text_structure.xml
15.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dzień dobry, otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Cyfryzacji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejOrzechowski">Witam wszystkich państwa posłów oraz przybyłych gości, przede wszystkim witam podsekretarza stanu w MAiC, pana ministra Bogdana Dombrowskiego wraz ze współpracownikami. Witam przedstawicieli UKE.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejOrzechowski">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejOrzechowski">W porządku posiedzenia Komisji mamy rozpatrzenie informacji na temat stanowiska Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji w sprawie rekomendacji zawartych w raporcie „Cyfrowa przyszłość Polski – fundamenty rozwoju konkurencyjnej gospodarki w dobie globalizacji”.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejOrzechowski">Warto przypomnieć, że na 59. posiedzeniu Komisji w dniu 5 lutego ub. r. (jutro będzie prawie rok) zapoznaliśmy się z tym raportem. Wówczas postanowiliśmy zwrócić się do MAiC w sprawie rekomendacji zawartych w raporcie. Dzisiejsze posiedzenie Komisji będzie poświęcone odniesieniom do rekomendacji z raportu. Myślę, że może nawiązać się ciekawa dyskusja.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejOrzechowski">Bardzo proszę pana ministra o zabranie głosu i o odniesienie się do rekomendacji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejOrzechowski">Bardzo proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BogdanDombrowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przekazaliśmy już informacje w tym zakresie Wysokiej Komisji, ale w telegraficznym skrócie przedstawię poszczególne rekomendacje. Bezpośrednio odniosę się do poszczególnych rekomendacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BogdanDombrowski">Pierwsza rekomendacja dotyczyła „skoordynowania i jednolitej strategii cyfryzacji dla całej administracji publicznej”. Rada Ministrów w styczniu 2014 r. przyjęła opracowane przez MAiC Narodowy Plan Szerokopasmowy, który jest dokumentem strategicznym. Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, 24 grudnia 2014 r. przyjął dokument Narodowy Plan Szerokopasmowy. Sprawozdanie z realizacji zadań za 2014 r. wskazuje znaczący postęp w wykonaniu strategii. W fazie realizacji znajdują się 24 zadania, w fazie przygotowawczej – 4 zadania, zakończonych zostało 6 zadań.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BogdanDombrowski">Kolejna rekomendacja to „efektywne regulacje wspierające inwestycje sektora prywatnego w sieci nowej generacji”. Do działań wspierających inwestycje sektora prywatnego należą:</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BogdanDombrowski">– uchwalenie ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych,</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BogdanDombrowski">– nowelizacja z 2012 r. ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo Telekomunikacyjne,</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BogdanDombrowski">– wprowadzenie rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie – chodzi o obowiązek posiadania przez każdy budynek wielorodzinny oraz każdy budynek użyteczności publicznej nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej;</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BogdanDombrowski">– nowelizacja w 2014 r. rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych,</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BogdanDombrowski">– memorandum w sprawie współpracy na rzecz budowy i rozwoju pasywnej infrastruktury sieci szerokopasmowych podpisane w 2012 r. z inicjatywy MAiC – jest to otwarte porozumienie między administracją rządową, samorządową i przedstawicielami rynku telekomunikacyjnego, którego celem jest współdziałanie w zakresie wypracowania przyjaznego otoczenia prawnego, a także stworzenia platformy współpracy i konsultacji w zakresie budowy infrastruktury telekomunikacyjnej, memorandum skupia ponad 70 podmiotów;</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#BogdanDombrowski">– realizacja Projektu System Informacyjny o Infrastrukturze Szerokopasmowej i portal Polska Szerokopasmowa w ramach 7 osi Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, którego celem jest utworzenie infrastruktury teleinformatycznej o zasięgu ogólnokrajowym;</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BogdanDombrowski">– realizacja projektu systemowego działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do internetu w ramach działania 8.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka – projekt składa się z dwóch komponentów, tj. technicznego, który zapewnia wsparcie eksperckie oraz związanego z przeciwdziałaniem wykluczeniu cyfrowemu, który realizowany jest przez partnera Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”;</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#BogdanDombrowski">– realizacja Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020 – zapewne państwo wiecie, że program został przyjęty przez Komisje Europejską 5 grudnia jako pierwszy narodowy program operacyjny. W ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa wspierane są i będą działania umożliwiające uzyskanie najszybszego dostępu do sieci szerokopasmowych przy najwyższych parametrach technicznych na obszarach, w których w warunkach rynkowych nie można zapewnić dostępu do szerokopasmowego internetu.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#BogdanDombrowski">Kolejną rekomendacją jest „wspieranie efektywnego miksu technicznego”. MAiC w Narodowym Planie Szerokopasmowym wskazuje, że najbardziej efektywną technologią budowy sieci telekomunikacyjnej w celu osiągnięcia wskaźników europejskich EAC w Polsce jest miks technologiczny. Dostęp szerokopasmowy może być zapewniony użytkownikowi końcowemu za pomocą różnych technik, tj. zarówno nowoczesnej sieci, jaki i nowoczesnego dostępu światłowodowego oraz innych bezprzewodowych technologii. Wszystkie rodzaje rozwiązań technicznych wymagają rozwoju sieci światłowodowych szkieletowo-dystrybucyjnych, które są niezbędne do masowego prowadzenia nowych technologii. Oczywiście, Wysoka Komisja wie, że sieci realizowane są w ramach tej perspektywy finansowej. Kolejne projekty m.in. w Wielkopolsce, tu zostaje oficjalnie zakończony w poniedziałek jako czwarty.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#BogdanDombrowski">Następna rekomendacja to „efektywne korzystanie z funduszy UE”. W perspektywie finansowej 2007–2013 rząd przeznaczył 1 mld euro na rozwój infrastruktury szerokopasmowej. Większość środków została przeznaczona na projekty, w ramach których powstają nowoczesne sieci szkieletowo-dystrybucyjne, o których wcześniej mówiłem. W obecnej perspektywie finansowej 2014–2020 rząd przeznaczy ponad 1 mld euro w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na rozwój sieci szerokopasmowych spełniających wymogi NGA, szczególnie na obszarach nieopłacalnych inwestycyjnie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#BogdanDombrowski">Kolejną rekomendacją jest „nowa polityka konkurencyjna”. Wprowadzenie w działaniach 8.1 i 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka kryteriów promujących projektów o charakterze międzynarodowym. W ramach tego programu przewidziane zostało również wsparcie dla przedsiębiorców wychodzących na rynki międzynarodowe w latach 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#BogdanDombrowski">Następna rekomendacja to „edukacja na rzecz zwiększenia cyfrowego wyłączenia polskich małych i średnich firm”. W 2014 r. przeprowadzono cztery tematyczne otwarte konkursy ofertowe w wyniku, których dofinansowanie otrzymało łącznie 19 projektów dotyczących różnych aspektów rozwoju cyfrowego. W ramach 3 osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa Cyfrowe Kompetencje Społeczeństwa przewidziane zostały działania na rzecz zwiększenia stopnia i poprawę umiejętności korzystania z internetu. Na działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych zostanie przeznaczone 85 mln euro. Na innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej przeznaczone zostanie 30 mln euro. E-pionier to działanie, które wspiera uzdolnionych programistów na rzecz rozwiązywania problemów społecznych lub gospodarczych – 25 mln euro. Na kampanię edukacyjno-informacyjną na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystaniem technologii cyfrowych przeznaczone zostanie 5 mln euro.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#BogdanDombrowski">Kolejna rekomendacja to „zrównoważone rozwiązania dotyczące ochrony danych, edukacja użytkowników internetu”. Udział MAC dotyczy głównie przy trwających pracach nad projektem unijnego rozporządzenia ogólnego o ochronie danych osobowych. W 2012 r., w ramach prawa telekomunikacyjnego wprowadzone zostały nowe uregulowani dotyczące bezpieczeństwa oraz integralności sieci usług telekomunikacyjnych. Nałożono na dostawców usług telekomunikacyjnych obowiązek informowania Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych o przypadkach naruszenia danych osobowych. Z punktu widzenia użytkowników końcowych ważne jest uregulowanie kwestii plików cookies. W ramach Projektu SIPS, MAiC organizuje spotkania informacyjno-doradcze. Do MAiC należeć będzie również przygotowanie cyklu pięciu filmów animowanych pt. „Dzieciaka i Loco przygody w sieci”. MAiC będzie wspierał GIODO przy organizacji konkursu w ramach programu „Twoje dane – twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do uczniów i nauczycieli”, mająca na celu promocję wiedzy z zakresu ochrony danych osobowych wśród dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#BogdanDombrowski">Kolejna rekomendacja to „cyfryzacja jako kluczowe narzędzie dla nowoczesnych modeli społecznych”. Rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych, wprowadzono obowiązek świadczenia udogodnień telekomunikacyjnych przez wszystkich dostawców publicznych, publicznych usług telefonicznych. W maju 2014 r. z inicjatywy ministerstwa zostało podpisane porozumienie w sprawie pętli indukcyjnej, którego podstawowym celem porozumienia jest wdrożenie usług użytkowników końcowych dostawców i usług.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#BogdanDombrowski">Rekomendacja kolejna – „edukacja na rzecz większego włączenia cyfrowego”. MAiC wraz z partnerem, czyli Stowarzyszeniem „Miasta w Internecie”, realizuje od 2012 r. projekt Latarników Polski Cyfrowej, którego celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu osób z pokolenia 50+. Projekt działa na obszarze całego kraju. Latarników jest ponad 2900 osób, którzy od początku 2013 r. przeprowadzili ponad 30 tys. spotkań, w których wzięło udział ponad 228 tys. dorosłych Polaków.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#BogdanDombrowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to w skrócie rekomendacje, które przekazaliśmy Wysokiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#BogdanDombrowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejOrzechowski">Oczywiście, materiały otrzymaliśmy i państwo posłowie macie dostępne je na iPadach w zasobach elektronicznych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejOrzechowski">Otwieram dyskusję, czy są głosy w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejOrzechowski">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejOrzechowski">Rozumiem, że rekomendacje, które zostały przedstawione rok temu są – w jakimś sensie – oczywiste i należy je respektować i realizować, by nasza gospodarka i nasze państwo było konkurencyjne wobec sąsiadów i innych partnerów. Natomiast w odniesieniu do jednej rekomendacji dostrzegłem, że dotyczy ona – zupełnie wyjątkowo – kompetencji Ministerstwa Finansów. Chcę dopytać, ponieważ odniesienie się do rekomendacji zostało przeniesione na MF, natomiast w samej rekomendacji jest napisane (oczywiście, mam na myśli rekomendację fiskalną), że „razem z działaniami edukacyjnymi państwo powinno wspierać cyfryzację małych i lokalnych firm stosując bodźce fiskalne w obszarze inwestycji innowacyjne narzędzia cyfrowe zwiększające jej konkurencyjność. Taka inicjatywa oparta na zachętach finansowych pozwoli na wykorzystanie systemu fiskalnego, jako dźwigni”. W materiałach nic państwo nie piszecie na ten temat, natomiast jestem ciekaw rozwiązań i dobrych praktyk w innych krajach – jeśli są.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejOrzechowski">Oczywiście, być może, nie jest to temat debaty na to posiedzenie Komisji, ponieważ do tego zapewne należy zasięgnąć więcej wiedzy. Jednak myślę, że by stwarzać przewagi konkurencyjne, bądź wyrównać się z innymi, taka wiedza może być potrzebna. Ja tyle.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#AndrzejOrzechowski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#AndrzejOrzechowski">Panie ministrze, proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BogdanDombrowski">Nie chciałbym się odnosić do zagadnień związanych z kwestiami podatkowymi, które dotyczą Ministerstwa Finansów, ale my też – w ramach memorandum oraz naszej codziennej i bieżącej działalności (szczególnie wynikało to w ramach współpracy z samorządami regionalnymi w realizacji dużych projektów szkieletowo-dystrybucyjnych) współpracowaliśmy z samorządami.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BogdanDombrowski">Zapewne państwo doskonale wiecie, że wiele podatków lokalnych determinuje również koszty użytkowania i realizacji sieci. Są to zarówno opłaty związane z dostępem do pasa drogowego, opłaty roczne związane z tego tytułu oraz inne związane z procedurami. Chcę powiedzieć, że w kraju różnie to wygląda, ale napotykamy duże zrozumienie. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni spotykają się z dużym zrozumieniem samorządów lokalnych. Często jest tak, że opłaty są dla tego typu inwestycji zdecydowanie niższe niż dla innych inwestycji. W skali kraju mamy dużo takich przykładów, jednak nie jest to powszechna sprawa. Zapewne wymaga to regulacji krajowych. Jednak chcę zaznaczyć ten temat, ponieważ jest to ważne. Samorządy widzą potrzebę infrastruktury i widzą, że poza energią elektryczną (może tak to będę koloryzował), wodociągiem i kanalizacją, dobra struktura telekomunikacyjna jest w tej chwili bardzo ważna.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BogdanDombrowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejOrzechowski">Czy są głosy w dyskusji? Jeśli nie, to dziękuję bardzo wszystkim państwu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejOrzechowski">Rozumiem, że informacja w tym zakresie została przyjęta przez Komisję?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję panu ministrowi i wszystkim państwu.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#AndrzejOrzechowski">Zamykam posiedzenie Komisji, dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>