text_structure.xml
9.79 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Finansów Publicznych oraz Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (druk nr 950).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec braku uwag do porządku obrad stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Witam senatora Jarosława Laseckiego oraz wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Jarosława Maćkowiaka.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Senat na posiedzeniu w dniu 14 września 2006 r. zgłosił dwie poprawki do ustawy o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek Senatu. Proszę senatora Jarosława Laseckiego o przedstawienie poprawki nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JarosławLasecki">Na osiemnastym posiedzeniu, które miało miejsce w dniu 14 września 2006 r., Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JarosławLasecki">Dyskusja koncentrowała się wokół trzech punktów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JarosławLasecki">Najpierw omawiano definicję działalności gospodarczej. W rozpatrywanej ustawie jest ona nieco inna od tej, jaką stosuje się w polskim prawie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JarosławLasecki">Drugim punktem, który był przez nas dyskutowany, była kwestia implementacji dyrektywy Unii Europejskiej przez poszczególne kraje unijne. Austria jeszcze nie przeprowadziła implementacji. Litwa wprowadziła implementację tylko na określony czas. Niemcy dosłownie przetłumaczyły dyrektywę.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JarosławLasecki">Na końcu dyskutowaliśmy nad brakiem wskazania sposobu egzekwowania decyzji wydawanych na podstawie przepisów niniejszej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JarosławLasecki">W związku z powyższym Senat wniósł dwie poprawki. Pierwsza polega na dodaniu ust. 6 w art. 6. Brzmienie tego ustępu jest następujące: „W przypadku niewykonania decyzji, o której mowa w ust. 2, w wyznaczonym terminie, stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji dotyczące obowiązków o charakterze niepieniężnym.”.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JarosławLasecki">Poprawka nr 2 polega na dodaniu ust. 3 w art. 11. Brzmienie tego ustępu jest takie samo jak brzmienie ust. 6 w art. 6.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JarosławLasecki">Dzięki zgłoszonym poprawkom w ustawie wskazuje się sposób egzekwowania decyzji wydawanych na podstawie jej przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Proszę prezesa Jarosława Maćkowiaka o zaprezentowanie stanowiska rządu w sprawie omawianych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JarosławMaćkowiak">Skoro są wprowadzane przepisy dotyczące egzekucji administracyjnej, wyegzekwowania obowiązku wynikającego z decyzji, wydawałoby się, że chodzi o zmianę merytoryczną. Tymczasem nie jest to zmiana merytoryczna. Wyjaśnię, dlaczego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JarosławMaćkowiak">Zgodnie z przepisami ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, egzekucji podlegają obowiązki o charakterze niepieniężnym pozostające we właściwości organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego lub przekazane do egzekucji administracyjnej na podstawie przepisu szczególnego. Egzekucję administracyjną stosuje się do obowiązków, które wynikają z decyzji lub postanowień właściwych organów, tj. organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JarosławMaćkowiak">Zakładaliśmy, że organami nadzorującymi mogą być wyłącznie organy administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego. Tym samym na podstawie art. 2 § 1 pkt 10 i art. 3 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawa ta byłaby stosowana bezpośrednio.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JarosławMaćkowiak">Senat zwrócił uwagę – zdaje się, że słusznie – iż oprócz organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego do organów nadzorujących mogą być zaliczone także inne organy. W tej chwili nie jesteśmy w stanie wskazać, jakie to będą organy, a nawet czy w ogóle będą.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JarosławMaćkowiak">Jeżeli jakiś organ administracji państwowej, który nie może być zaliczony do organów administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, byłby jednak organem nadzorującym, to na podstawie proponowanych przez Sejm przepisów ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji nie miałaby zastosowania do tego organu. Zgodnie bowiem z art. 4 tej ustawy, jeżeli chcemy rozszerzyć jej stosowanie na inne organy, w odpowiednim akcie prawnym trzeba zawrzeć formułę, iż do egzekucji stosuje się przepisy o egzekucji administracyjnej. Przyjęcie poprawki Senatu sprawiłoby, że przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji mogłyby mieć zastosowanie do organu nadzorującego, który nie jest zaliczany ani do organów administracji rządowej, ani do organów samorządu terytorialnego. Przepisy te byłyby stosowane analogicznie jak w przypadku organów administracji rządowej i organów samorządowych oraz decyzji wydawanych przez owe organy.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JarosławMaćkowiak">Chciałbym przypomnieć, że w doktrynie prawa administracyjnego często zwraca się uwagę na to, że różnego rodzaju agencje, regionalne izby obrachunkowe nie są organami administracji rządowej. Jak zauważył prof. Michał Kulesza, są one organami zdecentralizowanej administracji państwowej, nadzorowanej przez organ administracji rządowej, a mianowicie Prezesa Rady Ministrów lub właściwego ministra. Organy te nie mogą być zaliczane bezpośrednio do administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JarosławMaćkowiak">Ponieważ doktryna stoi na takim a nie innym stanowisku, a przepisy dotyczące podziału administracji rządowej i państwowej, są mgliste, poprawka Senatu wydaje się być zasadna. Jeśli jakikolwiek organ państwa wyda decyzję, będą miały zastosowanie odpowiednie przepisy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławStec">Wystarczyło jedno zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JarosławMaćkowiak">Skoro pojawiły się wątpliwości, czy nie rozszerzamy zakresu stosowania przepisów o egzekucji administracyjnej, starałem się całą rzecz wyjaśnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy w tej sprawie ktoś chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JarosławLichocki">Mam uwagę o charakterze formalnym. Nad poprawkami sugeruję głosować łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Właśnie chciałam o to spytać, ponieważ mamy do czynienia z symetrycznymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy jeszcze ktoś chciałby wypowiedzieć się na temat omawianych poprawek? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za pozytywnym zaopiniowaniem dwóch poprawek Senatu?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam, że Komisje 35 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się, opowiedziały się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackich poprawek nr 1 i 2.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został poseł, który pełnił tę funkcję do tej pory, a mianowicie Tomasz Górski. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec zgłoszonej kandydatury? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisje powierzyły funkcję posła sprawozdawcy Tomaszowi Górskiemu.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Informuję, że zwróciliśmy się do Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o przedstawienie opinii na temat zgodności rozpatrywanych poprawek z prawem Unii Europejskiej. Opinia ta powinna wpłynąć do nas w dniu dzisiejszym. Gdy się to stanie, zostanie dołączona do sprawozdania Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji: Finansów Publicznych oraz Gospodarki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>