text_structure.xml 17.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszSzymański">W imieniu własnym i przewodniczącej Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, pani poseł Wiesławy Ziółkowskiej, otwieram posiedzenie połączonych Komisji, poświęcone rozpatrzeniu stanowiska Senatu do ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszSzymański">Przypomnę, że Sejm w dniu 12 maja 1995 r. uchwalił ustawę. Senat w swoim stanowisku, przekazanym Sejmowi w dniu 12 czerwca 1995 r. złożył do tej ustawy 5 poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszSzymański">Czy na sali jest przedstawiciel drugiej izby?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiesławaZiółkowska">Wczoraj poinformował mnie pan senator Kruk, że nie będzie mógł przybyć na nasze posiedzenie, ponieważ dopiero wieczorem wyląduje ze Szczecina. W związku z tym przedstawił mnie bardzo obszerną ustną argumentację na rzecz wszystkich poprawek, wskazując, że w szczególności poprawka 1 i 4 są ważne - zdaniem Senatu, a także jego zdaniem. Namawia więc Komisje do przyjęcia tych poprawek. Prosił także o usprawiedliwienie swojej nieobecności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanuszSzymański">Zaproponuję następującą procedurę. Poprosimy, by ujawnili się zwolennicy wniosków Senatu. Wysłuchamy jeden głos za i jeden przeciw wnioskowi, a następnie wypowie się przedstawiciel rządu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanuszSzymański">Czy jest zgoda na taką procedurę. Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do pierwszej poprawki. Czy pani przewodnicząca Wiesława Ziółkowska zgodziłaby się zarekomendować tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiesławaZiółkowska">Argument przemawiający za tą poprawką został zawarty w uzasadnieniu do uchwały Senatu. Pozwolę sobie zacytować fragment tego uzasadnienia: „Senat uznał za słuszne, dokonując zmiany w treści art. 4 ust. 1 pkt 10 i ust. 2, zwolnić całkowicie od podatku nabywcę zakładu uznając, iż wpłynie to korzystnie na prawidłowe kontynuowanie działalności gospodarczej zakładu, jak również przyczyni się do jego rozwoju finansowego”.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WiesławaZiółkowska">Zdaniem pana senatora Kruka, przyjęcie poprawki Senatu umożliwi - jak się wyraził - zgodne z prawem wzbogacanie się tych, którzy inwestują w majątek produkcyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanuszSzymański">Czy zgodnie z tym, co przyjęliśmy, chciałby zabrać głos zwolennik tej poprawki i przedstawić argumenty wspierające, to, co Senat wyłożył w swoim uzasadnieniu?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanuszSzymański">Rozumiem, że nie ma takiej potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JanuszSzymański">Czy przeciwnik wniosku chciałby zająć stanowisko? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JanuszSzymański">Oddaję głos przedstawicielowi rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaChustecka">W przedłożeniu rządowym nie było ograniczeń kwotowych. Wprowadził je Sejm i Senat uważa, że należy przywrócić propozycje rządu. Oczywiście opowiadamy się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanuszSzymański">Stanowisko jest klarowne. Czy możemy przystąpić do rozstrzygnięcia poprawki pierwszej? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 1 za, 12 przeciw, 6 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JanuszSzymański">W związku z wynikiem głosowania Komisje będą wnosiły o odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do następnej poprawki, która składa się z dwóch punktów „a” i „b”, które będziemy rozpatrywali łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WiesławaZiółkowska">Pan senator Kruk nie dodał żadnych nowych argumentów, oprócz tych, które są zawarte w uzasadnieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanuszSzymański">Dla uproszczenia procedury zwrócę się od razu do przedstawiciela rządu z prośbą o wyrażenie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaChustecka">Druga poprawka też została wprowadzona przez Sejm. Rząd opowiada się za utrzymanie tego co proponowaliśmy w projekcie ustawy. Dyspozycja, że spadkobierca ma utrzymywać „w stanie niepogorszonym” nabyte w drodze spadku przedsiębiorstwo lub gospodarstwo specjalistyczne, wymaga oceny, a więc stwierdzenie, że jej wykonanie lub brak wykonania może być obarczone dużym subiektywizmem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś chciałby przemówić w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WiesławaZiółkowska">Przypomnę argumenty Komisji, która wprowadzała tę poprawkę. Chodzi o zapis, który zwalnia od opodatkowania darowiznę, której przedmiotem jest zakład wytwórczy, zakład budowlany, zakład handlowy oraz gospodarstwo rolne do wysokości 1 mln nowych złotych, pod warunkiem, że zakład będzie prowadzony przez nabywcę w stanie nie pogorszonym przynajmniej przez 5 lat. Określenie „stan nie pogorszony” nie jest z pewnością precyzyjne, ale Komisja uważała, że zwolnienie od podatku powinno być uwarunkowane. Takim warunkiem jest prowadzenie zakładu czy gospodarstwa rolnego w taki sposób, aby jego stan nie uległ pogorszeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanuszSzymański">Jeżeli nikt nie ma zamiaru zabrał głosu w sprawie tej poprawki, możemy przystąpić do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem poprawki oznaczonej numerem 2?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został odrzucony, przy braku głosów popierających. 19 posłów głosowało przeciw, 5 wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JanuszSzymański">Komisje postanowiły, że będą rekomendowały Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy teraz do poprawki 3. Jest ona analogiczna jak poprawka 1 i w sprawozdaniu Komisji musimy zawrzeć uwagę, że obie poprawki powinny być rozpatrywane i głosowane łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WiesławaZiółkowska">Pierwsza poprawka dotyczyła zakładów: produkcyjnych, usługowych i handlowych, natomiast trzecia poprawka dotyczy gospodarstw rolnych. W obu przypadkach Senat opowiada się za skreśleniem wyrazów: „do wysokości nie przekraczającej 1 000 000 zł”, co oznacza, że te zakłady są zupełnie zwolnione od podatku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StanisławStec">Chciałem uzupełnić wyjaśnienie pani przewodniczącej, bowiem ta poprawka dotyczy tylko gospodarstw specjalistycznych, a głównie chodzi o chów i wylęg drobiu, natomiast nie dotyczy typowych gospodarstw rolnych. Te gospodarstwa, bez względu na obszar, są wolne od podatku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaChustecka">Potwierdzam, że chodzi o gospodarstwa specjalistyczne w zakresie hodowli i upraw. Nasze stanowisko jest takie samo jak w przypadku poprawki pierwszej, to znaczy prosimy o przyjęcie poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanuszSzymański">Czy możemy przystąpić do głosowania? Nie widzę sprzeciwów.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem poprawki oznaczonej numerem 3?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 5 - za, 18 przeciw i 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#JanuszSzymański">Komisje będą rekomendowały Izbie odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do pkt. 4, w którym także są zawarte dwie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławStec">Ponieważ dotyczą one tego samego, tzn. tabeli zawierającej skale podatkowe, proponuję, aby rozpatrywać je łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanuszSzymański">Proszę o stanowisko przedstawiciela rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaChustecka">Przyjęcie poprawki Senatu oznacza przywrócenie propozycji rządowej. Górne granice opodatkowania zostają obniżone przez Senat do poziomu, jaki był określony w przedłożeniu rządowym, zaś kwoty, wyrażone w złotych, wynikają z wyliczenia matematycznego wysokości podatku wynikającego z poprzedniego przedziału w skali.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#KrystynaChustecka">Prosimy o przyjęcie tej poprawki Senatu, bowiem - naszym zdaniem -konieczne i niezbędne jest złagodzenie obciążeń z tytułu podatku od spadków i darowizn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WiesławaZiółkowska">Przypomnę, że Sejm podniósł stawki podatku tylko w odniesieniu do nabywców z drugiej i trzeciej grupy podatkowej, a do grup tych nie jest zaliczana najbliższa rodzina spadkodawcy.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WiesławaZiółkowska">Jeśli chodzi o drugą grupę podatkową, to Senat proponuje, aby obniżyć stawkę z 12% do 9% oraz 20% do 12%. W trzeciej grupie podatkowej Senat również podziela propozycję rządu, by stawka wynosiła 16% a nie 20% oraz 20% a nie 30%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanuszSzymański">Jest to zasadnicze złagodzenie obciążenia podatkowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WiesławaZiółkowska">Sejm ustalając wysokość stawek również obniżył je w stosunku do obowiązujących stawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanuszSzymański">Intencja Senatu jest jasna. Czy mogę przystąpić do głosowania? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem poprawek Senatu zawartych w punkcie 4? Wniosek został przyjęty 13 głosami, przy 2 głosach przeciwnych, 13 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#JanuszSzymański">W związku z takim wynikiem głosowania Komisje zarekomendują Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#JanuszSzymański">Ostatnia poprawka, oznaczona numerem 5, jest wyrazem inicjatywy Senatu. Czy przedstawicielka rządu może wyrazić stanowisko w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KrystynaChustecka">W projekcie rządowym proponowaliśmy, aby wolna od podatku była wartość 70 m2 powierzchni mieszkalnej. Jest to bowiem przeciętna powierzchnia mieszkań dziedziczonych i około 90% mieszkań spółdzielczych nie przekracza tej powierzchni. Uważamy, że podwyższanie tej granicy byłoby zbyt daleko idącą ulgą.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#KrystynaChustecka">W przypadku, gdy przedmiotem spadku jest dom mieszkalny, ta norma też daje znaczącą ulgę, bowiem podatek spadkowy byłby płacony od wartości powyżej 70 m2.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#KrystynaChustecka">Chcielibyśmy, żeby funkcjonowały takie ulgi mieszkaniowe, ale nie chcielibyśmy ich nadmiernie rozbudowywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławStec">Uważam, że skoro Komisje podzieliły pogląd Senatu,. że należy obniżyć stawki podatkowe, a także ze względu na kwotę wolną, o której mowa w art. 9, nie należy zwiększać powierzchni mieszkaniowej do 110 m2. Byłaby to już zbyt daleko idąca ulga podatkowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JózefKaleta">Sądzę, że propozycja Senatu jest godna poparcia. Przepis, który przyjęliśmy, eliminuje domy jednorodzinne. Nie wiem czy to jest uzasadnione, że wówczas, kiedy umiera mąż, żonie pogarszają się warunki bytowania, a do tego ma jeszcze zapłacić wysoki podatek. Ta sama sytuacja dotyczy syna czy córki spadkobiercy.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JózefKaleta">Sądzę, że różnica jest niewielka pomiędzy domem jednorodzinnym o pow. 80–90 m2 a mieszkaniem spółdzielczym o pow. 70 m2. Standard jest mniej więcej taki sam. Przede wszystkim jednak po śmierci współmałżonka czy rodzica pogarsza się sytuacja spadkobiercy, a przecież na niego nakładamy podatek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#RyszardFaszyński">W związku z argumentem przedstawionym przez pana posła J. Kaletę mam jedną wątpliwość, bowiem mieszkanie zawsze stanowi majątek wspólny, a więc w przypadku gdy spadkobiercą jest małżonek nie ma mowy o podatku od spadku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanuszSzymański">Nie będziemy rozpoczynali seminarium o zasadach prawa spadkowego i współwłasności małżonków. Przystępujemy do rozstrzygania.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za przyjęciem poprawki Senatu zawartej w pkt. 5?</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został przyjęty 20 głosami, przy 5 głosach przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#JanuszSzymański">Komisje postanowiły zarekomendować Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#JanuszSzymański">Jeśli dobrze pamiętam, posłem sprawozdawcą był pan poseł S. Stec. Czy ktoś się sprzeciwia temu, aby - zgodnie z tradycją parlamentarną - powierzyć panu posłowi przedłożenie Sejmowi sprawozdania Komisji? Nie widzę sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejWielowieyski">Przyszedłem na posiedzenie Komisji, kiedy była już głosowana pierwsza poprawka i nie miałem okazji zająć stanowiska. Chciałbym po koleżeńsku podzielić się z państwem ogromną troską i wielkim żalem.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AndrzejWielowieyski">Osobiście uważam, że ten dzień jest czarnym dniem Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, a także stała się rzecz dla mnie straszliwie bolesna. Odrzucenie poprawki zawartej w pkt. 1 nie jest sprawą podatków i uczciwej repartycji dochodów - uczciwego dzielenia tego kawałka chleba. To co zrobiliśmy jest samobójstwem gospodarczym.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#AndrzejWielowieyski">Możemy podwyższać stawki podatkowe podatku dochodowego, zwłaszcza jeśli dochody mają być przeznaczane na konsumpcję. Dotyczy to także spadków i darowizn. Natomiast wysokie obciążenie podatkiem spadkowym przedsiębiorstw - w naszej sytuacji, w jakimś sensie rzeczy świętej - jest samobójstwem, zwłaszcza, że przedsiębiorstwa są zagrożone ze względu na rosnącą konkurencyjność, wymagają nakładów inwestycyjnych na modernizację itd. O tym wszystkim mówili sprawozdawcy, m.in. pan poseł S. Stec oraz przedstawiciele różnych stronnictw. Tymczasem my, dlatego że ojciec umarł na zawał serca, albo nie może pełnić funkcji kierownika przedsiębiorstwa i musi je przekazać, obkładamy nabywcę podatkiem kilku- czy kilkunastomiliardowym. W żadnym cywilizowanym i zorganizowanym kraju tak się nie robi.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#AndrzejWielowieyski">Senat, który jest zbliżony składem do Sejmu i naszej Komisji, zwrócił nam rozsądnie na to uwagę, a tutaj bez dyskusji przegłosowaliśmy poprawkę, która gospodarczo jest krokiem samobójczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanuszSzymański">Było to oświadczenie pana posła A. Wielowieyskiego.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JanuszSzymański">Komisje tylko opiniują poprawki Senatu, natomiast ostatecznie rozstrzyga Sejm. Jeśli nie odrzuci on większością bezwzględną głosów, to poprawkę Senatu uważa się za przyjętą. Wszystko jest w rękach Izby, niezależnie od tego, jaka jest rekomendacja Komisji. Ostatecznie rozstrzyga głosowanie w Sejmie. Komisje przedstawiają jedynie pewną sugestię, którą Izba może przyjąć lub odrzuci.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#JanuszSzymański">Rozumiem, że pan poseł A. Wielowieyski swojego oświadczenia nie kończył żadnym wnioskiem o reasumpcję.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#JanuszSzymański">Pan poseł S. Stec, który będzie pełnił funkcję sprawozdawcy, przedstawi z należytą analizą treści zawarte w poprawkach Senatu, a także skutki finansowe tych poprawek. W sprawozdaniu znajdą się również racje przemawiające za przyjęciem poprawek, a także za ich odrzuceniem.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#JanuszSzymański">Na tym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>