowę z prezesem OSP, strażacy ochotnicy będą podporządkowani Policji i wspólnie będą wytyczać sobie zadania. Wojewoda przygotował, podpisał umowę i może przekazać pieniądze w każdej chwili, kiedy tylko panowie prezesi będą ich potrzebowali.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JózefPilch">Jeżeli chodzi o szpitale, szanowni państwo, to powiem tak: 23.600 tys. to kwota, która będzie przeznaczona na służbę zdrowia. Do tego dokupionych zostało kolejnych 10 karetek. Szpitale będą nie tylko w gotowości bojowej, ale będą miały za wszystko zapłacone. W tej chwili przygotowujemy umowy, ale warunek jest taki, że każdy szpital zostanie skontrolowany. W tej chwili wojewoda, wicewojewodowie jeżdżą, sprawdzają razem ze służbami medycznymi, które przygotowywały to nasze wspólne wyzwanie, następnie przedstawiamy warunki, które były już uzgodnione, i podpisujemy umowę.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#JózefPilch">Natomiast jeśli chodzi o finanse dla gmin, to szanowni państwo, kiedy wojewoda został mianowany wojewodą małopolskim, to dostał dokument, gmina miejska Kraków otrzymała dokument, w którym było napisane, że rząd nie przewiduje żadnych środków na dofinansowanie dla gminy, bo uroczystość ma charakter lokalny. Mnie to przeraziło. My zabezpieczamy w tej chwili finansowanie dla gmin i pomagamy jako rząd za pośrednictwem wojewody. Gmina Kraków otrzyma 19.600 tys. zł, z czego prawie 9700 tys. zł na sprzątanie, bo my musimy zadbać o bezpieczeństwo. Wojewoda małopolski nie jest organizatorem ŚDM, tylko ma za zadanie zabezpieczyć ŚDM – taka jest rola wojewody. Komitet organizacyjny ŚDM odpowiada za namioty, za wszystkie rzeczy związane z zakwaterowaniem. Wojewoda nie zajmuje się zakwaterowaniem, tylko ma zapewnić bezpieczeństwo. Taka jest rola wojewody małopolskiego i służb podległych. Jeśli chcecie dokładnej informacji, to my podamy, ile do tej pory wydaliśmy na gminę Wieliczkę. Wydaliśmy 10.900 tys. zł, archidiecezja 12.000 tys. zł. Gmina ma mieć w sumie 19.600 tys. zł. To są pieniądze, wsparcie, które otrzyma z ramienia rządu. Do tego dochodzą jeszcze poszczególne małe gminy, które potrzebują środków na zabezpieczenie, bo rzeczywiście ich nie stać na dofinansowanie – mówię o toi toiach, o beczkowozach czy innych środkach, które pozwolą na to, aby pielgrzymi mogli spokojnie przebywać na tych terenach. Wojewoda małopolski zapewnia bezpieczeństwo pod względem zdrowotnym – nawet nie logistycznym, bo to należy do komitetu organizacyjnego, gminy miejskiej Kraków i gminy Wieliczki. Ja tylko udzieliłem państwu grzecznościowo informacji w ramach slajdów, bo tu powinien być przedstawiciel komitetu organizacyjnego ŚDM biskup Muskus. Ale odpowiem panu posłowi na pytanie o pociągi dodatkowe do przewozu pielgrzymów do Krakowa – 243 pociągi, a z Krakowa 207. Wstępne założenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przewiduje przejazd z kierunku wschodniego około 150 pociągów w kierunku północnym, 170 pociągów w kierunku zachodnim, 240 pociągów z kierunku południowego. Przewozy Regionalne przewidują uruchomienie potrójnych składów elektrycznych, zespołów trakcyjnych, którymi przewozić może około 1200 osób z lotniska Balice. Dzienna przepustowość lotniska szacowana jest na około 30 tys. pasażerów, około 180 operacji, co pozwoli na obsługę 100 tys. pasażerów w ciągu zaledwie 3 dni. Kraków Airport posiada możliwość jednoczesnego zaparkowania w zależności od wielkości statków powietrznych około 23 maszyn. Pozostałe maszyny będą oddelegowywane, przesyłane na następne lotnisko, w kierunku Katowic. W okresie ŚDM pociągi relacji Kraków – lotnisko – Kraków będą kursowały przez całą dobę co 15 minut, a do Wieliczki co 30 min. Widzicie więc państwo, jak bardzo zależy nam na tym, żeby pielgrzymi szybko się przemieścili z miejsc, w których wysiądą. Mówię o portach lotniczych, bo dworzec kolejowy jest w samym centrum Krakowa, więc będzie można przejść na Błonia krakowskie czy na błonia Misericordiae w granicach 12 km, piękną trasą, która będzie zabezpieczona pod względem medycznym. Jeśli będzie bardzo gorąco, przewidujemy rozdawanie pielgrzymom wody pitnej. Jesteśmy więc przygotowani i nadal się przygotowujemy. Dzięki współpracy z BOR, Policją, PSP, Rządowym Centrum Bezpieczeństwa, które nam wskazuje, co jeszcze musimy poprawić, wszystko jest już w miarę przygotowane i za to wszystkim państwu dziękuję, wszystkim służbom, bo zrobiliśmy naprawdę kawał dobrej roboty. Dziękuję oczywiście również panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy jeżeli chodzi o pytania, które padły… Jeszcze pan uzupełni, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JarosławWieczorek">Dzień dobry państwu. Panie ministrze, panie przewodniczący, szanowni państwo parlamentarzyści, Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski. Padło pytanie dotyczące Częstochowy, w związku z tym poczułem się wywołany do odpowiedzi. Pan wojewoda małopolski powiedział w zasadzie wszystko, dlatego w uzupełnieniu powiem tylko tyle, że Częstochowa również będzie miała zabezpieczenie ze strony budżetu państwa oraz budżetu wojewody w zakresie komunalnym, porządkowym, audiowizyjnym. Nie ma żadnych obaw, że te gminy będą pozostawione samym sobie. Dodatkowo powiem jeszcze, że wsparcie otrzyma również miasto Mysłowice, które zostało włączone do miast uczestniczących w ŚDM.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Teraz pani poseł Siarkowska i potem po kolei… A, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MagdalenaBłeńska">Magda Błeńska, witam serdecznie szanowną Komisję. Mam serię pytań, więc je po prostu przeczytam i bardzo bym prosiła, żeby odpowiedzi na te pytania dotarły do mnie na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MagdalenaBłeńska">Pierwsze pytanie dotyczy tego, jakie drogi ewakuacji są przewidziane i bardzo bym prosiła o dostarczenie map z rozrysowanymi drogami, z oznaczeniem ich przepustowości, ponieważ mamy do czynienia ze zdarzeniem masowym i te drogi ewakuacji są czymś bardzo, bardzo ważnym, istotnym. Jakie są plany na wypadek paniki? Czy drogi ewakuacji przewidują taki scenariusz? Proszę o przedstawienie na piśmie map z rozrysowanymi drogami, planami działania. Wiemy, że mamy do czynienia z terenem podmokłym, służby medyczne mówią o co najmniej 10 utopieniach, które są nie do uniknięcia na takim terenie ze względu na jego ukształtowanie. Stąd mam pytanie, kto z imienia i nazwiska weźmie na siebie odpowiedzialność za te wszystkie wydarzenia, ewentualnie wydarzenia tragiczne. Jak usłyszałam, organizatorem nie jest wojewoda, w związku z tym czy odpowiedzialność weźmie na siebie kuria, gmina, komitet organizacyjny czy ktoś inny? Kto formalnie, z imienia i nazwiska, weźmie na siebie odpowiedzialność?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MagdalenaBłeńska">Z moich informacji wynika, że za zabezpieczenie medyczne pewną część odpowiedzialności wzięła na siebie szefowa pogotowia w Krakowie. Proszę w takim razie o przedstawienie na piśmie dokładnych planów, wykazów zasobów łóżek szpitalnych, karetek, udostępnionych placówek medycznych i tego, w jaki sposób są one przygotowane na masowe zdarzenia, które mogą mieć miejsce. Z moich informacji wynika, że według pierwotnych założeń wliczano do tych planów zasobów miejsca zajęte w normalnym trybie pracy szpitali, w warunkach standardowego, codziennego obłożenia pacjentami, co doprowadziłoby oczywiście do paraliżu tych placówek, więc chciałabym wiedzieć, czy te plany i przewidywane zasoby zostały skorygowane, dlatego że nie możemy zajmować szpitali, które są obecnie w codziennym trybie obłożone.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#MagdalenaBłeńska">I ostatnie pytanie: jakie są plany na wypadek katastrofy transportowej? Wiemy, że będzie to zdarzenie masowe, a więc jakiś wypadek, nie daj Bóg wykolejenie pociągu czy coś w tym rodzaju byłoby z gruntu, z założenia katastrofą masową. Proszę o dostarczenie na piśmie planów dróg ewakuacji, całego spektrum zdarzeń, które się z tym wiążą. Mówię o ratownictwie medycznym, o udrożnieniu, o udostępnieniu dróg alternatywnych. Jakie drogi alternatywne są przewidziane na wypadek zamknięcia którejkolwiek z istniejących dróg?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję, pani poseł. Wszystkie te materiały, o których pani mówi, są w raportach opisujących zabezpieczenie Błoni, Łagiewnik i Brzegów, więc myślę, że nie będzie problemu. Z tego, co wiem, są to rzeczy oczywiste, opisane w tych dokumentach, więc pani to otrzyma. Bardzo proszę, pan wiceprzewodniczący Sosnowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie komendancie, panie i panowie posłowie, dostojni goście, panie i panowie, mam pytanie do pana komendanta. Otóż nie uczestniczyłem w pierwszej części naszego spotkania, bo miałem posiedzenie innej komisji, ale usłyszałem o tym, że zostało zawarte porozumienie między panem komendantem a prezesem zarządu głównego. Czy jest jakieś porozumienie? Będę prosił o wyjaśnienie. Ważnym elementem zabezpieczenia każdej pielgrzymki papieża do Polski byli strażacy ochotnicy z poszczególnych OSP. Dlatego chciałbym zapytać pana komendanta głównego, jak wygląda sytuacji w chwili obecnej? Czy rzeczywiście jest takie porozumienie? Prosiłbym, aby pan komendant zechciał mnie poinformować, jak wygląda ta współpraca i jaka będzie rola ochotników w trakcie wizyty Ojca Świętego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#EdwardSiarka">Pani poseł Siarkowska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AnnaMariaSiarkowska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pan wojewoda powiedział, że szpitale są obecnie w gotowości bojowej. Miło to słyszeć, ale chciałabym się upewnić, czy na pewno tak jest. Zgodnie z zasadą, że należy zawsze rozważać najgorszy scenariusz, najczarniejszy, po to aby móc oczekiwać scenariusza najlepszego, chciałabym zapytać o planowane działania w sytuacji ewentualnego zdarzenia o charakterze terrorystycznym. Czy jesteśmy przygotowani na ewentualne wystąpienie zdarzenia o charakterze terrorystycznym i w jaki sposób? A zatem, odnosząc się do szpitali, o których mówił pan wojewoda, czy jesteśmy skazani wyłącznie na infrastrukturę cywilną, jeżeli chodzi o szpitale? Jak wiemy, w sytuacji wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym miejsca w szpitalach mogą się bardzo szybko zapełnić, tym bardziej że szpitale są obłożone w sposób standardowy. W związku z tym czy jest przewidywany system wtórnej dyslokacji poszkodowanych np. do innych szpitali? W sytuacji, kiedy np. zapełni się dany szpital, czy jesteśmy w stanie sprawnie dyslokować rannych do innych szpitali? Po drugie, czy jest przewidywana możliwość wykorzystania szpitali polowych? Są szpitale polowe w Bydgoszczy czy we Wrocławiu, mamy taką infrastrukturę, więc ich sieć mogłaby np. zostać rozwinięta na lotnisku Balice. Kolejny element związany z zabezpieczeniem medycznym: czy medyczne służby cywilne, czyli ratownictwo medyczne, pracownicy szpitali, lekarze są przeszkoleni w zakresie leczenia obrażeń bojowych? Są to bowiem zupełnie inne obrażenia niż takie zwykłe, cywilne – nazwijmy to w ten sposób. I jeszcze jeden element, związany z ustawą antyterrorystyczną, nad którą pracujemy. W sytuacji potencjalnego zdarzenia – mam nadzieję oczywiście, że ono nie wystąpi – o charakterze terrorystycznym jak będzie wyglądał system dowodzenia taką akcją? Czy jeżeli do pomocy pododdziałom Policji zostaną wykorzystane np. służby wojskowe, to będzie zapewniony jednolity system dowodzenia, czyli będzie jeden kierujący akcją, który będzie zawiadywał całością? Czy po prostu tego jednolitego systemu dowodzenia nie będzie? Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń, w takim razie zamykam listę pytających. Czy pan komendant… Pan minister najpierw? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JarosławZieliński">Szanowni państwo, chcę najpierw przeprosić, że dotarłem w trakcie posiedzenia, ale niestety taki jest dziś harmonogram prac Sejmu, wielu posłów zatrzymały ważne punkty na sali sejmowej, w tym także mnie. Ale służby, panowie wojewodowie, jak się zdążyłem zorientować, świetnie sobie poradzili, więc dobrze, że można było merytorycznie, konkretnie porozmawiać. Zostawiając panom komendantom i panu wojewodzie odpowiedzi na niektóre pytania, chcę tylko powiedzieć, że… Żeby zabrać głos raz, a nie dwa razy, bo planowałem swoje wystąpienie na koniec, po pierwsze chcę stwierdzić i potwierdzić to, co zostało na pewno powiedziane podczas tego posiedzenia, że wszystkie działania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa podczas ŚDM są realizowane zgodnie z planem, zgodnie z harmonogramem, zgodnie z rytmem czasu, który upływa. Nie ma żadnych zachwiań, żadnych problemów, żadnych sytuacji, które byłyby niepokojące. W ramach tego, co jest przewidziane, co można przewidzieć, służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo czynią wszystko, co do nich należy, każda w swoim zakresie i oczywiście w koordynacji, a koordynację zapewnia zespół powołany w ramach MSWiA, któremu ja przewodzę.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JarosławZieliński">Jeżeli chodzi o ostatnie pytanie pani poseł, to… W ogóle chcę podziękować pani za pytania, bo one są bardzo ważne. Poprzednie zresztą też, ale te ostatnie wynikają z troski, a także i wiedzy, jak się zdążyłem zorientować, o różnych sytuacjach potencjalnych, które mogą wystąpić. W tym kontekście chcę powiedzieć tylko dwa zdania odnośnie do ustawy antyterrorystycznej. Mam nadzieję, że Sejm ją przyjmie i proszę państwa o to, żeby popierać tę ustawę, żeby nie tworzyć przeszkód, bo ona jest bardzo potrzebna i na ŚDM, i w ogóle na stałe do zapobiegania zagrożeniom terrorystycznym i do ich zwalczania, gdy wystąpią. Odpowiedź na pani pytanie, pani poseł…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#EdwardSiarka">Przepraszam bardzo, proszę nie gasić światła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JarosławZieliński">Odpowiedź na pytanie pani poseł, dotyczące dowodzenia w czasie, kiedy zaistniałoby zdarzenie o charakterze terrorystycznym – ustawa jednoznacznie to definiuje. W tej sytuacji odpowiedzialność przejmuje Policja. Tam są cztery stopnie zagrożeń i pamiętajmy, że w ramach tego projektu ustawy, jeżeli ona wejdzie w życie, ABW odpowiedzialna jest za rozpoznawanie, zapobieganie, natomiast Policja za wszelkie działania, gdy zaistnieje zdarzenie o charakterze terrorystycznym. Oczywiście w ramach tego rozwiązania będzie jednolite dowodzenie, czyli Policja będzie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#Głoszsali">A wojsko?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JarosławZieliński">Wojsko to jest zupełnie inna sprawa, to jest zupełnie inny tryb, wojsko jest dla wsparcia. Przewidziane są procedury, zarówno obowiązujące w tej chwili w przepisach, jak i oczywiście w tych najwyższych stopniach zagrożeń terrorystycznych w tej ustawie, którą w tej chwili mamy w procedurze sejmowej. Ale także obecne przepisy są zupełnie wystarczające, bo one kwalifikują sytuację i wskazują tryb, kiedy, za czyją zgodą, na czyj wniosek można używać sił zbrojnych do działań wewnątrz kraju. O dalsze odpowiedzi proszę teraz pana wojewodę i pana komendanta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#EdwardSiarka">Bardzo proszę. Pan komendant czy pan wojewoda jako pierwszy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JózefPilch">Pan komendant.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#EdwardSiarka">Proszę bardzo, panie komendancie. Pan komendant Leszek Suski, PSP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#LeszekSuski">Odpowiem najpierw na jedno z pytań, które wcześniej padło, a dotyczyło środków finansowych na ŚDM, czy takie otrzymaliśmy. Oczywiście tak, otrzymaliśmy 14.500 tys. zł dodatkowych środków na wzmocnienie naszych sił, zakup sprzętu, m.in. do łączności, sprzętu ratowniczego i te pieniążki w tej chwili nam wystarczają. Będą one też przeznaczone na rozliczenie wszystkich nadgodzin strażaków, bo podciągamy również, tak jak wspomniałem, centralny odwód operacyjny do zabezpieczenia, na wypadek gdyby doszło do jakichś większych zdarzeń w trakcie uroczystości w Krakowie czy w Częstochowie.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#LeszekSuski">Jeżeli chodzi o jednostki OSP, to przy zabezpieczeniu zarówno Krakowa, jak i Częstochowy PSP opiera się generalnie na PSP. Natomiast czy wykorzystamy jednostki OSP? Tak, jeżeli będzie taka potrzeba, to wykorzystamy, ale przewidujemy, że tylko te, które są włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Jeżeli zajdzie taka potrzeba – na dzień dzisiejszy w naszych planach nie uwzględnialiśmy tego, bo nie było takiej potrzeby – to podciągniemy je bliżej Krakowa, ale na razie nie widzimy takiej potrzeby. Umowa – zdaje się, że już zawarta pomiędzy organizatorem ŚDM a małopolskim zarządem wojewódzkim OSP – dotyczy 7 tys. ochotników, o których wspomniałem. Nie znam szczegółów tej umowy, ale z tego, co się orientuję, te 7 tys. ochotników to są druhowie z jednostek niewłączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Została również zawarta umowa pomiędzy organizatorem a druhami z OSP na realizację wolontariatu i w ramach tego wolontariatu zostaną oni przeszkoleni. Jak wygląda kwestia finansowa, to przykro mi, panie pośle, ale nie wiem, nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytanie, jak kształtują się kwestie finansowe między organizatorem a tymi jednostkami OSP.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#LeszekSuski">Jeżeli chodzi o pokrycie kosztów działań podejmowanych podczas zdarzeń, to jeżeli dojdzie do sytuacji, że jednostki OSP zostaną wykorzystane, to oczywiście będą one finansowane na wolnych zasadach. Chciałem zwrócić uwagę, że większość jednostek OSP województwa małopolskiego pieniędzy za udział w akcjach nie bierze dla siebie, tylko przekazuje na rozwój swoich jednostek, na sprzęt. Chciałem też zauważyć, że bardzo wielu druhów z OSP chciałoby wziąć udział w zabezpieczeniu ŚDM bezkosztowo. Po prostu chcą wziąć udział w uroczystościach, a przy okazji będą stanowić dodatkowe zabezpieczenie, co nie będzie generowało żadnych kosztów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo. Proszę, pan wojewoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JózefPilch">Ja tylko powiem, że przygotuję te mapki, bo to jest bardzo duży, obszerny temat. Dostanie pani pełną informację do ręki albo na pendrive’ie i będzie pani tam miała mapki, gdzie będą oznaczone drogi ewakuacyjne. Jak powiedziałem, drogi ewakuacyjne to nie będą te drogi, którymi będą się poruszać pielgrzymi, tylko specjalnie przygotowane na wypadek zdarzenia. Będą one oznaczone i to będą drogi, którymi pielgrzymi będą szybko opuszczać teren uroczystości, co zajmie do 2 godzin. Państwo widzicie na środku mapki jezioro, które będzie bardzo szczelnie ogrodzone bardzo gęstą siatką o wysokości 183 cm. Oprócz tego w środku będą służby, które będą pilnowały, żeby nikt tam nie wszedł. Natomiast pozostałe tereny będą chronione rzeką i tam pielgrzym się nie przemieści, będzie to zabezpieczone. Zatem to wszystko pani otrzyma na pendrive’ie, a jeśli będzie pani wolała wersję papierową, to taką przygotuję, tylko prosiłbym o przekazanie pytań na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#JózefPilch">Jeśli chodzi o to, kto zarządza, to za ŚDM odpowiada komitet organizacyjny ŚDM, o czym jasno mówi „specustawa”, czyli biskup Muskus i wojewoda małopolski Józef Pilch. Natomiast za spotkanie na Jasnej Górze odpowiada wojewoda śląski. Za poszczególne wydarzenia odpowiada właściwy wojewoda, w zależności od tego, gdzie do zdarzenia dojdzie. Wojewoda odpowiada za bezpieczeństwo w ramach „specustawy”…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#EdwardSiarka">Proszę pozwolić panu wojewodzie na udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JózefPilch">Jeśli trzeba, to przekażę pani poseł na pendrive’ie również „specustawę”, która jasno mówi, kto za co odpowiada. Wojewoda małopolski odpowiada za bezpieczeństwo, służbę zdrowia i zabezpieczenie wydarzeń w Oświęcimiu, Krakowie, Błoniach i Brzegach, a w przypadku Częstochowy odpowiada wojewoda śląski. Jak już mówiłem, dostarczę szczegółowe mapki z oznaczonymi drogami ewakuacyjnymi i będzie z nich wynikać, którymi drogami będziemy się przemieszczać z rejonu Błoń, z rejonu Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i Brzegów. Jesteśmy przygotowani także na wypadek zdarzenia na terenie Oświęcimia – również tam są zaplanowane drogi ewakuacyjne. To wszystko jest zawarte w raporcie, który wojewoda musiał przedstawić, a później odbyła się czterogodzinna konferencja, w trakcie której poszczególne służby przedstawiały zadania, które zostały wykonane w ramach planu zabezpieczenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo. Jak panie poseł pamiętają, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa opisało wszystkie te zagrożenia, o które m.in. panie pytają, i to się znalazło w dokumencie, który częściowo stał się znany opinii publicznej. Później ten wstępny raport stał się podstawą do tego, aby wszystkie kwestie związane z zagrożeniami, niebezpieczeństwami, które ewentualnie mogłyby się pojawić, zostały opracowane, uzupełnione i z tego względu m.in. dopracowano kwestię dróg ewakuacyjnych, wyprowadzenia osób z terenu uroczystości, budowy dodatkowych przepraw itd. To wszystko zostało dodatkowo opisane i zaprezentowane na dużym spotkaniu w Akademii Rolniczej w Krakowie, gdzie wszystkie służby szczegółowo, z detalami te kwestie omówiły. Może tych detali było zbyt dużo, bo proszę mieć świadomość tego, że niektóre kwestie są poufne i niekoniecznie jest w naszym interesie, żebyśmy dzisiaj w sposób publiczny, przy kamerach wszystkie te sprawy omawiali. W każdym razie zalecałbym ostrożność, natomiast panie mają prawo dostępu do tych informacji i jak najbardziej je otrzymacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JózefPilch">Jeśli będzie trzeba, to je dostarczę. Powiem jeszcze tylko, że jeżeli chodzi o szpitale polowe, szanowna pani, to czytałem, że wojsko przygotowało specjalne szpitale operacyjne, które również będą w gotowości na terenie Krakowa i będą mogły bezpośrednio udzielić pierwszej pomocy operacyjnej. Mówię o dwóch specjalnych szpitalnych namiotach polowych, ale oprócz tego, jak powiedziałem, będzie 5 tys. łóżek i około 5 tys. namiotów, które będą używane do ratownictwa medycznego, ale nie tylko, bo pielgrzymi będą w nich także przebywać lub spać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#EdwardSiarka">Rozumiem, że jeszcze zastępca komendanta głównego Policji chciał zabrać głos, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JarosławSzymczyk">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni państwo, chciałbym tylko uzupełnić, bo pojawiła się wątpliwość i pytanie dotyczące dowodzenia działaniami kontrterrorystycznymi. Otóż w planie dowódcy całej operacji, którą planuje polska Policja na miesiąc lipiec – bo ona obejmuje i szczyt NATO, i ŚDM, a także inne imprezy – jest wyraźnie zaznaczone, że dowódcą podoperacji „Kontra”, a więc działań kontrterrorystycznych jest dyrektor Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji. W sytuacji zaistnienia zdarzenia terrorystycznego to właśnie ten człowiek jest upoważniony do wszelkich działań kontrterrorystycznych. I faktycznie może budzić wątpliwości przepis ustawowy mówiący o pozostawaniu w dyspozycji sił zbrojnych, ale nie może być inaczej, nie może być tak, że policjant będzie wydawał polecenia żołnierzowi. Natomiast koordynacja, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym do tej ustawy, pozostaje w rękach Policji. Chciałbym przypomnieć, że w ramach całej operacji lipcowej będzie funkcjonowało centrum dowodzenia w Legionowie i tam będą również przedstawiciele dowództwa sił zbrojnych. Naturalne jest to, że koordynacja pozostaje w rękach Policji, a decydujące zdanie ma dowodzący podoperacją „Kontra”. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo, panie komendancie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MagdalenaBłeńska">Mam jeszcze pytanie dotyczące dowodzenia, dlatego że w sytuacji kontrterrorystycznej decyzję należy podjąć w ciągu kilku sekund, a rozumiem, że państwo będziecie dzwonić z Krakowa do Legionowa i pytać np. o użycie ognia, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#EdwardSiarka">Rozumiem, że chciałaby pani wszystkie te kwestie wyjaśnić? Pewnie będzie to trudne. W każdym razie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JarosławSzymczyk">Jeśli mogę, to dwa zdania jeszcze, panie przewodniczący,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#EdwardSiarka">Proszę bardzo, panie komendancie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#JarosławSzymczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, my od kilku miesięcy systematycznie współdziałamy i prowadzimy wiele wspólnych ćwiczeń, szkoleń. Ćwiczą i policjanci Biura Operacji Antyterrorystycznych, i żołnierze GROM, te procedury są na bieżąco dopracowywane. Słusznie pani zauważyła, że tam nie będzie czasu na proces decyzyjny, płynący przez dowództwo sił zbrojnych czy dowództwo Policji. Tam na miejscu będą działać ludzie, którzy w tej chwili zgrywają swoje zdolności bojowe. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo i to nam niestety, proszę państwa, musi wystarczyć na ten moment. Pan minister jeszcze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#JarosławZieliński">Bardzo krótko. Chcę podziękować za pytania, które padają, ale proponowałbym nie dociekać tych szczegółów, pani poseł, dlatego że naprawdę… Pani poseł nie słucha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#EdwardSiarka">Mogę panie prosić…?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#JarosławZieliński">Dziękuję za pytania, które padają, bo one nas obligują do pewnych jeszcze przemyśleń i konkretnych działań. Cały szereg ważnych, interesujących pytań padło też podczas spotkania z korpusem dyplomatycznym w MSWiA. Przedstawiciele ambasad państw zainteresowanych udziałem młodzieży w spotkaniu w Ojcem Świętym zadawali różne pytania, wzięli nas, że tak powiem, w cztery ognie i to dało… To znaczy, po pierwsze, uspokoiliśmy ich swoimi odpowiedziami, więc wyszli z tego spotkania zadowoleni, ale nam dało to też jeszcze jakiś materiał do dalszych prac i przemyśleń. Ale chcę zapewnić panią poseł, że służby mają praktykę, mają doświadczenie, mają przećwiczone te wszystkie operacje związane z dowodzeniem i proszę się nie martwić tym, że sztab główny będzie daleko, w Legionowie, a działania będą w innym miejscu. Są wyznaczeni dowódcy operacji, podoperacji, to wszystko jest rozpisane na szczegóły, na poszczególne role i proszę się tego nie obawiać, ale też nie dociekać w szczegółach, bo nie o wszystkim możemy powiedzieć. To musi być skuteczne, a nie opowiadane publicznie. Natomiast żeby rozwiać niepokój związany z koordynacją i dowodzeniem, to przypomnę to, do czego pan komendant się odwołał, ale nie przywołał adresu, czyli rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu użycia oddziałów i pododdziałów Policji oraz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w razie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego lub zakłócenia porządku publicznego. To jest bardzo istotny dokument, który mówi o organie koordynacyjnym i przyznaje tę rolę Policji, a do tego jest jeszcze oczywiście ustawa o Policji, art. 18 i 18a. Proszę to łącznie przestudiować, plus oczywiście, jeżeli wejdzie ustawa antyterrorystyczna, a mam nadzieję, że wejdzie, to jeszcze to, co wynika… Przepraszam, pozwoli pani, że skończę, bo tak było przy pierwszej mojej odpowiedzi i nie wiedziałem, czego dotyczy protest, tzn. na czym polega ten niedosyt, który wynika z mojej odpowiedzi. I to powinno wystarczyć, natomiast jeżeli macie panie jakieś konkretne wnioski, to bardzo byśmy o nie prosili, bo być może coś to jeszcze nam da do dalszych działań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MagdalenaBłeńska">Mogłabym to przyjąć, gdyby nie to, że mam bezpośredni kontakt i ze służbami medycznymi, i z wojskami, które niestety mówią zupełnie co innego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#EdwardSiarka">Proszę państwa, myślę, że jeżeli chodzi o zabezpieczenie medyczne, to jest to jeden z mocniejszych elementów tych wydarzeń. Zarówno same Brzegi, jak i Błonia, Łagiewniki będą miały szereg punktów medycznych, nawet tymczasowych, w których będzie można uzyskać pomoc medyczną. Myślę, że od tej strony jest to dość dobrze skoordynowane. Profesjonalne działania pani dyrektor pogotowia krakowskiego naprawdę są znane i myślę, że tutaj większych braków nie ma. Jakkolwiek zawsze trzeba być przygotowanym na to, że może wydarzyć się coś, co będzie wymagało naszych jakichś dodatkowych działań, ale wydaje mi się, że ten element jest jednym z lepiej opisanych i to zabezpieczenie wygląda dobrze, również jeżeli chodzi o sprzęt, zapasy leków itd. Rzeczywiście jest tak, że jeżeli chodzi o kwestię bezpieczeństwa, to nie o wszystkim możemy mówić, ale dla uspokojenia sytuacji chcę powiedzieć, że plusem tego miejsca, które ma tyle ograniczeń, jest możliwość zbadania przynajmniej niektórych osób, które będą tam wchodziły i będą rodziły podejrzenia. Nie jest tak, że jakieś masy ludzi zupełnie bez kontroli będą mogły tam napływać. To tyle w ramach uspokojenia, wyjaśnienia wątpliwości, czy służby będą miały możliwości skontrolowania, kto, z czym i jak wchodzi na plac spotkania z Ojcem Świętym. Myślę, że odpowiednie służby poradzą sobie i sprzętowo, i logistycznie, i osobowo. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#JózefPilch">Ja tylko odpowiem pani, że wszyscy pielgrzymi, ci, którzy będą zarejestrowani, będą posiadali identyfikatory, karty pielgrzyma i będą mieli nie tylko darmową komunikację, ale będą również wiedzieli, do których sektorów wchodzą, więc te grupy będą w mniejszym stopniu kontrolowane, natomiast każdy inny pielgrzym, który będzie wchodził z jakąś większą torbą, prawdopodobnie może być zapytany, co wnosi. Jeśli będzie w ramach wielkiej grupy, to niekoniecznie, ale to wszystko zależy od służb, które będą podejmować decyzje o zbadaniu. Jest to niezmiernie ważne, aby młodzi ludzie czuli się bardzo, bardzo bezpiecznie. Po spotkaniach z korpusem dyplomatycznym wiem, że pielgrzymi, którzy do nas przyjadą, chętnie poddadzą się kontroli, jeżeli będzie taka potrzeba, oni będą wiedzieli, że przy wejściu na Brzegi czy na Błonia, czy do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia ktoś może ich zaczepić i poprosić o pokazanie zawartości torby. To jest niezmiernie dla nas ważne, żebyśmy się czuli bezpiecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, materiały, który przedstawił pan wojewoda, będą dostępne dla posłów, dla państwa w sekretariacie Komisji, więc myślę, że na wszystkie pytania będzie możliwość odpowiedzenia. Skoro nie ma więcej pytań, bardzo serdecznie dziękuję za przybycie panu ministrowi, panu wojewodzie i wszystkim przedstawicielom służb…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#JózefPilch">Ja tylko muszę z panem ministrem skonsultować, co mogę pokazać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#EdwardSiarka">To już państwo uzgodnicie, natomiast ja dziękuję za posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>