text_structure.xml
17 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#LeonardKrasulski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich zgromadzonych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#LeonardKrasulski">Dzisiejszy porządek dzienny przewiduje pierwsze czytanie poselskich projektów ustaw: o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (1290) – uzasadnienie przedstawi pani poseł Danuta Jazłowiecka, o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (1291) – uzasadnienie przedstawi pan poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski oraz o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (1292) – uzasadni pan poseł Eugeniusz Grzeszczak. Proponuję rozszerzenie porządku o rozpatrzenie uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003–2006 (druk nr 1372).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#LeonardKrasulski">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#LeonardKrasulski">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#LeonardKrasulski">Do Prezydium Komisji wpłynął także wniosek od pana senatora Bronisława Korfantego o zmianę kolejności rozpatrywania punktów porządku dziennego. Wobec braku sprzeciwu rozpoczniemy prace od rozpatrzenie uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003–2006. Proszę pana senatora o przedstawienia uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BronisławKorfanty">Na posiedzeniu 8 lutego br. Senat przyjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003–2006, wprowadzając jedną poprawkę. Dotyczy ona, jak zapewne wszyscy państwo wiedzą, zwolnienia z tzw. opłaty eksploatacyjnej czy podatku janosikowego. Aby przepisy mogły wejść w życie w trakcie roku budżetowego, konieczne było wprowadzenie tej poprawki. Senat przyjął ją jednogłośnie, więc rekomenduję także jej przyjęcie państwu posłom.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#LeonardKrasulski">Rozumiem, że sprawa została uzgodniona z rządem.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BronisławKorfanty">Tak, poprawka została uzgodniona z przedstawicielami rządu. Poprawka ma na celu zwolnienie gmin górniczych z podatku od opłat eksploatacyjnych w trakcie roku budżetowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#LeonardKrasulski">Chcę usprawiedliwić nieobecność pana ministra Pawła Poncyljusza, który nie wie o zmianie porządku naszych obrad. Jednak, jak wszyscy słyszeliśmy, sprawa została uzgodniona z rządem.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#LeonardKrasulski">Przystępujemy do głosowania nad poprawką zawartą w uchwale Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003–2006. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje rekomendują senacką poprawkę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#LeonardKrasulski">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#LeonardKrasulski">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. We wcześniejszych pracach funkcję tę pełnił pan poseł Krzysztof Mikuła (PiS). Jeśli nie usłyszę sprzeciwu i pan poseł wyrazi zgodę, to uznam, że pozostaje to bez zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofMikuła">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#LeonardKrasulski">Dokonaliśmy wyboru pana posła Krzysztofa Mikuły na funkcję sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#LeonardKrasulski">Chcę państwa poinformować, że otrzymaliśmy na piśmie pozytywną opinię UKIE odnośnie tego projektu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#LeonardKrasulski">Zamykam pkt 1 porządku obrad i przechodzimy do realizacji pkt 2.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#LeonardKrasulski">Przekazuję prowadzenie posiedzenia Komisji panu posłowi Dawidowi Jackiewiczowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DawidJackiewicz">Dziękuję bardzo. Witam wszystkich państwa.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#DawidJackiewicz">Przystępujemy do pierwszego czytania poselskich projektów ustaw zawartych w drukach nr 1290, 1291 i 1292.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#DawidJackiewicz">Proszę o przestawienie stanowiska panią poseł Danutę Jazłowiecką w imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju zawartej w druku nr 1290.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DanutaJazłowiecka">Zgodnie z obecnie obowiązującym przepisem w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 6 grudnia 2006 r. wojewodowie mogą zgłaszać weto przy ustalaniu przez samorządy wojewódzkie, w jakie projekty inwestować środki unijne w latach 2007–2013. Weto skutkuje jednocześnie wstrzymaniem procedury zatwierdzania projektów do realizacji oraz zwołaniem kolejnego posiedzenia Komisji w przypadku, gdy wojewoda dostrzeże nieprawidłowości w danym konkursie. Przepis nie precyzuje, o jaki rodzaj nieprawidłowości chodzi, tak więc skutkować może zupełnie arbitralnymi decyzjami wojewody, nawet w sytuacji wystąpienia niewielkich błędów formalnych. Nie precyzuje także, na jak długo zostanie wstrzymany konkurs i jakie warunki muszą być spełnione by go ponowić.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DanutaJazłowiecka">Obecny zapis znacznie ograniczy i wydłuży proces wykorzystywania funduszy Unii Europejskiej. Wojewoda w ramach tego przepisu staje się cenzorem decyzji samorządu, a nie musi tak być, ponieważ w ustawie znajduje się szereg zapisów zapewniających na poziomie rządowym reprezentowanym przez Radę Ministrów bądź ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, jak i na poziomie wojewódzkim, reprezentowanym przez wojewodę, podejmowanie decyzji o sposobie uczestniczenia w unijnej polityce spójności oraz pełnienie nadzoru nad wdrażaniem programów pomocowych Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DanutaJazłowiecka">W uchwalonej ustawie można znaleźć więcej przepisów zwiększających uprawnienia wojewody kosztem władz samorządowych, tym samym ustawa w wielu przypadkach staje się sprzeczna z pojęciem samorządności zapisanym w Europejskiej Karcie Samorządu Terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DanutaJazłowiecka">Składam wniosek o rzetelne rozpatrzenie wspomnianych przepisów i dokonanie poprawek, które w sposób przejrzysty określą zarówno rolę wojewody, jak i rolę samorządu w wykorzystywaniu środków pomocowych UE.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DawidJackiewicz">Proszę o przedstawienie i uzasadnienie projektu zawartego w druku nr 1291.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Pozostawienie przepisu z art. 28 ust. 3 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju rodzi wiele niebezpieczeństw. Większość argumentów wymieniła już pani poseł Danuta Jazłowiecka.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Pragnę zaznaczyć, że nigdzie w literaturze nie znajdujemy definicji przytaczanego w treści ustawy pojęcia „udokumentowanych nieprawidłowości”.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Nie znajdujemy także w konstytucji żadnego przepisu, który dawałby prawo wojewodzie do prowadzenia nadzoru celowościowego nad działalnością samorządu terytorialnego. To rozwiązanie jest oznaczeniem tego rodzaju ingerencji, podczas gdy w przekonaniu posłów wnioskodawców organy administracji rządowej maja prawo tylko i wyłącznie do nadzoru legislacyjnego w stosunku do działalności podejmowanej przez jednostki samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Pragnę zwrócić uwagę, iż przepis ten może powodować różne konflikty i nieporozumienia na szczeblu lokalnym. Może doprowadzić do konfliktów w samorządzie wojewódzkim z jednostkami administracji rządowej, a skutkiem tego dużo gorsze i mniej efektywne wykorzystanie środków finansowych UE, choćby ze względu na fakt, że trudność porozumienia się w sprawach, które w niejasny sposób określają ustawy, będzie dużo większa.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Mając powyższe na uwadze, a także inne uwagi w sprawie ustawy, którą przyjęliśmy 6 grudnia 2006 r., wnoszę o rozpatrzenie naszych propozycji i uwzględnienie ich w toku dalszych prac legislacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DawidJackiewicz">Proszę o uzasadnienie projektu zawartego w druku nr 1292.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#EugeniuszGrzeszczak">Moja rola jest najłatwiejsza, ponieważ z przyczyn, o których mówili moi przedmówcy, wnosimy, jako posłowie Polskiego Stronnictwa Ludowego o zlikwidowanie kontrowersyjnego zapisu zawartego w art. 28 ust. 3.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#EugeniuszGrzeszczak">Przypomnę, że w czasie prac w Senacie przepis ten został usunięty, ale Sejm jednym głosem przywrócił niekorzystne dla samorządu rozwiązanie. Naszym zdaniem może to nie tylko opóźniać, ale wręcz paraliżować inwestycje w niektórych regionach kraju, co może spowodować niewykorzystanie bardzo dużych środków unijnych w perspektywie finansowej 2007–2013. Z tego względu prosimy o przyjęcie naszej propozycji. Nowelizacja przyniosłaby pozytywne skutki społeczne, jest oczekiwana nie tylko przez środowiska samorządowe. Spowoduje pełne wykorzystanie środków unijnych, a nieuczynienie tego będzie wielkim grzechem zaniedbania, z którego wszyscy posłowie będą musieli się wytłumaczyć przed wyborcami.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DawidJackiewicz">Proszę o zajęcie stanowiska i odniesienie się do wypowiedzi przez pana ministra Tomasza Nowakowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TomaszNowakowski">Rząd uważa, że sprawę art. 28 ust. 3 należy szczegółowo przedyskutować. Przypomnę, że w trackie prac nad ustawą w Sejmie ta kwestia budziła szereg kontrowersji. Na podstawie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju minister rozwoju regionalnego przygotował projekt tzw. wytycznych, który doprecyzowuje możliwość stosowania tego przepisu przez wojewodów. W ocenie rządu, biorąc pod uwagę trzy projekty nowelizacji ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, fakt pojawienia się wytycznych MRR, które m.in. doprecyzowują pojecie „nieprawidłowości”, które pojawiło się w ustawie, jak również ograniczają prawo do stosowania weta wyłącznie do aspektów proceduralnych, a nie materialnych, oraz stanowiska i opinie, które dość licznie wpłynęły do Komisji, ta sprawa powinna zostać bardzo szczegółowo przedyskutowana, także z udziałem partnerów społecznych. Wówczas będzie można dokonać należytej oceny, biorąc pod uwagę przepis art. 28 ust. 3 oraz projekt wytycznych, który pojawił się od czasu wejścia w życie projektu ustawy, jakie kroki należy przedsięwziąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DawidJackiewicz">Otwieram dyskusję. Czy są pytania lub uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Myślę, że przyspieszę tok postępowania. Na podstawie opinii i ekspertyz, które posiadam, uważam, że warto zastanowić się nad propozycjami zmian niektórych innych przepisów. Zostało to w sposób dość jednoznaczny ocenione i wskazane przez np. prof. Michała Kuleszę w jego ekspertyzie, która jest do dyspozycji Komisji. Proponuję, abyśmy podjęli decyzję o powołaniu podkomisji nadzwyczajnej, która spróbowałaby przyjąć rozwiązania optymalne, które następnie rozważymy na kolejnym posiedzeniu obu Komisji i zdecydować, co można uwzględnić, a czego nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DawidJackiewicz">Czy są inne pytania, wnioski czy sugestie?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofSzyga">Na podstawie art. 70a ust. 3 regulaminu Sejmu wnoszę o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w odniesieniu do omawianych poselskich projektów ustaw. Myślę, że ta sprawa wymaga szerszego omówienia, niż na posiedzeniu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DawidJackiewicz">Czas na zgłaszanie tego wniosku jest tuż po zakończeniu pierwszego czytania, ale przyjmuję ten wniosek. Otrzymałem go w formie pisemnej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#DawidJackiewicz">Czy są uwagi, zastrzeżenia, pytania do wnioskodawców? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#DawidJackiewicz">Zamykam pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#DawidJackiewicz">Zgodnie z regulaminem Sejmu jestem zobowiązany poddać pod głosowanie wniosek zgłoszony przez pana posła Krzysztofa Szygę w formie pisemnej, który brzmi następująco: „Na podstawie art. 70a ust. 3 w związku z art. 70a ust. 1 Regulaminu Sejmu RP wnoszę o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w odniesieniu do poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju zawartych w druku 1290, 1291 i 1292.” Podpisał pan poseł Krzysztof Szyga.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#DawidJackiewicz">Podam pod głosowanie ten wniosek, a następnie przyjmiemy uchwałę Komisji określającą termin i miejsce wysłuchania publicznego, bo tak stanowi regulamin Sejmu.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#DawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku zgłoszonego przez pana posła Krzysztofa Szygę o przeprowadzenie wysłuchania publicznego?</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#DawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisje 38 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęły wniosek.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#DawidJackiewicz">Zgodnie z Regulaminem Sejmu RP oznacza to, że dalsze procedowanie nad projektami nie jest na razie możliwe. Pozostaje nam ustalenie miejsca i terminu wysłuchania publicznego.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#DawidJackiewicz">Okres do zorganizowania wysłuchania publicznego musi wynosić powyżej 14 dni, zgodne z regulaminem Sejmu, aby informacja zdążyła dotrzeć do zainteresowanych. Proponuję zatem, żeby było to 2–3 tyg., aby wysłuchanie publiczne odbyło się podczas kolejnego posiedzenia Sejmu. Czy są sugestie dotyczące dokładnego terminu wysłuchania publicznego?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proponuję ustalić to na 20 marca br.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#DawidJackiewicz">Czy są inne wnioski?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#DawidJackiewicz">20 marca to wtorek, ale w tym tygodniu nie odbywają się obrady Sejmu. Sugeruję jednak, żeby do wysłuchania publicznego doszło, kiedy posłowie będą w Warszawie, czyli np. tydzień wcześniej, 13 marca br.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#DawidJackiewicz">Proponuję uchwałę o następującym brzmieniu: „Wysłuchanie publiczne zwołuje się na dzień 13 marca 2007 r. Wysłuchanie publiczne odbędzie się na terenie Sejmu RP”. Oczywiście jej treść może zostać doprecyzowana.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#DawidJackiewicz">Przekażemy państwu także informacje na temat sali i godziny spotkania. Sądzę, że może ono trwać dość długo, bo spodziewam się dużego zainteresowania samorządowców, więc proponuję rozpocząć o godz. 11.00.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#DawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania nad przyjęciem projektu uchwały Komisji, której brzmienie odczytałem przed chwilą. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje projekt przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#DawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły uchwałę.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#DawidJackiewicz">Wyczerpaliśmy dzisiejszy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#DawidJackiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>