text_structure.xml 57.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełZalewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PawełZalewski">Bardzo się cieszę, że powrócił do pracy w Komisji Spraw Zagranicznych pan marszałek Marek Jurek. Cieszę się, że będziemy razem współpracować.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełZalewski">Porządek dzienny posiedzenia został państwu przedstawiony na piśmie. Otrzymałem wniosek o rozszerzenie porządku obrad o punkt brzmiący następująco: „Wyjaśnienie ministra spraw zagranicznych, pani Anny Fotygi, podstaw i powodów przeprowadzonej w MSZ lustracji pracowników po wyroku Trybunału Konstytucyjnego w tej sprawie”.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełZalewski">Rozumiem, że chodzi o wyjaśnienia ze strony pani minister. Dziś panią minister reprezentuje minister Krzysztof Szczerski.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PawełZalewski">Czy pani poseł Jolanta Szymanek-Deresz podtrzymuje swój wniosek o włączenie tego punktu do porządku obrad, czy też moglibyśmy wnieść tę kwestię do porządku obrad innego posiedzenia Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Podtrzymuję swój wniosek o tyle, że chciałabym, aby wyjaśnienia złożyła minister spraw zagranicznych Anna Fotyga. Jestem otwarta na propozycje pana przewodniczącego, żeby posiedzenie Komisji w tej sprawie było połączone z omówieniem spraw kadrowych w MSZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełZalewski">Rzeczywiście na wniosek posła Tadeusza Iwińskiego polityka kadrowa MSZ będzie przedmiotem obrad Komisji. Chciałbym, żebyśmy omówili tę kwestię stosunkowo szybko, w czerwcu, przed przerwą wakacyjną.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PawełZalewski">Zakładam, że te sprawy będziemy mogli omówić łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszIwiński">Doceniam fakt, że pan przewodniczący zechciał uwzględnić moją propozycję w planie pracy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszIwiński">Mam prośbę, abyśmy mogli porozumieć się co do terminu posiedzenia Komisji w tej sprawie. Zależy mi na uczestniczeniu w tej dyskusji, a mam dość gorący okres ze względu na różne zobowiązania międzynarodowe.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym poinformować Komisję, że kilka dni temu złożyłem do Prezesa Rady Ministrów interpelację w sprawie zasadności i zgodności z prawem przeprowadzania lustracji w polskiej służbie zagranicznej. Zapytałem premiera, czy ma zamiar wstrzymać i cofnąć tę akcję.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#TadeuszIwiński">Moim zdaniem jest ona sprzeczna z przepisami. Jeśli byłaby utrzymana, to pani minister Annie Fotydze – jeśli nie w tej kadencji Sejmu, to w następnej – grozi postawienie przed Trybunałem Stanu, a urzędnikom, którzy wykonują działania w tym zakresie, sprawa odpowiedzialności karnej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#TadeuszIwiński">Jeśli pani minister chciałaby przeprowadzić lustrację w służbie zagranicznej, to powinna wystąpić z projektem nowelizacji ustawy lustracyjnej i Sejm rozpatrzyłby ten projekt. W obecnej sytuacji jest to ewidentne łamanie prawa.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#TadeuszIwiński">Nie mówimy o powodach ani o skutkach. Jest to ewidentne łamanie prawa i na to zwracam uwagę, żeby później ktoś się nie dziwił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PawełZalewski">Sądzę, że obawa pana posła jest nieuzasadniona. Jak pan doskonale wie, kwestia lustracji dyplomatów jest procedurą rozpoczętą wiele lat temu. Jest to normalna, standardowa sytuacja.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PawełZalewski">Rozumiem, że po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego w tej materii powstało szereg znaków zapytania, ale jestem przekonany, że urzędnicy MSZ postępują zgodnie z literą prawa.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PawełZalewski">Pan poseł ma prawo mieć w tej kwestii inny pogląd. Sprawa – w moim przekonaniu – jest ważna, gdyż decyduje o wiarygodności polskiej służby zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PawełZalewski">Jeśli pan poseł pozwoli, będziemy rozmawiali na ten temat przy innej okazji, w obecności pani minister.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PawełZalewski">Jak pan poseł wie, jestem elastyczny, jeśli chodzi o wyznaczanie terminów posiedzeń Komisji. Chciałbym, żeby to posiedzenie odbyło się przed wakacjami. Będzie ono dotyczyło nie tylko sytuacji kadrowej w kontekście lustracyjnym, ale w ogóle problemów funkcjonowania MSZ.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PawełZalewski">Jest to ważne, gdyż zbliżamy się do debaty budżetowej. Warto byłoby, abyśmy zastanowili się nad tym, co możemy zrobić jako Komisja, aby poprawić bardzo trudne warunki pracy np. na placówkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PawełŚpiewak">Długo debatowaliśmy w podkomisji na temat stanowiska Komisji w sprawie systemu obrony przeciwrakietowej. Rozumiem, że jakieś stanowisko zostało wypracowane bądź jest bliskie wypracowania.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PawełŚpiewak">Zbliża się moment rozpoczęcia rokowań ze stroną amerykańską. Komisja powinna zatem czym prędzej zająć się tą sprawą.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PawełŚpiewak">Chciałbym, żebyśmy zobowiązali się wobec samych siebie, mając szansę zaproszenia osób kompetentnych, iż na najbliższym posiedzeniu Komisji odbędziemy dyskusje z udziałem ekspertów i osób zainteresowanych sprawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełZalewski">Zgadzam się na tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PawełZalewski">Kiedy jest następne posiedzenie Sejmu, panie Piotrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrBabiński">Za trzy tygodnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełZalewski">Wobec tego przed posiedzeniem Sejmu zwołam posiedzenie podkomisji. W trakcie posiedzenia Sejmu zwołam posiedzenie Komisji i ta kwestia zostanie rozstrzygnięta.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PawełZalewski">Rozumiem, że nie ma innych wniosków dotyczących porządku dziennego. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PawełZalewski">Proszę ministra Krzysztofa Szczerskiego o prezentację kandydatury pani Marzenny Adamczyk na stanowisko ambasadora RP w Republice Kuby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofSzczerski">Jest dla mnie zaszczytem i przyjemnością móc państwu zaprezentować kandydaturę pani Marzenny Adamczyk na stanowisko ambasadora RP w Republice Kuby.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofSzczerski">Pani Marzenna Adamczyk w swojej praktyce zawodowej w harmonijny sposób łączy dwa ważne elementy, które powinny być cechą dobrego ambasadora, mianowicie głęboką znajomość kultury, miejsca i obszaru, w którym reprezentuje interesy Rzeczypospolitej, oraz doświadczenie zawodowe.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KrzysztofSzczerski">Pani Marzenna Adamczyk jest iberystką, pracownikiem naukowym Uniwersytetu Warszawskiego, zarówno jako wykładowca, jak i pełniąc funkcję dyrektora do spraw studenckich w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich. W zakresie jej obowiązków leżała także współpraca z instytucjami zajmującymi się kwestiami iberyjskimi oraz iberoamerykańskimi w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KrzysztofSzczerski">Jest osobą zaangażowaną w upowszechnianie wiedzy o świecie iberoamerykańskim w Polsce, a także tłumaczką dzieł autorów tego obszaru kulturowego.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KrzysztofSzczerski">Z jednej strony pani Marzenna Adamczyk posiada długoletnie doświadczenie naukowe i dydaktyczne w sprawach iberoamerykańskich, z drugiej strony ma za sobą doświadczenia dyplomatyczne. W 1999 r. wyjechała w randze I sekretarza do ambasady RP w Madrycie. Dzięki uznaniu jej znakomitej pracy na placówce w Madrycie w 2003 r. awansowała na stanowisko radcy ambasady RP. Powróciła z placówki w 2005 r.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KrzysztofSzczerski">Mam przyjemność zaprezentować państwu kandydatkę, która posiada znakomitą wiedzę na temat świata iberoamerykańskiego, a także sześcioletnie doświadczenie w pracy dyplomatycznej.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#KrzysztofSzczerski">Bardzo proszę państwa posłów o pozytywne zaopiniowanie tej kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszIwiński">Czy w sprawie formalnej mogę zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym, żeby pan minister poinformował nas, co się stało z poprzednim kandydatem na ambasadora RP w Republice Kuby, który został zatwierdzony. Nie można zamykać oczu na to, co się działo. W obecnej kadencji Sejmu został przesłuchany i pozytywnie zaopiniowany kandydat na ambasadora RP w Republice Kuby. Nie wiadomo, czy on udał się na placówkę, czy nie. Nic się o nim nie mówi.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#TadeuszIwiński">To są rzeczy rodem z komedii czy tragifarsy. Chciałbym, żeby pan minister przekazał swoim przełożonym informację, aby w przypadkach opiniowania przez Komisję kandydatów udających się do krajów, w których polscy ambasadorzy – poprzednicy obecnie kandydujących do tej funkcji – urzędowali bardzo krótko, informowano o powodach odwoływania polskich ambasadorów i skutkach takich decyzji.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#TadeuszIwiński">Przypadek Kuby jest kuriozalny pod każdym względem. Dziwię się, że o tym nikt nas nie informował. To jest „zabawa w ciuciubabkę”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewGirzyński">W nawiązaniu do wypowiedzi posła Tadeusza Iwińskiego pragnę stwierdzić, iż żałuję, że tych krokodylich łez pan poseł nie lał, gdy np. w 2001 r. zdarzały się liczne przypadki, że Komisja Spraw Zagranicznych rekomendowała pozytywnie kandydatów na ambasadorów, którzy następnie przez Prezydenta i MSZ nie zostali skierowani na placówki.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewGirzyński">Z wielu głośnych spraw najbardziej znana dotyczy obecnego senatora Radosława Sikorskiego, który mimo pozytywnej opinii Komisji nie został wysłany na placówkę do Brukseli.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ZbigniewGirzyński">Jeśli pan poseł używa określeń, takich jak „kuriozum”, to może najpierw należałoby uderzyć się we własną pierś.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PawełZalewski">Posiedzenie Komisji służy również przedstawieniu pewnych poglądów politycznych. Rozumiem, że od temperamentu zależy język, którego używamy.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PawełZalewski">Ważne jest jednak, abyśmy skupiali się na kwestiach merytorycznych. Rozumiem, że zostało sformułowane pytanie. Nie dyskutujmy na ten temat długo. Rozumiem, że pytanie jest retoryczne.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PawełZalewski">Nie chciałbym, aby ta kwestia zdominowała spotkanie z kandydatami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszIwiński">Ja przedstawiłem kwestię formalną. Jest kompletnie niezrozumiałe, że w tej samej kadencji był już opiniowany kandydat na ambasadora RP w Republice Kuby. Był to pan Jarosław Gugała, znany iberysta. Nic nie wiadomo, co się stało z tym kandydatem, który został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszIwiński">Proszę o spełnienie minimalnych wymogów informacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszIwiński">Odpowiadam posłowi Zbigniewowi Girzyńskiemu. Otóż był jeden przypadek, gdy minister Włodzimierz Cimoszewicz nie wyraził zgody na wyjazd pana Radosława Sikorskiego, z powodu kwestii obywatelstwa. Notabene to posłużyło karierze pana Radosława Sikorskiego, bo nie zostałby ministrem obrony narodowej.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#TadeuszIwiński">Był jeszcze pan Krzysztof Kamiński, były poseł, który nie chciał wyjechać na placówkę do Nowej Zelandii, a mógł wyjechać. Później już nie mógł wyjechać.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#TadeuszIwiński">Uważam, ze informacja w sprawie poprzedniego kandydata na ambasadora RP w Republice Kuby powinna zostać członkom Komisji udzielona. Nie ma w tym żadnego wątku politycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PawełŚpiewak">Chciałbym upewnić się, czy opiniowanie poprzedniego kandydata na pewno odbyło się w tej kadencji Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszIwiński">Nieważne, kiedy to było.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PawełZalewski">Udzielam odpowiedzi. To było w poprzedniej kadencji Sejmu. W obecnej kadencji tej kwestii nie omawialiśmy.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PawełZalewski">Czy pan minister zechce odpowiedzieć na pytanie pana posła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofSzczerski">Ja oczywiście nie będę posługiwał się określeniami „kuriozalny” i „ciuciubabka”. Pragnę przedstawić państwu informację, że były trudności z uzyskaniem agrément dla tego kandydata i w efekcie kandydat się wycofał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PawełZalewski">Została państwu przedstawiona kandydatura pani Marzenny Adamczyk. Chciałbym prosić panią o przedstawienie koncepcji pracy na placówce. Rozumiem, że w trakcie pytań ze strony państwa posłów, a być może w trakcie pani wystąpienia będą poruszane kwestie, które mogą być dyskutowane wyłącznie w trybie zamkniętym.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PawełZalewski">Rozumiem, że wszyscy państwo pamiętają, iż taka możliwość istnieje.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PawełZalewski">Kandydatka na ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Kuby Marzenna Adamczyk:</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PawełZalewski">Pozwolą państwo, że zacytuję fragment przeboju sprzed 40 lat: „Kuba – wyspa jak wulkan gorąca”. Faktycznie Kuba jest gorącym tematem w polityce międzynarodowej ze względu na oczekiwaną transformację i na fakt, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jaki będzie jej kierunek.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PawełZalewski">Obecnie nasze stosunki z Kubą są praktycznie zamrożone. Znajdują się w całkowitym impasie. Moim zadaniem, jako przedstawiciela Polski na Kubie, będzie ich odmrożenie i znormalizowanie, przede wszystkim nawiązanie dialogu z władzami kubańskimi.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PawełZalewski">Efektem tego dialogu mają być również stosunki gospodarcze znacznie bardziej rozwinięte niż w tej chwili. Pozwolę sobie zauważyć, że w ostatnich latach obroty były na znikomym poziomie, a w zeszłym roku ich wartość jeszcze zmalała o 6 mln USD. W 2005 r. obroty kształtowały się na poziomie 20 mln USD, w 2006 r. – 14 mln USD.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PawełZalewski">Pozwolę sobie zauważyć, że Stany Zjednoczone – mimo, że obowiązuje embargo – sprzedają na Kubie lekarstwa i żywność o wartości prawie 1,5 mld USD. Nasze stosunki gospodarcze z Kubą nie odzwierciedlają wagi, jaką może mieć ten kraj dla nas.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#PawełZalewski">Jakie będą podstawowe cele misji, oprócz nawiązania dialogu z władzami kubańskimi i wynikającego z tego wzrostu współpracy gospodarczej? Otóż chciałabym również skupić się na współpracy kulturalno-naukowej, ponieważ istnieje potencjał możliwy do wykorzystania i bardzo wdzięczny w postaci ponad 30 tys. Kubańczyków, którzy mieli kontakt z kulturą polską, ponieważ byli stypendystami rządu polskiego w okresie minionym bądź byli to ludzie, którzy z powodów zawodowych przebywali w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#PawełZalewski">Przykładem może być minister kultury Kuby, który studiował w Polsce i zna język polski. Jest to duży potencjał, do którego należy dodać również kwestię poziomu wykształcenia Kubańczyków. Jest ono do poziomu szkoły średniej wysokie, co oznacza pewną otwartość na odbieranie treści kulturalnych.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#PawełZalewski">W tej dziedzinie istnieje inny obszar do wykorzystania, mianowicie konserwacja zabytków. Polska szkoła konserwacji zabytków jest na świecie niezwykle ceniona, a na Kubie, wziąwszy pod uwagę samą Hawanę, jest wiele zabytków. Tradycje współpracy w tej materii istnieją. Na starówce hawańskiej wisi tablica upamiętniająca działania prof. Stanisława Lorentza.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#PawełZalewski">To powoduje, że tematy polskie nie są Kubańczykom obce, niezależnie od stosunków łączących nas obecnie z Kubą.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#PawełZalewski">Kolejnym zadaniem ambasadora jest sprzyjanie rozwojowi stosunków parlamentarnych. Zarówno w naszym Sejmie, jak w parlamencie kubańskim wyłoniły się grupy współpracy polsko-kubańskiej i kubańsko-polskiej. Istnieje wyraźna wola nawiązania stosunków na poziomie parlamentarnym. Trzeba to wykorzystać i w tym celu podejmę wszelkie możliwe działania, jeśli państwo zdecydują się na rozwijanie współpracy.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#PawełZalewski">Istnieje również możliwość poszukiwania współpracy międzyresortowej w rozmaitych dziedzinach, które nazwałabym neutralnymi i nie drażniącymi nikogo, takich jak: sport, oświata, nauka i ochrona zdrowia. Osiągnięcia medycyny kubańskiej są niekwestionowane.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#PawełZalewski">Ostatnim spektakularnym przykładem działań medycy kubańskiej jest tzw. „operacja cud”. Lekarze kubańscy dokonali ponad 300 tys. operacji chorób oczu u mieszkańców Wenezueli, podstawowego sojusznika Kuby. Są to operacje zakończone sukcesem. Oczywiście operacje wykonywane były bezpłatnie, w ramach rewanżu za pomoc energetyczną, jakiej Wenezuela udziela Kubie.</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#PawełZalewski">Kolejnym obszarem aktywności ambasady będą sprawy konsularne i polonijne. W sprawach konsularnych może nastąpić przełom w momencie naszego wejścia do strefy Schengen. Wówczas zwiększy się i to w sposób bardzo wyraźny liczba czynności konsularnych. Obywatele kubańscy, którzy obecnie stoją w kilometrowych kolejkach do ambasady hiszpańskiej, aby móc dostać się na terytorium Schengen, będą korzystali z ambasady RP i pozostałych krajów należących do grupy Schengen.</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#PawełZalewski">Będę również rozwijać kontakty z przedstawicielstwami krajów Unii Europejskiej oraz krajów Ameryki Łacińskiej, których potrzebujemy jako sojuszników, żeby uzyskać ich zaangażowanie w proces transformacji na Kubie. Mam na myśli głównie Brazylię i Chile, kraje o znacznie bardziej ustabilizowanej niż kubańska gospodarce.</u>
          <u xml:id="u-19.16" who="#PawełZalewski">Miałam ostatnio okazję czytać stenogram bardzo długiej wypowiedzi ministra spraw zagranicznych Kuby, który na dorocznym spotkaniu z korpusem dyplomatycznym chwalił się ostatnimi osiągnięciami. Wzrost gospodarczy za rok ubiegły wynosi na Kubie 12,5%. Oczywiście są to wielkości relatywne, bo trzeba zauważyć, że przedtem spadek PKB wynosił 35%.</u>
          <u xml:id="u-19.17" who="#PawełZalewski">Minister spraw zagranicznych ogłosił również coś, co dla Kubańczyków jest nowością, mianowicie zakończenie wyłączania światła i odcinania dostępu do energii elektrycznej przez kilka godzin dziennie.</u>
          <u xml:id="u-19.18" who="#PawełZalewski">To świadczy o pewnym zrównoważeniu gospodarczym, które jest efektem współpracy kubańsko-wenezuelskiej.</u>
          <u xml:id="u-19.19" who="#PawełZalewski">Tak ujęłabym pokrótce założenia misji, którą chciałabym pełnić w Hawanie. Jestem otwarta na wszelkie pytania ze strony państwa posłów i gotowa na nie odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-19.20" who="#PawełZalewski">Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejGrzyb">W pierwszych zdaniach powiedziała pani, że stan relacji polsko-kubańskich nie jest najlepszy. Czy mógłbym panią prosić o komentarz, które sprawy – pani zdaniem – zostały zaniedbane?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejGrzyb">Wspieramy procesy, które nieuchronnie dzieją się na Kubie, choć niebywale powoli. Jak pani wyobraża sobie współpracę z opozycją kubańską? Czy ten wątek może być przedmiotem naszego omówienia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PawełZalewski">Sądzę, że ostatnie pytanie pana posła powinno uzyskać odpowiedź w części zamkniętej posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PawełZalewski">Mam pytanie, które dotyczy sytuacji politycznej w regionie Ameryki Środkowej i Ameryki Południowej. Jak pani ocenia rolę Kuby jako kraju, który wpływa na procesy radykalizacji sytuacji w krajach Ameryki Łacińskiej?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PawełZalewski">Ta tendencja jest coraz bardziej widoczna i coraz bardziej groźna z punktu widzenia konsekwencji. System kubański jest przez nas traktowany jako znajdujący się w sferze schyłkowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PawełŚpiewak">Bardzo mało wiem o Kubie, ale jest powszechnie wiadome, że znaczna część elit kubańskich i środowisk opiniotwórczych mieszka nie na Kubie, tylko na Florydzie. Mogłoby się wydawać, że ambasador RP na Kubie powinien mieć dwa miejsca urzędowania – w Hawanie i w Miami ze względu na potrzebę utrzymywania kontaktów z obu środowiskami. To jest oczywiście żart.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PawełŚpiewak">Moje pytanie zmierza ku temu, czy i w jakim stopniu polska dyplomacja powinna wsłuchiwać się w głosy kubańskiej opinii publicznej mieszkającej w USA, tym bardziej że przyjmuje się perspektywę transformacji na Kubie, budowania politycznej alternatywy dla obecnej ekipy rządzącej.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PawełŚpiewak">Pytanie brzmi – jak tę alternatywę można zbudować, z jakich sił miałaby się składać? Być może ze środowisk Kubańczyków amerykańskich, być może spośród opozycji politycznej w samej Kubie.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PawełŚpiewak">Jakie znaczenie – pani zdaniem – ma głos imigracji kubańskiej? W jakim stopniu pani misja będzie skonstruowana wokół projektu transformacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PawełZalewski">Czy są jeszcze pytania ze strony posłów? Nie ma pytań, zatem poproszę panią Marzennę Adamczyk o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów. Rozumiem, że na część pytań udzieli pani odpowiedzi w części zamkniętej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarzennaAdamczyk">Nie uważam, aby w obszarze stosunków polsko-kubańskich doszło do zaniedbań. Po prostu drogi Polski i Kuby rozeszły się, kiedy w naszym kraju nastąpiła zmiana ustroju. Nie można mówić o celowym zaniedbaniu pewnych obszarów.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MarzennaAdamczyk">Obecnie chcemy odzyskać te przyczółki, przede wszystkim gospodarcze, które mieliśmy na Kubie. Istnieje możliwość nawiązania współpracy w dziedzinie przemysłu cukrowniczego, przemysłu stoczniowego, w kwestiach związanych z produkcją żywności. Mamy potencjał i możemy go wykorzystać.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MarzennaAdamczyk">Proszę pamiętać, że w pewnym momencie polski przemysł będzie musiał gdzieś zbywać nadwyżki produkcyjne. Mimo kosztów transportu jesteśmy cenowo na tyle konkurencyjni, żeby móc zaproponować Kubie kupno naszych towarów i szerszą współpracę w dziedzinie cukrownictwa i przemysłu stoczniowego, a także farmaceutycznego.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#MarzennaAdamczyk">Nie mówiłabym o zaniedbaniach, natomiast warto mówić o nowym początku, który musimy zainicjować, żeby stosunkom polsko-kubańskim nadać lepszy dla obu stron wymiar.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#MarzennaAdamczyk">Kolejne pytanie dotyczyło sytuacji politycznej w regionie. Nie przeceniałabym wagi Kuby w tej chwili. Kuba jest państwem, które dało początek rozszerzaniu się tendencji populistycznych w Ameryce. Te tendencje najbardziej widoczne są w Wenezueli pod wodzą Hugo Chaveza.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#MarzennaAdamczyk">Jest to prezydent kontrowersyjny, uważający się za wielbiciela, ucznia i wręcz syna Fidela Castro. Charakterystyczne jest to, że ostatnie informacje o stanie zdrowia Fidela Castro nie są informacjami przekazywanymi przez władze Kuby, a właśnie przez Hugo Chaveza, który ma praktycznie nieograniczony dostęp do Fidela Castro.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#MarzennaAdamczyk">Oczywiście łatwo być populistą, jeśli sprzedaje się ropę naftową w cenie 60 USD za baryłkę. Dzięki temu Hugo Chavez ma środki finansowe na realizację swoich inicjatyw.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#MarzennaAdamczyk">Na pewno jego teoria o socjalizmie XXI wieku jest nośna, przy czym nikt nie wie, co ta teoria ma oznaczać i jaka jest zawartość merytoryczna tego pojęcia. Teoria zyskuje sympatyków w Ameryce Łacińskiej. Przejawem rozszerzania się tendencji populistycznych jest choćby kazus Boliwii i jej prezydenta Evo Moralesa, a także Ekwadoru, w którym jest Rafael Correa i Nikaragui z Danielem Ortegą.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#MarzennaAdamczyk">Jeszcze raz chciałabym podkreślić, że najbardziej istotna jest kwestia wenezuelska. Skąd ów radykalizm i populizm? Wynika on – moim zdaniem – z dwóch czynników, które rzadko uwzględniamy w naszym myśleniu o tamtym kontynencie.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#MarzennaAdamczyk">Powinniśmy rozumieć, że w tej części Ameryki dominuje postawa antyamerykańska. Jest ona dla nas trudna do zaakceptowania, natomiast tam jest postawą dość oczywistą. Benito Juarez, jeden z ojców niepodległości Meksyku, powiedział kiedyś: „Biedny Meksyk. Tak daleko od Pana Boga, a tak blisko Stanów Zjednoczonych”.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#MarzennaAdamczyk">To jest esencja tego, co Latynosi myślą o Stanach Zjednoczonych, ponieważ Stany Zjednoczone zastąpiły Hiszpanię, jeśli chodzi o przewagę na kontynencie, i zachowywały się – zgodnie z tym, co głoszą myśliciele latynoscy – jak jeszcze gorszy kolonizator niż sama Hiszpania.</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#MarzennaAdamczyk">Drugim czynnikiem, który powinniśmy wziąć pod uwagę w ocenie spraw kubańskich, jest kwestia pochodzenia ustroju, jaki obecnie jest na Kubie. On jest ich własny. To nie jest socjalizm narzucony przez jakiekolwiek obce siły. Niezależnie od tego, że obecnie jest sporo osób, które z racji niskiego poziomu życia krytykują to, co się dzieje, jest to ich zdobycz, ich socjalizm, który stanowi pewnego rodzaju model, wzorzec.</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#MarzennaAdamczyk">O tym wzorcu dla innych nie byłoby mowy, gdyby nie osoba Fidela Castro, który niewątpliwie jest przywódcą charyzmatycznym. Niedawno zapytałam jednego z wybitnych intelektualistów hiszpańskich, rektora jednego z najlepszych uniwersytetów, który miał okazję spotkać się z Fidelem Castro jeszcze przed jego chorobą, jak by ocenił postać Fidela Castro najkrócej, jak to możliwe. Odpowiedział mi: „To jest zaklinacz węży”.</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#MarzennaAdamczyk">Ponoć jego siła oddziaływania na odbiorców jest do tego stopnia duża, że ulegają jego urokowi.</u>
          <u xml:id="u-24.14" who="#MarzennaAdamczyk">Jeśli nie dojdzie do zdarzeń nieprzewidzianych, to radykalizacja, o której mówił pan przewodniczący, dzięki istnieniu takich państw, jak Chile, Peru, Argentyna, które stanowią przeciwwagę dla tendencji populistycznych, nie musi być radykalizacją postępującą.</u>
          <u xml:id="u-24.15" who="#MarzennaAdamczyk">Odpowiadam na pytanie posła Pawła Śpiewaka, dotyczące emigracji w Miami. To jest ogromna liczba ludzi – milion osób, które po rewolucji wyjechały z Kuby i stanowią potężną grupę nacisku w Stanach Zjednoczonych.</u>
          <u xml:id="u-24.16" who="#MarzennaAdamczyk">Pozycja Kubańczyków mieszkających w Miami jest silna. To środowisko ma ugruntowaną pozycję i wywiera wpływ na politykę Stanów Zjednoczonych wobec Kuby. Jednak tego wpływu nie należałoby przeceniać. Ostatnie stanowisko władz amerykańskich raczej łagodzi bardzo radykalne żądania Kubańczyków, którzy przebywają na emigracji w Miami, niż uwzględnia ich postulaty.</u>
          <u xml:id="u-24.17" who="#MarzennaAdamczyk">Jest to grupa, którą różnie oceniają sami Kubańczycy. Istnieje strach przed tym, co się stanie, kiedy nastąpi transformacja i ci ludzie wrócą upomnieć się o swoją własność. To jest realna perspektywa, kiedy na Kubie nastąpiłaby zmiana ustroju.</u>
          <u xml:id="u-24.18" who="#MarzennaAdamczyk">Kiedyś była to grupa niezwykle ostro traktowana przez władze kubańskie. Nadano jej swego czasu przydomek „robaki”. Od kilkunastu lat nie stosuje się tej terminologii.</u>
          <u xml:id="u-24.19" who="#MarzennaAdamczyk">W cytowanym już przeze mnie wystąpieniu ministra spraw zagranicznych przed korpusem dyplomatycznym było wyraźnie powiedziane, że Stany Zjednoczone nie pozwalają emigrantom kubańskim na kontakt z krajem, że mają oni prawo odwiedzać Kubę jedynie raz na trzy lata, a to szkoda i dobrze by było, żeby Stany Zjednoczone zgodziły się na wydawanie zezwoleń dla byłych obywateli kubańskich do częstszego odwiedzania wyspy.</u>
          <u xml:id="u-24.20" who="#MarzennaAdamczyk">My bierzemy pod uwagę przede wszystkim opinie obywateli kubańskich mieszkających na Kubie. Emigracja jest jednak częścią społeczeństwa Stanów Zjednoczonych i branie pod uwagę jej opinii oznaczałoby raczej skomplikowanie naszych stosunków z Kubą niż ich ułatwianie i usuwanie przeszkód. Kubańczycy nie bardzo są w stanie zająć określone stanowisko wobec tej społeczności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PawełZalewski">Proszę pana ministra o prezentację kandydatury pana Wojciecha Kolańczyka. Po odbyciu części jawnej przejdziemy do części zamkniętej posiedzenia dotyczącej obu kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofSzczerski">Jest dla mnie zaszczytem i przyjemnością móc przedstawić państwu kandydaturę pana Wojciecha Kolańczyka na stanowisko ambasadora RP w Królestwie Norwegii.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#KrzysztofSzczerski">Pan Wojciech Kolańczyk łączy w sobie szereg cech, które należy uznać za predestynujące go do dobrego wypełniania funkcji ambasadora RP.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#KrzysztofSzczerski">Pan Wojciech Kolańczyk jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Odbył aplikację sędziowską oraz studia doktoranckie. Był wykładowcą Uniwersytetu Gdańskiego.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#KrzysztofSzczerski">Pan Wojciech Kolańczyk ma również bogate doświadczenie praktyczne, jako osoba związana z polską przedsiębiorczością na wybrzeżu, w kontaktach gospodarczych w regionie bałtyckim. Warto podkreślić, że kandydat jest jednym z ośmiu członków – założycieli Spółdzielni Pracy „Doradca” w Sopocie. Członkami owej spółdzielni były tak znane postacie późniejszego życia publicznego Polski, jak premier Jan Krzysztof Bielecki czy obecny eurodeputowany Janusz Lewandowski.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#KrzysztofSzczerski">Do dziś pan Wojciech Kolańczyk pełni funkcję członka rady nadzorczej tejże spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#KrzysztofSzczerski">Jest przede wszystkim związany z życiem gospodarczym wybrzeża, także regionu Morza Bałtyckiego, gdyż był m.in. współorganizatorem Bałtyckiego Towarzystwa Leasingowego SA w Gdańsku. Była to pierwsza firma tego typu na wybrzeżu i jedna z pierwszych w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#KrzysztofSzczerski">Pan Wojciech Kolańczyk bardzo aktywnie uczestniczył w organizacji życia biznesowego w Polsce, w związku pracodawców, w Konferencji Przedsiębiorstw Leasingowych.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#KrzysztofSzczerski">Mamy przed sobą człowieka, który ma duże doświadczenia w organizowaniu współpracy gospodarczej, także w skali międzynarodowej. Uczestniczył w licznych forach europejskich zajmujących się problematyką biznesową.</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#KrzysztofSzczerski">Przez 15 lat, do marca bieżącego roku, pełnił funkcję konsula honorowego Niderlandów w Gdańsku. Był uczestnikiem konferencji i szkoleń dla konsulów honorowych, które organizowało MSZ Niderlandów. Jest zatem osobą przygotowaną do pełnienia funkcji dyplomatycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PawełZalewski">Proszę pana Wojciecha Kolańczyka o przedstawienie koncepcji swojej pracy na placówce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WojciechKolańczyk">Norwegia zajmuje bardzo ważne miejsce i stale zyskujące na znaczeniu w obecnej polityce zagranicznej Polski. Dzieje się tak w kontekście rozwijania polityki w kierunku bałtycko-nordyckim.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WojciechKolańczyk">W sensie geopolitycznym rozwój stosunków Polski ze Skandynawią ma znaczenie nie tylko dla umocnienia tych związków, ale jako kraj średniej wielkości zyskujemy na znaczeniu również w relacjach Wschód – Zachód, będąc dobrze powiązani z partnerami z tego obszaru.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#WojciechKolańczyk">Współpraca gospodarcza z krajami skandynawskimi rokuje bardzo pomyślnie, czego wyrazem są intensywne prace nad rozwojem korytarzy transportowych. Jako mieszkaniec Trójmiasta obserwuję z bliska prace związane z korytarzem szóstym.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#WojciechKolańczyk">Łączą one Skandynawów z Polakami, a istotą prac jest rozszerzenie możliwości komunikacyjnych zarówno w odniesieniu do transportu promowego, jak i kolejowego i drogowego, aby połączyć wybrzeże Adriatyku z północnym brzegiem Bałtyku, a poprzez Skandynawię połączyć komunikacyjnie gęsto i słabo zaludnione tereny w celu zwiększenia mobilności siły roboczej.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#WojciechKolańczyk">Południkowe zorientowanie naszej polityki logicznie łączy się z koniecznością rozwoju sieci przesyłu gazu, który pochodzi z zasobów czerpanych na Morzu Północnym. Istnienie tej sieci ma z polskiego punktu widzenia kapitalne znaczenie dla dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia w surowce energetyczne, a zwłaszcza w gaz ziemny. Skutki realizacji planu wykraczają bardzo daleko poza bilateralne interesy Polski i Norwegii, z której gaz miałby być importowany.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#WojciechKolańczyk">Podkreśleniu rangi i wagi tego kierunku polskiej polityki służyło szereg wizyt pani minister spraw zagranicznych, która w maju ubiegłego roku była w Helsinkach i w Sztokholmie, a w listopadzie złożyła wizytę w Oslo. W Oslo złożył także wizytę minister gospodarki, a kilka wizyt odbył sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki pan Piotr Naimski.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#WojciechKolańczyk">Okoliczności te nakładają na ambasadę RP w Oslo bardzo szczególne i trudne obowiązki, w dużym stopniu identyfikowane jako obowiązki uczestniczenia w przedsięwzięciach o charakterze gospodarczym.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#WojciechKolańczyk">Rozumiem, że państwo posłowie otrzymali materiał dotyczący sytuacji w Norwegii, w szczególności w zakresie polityki wewnętrznej i zagranicznej oraz układu politycznego, jaki ukształtował się w wyniku wyborów parlamentarnych przeprowadzonych w tym kraju we wrześniu 2005 r.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#WojciechKolańczyk">Warto podkreślić, że rząd koalicyjny, który został utworzony w wyniku wyborów, jest pierwszym od dwudziestu lat gabinetem norweskim, który ma większościowe poparcie norweskiego parlamentu, liczącego 169 miejsc. 87 głosów posiada koalicja. Program musiał być wynikiem kompromisu, który był trudny. Warto podkreślić, że program rządu jest realizowany.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#WojciechKolańczyk">To powoduje, że sytuacja wewnętrzna w Norwegii jest stabilna. Odnotowuje się również dobrą koniunkturę gospodarczą. Stwarza to dogodne warunki do rozwoju stosunków z zagranicą.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#WojciechKolańczyk">Chciałbym zwrócić uwagę na kilka elementów polityki zagranicznej Norwegii, które mają szczególne znaczenie dla rozwoju dobrych, bilateralnych stosunków pomiędzy Norwegią i Polską.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#WojciechKolańczyk">Pierwsza uwaga dotyczy podejścia do kwestii transatlantyckich. Norwegia, podobnie jak Polska, postrzega rolę Stanów Zjednoczonych jako światowego mocarstwa o ogromnym znaczeniu dla Europy. Podobny jest pogląd obu państw na temat Sojuszu Północnoatlantyckiego i reform, które są postulowane w ramach NATO.</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#WojciechKolańczyk">Płaszczyzną wspólnego działania Polski i Norwegii są również misje wojskowe, ostatnio misja afgańska. Należy podkreślić, że strona norweska jest wysoce zainteresowana tym, aby uczestniczyć w tych aspektach misji, które nie mają bezpośredniego charakteru militarnego. Nie chodzi zatem o wysyłanie walczących żołnierzy, lecz o to, by służyli oni pomocą w tworzeniu warunków do wychodzenia z sytuacji wojennej.</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#WojciechKolańczyk">Mimo zmiany koalicyjnego gabinetu, która nastąpiła w wyniku ostatnich wyborów, utrzymuje się w Norwegii tendencja do postrzegania Polski jako najważniejszego sojusznika i partnera politycznego oraz gospodarczego w Europie Środkowowschodniej.</u>
          <u xml:id="u-28.14" who="#WojciechKolańczyk">To wsparcie Norwegii i specjalny stosunek do Polski wyraża się również we wspieraniu wszystkich nowych członków Unii Europejskiej specjalnymi instrumentami pomocowymi, które mają nazwę mechanizmów finansowych. Jeden z nich to Norweski Mechanizm Finansowy, a drugi – Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-28.15" who="#WojciechKolańczyk">Możliwość korzystania przez Polskę aż z 49% udostępnionych środków bardzo pomaga rozwojowi bezpośredniej współpracy.</u>
          <u xml:id="u-28.16" who="#WojciechKolańczyk">Jeśli chodzi o politykę zagraniczną Norwegii, ważne podkreślenia jest, że Norwegowie mają bardzo pozytywny stosunek do wykorzystywania wielostronnych struktur i instrumentów współpracy regionalnej. W ramach tych struktur aktywnie angażują się w pomoc Ukrainie i Białorusi. Ta okoliczność czyni Norwegów dla nas interesującym partnerem w kształtowaniu polskiej polityki wschodniej.</u>
          <u xml:id="u-28.17" who="#WojciechKolańczyk">Należy podkreślić udział Norwegii w realizowaniu europejskiej polityki sąsiedztwa Unii Europejskiej na kierunku wschodnim. Ta polityka wyraża się w promowaniu wartości demokratycznych i europejskich w krajach powstałych po rozpadzie Związku Radzieckiego.</u>
          <u xml:id="u-28.18" who="#WojciechKolańczyk">Materialnym wyrazem tej polityki jest dwukrotne zwiększenie środków na pomoc ze środków budżetowych, adresowaną do Ukrainy i Białorusi. Jej celem ma być wspieranie budowy instytucji demokratycznych, rozwój wolnych mediów, społeczeństwa obywatelskiego, a także projekty w dziedzinie edukacji, ekologii i energetyki.</u>
          <u xml:id="u-28.19" who="#WojciechKolańczyk">Omówię teraz najważniejsze w najbliższym czasie cele działalności polskiego ambasadora w Oslo. Uważam, że ambasador RP powinien przyjąć cztery priorytety. Pierwszy z nich to pomoc w zabiegach o zrealizowanie projektu połączenia Polski gazociągiem ze złożami gazu ziemnego z Morza Północnego oraz zabezpieczenie dostaw gazu na poziomie gwarantującym rzeczywistą dywersyfikację źródeł zaopatrzenia, dającą Polsce poczucie bezpieczeństwa energetycznego.</u>
          <u xml:id="u-28.20" who="#WojciechKolańczyk">Drugim obszarem jest wspieranie działań prowadzących do usprawnienia przyznawania i wykorzystania środków pochodzących z mechanizmów finansowych, o których mówiłem. Sprawa była przedmiotem pewnych kontrowersji. Kontrowersje zostały zażegnane, ale tryb i czas rozpatrywania wniosków nadal jest dosyć długi, co rodzi pewne obawy o możliwość wykorzystania w pełni środków do 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-28.21" who="#WojciechKolańczyk">Trzecim obszarem są inicjatywy prowadzące do rozwoju współpracy w zakresie badań naukowych. W tej dziedzinie również istnieje możliwość wykorzystania mechanizmów finansowych. Istnieje potrzeba rozwijania kontaktów, które zostały zapoczątkowane wizytą ministra Michała Seweryńskiego, a następnie jego odpowiednika, który został zauroczony Krakowem i wyraża wielką gotowość go rozwijania wymiany naukowej.</u>
          <u xml:id="u-28.22" who="#WojciechKolańczyk">Czwartym priorytetem jest zabieganie o ostateczne uchylenie restrykcji dotyczących dostępu obywateli polskich do norweskiego rynku pracy. Jeśli przy istniejących ograniczeniach 100 tys. Polaków już pracuje w Norwegii, to można powiedzieć, że nie są one bardzo surowe. Trzeba jednak mieć na względzie, że część Polaków pracuje w Norwegii nielegalnie.</u>
          <u xml:id="u-28.23" who="#WojciechKolańczyk">Liczba wydanych zezwoleń na pracę sięga około 60 tys. Jest to problem, który trzeba rozwiązać. W wypowiedziach premiera rządu norweskiego znalazło wyraz wysokie uznanie dla pracowników z Polski. Notabene jest to opinia bardzo rozpowszechniająca się w Europie. Również w moich relacjach z Holandią słyszałem wiele opinii, że polscy pracownicy są niezwykle cenieni.</u>
          <u xml:id="u-28.24" who="#WojciechKolańczyk">W celu realizacji tych priorytetów, które określiłem, chciałbym zabiegać co najmniej o utrzymanie obecnego poziomu wymiany kontaktów i wizyt między naszymi krajami na poziomie zainteresowanych resortów, a także na poziomie najwyższych władz państwowych.</u>
          <u xml:id="u-28.25" who="#WojciechKolańczyk">W ubiegłym roku zostało przesłane zaproszenie do premiera Norwegii. Ta wizyta jest oczekiwana w Polsce, a ciągle się nie odbyła. Jest to zatem kolejne zadanie dla ambasadora.</u>
          <u xml:id="u-28.26" who="#WojciechKolańczyk">Ogromne znaczenie mają kontakty międzyparlamentarne. Co prawda nie ma w parlamencie norweskim grupy norwesko-polskiej, która byłaby odpowiednikiem grupy istniejącej w polskim parlamencie, ale wydaje mi się, że to nie powinno stanowić przeszkody, aby tego rodzaju kontakty były podejmowane.</u>
          <u xml:id="u-28.27" who="#WojciechKolańczyk">Również na poziomie samorządów należałoby zadbać o kontakty, które będą ożywiały relacje pomiędzy poszczególnymi regionami Polski. Niezależnie od rozwoju kontaktów politycznych i gospodarczych konieczne jest również inicjowanie wymiany kulturalnej, promocja kultury polskiej i to we wszystkich jej dziedzinach.</u>
          <u xml:id="u-28.28" who="#WojciechKolańczyk">Istotne znaczenie dla rozwijania przyjaznych stosunków pomiędzy krajami ma zwykle wymiana grup młodzieżowych. W tym zakresie mam bardzo dobre doświadczenia z Trójmiasta. Częściowo z mojej inicjatywy, jako konsula, zawarte zostały porozumienia między szkołami i realizowane były wymiany grup młodzieżowych, które miały charakter nie tylko turystyczny. Odbywały się np. wspólne lekcje w Polsce, a potem w Holandii.</u>
          <u xml:id="u-28.29" who="#WojciechKolańczyk">Myślę, że tego typu inicjatywa mogłaby zostać zrealizowana również w relacjach z Norwegią.</u>
          <u xml:id="u-28.30" who="#WojciechKolańczyk">Tradycyjnie obowiązkiem ambasadora jest wspieranie wszelkich inicjatyw polonijnych. Wśród Polonii norweskiej są kombatanci z okresu drugiej wojny światowej, którym chciałbym okazywać najwyższy szacunek. W tym kontekście istotnym zadaniem jest dbałość o polskie pomniki upamiętniające czyny zbrojne żołnierzy w okresie drugiej wojny światowej.</u>
          <u xml:id="u-28.31" who="#WojciechKolańczyk">Chciałbym przekonać stronę norweską do wsparcia kandydatury Wrocławia ubiegającego się o zorganizowanie EXPO 2012. Ten temat już się pojawił, ale zabiegi powinny być podtrzymywane.</u>
          <u xml:id="u-28.32" who="#WojciechKolańczyk">Mamy trzech konsulów honorowych. W moim przekonaniu konsulowie honorowi mają do wykonania bardzo dużo pracy. Przyznam, że dla Holandii taką pracę wykonywałem. Zrobiłem zestawienie mojej rocznej aktywności konsularnej. Okazało się, że wyłącznie z tytułu zaproszenia mnie jako konsula w ubiegłym roku uczestniczyłem w 124 imprezach, które trwały przynajmniej półtorej godziny.</u>
          <u xml:id="u-28.33" who="#WojciechKolańczyk">Proszę sobie wyobrazić, jaka byłaby to potęga sprawcza, jeżeli trzech konsulów miałoby podobny temperament i zaangażowanie. Będę ich do tego gorąco namawiał.</u>
          <u xml:id="u-28.34" who="#WojciechKolańczyk">Rozumiem, że teraz nastąpi krótka runda pytań do kandydata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejĆwierz">Norwegia w przeciwieństwie do Kuby jest państwem, w relacjach z którym możemy wykorzystać nasze potencjalnie bardzo dobre kontakty. W interesie Polski i Norwegii leży zacieśnienie wzajemnej współpracy.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#AndrzejĆwierz">Czy w ramach pana działalności w Norwegii będzie pan wspierał nawiązywanie kontaktów poprzez tzw. miasta partnerskie?</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#AndrzejĆwierz">Czy widzi pan możliwość, żeby zaangażować Norwegię w ochronę czystości Bałtyku? Działania te miałyby służyć zablokowaniu budowy rurociągu pod dnem Bałtyku pomiędzy Rosją i Niemcami.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#AndrzejĆwierz">Wydaje mi się, że jest wiele inicjatyw, które możemy wspólnie realizować. Istotny wydaje mi się rozwój wymiany młodzieżowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PawełZalewski">Czy ktoś jeszcze chciałby zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofLisek">Ponieważ będę musiał opuścić posiedzenie Komisji ze względu na inne obowiązki, jako gdańszczanin chciałbym powiedzieć, że pana Wojciecha Kolańczyka znamy w Gdańsku nie tylko z działalności zawodowej, ale również społecznej. Jest osobą niezwykle zaangażowaną w wiele przedsięwzięć międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#KrzysztofLisek">Pamiętamy, że był jednym z autorów i pomysłodawców wizyty królowej holenderskiej w Gdańsku w czasie obchodów 1000-lecia miasta Gdańska.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#KrzysztofLisek">Chciałbym gorąco rekomendować Komisji tę kandydaturę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PawełZalewski">Bardzo się cieszę, że kandydatury przedstawione przez rząd zyskują wysokie noty opozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofLisek">Jeśli są z Gdańska, to zawsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PawełŚpiewak">Chciałbym zapytać, czy ambasador w Oslo reprezentuje Polskę również w Islandii. Tak było do tej pory.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PawełŚpiewak">Mam następujące pytanie do pana ministra. Czy zgodnie z odpowiedzią na jedną z moich interpelacji MSZ zamierza w szybkim tempie uruchomić konsulat generalny w Islandii, ponieważ tam jest kilkadziesiąt tysięcy Polaków pozbawionych jakiejkolwiek opieki prawnej? Muszą oni przebyć około 3 tys. km, żeby uzyskać opiekę prawną ze strony polskich władz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejGrzyb">Mówił pan o upamiętnieniu historycznych związków między Polską a Norwegią, w tym polskich kombatantów w Norwegii. Czy znane są panu miejsca w Polsce, będące norweskimi miejscami pamięci?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PawełZalewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Jeśli nie, to pozwolę udzielić sobie głosu.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PawełZalewski">Pierwsze pytanie – jakie są szanse na delimitację Morza Barentsa w krótkim czasie?</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PawełZalewski">Drugie pytanie dotyczy również relacji norwesko-rosyjskich. Jak przedstawia się sytuacja eksportu łososia norweskiego na rynek rosyjski? Czy są jakieś inne grupy towarowe, które spotykają się z restrykcjami rosyjskimi?</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PawełZalewski">Jaką politykę w tej kwestii prowadzi Norwegia?</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PawełZalewski">Bardzo proszę pana Wojciecha Kolańczyka o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WojciechKolańczyk">Dziękuję państwu za pytania. W pierwszej kolejności ustosunkuję się do kwestii położenia, które zbliża Polskę i Norwegię. Największe podobieństwo dostrzegałbym w tym, że mamy granice z Rosją. Obie granice są pewnym problemem. W przypadku relacji polsko-rosyjskich dochodzi tylko do pewnych napięć, natomiast w odniesieniu do Norwegii jest to problem delimitacji szelfu kontynentalnego.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#WojciechKolańczyk">Chodzi o przeprowadzenie delimitacji w sposób, który rozstrzygnie niezwykle delikatne kwestie dotyczące dostępu do złóż surowców naturalnych, które się tam znajdują. Wrócę do tej kwestii, odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#WojciechKolańczyk">Jeśli chodzi o możliwość nakłonienia Norwegów do aktywnych działań przeciw powstaniu gazociągu północnego, to chciałbym podkreślić pewien ważny aspekt. Otóż gdyby szermować hasłem zagrożenia ekologicznego dla wód Bałtyku w związku z budową gazociągu, mogłoby się to obrócić przeciwko nam. Polski plan połączenia sieci gazociągów norweskich z polskim wybrzeżem również zakłada przeprowadzenie tej operacji przez Morze Bałtyckie.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#WojciechKolańczyk">Nadmierne eksploatowanie kwestii zagrożeń ekologicznych nie jest do końca w naszym interesie. Rozumiem, że te aspekty powinny być badane i sprawdzane, żeby uprzedzić ewentualne zarzuty.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#WojciechKolańczyk">Jeśli chodzi o bezpośrednie działania Norwegów przeciwko gazociągowi północnemu, to z punktu widzenia ekonomicznego budowa gazociągu nie jest w ich interesie, natomiast narażanie się na konflikty z Rosjanami, kiedy mają ważniejsze dla siebie sprawy do załatwienia z Rosją, uznaliby zapewne za politycznie nieuzasadnione. Nie przypuszczam, żeby byli gotowi do podejmowania takiego ryzyka w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#WojciechKolańczyk">Prawdą jest, że ambasador RP w Oslo reprezentuje również Polskę w Islandii. Mam bardzo dobrą wiadomość dla posła Pawła Śpiewaka. Pani minister spraw zagranicznych 25 stycznia 2007 r. podjęła decyzję o utworzeniu konsulatu generalnego RP z siedzibą w Reykjaviku. Mam nadzieję, że otwarcie konsulatu będzie okazją do wizyty pani minister w Reykjaviku i do podjęcia rozmów na wysokim szczeblu.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#WojciechKolańczyk">Bardzo państwa przepraszam, ale część poświęconą Islandii musiałem pominąć z uwagi na limity czasowe.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#WojciechKolańczyk">Jeśli chodzi o kwestię miejsc pamięci, ze wstydem powiem, że nie znam żadnego norweskiego miejsca pamięci w Polsce. Znam kilka dużych cmentarzy wojskowych, ale nie pamiętam, żebym na którymś z nich dostrzegł mogiłę Norwega.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejGrzyb">W Wielkopolsce jest takie miejsce. W Ostrzeszowie był największy obóz jeniecki oficerów norweskich z głównodowodzącym armii norweskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#WojciechKolańczyk">Bardzo dziękuję. To jest informacja, którą do mojego dossier przyjmuję z wdzięcznością. Ostrzeszów znam – bardzo ładne miejsce. Jeśli będę w pobliżu, spróbuję odszukać ten cmentarz.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#WojciechKolańczyk">Jeśli chodzi o delimitację Morza Barentsa, oczywiście jest to gorący temat. Atmosferę podgrzewa spodziewana korzyść, jaką można odnieść, gdy ktoś obejmie władztwo nad wodami terytorialnymi. Prawdopodobnie przez największe złoże przebiega granica wynikająca z delimitacji. Pojawia się problem, jak to rozstrzygnąć.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#WojciechKolańczyk">Norwegowie przeżyli nieprzyjemną sytuację, gdyż strona rosyjska odmówiła zgody na wykorzystanie technologii i specjalistów norweskich do prowadzenia poszukiwań w tzw. złożu Stockman. GASPROM stwierdził, że samodzielnie będzie prowadził te prace. Czy jest to do końca prawda, trudno powiedzieć. Wydaje się, że kiedyś współpraca norwesko-rosyjska zostanie wznowiona.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#WojciechKolańczyk">Relacje norwesko-rosyjskie należą do bardzo delikatnych dla Norwegów. W rozmowach prywatnych Norwegowie krytycznie oceniają to, co się dzieje w Rosji, np. w kontekście zabójstwa dziennikarski Anny Politkowskiej bądź sygnałów świadczących o niepełnym respektowaniu przez Rosję praw obywatelskich.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#WojciechKolańczyk">Jeśli chodzi o import z Norwegii do Rosji, pamiętają państwo, że pojawiła się informacja, iż łosoś norweski jest zatruty metalami ciężkimi. Rosja, jako najbardziej czyste i higieniczne państwo, odcięła dostęp do tego rodzaju produktów. Potem okazało się, że jeden człowiek musiałby zjeść kilka ton łososia, aby mogło mu to zaszkodzić.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#WojciechKolańczyk">Pojawił się również problem importu z Norwegii produktów, które nie miały pochodzenia norweskiego. Norwegowie przyjęli strategię wychodzącą naprzeciw postulatom Rosjan. Po pierwsze, wpuścili rosyjskich inspektorów. Po drugie, zobowiązali się pieczętować wszelkie produkty żywnościowe transportowane przez teren Norwegii i adresowane do Rosji.</u>
          <u xml:id="u-39.6" who="#WojciechKolańczyk">Mogłoby się zrodzić pytanie, dlaczego my nie jesteśmy w stanie tego zrobić w odniesieniu do mięsa. Otóż problem norweski jest minimalny w stosunku do kosztu i wysiłku organizacyjnego, a także ryzyka, jakie musiałaby ponieść strona polska, gdyby chciała zrealizować te same postulaty w odniesieniu do tranzytu mięsa przez terytorium Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PawełZalewski">Za chwilę przystąpimy do części zamkniętej posiedzenia. Proszę o pozostanie na sali posłów, przedstawicieli MSZ oraz kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PawełZalewski">Chciałbym państwu serdecznie pogratulować. Obie kandydatury uzyskały jednogłośnie poparcie Komisji. Życzę sukcesów na placówkach, które są bardzo ważne i trudne. One bardzo się różnią i klimatycznie, i politycznie. Z każdą placówką wiąże się ważna misja. Życzymy państwu powodzenia i zadowolenia z reprezentowania Rzeczypospolitej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarzennaAdamczyk">Bardzo dziękuję za zaufanie. Mam nadzieję, że państwa nie zawiodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WojciechKolańczyk">Ja również bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PawełZalewski">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PawełZalewski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>