text_structure.xml 15.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławRogowski">Na dzisiejszym posiedzeniu trzech połączonych Komisji rozpatrzymy poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania projektów ustaw. Pierwszą poprawkę zgłosił pan poseł Szweda.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławRogowski">Czy pan poseł zechce wyjaśnić czym podyktowana jest ta poprawka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiesławSzweda">Ta poprawka jest uzupełnieniem do pierwszego mojego wniosku mniejszości. Po to, aby doradcy podatkowi mogli występować przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, proponuję do wykazów przedmiotów egzaminacyjnych dopisać postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. Brak wiedzy z tego zakresu był podstawowym argumentem, przemawiającym przeciwko występowaniu doradcy podatkowego przed Naczelnym Sądem Administracyjnych w charakterze pełnomocnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławRogowski">Jaką opinię wyraża poseł sprawozdawca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławStec">Uważam, że w sytuacji, gdy Sejm zdecyduje, iż należy dopuścić doradcę podatkowego do występowania przed NSA, wówczas wymaganie od niego wykazania się znajomością odpowiedniej procedury jest jak najbardziej wskazane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławRogowski">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławRogowski">Kto jest za poparciem poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#StanisławRogowski">Poprawka uzyskała akceptację stosunkiem głosów: 12 - za, nikt nie głosował przeciw, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#StanisławRogowski">Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#StanisławRogowski">Autorem drugiej poprawki jest pan poseł Budnik - niestety nieobecny na posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławStec">Druga poprawka dotyczy tego samego przepisu, ale jej zakres jest szerszy niż poprzedniej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#StanisławStec">Proszę o rozważenie, czy wobec przyjęcia poprawki nr 1, ta poprawka nie stała się bezprzedmiotowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławRogowski">Te poprawki różnią się od siebie w sposób istotny. Według poprzedniej poprawki zostałby przeprowadzony dodatkowy egzamin z postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. Wstrzymałem się od głosu z tego względu, że nie ma takiego przedmiotu z zakresu prawa, jak postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. Jest to co najwyżej pewien zespół przepisów i oczywiście lepiej będzie, jeśli doradca podatkowy wykaże się ich znajomością.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławRogowski">Natomiast postępowanie cywilne, o czym mowa jest w poprawce nr 2, jest gałęzią prawa i zawiera w sobie również wszystkie przepisy dotyczące postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StanisławRogowski">Z tego względu w pierwszej kolejności na forum Sejmu należy poddać pod głosowanie poprawkę pana Budnika i dopiero, gdy ona nie uzyska akceptacji, pod głosowanie poddana zostałaby poprawka pana posła Szwedy. Natomiast Komisje powinny wyrazić swoje stanowisko wobec obu poprawek, bo taka jest nasza rola.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzPańtak">Źle się stało, że przyjęta została poprawka nr 1. Nie możemy bowiem dopuścić do takiego sformułowania w ustawie, które przynajmniej w środowisku prawniczym będzie nas ośmieszało. Pan przewodniczący ma rację, że postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym nie jest gałęzią prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławRogowski">Ta poprawka została już przyjęta i na tym polega trudność, chyba że pan poseł zgłosi wniosek o reasumpcję wyniku głosowania.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławRogowski">Jeśli zgadzamy się co do idei zawartej w obu poprawkach, to powinniśmy zaakceptować poprawkę nr 2 i podczas trzeciego czytania projektów ustaw, przy odpowiednim wyjaśnieniu posła sprawozdawcy, nie powinno dojść do przyjęcia niewłaściwej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzPańtak">Obie poprawki są wobec siebie konkurencyjne i powinna być wybrana jedna z nich. W poprawce nr 1 motyw jest ten sam co w poprawce zgłoszonej przez pana posła Budnika, ale przyjęcie pierwszej poprawki będzie świadczyło o naszej ignorancji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławRogowski">Jest wiele racji w tym co powiedział poseł Pańtak. Zwracam się więc do członków Komisji z pytaniem, czy w tym stanie nie należałoby dokonać reasumpcji głosowania, a następnie głosować alternatywnie nad poprawką nr 1 i nr 2?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#StanisławRogowski">Czy pan poseł Szweda zgadza się na takie postępowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WiesławSzweda">Chcę zapytać przedstawiciela Biura Legislacyjnego, czy mógłby zaproponować takie sformułowanie, które oddawałoby intencję mojej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Rozumiem, że wnioskodawcy chodzi o to, by doradca podatkowy wykazał się znajomością postępowania cywilnego i postępowania administracyjnego, uprawniającą go do występowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w charakterze pełnomocnika. Istotnie nie ma takiego przedmiotu z zakresu prawa, jak postępowanie przed NSA. Dlatego poprawna jest poprawka zgłoszona przez pana posła Budnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławRogowski">Z wyjaśnień przedstawiciela Biura Legislacyjnego wynika, że postępowanie przed NSA zawiera w sobie elementy postępowania cywilnego i postępowania administracyjnego. Najpierw wyjaśnijmy sobie tę kwestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzPańtak">Ustawa o Naczelnym Sądzie Administracyjnym stanowi, że do postępowania przed NSA stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania cywilnego. Na tym w zasadzie kończy się wiedza o szczególnym postępowaniu przed NSA.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#KazimierzPańtak">Proszę zwrócić uwagę na to, że doradcy podatkowi mieliby występować też przed Sądem Najwyższym w wyniku wniesienie rewizji nadzwyczajnej, a wtedy stosuje się wyłącznie Kpc.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#KazimierzPańtak">Dlatego właściwe rozwiązanie zapisane jest w poprawce zgłoszonej przez pana posła Budnika. Proszę, aby przedstawiciel rządu zajął stanowisko w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanBurkiewicz">Ma rację pan poseł Pańtak, że pewne fragmenty postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, reguluje ustawa o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, która w dużej mierze odsyła do Kodeksu postępowania administracyjnego, a jeśli pewne zagadnienia nie są uregulowane w Kpa, to mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania cywilnego. Duży fragment Kpc ma zastosowanie w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JanBurkiewicz">Natomiast tylko Kpc ma zastosowanie w postępowaniu przed Sądem Najwyższym, do którego, według projektu ustawy, ma być także dopuszczony doradca podatkowy, jako pełnomocnik.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JanBurkiewicz">Jeśli chodzi o postępowanie przed NSA, jest to swoisty konglomerat przepisów proceduralnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StanisławRogowski">Być może popełniłem błąd poddając pod głosowanie w pierwszej kolejności poprawkę nr 1. Musimy wrócić do początku i głosować alternatywnie nad poprawką nr 1 i nr 2. Obie dotyczą tego samego przepisu, a więc akceptację może uzyskać tylko jedna z nich.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#StanisławRogowski">Czy pan poseł Szweda jest skłonny zrezygnować ze swojej poprawki i poprzeć poprawkę zgłoszoną przez pana posła Budnika?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WiesławSzweda">Podczas posiedzenia połączonych Komisji, kiedy było rozpatrywane sprawozdanie podkomisji, wysunięty został podstawowy argument przeciwko występowaniu doradców podatkowych przed NSA, a mianowicie ten, że nie znają oni odpowiednich procedur. Sądziłem, że zaproponowałem właściwe sformułowanie, zwłaszcza że inne przedmioty egzaminacyjne są też fragmentami określonych dziedzin. Od doradcy podatkowego nie będzie się wymagało znajomości całej gałęzi wiedzy, ale tego fragmentu, który jest mu potrzebny do wykonywania zawodu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławRogowski">Co pan poseł proponuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WiesławSzweda">Proponuję głosować alternatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#StanisławRogowski">Wcześniej musimy dokonać reasumpcji wyniku poprzedniego głosowania.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#StanisławRogowski">Kto jest za reasumpcją poprzedniego wyniku głosowania?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#StanisławRogowski">Wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#StanisławRogowski">Przystępujemy do głosowania alternatywnego: albo za poprawką pana posła Szwedy, albo za poprawką pana posła Budnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewZysk">Czy druga poprawka uwzględnia znajomość Kodeksu postępowania administracyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławStec">W projekcie ustawy w art. 20 ust. 1 pkt 3 jest już wymóg znajomości postępowania administracyjnego i postępowania egzekucyjnego w administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#StanisławRogowski">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#StanisławRogowski">Kto jest za przyjęciem poprawki pana posła Szwedy?</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#StanisławRogowski">Za poprawką nr 1 opowiedział się 1 poseł.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#StanisławRogowski">Kto jest za przyjęciem poprawki pana posła Budnika?</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#StanisławRogowski">Za poprawką nr 2 opowiedziało się 16 posłów.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#StanisławRogowski">Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawki pana posła Budnika.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#StanisławRogowski">Proszę, aby poseł sprawozdawca podczas referowania poprawek na forum Sejmu zwrócił uwagę posłom na to, że przyjęcie poprawki nr 2 czyni bezprzedmiotową poprawkę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#StanisławRogowski">Pan poseł Szweda jest autorem również poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WiesławSzweda">Może wystąpić tego rodzaju sytuacja, że członek komisji egzaminacyjnej niewłaściwie wykonywać będzie swoje funkcje, a więc uzasadnione będzie podejrzenie, że egzaminy nie zostały przeprowadzone prawidłowo i sumiennie. Moja poprawka ma na celu wyeliminowanie takiej sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławRogowski">Jakie jest stanowisko przedstawiciela rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WaldemarManugiewicz">Rząd nie kwestionuje proponowanej zmiany, a wręcz ją popiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StanisławRogowski">Czy ktoś w sprawie tej poprawki chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#StanisławRogowski">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#StanisławRogowski">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#StanisławRogowski">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 19 - za, nikt nie głosował przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#StanisławRogowski">Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#StanisławStec">Poprawki nr 4 i 5 dotyczą tej samej materii, ale zakres czasowy w poprawce 5 jest dłuższy niż w poprawce nr 4. Proszę, aby pan przewodniczący poddał pod głosowanie najpierw poprawkę nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#StanisławRogowski">Obie poprawki dotyczą art. 84 ustępu 4.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#StanisławRogowski">Jakie jest stanowisko przedstawiciela rządu w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WaldemarManugiewicz">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawki nr 5, która umożliwia ministrowi finansów wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie wniosków o dokonanie wpisu na listę doradców podatkowych do końca bieżącego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzPańtak">Przyjęcie poprawki nr 5 jest logiczne, bo nie wiadomo, czy ustawa ukaże się do 31 sierpnia 1997 r., a ta data jest podana w poprawce nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#StanisławRogowski">Na tym polega wada tej poprawki, bowiem nie można wydać decyzji, jeśli nie ukazałaby się ustawa, a nie mamy gwarancji, że zostanie ona opublikowana w Dzienniku Ustaw do 31 sierpnia br.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#StanisławRogowski">Czy pan poseł Szweda zechce zmodyfikować swoją poprawkę lub z niej zrezygnować, zwłaszcza, że jest ona współbrzmiąca z poprawką nr 5, a termin podany przez pana posła jest wątpliwy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WiesławSzweda">Wycofuję poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#StanisławRogowski">Czy ktoś się sprzeciwia poparciu poprawki nr 5? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#StanisławRogowski">Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#StanisławRogowski">Sądzę, że pan poseł Stec będzie kontynuował funkcję posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#StanisławRogowski">Czy pan poseł na to się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#StanisławStec">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#StanisławRogowski">Czy ktoś się sprzeciwia temu, aby funkcję posła sprawozdawcy kontynuował pan poseł Stec? Nikt nie zgłasza sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#StanisławRogowski">Dziękuję za udział w posiedzeniu połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>