text_structure.xml 16.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MieczysławCzerniawski">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Dzisiejszy porządek obrad obejmuje jeden punkt, mianowicie rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1, która jest autorstwa posła Krzysztofa Jurgiela. Proponuje on skreślić w art. 1 całą zmianę nr 16 pozostawiając dotychczasowe zapisy w tej materii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofJurgiel">Zmiana dotyczy art. 22. Myślę, że we wszystkich klubach zmiana jest znana. Chodzi o sposób oceny tzw. wartości bankowo-hipotecznej. Proponuję zostawienie stanu dotychczasowego, który został sprawdzony. Banki również go nie kwestionują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JacekBartkiewicz">Rząd jest za utrzymaniem wersji pierwotnej, czyli za odrzuceniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzemysławMorysiak">Chcę zwrócić uwagę, że z tą zmianą jest związana poprawka nr 4, o skreśleniu art. 3. Uważam, że te dwie poprawki powinny być razem rozpatrywane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MieczysławCzerniawski">Biuro Legislacyjne nie złożyło takiej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli przedstawiciele Ministerstwa Finansów twierdzą, że jest to bezwzględnie związane ze sobą, to tak należy to rozpatrywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MieczysławCzerniawski">Do tego potrzebna jest jednak zgoda autora poprawek. Autorem poprawki nr 4 jest również poseł Krzysztof Jurgiel. Czy zgadza się pan na rozpatrzenie obu tych poprawek łącznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofJurgiel">Uważam, że nie ma takiej potrzeby. Nie są one bezpośrednio ze sobą związane, dlatego że art. 3 mówi o skreśleniu w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami zapisów dotyczących czynności rzeczoznawców. Nie jest to wiążące, bo możemy ustalić, że bank będzie mógł wybierać dowolne podmioty nie mające uprawnień, wykonujące tzw. ekspertyzę. Natomiast ustawa, która w Polsce obowiązuje, dotyczy zasad ustalania wartości wycen. Jest to w kompetencji pewnych osób, które są opisane w tej ustawie i uważam, że nie ma potrzeby wspólnego głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZytaGilowska">Pamiętam, że Komisja długo dyskutowała nad zmianą 16. Wówczas powstało sformułowanie „...bank hipoteczny, albo na żądanie kredytobiorcy inne podmioty...”. Czy mówimy o brzmieniu tego artykułu po zmianie, którą ustaliliśmy na posiedzeniu Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JacekBartkiewicz">Zgadza się, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofJurgiel">Sformułowanie brzmi „inne podmioty na zlecenie banku hipotecznego, w szczególności podmioty, o których mowa w ustawie o gospodarce nieruchomościami”. Bank nie będzie zobowiązany wybierać te podmioty, które mają uprawnienia wynikające z ustawy o gospodarce nieruchomościami. Uważam, że w tym zakresie występuje dowolność. W obecnie funkcjonującym porządku dotyczącym wycen nieruchomości na rynku w Polsce jest to niekorzystny zapis, który upoważnia bank do wybierania różnych spółek, które niekoniecznie muszą mieć niezbędne uprawnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JacekBartkiewicz">Rząd jednak nie zmieni stanowiska. Zostało to bowiem uzgodnione również z samorządem rzeczoznawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MieczysławCzerniawski">W takim razie będziemy głosować oddzielnie nad tymi dwiema poprawkami. Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 1. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 1, aby w art. 1 skreślić zmianę 16? Stwierdzam, że Komisja przy 9 głosach za, 19 przeciwnych i braku wstrzymujących się odrzuciła poprawkę nr 1. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekZagórski">Chcę zwrócić uwagę na to, o czym mówiła Posłanka Zyta Gilowska. W tej chwili nie ma sformułowania „na żądanie kredytobiorcy”, a jest „na zlecenie banku hipotecznego”. Moja propozycja zmierza do tego, żeby wybór rzeczoznawcy i wybór dokonywania ekspertyzy nie przez bank tylko przez inne podmioty, nie był uzależniony tylko od woli banku, ale także żeby następował na wniosek kredytobiorcy. Mniejsze znaczenie ma to w przypadku kredytobiorców indywidualnych, czyli osób fizycznych. Wiadomo, że są oni w znacznie trudniejszej sytuacji. Jeżeli bank nie zechce dać im kredytu, to po prostu im go nie da. Natomiast ma to duże znaczenie w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, zarządów tych jednostek, które zawsze w przypadku tego typu kredytów muszą mieć dodatkowe zabezpieczenie. Muszą się one wykazywać nadzwyczajną starannością, a więc powinny między innymi wykazać się tym, że nieruchomości będące własnością gmin zostały właściwie wycenione. W związku z tym proponuję poprawkę nr 2. Treść jednak, którą pierwotnie zaproponowałem, mogłaby spowodować, iż w ogóle nie byłoby możliwości korzystania z usług rzeczoznawcy. Taka wątpliwość powstałaby, jeżeli takiego żądania kredytobiorcy w ogóle by nie było. Proponuję więc dodać do mojej poprawki następujące sformułowanie na początku „z inicjatywy banku hipotecznego lub na żądanie kredytobiorcy...”, a dalej bez zmian. Cała poprawka nr 2 brzmiałaby więc „...z inicjatywy banku hipotecznego lub na żądanie kredytobiorcy inne podmioty, na zlecenie banku hipotecznego, po uzgodnieniu z kredytobiorcą, w szczególności podmioty, o których mowa w art. 174 ust. 2 i 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JacekBartkiewicz">Rząd jest za pozostawieniem sformułowania dotychczasowego. Wynika to z tego, że zawsze ryzyko bierze na siebie bank.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Uważam, że cała poprawka nr 2 komplikuje sprawę. Trzeba zwrócić uwagę, że kredytobiorca będzie brał udział w tym postępowaniu na dwóch etapach. Najpierw będzie on musiał złożyć odpowiedni wniosek. Następnie bank będzie zobligowany do uzgodnienia z tym samym kredytobiorcą odpowiedniego podmiotu. Czy nie jest to nadmierne komplikowanie sprawy? Poza tym uważam, że ta autopoprawka niczego nie precyzuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSkowrońska">Uważam, że nie ma żadnej kolizji w procesie składania wniosku i następnie uzgodnienia odpowiednich podmiotów. Są to dwie odrębne procedury, które nie będą ze sobą kolidowały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MieczysławCzerniawski">Przystępujemy więc do głosowania nad poprawką nr 2 wraz z autopoprawką. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 2 wraz z autopoprawką? Stwierdzam, że Komisja przy 12 głosach za, 16 przeciwnych i 1 wstrzymującym się odrzuciła poprawkę nr 2 wraz z autopoprawką. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3, aby w art. 1 skreślić zmianę 18.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofJurgiel">Poprawka nr 3 wynika z opinii Biura Studiów i Ekspertyz KS, które stwierdziło, że zaproponowane nowe ujęcie art. 25 nie jest spójne z praktyką prowadzoną w bankach i może wprowadzić komplikacje, np. konieczności zmian systemów informatycznych, a co za tym idzie zwiększenie kosztów funkcjonowania banków hipotecznych. Chcę poznać stanowisko rządu. Jeżeli będzie ono negatywne, to wycofam poprawkę nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzemysławMorysiak">Problem ten był również dyskutowany w trakcie posiedzenia podkomisji. Proszę zwrócić uwagę, że propozycja zmiany art. 25 ma na celu pokazanie długoterminowości dopasowania aktywów i pasywów oraz bezpieczeństwa przede wszystkim listów zastawnych. Chodzi o to, żeby wcześniej reagować na ewentualne niebezpieczeństwa. Wtedy zarówno bank hipoteczny, jak i nadzór poprzez zapis „...monitoruje wypełnianie wymogów...” będą mogły odpowiednio wcześniej reagować. Nie chodzi o to, żeby nagle zmieniać warunki dopasowania bilansów, czy aktywów i pasywów. Kwestie te zostały naprawdę głęboko przemyślane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofJurgiel">W związku z tym wycofuję poprawkę nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MieczysławCzerniawski">Stwierdzam, że poprawka nr 3 została wycofana. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KrzysztofJurgiel">Poprawka dotyczy skreślenia w ustawie o gospodarce nieruchomościami zapisu dotyczącego czynności rzeczoznawców majątkowych w zakresie określania propozycji bankowych hipotecznych wartości nieruchomości. Myślę, że trudno jest to zostawić w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JacekBartkiewicz">Proponuję odrzucić poprawkę nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MieczysławCzerniawski">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 4. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 4, aby skreślić art. 3? Stwierdzam, że Komisja przy 9 głosach za, 17 przeciwnych i braku wstrzymujących się odrzuciła poprawkę nr 4. Posłem sprawozdawcą w drugim czytaniu był poseł Ryszard Maraszek. Czy są jakieś inne propozycje? Jeżeli nie, to posłem sprawozdawcą pozostanie poseł Ryszard Maraszek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DamianKrawczyk">Przedmiot rozpatrywanych poprawek nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#RyszardMaraszek">Czy nie uległo zmianie stanowisko rządu odnośnie wniosków mniejszości, które były przedstawiane w sprawozdaniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JacekBartkiewicz">Stanowisko rządu nie uległo zmianie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MieczysławCzerniawski">Poseł Krystyna Skowrońska chce przedstawić jeszcze jeden wniosek. Chciałbym, żeby został on poparty przez całą Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chcę złożyć wniosek dotyczący posiedzenia wyjazdowego Komisji Finansów Publicznych w specjalnej strefie ekonomicznej w Mielcu. Uzasadniam to potrzebami środowiska inwestorów, którzy są zaniepokojeni przebiegiem negocjacji w zakresie warunków funkcjonowania firm w specjalnych strefach ekonomicznych. Posiedzenie to oraz przedłożenie informacji na ten temat zdecydowanie potrzebne jest temu środowisku. Wniosek ten zgłaszam w sposób oficjalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MieczysławCzerniawski">W planie pracy Komisji, który został przyjęty, nie przewidywaliśmy takiego posiedzenia wyjazdowego. Marszałek Sejmu zwrócił się do wszystkich komisji o ograniczenie posiedzeń wyjazdowych. Komisja Finansów Publicznych nie była na ani jednym posiedzeniu wyjazdowym. Odbyłem dzisiaj rozmowę z prezesem Najwyższej Izby Kontroli, który zwróci się z prośbą o odbycie wyjściowego posiedzenia Komisji Finansów Publicznych wspólnie z Kolegium Najwyższej Izby Kontroli oraz z Komisją do Spraw Kontroli Państwowej w Najwyższej Izbie Kontroli. Istnieje potrzeba rozstrzygnięcia kwestii tzw. audytu zewnętrznego. Na posiedzeniu prezydium Komisji zostaną przedstawione stosowne propozycje i wnioski. W minionych kadencjach nie zdarzyło się, aby Komisja wyjechała w komplecie. Czy ktoś jest przeciwny wnioskowi poseł Krystyny Skowrońskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekOlewiński">Specjalnych stref ekonomicznych jest w Polsce kilkanaście. Sprawa jest więc bardzo istotna. Uważam, że powinniśmy rozważyć odbycie posiedzenia Komisji poświęconego wyłącznie tej kwestii. Wówczas powinniśmy porozmawiać o wszystkich strefach ekonomicznych. Sądzę jednak, że na ten temat powinniśmy rozmawiać na miejscu, a nie na posiedzeniach wyjazdowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WojciechJasiński">Poza absolutnymi wyjątkami, tego typu spotkania mają charakter wyłącznie lobbystyczny. W związku z tym komisje sejmowe powinny się wystrzegać takich wyjazdów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WiesławJędrusik">Zdecydowanie zgadzam się z posłem Markiem Olewińskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem głosy przedmówców. Moja propozycja wynikała jednak z przyczyn obiektywnych. Specjalna strefa ekonomiczna w Mielcu jest pierwszą taką strefą. W związku z tym wszelkie pozwolenia najwcześniej były wydane właśnie tam. Uważam, że najlepiej by było zorganizować spotkanie w Mielcu dotyczące wszystkich istniejących specjalnych stref ekonomicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MieczysławCzerniawski">Temat stref ekonomicznych działających w Polsce można rozpatrzyć po wizytacji w strefie ekonomicznej w Mielcu, na jej przykładzie, ale można ten problem rozpatrywać tu, w Warszawie. Zaproponuję kompromisowe rozwiązanie. Nie będzie to posiedzenie wyjazdowe Komisji, a wizytacja dziewięciu członków Komisji. Jestem zainteresowany porównaniem strefy ekonomicznej w Mielcu, ze strefą suwalską. Uważam, że takie rozwiązanie jest stosowane, nie wymaga głosowania Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JanuszLisak">Czy będziemy procedować tak samo, jak napłyną wnioski z innych stref ekonomicznych? Czy będziemy tam wysyłać delegacje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MieczysławCzerniawski">Nie poddaję teraz tego pod głosowanie. Rozstrzygnęliśmy jedną kwestię. Nie ma posiedzeń wyjazdowych do stref ekonomicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JanuszLisak">Dobrze, ale rozumiem, że będziemy wysyłać tam delegacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MieczysławCzerniawski">To już nie wymaga decyzji Komisji. Wymaga jedynie zgody marszałka Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WiesławJędrusik">Zgłaszam wniosek o wyjazdowe posiedzenie zespołu Komisji do strefy ekonomicznej w Katowicach. W Zagłębiu Sosnowieckim jest bardzo trudna sytuacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MieczysławCzerniawski">Wniosek został przyjęty. Może w przyszłym roku zostanie zrealizowany. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>