text_structure.xml 7.82 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszSamborski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Infrastruktury. Witam wszystkich. Punktem wyjścia do podjęcia pracy był dokument autorstwa KRRiT: „Wstępne założenia strategii rozwoju naziemnej radiofonii i telewizji”. W efekcie marszałek Sejmu przekazał obu Komisjom dokument: „Strategia rozwoju naziemnej radiofonii i telewizji cyfrowej w Polsce" (druk nr 58). Marszałek Sejmu zwrócił się do nas o przedstawienie stanowiska w tej sprawie. Dzisiejszy porządek obrad przewiduje rozpatrzenie projektu stanowiska obu Komisji w sprawie przedstawionej przez przewodniczącego KRRiT. Proszę panią posłankę Barbarę Ciruk - przewodniczącą podkomisji - o przedstawienie projektu stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BarbaraCiruk">Dokument przedstawiony przez KRRiT został dobrze oceniony na posiedzeniu naszych Komisji. Sprawa nie wywołała nawet większej dyskusji. W trakcie wspólnego posiedzenia zgłoszono 2 poprawki. Jedną z nich złożył pan poseł Mariusz Grabowski, a drugą pan poseł Andrzej Różański. Odbyło się ponowne posiedzenie podkomisji, która jednogłośnie przyjęła obie poprawki i zostały one uwzględnione w nowo opracowanym projekcie stanowiska. Tekst projektu stanowiska został przedłożony obu Komisjom. Proponuję przyjąć przedłożony projekt stanowiska, gdyż ułatwi to znacznie pracę nie tylko KRRiT, ale także Ministerstwu Infrastruktury. Nie unikniemy zetknięcia się z problemem przechodzenia z nadawania w systemie analogowym na system cyfrowy. Zdaniem podkomisji ten dokument należy jak najszybciej przekazać do marszałka Sejmu, KRRiT i rządu. Możemy go przekazać w formie stanowiska naszych Komisji albo nadać mu większą rangę i zaproponować jako projekt uchwały, gdyż ten problem wcześniej bądź później będzie poruszany na sali sejmowej. Jednak decyzja w tej sprawie należy już do obu Komisji. Myślę, że forma uchwały byłaby formą bardziej zobowiązującą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszSamborski">Podkomisja przedłożyła treść dokumentu. Złożono także dodatkową propozycję rozważenia przez nas możliwości przedłożenia tego dokumentu jako projektu uchwały Sejmu. Otwieram dyskusję w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#HenrykDługoszniez">Chciałbym przedstawić krótką informację, zwłaszcza przedstawicielom KRRiT oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu. Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty informuje, że problem, o którym to mówimy, jesteśmy w stanie rozwiązać w 2005 roku, jeśli URTiP albo MON będzie miał w dyspozycji kwotę 9–10 mln zł. Wczoraj pani posłanka Elżbieta Piela-Mielczarek referowała tę sprawę na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych i myślę, że ta kwestia znalazła tam zrozumienie. Uważam, że powinniśmy wspierać ten pomysł - niezależnie od barw klubowych, gdyż mamy szansę zrobić dobre posunięcie, aby przynajmniej URTiP miał argumenty w rozmowie z „generalicją”. Nie nadawałbym większej rangi stanowisku Komisji, gdyż dzisiaj potrzebna jest decyzja finansowa Sejmu. Jeśli ona zostanie podjęta, to wystarczy nasze stanowisko. Pytanie do przedstawicieli URTiP. Jeśli w budżecie państwa znajdzie się na ten cel kwota 10 mln zł, to czy problem zostanie rozwiązany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaRosłanKuhn">Pragnę serdecznie podziękować panu posłowi za zajęcie się tą sprawą. Jeśli w ciągu najbliższych dni lub tygodni będzie informacja, że MON dostanie te pieniądze i zostaną podjęte kroki, by na początku przyszłego roku rozpocząć proces przestrajania samolotów i innych urządzeń, to będzie on trwał nie dłużej niż półtora roku. Uzyskaliśmy nawet obietnicę, że wojsko postara się go maksymalnie skrócić. Wtedy kanały wojskowe, tzn. pasma radia dyfuzyjnego, wykorzystywane czasowo przez służby lotnicze, będą mogły być zwolnione dla potrzeb telewizji cyfrowej, co w znacznym stopniu przyspieszy proces implementacji tej technologii w Polsce i da pewną swobodę w operowaniu obszarami, które miałyby podlegać implementacji w pierwszym etapie. Jeszcze raz serdecznie dziękuję za zajęcie się tą sprawą, gdyż uważam, że jest ona niezmiernie ważna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BarbaraCiruk">Jeśli pan poseł Henryk Długosz uważa, że właściwsze byłoby przekazanie stanowiska obu Komisji, to podkomisja będzie temu przychylna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#HenrykDługoszniez">Pragnę zaapelować o poparcie tej propozycji, gdyż przy 200-miliardowym budżecie kwota 10 mln zł jest naprawdę nieduża. Pozyskując te środki mamy szansę zrobić dwa kroki do przodu, wyprzedzając innych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jeśli URTiP bądź MON będzie miał te pieniądze, to skończy się dyskusja o tym, że wojsko nie ma środków na ten cel. Ten argument jest zawsze używany, nawet przy okazji dyskusji o samolocie MIG 29. Proszę i apeluję o to, by niezależnie od barw klubowych poprzeć starania o pozyskanie na ten cel kwoty 10 mln zł. Sądzę, że w ten sposób zrobimy dwa duże kroki w dobrym kierunku i kiedyś będziemy z tego dumni. Proponuję przyjąć to stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">W celu poparcia wniosku Komisji Infrastruktury proszę o zastanowienie się nad wprowadzeniem do projektu stanowiska jednego zdania: „Komisje popierają sugestię Komisji Infrastruktury przekazaną w dniu 3 listopada br. Komisji Finansów Publicznych, dotyczącą zagwarantowania w budżecie MON kwoty 9 mln zł w 2005 roku na powyższy cel”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszSamborski">Czy tę propozycję pani poseł zgłasza jako wniosek formalny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Tak, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszSamborski">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły wniosek pani posłanki Elżbiety Pieli-Mielczarek. Sprzeciwu nie słyszę. W jakim miejscu projektu stanowiska ma być zamieszczone to zdanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Proponuję, by to zdanie zostało wprowadzone do tekstu na str. 2 po zdaniu: „Konieczne jest także podjęcie jak najszybszych działań w zakresie promocji nowego systemu i informowania konsumentów”. W tym sformułowaniu mówimy o kosztach, więc byłby zachowany pewien ciąg logiczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszSamborski">Przedstawicielka URTiP popiera tę propozycję, a pan poseł Henryk Długosz stwierdził, że w ten sposób jesteśmy w stanie nawet wyprzedzić Europę. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w tej sprawie? Zgłoszeń nie słyszę. Zgłoszono wniosek formalny o przyjęcie projektu stanowiska. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego wniosku przez aklamację? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły stanowisko wraz ze zgłoszoną poprawką. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>