text_structure.xml
69.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ProkuratoriaGeneralnaSkarbuPaństwa">a) wydatki z zał. nr 2,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ProkuratoriaGeneralnaSkarbuPaństwa">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SkarbPaństwa">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SkarbPaństwa">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SkarbPaństwa">c) dotacje podmiotowe z zał. nr 8 i 9,</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SkarbPaństwa">3. przychody i rozchody budżetu państwa z zał. nr 5 – w zakresie przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania wraz z kierunkami prywatyzacji majątku Skarbu Państwa w 2014 r.,</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SkarbPaństwa">4. planów finansowych państwowych funduszy celowych z zał. nr 13:</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SkarbPaństwa">– Fundusz Reprywatyzacji,</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SkarbPaństwa">– Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców,</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SkarbPaństwa">– Fundusz Skarbu Państwa,</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SkarbPaństwa">– Fundusz Rekompensacyjny.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SkarbPaństwa">W posiedzeniu udział wzięli: Hanna Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Marcin Jabłoński podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych wraz ze współpracownikami, Urszula Pasławska podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa wraz ze współpracownikami, Bronisław Sitek prezes Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa wraz ze współpracownikami, Wojciech Olbryś zastępca komendanta głównego Policji wraz ze współpracownikami, Marek Kowalski zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej wraz ze współpracownikami, Marek Borkowski zastępca komendanta głównego Straży Granicznej wraz ze współpracownikami, Elżbieta Sikorska zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli, Wacław Martyniuk doradca prezesa Narodowego Banku Polskiego.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SkarbPaństwa">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Ksenia Angierman-Kozielska, Michał Nowak, Anna Woźniak – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych, Teresa Olszewska-Perkiel doradca szefa Kancelarii Sejmu, Łukasz Kasiak – legislator z Biura Legislacyjnego oraz Urszula Smołkowska – główny specjalista w Biurze Analiz Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DariuszRosati">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Witam wszystkich przybyłych. Witam naszych gości.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DariuszRosati">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Skarbu Państwa o rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2014 r (druk nr 1779). Czy są uwagi do porządku dnia? Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DariuszRosati">Wobec niewniesienia uwag stwierdzam przyjęcie porządku dziennego. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#DariuszRosati">Przypominam, że wszystkie materiały dotyczące omawianych w dniu dzisiejszym części budżetowych i opinie Biura Analiz Sejmowych są dostępne w wersji elektronicznej. Posłowie mieli okazję się z nimi zapoznać. Będziemy procedować według ustalonego porządku, najpierw wysłuchamy opinii komisji branżowej przedstawianej przez posła z danej komisji. Potem głos zabierze poseł reprezentujący naszą Komisję Finansów Publicznych, jako koreferent, następnie będzie czas na wypowiedzi i pytania posłów. Na pytania będą odpowiadali przedstawiciele instytucji państwowych, będących dysponentami omawianych dzisiaj części budżetowych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#DariuszRosati">Chciałbym w związku z tym powitać przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej obecnych na dzisiejszym posiedzeniu. Jest z nami pani minister Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Jest pan minister Marcin Jabłoński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, i pani minister Urszula Pasławska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa. Jest z nami również pan Wojciech Olbryś, zastępca komendanta głównego Policji, jak również pan komendant Marek Kowalski, zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej, pan Marek Borkowski, zastępca komendanta głównego Straży Granicznej. Witam wszystkich, również towarzyszące państwu osoby.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia pierwszej opinii – opinii Komisji Spraw Wewnętrznych o częściach budżetowych wchodzących w zakres właściwości tej Komisji. Posłem referentem ze strony Komisji Spraw Wewnętrznych jest pan poseł Edward Siarka. Jest pan poseł na sali? Bardzo proszę, panie pośle, ma pan głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Komisja Spraw Wewnętrznych dokonała analizy części budżetowej 42 w zakresie dochodów i wydatków. W obydwu sprawach, czyli w kwestii dochodów i wydatków wydała opinię pozytywną z dwoma zastrzeżeniami, o których później powiem w swoim wystąpieniu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#EdwardSiarka">Jeżeli chodzi o kwestię dochodów, to w 2014 r. zaplanowano w tej części budżetowej dochody w wysokości 75.413 tys. zł. Są one niższe o 30% w stosunku do 2013 r., ale są to też specyficzne dochody wynikające głównie z różnego rodzaju umów na przykład najmu, zwrotów nienależnie pobranych świadczeń itd. Stąd, ta różnica w dochodach jakichś kontrowersji w tej części budżetowej nie rodzi. Dochód w tej części jest realizowany w dziale 750 – Administracja publiczna, gdzie zaplanowano, że do budżetu wpłynie kwota 4113 tys. zł. Są to wpływy z opłat paszportowych, z rozliczeń z lat ubiegłych, z opłat statystycznych. W dziale 753 planowane dochody do 7500 tys. zł. Są to dochody z tytułu nienależnie pobranych świadczeń przez funkcjonariuszy, świadczeń emerytalno-rentowych. Ta kwota co roku jest mniej więcej podobna. Dział 754 to jest planowany dochód w wysokości 48.786 tys. zł. Są to głównie wpływy od towarzystw ubezpieczeniowych, od osób fizycznych z tytułu najmu, dzierżawy, opłat za pobyt w izbach wytrzeźwień. W dziale 756 zaplanowano dochody w wysokości 15.000 tys. zł z tytułu dywidendy od Wytwórni Papierów Wartościowych i w dziale 851 – Ochrona zdrowia, 14 tys. zł wpływy z różnych opłat. Tak, jak przedstawiłem w tej części, te dochody są naturalne, nie są jakieś duże. Komisja pozytywnie, bez zastrzeżeń zaopiniowała w tej części budżetowej dochody zaplanowane na 2014 r.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#EdwardSiarka">Jeżeli idzie o wydatki, to w części budżetowej 42 na 2014 zaplanowano je w wysokości 19.258.173 tys. zł, to jest o 3,8% więcej od kwoty zaplanowanej w budżecie na 2013 r. Środki budżetowe państwa uzupełniane są o kwotę 112.931 tys. zł ze środków europejskich. I tak, łącznie wydatki w tej części budżetowej zaplanowano w wysokości 19.371.104 tys. zł. Jak przedstawiają się te wydatki w poszczególnych działach? Otóż w dziale 750 – Administracja publiczna, wydatki budżetu państwa przewidziano na kwotę 469.790 tys. zł plus środki europejskie w wysokości 46.577 tys. zł. W kwocie tej realizowane są wydatki na funkcjonowanie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w wysokości 193.809 tys. zł, Centrum Personalizacji Dokumentów (bardzo duże zadanie) – 244.742 tys. zł, i Urząd do Spraw Cudzoziemców – 31.739 tys. zł. W ramach wydatków działu 750 zaplanowano średnioroczny poziom zatrudnienia w wysokości 1720 osób. Jest tutaj wzrost o 4 funkcjonariuszy w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych. Przewidywane wynagrodzenie w ministerstwie to: wynagrodzenie dla 6 osób kierownictwa średnio 12.267 zł, 1663 pracowników cywilnych w wysokości średnio 5239 zł i 49 funkcjonariuszy – 8705 zł. W dziale tym wydatki wzrosły w stosunku do roku 2013 o 3%. Pominąłem jeszcze dział 710, to jest Działalność usługowa. Wydatki tutaj są niewielkie – 10 tys. zł. Są to wydatki na dotację dla Agencji Mienia Wojskowego z tytułu utrzymania mienia. Następnie dział 752 – Obrona narodowa, 81 tys. zł przeznaczone na szkolenie rezerw osobowych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#EdwardSiarka">Dział 753 – Obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, bardzo duże zadanie realizowane w ramach tej części budżetowej. Planowane wydatki to 8.268.614 tys. zł. Są to wydatki związane z wypłatą świadczeń emerytalno-rentowych i zasiłków pogrzebowych dla funkcjonariuszy. W przyszłym roku szacuje się, przewidziano, że te świadczenia zostaną wypłacone 202 tys. funkcjonariuszy. Ważna rzecz, na którą Komisja zwróciła uwagę w związku z wypłatą świadczeń dla funkcjonariuszy zakład emerytalny będzie zatrudniał 434 osoby. Jest to wzrost o 23 osoby w związku z coraz większą liczbą świadczeń, które zakład emerytalny wypłaca.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#EdwardSiarka">Największy dział w tej części budżetowej, jeśli chodzi o wydatki, to Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa. Planowane wydatki to 10.329.857 tys. zł plus środki europejskie w wysokości 66.354 tys. zł. W dziale tym przewidziano dotacje – to szczególnie interesowało posłów Komisji – w wysokości 84.716 tys. zł. W ramach tej dotacji, dla OSP włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego przewidziano 27.800 tys. zł, dla OSP na realizację zadań Państwowej Straży Pożarnej 16.000 tyś zł i 20.650 tys. zł na ratownictwo górskie i wodne oraz 19.006 tys. zł dla Centralnego Laboratorium Kryminalistyki. Największy wzrost, jeżeli idzie o dotacje, mamy dla Tatrzańskiego Pogotowia Ratunkowego. Jest to związane z modernizacją śmigłowca ratowniczego. Stąd kwota 20.650 tys. zł dotacji. Średnio na te zadania w poprzednich budżetach przeznaczano w granicach 10.000–12.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#EdwardSiarka">W dziale tym wydatki bieżące – zwracam na to uwagę Komisji – stanowią 92%, to jest 9.490.000 tys. zł. Z tego na płace i pochodne przeznaczane jest ponad 76,8%. Jeżeli idzie o poszczególne formacje, czyli Policję, Państwową Straż Pożarną, Straż Graniczną, to przewidziano dla tych formacji wydatki majątkowe na zakup sprzętu: dla Policji – 70.458 tys. zł, dla Straży Granicznej – 7015 tys. zł, dla Państwowej Straży Pożarnej – 1044 tys. zł, oraz, co ważne, dla OSP włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (to są dodatkowe pieniądze) – 41.200 tys. zł i dla OSP – 15.000 tys. zł. To są wydatki majątkowe. Jeżeli zsumujemy te wszystkie kwoty, to nie odbiegają one od roku 2013. Jeżeli chodzi o Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy i OSP, to są właściwie na tym samym poziomie.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#EdwardSiarka">Planowane średnioroczne zatrudnienie w tym dziale to 149.764 osoby. Jeżeli idzie o zatrudnienie, to w całym tym dziale zmniejsza się ono o 526 osób w stosunku do 2013 r. Jest to związane głównie ze zmianami w Straży Granicznej.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#EdwardSiarka">W dziale 803 – Szkolnictwo wyższe, planowane wydatki obejmują dotacje dla Szkoły Głównej Służby Pożarniczej i Szkoły Policji w Szczytnie w wysokości 94.768 tys. zł. Środki w tym dziale przeznaczone są na wzrost zatrudnienia o 4 pracowników do 984 osób. Przeciętne uposażenie pracowników cywilnych w tym dziale to 3885 zł, funkcjonariuszy – 5600 zł. Wydatki działu 851 – Ochrona zdrowia, to są wszystkie wydatki związane ze szpitalami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Te wydatki to 52.211 tys. zł na dofinansowanie zadań tych szpitali.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#EdwardSiarka">Dział 853, czyli Pomoc społeczna. Wydatki zaplanowano w wysokości 22.842 tys. zł i są one przeznaczone głównie na pomoc dla cudzoziemców. Jeżeli idzie – to dodatkowa informacja dla Komisji Finansów Publicznych – o zatrudnienie, jakie jest planowane w poszczególnych formacjach na 2014 r., to w Policji planuje się średnio 102.309 etatów – bez zmian, w Państwowej Straży Pożarnej – 30.284 etaty, tez bez zmian, w Straży Granicznej – 16.192 etaty, spadek o 401 etatów, i w Biurze Ochrony Rządu zatrudnienie przewidziane jest w wysokości 2246 etatów – wzrost o 59 etatów.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#EdwardSiarka">Jeżeli idzie o część budżetową 85 – Budżety wojewodów, w zakresie działu 754, to dochody zaplanowano w wysokości 3051 tys. zł. Są to dochody głównie z najmu pomieszczeń przy komendach wojewódzkich i powiatowych. Natomiast wydatki to 2.202.634 tys. zł i są to wydatki komend wojewódzkich i powiatowych Państwowej Straży Pożarnej. Łączne wydatki Państwowej Straży Pożarnej w dziale 754, zarówno w części 42, jak i w części 85, będą wynosiły 2.349.194 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#EdwardSiarka">Plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej na 2014 r. obejmuje wydatki Centralnego Ośrodka Informatyki. Planowany przychód ośrodka to 68.773 tys. zł, a koszty – 66.361 tys. zł. Wynik netto pod koniec roku planowany w 2014 r. – 1954 tys. zł. Centrum Usług Logistycznych, planowany przychód to 45.862 tys. zł, koszty ogółem – 41.362 tys. zł. Wynik netto – 3364 tys. zł w 2014 r. Przypomnę członkom Komisji, że Centralny Ośrodek Informatyki wykonuje usługi dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w zakresie Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów, w zakresie rejestrów państwowych oraz w zakresie zarządzania informacją. Ośrodek zatrudnia 345 osób. Centrum Usług Logistycznych jest jednostką logistyczną Policji – zajmuje się zakwaterowaniem, szkoleniem, dyspozycją paliwa, usługami hotelowymi i zabezpiecza lotnisko w Babicach.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#EdwardSiarka">Jeżeli idzie o fundusze celowe, to mamy ich w tej chwili pięć. W 2014 r. będzie funkcjonował Fundusz Wsparcia Policji, którego przychody oszacowano na kwotę 61.851 tys. zł. Na tyle samo oszacowano wydatki tego Funduszu. Są to wydatki głównie inwestycyjne, zakupy oraz rekompensaty za ponadwymiarowy czas pracy funkcjonariuszy. Środki pochodzą głównie od jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#EdwardSiarka">Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego. Przychody tego Funduszu pochodzą ze sprzedaży nieruchomości i mienia przekazywanego Agencji Mienia Wojskowego przez jednostki Policji, Straży Granicznej i BOR. Planowany w 2014 r. przychód tego Funduszu to 4914 tys. zł, natomiast koszty zaplanowano w wysokości 11.901 tys. zł. Ponieważ na początku roku Fundusz miał środki na koncie, to on również się bilansuje. Planowane środki na koniec roku to 531 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#EdwardSiarka">Plan Finansowy Funduszu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Stan środków na początku roku 2014 r. planowany jest w wysokości 154.027 tys. zł, przychody w wysokości 109.203 tys. zł, natomiast koszty związane z rozwojem systemu w 2014 r. przewidziano w wysokości 131.108 tys. zł. Pod koniec roku na koncie Funduszu pozostanie kwota w wysokości 132.000 tys. zł. Te środki są kumulowane, ponieważ jest planowane przez ministerstwo powstanie tak zwanego CEPiK 2, więc środki są potrzebne, żeby to zadanie zostało zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#EdwardSiarka">Jeżeli idzie o czwarty fundusz, czyli Fundusz Wsparcia Straży Granicznej, to przychód wyniesie 2041 tys. zł. Te środki pochodzą głównie od jednostek samorządu terytorialnego. Fundusz się bilansuje.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#EdwardSiarka">Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej. Przychód 47.491 tys. zł, koszty 48.851 tys. zł. Głównie na zakup samochodów i remonty strażnic. Również pod koniec roku 2014 Fundusz będzie się bilansował kwotą 2149 tys. zł na plusie.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#EdwardSiarka">Jeżeli idzie o budżet środków europejskich na 2014 r., jak już na początku powiedziałem, będzie to kwota 112.931 tys. zł. Jeżeli uwzględnimy środki krajowe, to łącznie całe środki unijne plus budżetowe, jako udział w środkach unijnych, będą się zamykały w tej części budżetowej kwotą 161.569 tys. zł. Wydatki środków unijnych będą realizowane w dwóch działach: Administracja publiczna i Bezpieczeństwo publiczne. Największy program realizowany ze środków unijnych to będzie projekt „Polska ID Karta” o wartości 46.000 tys. zł oraz projekty realizowane przez komendy wojewódzkie, na przykład w Bydgoszczy, dotyczący elektronicznego obiegu dokumentów i szereg innych mniejszych programów, o których w tej chwili trudno, żebym na posiedzeniu Komisji mówił.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RadęMinistrów">„Sprawne państwo 2012” – zostały zaplanowane w wysokości 2000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#RadęMinistrów">Komisja nie wniosła żadnych poprawek do tej części budżetu. Został on przyjęty przez Komisję, natomiast Komisja zwróciła uwagę na dwie sprawy, o których chciałem w tej chwili dodatkowo powiedzieć. Dyskusję wywołała sprawa finansowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Zwrócono uwagę, że to dofinansowanie, które utrzymuje się od pewnego czasu w sytuacji, gdy do Krajowego Systemu coraz więcej przybywa jednostek, powoduje, że przy wzrastających kosztach prowadzenia działań ratowniczych w tej chwili jednostki włączone do systemu otrzymują niecałe 4 tys. zł. Jest to widoczny spadek, bo o 500 zł w stosunku do lat poprzednich. Na to zwracała uwagę pani poseł Krystyna Ozga.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#RadęMinistrów">Mieliśmy również poważną dyskusję w sprawie, na którą zwróciła uwagę pani poseł Krystyna Łybacka. Dotyczyła ona płac pracowników cywilnych w Policji. Komisja wie, że dużym programem, który był uruchamiany, związanym z oszczędnościami, było ucywilnienie służb. Rzeczywiście w tej kwestii poczyniono działania, żeby te służby były ucywilnione. Niestety w tej dziedzinie, jeśli chodzi o pracowników cywilnych, od kilku lat nic nie mówimy na temat wzrostu płac, tak że można powiedzieć, że w ten sposób ten program umiera. Mówimy o kwocie potrzebnej na wzrost tych płac, obiecany zresztą, w wysokości 145 zł, czyli w granicach 20.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#RadęMinistrów">Reasumując, Komisja pozytywnie zaopiniowała wydatki części budżetowej 42 – Sprawy wewnętrzne, oraz 85 – Budżety wojewodów, w zakresie Bezpieczeństwa i Obrony cywilnej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie pośle. Posłem koreferentem z ramienia naszej Komisji jest pan poseł Konstanty Oświęcimski. Panie pośle, udzielam panu głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KonstantyOświęcimski">Panie przewodniczący, pani minister, panie ministrze, panowie generałowie, szanowni państwo, pan poseł w imieniu Komisji Spraw Wewnętrznych bardzo szczegółowo omówił poszczególne części budżetu MSW, jak również rezerwy celowe. Komisja oceniła pozytywnie projekt. Wypada mi tylko przychylić się do tej pozytywnej opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KonstantyOświęcimski">Natomiast kilka słów na temat trzech zagadnień, które w trakcie analizy zwróciły moją uwagę. Przede wszystkim, co roku powtarza się sytuacja z naszym Krajowym Systemem Ratowniczo-Gaśniczym, z finansowaniem straży pożarnej. Na to zwróciła uwagę Komisja i posłowie. Mam prośbę do prezydium, do pani minister, żeby tak, jak co roku, zrobić małą popraweczkę, żeby dofinansować to kwotą kilkunastu milionów. Taką, można powiedzieć, świecką tradycją, niepisaną naszej Komisji jest, że po naszym posiedzeniu ten grosz do tych jednostek, do poszczególnych OSP i PSP spływa. Taka moja prośba.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KonstantyOświęcimski">Druga sprawa. Mam pytanie do komendanta Straży Granicznej. Czy ta reorganizacja, która przewidywała zwolnienia, to jest stan przewidywalny na dzień 31 grudnia 2013 r., czy też to będzie realizowane w trakcie roku budżetowego, i ten stan zostanie osiągnięty dopiero na dzień 31 grudnia 2014 r?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KonstantyOświęcimski">Kolejne pytanie do pana ministra. W ostatnim czasie w poszczególnych formacjach była dyskusja nad przechodzeniem na emeryturę poszczególnych funkcjonariuszy. Dość duże grupy były brane pod uwagę. Czy rzeczywiście jest coś na rzeczy, czy też jest to normalna rotacja roczna? Są pogłoski o masowym odchodzeniu ze służby, zwłaszcza w Policji. Czy trzeba to włożyć między bajki.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#KonstantyOświęcimski">Jeszcze raz dziękuję i wnoszę o pozytywne rozpatrzenie. Poseł sprawozdawca trochę zabrał mi chleb, nie mogę się bardziej rozwinąć. Szkoda, przepraszam bardzo i dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Dziękujemy, panie pośle, dziękujemy również panu referentowi. Otwieram dyskusję. Jako pierwsza pani poseł Zuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MariaZuba">Panie przewodniczący, dziękuję bardzo. Mam pytanie do szefów służb. Panowie, czy wy jeszcze istniejecie? Jak chcecie zabezpieczyć społeczeństwu bezpieczeństwo, skoro same służby są w kryzysie i od kilku lat wyraźnie to widać? Szanowni państwo, z tej analizy, którą możemy wykonać na podstawie otrzymanych materiałów, wynika, że na przestrzeni lat 2011–2014 liczba etatów uległa redukcji o 1061, przy czym, dziwna rzecz, w służbach jest zmniejszenie, ale administracja wzrasta. Nie jest to duży wzrost, bo o 4 etaty rośnie zatrudnienie w administracji, w obowiązkowych ubezpieczeniach o 23, ale jednak jest to wzrost. Stąd moje pierwsze pytanie – jak państwo chcecie dalej funkcjonować? Czy z tymi kadrami jesteście państwo w stanie dalej funkcjonować? Dla mnie to jest zadziwiające, że komisja resortowa na wszystko się godzi, biorąc pod uwagę to, że przeciętne wynagrodzenie w służbach wynosi 2661 zł. To jest to, z czym każdy pracownik musi się liczyć. Niewielki wzrost zatrudnienia na stanowiskach kierowniczych o 59 zł. Patrząc tylko na ten obszar rodzi się pytanie, jak dalej służby chcą zagwarantować Polakom bezpieczeństwo? Likwidowane są posterunki, likwidowana jest… są zmiany w organizacji, ale wszystko to idzie w kierunku oddalenia Policji od obywatela, gdy tymczasem, dobrze wiemy, wzrasta przestępczość, jest jej coraz więcej, mimo że zostały poczynione zmiany w Kodeksie, jeżeli chodzi o definicję przestępstwa, żeby można było poprawić statystyki.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MariaZuba">Patrząc dalej na poszczególne fundusze, nie znajdujemy funduszu, który na koniec 2014 r. miałby większy stan środków niż na początku, a to znaczy, że jest zwijanie, że jest konsumpcja i z tego, co wygospodarujecie państwo w tym roku, będziecie w jakiś sposób łatali dziury w przyszłym roku. Dlatego mam do panów szefów służb pytanie, czy ten budżet daje państwu gwarancje, że panowie i państwa służby zabezpieczycie bezpieczeństwo społeczeństwu? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca Skowrońska ma głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSkowrońska">Warto, żeby, rozmawiając o funkcjonariuszach i służbach mundurowych, przynajmniej na początku przedstawić informację dotyczącą płac i wynagradzania i powiedzieć, że te kwoty nie są oskładkowane, że funkcjonariusze nie płacą składek tak, jak płacą normalni obywatele, przynajmniej na Fundusz Emerytalno-Rentowy.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KrystynaSkowrońska">W związku z apelem pana posła Oświęcimskiego, dotyczącym kilkunastu milionów wsparcia dla Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego i ochotniczych straży pożarnych, myślę, że sam pan poseł wie – życzliwość Komisji w tej sprawie jest znana – że w okresie od 2008 r. Fundusz Wsparcia dla Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego wzrósł trzykrotnie, dla ochotniczych straży pożarnych również. Różnica pomiędzy rokiem ubiegłym, w którym dodatkowo przekazaliśmy do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego około 18.000 tys. zł, wynosi 2500 tys. zł. Myślę, że również Komisja, członkowie Poselskiego Zespołu Strażackiego, ale i wszyscy państwo o tym wiedzą, pani minister finansów szczególnie. Ale dziękujemy za tę życzliwość.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym w tym kontekście powiedzieć, że na pewno będziemy o tym rozmawiać, ale chciałam zadać dwa konkretne pytania dotyczące merytorycznego rozpatrywania tego projektu. W związku z przebudową i reorganizacją usytuowania posterunków Policji, chciałabym zapytać, czy przeprowadzano w związku z tym monitoring systemu bezpieczeństwa, aby nie powstało… Pytam, prawdziwe czy fałszywe jest stwierdzenie, że zmniejszyło się poczucie bezpieczeństwa? Zdecydowanie byliśmy we współpracy z samorządami, które ten problem poruszały, które wskazywały, że lepsze było rozwiązanie obowiązujące przed reorganizacją. Skoro jednak takie rozwiązania, taką reorganizację wprowadzono w Policji, to chciałabym wiedzieć, jak ona się sprawdza? Co prawda nie jest to wymierne finansowo dla budżetu, ale mówi o mierniku jakościowym funkcjonowania służby.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#KrystynaSkowrońska">Drugą sprawą, o którą chciałam zapytać, są pracownicy cywilni Policji, ale również innych służb. Przypominam sobie, w jakim okresie i w jakiej formule wprowadzaliśmy zwiększenie wynagrodzeń o 300 zł dla funkcjonariuszy Policji od połowy roku, a z końcem roku, od października, jeżeli dobrze pamiętam, dla pozostałych służb. Wtedy pozostało nam pole pracowników cywilnych, którzy takich podwyżek nie dostali. Znane są nam informacje, tak jak Komisji Spraw Wewnętrznych. Chciałabym, żebyśmy mieli świadomość, bo nie zawsze wszystko możemy zrobić w określonym czasie, jak wylicza się to w resorcie. Jaka jest wysokość łączna, gdybyśmy rozmawiali o kwocie, przyjmując zwiększenie wynagrodzenia o 100 zł, bo każdą wielkość i wielokrotność potrafimy sobie przeliczyć. Gdyby podwyżka dotyczyła pracowników cywilnych w służbach mundurowych o 100 zł, to potrafimy sobie porównać te 300 zł, czy te 200 zł, albo 400 zł. Takie wyliczenie potrafimy zrobić, bądź każde inne, które państwo wskażecie. Będziemy wdzięczni za podanie takiej informacji, a przynajmniej tego, ilu jest pracowników cywilnych, którzy, kiedy wprowadzano podwyżki dla funkcjonariuszy mundurowych, nie otrzymali takiej podwyżki? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pani poseł Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ElżbietaRafalska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, kilka pytań dotyczących części 42. Zacznę od wydatków majątkowych. Proszę o rozwinięcie, to jakieś uzasadnienie dla wysokich wydatków inwestycyjnych w Centrum Personalizacji Dokumentów. O ile mnie pamięć nie myli, na to zadanie inwestycyjne jest dodatkowo rezerwa celowa. Jakie za tym kryją się zadania?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ElżbietaRafalska">Odniosę się do zatrudnienia i do wynagrodzeń. Bardzo proszę, bo pomimo szczegółowej informacji przedstawionej przez posła z właściwej Komisji, słyszałam o liczbie zatrudnienia w poszczególnych służbach, a więc w Policji, Straży Granicznej i BOR, natomiast w żaden sposób nie wykazano dynamiki. Chciałabym wiedzieć, jak się mają koszty osobowe 2014 r. do tego, co było w 2013 r. Jak wygląda struktura wydatków? Mam też pytanie, ponieważ jest wzrost o 59 funkcjonariuszy BOR w związku z realizacją rozszerzonych zadań. Proszę mi powiedzieć, jakie to są zadania, bo wzrost o 59 etatów w ciągu jednego roku to jest całkiem sporo. Ile – odrębnie licząc – te etaty będą kosztowały?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ElżbietaRafalska">Następne pytanie. Co roku pojawia się pytanie o liczbę wakatów w Policji. Rozumiem, że to jest mechanizm, który pozwala zaoszczędzić pewne kwoty i elastyczniej dysponować ograniczonym funduszem osobowym. Proszę o informację, ile wakatów jest planowanych w 2014 r., bo rozumiem, że jest wzrost zatrudnienia o 216 pracowników, jeżeli chodzi o Policję.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ElżbietaRafalska">Następne pytanie, dotyczące funduszu celowego – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, bo stan środków Funduszu na koniec roku będzie całkiem pokaźny – ponad 132.000 tys. zł. Przychody tegoroczne będą wyższe. Jest tu informacja, że system informacyjny CEPiK jest technologicznie przestarzały, że jest rozszerzenie zakresu danych gromadzonych przez tę ewidencję. Proszę odnieść się do tego, jak jesteśmy przygotowani do zadania, które obowiązuje w całej Unii Europejskiej, dotyczącego wzajemnej wymiany danych kierowców? Moje pytanie jest związane z tym, że Polska udostępniała te dane od dłuższego czasu innym krajom, bez żadnej wzajemności z drugiej strony. Mówię to na podstawie województwa lubuskiego, gdzie był ten problem, że polscy kierowcy, którzy byli w Niemczech i którzy zostali ukarani mandatem, mogli być ścigani, ponieważ my udostępnialiśmy swoją ewidencję. Jestem ciekawa, jak jesteśmy dzisiaj przygotowani do wzajemnych działań. Jak my będziemy egzekwować mandaty, które zostały wystawione kierowcom z innych krajów Unii Europejskiej w Polsce? Jak ten system – nie wiem, czy dobrze kojarzę, czy to jest związane z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców, ale tak mi się wydaje…</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#ElżbietaRafalska">Kolejne pytanie. Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego. Moją uwagę zwróciły przychody czterokrotnie większe niż w 2013 r. Proszę o jakieś zdanie uzasadnienia dotyczącego takiego skokowego wzrostu.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#ElżbietaRafalska">Jeszcze jedno bardzo szczegółowe pytanie, ale to może już po udzieleniu odpowiedzi na te pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania. Nie widzę dalszych zgłoszeń. W takim razie chciałem prosić pana ministra o ustosunkowanie się na początku do komentarzy referentów i do pytań, które padły w dyskusji. Pan minister Jabłoński, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarcinJabłoński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, dziękuję panom posłom, panu posłowi Siarce, za bardzo szczegółową i precyzyjną informację i zreferowanie tej części budżetu państwa, jak również panu posłowi Oświęcimskiemu za uwagi zawarte w koreferacie. Zacznę od wspomnianej świeckiej tradycji, jak pan poseł był to uprzejmy nazwać. Oczywiście nie wnoszę żadnych zastrzeżeń do utrzymania tego typu tradycji, jeśli byłaby taka wola Wysokiej Komisji. Mogę tylko przyjąć ten fakt z wielkim zadowoleniem.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MarcinJabłoński">Pan poseł pytał o prognozy dotyczące zwiększonych odejść funkcjonariuszy poszczególnych formacji. Chcę powiedzieć, że tego typu prognozy nie potwierdziły się. Fakt taki nie miał miejsca, w związku z tym dalsze komentarze uważam za zbyteczne. Ten problem nie wystąpił i mam nadzieję, że nie wystąpi.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MarcinJabłoński">Jeśli chodzi o odejścia w Straży Granicznej, to poproszę za chwilę pana komendanta, żeby to rozwinął bardziej szczegółowo, niemniej jednak, ten problem także nie wydaje mi się jakoś szczególnie niepokojący. Pan komendant z pewnością bardziej szczegółowo się do tego odniesie.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MarcinJabłoński">Jeśli chodzi o pytania zadane, po pierwsze, przez panią poseł Zubę, to pani poseł powiedziała, postawiła pewnego rodzaju tezę, jakoby służby pozostawały w kryzysie. Pozwolę sobie temu zaprzeczyć i próbować uspokoić Wysoką Komisję, że absolutnie nie podzielam tego poglądu i nie widzę podstaw do tego, aby formułować tego typu stwierdzenia. Sądzę, że służby są w dobrej kondycji, z poczuciem pełnej odpowiedzialności i profesjonalizmu odpowiadają za bezpieczeństwo publiczne w naszym kraju. Nie wydaje mi się, aby prawdziwe były tezy dotyczące faktu, że przez różnego rodzaju zmiany organizacyjne, jak choćby pewną reorganizację, jeżeli chodzi o posterunki, dochodziło do oddalania obywateli od Policji. Zwłaszcza nie mogę się zgodzić z tezą pani poseł, jakoby pogarszały się parametry, jeżeli chodzi o szeroko pojmowaną przestępczość. Jest przeciwnie. Według wszelkich statystyk, przestępczość maleje. Wydaje mi się, że można to bez żadnych większych problemów udowodnić, udokumentować i oprzeć, że się tak wyrażę, o twarde dane wynikające z szeregu dokumentów, które najczęściej prezentujemy podczas posiedzeń Komisji Spraw Wewnętrznych. Jeżeli jednak będzie taka potrzeba, to także Wysokiej Komisji, pani poseł, możemy takie dane udostępnić.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#MarcinJabłoński">Jeśli chodzi o wielkość budżetu i jego kształt na rok przyszły, pani poseł zapytała, czy budżet daje gwarancje, że służby we właściwy sposób wywiążą się z zabezpieczenia bezpieczeństwa publicznego. Odpowiedź na to pytanie brzmi – tak. Oczywiście z zastrzeżeniem pozytywnych zmian, jak choćby wspomniany gest Wysokiej Komisji dotyczący takiej czy innej świeckiej tradycji – pozwolę sobie jednak wrócić do tego faktu. Tak naprawdę myślę, że w taki sposób odpowiem na pytania pani poseł, tym bardziej że, jak powtórzę, z większością postawionych tez zgodzić się nie mogę.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#MarcinJabłoński">Pani poseł Skowrońska również wspomniała – przepraszam, że po raz czwarty mówię o tej świeckiej tradycji, stąd też wnoszę, że rzeczywiście rezultaty tego będą korzystne, zwłaszcza dla Państwowej Straży Pożarnej, bo o niej najwięcej państwo mówiliście – i pytała o efekty zmian organizacyjnych dotyczących posterunków Policji, pytała – czy pogorszyło to parametry bezpieczeństwa? Chciałbym poinformować Wysoką Komisję, że Policja monitoruje efekty tego procesu. Chcę powiedzieć, że tylko w części zreorganizowanych posterunków – chcę podkreślić, że dzieje się to w granicach poszczególnych powiatów i po poddaniu szczegółowej analizie szeregu danych dotyczących sprawności działania Policji na terenie każdego z nich – podejmowane są działania, które powodują, że Policja osiąga szybsze czasy reakcji na różnego rodzaju zdarzenia. Z tych powiatów, w których te obserwacje mają już skalę jednoroczną, zazwyczaj otrzymywaliśmy potwierdzenie zasadności tego typu działań. Jeżeli chodzi o resztę powiatów, w których likwidowane bądź reorganizowane są posterunki, analizy wciąż trwają. Chcę zapewnić Wysoką Komisję, że jest to przedmiotem nieustannej, pogłębionej refleksji, a całość tych działań ma na celu poprawę parametrów dotyczących funkcjonowania Policji, tym samym poprawę parametrów szeroko pojmowanego bezpieczeństwa publicznego.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#MarcinJabłoński">Pani poseł Skowrońska pytała o skutki wzrostu wynagrodzeń pracowników cywilnych o kwotę 100 zł, która, jak rozumiem, byłaby podstawą do dalszych już własnych wyliczeń. Według naszej oceny wzrost wynagrodzeń o kwotę 100 zł, to łączny koszt roczny około 42.000 tys. zł, bez pracowników cywilnych Państwowej Straży Pożarnej. Zwracam na to uwagę, ponieważ PSP ujęta jest w budżetach wojewodów. Jeśli doliczyć koszty orientacyjne wzrostu o 100 zł wynagrodzeń dla pracowników cywilnych Państwowej Straży Pożarnej, to łącznie byłaby to kwota około 45.000 tys. zł, czyli 42.000 tys. zł w części 42 i w budżetach wojewodów około 3000 tys. zł. Myślę, że były to wyczerpujące odpowiedzi na pytania pani poseł Skowrońskiej.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#MarcinJabłoński">Pani poseł Rafalska pytała o wydatki majątkowe dotyczące Centrum Personalizacji Dokumentów. Za chwilę poproszę, żeby bardziej szczegółową informację, którą mamy ze sobą, przedstawił dyrektor Departamentu Budżetu, pan dyrektor Budzeń.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#MarcinJabłoński">Jeśli zaś chodzi o kolejne pytanie pani poseł, dotyczące zatrudnienia i dynamiki wzrostu kosztów osobowych, to chcę powiedzieć, że te koszty pozostają bez zmian, ponieważ takie przyjęto parametry dla budżetu na rok 2014, czyli nie doszło do wzrostu kosztów osobowych.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#MarcinJabłoński">Pani poseł pytała o koszty wzrostu zatrudnienia w Biurze Ochrony Rządu o 56 funkcjonariuszy. Te koszty to około 3000 tys. zł. Według naszej oceny te koszty wydają się uzasadnione i wynikają z bieżącej oceny potrzeb i zadań Biura Ochrony Rządu. Zwracam uwagę, że wymogi bezpieczeństwa, dotyczące osób chronionych, ze względu na niekorzystne zmiany w tym zakresie, dokonujące się we współczesnym świecie, wymagają większego zaangażowania personelu i różnego rodzaju infrastruktury, która potrzebna jest do tego, aby skutecznie chronić osoby do tego uprawnione.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#MarcinJabłoński">Pani poseł zapytała również o prognozy dotyczące wakatów w Policji na rok 2014 i ocenę tego stanu w roku 2013. Pragnę podkreślić i zwrócić uwagę na pozytywne zmiany, jakie się dokonują w tym zakresie, o czym świadczy zmniejszająca się liczba wakatów, których dotychczas było mniej więcej 6 tys. Na koniec roku 2013 będzie to liczba około 5 tys. Ten trend powinien się utrzymać także w 2014 r. Naszym dążeniem i staraniem jest, żeby ta liczba absolutnie nie wzrastała. Będziemy starać się, żeby tendencja malejąca została zachowana.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#MarcinJabłoński">W sprawie szczegółowych pytań pani poseł dotyczących CEPiK poproszę, żeby szczegółową informację przedstawił pan dyrektor Kusyk.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#MarcinJabłoński">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to poproszę teraz o zabranie głosu w części dotyczącej Straży Granicznej pana komendanta, jeśli chodzi o wydatki majątkowe Centrum Personalizacji Dokumentów – pana dyrektora Budzenia, i w sprawie CEPiK – pana dyrektora Kusyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pan komendant Kowalski. Bardzo proszę, panie komendancie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekBorkowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jeżeli chodzi o zmniejszenie limitu zatrudnienia w Straży Granicznej, zarówno w części dotyczącej funkcjonariuszy, jak i pracowników cywilnych, mamy do czynienia ze zmniejszeniem średniorocznego poziomu zatrudnienia. W wyniku tej operacji, chciałbym zapewnić, nie nastąpi zwalnianie funkcjonariuszy i pracowników cywilnych, bo w zestawieniu z aktualnymi stanami zatrudnienia te limity są i tak nieco większe, niż aktualny stan zatrudnienia. Zabieg ten ma na celu odzwierciedlenie procesu reorganizacji, który trwa na terytorium kraju oraz urealnienie budżetu i struktury wydatków. W przypadku pracowników cywilnych mamy jeszcze do czynienia z przekazywaniem pracowników do innych służb, ponad 100 etatów zostało przekazanych Policji i Państwowej Straży Pożarnej wraz ze środkami finansowymi. Tam, gdzie redukujemy swoją obecność, chcąc zapewnić dalsze zatrudnienie pracowników, dokonaliśmy operacji przekazania ich wraz zadaniami do służb resortu spraw wewnętrznych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Kto następny? Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WładysławBudzeń">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli mogę jedno zdanie tytułem odpowiedzi na pytanie pani poseł Zuby. Otóż, pani poseł, rzeczywiście, na koniec roku w poszczególnych funduszach są mniejsze, niższe kwoty niż przychody i kwoty na początku roku, ale taka jest, naszym zdaniem, rola tych funduszy Państwowe fundusze celowe, nie są po to, żeby przechowywać gotówkę, ale żeby działać, jak na przykład Fundusz Wsparcia Policji, który powstaje w wyniku przekazywania przez samorządy pieniędzy na określone działania w ciągu roku. Jeżeli zostanie na koniec roku jak najmniej pieniędzy, to bardzo się z tego cieszymy, dlatego że zostały one spożytkowane, od razu w momencie wpływu zostały wydatkowane na słuszne cele. Natomiast, gdy na końcu roku zostaje trochę więcej pieniędzy, oznacza to, że te przedsięwzięcia inwestycyjne nie zostały zrealizowane i prawdopodobnie będą realizowane w pierwszych miesiącach roku następnego.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WładysławBudzeń">Jeżeli chodzi o odpowiedzi na pytanie pani poseł Rafalskiej, to pani poseł, ta kwota 17.000 tys. zł to są wydatki majątkowe na rozpoczęcie modernizacji czy też przebudowy naszego obiektu na ulicy Smyczkowej dla potrzeb Centrum Personalizacji Dokumentów. Jak pani poseł na pewno wie, CPD mieści się na ulicy Pawińskiego. To jest budynek typu Lipsk znany z tego, że w momencie zaistnienia skrajnych warunków pogodowych, mrozu lub upału, jest w nim mroźnie lub temperatura dochodzi do 40 stopni, nie mówiąc już o pożarze czy czymś takim, a poza tym, to jest prawie sam azbest. Niestety CPD wyposażane jest w coraz lepsze, coraz cięższe, doskonalsze i droższe maszyny do personalizacji dowodów i paszportów i dlatego dalsze funkcjonowanie w budynku typu Lipsk stwarza poważne niebezpieczeństwa. Natomiast kwota 20.000 tys. zł, która jest w rezerwie, przeznaczona jest wyłącznie na zakup w roku przyszłym około 800 tys. blankietów dowodów osobistych, dlatego że po dokonaniu przez nas analizy wydawanych dowodów osobistych okazało się, że dowód osobisty ważny jest przez dziesięć lat, a w 2004 r. wydano około 5 mln dowodów osobistych. W związku z tym, żeby zapewnić poziom 5 mln, bo oczekujemy, że tylu mniej więcej obywateli zgłosi się po dowody, niezbędne jest uzyskanie rezerwy w wysokości 20.000 tys. zł, która pozwoli na zakup około 850 tys. blankietów dowodów osobistych.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#WładysławBudzeń">Pani poseł Rafalska zadała jeszcze pytanie o Fundusz Modernizacji. Chciałbym powiedzieć, że ten Fundusz, pani poseł, powstaje w wyniku sprzedaży zbędnych nieruchomości naszych formacji przez Agencję Mienia Wojskowego. Różne są lata, szczególnie rok 2011 i 2012 to były lata trochę kryzysowe, jeżeli chodzi o nieruchomości. Była trudna sytuacja na rynku nieruchomości i niektóre, przekazane Agencji Mienia Wojskowego nieruchomości nie znajdowały zbytu. W roku 2014, mam nadzieję, sytuacja i koniunktura będą się poprawiały. Według informacji uzyskanych z Agencji Mienia Wojskowego, to jest realna kwota przychodów, którą uda nam się zgromadzić w roku przyszłym na tym Funduszu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarcinJabłoński">Pan dyrektor Kusyk, jeśli można.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DariuszRosati">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#RomanKusyk">Dziękuję, panie ministrze. Pani poseł, Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o system informatyczny CEPiK, to w tym roku rozpoczęliśmy jego modernizację. 22 września została podpisana umowa z Centralnym Ośrodkiem Informatyki na realizację projektu CEPiK 2.0. Wartość tej umowy to niecałe 150.000 tys. zł, a jej realizacja przypada na okres od 2013 do 2016 r. Ta umowa zakładała kompleksową modernizację systemu, który, w naszej ocenie, jest przestarzały i awaryjny. W ramach tej umowy zostało wykonane przystosowanie systemu CEPiK do uruchomienia tak zwanego Krajowego Punktu Kontaktowego. Służy on wdrożeniu dyrektywy Cross Border Enforcement z 2011 r. w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Krajowy Punkt Kontaktowy to jest nakładka na system CEPiK umożliwiająca automatyczną wymianę informacji z rejestrami pojazdów w innych krajach unijnych. MSW odpowiadało za techniczną implementację tej dyrektywy i w związku z tym nastąpiło uruchomienie Krajowego Punktu Kontaktowego. Dwa dni temu przeprowadziliśmy testy uruchomionego KPK. One się powiodły, tak że od strony technicznej MSW swoje zadanie wykonało. Jest to pierwszy efekt umowy z września tego roku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. To tyle, jeżeli chodzi o odpowiedzi przedstawicieli resortu spraw wewnętrznych. Pani poseł Rafalska chciałaby dopytać, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ElżbietaRafalska">Chciałam przejść do jednego szczegółowego pytania, ale aż jestem pod wrażeniem wydatków na CEPiK. Bardzo prosiłabym o uzupełnienie, ile do tej pory kosztował nas ten system, bo to wszystko wydaje mi się piekielnie, niezwykle drogie. Rozumiem, że to się starzeje i za jakiś czas znowu będziemy musieli wysupłać kolejne 250.000 tys. zł, żeby to aktualizować.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#ElżbietaRafalska">Mam bardzo szczegółowe pytanie, które zostawiłam sobie na koniec, aby można było pozwolić sobie na dyskusję. W Zielonej Górze Policja chce odzyskać pieniądze, które należą się jej, według twierdzenia Policji, w ramach porozumienia zawartego z samorządem. Jeżeli mówimy o pieniądzach i ich odzyskiwaniu, to mieści się to w konwencji budżetu. Kontrola CBA wykazała jednak, że ta umowa została przez komendę wojewódzką źle zrealizowana i mamy teraz spór między samorządem a Policją. Proszę państwa, w wyniku tego sporu czytam w lubuskich mediach o tym, że prezydent Zielonej Góry mówi – Policja nas okradała, a wiceminister MSWiA, któremu kiedyś podlegała Policja, mówi o tym, że Policja oszukiwała miasto.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#ElżbietaRafalska">Poza stratami, które są ewidentnie stratami wizerunkowymi lubuskiej Policji mam pytanie, czy te środki, które stara się od samorządu odzyskać Policja – są to niemałe środki, bo w ciągu roku chodziło o 1000 tys. zł, a zaległości dotyczą okresu pięcioletniego, a więc chodzi o 5000 tys. zł – odnajdują swój ślad w budżecie? Jakie są koszty postępowania sądowego? Dlaczego dopuszczono do takiej sytuacji, która nikomu nie służy?</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#ElżbietaRafalska">Żeby zrozumieć, co jest istotą sporu, powiem, że samorząd miasta Zielona Góra zobowiązał się do finansowania 15 etatów dzielnicowych, dając pieniądze na dodatkowe etaty. Po czym okazało się, że zatrudnienie dzielnicowych było mniejsze niż przed podpisaniem porozumienia. Policja w ten sposób nie realizowała warunków porozumienia, bo stan zatrudnienia był znacznie mniejszy. Mam pytanie – jeżeli jest dzisiaj pan komendant główny – dlaczego wyrażono zgodę na rozwiązanie tej umowy, która dawała szansę na polubowne rozstrzygnięcie. Wtedy Policja i samorządnie byłyby wystawione na publiczny spór, który komentowany był bardzo różnie. Nie powinno się zdarzyć, żeby w mediach pisać, że Policja nas okrada, żeby mówiła to osoba, która pełni urząd z wyboru i jest prezydentem miasta.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#ElżbietaRafalska">Rzecz dotyczy budżetu. Bardzo prosiłabym, żeby pan minister i pan komendant główny, o ile to jest możliwe, odnieśli się do tego, bo pan prezydent Kubicki nie jest z mojej bajki, ale tym razem wydaje mi się, że absolutnie ma rację. Wydaje mi się, że należałoby tę sprawę szybko zamknąć. Chciałabym odpowiedzi na to pytanie, związane z budżetem i roszczeniem w wysokości 5 mln zł i z państwa poglądem na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z członków Komisji chciałby jeszcze zabrać głos? Pani poseł Zuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MariaZuba">Dziękuję bardzo. Bardzo się cieszę na tę odpowiedź pana ministra. Myślę, że ona mi się troszkę kłóci z tym, co mam jeszcze w uszach, kiedy omawialiśmy nowelizację ustawy budżetowej na rok 2013. Poznawaliśmy wtedy opinię, jaką nam tutaj przedstawił po szczegółowych analizach i badaniach NIK. Ale jeżeli u państwa jest to przyjęte i satysfakcjonuje pana ministra takie rozwiązanie, że przeciętne wynagrodzenie wynosi 2661 zł, przy wynagrodzeniu kierownictwa w wysokości 12.267 zł, to my to przyjmujemy. Kończymy właśnie prace nad budżetem. Jest to jedna z ostatnich części. Przyznam się, że w żadnym resorcie nie mieliśmy przedstawionych tak niskich zarobków, jak u państwa. Pozostawiam to w tym momencie państwa ocenie i samopoczuciu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MariaZuba">Odnośnie funduszy mówicie państwo, że temu służą fundusze, tylko zobaczymy, kiedy kolejne lata przyjdą i wyczerpie się ta studzienka, czy wtedy powiemy: „tak, to z tego funduszu powinniśmy czerpać i cieszy nas to, że ubogo w tym zasobie”.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MariaZuba">Kolejna sprawa, do której chciałabym się odnieść, to sprawa właśnie bezpieczeństwa. Wiem, że statystykami możemy manipulować. Wspomniałam również o sprawach w Kodeksie. Jeżeli mogę, to bardzo proszę o te dane, żebyśmy je skonfrontowali. Na okoliczność bezpieczeństwa społeczeństwa mówimy: „poprawia się statystyka”, ale na okoliczność bezpieczeństwa VIP-ów – „musimy zwiększać liczbę etatów, bo jest większe zagrożenie”. Coś tu nie gra, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Jeśli nie ma innych pytań, to jeszcze raz zapytam pana ministra, czy zechciałby odnieść się do tego, bo padły pytania, zwłaszcza ze strony pani poseł Rafalskiej? Bardzo proszę, pan minister Jabłoński.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarcinJabłoński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o łączne koszty dotyczące systemu CEPiK, to myślę, że pan dyrektor Kusyk raz jeszcze spróbuje te dane przybliżyć. Chcę tylko zwrócić uwagę na fakt pewnego mechanizmu, który funkcjonuje, jeżeli chodzi o CEPiK. To nie jest coś, co jest tylko kosztowne, ponieważ pojawiają się też przychody z racji funkcjonowania tego systemu. To też jest źródło finansowania tego ważnego elementu pewnej infrastruktury informatycznej i tworzenia baz danych w skali naszego kraju. Jeżeli chodzi o łączne koszty, bardzo proszę, żeby pan dyrektor Kusyk spróbował opisać to pani poseł.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MarcinJabłoński">Jeżeli chodzi o kwestie dotyczące sporu i konfliktu pomiędzy prezydentem Zielonej Góry a komendą, garnizonem lubuskim Policji, to proponuję, aby w tej sprawie pani poseł była uprzejma poczekać na odpowiedź pisemną. To jest sprawa jednostkowego konfliktu. Trudno byłoby nam przybliżać szczegóły tego sporu, tym bardziej że nie wszystkimi danymi w tej chwili, w tym miejscu dysponujemy. Proponuję odpowiedź pisemną. Taką odpowiedź pani poseł bez zbędnej zwłoki otrzyma. Zwrócę przy okazji uwagę na to, że tego typu porozumienia powodują, że w Funduszu Wsparcia, który też był przedmiotem państwa zainteresowania, pojawiają się środki z tego tytułu, bo pani poseł pytała, jaki to ma wpływ i odzwierciedlenie w budżecie. Jednak te szczegółowe informacje w sprawie istoty konfliktu, podjętych prób jego rozwiązania, tudzież prognoz, jak to się skończy, udzielimy w odpowiedzi pisemnej.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#MarcinJabłoński">Pani poseł Zuba, komentując moją odpowiedź, wyraziła swoje niezadowolenie z jej kształtu. Myślę, że pozostaniemy przy swoich zdaniach i te różnice chyba nie zostaną do końca zasypane dzisiaj, choć zwrócę uwagę, że mówiłem przede wszystkim o poprawności jakości i poziomie bezpieczeństwa publicznego, wynikającego z prawidłowej realizacji obowiązków przez formację. Pani poseł interpretowała to w kontekście wysokości płac. Ja o tym nie mówiłem, ale żeby do tego wrócić, powiem, że nie wyrażałem żadnego entuzjazmu, ani nawet żadnego zadowolenia, jeżeli chodzi o taki poziom płac. One są na takim poziomie, jakie są możliwości budżetu państwa. To duże rozwarcie jest konsekwencją tego, że w formacjach – tak w Policji jak i w innych – pracownicy cywilni wykonują zazwyczaj prace pomocnicze. Nie są to wysoko wyspecjalizowane stanowiska pracy najczęściej, bo te wykonują funkcjonariusze. To jest w ogromnej części wyjaśnienie tego dużego zróżnicowania wysokości płac. Jeżeli pani poseł wyraża życzenie, żeby zapoznać się ze szczegółowymi danymi i statystykami dotyczącymi poziomu bezpieczeństwa publicznego, to takie dane i informacje zostaną pani poseł przesłane.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#MarcinJabłoński">Bardzo proszę pana dyrektora Kusyka o te szczegółowe informacje dotyczące łącznych kosztów systemu CEPiK.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#DariuszRosati">Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#RomanKusyk">Pani poseł, Wysoka Komisjo, system CEPiK był budowany w latach 2004–2010. Koszt poniesiony na ten cel, to około 325.000 tys. zł. Ten system jest bardzo kosztowny w utrzymaniu. Roczne koszty utrzymania systemu to jest około 45.000 tys. zł. Zmniejszenie tych kosztów jest jedną z przesłanek obecnej modernizacji. Dla przykładu może powiem, że obecny system korzysta z dedykowanej sieci WAN. Roczne koszty utrzymania tej sieci wynoszą około 10.000 tys. zł. Chcemy przejść na transmisję w sieci publicznej, co znacząco ten koszt ograniczy, jeśli nie zniweluje go do zera. Poza tym ta modernizacja, która jest planowana, wiąże się też z tym, że system informatyczny CEPiK to też urządzenia. Mamy komputery w domach i wiemy, że mniej więcej co 3–5 lat te komputery się starzeją i nadają się do wymiany. Ostatnia bardzo duża inwestycja w sprzęt w CEPiK to były lata 2008–2009. Naturalne jest, że po 5 latach ten sprzęt musimy znacząco zmodernizować.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#RomanKusyk">Oprócz tego czeka nas dostosowanie systemu do ustawy o kierujących pojazdami, która wchodzi w życie 4 stycznia 2016 r. Przewiduje ona znacznie szerszy zakres danych gromadzonych w systemie i udostępnianych. Czeka nas wdrożenie Centralnej Ewidencji Kart Parkingowych Wydawanych Osobom Niepełnosprawnym. Chcemy też otworzyć system na potrzeby ludności i uruchomić usługi elektroniczne w oparciu o ten system tak, żeby nie służył on, tak jak obecnie, tylko administracji, ale też, żeby można było na jego podstawie generować różnego rodzaju zestawienia przydatne chociażby w ocenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, rynku motoryzacyjnego czy typowych usług dla ludności. Pierwsza usługa, którą chcielibyśmy uruchomić, to jest usługa „Historia pojazdu”.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#RomanKusyk">Sam system jest finansowany z funduszu celowego, który jest samowystarczalny. Roczne wpływy Funduszu to jest około 100.000 tys. zł. Większość tych dochodów, to są wpłaty z tytułu umów OC – 1 euro od każdej umowy, oprócz tego symboliczne opłaty od takich czynności, jak wydanie prawa jazdy, wydanie dowodu rejestracyjnego – to są opłaty rzędu 50 gr lub 1 zł. Skala tych opłat i masowość tych czynności powoduje, że wpływy są rzeczywiście istotne, ale tak, jak powiedziałem, ten system jest bardzo rozległy, sięga do każdego starostwa i jest dość kosztowny w utrzymaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję. Pani poseł Rafalska, ale proszę krótko.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaRafalska">Panie ministrze, przyjmuję to, że państwo odpowiecie mi pisemnie. Wiem, że sprawa jest w sądzie. Chciałabym natomiast powiedzieć, że są straty, które może nie są ujmowane w ustawie budżetowej, ale są stratą niepowetowaną na wizerunku. Taka dyskusja publiczna, jaka toczyła się w województwie lubuskim, dotycząca Policji, podważa zaufanie w jakiś sposób, nie rozstrzygając, kto jest winny. To jest naprawdę bardzo poważną stratą, może nie wymierną w milionach czy tysiącach, ale jednak.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, jeżeli nie ma innych uwag, to stwierdzam zakończenie omawiania budżetu w częściach budżetowych wchodzących w zakres właściwości sejmowej Komisji Spraw Wewnętrznych. Dziękuję wszystkim za udział w tej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#DariuszRosati">Przechodzimy do omówienia drugiej opinii, opinii Komisji Skarbu Państwa o częściach budżetowych wchodzących w zakres zainteresowania tej Komisji.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#DariuszRosati">Dołączył do nas pan Bogusław Sitek, prezes Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, którego witam.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#DariuszRosati">Posłem referentem tych części budżetowych, z ramienia Komisji Skarbu Państwa, jest pan poseł Zbigniew Konwiński. Bardzo proszę, panie pośle, o przedstawienie referatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ZbigniewKonwiński">Panie przewodniczący, szanowni państwo, Komisja Skarbu Państwa 23 października rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na przyszły rok w zakresie: część budżetowa 36 – Skarb Państwa, dochody i wydatki z załącznika 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6, dotacje podmiotowe z załącznika 8 i 9; część budżetowa 74 – Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa, wydatki z załącznika nr 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6; przychody i rozchody budżetu państwa z załącznika nr 5 w zakresie przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania wraz z kierunkami prywatyzacji majątku Skarbu Państwa na 2014 r, plany finansowe państwowych funduszy celowych z załącznika nr 23: Funduszu Reprywatyzacji, Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, Funduszu Skarbu Państwa i Funduszu Rekompensacyjnego. Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej na 2014 r. w powyższym zakresie.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ZbigniewKonwiński">Krótko o samym projekcie budżetu w tych częściach, o których wspomniałem. Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa. Przychodów oczywiście nie ma. Wydatki planowane są na poziomie 31.757 tys. zł. Dla porównania, w 2013 r. to było 31.489 tys. zł. Planowane przychody z prywatyzacji w 2014 r. to 3.700.000 tys. zł, z czego z prywatyzacji bezpośredniej 14.000 tys. zł, z pośredniej – 3.686.000 tys. zł. Wpływy z dywidend w przyszłym roku planuje się na poziomie 4.600.000 tys. zł. Przychody z prywatyzacji mają być rozdysponowane w 2014 r. następująco: Fundusz Rezerwy Demograficznej – 1.465.090 tys. zł, Fundusz Reprywatyzacji – 37.274 tys. zł, Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców – 555.000 tys. zł, Fundusz Skarbu Państwa – 74.000 tys. zł, Fundusz Nauki i Technologii Polskiej – 74.000 tys. zł, wyodrębniony rachunek ministra do spraw pracy – 26.374 tys. zł i odpis na zaspokojenie roszczeń z tytułu poręczeń i gwarancji – 137.758 tys. zł. Planowane przychody netto, po potrąceniach, wyniosą w 2014 r. 1.330.504 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#ZbigniewKonwiński">Tak, jak powiedziałem, Komisja Skarbu Państwa w tych częściach opiniuje pozytywnie projekt budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję, panie pośle. Koreferentem z ramienia naszej Komisji był pan poseł Armand Ryfiński, ale nie mógł niestety uczestniczyć w posiedzeniu. Jego rolę będzie pełnił pan przewodniczący Maciej Mroczek. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MaciejMroczek">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie chciałbym powielać tych informacji, które przed chwilą poseł referent wygłosił. W związku z tym ograniczę się tylko do powtórzenia pozytywnej rekomendacji dla tych wszystkich części budżetowych wraz z załącznikami w projekcie ustawy budżetowej na rok 2014. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Proszę bardzo, kto z pań i panów posłów chciałby się wypowiedzieć? Pan poseł Szałamacha.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PawełSzałamacha">Proszę o informację, jakie są przewidziane duże transakcje prywatyzacyjne w przyszłym roku, które uwiarygodniają osiągnięcie założonej kwoty? Czy w świetle napiętej sytuacji w niektórych spółkach Skarbu Państwa, związanej z zaliczkowym poborem dywidendy, prognoza wpływów z dywidend na przyszły rok jest realistyczna?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pani poseł Zuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MariaZuba">Dziękuję. Nie otrzymaliśmy informacji na temat poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa, planowanych do udzielenia w przyszłym roku. W związku z tym bardzo prosimy o pisemną informację w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Jeśli nie ma dalszych pytań, a nie widzę, poproszę w takim razie… Jeszcze pan poseł Szałamacha.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PawełSzałamacha">Przepraszam, myślałem, że moja koleżanka klubowa zada to pytanie. Na jednym z posiedzeń Komisji pytałem o LOT i nie doczekałem się jeszcze odpowiedzi obecnego wówczas ministra Baniaka bądź Tamborskiego. Czy w Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców jest zapewniona na rok bieżący, albo przyszły, ewentualna kolejna rata wsparcia dla tej spółki?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#DariuszRosati">Pani poseł Zuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MariaZuba">Mam pytanie. Ponieważ planowany jest wzrost należności wobec Skarbu Państwa, proszę również o wyjaśnienia w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję. Pan poseł Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MaciejMroczek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, nie chciałem zadawać tego pytania w panelu, w którym referowaliśmy i koreferowaliśmy te części budżetowe, natomiast mam pytanie. W dokumencie „Ocena planowanych przychodów budżetu państwa z prywatyzacji i ich rozdysponowanie wraz z kierunkami prywatyzacji majątku Skarbu Państwa w 2014 r.” mówi się, że kształt polityki prywatyzacyjnej w przyszłym roku zmieni się w związku z rozpoczęciem programu Inwestycje Polskie. Niestety brak, przynajmniej ja nie dostrzegłem żadnych wyliczeń, na ile to zmieni – mówi się o poprawie efektywności, mówi się o innowacyjności, konkurencyjności. Chciałbym poznać, jeśli to możliwe, konkretne, twarde dane dotyczące efektów, wymiernych efektów tych działań i powołania spółki Inwestycje Polskie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Nie widzę innych pytań. W takim razie proszę panią minister Pasławską o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#UrszulaPasławska">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odpowiem na pytanie dotyczące ministra skarbu państwa, bo pojawiły się również pytania dotyczące Ministerstwa Finansów, jak chociażby dotyczące gwarancji Skarbu Państwa. Na to pytanie nie będę odpowiadała. Natomiast, odpowiadając po kolei na pytania dotyczące prywatyzacji prowadzonej przez ministra skarbu państwa przypomnę, że prywatyzacja prowadzona jest od ponad dwóch dekad. Dzisiaj nasze aktywa nie są już tak atrakcyjne, jak 5–10 lat temu. W związku z tym poziom przychodów z prywatyzacji również jest niższy niż w roku ubiegłym. Zaplanowaliśmy na 2014 r. 3.700.000 tys. zł z prywatyzacji pośredniej i bezpośredniej, z czego 2.500.000 tys. zł planujemy pozyskać ze sprzedaży pakietów akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych, natomiast około 130 projektów branżowych stanowiło będzie kwotę 1.200.000 tys. zł. Do końca tego roku funkcjonuje, przyjęty przez rząd, „Program Prywatyzacji na Lata 2012–2013”. Stosowny dokument, który będzie zapewne zawierał również inne możliwości przekształceń własnościowych, jak komunalizacja, wniesienia, łączenia, bo to zależy oczywiście od kondycji poszczególnych naszych spółek, będzie przygotowywany na rok przyszły.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#UrszulaPasławska">Jeśli chodzi o poziom dywidend, to jest on niższy niż w 2013 r. W tym roku zaplanowaliśmy, według projektu nowelizacji, 6.395.000 tys. zł, na rok przyszły zaplanowana jest kwota 4.600.000 tys. zł. Oczywiście są to szacunki. Pan poseł doskonale o tym wie. Opieramy się na danych z pierwszego półrocza, z drugiego kwartału. Szacujemy, że dywidendy będą pochodziły od 36 spółek. Tak, jak do tej pory, 90% przychodów z dywidend pochodziło od spółek giełdowych.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#UrszulaPasławska">Jeśli chodzi o program Inwestycje Polskie, funkcjonuje on oczywiście od tego roku. W tej chwili analizowanych jest 38 projektów inwestycyjnych. Przypominam, że są to projekty bardzo skomplikowane i IP mają finansować czy udzielać wsparcia od 50.000 tys. zł do 750.000 tys. zł. W związku z tym proces weryfikacji jest długi. Do tej pory podpisane zostało jedno porozumienie z Lotosem Petrobaltic, na zagospodarowanie złóż ropy naftowej na Morzu Bałtyckim. W ramach tego samego programu Bank Gospodarstwa Krajowego udzielił wsparcia na ponad 4.400.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#UrszulaPasławska">Jeśli chodzi o LOT i możliwość jego wsparcia, to proszę panią naczelnik o odpowiedź na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#DariuszRosati">Proszę bardzo, pani naczelnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MagdalenaBohuszBoguszewska">Jeżeli chodzi o LOT, to wydatki ze środków Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców zaplanowane w roku 2014 przewidują ewentualną pomoc w celu restrukturyzacji LOT. Zgodnie z planem restrukturyzacji przewidziana jest konwersja wierzytelności na akcje w kwocie 400.000 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Teraz, jeżeli to wszystkie informacje ze strony Ministerstwa Skarbu Państwa, to jeszcze poproszę panią minister finansów o wyjaśnienia dotyczące gwarancji i poręczeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#HannaMajszczyk">Panie przewodniczący, jak rozumiem, pani poseł prosiła o odpowiedź na piśmie. Takiej informacji na piśmie udzielimy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania? Nie ma. Stwierdzam zakończenie omawiania części budżetowych wchodzących w zakres właściwości Komisji Skarbu Państwa. Dziękuję posłom referentom. Dziękuję naszym gościom i wszystkim uczestnikom dyskusji.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#DariuszRosati">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>