text_structure.xml
18.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻmijan">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam panie i panów posłów. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Projekt zawarty jest w druku numer 3333. Czy do zaproponowanego porządku są uwagi? Uwag nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja porządek przyjęła, za chwilę przystąpimy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻmijan">Witam gości na posiedzeniu naszej Komisji. Witam komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej, pana generała, nadbrygadiera, jeżeli dobrze mówię, Wiesława Leśniakiewicza wraz z zespołem współpracowników. Resort infrastruktury i rozwoju jest reprezentowany przez pana dyrektora Łukasza Twardowskiego, upoważnionego do reprezentowania resortu; witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻmijan">Przypomnę, że do rozpatrzenia projektu ustawy i do przygotowania sprawozdania Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną. Podkomisja pracowała pod przewodnictwem pani poseł Aldony Młyńczak. Wobec tego oddaję głos pani poseł. Bardzo proszę o przedłożenie sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AldonaMłyńczak">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, szanowny panie generalne, panie dyrektorze. Szanowni goście, szanowni panie i panowie posłowie. W imieniu podkomisji nadzwyczajnej przedstawiam sprawozdanie dotyczące poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami – druk numer 3333.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AldonaMłyńczak">Podkomisja nadzwyczajna obradowała w dniach 14, 26 i 27 maja 2015 roku i przedstawia jednolity tekst projektu ustawy. Przyjęta zmiana dotyczy artykułu 106 w ustawie o kierujących pojazdami, gdzie po ustępie drugim dodaje się ustęp trzeci. Nowy przepis zakłada uchylenie wymogu ukończenia dodatkowego kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przez funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Inspekcji Transportu Drogowego oraz kierujących pojazdami ochotniczych straży pożarnych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AldonaMłyńczak">Rezygnacja z dodatkowego szkolenia przyniesie oszczędności ponad 200 milionów złotych; było to obliczone bez dodatkowych służb, jak Służba Więzienna i Inspekcja Transportu Drogowego. Będzie to więc kwota bardzo duża, przekraczająca kwotę 200 milionów złotych, zaoszczędzona z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AldonaMłyńczak">Termin wejścia w życie znowelizowanej ustawy proponuje się po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Proszę Wysoką Komisję o przyjęcie sprawozdania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję pani poseł. Przechodzimy do rozpatrzenia sprawozdania. Zmiana ma charakter incydentalny; po prostu jest to jedna zmiana, a cały projekt ustawy sprowadza się do dwóch artykułów. Proponuję następujący sposób procedowania: głos za, głos przeciw, stanowisko rządu i oczywiście stanowisko Biura Legislacyjnego oraz rozstrzygnięcie. Czy do takiego sposobu procedowania są uwagi? Nie ma, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławŻmijan">Pytam więc czy do tytułu ustawy są uwagi? Proszę państwa posłów. Nie ma. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MichałBaranowski">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ŁukaszTwardowski">Pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławŻmijan">Nie ma uwag. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławŻmijan">Przechodzimy do rozpatrzenia artykułu pierwszego. Proszę o uwagi. Proszę państwa posłów. Nie słyszę. Proszę o stanowisko rządu do brzmienia artykułu pierwszego. Panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ŁukaszTwardowski">Panie przewodniczący. Upoważnienie do reprezentowania rządu ma również pan generał Wiesław Leśniakiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławŻmijan">Dobrze; pan dyrektor zamiast pana generała wyda opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ŁukaszTwardowski">Stanowisko jest pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Proszę, panie generale.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WiesławLeśniakiewicz">Stanowisko Ministerstwa Spraw Wewnętrznych jest pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MichałBaranowski">Tak, mamy uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MichałBaranowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo; Michał Baranowski – Biuro Legislacyjne. Przypomnę tylko, że Biuro Legislacyjne podnosiło uwagi o charakterze konstytucyjnym. Projekt był już w Komisji Ustawodawczej i na posiedzeniach tej Komisji Biuro przedstawiło odpowiednią opinię wskazując, że brzmienie przepisu, troszeczkę w innej zmianie, ale jego filozofia, jest wątpliwe z punktu widzenia art. 32 konstytucji, określającego zasadę równości. Zarzut opiera się głównie na zasadzie, że nie jest właściwym, aby wprowadzać wyjątek dla niektórych służb, pozostawiając obligatoryjność ukończenia kursów dla służb, które w tym wyjątku się nie znajdują, a również są służbami mundurowymi i mają swoje określone funkcje państwowe. To jest uwaga pierwsza.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MichałBaranowski">Uwaga druga. Oprócz przepisu ustępu 3 należy, naszym zdaniem, poddać dodatkowej analizie kilka innych przepisów związanych pośrednio lub bezpośrednio z artykułem 106 i dodawanym wyjątkiem w ustępie trzecim. Być może po przyjęciu tego konkretnego artykułu, chcielibyśmy podnosić poszczególne uwagi. Dotyczy to kwestii wynikowych związanych ze zmianą i dwóch kwestii merytorycznych. Nasze uwagi zostały częściowo przedstawione na posiedzeniu podkomisji nadzwyczajnej i być może udałoby się jeszcze je przedstawić, i wyjaśnić dzisiaj na posiedzeniu Komisji. Naszym zdaniem, byłyby one istotne dla całego projektu i powinny zostać rozpatrzone. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Stawiam więc wniosek o przyjęcie brzmienia artykułu pierwszego. Czy jest sprzeciw do mojego wniosku? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła brzmienie artykułu pierwszego. Czy wobec tego Biuro Legislacyjne chce jeszcze zabrać głos w tej chwili?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MichałBaranowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MichałBaranowski">W związku z powyższym poddajemy pod analizę artykuł 107 ustęp 7 ustawy o kierujących pojazdami, ponieważ na chwilę obecną przepis ten mówi: „Koszty kursów dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi ochotniczych straży pożarnych są finansowane z budżetu gminy”. Dlatego że pojawił się wyjątek w postaci przepisu w ustępie trzecim, że kierujący pojazdami uprzywilejowanymi nie muszą już kończyć kursu, wydaje się, że wspomniany przepis będzie niepotrzebny. Prosilibyśmy stronę rządową, zwłaszcza Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, o wskazanie czy nasza uwaga jest słuszna. Jeżeli tak, to potrzebna byłaby poprawka w tym zakresie; jej przygotowanie zajęłoby tylko chwilę, ale jest to możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StanisławŻmijan">Dobrze. Bardzo dziękuję. Poproszę stronę rządową o stanowisko. Proszę pana generała i proszę pana dyrektora.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WiesławLeśniakiewicz">Podzielamy pogląd pana mecenasa.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławŻmijan">Proszę bardzo, jak panowie są zgodni. Bardzo dziękuję. Proszę pana mecenasa o zredagowanie stosownej poprawki, a my w prezydium ją przejmiemy i podpiszemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MichałBaranowski">Może od razu zgłoszę drugą uwagę, jeśli można.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StanisławŻmijan">Tak, bardzo proszę, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MichałBaranowski">Kolejna uwaga, a jest to też kwestia merytoryczna, dotyczy tak zwanych kursów uzupełniających. Oprócz kursów podstawowych, każda osoba, która uzyska zezwolenie na prowadzenie pojazdów konkretnej kategorii, może wnioskować o kurs uzupełniający i o wydanie zezwolenia zgodnie z kategoriami. Teraz jest pytanie; czy w związku z tym, że pojawia się zwolnienie z kursów dla niektórych grup i dla kierowców ochotniczych straży pożarnych, nie należałoby ich również zwolnić z obowiązku odbywania kursów uzupełniających? Co więcej, na pierwszy rzut oka wydaje się nam to niezbędne, wydawanie zezwoleń bez konieczności przedstawiania zaświadczenia o ukończeniu takiego kursu. Kierowca ochotniczej straży pożarnej poszedłby do starosty i przedstawiłby, właściwie nie wiem jaki dokument, być może prawo jazdy, wniósł opłatę i dostawałby zezwolenie już z urzędu, bez konieczności ukończenia kursu. Podobnie działaliby właściwi funkcjonariusze.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MichałBaranowski">Prosilibyśmy stronę rządową o opinię. Przygotowanie stosownej poprawki zajęłoby jednak trochę więcej czasu, bo jest to trochę bardziej skomplikowane niż w przypadku wcześniejszej zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Bardzo proszę stronę rządową.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WiesławLeśniakiewicz">Podzielamy pogląd co do tego faktu. Uważam że były przedłożenia propozycji ewentualnych zapisów, które można by uwzględnić na posiedzeniu tej Komisji. Jakby pan mecenas zechciał sięgnąć do dokumentów, to być może by się to udało. Ale podzielamy pogląd Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławŻmijan">A pan dyrektor?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ŁukaszTwardowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. To co zostało zaprezentowane przez Biuro Legislacyjne Sejmu jest logiczną konsekwencją zwolnienia z obowiązku odbycia szkoleń przez kierujących pojazdami ochotniczych straży pożarnych, dla których starosta wydaje zaświadczenia o odbyciu podstawowego i uzupełniającego kursu. Jeżeli kierujących pojazdami ochotniczych straży pożarnych zwalniamy od obowiązku odbycia podstawowego kursu, to po co ich motywować do tego, żeby odbyli kurs dodatkowy? To jest logiczna konsekwencja. Podzielamy pogląd Biura Legislacyjnego w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Moja propozycja jest następująca, panie mecenasie. Jeżeli pierwsza poprawka nie stwarza kłopotów, to bardzo proszę, przejmiemy ją i poddam pod głosowanie propozycję jej przyjęcia. Natomiast jeśli druga poprawka jest skomplikowana, to zaproponuję, aby ją zgłosić w formie poprawki na dalszym etapie procedowania, czyli w trakcie drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MichałBaranowski">Oczywiście, poprawek może być więcej, ale naszym zdaniem, wymagają pewnego przepracowania. Nie udało nam się otrzymać uwag lub ewentualnych propozycji od wszystkich ministerstw. Nasze uwagi były bardzo robocze, działaliśmy trochę na zasadzie alarmu przeciwpożarowego, a nie jednostki pożarniczej. Wskazujemy, gdzie trzeba coś zmienić, ale nie mamy uprawnień ani wiedzy, żeby państwu zaproponować konkretną wiedzę merytoryczną. Wiemy, że w ministerstwie być może powstały propozycje. Być może w drugim czytaniu powstałaby wersja końcowa.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MichałBaranowski">Mamy jeszcze jedną uwagę, którą możemy chyba już przyjąć jako poprawkę. Otóż artykuł 111 ustawy o kierujących pojazdami mówi o przepisach upoważniających ministra właściwego do spraw transportu, który określi szczegółowy tryb postępowania w sprawie wydania przedłużenia pozwolenia dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. W związku z tym, że pojawiają się nowe wyjątki w tym zakresie, wydaje się, że artykuł o przepisach wykonawczych powinien być utrzymany w mocy i jego treść dostosowana do nowych przepisów. Na roboczo możemy zasugerować poprawkę, aby akty wykonawcze były utrzymane do czasu wejścia w życie nowych przepisów, jednak nie dłużej niż 6 miesięcy czy rok. Termin jest dowolny. Być może 6 miesięcy jest okresem wystarczającym dla ministerstwa do opracowania nowych aktów wykonawczych. Ale to już jest pytanie merytoryczne, chcielibyśmy poznać opinię rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Proszę o stanowisko rządu; proszę pana dyrektora.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ŁukaszTwardowski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo. Przeanalizowaliśmy akty wykonawcze i według niestety pobieżnej analizy, jako że był tylko na to jeden dzień, uważamy że nie potrzeba nowelizować tych aktów prawnych. Mogą one zostać utrzymane w tym kształcie w jakim obecnie są. Nie ma enumeratywnie wymienionych funkcjonariuszy, którzy podlegają dodatkowym kursom do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi i przewożenia wartości pieniężnych. W związku z czym nie zachodzi potrzeba nowelizacji przepisów.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ŁukaszTwardowski">Jeżeli chodzi o uwagi Biura Legislacyjnego; jeśli z legislacyjnej ostrożności zachować funkcjonowanie aktów wykonawczych na 6 miesięcy, to po tym czasie może się okazać, że nie potrzeba nic zmieniać. Natomiast daje to pewność, że zmiany w ustawie o kierujących pojazdami nie wywołują konieczności reagowania tak jak strażacy, żeby już na gwałt coś szybko zmieniać.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Czy pan generał chciał zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#WiesławLeśniakiewicz">Nie, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę; Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MichałBaranowski">Być może przepis o utrzymaniu aktów wykonawczych w mocy byłby wyraźnie potrzebny, jeżeli pojawią się poprawki w drugim czytaniu odnośnie do trybu wydawania nowych zezwoleń dla kierujących pojazdami ochotniczych straży pożarnych. Dlatego na tym etapie tylko sugerujemy, że będzie jeszcze jedna konieczność zmian w związku z uwagami, które mogą się pojawić w drugim czytaniu. Teraz chyba takiej potrzeby nie będzie, będzie natomiast w pakiecie zmian, który się pojawi na drugim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#MichałBaranowski">Więcej uwag do projektu ustawy już nie mamy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. W takim razie pytam pana mecenasa czy zredagowano już pierwszą poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MichałBaranowski">Tak, już ją mam.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#StanisławŻmijan">Tak? Proszę o nią.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#StanisławŻmijan">Przedstawiam treść poprawki. „W artykule pierwszym dodać nową zmianę w brzmieniu art.1a: »W artykule 107 uchyla się ustęp 7«”. Czy jest sprzeciw do przyjęcia tej poprawki? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła brzmienie artykułu 1a.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#StanisławŻmijan">Przechodzimy do rozpatrzenia artykułu drugiego. Proszę o uwagi państwa posłów. Czy jest sprzeciw do przyjęcia artykułu drugiego? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła brzmienie artykułu drugiego.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#StanisławŻmijan">Pytam państwa posłów czy jest sprzeciw do przyjęcia całego sprawozdania wraz z poprawką? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła sprawozdanie wraz z poprawką.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#StanisławŻmijan">Pozostaje nam wyznaczyć posła-sprawozdawcę. Proponuję, aby pani poseł Aldona Młyńczak zdała sprawę na sali plenarnej z prac Komisji nad projektem ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Czy są inne propozycje? Nie ma; dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#StanisławŻmijan">Wysoka Komisjo. Zanim podziękuję za udział – krótka uwaga. Okazuje się, że powołaliśmy podkomisję nadzwyczajną i nie załatwiliśmy wszystkiego. Wobec powyższego, panie premierze, mamy jeszcze co robić.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#StanisławŻmijan">Wobec wyczerpania porządku, zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu za udział.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>