text_structure.xml
11.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JózefDąbrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Porządek dzienny posiedzenia został państwu dostarczony. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę. Przystępujemy zatem do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JózefDąbrowski">Prezydium Komisji przygotowało projekt sprawozdania. Komisja rozpoczęła swoją działalność 19 listopada 1997 r. Wtedy też zostało wybrane prezydium i Komisja z liczbą 29 członków rozpoczęła pracę. Przez cztery lata swojej działalności Komisja odbyła 210 posiedzeń. Powołano trzy stałe podkomisje, które odbyły 50 posiedzeń. Podkomisje powoływane doraźnie, na przykład w celu rozpatrzenia projektów ustaw, odbyły łącznie 360 posiedzeń. A zatem Komisja Transportu i Łączności wyróżnia się na tle innych komisji, jeśli chodzi o intensywność pracy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JózefDąbrowski">Komisja brała udział w pracach nad przygotowaniem projektów budżetu państwa, jak i sprawozdań z wykonania tych budżetów. Proponuję, aby w sprawozdaniu umieścić kilka istotnych uwag, które pojawiały się podczas debaty dotyczącej wykonana budżetu. Z perspektywy czterech lat widać, że pewne zagadnienia układają się w logiczny ciąg. Potwierdza to wczorajsza debata w Sejmie dotycząca stanu finansów państwa.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JózefDąbrowski">Chciałbym zaznaczyć, że wśród pierwszych 100 posiedzeń Komisji, tylko 30 było poświęconych zagadnieniom legislacyjnym. Pozostałe spotkania miały charakter analityczny lub kontrolny. W przypadku drugiej części posiedzeń, aż 87 razy zajmowaliśmy się pracą legislacyjną. To również świadczy o sposobie i stylu pracy Komisji. W ciągu ostatnich dwóch lat, praca Komisji koncentrowała się głównie na przygotowywaniu projektów ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JózefDąbrowski">Podczas drugiej kadencji Sejmu podkomisje odbyły 286 posiedzeń. Jak już powiedziałem, podczas tej kadencji było tych posiedzeń 360. Sekretariat Komisji obsługiwał 330 posiedzeń, a w poprzedniej kadencji tylko 255. Kiedy Komisja rozpoczynała swoją działalność w jej sekretariacie pracowały dwie osoby. W tej chwili jesteśmy wspomagani przez trzech sekretarzy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JózefDąbrowski">W sprawozdaniu umieszczono kilka uwag na temat współpracy z Najwyższą Izbą Kontroli. Komisja otrzymała 29 raportów pokontrolnych NIK. W przypadku 6 raportów przeprowadziliśmy szczegółową debatę. Informacje płynące z pozostałych raportów wykorzystywaliśmy podczas prac legislacyjnych, w ten sposób, aby zapobiec w przyszłości pojawianiu się nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JózefDąbrowski">Komisja uchwaliła 15 dezyderatów i 24 opinie. Odrzuciliśmy tylko dwie odpowiedzi na dezyderaty. Pierwsza odpowiedź dotyczyła dezyderatu w sprawie utworzenia korytarza transportowego od Świnoujścia do granicy czeskiej. Druga odrzucona odpowiedź była związana z dezyderatem w sprawie aktualnej sytuacji w PKP. Komisja nie zakończyła pracy nad dezyderatem poświęconym zagospodarowywaniu częstotliwości radiowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JózefDąbrowski">Bardzo istotna była współpraca Komisji z resortami odpowiadającymi za transport i łączność. Przypominam, że w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej trzy razy zmieniano ministra. Podobnie było w Ministerstwie Łączności, które dodatkowo na sam koniec zostało zlikwidowane, przekazując swoje kompetencje Ministerstwu Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JózefDąbrowski">Chciałbym podziękować przedstawicielom instytucji samorządowych i przedsiębiorstw za okazaną pomoc podczas prac legislacyjnych. Chodzi tu o wsparcie merytoryczne w postaci różnego rodzaju opracowań i analiz lub nawet prezentacji.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JózefDąbrowski">Nie mogę oczywiście pominąć współpracy ze związkami zawodowymi. Czasami te kontakty powodowały duże trudności. W przypadku ustawy Prawo pocztowe trudności były na tyle poważne, że nie zakończyliśmy pracy nad tym projektem ustawy. W ten sposób kilkanaście miesięcy naszej pracy pozostało bez żadnego efektu. Nie udało nam się również przygotować bardzo potrzebnej ustawy o transporcie zbiorowym mimo, że przez kilkanaście miesięcy trwały przygotowania. Niestety zabrakło czasu. Miejmy nadzieję, że Sejm następnej kadencji zrealizuje ten projekt.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JózefDąbrowski">Nie byliśmy również w stanie doprowadzić do odbycia debaty w sprawie polityki transportowej państwa. Okazało się, że mamy zbyt dużo pracy legislacyjnej. Ciągłe zmiany koncepcji wprowadzane przez kolejnych ministrów również nie ułatwiały nam realizacji tego zadania.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JózefDąbrowski">Komisja miała wiele kontaktów międzynarodowych. Członkowie Komisji w II kadencji Sejmu uczestniczyli w 18 wyjazdach. W tej kadencji było tych wyjazdów 31. Wizyty w innych krajach miały charakter merytoryczny i służyły przygotowaniu posłów do pracy legislacyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#JózefDąbrowski">Na zakończenie chciałbym podziękować pracownikom sekretariatu Komisji za ich dyspozycyjność, solidność, ofiarność i cierpliwość. Bez ich zaangażowania i życzliwego podejścia do pracy nie udałoby się osiągnąć tych efektów.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#JózefDąbrowski">Serdecznie dziękuję członkom Komisji za gotowość do zawierania kompromisów oraz za ludzką solidarność i współpracę. Dziękuję za wszystkie słowa krytyki, które padały również pod moim adresem. To wpływało na mnie mobilizująco.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#JózefDąbrowski">Dziękuję współpracującym z Komisją legislatorom. Dzięki ich znajomości ciągle zmieniającego się prawa i stanowczości z jaką prezentowali swoje racje, udawało nam się przyjmować ustawy wysokiej jakości. Chciałbym również podziękować przedstawicielom mediów za budowanie korzystnego wizerunku Komisji poprzez rzetelne informowanie o naszej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławStyczeń">Chciałbym wznieć toast w podziękowaniu za pracę sekretariatu Komisji. Wszyscy państwo ciężko pracowaliście.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MirosławStyczeń">W imieniu członków Komisji, dziękuję również przewodniczącemu posłowi Józefowi Dąbrowskiemu. Mimo wielu napięć i dyskusji nigdy poziom konfliktu nie przekroczył norm dobrego wychowania i odpowiedniego poziomu kultury.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MirosławStyczeń">Komisja Transportu i Łączności okazała się być jedną z najbardziej pracowitych komisji w Sejmie, co należy docenić.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MirosławStyczeń">Chciałbym również serdecznie podziękować opozycji za twórczy wkład w dzieło budowania nowego porządku prawnego w dziedzinie transportu i łączności.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MirosławStyczeń">Dziękuję wszystkim byłym ministrom transportu i gospodarki morskiej. Dzisiaj jest z nami tylko jeden z nich - poseł Tadeusz Syryjczyk.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MirosławStyczeń">Dziękuję również wszystkim przedstawicielom przedsiębiorstw państwowych, które powoli uwalniają się spod kurateli państwa.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MirosławStyczeń">Proponuję, aby przeprowadzić krótką dyskusję nad projektem sprawozdania Komisji. W przypadku nie zgłoszenia poprawek, moglibyśmy ten dokument od razu przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JózefDąbrowski">Czekamy na państwa uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KarolDziałoszyński">Chciałbym powiedzieć, że w trakcie czterech lat pracy udało nam się stworzyć więzy przyjaźni i współpracy. Tego nie da się zapisać w sprawozdaniu. Wszystkim państwu za to dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KarolDziałoszyński">Proponuję, aby tekst sprawozdania przyjąć przez aklamację.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JózefDąbrowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejSzarawarski">Chciałbym podziękować za współpracę posłom z ugrupowań rządzących. Życzę wszystkim powodzenia w wyborach.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejSzarawarski">Dziękuję również wszystkim partnerom Komisji z przedsiębiorstw państwowych jak i samorządów gospodarczych. Myślę, że dobra tradycja współpracy z zarządami tych wielkich przedsiębiorstw będzie kontynuowana również w następnej kadencji Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefDąbrowski">Warto podkreślić, że w dzisiejszym spotkaniu uczestniczą przedstawiciele wszystkich rodzajów transportu. Pan prezes Jan Litwiński reprezentuje transport lotniczy, pan prezes Krzysztof Celiński kolejowy, pan prezes Jan Jankowski morski, a pan prezes Wojciech Malusi drogowy. Dziękujemy również panu prezesowi Krzysztofowi Gutowskiemu. Są tutaj również przedstawiciele międzynarodowego transportu drogowego i Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego z panem sekretarzem Andrzejem Grzegorczykiem.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JózefDąbrowski">Branżę telekomunikacyjną reprezentuje prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji Wacław Iszkowski.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JózefDąbrowski">Dziękuję również ekspertom Komisji w tym panu Piotrowi Rutkowskiemu.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JózefDąbrowski">Dziękuję panom ministrom Krzysztofowi Tchórzewskiemu i Witoldowi Chodakiewiczowi. Przepraszam, jeśli Komisja była czasami trudnym partnerem w dyskusji. To wszystko odbywało się jednak dla dobra sprawy.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JózefDąbrowski">Dziękuję także prezesowi Urzędu Regulacji Telekomunikacji panu Markowi Zdrojewskiemu. Życzymy owocnej działalności na tym nowym obszarze.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#JózefDąbrowski">W posiedzeniach Komisji często uczestniczyli przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli. Prasa donosi, że rozwiązano departamenty w NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorDepartamentuKomunikacjiiSystemówTransportowychwNajwyższejIzbieKontroliWierzejski">Chciałbym państwa uspokoić. Departament będzie nadal funkcjonował. Myślę, że marszałek Sejmu już podpisał nowy statut NIK. Sądzę, że nadal będziemy służyli pomocą Komisji Transportu i Łączności.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JózefDąbrowski">Dziękujemy również panu ministrowi Piotrowi Niemczykowi oraz delegacji Policji i Stowarzyszenia Psychologów. Zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>