text_structure.xml 27.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejOrzechowski">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Cyfryzacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejOrzechowski">Witam wszystkich posłów oraz przybyłych gości – mamy przedstawicieli MAiC oraz MON.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejOrzechowski">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejOrzechowski">Witam również posłów, którzy są przedstawicielami wnioskodawców projektów. Na razie widzę tylko jednego wnioskodawcę posła Romana Kotlińskiego. Mam nadzieję, że drugi przedstawiciel wnioskodawców zaraz dotrze.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejOrzechowski">W porządku dziennym posiedzenia Komisji mamy dwa punkty, tj. pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (druk nr 2171) oraz pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (czyli tej samej ustawy, ale w innym zakresie) – druk nr 2482.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejOrzechowski">Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AndrzejOrzechowski">Nie widzę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#AndrzejOrzechowski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że porządek dzienny został zaakceptowany.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AndrzejOrzechowski">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#AndrzejOrzechowski">Przed przystąpieniem do realizacji porządku dziennego posiedzenia Komisji mam pytanie: czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową?</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#AndrzejOrzechowski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#AndrzejOrzechowski">Gdyby tak było, to proszę o przedstawienie się i informację jaką reprezentują firmę.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#AndrzejOrzechowski">Informuję, że w sprawie projektów, które są w porządku dziennym posiedzenia Komisji, otrzymaliście państwo opinię BAS do obu projektów – z druku nr 2171 oraz 2482.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#AndrzejOrzechowski">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#AndrzejOrzechowski">Przypominam, że pierwsze czytanie projektu ustawy obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy. Ponieważ projekty dotyczą nowelizacji tej samej ustawy, proponuję, by po przedstawieniu uzasadnień przez posłów upoważnionych do reprezentowania wnioskodawców, przeprowadzić wspólną dyskusję nad tymi projektami.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#AndrzejOrzechowski">Oczywiście, pod warunkiem, że pojawi się drugi poseł, przedstawiciel wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#AndrzejOrzechowski">Ponieważ do druku nr 2171 nie ma przedstawiciela wnioskodawców pana posła Ryfińskiego, proponuję, by przedstawić projekt z druku nr 2482 – bardzo proszę pana posła Romana Kotlińskiego o przedstawienie projektu. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RomanKotliński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RomanKotliński">W imieniu wnioskodawców mam zaszczyt przedstawić Wysokiej Komisji projekt ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, który przedłożony jest w druku nr 2482. Jego autorzy proponują wprowadzenie dwóch niewielkich zmian w ustawie z 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania. Koncentrują się one na doprecyzowaniu katalogu podmiotów, z którymi współdziała państwo przy realizacji zadań na rzecz zachowania pokoju, kształtowania warunków rozwoju kraju oraz rozwiązywania problemów społecznych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RomanKotliński">Dotychczasowe rozwiązania uniemożliwiają państwu nawiązanie stałej współpracy oraz dialogu z organizacjami światopoglądowymi, które zrzeszają osoby związane z wieloma różnymi wyznaniami lub osoby niewierzące. Brak tych regulacji narusza konstytucyjną regułę, która zawarta jest w art. 25 ust. 2 ustawy zasadniczej. Zgodnie z tym artykułem: „Władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym”. Jednym ze środków realizacji tego zadania jest ustanowienie stałej formy dialogu pomiędzy kościołami i innymi związkami wyznaniowymi oraz organizacjami światopoglądowymi. Jak wiemy (dla przykładu podam), Kościół rzymskokatolicki posiada instytucję wspólną z państwem, jest to komisja wspólna (rządu i episkopatu). Zatem postulujemy coś w rodzaju komisji wspólnej dla organizacji światopoglądowych, która – oczywiście – będzie wspólna z rządem. W komisji mieliby zasiadać, oprócz przedstawicieli rządu, przedstawiciele organizacji światopoglądowych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RomanKotliński">Pierwszy artykuł projektu wprowadza nowe brzmienie art. 16 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania o treści: „1. Państwo współdziała z kościołami, innymi związkami wyznaniowymi oraz organizacjami światopoglądowymi w zachowaniu pokoju, kształtowaniu warunków rozwoju kraju oraz rozwiązywaniu problemów społecznych. 2. W celach, o których mowa w ust. 1, oraz do rozpatrywania problemów związanych z rozwojem stosunków między państwem a poszczególnymi kościołami, innymi związkami wyznaniowymi…” – dodajemy: „…oraz organizacjami światopoglądowymi” – „…mogą być, na zasadach wzajemnego uzgodnienia, tworzone różne, w tym stałe formy współdziałania. Przepis ten nie narusza właściwości organów państwowych oraz organów kościołów, związków wyznaniowych…” – „…oraz organizacji światopoglądowych”.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#RomanKotliński">Kolejna zmiana polega na zmianie brzmienia w art. 16 a ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania poprzez nadanie ust. 1 brzmienia: „Dla określenia szczegółowych zasad stosunków, o których mowa w art. 16, mogą być zawierane umowy między właściwymi rzeczowo centralnymi organami administracji rządowej a władzami poszczególnych kościołów, innych związków wyznaniowych…” – „…oraz organizacji światopoglądowych”.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#RomanKotliński">Nowe brzmienie nadaje się również ust. 3: „Podpisana umowa zostaje opublikowana w dzienniku urzędowym właściwego ministra”.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#RomanKotliński">Obecnie obowiązujące regulacje umożliwiające instytucjonalizację stosunków państwa wyłącznie z kościołami i związkami wyznaniowymi, nie mają żadnego uzasadnienia. Wraz z postępującym procesem laicyzacji społeczeństwa rośnie zasięg oddziaływania tych organizacji oraz ich znaczenie w życiu społecznym. Zjawisko to dostrzegła Komisja Europejska i konsekwencją jest wprowadzenie w traktacie o funkcjonowaniu UE regulacji na mocy, których UE „uznając tożsamość i szczególny wkład tych kościołów i organizacji światopoglądowych, UE prowadzi z nimi otwarty, przejrzysty i regularny dialog”. Kreuje on powinność UE i jej organów do prowadzenia dialogu nie tylko z bezpośrednio łatwymi do zdefiniowania podmiotami, tj. organizacje pracodawców, związki zawodowe, zrzeszenia przedstawicieli zawodów zaufania publicznego, ale także z kościołami i organizacjami światopoglądowymi i niewyznaniowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#RomanKotliński">Należy się zgodzić z uwagami Prokuratora Generalnego oraz BAS, że polskie prawo nie zdefiniowało jeszcze wprost pojęcia „organizacje światopoglądowe”. Wnioskodawcy są świadomi tej luki oraz braku, w przedłożonej ustawie, definicji takiego zrzeszenia. Jednak, wbrew twierdzeniom krytyków proponowanych rozwiązań, pojęcie organizacji światopoglądowych jest obecne od wielu lat w dyskursie publicznym. Przyjmuje się pod nim zrzeszenia ludzi o ustalonej strukturze, którzy działają razem, by osiągnąć wspólne cele, kierując się wspólnym światopoglądem, w tym – światopoglądem bezwyznaniowym.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#RomanKotliński">Uznając racje autorów uwag zaproponowanej regulacji, projektodawcy są otwarci na propozycje doprecyzowania tego pojęcia. W obowiązującym stanie prawnym, regulacja art. 16 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania nadaje wyłącznie organizacjom wyznaniowym uprawnienia do instytucjonalizacji ich relacji z państwem. Ogranicza to spójność aksjologiczną ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, która gwarantuje obywatelom prawo zarówno do wyznawania religii jak i do jej niewyznawania. Proponowana zmiana wyrównuje sytuację wszystkich organizacji światopoglądowych w zakresie możliwości instytucjonalizacji ich dialogu z przedstawicielami państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#RomanKotliński">Obecna nierównowaga prowadzi do tego, że kościoły i związki wyznaniowe, które prowadzą podobną lub taką samą działalność społeczną lub edukacyjną jak pozostałe niereligijne organizacje, są uprzywilejowanie organizacyjne. Łatwiej jest im rozwiązać ewentualne problemy lub niejasności na styku z administracją publiczną. Myślimy to np. o akcjach honorowego krwiodawstwa, o zbiórkach charytatywnych, organizacjach marszy, pikiet, protestów itd. Państwo wzmacnia wizerunek i społeczne postrzeganie kościołów i związków wyznaniowych. W oczach opinii publicznych są one lepsze i ważniejsze, bo przecież z nimi państwo ma bezpośrednie relacje. Stawia to organizacje niereligijne w gorszej pozycji, zakłóca ich działalność i jest niezgodne z jednym z podstawowych praw UE, które mówi o równym traktowaniu wszystkich podmiotów niezależnie od ich ideologicznej tożsamości.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#RomanKotliński">Umożliwienie organizacjom światopoglądowym, niemającym charakteru kościoła lub związku wyznaniowego, współpracy z władzą publiczną, pozwoli na szybszą wymianę informacji, ułatwi administracji rządowej reagowanie na ewentualne naruszenie praw i wolności obywateli. Należy również wskazać na zwiększenie zakresu dialogu społecznego poprzez umożliwienie włączenia się organizacji światopoglądowych innych niż kościoły i związki wyznaniowe. Zwiększy to zaufanie obywateli do państwa, co może się przełożyć na wzrost kapitału społecznego oraz ułatwi państwu rozpoznanie potrzeb i pożądanych sposobów rozwiązywania problemów obywateli i innych osób zamieszkujących terytorium RP.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#RomanKotliński">Deficyt dialogu społecznego w Polsce jest jedną ze słabości państwa. Rodzi to wśród obywateli frustrację. Wiele osób i organizacji jest na marginesie życia społecznego, czują się wykluczone.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#RomanKotliński">Wejście w życie projektowanej regulacji nie spowoduje obciążenia dla budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#RomanKotliński">Projekt ma na celu zwiększenie przejrzystości działania władz publicznych przez wprowadzenie obligatoryjnego publikowania treści umów zawieranych przez ministrów z kościołami, związkami wyznaniowymi oraz organizacjami światopoglądowymi w dzienniku urzędowym danego ministra.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#RomanKotliński">Projektodawcy wnoszą o skierowanie niniejszego projektu do dalszych prac legislacyjnych. Pozwoli to na przyjęcie prawa dobrej jakości, które otworzy drogę do instytucjonalizacji relacji między państwem a rosnącymi w siłę organizacjami światopoglądowymi w tym z zrzeszeniami osób bezwyznaniowych.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#RomanKotliński">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejOrzechowski">Stwierdzam, że jest już szesnaście minut od momentu, gdy rozpoczęliśmy posiedzenie Komisji a drugiego przedstawiciela wnioskodawców, czyli pana posła Ryfińskiego nie ma, by przedstawić projekt z druku 2171. Zatem ten druk rozpatrzymy w innym terminie, jednocześnie zawiadomimy Marszałka Sejmu o tej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejOrzechowski">Przystępujemy do debaty w sprawie ogólnych zasad, zadawania pytań i dyskusji. Bardzo proszę czy są zgłoszenia?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejOrzechowski">Zapisuję panią poseł Sobecką, poseł Kamińską.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejOrzechowski">Czy są jeszcze inne zgłoszenia?</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejOrzechowski">Pan przewodniczący Sosnowski.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#AndrzejOrzechowski">Czy jeszcze ktoś?</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#AndrzejOrzechowski">Jeśli nie, to zamykam listę.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#AndrzejOrzechowski">Bardzo proszę, pani poseł Sobecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AnnaSobecka">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AnnaSobecka">Chcę powiedzieć, że etiologia twórczości zapisanej w druku nr 2482 pochodzi od znanego wszystkim państwu faktu, gdy dyrektor specjalistycznego szpitala im. Świętej Rodziny w Warszawie, który powołując się na klauzulę sumienia, nie wyraził zgody na wykonanie w kierowanym przez niego szpitalu u pacjentki aborcji nienarodzonego dziecka w 25. tygodniu jego życia.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AnnaSobecka">Nawiasem mówiąc, chcę powiedzieć, że w mojej rodzinie żyje dorosły człowiek, który urodził się tydzień później…</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AnnaSobecka">U pacjentki, która zgłosiła się do aborcji i stwierdzono poważne uszkodzenia czaszki i mózgu. Profesor zaproponował matce ciężko chorego, nienarodzonego dziecka, objęcie jej i jej dziecka opieką podczas porodu i ciąży. Wskazał również na możliwość pomocy prenatalnej opieki paliatywnej w Fundacji Warszawskie Hospicjum dla Dzieci.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AnnaSobecka">Odmowa dokonania aborcji w szpitalu im. Świętej Rodziny i nie wskazanie lekarza i ośrodka, który dokonałby zabójstwa ciężko chorego, nienarodzonego człowieka, spowodowały wielką nagonkę na tego lekarza.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AnnaSobecka">Chcę państwu powiedzieć, że woła to o pomstę do nieba.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#AnnaSobecka">Przypomnę, że ta ciąża u tej pacjentki powstała w wyniku in vitro. Zamiast przełożyć akcenty na to i pytać, dlaczego to dziecko rozwijało się z tak poważna wadą w wyniku in vitro, gdzie specjaliści, eksperci, grzmią pod tym adresem i mówią, że dzieci rodzą się z wadą genetyczną, to akcent postawiono na człowieka, specjalistę o międzynarodowej sławie oraz międzynarodowego specjalisty i konsultanta…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejOrzechowski">Pani poseł, przepraszam, ale bardzo proszę mówić o projekcie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AnnaSobecka">Zaraz, do tego zmierzam.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AnnaSobecka">Tak jak powiedziałam, jest to etiologia twórczości, którą wysłuchaliśmy przed chwilą.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AnnaSobecka">Panie przewodniczący, jestem posłem i mam prawo powiedzieć to, co uważam pod adresem tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AnnaSobecka">To jedna rzecz, druga to, że pan poseł Kotliński domaga się ochrony światopoglądu. Co to znaczy? Człowiek, któremu konstytucja gwarantuje wolność wyznania i religii, nie może być leczony przez człowieka o światopoglądzie, który proponuje pan poseł Kotliński. Przypomnę, że lekarz jak każdy polski obywatel ma konstytucyjnie zagwarantowaną wolność sumienia, tj. art. 53 ust. 1 Konstytucji RP mówi: „Lekarz – jak każdy człowiek – ma prawo korzystać z praw człowieka zapisanych w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ”. Art. 18 mówi, że każdy człowiek ma prawo wolności myśli, sumienia i wyznania itd. Lekarz ma obowiązek przestrzegać zasad Kodeksu Etyki Lekarskiej, w którym zapisano: „Podejmując działania lekarskie u kobiety w ciąży, lekarz równocześnie odpowiada za zdrowie i życie dziecka”. Dalej: „Lekarz winien przestrzegać postanowień Konwencji o Prawach Dziecka ONZ, w preambule, której zapisano: „dziecko, z uwagi na swoją niedojrzałość fizyczną oraz umysłową, wymaga szczególnej opieki i troski, w tym właściwej ochrony prawnej, zarówno przed, jak i po urodzeniu”.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#AnnaSobecka">Zatem, zgodnie z ustawą, którą przedstawił pan poseł Kotliński, lekarz byłby przymuszony do zabójstwa tego dziecka, bez względu na jego sumienie. Przeczytam fragment europejskiej deklaracji solidarności, która wypowiada się w tej sprawie, tj.: „Prawo do życia jest pierwszym z praw człowieka, bez którego nie jest możliwe korzystanie z wszystkich pozostałych. W większości państw Europy ustawodawstwo nie zapewnia ochrony tego prawa najbardziej bezbronnym, czyli dzieciom nienarodzonym. Tym większe znaczenie ma indywidualna odpowiedzialność oraz wierność nakazom sumienia osób, w których rękach spoczywa ludzkie życie. Do fundamentów cywilizacji europejskiej należy sokratejska wierność sumieniu. Dzięki niej ludzie sumienia przypominają społeczeństwu o obowiązywalności zasad moralnych, nawet jeśli zaprzecza im władza. Żaden lekarz nie może być bezpośrednio i pośrednio zmuszany do udziału w zamachach na dzieci oczekujące na urodzenie”.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#AnnaSobecka">Dalej następuje pochwała czynu i solidarność z poczynaniami pana prof. Bogdana Chazana.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#AnnaSobecka">Jeśli chodzi o – mówił pan o zbieraniu się społeczności – to również gwarantuje nam to, niestety, konstytucja RP. Zatem wszystko, co państwo niosą w tej twórczości jest według mnie niekonstytucyjne, dlatego składam wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję pani poseł Annie Sobeckiej.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejOrzechowski">Bardzo proszę, pani poseł Bożena Kamińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BożenaKamińska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BożenaKamińska">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, również odwołuję się do opinii BAS oraz do opinii Prawosławnego Metropolity Warszawy i całej Polski oraz Prokuratora Generalnego RP. Jasno podkreślają wagę nieczytelnych i niejasnych przepisów m.in. chodzi o pojęcie organizacji światopoglądowych. Nie posługują się przepisami ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, nie są one również znane w innym polskim ustawodawstwie.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#BożenaKamińska">Takiego wyrażenia nie zna również ustawa zasadnicza.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#BożenaKamińska">Wnioskodawca nie postuluje ustanowienia definicji legalnej lub określenia kryteriów, które pozwolą na odróżnienie organizacji światopoglądowych od innych organizacji i stowarzyszeń. Omawiana propozycja budzi wiele wątpliwości. Należy przyjąć, że sformułowanie: „organizacje światopoglądowe” stanowi w polskim języku prawnym neologizm i bliżej nieokreśloną treść. Próbując ustalić jego znaczenie, należy odwołać się do leksykalnego sensu słowa: „organizacja” oraz do słowa „światopogląd”.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#BożenaKamińska">Chcę również powiedzieć, że projektowana nowelizacja w tym aspekcie, nie jest pełna a objęte jej ramami rozwiązania są niedostatecznie dopracowane. Będzie to powodowało kwestię odrzucenia tych zapisów przez Trybunał Konstytucyjny.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#BożenaKamińska">Również w mojej ocenie, na uwagę zasługuje kwestia mówiąca o niezamieszczaniu i niezawieszaniu w instytucjach publicznych…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RomanKotliński">To inny projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BożenaKamińska">Dobrze, to już nie będę do tego projektu wracała...</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#BożenaKamińska">Kończąc kwestię uwag, które dotyczą niejasności organizacji światopoglądowej oraz władzy organizacji światopoglądowej, również wnoszę o odrzucenie tego projektu w pierwszym czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#BożenaKamińska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejOrzechowski">Jeszcze pan przewodniczący Sosnowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie i panowie, moja wypowiedź będzie bardzo krótka, ale bardzo konkretna.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewSosnowski">Otóż, konstytucja RP oraz ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania należycie zabezpieczają wolność sumienia i wyznania. Każdy, kto próbuje podważyć zasady, które zostały przyjęte i zaakceptowane przez zdecydowaną większość społeczeństwa, czyni to wbrew naturze.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ZbigniewSosnowski">Dlatego zdecydowanie popieram wniosek pani poseł Anny Sobeckiej o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ZbigniewSosnowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejOrzechowski">Czy strona rządowa lub poseł wnioskodawca chcieliby…</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#AndrzejOrzechowski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#AndrzejOrzechowski">Proszę bardzo, pan poseł Kotliński, który reprezentuje wnioskodawców, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RomanKotliński">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#RomanKotliński">Panie przewodniczący, nie będę komentował propagandy „radiomaryjnej”, którą uskutecznia w Sejmie RP pani poseł Sobecka. Powtarzam, jako przedstawiciel reprezentujący wnioskodawców, prosimy o skierowanie projektu do dalszych prac.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#RomanKotliński">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AnnaSobecka">Panie przewodniczący, pan poseł Kotliński mnie obraził.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AnnaSobecka">Oczekuję przeprosin z jego strony a, od pana, reakcji na przyszłość, gdy ktoś wypowiada się w taki sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejOrzechowski">Od tego jest Komisja Etyki Poselskiej oraz inne instytucje.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejOrzechowski">Czy ze strony rządowej?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#AndrzejOrzechowski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JózefRóżański">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, szanowni państwo, Rada Ministrów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JolantaOstrowska">Prosimy o przedstawienie się do protokołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JózefRóżański">A, tak, dziękuję bardzo i przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JózefRóżański">Józef Różański, dyrektor Departamentu Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych w MAiC. Mam upoważnienie do zaprezentowania stanowiska rządu w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JózefRóżański">Chcę powiedzieć, że Rada Ministrów przyjęła to stanowisko w dniu 19 listopada. Oczywiście, stosowny dokument państwo otrzymaliście. Chcę tylko podkreślić, że rząd negatywnie ocenił poselski projekt ustawy. Szczegóły są dostarczone do państwa Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#JózefRóżański">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję, panie dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejOrzechowski">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejOrzechowski">Stwierdzam zakończenie pierwsze o czytania projektu z druku nr 2482. W dyskusji padły dwa wnioski, ale są one tożsame, czyli o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#AndrzejOrzechowski">Zatem, poddaję wniosek o odrzucenie projektu pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#AndrzejOrzechowski">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu? Proszę podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#AndrzejOrzechowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#AndrzejOrzechowski">Pan poseł nie jest członkiem Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#AndrzejOrzechowski">Nie widzę głosów przeciwnych.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#AndrzejOrzechowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#AndrzejOrzechowski">Również nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-21.11" who="#AndrzejOrzechowski">Zatem 13 głosów za.</u>
          <u xml:id="u-21.12" who="#AndrzejOrzechowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-21.13" who="#AndrzejOrzechowski">Pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy, który przedstawi sprawozdanie na posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-21.14" who="#AndrzejOrzechowski">Proponuję, by posłem sprawozdawcą była pani poseł Bożena Kamińska?</u>
          <u xml:id="u-21.15" who="#AndrzejOrzechowski">Czy pani poseł się zgadza?</u>
          <u xml:id="u-21.16" who="#AndrzejOrzechowski">Czy są inne propozycje?</u>
          <u xml:id="u-21.17" who="#AndrzejOrzechowski">Czy jest sprzeciw, by pani poseł Kamińska była sprawozdawcą?</u>
          <u xml:id="u-21.18" who="#AndrzejOrzechowski">Nie widzę, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-21.19" who="#AndrzejOrzechowski">Informuję, że na tym porządek dzienny posiedzenia Komisji został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-21.20" who="#AndrzejOrzechowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.21" who="#AndrzejOrzechowski">Wszystkim państwu dziękuję za udział.</u>
          <u xml:id="u-21.22" who="#AndrzejOrzechowski">Do widzenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>