text_structure.xml 11.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panie i panów posłów. Serdecznie witam zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PiotrZgorzelski">Porządek dzienny posiedzenia dostarczony posłom obejmuje pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 1380). Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy do jego realizacji. Przypominam posłom, że pierwsze czytanie, zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PiotrZgorzelski">Proszę o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy pana posła Andrzeja Lewandowskiego. Zanim to się stanie, przekazuję prowadzenie dalszych obrad panu przewodniczącemu Makowskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejLewandowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Projekt przedstawiony pod obrady jest wynikiem moich doświadczeń z pracy w samorządzie lokalnym. W latach 1990–1994 byłem burmistrzem, w 2006–2010 starostą, a w tym czasie radnym miejskim i radnym powiatowym. W mojej bezpośredniej pracy spotykałem się często z patologicznymi sytuacjami dotyczącymi tych tematów, które zawiera projekt. Obszerne uzasadnienie do tego projektu jest w dokumencie państwu przedłożonym, nie będę go czytał.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejLewandowski">Chcę podać jeden przykład, dotyczący m.in. spraw, które ten projekt rozstrzyga, przykład funkcjonowania samorządu gminnego, w którym byłem burmistrzem. W obecnej kadencji, przewodniczący rady miejskiej, w trakcie trwania kadencji, zatrudniony jest w spółce miejskiej. Radny, pracownik spółki miejskiej, jest kierownikiem działu technicznego. Radny, pracownik spółki miejskiej – kierownikiem obiektów sportowych. Radna – pracownicą starostwa powiatowego. Radna – pracownicą muzeum podległego powiatowi. Radna – dyrektorem powiatowego urzędu pracy. Radny – przewodniczącym komisji rewizyjnej zatrudnionym w trakcie kadencji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejLewandowski">W tej samej gminie jest również zatrudniony starosta sławiński, który został nim w wyniku wyborów. Jest on równocześnie przewodniczącym rady nadzorczej tej gminy, którą omawiam. Członkiem rady nadzorczej jest pracownik urzędu, który wykonuje na rzecz urzędu funkcje radcy prawnego. Radny powiatowy jest dyrektorem spółki miejskiej. Dyrektor muzeum jest przewodniczącym rady nadzorczej spółki miejskiej podległej starostwu. Widać w tym konkretnym przypadku – czy dotyczy to samorządu gminnego, czy samorządu powiatowego – przenikanie funkcji radnego z pracą w administracji samorządowej i jednostkach podległych konkretnym samorządom lokalnym.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejLewandowski">Chciałbym się ustosunkować do opinii załączonych do niniejszego projektu. Bardzo istotna jest opinia Sądu Najwyższego, w której słusznie podkreślono, że koncepcja ograniczenia zatrudniania radnych w sektorze samorządowym nie narusza konstytucyjnej zasady wolności pracy. Zgodnie z art. 31 ust. 3 konstytucji, dopuszczalne pozostają ograniczenia wolności i praw, o ile ich wprowadzenie następuje w drodze ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejLewandowski">Uważam, że w zakresie art. 26b należy zgodzić się z opinią Sądu Najwyższego. Proponowany przepis budzi duże wątpliwości interpretacyjne, jego egzekwowanie w stosunku do kierowników jednostki byłoby bardzo trudne. Według mnie lepsza byłaby konstrukcja wygaśnięcia mandatu wójta w przypadku naruszenia zakazu zatrudniania członków rodzin i powinowatych, zapisana w Kodeksie wyborczym. Proponowana treść jest następująca:</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejLewandowski">„Art. 6. W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz.U. Nr 21 poz. 112 z późniejszymi zmianami) w art. 492 wprowadza się następujące zmiany:</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejLewandowski">§ 1. Dodaje się pkt 5a w brzmieniu: naruszenie ustawowych zakazów zatrudniania w urzędzie gminy, w której wójt uzyskał mandat, małżonka wójta oraz osoby pozostającej z wójtem w stosunku pokrewieństwa do III stopnia włącznie lub powinowactwa I stopnia oraz stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejLewandowski">Pkt 2 § 2 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#AndrzejLewandowski">§ 2. Wygaśnięcie mandatu wójta z przyczyn, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, pkt 4, z wyjątkiem powodów wskazanych w art. 10 § 2 i art. 11 § 2 oraz pkt 5 i pkt 5a, stwierdza rada gminy w drodze uchwały w terminie miesiąca od dnia wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu. Przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu należy umożliwić wójtowi złożenie wyjaśnień”.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#AndrzejLewandowski">Ewentualnie można zaproponować odpowiednie zmiany w ustawach o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa w zakresie naruszenia zakazu przez starostę lub marszałka województwa.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#AndrzejLewandowski">W zakresie zmian dotyczących ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje, proponowałbym następujący zapis:</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#AndrzejLewandowski">„Art. 7. Osoby wymienione w art. 1 i 2 ustawy, o której mowa w art. 2, które w dniu wejścia w życie ustawy są członkami zarządu, rad nadzorczych, komisji rewizyjnej spółek prawa handlowego, są zobowiązane zrzec się tych stanowisk w terminie do najbliższego walnego zgromadzenia lub zgromadzenia akcjonariuszy, nie później jednak niż w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, chyba, że w tym terminie złożyłyby oświadczenie o rezygnacji z funkcji publicznej. W razie niezłożenia oświadczenia w tym terminie osoby te tracą z mocy prawa stanowiska we władzach spółki i zostają wykreślone z właściwego rejestru”.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#AndrzejLewandowski">Na brak przepisu przejściowego właśnie wskazuje Sąd Najwyższy.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#AndrzejLewandowski">Spośród opinii samorządów województw, najciekawsza według mnie jest opinia województwa małopolskiego. Nie można jednak zgodzić się z tym, że radny województwa nie może być objęty dalej idącymi zakazami zatrudnienia. Radny wojewódzki powinien być świadom ograniczeń związanych z zakazem zatrudniania w jednostkach wojewódzkich, powiatowych oraz gminnych na terenie województwa, w którym uzyskał mandat. Ranga mandatu radnego wojewódzkiego jest o wiele wyższa niż radnych powiatowych i gminnych, a co za tym idzie, możliwość nakłaniania w celu zatrudnienia jest również szersza.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#AndrzejLewandowski">Najmniej ciekawa jest niestety opinia mojego województwa, województwa zachodnio-pomorskiego. Wynika z niej, że radykalizm projektu jest zbyt daleki i objąłby zakazem zbyt szeroki krąg osób. Taki jest jednak cel proponowanych zmian. Będę bronił idei zmian i występował przeciwko konserwowaniu dotychczasowego systemu.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#AndrzejLewandowski">W związku z uwagami dotyczącymi tego projektu, składam wniosek o jego przyjęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TomaszMakowski">Dziękuję panu posłowi. Otwieram dyskusję na ten temat. Czy są jakieś pytania? Nie słyszę. W związku z powyższym zamykam pierwsze czytanie. Informuję, że nie został złożony pisemny wniosek o podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia wysłuchania publicznego. W imieniu prezydium proponuję powołanie podkomisji nadzwyczajnej w liczbie 9 posłów, 4 przedstawicieli z Platformy Obywatelskiej, 2 przedstawicieli z Prawa i Sprawiedliwości, oraz po 1 z Polskiego Stronnictwa Ludowego, Ruchu Palikota, Sojusz Lewicy Demokratycznej i Solidarnej Polski. Czy jest sprzeciw do tej propozycji? Nie słyszę. W związku z tym proszę o zgłaszanie kandydatur do podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WaldyDzikowski">Pan poseł Adam Żyliński, pani poseł Ligia Krajewska, pan poseł Marek Łapiński i pani poseł Dorota Rutkowska. Parytet zachowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TomaszMakowski">Bardzo się cieszę panie przewodniczący. Jeżeli chodzi o Klub Prawa i Sprawiedliwości, to na razie nie ma kandydatur. Sojusz Lewicy Demokratycznej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JacekCzerniak">Zgłaszam siebie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TomaszMakowski">Solidarna Polska?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzZiobro">Kazimierz Ziobro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TomaszMakowski">Z Ruchu Palikota proponuję swoją osobę. Jeszcze zadam ostatnie pytanie, czy ktoś z Prawa i Sprawiedliwości dotarł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StefanStrzałkowski">Proszę zapisać moją osobę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TomaszMakowski">Polskie Stronnictwo Ludowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejSztorc">Andrzej Sztorc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TomaszMakowski">Odczytam zaproponowany skład podkomisji nadzwyczajnej. Jeżeli chodzi o Klub Platformy Obywatelskiej: pan poseł Adam Żyliński, pani posłanka Ligia Krajewska, pani posłanka Dorota Rutkowska, pan poseł Marek Łapiński. Reprezentant Klubu Prawa i Sprawiedliwości, pan poseł Stefan Strzałkowski. Z Solidarnej Polski pan poseł Kazimierz Ziobro, z SLD pan poseł Jacek Czerniak, Klub Ruchu Palikota, pan poseł Tomasz Makowski i Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego, pan poseł Andrzej Sztorc.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#TomaszMakowski">Jest sprzeciw? Sprzeciwu nie słyszę. W związku z tym proszę o pozostanie na sali posłów wchodzących w skład podkomisji w celu ukonstytuowania się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StefanStrzałkowski">W przyszłym tygodniu mam posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TomaszMakowski">Czyli o osobę reprezentanta Prawa i Sprawiedliwości mniej, czy tak, panie pośle? Dobrze. Proszę posłów o pozostanie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#TomaszMakowski">Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>