text_structure.xml
13 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pozwolą państwo, że pan minister usiądzie, chyba że przez szacunek dla Komisji chce brać udział w posiedzeniu na stojąco. Jak sama nazwa wskazuje, panie ministrze, jest to posiedzenie, trzeba sobie posiedzieć troszeczkę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze, druk nr 739 – rozumiem, że nie ma uwag do tematu dzisiejszego posiedzenia, za co paniom i panom posłom dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Witam pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza. Rozpoczynamy pierwsze czytanie projektu i poprosimy o krótkie, zwięzłe, treściwe jego uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Mówiąc naprawdę poważnie: wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że projekt będzie omawiany przez podkomisję, którą za chwilę powołamy czy też ustalimy… Myślę, że z wiadomych przyczyn mamy pełną świadomość, że nad tym projektem będziemy naprawdę szczegółowo pracować. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Tak jak pan przewodniczący sugerował, powiem dosłownie kilka zdań. Projekt ma absolutnie wdrożeniowy charakter, jego celem jest zrobienie porządku z opłatami lotniskowymi, wprowadzenie linii podziału na lotniska poniżej 5 mln i to jest ta fundamentalna różnica w stosunku do stanu prawnego, który dzisiaj obowiązuje – z dnia 3 lipca 2002 r. Mam nadzieję, że tym razem pójdzie nam łatwiej. Państwo pamiętacie, że ostatnia nowelizacja Prawa lotniczego sprzed prawie dwóch i pół roku była tak interdyscyplinarna, że praktycznie dotykaliśmy wszystkiego jednocześnie. Dzisiejsza nowelizacja ma dość selektywny charakter, bo zajmujemy się tylko opłatami lotniskowymi, praktycznie rzecz biorąc, co rodzi nadzieję, że może nie będzie z tym tak strasznego kłopotu jak zeszłym razem. Zeszłym razem posunęliśmy się do bardzo nietypowej formy, bo wręcz autopoprawki rządu do projektu rządowego, co jest dość rzadką procedurą, ale jakoś się to skończyło. Ustawa weszła w życie w lipcu tego roku i ta nowelizacja jest jak gdyby wymuszona. Przypomnę: cel to wdrożenie dyrektywy 2009/12 w sprawie opłat lotniskowych do polskiego porządku prawnego. I tyle, panie przewodniczący, nie chciałbym wchodzić w szczegóły, bo musiałbym… Oczywiście dysponuję dość bogatymi materiałami, ale obiecaliśmy sobie w kuluarach, że nie będziemy tego roztrząsali.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Rozpoczynamy dyskusję i debatę w trakcie pierwszego czytania. Pan przewodniczący Adamczyk, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejAdamczyk">Dziękuję bardzo. Panie i panowie posłowie, panie przewodniczący, panie ministrze, nawiązał pan do prac w poprzedniej kadencji Sejmu nad ustawą Prawo lotnicze. Wówczas, jak doskonale pan pamięta, projekt ten budził bardzo dużo kontrowersji, bardzo dużo wątpliwości. Opozycja apelowała, aby rozważyć niektóre z przepisów, które wydawały się wątpliwe. I oto, jak pan wie, bo zapewne pan czytał protokół, Najwyższa Izba Kontroli nie pozostawia suchej nitki nad procesem legislacyjnym czy nad efektami procesu legislacyjnego, które miały ujście w ustawie Prawo lotnicze. Dlatego teraz apeluję do wszystkich państwa, a szczególnie do strony rządowej: nie stosujcie kolejny raz techniki przepychania tego projektu kolanami. Panie ministrze, mówi pan o dwuipółrocznej pracy, ale ja doskonale pamiętam przyspieszenie kilkunastu dni. I pan też pamięta, i posłowie, którzy pracują w tej Komisji, pamiętają, co się stało w przeciągu kilkunastu dni: że oto przyjęto przepisy, które być może trzeba będzie w trakcie prac podkomisji zmieniać, bo przecież raport NIK w sposób jednoznaczny nie tylko odnosi się do odpowiedzialności ministra, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ale w sposób jednoznaczny mówi, że naraziliście państwo polskie na niebezpieczeństwo w obszarze portów i ruchu lotniczego. Dlatego też wnoszę, aby ten projekt ustawy skonsultować, ponieważ nie ma on żadnej opinii – ja w każdym razie takiej opinii nie widziałem, nie jest ona dołączona do projektu. Należy skonsultować go w Biurze Analiz Sejmowych, skonsultować z samorządami, bo przecież, jak pobieżnie zdążyłem przejrzeć…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Na ostatniej stronie jest informacja o konsultacjach społecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejAdamczyk">Tak, panie przewodniczący, jasna sprawa, natomiast wnoszę, aby skonsultować projekt z samorządami województw, które są partycypantami, współwłaścicielami portów lotniczych, bo przecież mówimy o portach lotniczych, o opłatach lotniskowych. Projekt ustawy należy wyposażyć także w opinie niezależnych ekspertów, ale mam nadzieję, że na wysokości zadania stanie podkomisja, która przejmie prace nad tym projektem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Powiem tak: wychodząc naprzeciw wypowiedzi pana przewodniczącego Adamczyka – bo wspomnieliśmy kilka zdań o relacjach rządowych – w trakcie pierwszego czytania składam wniosek, ażeby ten projekt przekazać do podkomisji stałej do spraw lotnictwa, ponieważ przewodniczącym tej podkomisji jest poseł opozycji, więc może będzie to w jakiś sposób satysfakcjonowało pana przewodniczącego i nie będzie tego problemu, że będziemy ten projekt upychać kolanem czy coś innego robić. Pan minister…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Ja mogę się tylko odnieść do wypowiedzi pana posła Adamczyka. Panie pośle, ja się rzeczywiście zajmuję tymi problemami, które mam, nie ma problemu kryzysu tej ustawy. Natomiast pan sobie nie wyobraża, że tak trudna ustawa, tak rozległy akt prawny jak ta nowelizacja mogła przejść bez konsultacji społecznych i międzyresortowych. Na zewnątrz podmiotów, których ta ustawa dotyka, z całą pewnością te uzgodnienia są. Powiem panu tak: współpraca z Rządowym Centrum Legislacji jest trudniejsza niż kiedyś. Proszę to sobie przetłumaczyć, jak pan chce, natomiast brak jakichkolwiek dokumentów, jakichkolwiek uzgodnień kończy się tym, że projekt wraca. A to, że nie ma opinii BAS – pan daruje, dzisiaj dopiero zaczynamy prace nad tym projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejAdamczyk">Panie ministrze, co do konsultacji prowadzonych przez resort, w którym pan funkcjonuje, to ja mam już własne doświadczenia. Przypomnę: projekt rozporządzenia zmieniającego trasy, na których pobierane jest via TOLL – 17-ego podpisał pan skierowanie do konsultacji społecznych, dotarło ono 21, 22 września, a określił pan termin konsultacji na 28 września. Panie ministrze, co za konsultacje? Kogo i z kim? Zresztą chciałbym na ten temat z panem porozmawiać, ponieważ próbowałem skonsultować się z panem w tej sprawie, ale to już kwestia kultury pana współpracowników. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Nie komentujmy już tego, bo wejdziemy w inny obszar niż Prawo lotnicze, choć w pewnym sensie o kulturze mówi się też w przestworzach.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Mój wniosek konsumuje też propozycję pana przewodniczącego Tchórzewskiego z poprzedniego posiedzenia Komisji, ponieważ posłowie, którzy pracowali w podkomisji w poprzedniej kadencji – sprawdziłem to – i zajmowali się Prawem lotniczym, są w podkomisji stałej, więc będą wspierać pana przewodniczącego. Myślę, że nie ma tu sprzeczności, a poza tym, także dla dobra sprawy, może pozwoli nam to mieć tę pewność, że projekt będzie realizowany zgodnie z literą prawa. Tym bardziej że – to jest jak gdyby moja sugestia i tu się zgadzam z jednym z wniosków, które padły – według mnie porty regionalne, które od jakiegoś czasu mają swoją reprezentację i pewne jednolite podejście do wielu rozstrzygnięć, które są zawarte w Prawie lotniczym, należy zapraszać na posiedzenia podkomisji czy też Komisji, ponieważ zbyt dużo jest niejasności i dobrze by było, żebyśmy to wyczyścili, bo w końcu każdemu z nas zależy na tym, aby porty regionalne funkcjonowały prawidłowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Panie przewodniczący, jak patrzę na pana posła Bodio, to myślę, że szef Związku Regionalnych Portów Lotniczych, który reprezentuje wszystkie porty lotnicze – pański kolega w tej chwili – będzie chyba dobrym przedstawicielem na kolejnych posiedzeniach, bo zdaje się, że panowie obaj z Katowic jesteście.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Głos z sali: To kumoterstwo.)</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">O nepotyzmie może innym razem. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Jeszcze jedna rzecz, bardzo istotna. Otóż chciałbym pana ministra zapytać, skąd się wzięła pewna sugestia, bo termin wyznaczony przez panią marszałek na 12 października do tego typu ustawy naprawdę jest nie do dotrzymania i trzeba byłoby od razu zwrócić się o jego przedłużenie. Skąd taka nadzwyczajna pilność, żeby w ciągu dwóch tygodni sprawa musiała być załatwiona? To jest naprawdę poważna ustawa i poważny zakres działania, więc jeśli chodzi o prace podkomisji – zwracam się do pana przewodniczącego Bodio – to myślę, że 12 października to zbyt krótki termin i należałoby od razu prosić pana przewodniczącego o wydłużenie tego terminu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">To jest kłopotliwe pytanie. Powiem tak: ja się dopiero parę godzin temu dowiedziałem, że dzisiaj odbędzie się to posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Tu nie ma innych osób na sali, wszyscy dowiedzieli się parę godzin temu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Proszę pozwolić mi odpowiedzieć, ja wysłuchuję pańskich…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Ale czy jest ciśnienie w resorcie?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Ja nie czuję takiego, nie, nie ma. To znaczy ja też nie rozumiem tego 12 października – jest nas więcej, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">W każdym razie my chcemy zrobić tę ustawę jak najlepiej i jeżeli będzie trzeba, to wystąpimy o przedłużenie terminu. W każdym razie na pewno dotrzemy do pana posła, o ile oczywiście Komisja zaakceptuje mój wniosek.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Nie ma innych zgłoszeń, na tym zakończyliśmy pierwsze czytanie – nie ma zgłoszeń, nie ma dyskusji, głosy zostały wyczerpane. Informuję wszystkich, że zostało zakończone pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">W trakcie pierwszego czytania został zgłoszony wniosek o przekazanie projektu do podkomisji stałej. Nie został zgłoszony inny wniosek, np. o wysłuchanie publiczne – tak mam w procedurze – albo o odrzucenie czy zbadanie projektu w odniesieniu do ustawy antylobbingowej. Czy jest sprzeciw wobec przekazania projektu ustawy do podkomisji stałej do spraw lotnictwa pod przewodnictwem pana posła Bodio?</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Nie ma sprzeciwu, zatem Komisja podjęła decyzję o podjęciu dalszych prac nad projektem przez podkomisję stałą do spraw lotnictwa.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Na tym kończymy dzisiejsze posiedzenie, dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>