text_structure.xml
14.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#DariuszRosati">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#DariuszRosati">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#DariuszRosati">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje opinię Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2014 (druk nr 1779).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#DariuszRosati">Czy są uwagi odnośnie do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#DariuszRosati">Nie słyszę uwag, stwierdzam jego przyjęcie. Niezwłocznie przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#DariuszRosati">W posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele naczelnych organów administracji państwowej. Chciałem powitać przedstawicieli rządu oraz osoby im towarzyszące – panią minister Hannę Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana ministra Pawła Orłowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Obecny jest również pan Bogdan Muzyczuk wiceprzewodniczący Krajowej Rady Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Witam wszystkich gości.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#DariuszRosati">Przypominam, że rozpatrujemy opinie komisji sejmowych dotyczące części budżetowych wchodzących w zakres właściwości prac poszczególnych komisji. Będziemy rozpatrywali opinię Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, według wcześniej ustalonego trybu. Najpierw głos zabierze poseł referent – przedstawiciel komisji branżowej a następnie, jako koreferent, zabierze głos przedstawiciel naszej Komisji. Później przystąpimy do pytań i wypowiedzi dotyczących części budżetowych objętych zakresem opinii komisji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#DariuszRosati">Czy jest zgoda na taki tryb procedowania? Jeśli tak, to znaczy, że będziemy procedowali i mogę przystąpić do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#DariuszRosati">Przystąpimy do przedstawienia referatów. Drobny problem polega na tym, że nieobecny jest poseł referent – pan poseł Makowski, który miał referować w imieniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Zmienimy kolejność wypowiedzi. Obecny jest pan poseł Andrzej Szlachta. Poproszę go o przedstawienie koreferatu, który w rzeczywistości stanie się teraz referatem.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#DariuszRosati">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejSzlachta">Spróbuję podołać temu zadaniu. Szanowna Komisjo, szanowni państwo, część 34 – Rozwój regionalny. Zaplanowano w niej budżet w wysokości 13.045.000 tys. zł, co stanowi 106,2% kwoty zapisanej w znowelizowanej w ustawie budżetowej na rok 2013 oraz 86,6% budżetu po zmianach. Wydatki na programy finansowane z udziałem środków Unii Europejskiej zaplanowano na kwotę 13.007.500 tys. zł. Największe wydatki w części 34 przeznaczono na realizację funkcji 17 – Kształtowanie rozwoju regionalnego. Jest to kwota 12.843.300 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejSzlachta">Nie powiedziałem o dochodach. W tej części, podobnie jak w latach ubiegłych, zakłada się je z wpływów z tytułu opłat czynszowych za wynajem pomieszczeń. Przewidziana w tym zakresie jest kwota w wysokości 430 tys. zł, co stanowi 103,6% planu na rok 2013.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejSzlachta">Opowiem w skrócie o strukturze wydatków. Najwięcej przeznacza się na dział 150 – Przetwórstwo przemysłowe… przepraszam – Rozliczenia różne, które obejmują finansowanie polityki regionalnej, czyli regionalne programy operacyjne, w których Minister Rozwoju Regionalnego pełni rolę instytucji koordynującej. Następna pozycja to przetwórstwo przemysłowe – kwota 1.286.000 tys. zł. Administracja publiczna kosztowała będzie 574.000 tys. zł. W rozbiciu na programy operacyjne największą pozycję stanowią programy narodowych ram odniesienia na lata 2007–2013 na kwotę 12.865.000 tys. zł – w szczególności na regionalne programy operacyjne 7.699.000 tys. zł, Program Operacyjny Kapitał Ludzki – 3.628.000 tys. zł oraz Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej – 1.243.000 tys. zł. To były największe pozycje. Druga grupa to programy EFTA. Na tę grupę w budżecie przeznaczono 142.400 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejSzlachta">Opowiem jeszcze krótko o jednym fakcie. Na funkcjonowanie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego zaplanowano wydatki w roku 2014 w wysokości 34.400 tys. zł. W roku 2013 kwota finansowania była podobna – 36.200 tys. zł. Opinia Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej była pozytywna.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejSzlachta">W imieniu Komisji Finansów Publicznych również rekomenduję pozytywną opinię dla tej części budżetu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejSzlachta">Część 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego z wyłączeniem subwencji oświatowej, która była omawiana w dniu wczorajszym. Dochody – na rok 2014 wpłaty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa skalkulowano na poziomie 2.506.000 tys. zł, co oznacza, że będą wyższe od kwoty ustalonej na rok 2013 o 122.700 tys. zł, czyli o ponad 5%. Jeśli chodzi o wydatki, to w projekcie budżetu państwa na rok 2014 zaplanowano kwotę 51.206.400 tys. zł, co stanowi o 53.200 tys. zł mniej, niż w znowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2013. Można zauważyć, że te kwoty są podobne. Warto dodać, że subwencja ogólna dla jednostek samorządu terytorialnego po stronie dochodów i wydatków jest ustalana zgodnie z regulacjami określonymi w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejSzlachta">Z tego powodu rekomenduję Komisji Finansów Publicznych opinię pozytywną dla tej części budżetu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AndrzejSzlachta">Kolejne pozycje to rezerwy objęte tą częścią. Są one praktycznie takie same, jak kontynuowane w latach ubiegłych. Rezerwa nr 4 to przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych – kwota 1.200.000 tys. zł. Rezerwa nr 8 to współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków Unii Europejskiej – również kontynuowana. Rezerwa nr 18 – Program dla Odry 2006. W jej ramach zaplanowano 56.396 tys. zł. Rezerwa płacowa na zmiany organizacyjne i nowe zadania – kwota 17.383 tys. zł. Rezerwa nr 23 to środki na realizację kontynuowanego programu oświęcimskiego – strategicznego programu rządowego. To już czwarty etap – lata 2012–2015 – i przeznacza się na ten cel 12.360 tys. zł. Rezerwa nr 42 jest przewidziana dla Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Dobrze, że została ustanowiona. Kolegia mają kłopoty z bilansowaniem swoich budżetów. Rezerwa została ustalona na poziomie 2500 tys. zł. Rezerwa nr 45 jest przewidziana na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego na kwotę 335.000 tys. zł. Rezerwa nr 51 – zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego w 2013 roku w wysokości 68.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AndrzejSzlachta">Jeśli chodzi o te rezerwy, nie było kontrowersji, proszę państwa. Opinia Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej była pozytywna. Z tego powodu Komisji Finansów Publicznych również rekomenduję taką opinię.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzę do omówienia części budżetowej 85 – Budżety wojewodów, dział 900 – Gospodarka komunalna. Wydatki zostały zaplanowane na poziomie 140.836 tys. zł. Dynamika wzrostu w stosunku do roku 2013 wynosi 107,8%. Porównując tę dynamikę dla poszczególnych województw waha się ona od 3,8% do 16,5%. Najniższa jest w województwie lubuskim a najwyższa w wielkopolskim. Jeśli chodzi o poszczególne wydatki, są to gospodarka odpadami, ochrona powietrza, klimatu, zmniejszenie hałasu oraz wibracji, inspekcja ochrony środowiska. Nie będę omawiał tematu szczegółowo. Zatrzymam się jeszcze przy sprawach zatrudnienia i wynagrodzeniach. Jeśli chodzi o projekt ustawy na rok 2014, na wynagrodzenia w wojewódzkich inspektoratach ochrony środowiska zaplanowano kwotę 93.304 tys. zł. Dla osób nieobjętych nośnikowymi systemami wynagrodzeń przeznaczono kwotę 8221 tys. zł. W ramach tego wynagrodzenia osobowe stanowią 7577 tys. zł. Dla członków korpusu służby cywilnej przeznacza się kwotę 85.083 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#AndrzejSzlachta">Nie było kontrowersji odnośnie do tej części budżetu. Rekomenduję pozytywną opinię Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#AndrzejSzlachta">Przystępuję do omówienia części 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze. Dochody w roku 2014 w tej części nie są planowane. Wydatki w roku 2014 zaplanowano na kwotę 106.025 tys. zł. Nie było większych kontrowersji w tej sprawie w środowisku Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Z tego powodu ustanowiona została wspomniana przeze mnie rezerwa w wysokości 2500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#AndrzejSzlachta">Rekomenduję pozytywne rozpatrzenie tej części budżetu przez Komisję Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję, panie pośle, za szczegółowe przedstawienie opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DariuszRosati">Niestety, pan poseł Makowski jest nadal nieobecny. Nie przyszedł jeszcze na posiedzenie Komisji. Pozwolę sobie zatem przeczytać opinię Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, czyli wykonać za niego robotę.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DariuszRosati">„Opinia nr 27 Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej dla Komisji Finansów Publicznych o projekcie ustawy budżetowej na rok 2014, uchwalona na posiedzeniu w dniu 23 października. Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej na posiedzeniu w dniu 23 października 2013 roku rozpatrzyła i zaopiniowała projekt budżetu państwa na rok 2014 w zakresie:</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#DariuszRosati">1) części budżetowej 34 – Rozwój regionalny:</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#DariuszRosati">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#DariuszRosati">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#DariuszRosati">2) środków europejskich na finansowanie programów dotyczących rozwoju regionalnego z zał. nr 4, 15, 16, 18 i 19;</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#DariuszRosati">3) części budżetowej 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego (z wyłączeniem subwencji oświatowej):</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#DariuszRosati">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2;</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#DariuszRosati">4) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji nr 4, 8, 18, 19, 23, 32, 42, 45 i 51;</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#DariuszRosati">5) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu:</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#DariuszRosati">– 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska;</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SamorządoweKolegiaOdwoławcze">– wydatki z zał. nr 2,</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SamorządoweKolegiaOdwoławcze">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SamorządoweKolegiaOdwoławcze">Po zapoznaniu się ze szczegółowymi informacjami budżetowymi, wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu państwa na rok 2014 w zakresie wyżej wymienionych części.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SamorządoweKolegiaOdwoławcze">Do przedstawienia powyższej opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, Komisja upoważnia posła Tomasza Makowskiego. Podpisano – zastępca przewodniczącego Komisji, Halina Rozpondek”.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#SamorządoweKolegiaOdwoławcze">Myślę, że jesteśmy zmuszeni do procedowania na podstawie odczytanej przeze mnie opinii. Na szczęście wysłuchaliśmy szczegółowej opinii posła koreferenta, któremu dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#SamorządoweKolegiaOdwoławcze">Otwieram dyskusję – bardzo proszę, kto z członków Komisji chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#SamorządoweKolegiaOdwoławcze">Nie słyszę zgłoszeń. Oznacza to, że nie ma uwag i zastrzeżeń ze strony członków Komisji. Taka była wymowa koreferatu przedstawionego przez pana posła Szlachtę.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#SamorządoweKolegiaOdwoławcze">Chciałem zapytać, czy są wypowiedzi ze strony instytucji będących dysponentami tych części budżetowych – Ministerstwa Rozwoju Regionalnego bądź innych?</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#SamorządoweKolegiaOdwoławcze">Nie słyszę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#SamorządoweKolegiaOdwoławcze">W takim razie stwierdzam zakończenie omawiania części opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w częściach wchodzących w zakres branżowy pracy tej Komisji. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#SamorządoweKolegiaOdwoławcze">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#SamorządoweKolegiaOdwoławcze">Dziękuję wszystkim za udział.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>