text_structure.xml 36.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanKaźmierczak">Proszę państwa, przepraszając za niewielkie, techniczne opóźnienie chciałbym otworzyć posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanKaźmierczak">Czy mogę prosić państwa posłów o wyciszenie rozmów?</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanKaźmierczak">Otwieram posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanKaźmierczak">Witam państwa posłów i zaproszonych gości. W szczególności chciałbym przywitać pana ministra Dombrowskiego, reprezentującego na naszym posiedzeniu Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Pozwólcie państwo, że nie będę witał wszystkich gości imiennie. Witam państwa, że tak powiem wspólnie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanKaźmierczak">Witam również w składzie Komisji dwóch nowych członków. Są nimi: pan poseł Witold Czarnecki i pan poseł Andrzej Smirnow, którego dzisiaj z nami nie ma. Natomiast rozumiem, że do nas dotrze. Pan poseł Czarnecki wraca do składu Komisji. Jestem głęboko przekonany, że wniesie istotny wkład w jej prace.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanKaźmierczak">Stwierdzam kworum, a więc Komisja ma prawo podejmować wszystkie przypisane jej decyzje.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanKaźmierczak">Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. (druk nr 2445) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie: część budżetowa 27 – Informatyzacja (pozwólcie państwo, że nie będę czytał punktów, które na to się składają) oraz część budżetowa 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji: 29, 54 i 65.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JanKaźmierczak">Czy są uwagi do porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JanKaźmierczak">Bardzo proszę, pan przewodniczący Suski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekSuski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałem zgłosić wniosek o uzupełnienie porządku obrad o wniosek na podstawie art. 20 ust. 3 o odwołanie przewodniczącego Komisji oraz wniosek o zmianę i poszerzenie składu prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanKaźmierczak">Czy jest sprzeciw wobec wniosku zgłoszonego przez pana przewodniczącego Suskiego?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanKaźmierczak">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JanKaźmierczak">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek o poszerzenie porządku.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JanKaźmierczak">W związku z tym, zapytam, czy ktoś z państwa posłów, członków Komisji jest przeciw przyjęciu porządku obrad z wprowadzonymi przed chwilą zmianami?</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JanKaźmierczak">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#JanKaźmierczak">W związku z tym, stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek posiedzenia ze zmianami.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#JanKaźmierczak">Jak zrozumiałem, pan przewodniczący Suski postuluje, żeby punkty, które zaproponował rozpatrzyć w pierwszej kolejności?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekSuski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanKaźmierczak">W takim razie proszę pana posła Marka Suskiego o przedstawienie wniosku o odwołanie przewodniczącego Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekSuski">Powołując się na art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu zgłaszam wniosek o odwołanie przewodniczącego Komisji, pana Mieczysława Golby.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarekSuski">Wniosek, zgodnie z regulaminem, został zgłoszony w terminie regulaminowym, czyli nie później niż trzy dni przed posiedzeniem. Wniosek został złożony 10 czerwca.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MarekSuski">Wniosek jest motywowany tym, że w Sejmie jest ustalenie parytetów, gdzie kluby mają prawo do zasiadania w prezydiach Komisji w określonej liczbie. Pan poseł Mieczysław Golba nie jest członkiem klubu, który objął tę funkcję. Stracili oni prawo do posiadania przewodniczącego Komisji. Zatem ten wniosek jest o tyle uzasadniony, że zgodnie z obyczajami sejmowymi, funkcję przewodniczących obejmują członkowie klubów.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MarekSuski">Chciałem też podziękować panu przewodniczącemu. Pan Mieczysław Golba pełnił tę funkcję w należyty sposób. Nie jest to żadne votum nieufności dla jego działalności. Tak jak powiedziałem, wynika to z parytetów sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję panu przewodniczącemu Suskiemu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanKaźmierczak">Przypominam, że zgodnie z art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu RP Komisja odwołuje i powołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym, większością głosów.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JanKaźmierczak">To będzie dotyczyło kilku naszych najbliższych głosowań.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JanKaźmierczak">W takim razie poddaję pod głosowanie wniosek o odwołanie pana posła Mieczysława Golby z funkcji przewodniczącego Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JanKaźmierczak">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#JanKaźmierczak">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#JanKaźmierczak">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#JanKaźmierczak">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#JanKaźmierczak">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#JanKaźmierczak">Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#EwaGast">10 posłów głosowało za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanKaźmierczak">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek o odwołanie pana posła Mieczysława Golby z funkcji przewodniczącego Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JanKaźmierczak">W związku z tym, przechodzimy do drugiego punktu, jest to zmiana i poszerzenie składu prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#JanKaźmierczak">Proszę o zgłoszenie kandydatur.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#JanKaźmierczak">Pan poseł Suski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekSuski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałem zgłosić kandydaturę pana posła Witolda Czarneckiego na funkcję przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarekSuski">Kilka słów uzasadnienia.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MarekSuski">Pan poseł Witold Czarnecki jest osobą, która ma duże doświadczenie w pracy parlamentarnej. Pan poseł Był w tej Komisji członkiem prezydium. Zatem zna zagadnienia z tym związane. Był aktywnym członkiem. Z tego, co słyszałem miał wielki wkład w prace merytoryczne Komisji. Ponadto jest doktorem nauk technicznych, absolwentem uniwersytetu, jak również wykładowcą uniwersyteckim.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MarekSuski">Myślę, że będzie godnie kierował naszą Komisją.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MarekSuski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanKaźmierczak">Ja w tym samym miejscu naszych obrad chciałem zgłosić kandydaturę pana posła Piotra Tomańskiego do składu prezydium jako wiceprzewodniczącego Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JanKaźmierczak">Również pozwolę sobie na kilka słów uzasadnienia.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JanKaźmierczak">Pan poseł Tomański bardzo aktywnie pracuje w tej Komisji od początku jej istnienia. Myślę, że podobnie, jak pan poseł Czarnecki jest w stanie wnieść istotny wkład w nasze dalsze prace.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JanKaźmierczak">Czy państwo posłowie mają jakieś pytania do zgłoszonych kandydatur?</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#JanKaźmierczak">Nie słyszę pytań.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#JanKaźmierczak">W związku z tym, przechodzimy do głosowania kolejno zgłoszonych kandydatur. W pierwszej kolejności poddam pod głosowanie kandydaturę pana posła Witolda Czarneckiego na funkcję przewodniczącego Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#JanKaźmierczak">Kto z państwa jest za tą kandydaturą? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#JanKaźmierczak">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#JanKaźmierczak">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#JanKaźmierczak">Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#EwaGast">10 posłów głosowało za, było to głosowanie jednomyślne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanKaźmierczak">Stwierdzam, że Komisja wybrała pana posła Witolda Czarneckiego na funkcję przewodniczącego Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Gratuluję panu posłowi i zapraszam do stołu prezydialnego. W zasadzie, jak rozumiem, powinienem przekazać prowadzenie, ale – jak pan przewodniczący pozwoli – to dokończę głosowanie w sprawach personalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WitoldCzarnecki">Proszę pana przewodniczącego o dalsze prowadzenie posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanKaźmierczak">Jeśli jest taka wola pana przewodniczącego to podejmę się tego.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JanKaźmierczak">W takim razie proszę o głosowanie nad kandydaturą pana posła Piotra Tomańskiego na funkcję wiceprzewodniczącego Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JanKaźmierczak">Kto z państwa jest za tym wnioskiem?</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JanKaźmierczak">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#JanKaźmierczak">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#JanKaźmierczak">Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#EwaGast">10 posłów głosowało za, czyli głosowanie jednomyślne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JanKaźmierczak">Stwierdzam, że w głosowaniu jawnym Komisja powołała pana posła Piotra Tomańskiego na funkcję wiceprzewodniczącego Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#JanKaźmierczak">Gratuluję panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#JanKaźmierczak">Jeśli jest taka wola pana posła, to prosimy do prezydium.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#JanKaźmierczak">Proszę państwa, wyczerpaliśmy dwa pierwsze punkty dodane do porządku. W związku z tym, przechodzimy do trzeciego punktu a mianowicie – do rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu państwa w punktach, które wymieniłem. Po zreferowaniu wykonania budżetu przez przedstawicieli Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, po zabraniu głosu przez przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli a także koreferenta, proponuję łączną dyskusję nad wykonaniem budżetu państwa na 2013 r.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#JanKaźmierczak">Czy jest sprzeciw wobec takiej procedury? Myślę o łącznym podejściu do całości informacji.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#JanKaźmierczak">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#JanKaźmierczak">Panie ministrze, proszę o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BogdanDombrowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, na początku chciałem podziękować ustępującemu panu przewodniczącemu za dotychczasową współpracę z naszym resortem. Jednocześnie chciałem pogratulować nowemu przewodniczącemu w swoim imieniu i ministra Trzaskowskiego oraz życzyć dobrej, owocnej współpracy na tej niwie. Chciałem pogratulować również nowemu panu wiceprzewodniczącemu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BogdanDombrowski">W nawiązaniu do przekazanego Wysokiej Izbie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. z zakresu części 27 – Informatyzacja, uprzejmie informuję, że dochody i wydatki budżetu państwa realizowane były przez ministerstwo i podległe resortowi jednostki. Dochody zaplanowane w ustawie budżetowej na kwotę 167 tys. zł zostały zrealizowane w wysokości 4043 tys. zł, są one wyższe niż planowano. Wynika to ze zwrotów niewykorzystanych dotacji, zwrotu dotacji i płatności wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub naruszeniem procedur oraz odsetek od nich.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#BogdanDombrowski">Wydatki zostały zrealizowane w wysokości 1.444.974 tys. zł, to jest 87% planu po zmianach. Wydatki w ramach budżetu państwa zostały zrealizowane w wysokości 50.855 tys. zł, to jest 94,3% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#BogdanDombrowski">Środki wydatkowano m.in. na utrzymanie systemu ePUAP, finansowanie ekspertyz, doradztwa w zakresie rozwiązań technicznych budowy Informatycznego Centrum Repozytorium Informacji Publicznej, scentralizowanego systemu dostępu do informacji publicznej, rozwiązań prawnych regulujących zasady dostępu do informacji publicznej, założeń do badań umiejętności i kompetencji cyfrowych społeczeństwa, z popytu na usługi e-administracji, e-wykluczenia obywateli w ramach forum partnerów w sieci, reformy systemu ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej oraz na realizację rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#BogdanDombrowski">Na realizację projektów z udziałem Unii Europejskiej wydatkowano kwotę 1.390.119 tys. zł, to jest 86,8% planu po zmianach. Zadania realizowane były w ramach następujących programów: Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2007–2013, Norweski Mechanizm Finansowy, Szwajcarsko-Polski Program Współpracy, Program Ogólny Solidarność i Zarządzanie Przepływami Migracyjnymi przez ministerstwo, Centrum Projektów Informacyjnych oraz Władzę Wdrażającą Programy Europejskie. Środki wydatkowane przez ministerstwo przeznaczono m.in. dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, na dofinansowanie projektów z zakresu działania 8.1 – Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej oraz 8.2 – Wspieranie wdrożenia elektronicznego biznesu typu B2B, realizację projektu systemowego, uruchomienie wielofunkcyjnej platformy komunikacji internetowej, wspierającej realizację działań 8.1 i 8.2, a także realizację zadań w ramach pomocy technicznej działanie 9.2, wsparcie instytucji pośredniczącej poprzez wyposażenie miejsc pracy i stworzenie odpowiednich warunków do sprawnej i efektywnej realizacji zadań w ramach 7 i 8 osi priorytetowej na łączną kwotę 639.182 tys. zł. W ramach działania 8.1 dofinansowanie otrzymało 247 przedsiębiorców na realizację projektów w zakresie świadczeń usług drogą elektroniczną i ewentualnego wykorzystania produktów cyfrowych niezbędnych do świadczenia tych usług. W ramach działania 8.2 wsparcie otrzymało 429 małych i średnich przedsiębiorstw, które wdrożyły lub zintegrowały systemy informatyczne typu B2B.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#BogdanDombrowski">Centrum Projektów Informatycznych wydatkowało środki w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na realizację projektów: ePUAP, czyli rozbudowę Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, SIPR – System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego, informatyzację jednostek samorządu terytorialnego z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#BogdanDombrowski">Władza Wdrażająca Programy Europejskie realizowała wydatki głównie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, w ramach 7 osi priorytetowej Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji oraz działania 8.3 – Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu, 8.4 – Zapewnienie dostępu do Internetu na etapie ostatniej mili, natomiast w ramach 8 osi priorytetowej wydatkowano kwotę 587.219 tys. zł. Na wypłatę zaliczek i refundacje dla 863 projektów wydatkowano środki 563.012 tys. zł. W ramach realizowanych działań finansowane były projekty polegające m.in. na dofinansowaniu całościowym, bądź częściowym kosztów dostępu do Internetu w gospodarstwach domowych, stworzeniu możliwości bezpośredniego dostarczenia usługi dostępu do szerokopasmowego Internetu na etapie tzw. ostatniej mili dla grupy docelowej, czyli bezpośrednio do użytkownika, również poprzez wsparcie mikro-, małych i średnich przedsiębiorców zmierzające do dostarczenia tej usługi na obszarach, na których prowadzenie tej działalności jest nieopłacalne finansowo na zasadach rynkowych.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#BogdanDombrowski">Główne projekty w ramach 7 osi priorytetowej to rozwój systemu informatycznego ZUS, wspomagającego udostępnienie e-usług, Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami, natomiast Szwajcarsko-Polski Program Współpracy to środki wydatkowane na wypłaty zaliczek i refundację w realizacji trzydziestu projektów w ramach czterech obszarów priorytetowych. Były to: pilotażowy system gospodarowania odpadami azbestowymi na terenie województwa lubelskiego, wzmocniony sprawnym monitoringiem ilości oraz kontroli ich usuwania i unieszkodliwiania a także zwiększenie efektywności zarządzania migracjami w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#BogdanDombrowski">Wynagrodzenia i pochodne realizowane były w wysokości 41.368 tys. zł, to jest 94,4% planu po zmianach. Faktyczne zatrudnienie wynosiło 489 pracowników. Informacja na temat wydatków przeznaczonych na wynagrodzenie wraz z pochodnymi została przedstawiona na podstawie sprawozdania RB28, natomiast dane o zatrudnieniu – na podstawie sprawozdania RB70, czyli sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniach.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#BogdanDombrowski">Pragnę podkreślić, iż NIK pozytywnie oceniła wykonanie budżetu w części 27 – Informatyzacja.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#BogdanDombrowski">Proszę pana przewodniczącego i szanowną Komisję o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. w części 27 – Informatyzacja.</u>
          <u xml:id="u-18.11" who="#BogdanDombrowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanKaźmierczak">Panie ministrze, ponieważ łącznie przyjęliśmy rozpatrywanie to proszę o informację dotyczącą rezerwy w punktach części 83, wtedy odniesiemy się do tego łącznie.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JanKaźmierczak">Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BogdanDombrowski">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#BogdanDombrowski">Poproszę panią o podanie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#HalinaTymczyszyn">Halina Tymczyszyn, zastępca dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#HalinaTymczyszyn">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o rezerwy w części 83, to jest pozycja 29 – Środki na informatyzację, rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz upowszechnianie szerokopasmowego dostępu do Internetu. W 2013 r. przewidziano tutaj kwotę 18.080 tys. zł po nowelizacji budżetu. W ramach tej kwoty i wydatków środki te przeznaczone były na: dofinansowanie przedsięwzięć informatycznych na podstawie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, wsparcie narzędzi rozwoju kompetencji cyfrowych społeczeństwa oraz podniesienie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych, zwiększenie wykorzystania nowych modeli komunikacji i uczestnictwo obywateli w życiu publicznym a także sfinansowanie wydatków jednostek uprawnionych, bezpośrednio związanych ze świadczeniem usług przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z usług szerokopasmowego dostępu do Internetu.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#HalinaTymczyszyn">Jeżeli chodzi o pozycję 54, kolejną pozycję w części 83 – Rezerwy celowe, to jest kwota po korekcie 29.251 tys. zł na odtworzenie zasięgu sygnału analogowego poprzez nadawanie sygnału cyfrowego telewizji. Kwota ta w większej części ponad 30.000 tys. zł, czyli 31.000 tys. zł, była przewidziana w ustawie okołobudżetowej z przeznaczeniem, jako dotacja dla Telewizji Polskiej. Kwota ta została wydatkowana ostatecznie w wysokości 24.849 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#HalinaTymczyszyn">Kolejna pozycja to pozycja 65 w części 83 – Rezerwy celowe. Jest to pilotaż wieloletniego programu rządowego „Cyfrowa Szkoła”. Realizowany był, o ile pamiętam na koniec 2012 i w 2013 r. W ustawie budżetowej przewidziano kwotę 1000 tys. zł, z tej kwoty wykorzystano ponad 91% zaplanowanych środków.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#HalinaTymczyszyn">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JanKaźmierczak">Rozumiem, że wyczerpuje to informację ministerstwa?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JanKaźmierczak">Bardzo proszę o zabranie głosu pana dyrektora Dariusz Zieleckiego, który reprezentuje na naszym posiedzeniu Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#JanKaźmierczak">Bardzo proszę panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DariuszZielecki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, NIK pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w części 27 – Informatyzacja. Tym samym potwierdzam to, co zaznaczył pan minister.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#DariuszZielecki">Wydatki budżetowe zostały zrealizowane zgodnie z zasadami gospodarowania środkami publicznymi. W trakcie kontroli stwierdzono nieprawidłowość, która polegała na zawarciu umowy na najem pięciu samochodów osobowych do celów służbowych bez rzetelnej analizy opłacalności takiej formy pozyskania. Oszacowaliśmy, że zakup samochodów w systemie centralnym byłby znacznie korzystniejszy. Chcę nadmienić, że tę nieprawidłowość trudno przypisać do części 27. Ona dotyczy wszystkich części zarządzanych przez ministra, ponieważ jest to wspólny wydatek na funkcjonowanie ministerstwa, więc solidarnie ponoszone są wydatki z tego tytułu, w odpowiednich proporcjach przez wszystkie części budżetowe zarządzane przez ministra. Ta nieprawidłowość, ze względu na swoją niewielką kwotę, nie wpłynęła na pozytywną ocenę wykonania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o sprawozdawczość, to tutaj również jest opinia pozytywna. Nie stwierdziliśmy nieprawidłowości w danych sprawozdawczych.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o dochody budżetowe zgodnie z założeniami kontroli wykonania budżetu państwa w 2013 r. to w tym roku nie prowadziliśmy szczegółowej kontroli dochodów, ograniczając się do przeprowadzenia analizy porównawczej danych ujętych w sprawozdawczości rocznej. Tym samym nie dokonywaliśmy oceny prawidłowości planowania realizacji dochodów w tej części. Dochody zrealizowano w kwocie 4000 tys. zł. To znacznie więcej niż planowano. Trzeba wziąć pod uwagę, że głównymi źródłami tych dochodów były odsetki od dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranych w nadmiernej wysokości oraz zwroty dotacji przez beneficjentów a więc źródła, które trudno jest przewidzieć na etapie planowania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#DariuszZielecki">Wydatki budżetu państwa zrealizowano w kwocie 284.800 tys. zł, to jest 81,2% planu po zmianach, z tym, że niższa kwota realizacji wydatków niż planowano, dotyczyła głównie dotacji. Spowodowane to było okolicznościami, które wystąpiły poza ministerstwem. To znaczy chodzi tu o opóźnienia w realizacji projektów u beneficjentów przez co wnioskowali o mniejsze kwoty refundacji poniesionych wydatków.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#DariuszZielecki">Zwracaliśmy uwagę przez szereg kolejnych lat na niską realizację wydatków w stosunku do planu. Warto dzisiaj podkreślić, że ten poziom wykorzystania środków jest dużo lepszy niż w latach poprzednich. Przypomnę, że kilka lat temu ministerstwo startowało z wykorzystaniem planu wydatków na poziomie dwudziestu kilku procent. Może to świadczyć o poprawie skuteczności zarządzania projektami unijnymi. To są te wydatki słabo i gorzej wykorzystywane. Dotyczą właśnie realizacji projektów unijnych oraz współfinansowania i finansowania z budżetu środków europejskich.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#DariuszZielecki">Przeciętne zatrudnienie w części 27 wyniosło 411 osób, w porównaniu do ubiegłego roku zwiększyło się o 37 osób. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie to kwota 7070 zł, w porównaniu do 2012 r. było niższe o nieco ponad 600 zł, to jest 7,8%. Wzrost przeciętnego zatrudnienia wynika z przyczyn obiektywnych. Były to zmiany organizacyjne związane z podziałem byłego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz kontynuacją budowy struktur Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#DariuszZielecki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanKaźmierczak">Rozumiem panie dyrektorze, że pan wyczerpał również kwestie rezerw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DariuszZielecki">Tak, oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#DariuszZielecki">Jeśli chodzi o rezerwy to nie stwierdziliśmy nieprawidłowości wykorzystania środków z rezerw. Co prawda jest niskie wykorzystanie tych środków z rezerw. Niemniej są to przyczyny, które leżą po stronie jednostek podległych, czyli WWPE i CPI. Tam nie przeprowadzaliśmy kontroli. Jednak można stwierdzić, że to niskie wykorzystanie wiąże się ze słabym korzystaniem beneficjentów ze środków na projekty unijne.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#DariuszZielecki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję za przedstawienie opinii NIK.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JanKaźmierczak">Bardzo proszę o zabranie głosu pana posła Pawła Arndta i przedstawienie koreferatu do wszystkich punktów, które są przedmiotem naszych obrad.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JanKaźmierczak">Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PawełArndt">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, po tych obszernych wyjaśnieniach przedstawicieli resortu i NIK niewiele mi zostało do dodania. Chciałbym powiedzieć, że również proponuję Wysokiej Komisji pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu w 2013 r.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PawełArndt">Chciałbym przedstawić kilka uwag, które nasunęły mi się po lekturze sprawozdań.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PawełArndt">Jeśli chodzi o dochody to, rzeczywiście, trudno winić, że prognozy ministerstwa rozminęły się z wykonaniem. Przypomnę 167 tys. to była planowana kwota dochodów a wykonanie to ponad 4000 tys. zł. To jest znacząca kwota, ale ona nie leżała po stronie ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PawełArndt">Jeśli chodzi o wydatki z budżetu państwa to mam już trochę więcej pretensji do ministerstwa. One rzeczywiście zostały wykonane w wyższej kwoty niż do tej pory. Chciałem przypomnieć, że 2013 r. był szczególnym rokiem – była nowelizacja budżetu we wrześniu. Łatwiej było już to planować. Tu jednak z tym planowaniem nie było najlepiej. W sumie wydatki z budżetu państwa zostały wykorzystane. Kwota, która została zaplanowana po nowelizacji została wykonana zaledwie w 81%. Gdybyśmy spojrzeli na wydatki w trzech działach, które są ujęte w części 27 to proporcjonalnie nie wygląda to najlepiej. To znaczy, że w dziale 150 wydatki zostały wykorzystane w 84% budżetu po zmianach. W dziale 720 – Informatyka było to niecałe 79% budżetu po zmianach i w dziale 750 – Administracja publiczna było to prawie 80% realizacji. To rzeczywiście więcej niż było w poprzednich latach, natomiast – biorąc pod uwagę nowelizację we wrześniu – to myślę, że z planowaniem mogło być trochę lepiej.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PawełArndt">Jeśli chodzi o budżet środków europejskich to tu jest dosyć dobra sytuacja, zwłaszcza, jeśli porównamy ją do ubiegłego roku – środki zostały wykonane w 88,6%, natomiast w 2012 r. było to w 63%. Tutaj jest znacząca poprawa. Tak, czy inaczej widać tutaj postęp i pozytywna ocena nie powinna budzić żadnych wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#PawełArndt">Myślę, że przedstawiciele resortu odniosą się też do tej nieprawidłowości, którą zgłosił pan dyrektor Zielecki – chodzi o najem samochodów służbowych. NIK oceniła ten wydatek jako nieracjonalny. Zdaje się, że resort ma inne zdanie na ten temat. Mam nadzieję, że pan minister lub przedstawiciele resortu odniosą się do tego.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#PawełArndt">Teraz kilka zdań na temat rezerw celowych. Jeżeli chodzi o rezerwę 29 – Środki na informatyzację, rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz upowszechnienie szerokopasmowego dostępu do Internetu, to została wykonana w małej części. Ta rezerwa została zmniejszona w trakcie trwania roku budżetowego. Z tej zmniejszonej rezerwy zostało ledwo wykonane 43% planu. Tutaj jest pewne uzasadnienie. Znaczna część tej kwoty miała być rozdysponowana na realizację zadań związanych ze świadczeniem usługi podłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej umożliwiającej korzystanie z szerokopasmowego dostępu do Internetu. Ustawa, która miała to umożliwić weszła w życie dopiero w 2014 r. W związku z tym, jest tu uzasadnienie niewykorzystania tej rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#PawełArndt">Kolejna rezerwa to rezerwa 54. Tutaj nie ma problemów. To jest rezerwa na odtworzenie zasięgu sygnału analogowego poprzez nadawanie sygnału cyfrowego telewizji. Tutaj kwota nie została w pełni wykorzystana. Natomiast, pomimo niepełnego wykorzystania środków zadanie zostało w pełni zrealizowane, więc nie można mieć do tego żadnych uwag.</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#PawełArndt">Wreszcie ostatnia rezerwa celowa 65. Jest to pilotaż wieloletniego programu rządowego „Cyfrowa Szkoła”. Niewielka kwota 1000 tys. zł została rozdysponowana w całości. W związku z tym, tutaj nie mam żadnych uwag.</u>
          <u xml:id="u-27.9" who="#PawełArndt">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wnoszę o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu państwa w omawianych częściach budżetowych za 2013 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JanKaźmierczak">Otwieram dyskusję. Proszę o pytania, ewentualne komentarze do przedstawionej informacji, do wystąpienia przedstawiciela NIK oraz ewentualnie do wystąpienia pana posła Arndta.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#JanKaźmierczak">Bardzo proszę, kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#JanKaźmierczak">Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#JanKaźmierczak">W związku z tym, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#JanKaźmierczak">Po zapoznaniu się ze szczegółowymi informacjami dysponentów w częściach budżetowych i wysłuchaniu stanowiska Najwyższej Izby kontroli oraz koreferatu pana posła Arndta w imieniu prezydium Komisji wnoszę o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 2013 r. w zakresie części 27 – Informatyzacja.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#JanKaźmierczak">Czy jest sprzeciw wobec tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#JanKaźmierczak">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#JanKaźmierczak">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 2013 r. w zakresie części 27 – Informatyzacja.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#JanKaźmierczak">Przechodzimy do zaopiniowania sprawozdania wykonania budżetu państwa w części 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji: 29, 54 i 65.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#JanKaźmierczak">Wnoszę o pozytywne zaopiniowanie tego sprawozdania przez Wysoką Komisję.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#JanKaźmierczak">Czy jest sprzeciw wobec tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#JanKaźmierczak">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#JanKaźmierczak">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 2013 r. w zakresie części 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji: 29, 54 i 65.</u>
          <u xml:id="u-28.14" who="#JanKaźmierczak">W związku z tym, pozostaje mi stwierdzić, że porządek dzienny…</u>
          <u xml:id="u-28.15" who="#JanKaźmierczak">Przepraszam, ale umknęło mi coś ważnego.</u>
          <u xml:id="u-28.16" who="#JanKaźmierczak">Komisja uchwaliła opinię dla Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby tę opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych przedstawił pan poseł Paweł Arndt.</u>
          <u xml:id="u-28.17" who="#JanKaźmierczak">Czy pan poseł zgadza się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PawełArndt">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JanKaźmierczak">Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JanKaźmierczak">Rozumiem, że Komisja zaakceptowała wystąpienie pana posła Arndta w imieniu Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#JanKaźmierczak">Teraz mogę przejść już do formuły końcowej.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#JanKaźmierczak">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#JanKaźmierczak">Protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu jest do wglądu w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#JanKaźmierczak">Jeszcze proszę państwa posłów o chwilę uwagi, mam komunikat.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#JanKaźmierczak">Przypominam, że na 8 lipca mamy zaplanowaną wizytację w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji. Jeżeli ktoś z państwa posłów chciałby dołączyć jeszcze do grupy posłów, która się tam wybiera to bardzo proszę o kontakt z sekretariatem.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#JanKaźmierczak">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>