text_structure.xml
33.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSkowrońska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie, po pierwsze, wniosku Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na rok 2014. Punkt drugi – rozpatrzenie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi... Państwa posłów poproszę o uciszenie rozmów. Punkt drugi – rozpatrzenie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Rynku Rolnego na rok 2014. Punkt trzeci – rozpatrzenie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych na rok 2014. Punkt czwarty – rozpatrzenie wniosku Ministra Obrony Narodowej w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na rok 2014. W punkcie piątym mamy rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2015 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSkowrońska">W imieniu pań i panów posłów chciałabym przywitać uczestniczących w naszym posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz innych urzędów i instytucji państwowych. Witam panią Hannę Majszczyk podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Marka Buciora podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, pana Kazimierza Plockego sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, panią Beatę Oczkowicz podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, pana Lucjana Zwolaka zastępcę prezesa Agencji Rynku Rolnego, panią Ilonę Kowalską pełniącą obowiązki prezesa Agencji Mienia Wojskowego, a także pana Pawła Jaroszka członka zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Witam również osoby państwu towarzyszące, a także uczestniczących w naszym posiedzeniu przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, bo widzę, że i tacy goście są.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSkowrońska">Informuję, że początkowo planowane były dwa punkty porządku dotyczące rozpatrzenia uchwał Senatu w sprawie ustawy o obligacjach oraz ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw. Do chwili obecnej Senat nie przygotował poprawek i nie przekazał uchwały do Sejmu. Planowane punkty porządku dziennego stały się bezprzedmiotowe. Terminy wejścia w życie tych ustaw to 1 lipca 2015 r. w wypadku ustawy o obligacjach oraz 1 kwietnia 2015 r. w wypadku ustawy o Służbie Celnej, gdzie termin wejścia w życie został sztywno zakreślony. Prezydium Komisji w doręczonym państwu planie pracy na rok 2015 ujęło rozpatrzenie uchwał Senatu w tych sprawach na pierwszym posiedzeniu w roku 2015. Czy są państwa uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia uwag do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSkowrońska">Zatem przechodzimy do rozpatrzenia wniosku Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w planie finansowym FUS na rok 2014. Uprzejmie proszę, to chyba pan minister Marek Bucior. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekBucior">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, wniosek Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w planie finansowym FUS na rok 2014 dotyczy przesunięcia środków w wysokości 199.000 tys. zł pomiędzy pozycjami planu, które obejmują emerytury i renty a pozostałymi świadczeniami. Należy wskazać, że zmniejszeniu o 199.000 tys. zł od zaplanowanych ulegną wydatki na emerytury i renty, zwiększone zaś o tę kwotę zostaną wydatki na pozostałe świadczenia, wynikające głównie ze wzrostu wydatków na zasiłki macierzyńskie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarekBucior">Propozycja uzyskała pozytywną opinię Ministra Finansów. Należy wskazać, że proponowana zmiana planu finansowego FUS nie powoduje zwiększenia kwoty kosztów ogółem oraz nie zmienia wielkości i przeznaczenia dotacji budżetowej. Dziękuję bardzo i proszę o pozytywne zaopiniowanie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zwyczajowo proponuję, abyśmy wszystkie punkty dotyczące rozpatrzenia wniosków procedowali w sposób następujący – pytania państwa posłów, udzielenie odpowiedzi na zadane pytania przez wnioskodawców lub przez ministra finansów, jeżeli będzie taka potrzeba i rozstrzygnięcie poprzez przyjęcie lub odrzucenie wniosków. Czy są pytania państwa posłów? Bardzo proszę, pani poseł Elżbieta Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaRafalska">Panie ministrze, 199.000 tys. zł jest przeznaczonych na trzy zadania. Czy może pan rozbić te kwoty? Jaki jest wzrost wydatków na zasiłki macierzyńskie? Chodzi tu o wykorzystanie urlopu rodzicielskiego. Ile osób jest uprawnionych? Jaki to jest wzrost?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ElżbietaRafalska">Jednak są też środki przeznaczone na wzrost wydatków na odsetki za opóźnienie wypłat zawieszonych emerytur. To jest realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Skutki finansowe z całości ustawy były chyba na ponad 1.000.000 tys. zł. Proszę powiedzieć, jaki jest czas wydawania decyzji. Czy te odsetki to są ustawowe odsetki? Jak szybko emeryci... W jakim czasie wydawane są te decyzje co do wypłaty? Ile już wypłaciliście tych środków? Ile jest tych środków na jednorazowe wypłaty środków z otwartych funduszy emerytalnych na subkonto, żeby kwotę 199.000 tys. zł podzielić?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ElżbietaRafalska">Z tego, co zrozumiałam z opisu, te środki z emerytur i rent są w wyniku jakby oszczędności na waloryzacji. O ile mniej jak gdyby kosztowała od zakładanej w planie waloryzacja w 2014 r.? Bo ta inflacja była bardzo niska.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Innych zgłoszeń do dyskusji nie widzę. Bardzo proszę, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi. Pan minister Marek Bucior.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekBucior">Dziękuję bardzo. Na pytania szczegółowe odpowie pan prezes Paweł Jaroszek, który wszystkie kwestie ma doskonale rozpisane. Pan wiceprezes ZUS jest odpowiedzialny za kwestie finansowe i jemu przekazałbym głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PawełJaroszek">Bardzo dziękuję. Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o pytania zadane przez panią poseł, to ten wzrost wydatków na zasiłki macierzyńskie wyniósł 383.000 tys. zł. Jeżeli chodzi o liczbę dni, które zostały wykorzystane, to wynosi ona około 39.740 tys. dni.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PawełJaroszek">Natomiast jeżeli chodzi o wypłatę odsetek od zawieszonych emerytur, to jest to kwota 156.425 tys. zł, samych emerytur – 608.973 tys. zł. To przesunięcie głównie wynika z tego, że na etapie konstruowania planu finansowego FUS na rok 2014 zakładaliśmy, że sama realizacja tej ustawy zacznie się jeszcze w końcówce roku 2013. Ze względu na to, że część przeszła, tak to się w tej chwili kształtuje. Jeżeli chodzi o jednorazowe wypłaty z subkonta, to do tej chwili mamy 163.204.475 zł i 41 groszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Elżbieta Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaRafalska">Chcę tylko dopytać, czy dobrze zrozumiałam. Ten wyrok Trybunału Kontytucyjnego i 156.000 tys. zł. Czy to jest z tego zwiększenia, które w tej chwili robimy, czy to jest łączna kwota?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełJaroszek">To jest łączna kwota odsetek w tym roku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem, że na wszystkie pytania pani poseł Rafalskiej w sprawie tego wniosku zostały udzielone odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałam zaproponować przyjęcie opinii Komisji do Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w planie finansowym FUS, uchwaloną na posiedzeniu w dniu 18 grudnia br. „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2014 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2014 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na rok 2014.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przedstawione we wniosku”. Czy jest sprzeciw państwa posłów wobec przyjęcia tej opinii? Nie słyszę. W związku z tym stwierdzam, że opinię przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do rozpatrzenia wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym ARR na rok 2014. Uprzejmie proszę pana ministra Kazimierza Plockego o przedstawienie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, otóż jeśli chodzi o zmiany w planie finansowym ARR na 2014 r., przychody ogółem w części A poz. 2 zwiększają się kwotę 319 tys. zł, z tego dotacje z budżetu zwiększają się o 190 tys. zł i pozostałe przychody o kwotę 129 tys. zł. Natomiast w poz. 3 koszty ogółem zwiększają się o kwotę 319 tys. zł, z tego koszty funkcjonowania – 118 tys. zł, koszty realizacji zadań – 190 tys. zł, pozostałe koszty zwiększamy o 11 tys. zł. Oczywiście, to nie ma żadnego wpływu na wynik finansowy brutto. Nie ulega on zmianie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KazimierzPlocke">Natomiast dochody w części B poz. 2 zwiększają się o kwotę 831 tys. zł, z tego dotacje z budżetu o 190 tys. zł i pozostałe dochody o kwotę 641 tys. zł. W poz. 3 wydatki zwiększają się o kwotę 831 tys. zł, z tego wydatki na funkcjonowanie – 385 tys. zł, wydatki na realizację zadań – 190 tys. zł, wpłata do budżetu państwa z tytułu nadwyżki środków finansowych – kwota 350 tys. zł, pozostałe wydatki zmniejszają się o 94 tys. zł. Te zmiany w części B również nie mają żadnego wpływu na wynik finansowy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#KazimierzPlocke">Informuję Wysoką Komisję, że te zmiany uzyskały akceptację Ministra Finansów. Zatem wnoszę do Wysokiej Komisji o przyjęcie proponowanych zmian. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSkowrońska">Otwieram debatę. Czy są pytania państwa posłów do przedstawionego wniosku? Nie słyszę. Zatem chciałabym zaproponować przyjęcie opinii Komisji do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym ARR, uchwaloną na posiedzeniu w dniu 18 grudnia br., o następującej treści. „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2014 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2014 r. dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Rynku Rolnego na 2014 rok.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Agencji Rynku Rolnego przedstawione we wniosku”. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej opinii? Nie słyszę. Zatem stwierdzam, że opinię przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KrystynaSkowrońska">Kolejny wniosek, również Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, to wniosek w sprawie zmian w planie finansowym COBORU na rok 2014. Poproszę pana ministra Kazimierza Plockego o jego przedstawienie. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, otóż zmiany zaproponowane w planie finansowym COBORU na 2014 r. w części A dotyczą przychodów zwiększonych o kwotę 1021 tys. zł. Są to środki, które centralny ośrodek uzyskał: po pierwsze, z wyższych niż planowano pierwotnie plonów z produkcji roślinnej ze zbiorów w 2014 r., po drugie, z usług badawczo-doświadczalnych i po trzecie, ze wzrostu liczby świadczonych usług w zakresie usług transportowych i rolniczych oraz usług najmu. Wzrost kosztów o kwotę 973 tys. zł wynika przede wszystkim: po pierwsze, z większego zużycia materiałów z zapasów magazynowych, po drugie, ze wzrostu kosztów usług, napraw i remontów oraz po trzecie, z ujęcia kosztów odliczonego w pełni podatku VAT od zakupów służących zarówno działalności ustawowej, jak i pozostałej. W efekcie zmian wynik finansowy brutto zwiększa się do wysokości 3313 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KazimierzPlocke">Natomiast dochody w części B planu finansowego zwiększają się o kwotę 2434 tys. zł z tytułu prowadzonej działalności badawczo-doświadczalnej oraz produkcji roślinnej. Wydatki ogółem zwiększają się o kwotę 2434 tys. zł. Związane są one z ponoszeniem przez ośrodek wyższych wydatków na działalność ustawową oraz pozostałą.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#KazimierzPlocke">Przedstawione zmiany w planie finansowym nie spowodują pogorszenia wyniku finansowego oraz wzrostu zobowiązań centralnego ośrodka w Słupi Wielkiej. Projekt zmian uzyskał także pozytywną rekomendację Ministra Finansów. Zatem wnoszę do Wysokiej Komisji o przyjęcie proponowanych zmian. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaSkowrońska">Otwieram dyskusję. Czy są pytania i uwagi państwa posłów do złożonego wniosku? Nie słyszę. Zatem chciałabym zaproponować przyjęcie opinii Komisji do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym COBORU, uchwaloną w dniu 18 grudnia br. „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2014 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2014 r. dotyczący zmian w planie finansowym Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych na 2014 rok.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych na 2014 rok przedstawione we wniosku”. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej opinii? Nie słyszę. Zatem stwierdzam, że opinia została przyjęta jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do rozpatrzenia wniosku Ministra Obrony Narodowej, dotyczącego zmiany w planie finansowym AMW na rok 2014. Bardzo proszę, w tym przypadku przedstawicielem resortu jest pani minister Beata Oczkowicz. Pani minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BeataOczkowicz">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, Minister Obrony Narodowej złożył do Komisji wniosek o zaopiniowanie zmian w planie finansowym AMW na 2014 r. Po wyrażeniu opinii przez Ministra Finansów pismem z dnia 17 grudnia br. plan został odpowiednio zmieniony. W załączeniu do wniosku przedkładam obecnie plan agencji na 2014 r. po zmianach.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#BeataOczkowicz">Plan finansowy agencji ulegnie zmianie w taki sposób, że wzrosną wydatki o kwotę 69.500 tys. zł, czemu będzie odpowiadał również spadek środków pieniężnych o taką samą kwotę. Na skutek zmiany planu łączne planowane wydatki przekroczą planowane dochody o kwotę 59.900 tys. zł. Na wzrost tych wydatków składają się następujące pozycje – spłata nadwyżki środków finansowych za lata 2012–2013 w łącznej kwocie...</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaSkowrońska">Państwo posłowie, proszę jeszcze o chwilę. Mamy jeszcze tylko plan pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BeataOczkowicz">Spłata nadwyżki środków finansowych za lata 2012–2013 w łącznej kwocie 65.500 tys. zł oraz zapłata bieżącego podatku VAT w kwocie 4000 tys. zł. Bardzo proszę Wysoką Komisję o przyjęcie zmian do planu finansowego agencji na 2014 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Otwieram debatę. Czy są pytania i uwagi państwa posłów? Nie słyszę. Zatem chciałabym zaproponować przyjęcie opinii Komisji do Ministra Obrony Narodowej w sprawie zmian w planie finansowym AMW, uchwalonej na posiedzeniu w dniu 18 grudnia br. „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2014 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 grudnia” – dzisiaj wpłynął ten wniosek – „dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na rok 2014.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na rok 2014 przedstawione we wniosku”. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia takiej opinii? Nie słyszę. Stwierdzam, że opinię przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym podziękować pani minister w tej części, bo jest to pewnie ostatni wniosek. Nie wiemy, jak jeszcze będzie z wnioskami. Mamy jeszcze jutro posiedzenie. Nie, jutro mamy posiedzenie plenarne Sejmu. Zanim przejdziemy do przyjęcia planu pracy, chciałabym zrobić to, co czyniłam na posiedzeniu Komisji i na sali plenarnej. Chcę na ręce pani minister złożyć podziękowania za wspólną pracę nad budżetem, nad rozpatrywaniem tych wniosków, które wpłynęły dzisiaj i wpływały w ostatnich dniach. Wiem, że to ważne, żeby zdążyć przed końcem roku, ale na pewno to wymagało dużego zaangażowania w przygotowanie opinii do wniosków. Pani minister i pani współpracownikom chciałabym bardzo serdecznie w imieniu prezydium Komisji i państwa posłów serdecznie podziękować. Pewnie nie wszystkie wyjaśnienia nas satysfakcjonowały. Pewnie byśmy chcieli mieć lepszy budżet i więcej pieniędzy, żeby można było je wydawać. Niestety, ale taka natura, że mniej pieniędzy wpływało z podatków. Za tę pracę wspólną chciałabym bardzo serdecznie podziękować jeszcze zanim będziemy kolejny punkt – plan pracy – przyjmować. Pani minister Hanna Majszczyk. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, chciałam serdecznie podziękować...</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BożenaSzydłowska">Proszę państwa, proszę o ciszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję Komisji za współpracę i za wszystkie te godziny, które razem tutaj spędziliśmy. Mam nadzieję, że nasze wyjaśnienia były pomocne i w miarę rozwiązywały czy też wyjaśniały wątpliwości, które były zgłaszane. Jeżeli nie, to będziemy robić wszystko, żeby tak na przyszłość było. Ze swojej strony i w imieniu moich kolegów chciałam złożyć państwu najlepsze życzenia na święta i na nowy rok. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSkowrońska">Od nas też życzenia są najlepsze. Dobrych, spokojnych świąt i do zobaczenia w nowym roku. Tak, pani minister. Bardzo serdecznie dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KrystynaSkowrońska">Pozostaje nam ostatni punkt, który jest wewnętrznym rozstrzygnięciem Komisji. Chciałabym poinformować, że sekretariat Komisji przesłał państwu projekt planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2015 r. Po pierwsze, chcę poinformować, że poza punktami wprowadzonymi do porządku zawsze zgodnie...</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BożenaSzydłowska">Przepraszam bardzo. Czy my się słyszymy, czy się nie słyszymy? Mówi pani przewodnicząca. Tu jest taki gwar na sali, że nikt nic nie słyszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł, już dotrwamy bez tego. Zawsze wszystkie ustawy, które na bieżąco wpływają do Komisji z uwagi na swój tryb, prezydium Komisji wprowadza pod obrady. Chciałabym poinformować, że przedstawiony państwu plan pracy został uzgodniony na posiedzeniu prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#KrystynaSkowrońska">O dwóch sprawach chciałabym powiedzieć i je objaśnić. Jako punkt pierwszy w planie pracy na miesiąc styczeń mamy rozpatrzenie wniosku, który skierowany został do marszałka przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość w sprawie uszczuplenia wpływów do budżetu państwa. To wniosek kierowany do Prezesa Rady Ministrów. Przypomnę, że to jest sprawa tzw. rajów podatkowych. Wyjaśnienie. W ramach ustaleń dotyczących planu pracy na pierwszym posiedzeniu w nowym roku planowany jest również punkt dotyczący posiedzenia plenarnego. Zatem po rozpatrzeniu poprawek do budżetu, jeżeli nie wejdzie ten punkt na posiedzenie plenarne, będzie rozstrzygany w Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#KrystynaSkowrońska">Ponadto chciałabym zwrócić państwa uwagę na to, że m.in. wprowadzamy sprawę związaną z tzw. kredytami czy pożyczkami nieoprocentowanymi i tym, w jaki sposób nadzoruje je Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To punkt czwarty. Wszystkie zgłoszone przez państwa posłów do prezydium uwagi zostały uwzględnione w tym planie pracy. Czy są państwa uwagi do planu pracy? Pan poseł Jerzy Szmit.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JerzySzmit">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, mam nie tyle uwagi, co propozycje. Mam przynajmniej jedną, jeżeli można. Chciałem zaproponować następujący temat – informacja Ministra Finansów w sprawie luki podatkowej, ze szczególnym uwzględnieniem wyłudzania VAT przez zorganizowane grupy przestępcze w latach 2010–2014. O tej sytuacji coraz więcej wiemy. Coraz więcej spraw wychodzi na jaw. Powiem, że dwa dni temu w Olsztynie odbyła się rozprawa przeciwko takiej grupie, która została oskarżona o wyłudzenie 50.000 tys. zł. To już są poważne kwoty. Ku zdziwieniu wielu, również i mojemu, wyroki zapadły w zawieszeniu. W każdym razie wydaje mi się, że taka informacja nam się należy. Dlaczego od Ministra Finansów? Dlatego że wykrywają to służby podległe Ministrowi Finansów. To naturalne, że są to urzędy kontroli skarbowej. Myślę, że ta informacja by się nam po prostu należała.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JerzySzmit">Druga sprawa to jest mianowicie informacja o nienadzorowanym rynku kredytowym. Dzisiaj cały rynek, zarówno bankowy, jak i spółdzielczy kas, jest nadzorowany przez Komisję Nadzoru Finansowego, ale jest ogromny rynek pożyczkowy, który nie jest nadzorowany w ogóle przez żaden urząd publiczny. Myślę, że informacja o zasięgu i rozmiarach tego rynku też powinna być nam przekazana. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Gabriela Masłowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#GabrielaMasłowska">Jeżeli można, chciałam zaproponować Komisji jeszcze jeden problem do omówienia. To byłaby informacja na temat przestrzegania praw kredytobiorców spłacających tzw. kredyty starego portfela oraz zaangażowania środków budżetowych w spłatę odsetek z tym związanych, liczonych niezgodnie z prawem. Środki publiczne są zaangażowane w tzw. pomoc, która to pomoc de facto nie mieści się w granicach obowiązującego prawa. Sposób naliczania tych odsetek jest bezprawny. Jest to sprawa bardzo poważna. Dotyczy kilkudziesięciu tysięcy kredytobiorców, którzy spłacając kredyty zaciągnięte do roku 1992 przez spółdzielnie na budowę ich lokali – często małych lokali – mają jeszcze do spłacenia kilkaset tysięcy złotych, spłacając przez 20 lat kredyty. To ma związek z interpretacją przepisów prawa niezgodną z tymi przepisami, na co są dowody różnych instytucji, sądów itd. Chciałabym, żeby do tego problemu wrócić, ponieważ tutaj mamy do czynienia z trwonieniem środków publicznych. Z budżetu państwa przeznaczamy środki – tak bardzo potrzebne w budżecie państwa – na podtrzymanie lichwiarskich zysków banków, niczym nieuzasadnionych. Z drugiej strony dzieje się przy tej okazji wielka niesprawiedliwość społeczna. Ponieważ w tę sprawę są zaangażowane Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, chciałabym, żeby Komisja poświeciła nieco czasu – jedno spotkanie czy niekoniecznie całe spotkanie – na zapoznanie się z tą problematyką. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KrystynaSkowrońska">Aha, pan poseł Jerzy Żyżyński, bo nie widziałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JerzyŻyżyński">Tak, też chciałem ten temat poruszyć. Właściwie pani przewodnicząca wspomniała, że to ma być przedmiotem rozważań Komisji. Chodziło o kwestie tzw. prowizji, czyli rzekomo bezodsetkowych pożyczek. Mam tutaj taką ulotkę, którą dostarczył mi jeden z obywateli. Nawet nie 0,1%, tylko 0,01% od 1 tys. zł. A prowizja 6%. Jakieś dziwne instytucje to pożyczają, ale okazuje się, że także banki pożyczają według dosyć dziwnych metod. Pytanie jest takie. Jakie tutaj się podejmuje działania w stosunku do tego typu instrumentów finansowych, których charakter prawny jest chyba dosyć niepewny? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JerzyŻyżyński">Dokończę tę myśl, bo jeszcze jest drugi problem, mianowicie problem złych kredytów, kiedy się od ludzi poprzez windykację... Właściwie więcej banki zarabiają na karnych odsetkach niż na normalnym udzielaniu kredytów. Jest taka opinia. Firmy windykacyjne powiązane de facto z bankami ściągają w rezultacie znacznie wyższe oprocentowanie od tych, którzy popadają w kłopoty albo przejmują majątki bez zabezpieczenia itd. No, to jest poważny problem. W końcu trzeba się chyba tym zająć – uporządkowaniem tzw. stosunków kredytowych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym państwu posłom powiedzieć, bo rozumiem, że to jest głos w dyskusji, że żaden wniosek do prezydium nie wpłynął, a posiedzenie prezydium zakończyliśmy pięć minut przed posiedzeniem Komisji. Postawione przez państwa wnioski są z gatunku – powiedziałabym – dotyczą tematyki i zakresu działania podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych. Mam wielką prośbę. Nie było nigdy tak, aby prezydium, jeżeli będą sugestie przewodniczących czy całych podkomisji stałych Komisji, żeby spotkać się z panem przewodniczącym Janczykiem... Zarówno pan profesor Żyżyński, jak i pani poseł Gabriela Masłowska, jak i pan poseł Jerzy Szmit są członkami tej podkomisji. Państwo doskonale wiedzą, że wszystkie ważne tematy, którymi warto się zająć, sami pokazujemy. Zaproponowałam takie m.in. zagadnienia do oceny, które nie były jeszcze nigdy przedmiotem rozstrzygnięć w Komisji bądź mają one charakter wymiaru ponad tematykę podkomisji. Po to powołaliśmy podkomisje stałe. Zdaję sobie sprawę, że w podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych różnych spraw jest dużo, ale namawiam państwa posłów, żeby spróbować, jeśli się zgodzimy. Chyba że wpłyną wnioski, to je rozstrzygniemy. Będę chciała zaproponować, aby w pierwszym trybie skierować uwagi i te tematy do podkomisji. Chciałabym zaproponować, aby podkomisja stała się tym tematem zajęła. Komisji przysługuje również takie uprawnienie, żeby mogła określić plan pracy dla podkomisji i skierować wnioski dotyczące pracy w podkomisji, uznając w pierwszym trybie, że to jest zagadnienie dla podkomisji, a później, po rozpatrzeniu, sprawa do rozpatrzenia przez Komisję. Taki tryb chciałabym państwu zaproponować, bo w gronie specjalistów, których zaprosimy, zdecydowanie swobodniejsza jest ta dyskusja niż na posiedzeniu Komisji. Proponuję, abyśmy w takiej formule o tych zagadnieniach rozmawiali. Bardzo proszę, pani poseł Barbara Bubula.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BarbaraBubula">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, nie zgłaszam wniosku dotyczącego rozwinięcia tematów, które zostały zaproponowane. Chciałabym tylko zaproponować, żeby w punkcie czwartym, dotyczącym informacji na temat przestrzegania praw konsumentów korzystających z tzw. kredytów bezprocentowych, do tych, którzy przedstawiają materiały – oprócz prezesa UOKiK – dopisać przewodniczącego KNF. Dzisiejsze doświadczenia wskazują, że pan przewodniczący wykazuje bardzo duże zaangażowanie emocjonalne i merytoryczne związane z ochroną praw konsumentów, którzy są w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych. Chciałabym móc się przekonać, czy równie duże zaangażowanie i emocjonalne podejście pan przewodniczący prezentuje w stosunku do instytucji bankowych. Dlatego poproszę o to, aby dopisać do tych, którzy przedstawiają sytuację praw konsumentów w sprawie kredytów, również pana przewodniczącego Jakubiaka. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł, muszę wyjaśnić pani, że punkt czwarty sama zaproponowałam. Myślę, że warto wrócić do dyskusji, która odbyła się na dzisiejszym posiedzeniu Komisji i pamiętać, że KNF w zakresie spraw, które nie dotyczą rynku nadzorowanego, ściśle określonego przepisami ustawy... Nie może o tym rynku się wypowiadać, bo nie ma na ten temat może informacji. A zatem...</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BarbaraBubula">To dotyczy również banków.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KrystynaSkowrońska">Na temat banków, bo je nadzoruje, to ma. A SKOK? Nadzoruje, bo ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#BarbaraBubula">Tak, ale to dotyczy też banków.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KrystynaSkowrońska">Będziemy rozstrzygać. Uznaję, że głównym, wiodącym tematem jest kredyt bezprocentowy. Chodziło mi o rynek nienadzorowany. Pewnie doprosimy przewodniczącego KNF do tego tematu. Przyjmuję, że na to spotkanie również zaprosimy przedstawicieli KNF. Postawiłam ten temat jako pierwszy, który wywołał ewentualnie dyskusję, nie do podkomisji.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym zaproponować, jeśli państwo posłowie pozwolą – tak jak sformułował wniosek na piśmie pan poseł Jerzy Szmit, pani poseł Gabriela Masłowska, a także pan poseł Żyżyński – aby omówienie tych spraw było przedmiotem posiedzenia podkomisji. Jeżeli podkomisja uzna to za słuszne, przedstawi prezydium Komisji, abyśmy o tym mogli rozmawiać. Bardzo namawiam państwa, jeżeli umówimy się na taką formułę, żeby w ten sposób zrobić. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to stwierdzę, że jest zgoda po stronie państwa posłów wnioskodawców. Wniosek pana posła Szmita skieruję do sekretariatu. Pozostałe wnioski, jeżeli państwo je doprecyzują lub słownie zgłoszą do sekretariatu, tak rozstrzygniemy.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#KrystynaSkowrońska">Zatem przedstawiam do zaopiniowania propozycję dotyczącą zaproszenia na posiedzenie – poza prezesem UOKiK – przewodniczącego KNF, aby przedstawił materiały w punkcie czwartym. Czy jest sprzeciw państwa posłów, abyśmy plan pracy w tej wersji przyjęli? Nie słyszę. Stwierdzam zatem, że plan pracy z tą poprawką, którą zgłosiła pani poseł Bubula, przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#KrystynaSkowrońska">Koleżankom i kolegom posłom bardzo serdecznie dziękuję, z najlepszymi życzeniami. Jeszcze jutro będziemy sobie składać życzenia. Wszystkiego dobrego na święta, na nowy rok, abyśmy mogli z dużą siłą i energią wrócić do pracy po 1 stycznia 2015 r. Te życzenia przekazałam również pracownikom Komisji i legislatorom w imieniu państwa posłów. Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>