text_structure.xml
8.06 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panie i panów posłów, członków naszej Komisji, witam panią minister wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PiotrZgorzelski">Informuję, że w dniu 4 lutego 2014 r. Marszałek Sejmu skierowała do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, do pierwszego czytania, rządowy projekt ustawy o funduszu sołeckim, druk nr 2102. Norma art. 37 ust. 4 regulaminu Sejmu stanowi, że pierwsze czytanie może odbyć się nie wcześniej niż siódmego dnia od doręczenia posłom treści projektu ustawy, chyba że Sejm lub komisja postanowią inaczej. W związku z powyższym zapytuję, czy Wysoka Komisja wyraża zgodę na skrócenie regulaminowego terminu i przeprowadzenie pierwszego czytania rządowego projektu ustawy w dniu dzisiejszym? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja wyraziła zgodę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PiotrZgorzelski">Informuję, że nie wpłynął pisemny wniosek o podjęcie uchwały w sprawie wysłuchania publicznego. Uwzględniając powyższe, chcę zapytać członków Komisji, czy jest ktoś przeciwny zaproponowanemu porządkowi dziennemu, który obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o funduszu sołeckim? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja wyraziła zgodę na zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PiotrZgorzelski">Przypominam, że zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu, pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy. O przedstawienie i uzasadnienie projektu ustawy proszę panią minister Magdalenę Młochowską.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MagdalenaMłochowska">Szanowny panie przewodniczący, szanowni panie i panowie posłowie, przedstawiany dziś przez nas rządowy projekt ustawy przewiduje nowelizację ustawy o funduszu sołeckim z dnia 20 lutego 2009 r. Podstawowym celem proponowanej nowelizacji jest zwiększenie atrakcyjności funduszu sołeckiego dla polskich gmin. Z jednej strony proponujemy zwiększenie zachęty finansowej. Ma to polegać na większym zwrocie z budżetu państwa środków ponoszonych przez gminy na wydatki związane z funduszem sołeckim. Do tej pory gminy mogą liczyć na zwrot w wysokości 10%, 20% lub 30%, w zależności od poziomu uzyskiwanych przez nie dochodów. Nowelizacja przewiduje, że zwrot będzie następował w wysokości 20%, 30% lub 40%.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MagdalenaMłochowska">Obecnie z funduszu sołeckiego korzysta mniej więcej 55% samorządów, które posiadają taką możliwość, czyli 55% gmin mających na swoim terenie sołectwa. Chcielibyśmy, żeby dzięki proponowanej nowelizacji ustawy ów wskaźnik wzrósł do poziomu 70%.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MagdalenaMłochowska">Poza zmianami finansowymi proponujemy wiele innych zmian, które były wcześniej postulowane zarówno przez środowiska samorządowe, jak i przez same sołectwa. Zmiany mają usprawnić realizację zadań prowadzonych w ramach funduszu sołeckiego. W tym miejscu należy przede wszystkim wymienić możliwość realizowania wspólnych inicjatyw przez kilka sołectw. Umożliwi to, z jednej strony, kumulację kapitału, a z drugiej strony sprawi, że będzie można realizować przedsięwzięcia, które obejmą swoim zasięgiem większą grupę lokalnej społeczności.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MagdalenaMłochowska">Proponujemy, aby uchwała dotycząca wyodrębnienia funduszu sołeckiego obowiązywała do momentu, w którym gmina nie zdecyduje się na odwołanie tejże uchwały. To rozwiązanie sprawi, że uchwała nie będzie musiała być rokrocznie powtarzana, tak jak ma to miejsce dotychczas.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MagdalenaMłochowska">Wnosimy także o to, aby sołectwa mogły zmieniać budżet w trakcie roku. Zdarzało się, że pewne inicjatywy zapisane w funduszu sołeckim udawało się realizować taniej, niż wcześniej przewidywano, ale nie było żadnych możliwości wykorzystania przez sołectwo środków, jakie pozostały w efekcie poczynionych oszczędności. Nie można ich było wydać na inne cele. Po nowelizacji ustawy taka możliwość będzie istniała.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MagdalenaMłochowska">Proponujemy także, aby doprecyzować przepisy, które regulują kwestię odrzucania wniosków składanych przez poszczególne sołectwa. Chodzi o odrzucanie wniosków ze względów formalnych. Sołectwa i gminy muszą mieć przekonanie i pewność, że jeśli jakiś wniosek został odrzucony, to decydowały o tym wyłącznie względy formalne. Każdy wniosek, który spełnia wymogi formalne, musi zostać rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MagdalenaMłochowska">Poza tym, w projekcie ustawy zaproponowaliśmy ograniczenie ilości gmin uprawnionych do korzystania z funduszu sołeckiego. Gminy, które osiągną wskaźnik dochodów bieżących i wydatków bieżących wyższy niż 200% średniej krajowej, nie będą mogły korzystać ze zwrotu z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MagdalenaMłochowska">Pozostałe zmiany, które niesie ze sobą projekt ustawy, wynikają głównie z istniejących już wymogów ustawy o finansach publicznych, które obligują nas do wprowadzenia reguły wydatkowej, jeśli jakaś ustawa wprowadza zwiększenie wydatków z budżetu państwa. Taką regułę zaproponowaliśmy i zgodnie z nią wydatki na fundusz sołecki mają w najbliższych dziesięciu latach rosnąć od poziomu 98 mln zł w roku 2015 do 152 mln zł w roku 2023.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MagdalenaMłochowska">Przedstawiany przez nas projekt był wcześniej opiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego i uzyskał pozytywną opinię. Stanowił on również przedmiot konsultacji ze środowiskiem wiejskim, m.in. z Krajowym Stowarzyszeniem Sołtysów.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MagdalenaMłochowska">Chciałabym jeszcze zaznaczyć, że przedstawiany przez nas projekt jest w całości nowym tekstem ustawy. Wynika to z wymogów nałożonych na ministerstwo przez Rządowe Centrum Legislacyjne. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję pani minister, za przedstawienie projektu ustawy. Wysoka Komisjo, w imieniu prezydium proponuję, aby ten projekt został skierowany do podkomisji stałej do spraw ustroju samorządu terytorialnego, która pracuje pod kierownictwem pana posła Radosława Witkowskiego. W tej podkomisji trwają już prace nad projektem poselskim. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Wysoka Komisja przyjęła zgłoszoną przeze mnie propozycję. Uważam, że dyskusja nad projektem także powinna zostać przeniesiona na forum podkomisji, ponieważ w dniu dzisiejszym rozpoczyna ona swoje obrady o godzinie 16.00.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PiotrZgorzelski">Podsumowując, ponieważ nie zgłoszono sprzeciwu, stwierdzam, że projekt został przekazany do podkomisji. Proponuję także przyjąć uchwałę, która zobowiąże podkomisję do przedstawienia wspólnego sprawozdania na temat rządowego projektu ustawy, druk nr 2102 i poselskiego projektu ustawy, druk nr 1755. Jeśli nie będzie sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja przyjęła uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu wymienionych wcześniej dwóch projektów ustaw. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PiotrZgorzelski">Na tym zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>