text_structure.xml
74.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGabrielski">Dnia 11 grudnia 1984 r. Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Józefa Różańskiego (SD) i Bożeny Hager-Małeckiej (bezp.) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGabrielski">- projekt budżetu państwa w części dotyczącej Głównego Komitetu Turystyki, - projekt budżetu państwa w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. W obradach udział wzięli: wiceministrowie zdrowia i opieki społecznej Stanisław Gura i Antoni Konaszyc, przewodniczący Głównego Komitetu Turystyki Jan Cisowski, dyrektor zespołu Najwyższej Izby Kontroli Klemens Romanowski, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Rady Krajowej Federacji Ochrony Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławGabrielski">Koreferat omawiający projekt budżetu państwa w części dotyczącej Głównego Komitetu Turystyki przedstawił poseł Jan Waleczek (bezp. „Pax”): W związku z przewidywanym zwiększeniem dochodów Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku w 1985 r. ulega zmniejszeniu kwota dotacji z budżetu państwa o 600 mln zł, a więc będzie wynosić 1.050 mln zł, zamiast 1.650 mln zł. Zmiana ta spowoduje korekty w przedłożonym projekcie budżetu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StanisławGabrielski">Dochody budżetowe GKT w roku 1984 wynosiły wg ustawy budżetowej -2.481,8 mln zł; przewiduje się jednak, że faktycznie wzrosną do 3.874,9 mln zł, czyli o 56,1%. Dochody te pochodzą z podatków wpłacanych przez przedsiębiorstwa i organizacje turystyczne, jednostki badawcze, FWP i inne jednostki budżetowe. Największą rolę odgrywa tu wzrost podatku dochodowego oraz wprowadzenie w 1984 r. wpłat do budżetu 50% amortyzacji od przedsiębiorstw turystycznych. Wzrost dochodów aż o 56,1% został spowodowany przede wszystkim wzrostem cen usług turystycznych. Skutkiem społecznym tego jest zwiększenie się liczby ludzi, dla których turystyka i wypoczynek są dzisiaj trudniej dostępne niż kilka lat temu. Nie jest to, niestety, zjawisko korzystne, pomimo że przedsiębiorstwa notują stały wzrost obrotów i odprowadzają do budżetu znaczne kwoty w formie podatków. Nawet przedstawiona nam informacja wyraża pewne zaniepokojenie, że może dojść do spadku ruchu turystycznego i liczby osób korzystających z wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#StanisławGabrielski">Wzrost cen usług turystycznych wynosił w roku 1984 - 25–30%, przy czym niektóre jednostki podwyższyły ceny usług znacznie powyżej 30%. Najwyższy wzrost cen dotyczył noclegów w kwaterach prywatnych - o ok. 50%. Obserwujemy zjawisko stopniowego kurczenia się turystyki indywidualnej i wypoczynku indywidualnego. Zachodzi więc pytanie, czy ceny w kwaterach musiały wzrosnąć aż o 50%? Szkoda, że w informacji nie przytoczono listy przedsiębiorstw, które podwyższyły ceny o więcej niż 30%. Słuszne byłoby również poinformowanie, posłów, czy zasadność tego wzrostu była badana przez kompetentne władze, a jeśli tak, to jakie wyciągnięto wnioski.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#StanisławGabrielski">Dochody budżetowe w dziale „turystyka i wypoczynek” miały wynieść 2.367,1 mln zł, przewiduje się jednak ich wzrost o 36,3%. Przyczyny tego zjawiska i jego skutki społeczne omówiłem analizując dochody GKT. W dziale tym przewiduje się dodatnie saldo rozliczeń z budżetem.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#StanisławGabrielski">W dziale Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku dochody w roku 1984 wyniosą 6.905 mln zł, a wydatki zaplanowane w kwocie 4.900 mln zł. Nastąpiła pewna rozbudowa bazy turystycznej. Przewiduje się do końca br. przekazanie do eksploatacji 9 moteli i hoteli o 522 miejscach noclegowych oraz 5 obiektów wypoczynkowych o 210 miejscach noclegowych. Z innych obiektów należy wymienić 11 placówek gastronomicznych o 1077 miejscach konsumenckich.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#StanisławGabrielski">Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt zwiększenia wydatków na dopłaty do wczasów emerytów i rencistów. Mimo wzrostu kosztów, założono utrzymanie liczby skierowań na poziomie nie niższym niż w 1983 r.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#StanisławGabrielski">Wnioski z analizy dochodów i wydatków w 1984 r. nasuwają się same: turystyka i wypoczynek przeżywają te same kłopoty co inne dziedziny gospodarki. Zjawiskiem niekorzystnym społecznie jest zbyt szybki wzrost cen za usługi turystyczne i wczasowe. Jeśli tendencje te utrzymają się, będziemy mieli z pewnością do czynienia ze zjawiskiem spadku liczby osób korzystających z turystyki i wypoczynku, przy równoczesnym wzroście dochodów przedsiębiorstw turystycznych. Z punktu widzenia zdrowotności społeczeństwa nie będzie to zjawisko korzystna.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#StanisławGabrielski">Moim zdaniem, nakłady na remonty bazy turystyczno-wczasowej w roku 1984 były niewystarczające. Skoro nowych obiektów budujemy niewiele, z tym większą troską należy dbać o to, co posiadamy. Tym bardziej że starsze budynki wczasowe, zwłaszcza FWP, znajdują się często w bardzo złym stanie. Proces degradacji bazy łatwo zauważyć chociażby w miejscowościach wczasowych w Sudetach. Sądzę, że podobnie jest także w innych regionach. Tą sprawą GKT powinien zająć się pilnie w roku przyszłym. Dochodzi do zjawiska paradoksalnego: wczasy są coraz droższe, coraz więcej muszą do nich dopłacać zakłady pracy, a jakość usług wczasowych obniża się, między innymi wskutek dekapitalizacji bazy turystyczno-wczasowej.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#StanisławGabrielski">Przechodzę do omówienia projektu budżetu na 1985 r. Zakłada się, że dochody GKT wzrosną o 13,3% i wyniosą 4.389,1 mln zł. Wydatki natomiast wyniosą 1.812 mln zł i będą o 17,7% niższe od przewidywanego wykonania w 1984 r. W tym dziale wzrosną szczególnie wydatki na resortowy fundusz badawczy. Na turystykę i wypoczynek przeznaczy się zaledwie o 0,7% więcej niż w roku 1984.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#StanisławGabrielski">W dziale turystyka i wypoczynek przewiduje się dochody w kwocie 4.807,7 mln zł, tj. o 12.1% więcej, wydatki zaś mają wynieść 2.060,1 mln zł, czyli o 1,8% więcej niż w roku bież. Z kwoty tej zamierza się wydać 54,2 mln zł na szkolne schroniska młodzieżowe. W budżecie terenowym przewidziano 312 mln zł na koszty utrzymania stałych i sezonowych schronisk młodzieżowych. Moim zdaniem, jest to kwota niewystarczająca. Proponuje, aby nasza komisja, opiniując projekt budżetu na 1985 r., zaproponowała pewne chronione dziedziny turystyki i wypoczynku, a więc po pierwsze - turystykę i wypoczynek dzieci i młodzieży (zwłaszcza szkolnej); po drugie - wypoczynek ludzi starszych, tj. emerytów i rencistów. Wnioskowałbym, więc zwiększenie dotacji na turystykę szkolną, zarówno w budżecie centralnym, jak i terenowym oraz przeznaczenie na ten cel ewentualnych nadwyżek budżetowych. Lekarze coraz głośniej biją na alarm, że stan zdrowia młodzieży szkolnej nie jest najlepszy. Nie trzeba chyba przekonywać obywateli posłów jakie znaczenie ma dla młodego organizmu ruch i wypoczynek na świeżym powietrzu.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#StanisławGabrielski">W przypadku takich zjawisk mamy często do czynienia z konfliktem pomiędzy istniejącymi możliwościami a skalą potrzeb społecznych. Ze swej strony opowiadam się zawsze za potrzebami społecznymi. Oszczędności na zdrowiu społeczeństwa nie są zabiegiem opłacalnym. Należy więc raz jeszcze przeanalizować możliwości zwiększenia wydatków na turystykę szkolną jako chronioną formę turystyki. Należy przy tym pamiętać, że wobec przewidywanego spadku liczby osób korzystających z zorganizowanych form wypoczynku w nadchodzącym roku, dzieci i młodzież szkolna będą miały mniejsze szanse skorzystania z wypoczynku rodzinnego. Stąd też turystyka szkolna - zwłaszcza dla dzieci i młodzieży z mniej zamożnych rodzin - staje się jedyną dostępną formą spędzania wakacji.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#StanisławGabrielski">Dochody Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku na 1985 r. zaplanowano w wysokości 6.500 mln zł, tj. na poziomie o 6% niższym od przewidywanego wykonania w br. Pozostaje to w związku z przewidywanym zmniejszeniem wpływów z tytułu opłat turystycznych w wyniku obniżenia o 20–30% w 1985 r. limitów dewizowych na wyjazdy do krajów I obszaru płatniczego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#StanisławGabrielski">W dochodach planuje się również dotacje z budżetu państwa w wysokości 1.650 mln zł, głównie na dofinansowanie wczasów ulgowych dla emerytów i rencistów. Przewiduje się sprzedaż 100 tys. skierowań na wczasy ulgowe i 75 tys. skierowań na wczasy profilaktyczno-lecznicze, a więc utrzymanie liczby skierowań na poziomie bieżącego roku. Jak już stwierdziłem, wypoczynek ludzi starszych powinien być - obok turystyki młodzieżowej - chronioną dziedziną, co zresztą przewiduje uchwała nr 80/82 Rady Ministrów z dnia 29.04.1982 r. w sprawie usług FWP. Zaplanowane wielkości skierowań ulgowych są minimalne w stosunku do milionowej rzeszy emerytów i rencistów. Ulgowe wczasy dla przeważającej części ludzi starszych są jedyną, z uwagi na ograniczone możliwości finansowe, formą wypoczynku, a właśnie ta grupa społeczna będzie miała, ze względu na wzrost cen, trudniejszy dostęp do korzystania z wypoczynku. Uważam, że nasza komisja powinna zastanowić się nad formami rozszerzenia pomocy dla tej kategorii obywateli. Być może należałoby szerzej wykorzystywać fundusze socjalne zakładów pracy lub stworzyć specjalny fundusz dla weteranów pracy. Chodziłoby zwłaszcza o zwiększenie liczby skierowań ulgowych na wczasy lecznicze, gdyż w tej władnie dziedzinie potrzeby są największe i najbardziej palące.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#StanisławGabrielski">Wydatki Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku w 1985 r. dostosowano do realnych możliwości i zaplanowano na poziomie o 3,4% wyższym niż w roku bieżącym (przewidywane wykonanie). Biorąc jednak pod uwagę wzrost cen, który nas czeka, zakres rzeczowy realizowanych zadań w 1985 r. będzie mniejszy niż w roku bieżącym. Przyznam się, że budzi to mój niepokój, ponieważ z tego właśnie funduszu pochodzą m.in, dotacje i pożyczki dla organizacji społecznych, dotacje na działalność statutową organizacji i dofinansowanie obiektów turystyki kwalifikowanej PTTK. Jest to więc typowy fundusz na cele społeczne.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#StanisławGabrielski">Największą grupę wydatków (64,7%) stanowią kwoty przeznaczone na działalność inwestycyjno-remontową. Jest to prawidłowa, jeśli się zważy, jak duże są zaniedbania w zakresie bazy wypoczynkowo-turystycznej. Uważam, że nie umiemy właściwie gospodarować istniejącą bazą. Domy wczasowe, obiekty turystyczne, schroniska, stanice i inne placówki remontuje się dopiero wówczas, gdy ze względu na stopień zniszczenia obiekt kwalifikuje się do zamknięcia. Remonty drobne, bieżące naprawy, wykonywane własnymi siłami i stosunkowo niewielkim kosztem, nie są popularne. Powszechnie przyjęte jest czekanie na remont kapitalny - bardzo kosztowny. Konieczny jest ogólnokrajowy przegląd stanu bazy turystyczno-wypoczynkowej.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#StanisławGabrielski">Szczególne znaczenie posiada udział Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku w działaniach na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Chodzi o inwestycje znajdujące się na obszarach parków narodowych oraz w pasie nadmorskim. Fundusz ten partycypuje m.in. w budowie 6 oczyszczalni.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#StanisławGabrielski">W 1985 r. przybędzie 13 hoteli i moteli o 1225 miejscach noclegowych i 1492 miejscach gastronomicznych. Przybędzie też 5 obiektów wczasowych z 374 miejscami i 7 obiektów gastronomicznych z 740 miejscami oraz inne obiekty służące turystom, tj. kempingi, plaże, kąpieliska, itp.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#StanisławGabrielski">Mówiłem już o wzroście kosztów usług wczasowo-turystycznych w roku bieżącym. Należy się z nim również liczyć w 1985 r. Wzrost cen sprawia, że sporej grupy społeczeństwa nie będzie stać na turystykę i wypoczynek. Powinniśmy próbować ograniczyć to niekorzystne społecznie zjawisko. Pierwszą czynnością powinna być ściślejsza kontrola cen usług turystycznych i wczasowych. W materiale informacyjnym stwierdza się, że w roku 1984 występowały przypadki zawyżania cen z powodu wielokrotnego marżowania usług przez kilku pośredników uczestniczących w ich sprzedaży. Nie jest normalnym zjawiskiem, aby klient musiał kilka razy płacić marżę za tę samą usługę. Wiele do zrobienia w tej dziedzinie ma - moim zdaniem - Państwowa Komisja Cen. Chodzi bowiem o to, by wzrost cen usług turystycznych i wczasowych w 1985 r. nie był wyższy od przeciętnego wzrostu cen w innych dziedzinach gospodarki. Sądzę, że powinniśmy to podkreślić w naszej opinii. Byłoby to wyrazem dbałości komisji o szerzej pojęty interes społeczny.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#StanisławGabrielski">Projekt przewiduje, że ogólna liczba miejsc noclegowych w bazie turystycznej i wczasowo-wypoczynkowej w 1985 r. wzrośnie w porównaniu z rokiem 1984 o 6,6 tys. i będzie wynosić łącznie 830 tys. miejsc. Zakłada się również, że liczba osób korzystających z obiektów wczasowych wzrośnie w 1985 r. o 100 tys. - z zastrzeżeniem, iż nastąpi to jedynie w przypadku niepogorszenia warunków, uczestnictwa w wypoczynku. Wiadomo jednak, że pogorszenie takie nastąpi - przede wszystkim wskutek spadku dochodów realnych ludności. Należy zrobić wszystko, aby ten ewentualny spadek uczestnictwa ograniczyć.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#StanisławGabrielski">Osobny problem stanowi turystyka zagraniczna, zwłaszcza przyjazdowa, na której zarabiamy dewizy. Wpływy dewizowe z turystyki przyjazdowej z krajów kapitalistycznych w 1985 r. szacowane są na kwotę 70 mln dolarów USA (bez skupu walut w NBP, szacowanego na poziomie 18 mln dolarów). Nie są to kwoty wysokie. Moim zdaniem, nasze biura turystyczne nie potrafią wykorzystać szansy zainteresowania naszym krajem, jaką przyniósł wybór Polaka na papieża. Inni potrafiliby przy tej okazji rozwinąć turystykę, proponując atrakcyjne trasy szlakiem dzieciństwa i młodości papieża. Korzyści materialne byłyby nie do pogardzenia, a przy tym byłaby również szansa pokazania współczesności kraju. Jest to zresztą tylko jedna z nie wykorzystywanych możliwości.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#StanisławGabrielski">Przechodząc do wniosków proponuje przyjęcie w ogólnych zarysach projektu budżetu Głównego Komitetu Turystyki z kilkoma uwagami:</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#StanisławGabrielski">- kompetentne władze powinny rozpatrzyć wszelkie możliwości zwiększenia nakładów na turystykę i wypoczynek młodzieży szkolnej i ludzi starszych. (Nie zapominajmy przy tym, że rok 1985 ogłoszono Rokiem Młodzieży i Turystyki Młodzieżowej);</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#StanisławGabrielski">- należy zrobić wszystko, aby ograniczyć spadek liczby osób korzystających z turystyki i wypoczynku w 1985 r.;</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#StanisławGabrielski">- objąć należy ściślejszą kontrolą wzrost cen za usługi turystyczne i wczasowe. Chodzi zwłaszcza o wyeliminowanie zjawiska wielokrotnego naliczania marż;</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#StanisławGabrielski">- zobowiązać trzeba resorty i jednostki zajmujące się turystyką i wypoczynkiem do przeprowadzenia w roku 1985 przeglądu stanu technicznego bazy i usprawnienia remontów, zwłaszcza drobnych, które są najczęściej zaniedbywane;</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#StanisławGabrielski">- wspólnie z organizacjami konsumentów pilnować należy, aby przewidziany w 1985 r. wzrost cen usług turystycznych i wczasowych nie przekraczał Średniego wzrostu cen w innych dziedzinach gospodarki - mając na uwadze wpływy dewizowe, rozpatrzyć należałoby możliwość powołania w Krakowie lub w Wadowicach specjalistycznego biura turystycznego, które zajmowałoby się organizowaniem turystyki przyjazdowej z krajów kapitalistycznych dla odwiedzania miejsc związanych z osobą papieża.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#StanisławGabrielski">Należy pamiętać, że turystyka jest tą dziedziną gospodarki, w której nie wolno czekać, lecz samemu zdobywać klientów.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#StanisławGabrielski">Następnie poseł Jan Waleczek przedstawił projekt opinii komisji nt. budżetu państwa w części dotyczącej GKT: W świetle przedstawionych przez resort materiałów, a także koreferatu i dyskusji poselskiej projekt CPR i budżetu na 1985 r. ocenić należy pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#StanisławGabrielski">Formułujemy następujące wnioski:</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#StanisławGabrielski">- należy w sposób szczególny zadbać o wzrost uczestnictwa społeczeństwa w uprawiania turystyki i korzystaniu z wypoczynku, - istnieje potrzeba przeciwdziałania dekapitalizacji bazy turystycznej, a także jej standardu oraz jakości usług świadczonych przez wszystkich organizatorów turystyki, - konieczne jest przeciwdziałanie nieuzasadnionemu wzrostowi cen za usługi turystyczne i wczasowe, - zaktywizować należy turystykę zagraniczną i spowodować wzrost wpływów dewizowych, - rozwijać, trzeba krajową turystykę młodzieżową oraz wymianę turystyczną młodzieży z zagranicą, - nie można dopuścić do spadku liczby osób korzystających z turystyki i wypoczynku w 1985 r. - dotyczy to szczególnie młodzieży szkolnej i ludzi starszych.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#StanisławGabrielski">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanSłomski">W projekcie budżetu mowa jest o spłacie kredytów dewizowych zaciągniętych na budowę hoteli. Interesuje mnie, jaka kwota pozostała jeszcze do spłacenia, a także czy będziemy zaciągać nowe kredyty i w jakich miejscowościach będą budowane obiekty hotelowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZenonaKuranda">Ozy w 1985 r. planuje się sezonowe różnicowanie cen za wczasy? Sądzę, że przyczyniłoby się to do zwiększenia liczby uczestników.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W projekcie opinii powinniśmy podkreślić dotychczasowy wysiłek resortu, któremu w niezwykle trudnych warunkach kryzysu udało się jednak zahamować regres turystyki i wypoczynku. Powinniśmy postulować takie działania, które zapobiegłyby ponownemu regresowi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Rozwiązać trzeba sprawę marż. Potrzebny jest przegląd bazy turystycznej, gdyż stan tej bazy jest zastraszający. Zgadzam się z uwagami o możliwościach rozwoju turystyki związanej z osobą papieża, ale należy mieć świadomość, że istnieją tu pewne bariery. Jeżeli chodzi w ogóle o turystykę zagraniczną, to trzeba sobie uświadomić, że zdobywanie dzięki niej pieniędzy wymaga uprzedniego stworzenia warunków dla zdobywania turystów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W opinii powinniśmy zwrócić uwagę na egzekwowanie od rad narodowych i administracji ich obowiązków. Zbyt modny stał się ostatnio pogląd, że kryzys jest sposobem na niegospodarność.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W związku ze wzrostem cen za usługi komunikacyjne zmniejszać się będzie liczba wyjazdów na większe odległości. Wobec tego mieszkańcy dużych aglomeracji muszą mieć możliwość zorganizowanego wypoczynku blisko miejsca zamieszkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BolesławKapitan">Powszechnie wiadomo o znacznym wzroście cen usług w kwaterach prywatnych. Chciałbym zapytać przewodniczącego Głównego Komitetu Turystyki, czy wzrost cen usług jest proporcjonalny do ich standardu. W otrzymanych materiałach czytamy, iż w 1985 r. wzrosną środki na prace badawczo-naukowe. Jakie miejsce będzie w nich zajmował Instytut Turystyki?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#BolesławKapitan">W myśl przepisów ustawy antyalkoholowej jedynie Główny Komitet Turystyki oraz PP „Orbis” utrzymały prawo marżowania napojów alkoholowych zgodnie z własną kalkulacją. Chcę zapytać, czy prawo to. nie jest nadużywane.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZofiaOlejnik">Konsekwencje zwyżek cen za usługi turystyczne oraz przejazdy nie dotyczą bezpośrednio działalności GKT. Musimy jednakże zastanowić się nad skutkami społecznymi, jakie powoduje znaczne zmniejszenie się liczby osób korzystających z tych usług. Rozważmy, kto nie będzie z. nich korzystał. Sądzę, że będą to ludzi o średnich zarobkach oraz Wielodzietne rodziny. Z punktu widzenia sprawiedliwości społecznej, zdrowia, wydajności pracy jest to zjawisko bardzo niekorzystne. My, jako komisja sejmowa, a także przedstawiciele GKT, powinniśmy zachęcić zakłady pracy do specjalnego zainteresowania się tą sprawą. Szczególną odpowiedzialnością należy obciążyć związki zawodowe. Uważam, iż należy uwzględnić ten fakt w naszej opinii.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZofiaOlejnik">Kolejnym problemem jest turystyka zagraniczna oraz odpowiednia jej reklama i jakość oferowanych turystom usług. Rozpoczął się proces dekapitalizacji wybudowanych w ostatnich latach obiektów świadczących usługi dla tej grupy turystów. Wpłynie to na pogorszenie jakości świadczonych usług. A należy pamiętać, że właśnie od wpływów uzyskanych z obsługi turystów zagranicznych zależy finansowanie innych rodzajów turystyki. Spodziewam się szczegółowego naświetlenia tego problemu przez przedstawicieli GKT.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ZofiaOlejnik">Poseł B. Koziej-Żukowa w swej wypowiedzi poruszyła już częściowo sprawę turystyki sobotnio-niedzielnej. Stan obiektów służących tej turystyce pogarsza się z miesiąca na miesiąc, a organy terenowe wykazują kompletny brak dbałości o tę bazę. Sądzę, że problem ten jest raczej w gestii resortu administracji, niż GKT, jednakże sprawa wymaga naszej szczególnej uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RyszardSawko">W materiale Głównego Komitetu Turystyki przedstawiono zadania i środki realizacji planu na 1985 r. oraz warunki, od których zależy jego realizacja. Czy jeżeli warunki te nie zostaną spełnione, plan ulegnie istotnej zmianie?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#RyszardSawko">Jak przebiega realizacja wczasów zdrowotnych i leczenia sanatoryjnego? Całość zadań finansuje FWP. Czy tak musi byś?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JaninaŁęgowska">Niepokojący jest dla mnie fakt tak dużych kwot po stronie planowanych dochodów. Uważam, że tylko pozornie jest to sprawa korzystna. Na wyjazdowej turystyce zagranicznej musimy zarabiać, powinna być ona jednak dostępna i dla zwykłych śmiertelników. Szacuje się, że uzyskane w 1984 r. dochody będą wyższe od planowanych o ok. 43%. Według ostatnich informacji, zakładany wzrost wpływów na rok bieżący został przekroczony. Czy jest to wynikiem zawyżonych kalkulacji? Przy ocenie roku 1983 mówiłam, że wzrost cen usług jest zjawiskiem bardzo niekorzystnym społecznie. Problem ten nadal czeka na rozwiązanie. Ponadto nie uniknięto 30-procentowej zwyżki opłat turystycznych. Rośnie cena bazy noclegowej, a maleje liczba osób z niej korzystających. Problem ten jest szczególnie istotny dla ludzi starszych - rencistów i emerytów. Chciałabym również zadać pytanie: co będzie jeżeli ulgi założone w planie nie zostaną zrealizowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JózefRóżański">Dziękuję posłance za wypowiedź, chciałbym jednak zauważyć, iż poseł J. Waleczek uwzględnił w swym materiale poruszoną przez nią sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimieraCzechowska">Rozbudowujemy turystykę, nie troszcząc się o środowisko naturalne. Województwo koszalińskie, które reprezentuję, odczuwa brak oczyszczalni ścieków, a także ujęć wody pitnej. Z drugiej strony, jest to jeden z najbardziej uczęszczanych przez turystów zakątków Polski. Poddaję ten problem pod dyskusję obywateli posłów.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KazimieraCzechowska">Następną sprawą jest konieczność opracowania skutecznej metody kierowania ruchem turystycznym; nie może powtórzyć się sytuacja, jaką notowaliśmy na Wybrzeżu w roku bieżącym, gdy na 150 miejsc kempingowych przypadało 500 osób chętnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JózefRóżański">Popieram wniosek posłanki, zwracam jednak uwagę, iż niwelowanie braków infrastruktury leży w gestii resortu administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanDziedzic">Pracując w turystyce przez dziesiątki lat, mogłem dokładnie przyjrzeć się kolejnym planom GKT i ich realizacji. Z satysfakcją stwierdzam, że od 3 lat plany te są realizowane. Na pełne uznanie zasługuje społeczne podejście posła koreferenta do problemu wzrostu cen usług turystycznych i liczby osób korzystających z tych usług. Należy jednak stwierdzić, że przez 40 lat nauczyliśmy społeczeństwo korzystać z szerokich przywilejów socjalnych w tej dziedzinie. Obecnie ogranicza to wzrost liczby osób korzystających np. z wczasów. Moim zdaniem, należy zwrócić uwagę społeczeństwa na tzw. wypoczynek turystyczny.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanDziedzic">Przedłożony materiał określa zadania i środki realizacji planu GKT, zapowiada wydanie zarządzenia określającego zasady ustalania cen regulowanych za wczasy pracownicze oraz obozy i kolonię dla dzieci i młodzieży. Wydaje mi się, że jest to kierunek właściwy. Przyjmuje się wzrost cen na usługi w wysokości 10% za wczasy i 5% za kolonie. Uważam, że faktyczny wzrost cen nie powinien przekroczyć planowanych wielkości.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanDziedzic">Problem marż urzędowych za pośrednictwo przy uzyskiwaniu miejsc na wczasy i inne formy wypoczynku jest - moim zdaniem - do załatwienia. Należy unikać wielokrotnego marżowania, rezygnując z usług pośredników. Sprawa ta wymaga pilnej regulacji.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JanDziedzic">Równie istotny jest problem dekapitalizacji majątku trwałego. Znam tę sprawę z autopsji. W Zakopanem wybudowano hotel „Kasprowy” przy udziale niemałych środków dewizowych. Obiekt ten już dziś wymaga systematycznej troski i bieżącej konserwacji.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JanDziedzic">Jeżeli chodzi o wpływy z turystyki przyjazdowej, to zakładany jest ich 75-procentowy wzrost, co stanowi ok. 20% wpływów ogółem. W roku ubiegłym zysk wynosił ok. 40 mln dol. Uważam za w pełni możliwe osiągnięcie planowanego w tym roku zysku w wysokości 70 mln dolarów. Osobiście jestem zdania, że plan i budżet GKT na rok 1985 są realne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZenonaKuranda">Popieram wszystkie uwagi i wnioski zawarte w koreferacie poselskim. Posłanka B. Koziej-Żukowa sugerowała maksymalne wykorzystanie obiektów wypoczynku sobotnio-niedzielnego położonych blisko miejsca zamieszkania. Moim zdaniem, postulat ten może dotyczyć tylko ośrodków w terenie nie skażonym. Np. mieszkańcom Śląska należy zapewnić możliwość wypoczynku w miejscowościach o czystym powietrzu koniecznym dla regeneracji ich zdrowia.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZenonaKuranda">Trzeba zastosować odpowiednie rozwiązania w celu zwiększenia dostępności usług wczasowych dla rodzin najuboższych, wielodzietnych. Przede wszystkim chodzi tu o prawidłowe wykorzystywanie zakładowych funduszów socjalnych. Często fundusz ten dzielony jest w taki sposób, że wszyscy pracownicy otrzymują taicie samo dofinansowanie. Postuluje przyznawanie ulg tylko osobom naprawdę ich potrzebującym - za to w większym wymiarze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanWaleczek">Dziękuję Kolegom Posłom za uwagi wzbogacające przygotowaną przeze mnie opinię. Uważam jednak, iż opinia powinna mieć charakter syntetyczny, nie można w niej uwzględniać wszystkich problemów. Dlatego też sądzę, że zbyteczne byłyby w opinii, elementy pozytywnej oceny.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W dniu wczorajszym mówiliśmy o PFAZ-ie i jego podziale. Uważam, że wyłączenie z obciążeń na PFAZ różnych części budżetu Centralnego Komitetu Turystyki, a także zastosowanie rozlicznych ulg nakłada na Komitet obowiązek przyjścia z pomocą rodzinom najuboższym w zapewnieniu im godziwego wypoczynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JózefRóżański">Prezydium Komisji uwzględni w opinii wszystkie wnioski i postulaty zgłoszone przez obywateli posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanCisowski">Pragnę podziękować za uwagi i spostrzeżenia, które są wyrazem życzliwego stosunku komisji do naszego Komitetu. Odpowiem na wszystkie pytania w kolejności, w jakiej zostały one zgłoszone.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JanCisowski">Sprawa spłaty kredytów. Zaciągnęliśmy ok. 400 mln dolarów kredytów, które należało spłacić w ciągu 7 lat. W chwili obecnej pozostało nam do spłacenia 110 mln dolarów. Chciałbym podkreślić, że spłaty te mimo znacznego ograniczenia ruchu turystycznego w ciągu ubiegłych 3 lat, są regularnie uiszczane. Kredyty służą głównie rozbudowie bazy wypoczynkowej, zapewnienia jej wysokiego standardu, a także skrócenia czasu budowy. Przykładem może być hotel „Forum”, którego 10-lecie eksploatacji obchodziliśmy w roku bieżącym. Budowaliśmy ten hotel przez 2 lata. Po 5 latach od momentu włączenia do eksploatacji został on spłacony. Analogiczny obiekt, realizowany za złotówki na Wybrzeżu, budowany jest już ponad 10 lat. Myślimy o zaciągnięciu 300 mln dolarów kredytu w następnej 5-latce z przeznaczeniem na rozwój bazy hotelowej. Hotele chcielibyśmy lokalizować tam, gdzie włożone w ich realizację środki najszybciej się zwrócą, czyli w rejony cieszące się największym zainteresowaniem turystów zagranicznych. Nasze zamierzenia przedłożyliśmy Komisji Planowania oraz przedstawicielom rządu odpowiedzialnym za sprawy turystyki. Otrzymaliśmy pozytywną decyzję.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JanCisowski">Z uzyskanych funduszy dewizowych 50% przeznaczonych jest na potrzeby turystyki zagranicznej, pozostaje zaś 50% oddajemy do budżetu państwa. Zatrzymane przez nas kwoty przeznacza się na niezbędne uzupełnienia bazy turystycznej. Np. hotel „Forum” po 10 latach bezawaryjnej pracy wymaga remontu i wymiany zużytego sprzętu; należy on do międzynarodowych łańcuchów hotelowych i musi spełniać określone wymogi.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JanCisowski">Temat zróżnicowania cen w zależności od sezonu był wielokrotnie przez nas podejmowany. Biorąc pod uwagę fakt, iż Polska posiada 7 mln młodych obywateli, których wakacje przypadają w ściśle określonych terminach i zestawiając go z naszymi warunkami klimatycznymi, nie bardzo wiadomo jak problem ten rozwiązać. Posiadamy 820 tys. miejsc hotelowych przeznaczonych dla turystyki i wypoczynku. Jest to wielkość porównywalna ze znacznie mniejszymi krajami, jak Jugosławia i Grecja. 320 tys. łóżek posiadają nasze zakłady pracy. W Jugosławii wielkość ta wynosi 300 tys. Posiadana przez nas baza jest w 80% bazą sezonową. Oczywiście, staramy się popularyzować wypoczynek w okresie jesiennym, należy jednak uwzględnić.fakt, że na koszty wypoczynku składają się, oprócz kosztów bazy, również koszty wyżywienia i transportu. Nawet ewidentne obniżenie cen bazy nie pociągnie więc za sobą odczuwalnego obniżenia ogólnych kosztów wypoczynku. Posłużę się przykładem Bułgarii, która oferuje nam 50-procentowe zniżki posezonowe. Jednak przy dużych kosztach transportu lotniczego zniżki te są prawie nieodczuwalne W pełni zgadzam się z poglądem posłów na temat regionów o szczególnym zagrożeniu ekologicznym. GKT podjął współpracę z wojewodami i wojewódzkimi radami narodowymi, dążąc do realizacji planów zagospodarowania regionów Jury Krakowsko-Częstochowskiej, pasa nadmorskiego, pojeziernego i górskiego.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#JanCisowski">Przyjęliśmy założenia kształtowania turystyki zgodnie z reformą gospodarczą. Przestaliśmy więc dopłacać do turystyki. Działalność socjalną prowadzą zakłady pracy w ramach swoich funduszy zakładowych. W roku 1983 fundusz zakładowy wyniósł 105 mld zł, z czego 25 mld zł przeznaczono na pokrycie kosztów wypoczynku dzieci i młodzieży. Średnia odpłatność za kolonie dla młodzieży wynosiła 15 do 20%, a w przypadku dorosłych odpłatność za wczasy mieściła się w granicach 30%. Pozostało nie wykorzystanych 80 mld zł. Nawet jeżeli część tej kwoty zaplanowano na pokrycie kosztów rewaloryzacji bazy, pozostała kwota wskazuje, że zakłady mają środki finansowe na obniżenie kosztów wypoczynku załogi. Problem w tym, czy dobrze tymi środkami gospodarzą i czy właściwie zaspokajają potrzeby swych załóg. Wydział Społeczno-Zawodowy KO PZPR poświęca wiele uwagi tym sprawom.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#JanCisowski">Sprawa marż za usługi turystyczne znajdzie rozwiązanie. Przewidywane jest nałożenie ściślejszych rygorów w regulowaniu marż, szczególnie w zakresie bazy. Leży to w interesie społecznym.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#JanCisowski">Turystyka zagraniczna znajduje się jeszcze w bardzo trudnej sytuacji, chociaż jej odbudowa postępuje szybciej niż odbudowa turystyki przyjazdowej z krajów socjalistycznych. Szczególnie PP „Orbis” poprzez sieć swych placówek zabiega o zwiększenie przyjazdów turystów zagranicznych. Poprawa nie zależy tylko od nas. Turysta, znając atrakcyjność naszego kraju, żywi jednak obawę, czy zapewnimy mu warunki, do jakich jest przyzwyczajony. A zapewnienie tych warunków jest sprawą trudną. Świadczy o tym chociażby fakt, iż zmniejszone zostały o 60% przydziały mięsa dla gastronomii hotelowej. Mimo to przewidujemy dalszy wzrost przyjęć turystów zagranicznych. Będziemy wykorzystywali wszystkie formy turystyki, aby cel ten osiągnąć. W bieżącym roku zorganizowaliśmy wielki zlot kempingu i karawaningu. Przebywało na nim 4 tys. turystów zagranicznych z własnymi przyczepami i częściowo zaopatrzeniem. My zabezpieczyliśmy przede wszystkim możliwość przebywania i odpowiednie warunki sanitarne. Widzimy tu szczególne zadania dla mieszkańców terenów, na których turystyka ta będzie uprawiana. Ze swej strony włączamy się również w prace dla regionu.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#JanCisowski">Bierzemy udział w budowie 6 oczyszczalni ścieków, jesteśmy członkami spółki wodnej w Mielnie, Łebie, Dźwirzynie. Z Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku przeznaczyliśmy na ten cel określone kwoty. Mamy nadzieję, że w ten właśnie sposób przyczynimy się do ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#JanCisowski">Padła tu propozycja zmniejszenia opłat klimatycznych oraz opłat lokalnych za pobyt w danej miejscowości. Sprawa ta jest w trakcie dyskusji.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#JanCisowski">Czy ceny kwater są proporcjonalne do wzrostu ich standardu? Niestety, nie. Dotyczy to głównie szczytów turystycznych, zwłaszcza w regionach górskich. Wycofaliśmy się z pośrednictwa terenowych. biur podróży, wychodząc z założenia, że sprawy te winny być regulowane przez urzędy lokalne. Mamy ponad 200 gmin o charakterze turystycznym. Staramy się współpracować z ich władzami terenowymi i problem ten uważamy za bardzo istotny. Zdarza się przecież, że na 3 tys. stałych mieszkańców przypada w sezonie 15 tys. turystów.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#JanCisowski">Do roku bieżącego włącznie środki na badania naukowa w zakresie turystyki planowane były na poziomie 15 mln zł, Dopiero w roku 1985 fundusze te zostaną zwiększone. Ukształtowały się nowe władze Instytutu Turystyki pod kierownictwem prof. Przesławskiego. Opracowano też nowy program naukowy na lata osiemdziesiąte.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#JanCisowski">Jeżeli chodzi o sprawy marż na alkohol, to władze lokalne uciekają się do różnych rozwiązań mających na celu utrzymanie niektórych obiektów o wyższym standardzie na odpowiednim poziomie. Wydzielone placówki terenowych przedsiębiorstw turystycznych oraz „Orbisu” są jedynymi obiektami gastronomii turystycznej, w których można przyjąć turystów zagranicznych, gdyż właśnie dzięki wysokim marżom poziom ich został utrzymany.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#JanCisowski">Przeprowadziliśmy rozmowę ze związkami zawodowymi na temat wypoczynku ludzi pracy. Należy przypomnieć, że w r. 1977 zorganizowano wypoczynek dla 4,7 mln osób. W r. 1982 liczba ta wynosiła 2,8 mln, a w 1984 r. już ok. 4 mln pracowników wypoczywało korzystając z różnych form turystyki. Kiedyś można było wyjechać na urlop za jedną trzecią poborów. W obecnej sytuacji gospodarczej nie jest to możliwe.</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#JanCisowski">Ustosunkowując się do pytania o reklamę naszych usług dla turystów zagranicznych, muszę stwierdzić, że na tego rodzaju reklamę po prostu nas nie stać. Nie mamy np. funduszy na druk dobrych folderów. Sądzę, że najlepszą reklamą w obecnej sytuacji będzie zapewnienie właściwych warunków pobytu turystom zagranicznym w naszym kraju, a więc dobrej ich obsługi. Wówczas każdy turysta będzie mógł po powrocie wyrazić pozytywną opinię o naszym kraju i w ten sposób zachęcać innych do jego odwiedzania. Istnieje koncepcja rozwinięcia w przyszłości działalności reklamowej przez Centralny Ośrodek Informacji Turystycznej, jednak na razie nie otrzymujemy na ten cel środków z budżetu centralnego.</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#JanCisowski">Bardzo trudną sprawą jest sterowanie turystyką indywidualną. Nie wiem, czy większe rezultaty osiągnęlibyśmy nawet przy wykorzystaniu środków masowego przekazu. Sprawa np. rezerwacji miejsc na kempingach, którą planujemy, nie będzie zapewne w pełni zrozumiana przez społeczeństwo. Podobnie i turystyka zagraniczna, odpowiednio sterowana nie obejmie wszystkich chętnych i może spowodować niezadowolenie społeczne.</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#JanCisowski">Powiązanie zakładów pracy z prywatnymi właścicielami kwater nie zawsze jest działalnością zgodną z interesem społecznym. Powinno się w tej sprawie przeprowadzać rachunek ekonomiczny i działać na zasadzie warunków umownych.</u>
<u xml:id="u-17.16" who="#JanCisowski">Chcemy, aby stopniowo następowała odbudowa turystyki zagranicznej. W roku 1985 zamierzamy jednak zmniejszyć możliwość wyjazdów zagranicznych dla tych osób, które wyjeżdżają nie w celach turystycznych, a handlowych. Zamierzamy dokonać tego m.in. poprzez ograniczanie przydziału dewiz - tak, by w jednym roku dana osoba nie brała udziału w wycieczce zagranicznej częściej niż dwa razy. Będziemy to odnotowywać w książeczkach walutowych. Równocześnie ofertę dotyczącą miesięcy letnich zamierzamy w całości przekazać zakładom pracy i jednostkom uspołecznionym. Jeżeli chodzi o wyciecz ki do krajów kapitalistycznych, to zamierzamy wprowadzić do nich tzw. minimum programowe. Wycieczki do tych krajów muszą być realizowane ze środków dewizowych ludności lub też wypracowanych przez daną gałąź gospodarki, np. górnictwo.</u>
<u xml:id="u-17.17" who="#JanCisowski">Uważam, że robimy bardzo dużo w sprawie łączenia motywacji religijnych z przyjazdami turystycznymi do Polski. Jednostki działające na tym polu mają wystarczające doświadczenie. Zapotrzebowanie nie jest jednak tak wielkie, jak by się wydawało.</u>
<u xml:id="u-17.18" who="#JanCisowski">Dyrektor w Komisji Planowania Maria Schmidt: pranie wszystkie propozycje zgłoszone przez GKT zostały pozytywnie załatwione z wyjątkiem ulg w podatku dochodowym przy inwestycjach odtworzeniowych. Uważam, że byłyby to ulgi zbyt daleko idące. Sprawa ulg w obciążeniach na PFAZ jest natomiast rozpatrywana przez Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JózefRóżański">Prosimy obywateli posłów o upoważnienie prezydium Komisji do opracowania projektu opinii w oparciu o wystąpienie posła J. Waleczka oraz dyskusję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JózefRóżański">Komisja zaakceptowała propozycję posła J. Różańskiego.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JózefRóżański">Komisja przyjęła projekt budżetu na 1985 rok w części dotyczącej Głównego Komitetu Turystyki.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JózefRóżański">Poseł Bożena Hager-Małecka (bezp.) przedstawiła koreferat omawiający projekt budżetu państwa w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej: Komisja stwierdza, że po raz pierwszy projekt budżetu dostosowany jest do zdecentralizowanego systemu zarządzania w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej w kraju. Wykonanie budżetu w 1985 r. będzie miało decydujący wpływ na efekty trzylatki 1983–1985. Projekt budżetu na rok 1985 powinien równocześnie zawierać elementy, które po weryfikacji przez życie będzie można wprowadzić do planu i budżetu następnej pięciolatki.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#JózefRóżański">Założenia projektu budżetu, przedłożone przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej, w dużym stopniu odpowiadają pożądanym, i ze społecznego punktu widzenia zasadnym, kierunkom przemian w ochronie zdrowia i opiece społecznej; są one także zgodne z założeniami GPR. Można mieć jednak wątpliwości co do niektórych metod, środków i mechanizmów realizowania polityki w zakresie zdrowia i opieki społecznej. Niezadowalające efekty zależą bowiem nie tylko od niedostatku środków na tę sferę działalności społecznej, lecz również od słabości ogniw zarządzania. Dotyczy to zwłaszcza organizacji pracy, egzekwowania wykonania pracy na właściwym poziomie, metod kontroli, koordynowania poszczególnych pionów i działów służby zdrowia, rozdziału środków aparatury. W 1985 r. potrzebna jest większa odwaga w działalności reformatorskiej przy równoczesnym stosowaniu instrumentów kompensacyjno-ochronnych. Większą wagę należałoby skupić na zmianach strukturalnych aniżeli na tradycyjnych metodach, których słabe strony znane są od dawna. W uzyskiwaniu efektów prymat nad metodami doraźnego przesuwania środków budżetowych powinny zachować sprawne mechanizmy realizacji długofalowych zadań służby zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#JózefRóżański">Co najmniej w trzech dziedzinach istnieją realne szanse uzyskania w 1985 r. zdecydowanej poprawy;</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#JózefRóżański">- w świadczeniach w podstawowej opiece zdrowotnej, - w stanie sanitarnym i elementarnej czystości kraju, - w sprawności kierowania placówkami służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#JózefRóżański">Poprawą świadczeń w podstawowej opiece zdrowotnej pozostanie w 1985 r. pierwszoplanowym zadaniem służby zdrowia. Uchwała Prezydium Rządu z dnia 18 grudnia 1981 r. pt. „kierunki usprawnienia podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu zamieszkania na lata 1982–1985” okazała się mało skuteczna. Wzrost nakładów na tę sferę działalności jest wysoki, a efekty - mizerne. Potwierdzają to informacje z wyników kontroli opieki nad matką i dzieckiem, przeprowadzone przez NIK w październiku 1984 r. Rok 1984 został strącony dla upowszechnienia swobodnego wyboru lekarza. Dość częste wypaczenia w dysponowaniu funduszem motywacyjnym, niezbyt klarowna polityka płacowa sprawiają, że wdrażanie sprawnego mechanizmu funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej jest z każdym miesiącem trudniejsze. Potrzebna jest konsekwentna polityka centrum w sterowaniu tą sferą świadczeń służby zdrowia. Istotne znaczenie ma przygotowanie w akademiach medycznych lekarza „pierwszego kontaktu” - stąd niepokój o wprowadzane w projektach zmian programu nauczania redukcje godzin dydaktycznych w przychodniach na VI roku studiów.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#JózefRóżański">Uchwalenie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i równoczesne wydanie odpowiednich zarządzeń powinny przyczynić się do uzyskania poprawy w stanie sanitarnym i elementarnej czystości kraju. Rzecz w tym, aby ustawa była skierowana do całego społeczeństwa i precyzowała odpowiedzialność obywatela i kierownika każdej jednostki gospodarczej oraz służb porządkowych i innych za utrzymanie czystości i dbałość o porządek.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#JózefRóżański">Sprawność kierowania placówkami resortu zdrowia jest nadal jednym z najsłabszych ogniw w systemie ochrony zdrowia w kraju. Dokonywany w ostatnich latach przegląd kadr nie przyniósł pod tym względem odczuwalnej poprawy. Organizacje związkowe w placówkach służby zdrowia nie są jeszcze dostatecznie silne, aby odgrywać w tej dziedzinie znaczącą rolę. Należałoby powrócić do często wysuwanych koncepcji powierzania stanowisk kierowniczych osobom z wyższym wykształceniem i wieloletnim stażem w placówkach służby zdrowia, ale nie będących lekarzami.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#JózefRóżański">Plan i budżet roku 1985 powinien przystawać do założeń zadań wyznaczonych dla 5-latki (1986–1990). W latach tych życie społeczno-gospodarcze, osadzone na zdrowych postawach, wyznaczać winny wszechstronny rozwój kraju. W resorcie zdrowia przewiduje się utrzymanie obowiązujących priorytetów:</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#JózefRóżański">- W opiece nad matką i dzieckiem na plan pierwszy wysuwa się potrzeba poprawy nad rodzącą i noworodkiem. Ogromnemu zagęszczeniu łóżek położniczych i noworodkowych oraz zagrożeniu epidemiologicznemu może skutecznie przeciwdziałać tylko rozszerzenie bazy tych oddziałów przez inwestycje szpitalne i modernizację starych obiektów. Trzeba dodać, że nadal utrzymuje się tendencja do tworzenia nawet w małych miejscowościach oddziałów wysoko specjalistycznych, co utrudnia realizację podstawowych świadczeń szpitalnych - takich jak zapewnienie właściwych warunków odbywania porodu.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#JózefRóżański">- Poprawę opieki nad ludźmi starymi, inwalidami i osobami niepełnosprawnymi wiązać trzeba z coraz lepiej realizowanymi zadaniami rad narodowych, a także z działalnością Rady ds. Ludzi Starych i Niepełnosprawnych oraz organizacji społecznych - takich, jak PKPS, PCK, TPD.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#JózefRóżański">- Zapobieganie i zwalczanie chorób cywilizacyjnych zasadza się w głównej mierze na dobrej pracy w poradni rejonowej i na właściwym przygotowaniu lekarzy do wczesnego wykrywania chorób układu krążenia, nowotworowych i psychicznych, na poprawie organizacji lecznictwa urazowego, a także skuteczniejszych metodach oświaty zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#JózefRóżański">- Plan inwestycyjny na rok 1985 zakłada uzyskanie 5 tys. łóżek szpitalnych, 1,2 tys. miejsc w domach pomocy społecznej, 825 miejsc w żłobkach oraz 50 nowych przychodni i 70 ośrodków zdrowia. Nakłady inwestycyjne będą wynosiły przeszło 47 mld zł, co stanowi udział 2,9% w inwestycjach gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#JózefRóżański">- Utrzymuje się i jest przewidywana w 1985 r. rozbieżność pomiędzy potrzebami a możliwościami ich zaspokojenia w zakresie zaopatrzenia w leki i inne środki farmaceutyczne. Najostrzejszym problemem jest zapewnienie dostaw dla utrzymania ciągłej sprzedaży leków pochodzących z II obszaru płatniczego. W dostawach z krajów socjalistycznych i kapitalistycznych planowany jest w 1985 roku przyrost o 10,5%.</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#JózefRóżański">- Dzięki objęciu programem operacyjnym zaopatrzenia ochrony zdrowia, dostawy sprzętu i aparatury w 1985 r. zaspokoją najważniejsze potrzeby placówek służby zdrowia. Dostawy części zamiennych umożliwią utrzymanie posiadanej aparatury w ruchu. Nadal niedostateczne jest zaopatrzenie ortopedyczne. Szczególną troskę budzi zła jakość aparatury produkcji krajowej.</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#JózefRóżański">Dochody budżetowe ogółem będą w 1985 r. wynosiły ok. 12.160 mln zł, tj. o 3% więcej niż przewidywano w 1984 r. Podstawową pozycją w planie dochodów są wpłaty z tytułu podatku obrotowego, podatku dochodowego, wpłat amortyzacji i podatku od płac. 90% stanowią dochody z budżetu centralnego. Tylko 0,1% wynoszą dochody z resortów koordynowanych. Trzeba tu zwrócić uwagę na fakt niszczenia w placówkach służby zdrowia ogromnego majątku - niejako z nakazu. Przeznaczone do kasacji lodówki, meble, różny sprzęt lekarski i gospodarczy najpierw zagracają obiekty, a następnie niszczeją na śmietnikach lub są rozkradane. Potrzebne są przepisy umożliwiające sprzedaż i inne działania zapewniające placówce dochody z wyeksploatowanego sprzętu i aparatury.</u>
<u xml:id="u-18.18" who="#JózefRóżański">Wydatki budżetu zbiorczego Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej wynoszą w 1985 r. ok. 433 mld zł i będą o 19% wyższe aniżeli przewidywane wykonanie w 1984 r. W wydatkach tych ochrona zdrowia i opieka społeczna stanowi 93%. Wydatki budżetu centralnego zwiększają się o 50% w stosunku do wykonania w 1984 r., wydatki budżetu terenowego - o 5,9%.</u>
<u xml:id="u-18.19" who="#JózefRóżański">W planie na lata 1986–1990 w miarę rozwijania działalności przez rady narodowe w oparciu o nową ustawę należy przewidzieć znacznie większy niż w 1985 r. procentowy przyrost wydatków z budżetu terenowego. Wydatki na działalność ochrony zdrowia i opieki społecznej wyniosą w 1985 r. przeszło 404 mld zł. W stosunku do ustawy budżetowej na rok 1984 jest to wzrost o 26,3%. Wzrost wydatków spowodowany jest zwiększeniem zadań (powiększenie bazy szpitalnej, socjalnej, sanatoryjnej), wzrostem kosztów utrzymania, przyrostem bazy lecznictwa ambulatoryjnego.</u>
<u xml:id="u-18.20" who="#JózefRóżański">Z zadowoleniem przyjąć należy wzrost zatrudnienia o 21 tys. etatów średniorocznie oraz 5 tys. etatów dla kandydatów do szkół medycznych pracujących w zakładach służby zdrowia i opieki społecznej. Wysoki przyrost zatrudnienia w służbie zdrowia w porównaniu z innymi działami gospodarki narodowej dowodzi szczególnej preferencji, jaką rząd przyznaje ochronie zdrowia i opiece społecznej.</u>
<u xml:id="u-18.21" who="#JózefRóżański">Zgodnie z postanowieniami uchwały sejmowej z września 1983 r., nastąpi w 1985 r. podniesienie przeciętnej płacy w służbie zdrowia i opiece społecznej o 16,3%. Komisja ponawia swój wniosek o jednoznaczne określenie warunków płacowych dla lekarzy i innych pracowników medycznych w podstawowej opiece zdrowotnej w przychodniach realizujących wolny wybór lekarza. Oczekiwane są wytyczne resortu zdrowia dla administracji ZOZ w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-18.22" who="#JózefRóżański">Stałymi zasiłkami planuje się objąć ok. 52 tys. osób, okresowymi - blisko 58 tys. Rozszerzony zostanie zakres innych zasiłków i pomocy rzeczowej. Usługami opiekuńczymi PCK i PKPS objętych będzie przeszło 92 tys. osób. Na przeciwdziałanie alkoholizmowi przewiduje się środki w wysokości 1% od wartości sprzedaży alkoholu, tj. 5.580 mln zł.</u>
<u xml:id="u-18.23" who="#JózefRóżański">Wydatnie, bo prawie o 470 mln zł wzrastają w 1985 r. wydatki na naukę (do kwoty. 2.760 mln zł). 5 programów względnie problemów naukowo-badawczych, dobrze przylegających do społecznych potrzeb, będzie nadal realizowanych jako priorytetowe. Można mieć jednak wątpliwości co do zasadności finansowania 15 problemów resortowych.</u>
<u xml:id="u-18.24" who="#JózefRóżański">Na inwestycje i kapitalne remonty przeznaczona jest kwota prawie 14 mld zł - wyższa o przeszło 1.800 mln zł od przewidzianej do wykonania w 1984 r. Wykorzystana ma być głównie na inwestycje kontynuowane.</u>
<u xml:id="u-18.25" who="#JózefRóżański">Przyjęty w założeniach projektu budżetu ochrony zdrowia i opieki społecznej na rok 1985 podział ogólnych wydatków dokonany został prawidłowo, z zachowaniem zgodności z założeniami planu rzeczowego, zaopatrzenia, zatrudnienia, wynagrodzeń oraz uwarunkowań ekonomiczno-finansowych.</u>
<u xml:id="u-18.26" who="#JózefRóżański">Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej opiniuje przedłożony przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej materiał dotyczący założeń projektu budżetu na rok 1985 pozytywnie i proponuje jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-18.27" who="#JózefRóżański">Jednocześnie komisja uważa, że w r. 1985 należy zapewnić:</u>
<u xml:id="u-18.28" who="#JózefRóżański">- odczuwalny postęp w zakresie poziomu świadczeń w podstawowej opiece zdrowotnej w miejscu zamieszkania przez upowszechnienie swobodnego wyboru lekarza w przychodniach dla dorosłych, dzieci, ginekologiczno-położniczych i stomatologicznych, - wyraźną poprawę stanu sanitarnego i elementarnej czystości w kraju, - lepsze funkcjonowanie mechanizmów zarządzania w służbie zdrowia, - pełną realizację zaplanowanych zadań inwestycyjnych. Niezbędne jest ponowne zbilansowanie kontynuowanych i nowo rozpoczynanych inwestycji, opracowanie szczegółowych harmonogramów ich realizacji i systematyczna kontrola przebiegu, - pełne zdyscyplinowanie w realizacji programu zaopatrzenia w środki farmaceutyczne, sprzęt i aparaturę medyczną, - zgodnie z uchwałą sejmową z września 1983 r., pełną realizację podwyżek płac, ściśle powiązanych z efektywnością pracy kadr medycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#EdwardWiśniewski">Myślę, że w opinii należałoby również wspomnieć o lecznictwie uzdrowiskowym.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#EdwardWiśniewski">Istotnym problemem jest porządkowanie gospodarki lekami. U osób, które mają prawo do otrzymywania leków bezpłatnych, tworzą się domowe apteki.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#EdwardWiśniewski">Chciałbym zapytać, w jakim kierunku idzie nowelizacja przepisów dotyczących podwyżek płac w służbie zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JaninaŁęgowska">Czy propozycje dotyczące przeciwdziałania narkomani zabezpieczą podstawy tej działalności?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JaninaŁęgowska">Niejasna jest dla mnie tabela dotycząca podwyżek płac. Proszę o wyjaśnienie, dlaczego różnice we wzroście płac są tak duże.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JaninaŁęgowska">Zbyt liczna jest, moim zdaniem, liczba osób uprawnionych do bezpłatnego otrzymywania leków.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZenonaKuranda">Materiały resortowe są dobrze opracowane, a zamierzenia resortu odpowiadają odczuciom społecznym.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#ZenonaKuranda">W części dotyczącej kształcenia kadr dla służby zdrowia mówi się o różnych działaniach podejmowanych w celu zwiększenia liczebności kadr. W związku z tym chciałam prosić o rozważenie, czy nie należałoby wprowadzić w szkołach pielęgniarskich klas kształcących osoby pracujące. Mogłoby to wpłynąć na poprawę sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#StefanBołoczko">Wysoko oceniam materiał resortu i zgadzam się z koreferatem. Uważam jednak, że założone 60-procentowe wykonawstwo badań bilansowych jest tylko pobożnym życzeniem.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#StefanBołoczko">Słuszne jest podejmowanie działań zarówno w kierunku rozwijania specjalizacji, jak też w kierunku lecznictwa podstawowego.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#StefanBołoczko">Chciałabym się dowiedzieć, ile sprzętu skasowanego marnuje się. Jednostki służby zdrowia nie są, moim zdaniem, zainteresowane w oszczędnym gospodarowaniu sprzętem.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#StefanBołoczko">Ważna jest również kwestia racjonalnego wykorzystania aparatury, przy czym należy stwierdzić, że aparatura produkcji krajowej jest gorszej jakości niż importowana.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#StefanBołoczko">Mówiliśmy już w trakcie obrad komisji o kierunkach kształcenia podyplomowego, zgadzając się z potrzebą dokonania zmian. Niestety, nie znalazło to odbicia w praktyce. Interesuje mnie, w jakim kierunku pójdą działania resortu i kształcenie kadr. Obawiam się, że brak będzie absolwentów o przygotowaniu ogólnym.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#StefanBołoczko">Proszę o informację, czy resort dysponuje rezerwą na pokrycie kosztów wzrostu cen związanych z żywieniem w zakładach służby zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#HenrykRafalski">Proszę o wyjaśnienie, z dochodów jakich instytutów mają powstać środki w wysokości 7 mld zł. Obawiam się o los trzech dużych budowanych obecnie szpitali.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#HenrykRafalski">W materiale brak jest wzmianki o realizacji polityki płacowej w służbie zdrowia. Jaka jest skala wzrostu? Na czym polega uprzywilejowanie? Czy dokumenty resortu i dokumenty Rady Ministrów nie są przypadkiem niespójne? Dlaczego podwyżki i regulacje płac nie odbywają się łącznie z ich realizacją?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#HenrykRafalski">Jakie działania podjęto w tym roku, aby uregulować sytuację, w której ludzie nie pracujący otrzymują te same uposażenia, co osoby wykonujące za nich pracę?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Dużo mówi się o domach pomocy społecznej, ale myślę, że należałoby inaczej podejść do tego problemu. Dotychczas nie udało się rozwiązać kwestii życia człowieka starszego w swoim środowisku. Przewidywana liczba 1200 miejsc w domach pomocy społecznej jest niewystarczająca. Poza tym dom pomocy społecznej jest ostatecznością, a tymczasem państwo nie stwarza możliwości opieki nad starym człowiekiem w domu. Potrzebny jest nam system, który rozwiązałby generalnie problem zapewnienia ludziom spokojnej, godnej starości. W wielu krajach sprawa ta została już dawno rozwiązana. Środki przewidziane w Polsce na ten cel są niewystarczające.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Mówiąc o lekach i środkach farmaceutycznych, powinniśmy zwrócić w opinii uwagę, że jest to nie tylko problem resortu zdrowia, ale także resortu chemii. Przemysł bowiem odpowiada za produkcję i jakość leków. O sprawach tych mówię oczywiście z myślą o przyszłej 5-latce.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BożenaHagerMałecka">W wersji opinii, którą przedłożyłam podkomisji, dominowała tematyka podkreślana w dyskusji. Chodzi przede wszystkim o metody i środki realizowania postulatów. Wiele spraw wymaga innych rozwiązań. W zakresie leków należałoby np. zweryfikować uprawnienia do ich darmowego otrzymywania i przeprowadzać kontrolę nad wypisywaniem recept. Zająć się tym powinien dyrektor ZOZ wraz z inspektorem farmacji.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#BożenaHagerMałecka">Wiele spraw wymaga działań reformatorskich w samym resorcie. Konieczne jest ulepszenie mechanizmów zarządzania w służbie zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StanisławGura">Słusznie podnieśli posłowie problemy kadr dla służby zdrowia. Minister określił kierunki kształcenia kadry, określając okres uzupełniania wykształcenia na 2–3 lata. Węzłowa zadania resortu na każdy rok są dostarczane lekarzom i kierownikom placówek medycznych, a główni lekarze wojewódzcy zostali zapoznani z funkcjonowaniem i zarządzaniem zakładami w świetle ustawy o radach narodowych i samorządzie terytorialnym. W roku 1985 zamierzamy rozszerzyć zakres i formy szkoleń organizowanych wspólnie z resortem administracji i gospodarki terenowej. Ministerstwo Zdrowia będzie prowadziło działania mające na celu aktywizowania kadry poprzez ustalanie systemu płac, tworzenie funduszu motywacyjnego, wdrażanie eksperymentu swobodnego wyboru lekarza, poprawę bazy i inne bodźce niematerialne.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#StanisławGura">Przewidziana jest długofalowa realizacja programu ochrony zdrowia, zgodnie z postanowieniem uchwały Sejmu z dnia 29 września 1983 r. W zakresie podstawowej opieki zdrowotnej opierać się będziemy na realizowanych „Kierunkach usprawnienia podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu zamieszkania na lata 1982–1985” oraz na wojewódzkich programach usprawniania podstawowej opieki zdrowotnej. Dostrzegalna jest ilościowa poprawa stanu kadr. W 1982 r. przybyło w podstawowej opiece zdrowotnej 965 lekarzy, a w 1983 r. dalszych 741. Dla porównania przyrost lekarzy w 1981 r. był trzykrotnie niższy. Wymienione przyrosty kadry, która obecnie wynosi około 10 tys. lekarzy, nadal jednak tylko częściowo pokrywają istniejące braki (niedobór wynosi 5 tys. lekarzy). Aby pozyskać kadrę, rozwijać będziemy bazę służby zdrowia, stosować bodźce materialne i niematerialne. Upowszechniać będziemy zasadę wolnego wyboru lekarza. W tej sprawie przygotowywane jest zarządzenie ministra, dotyczące zasad i podziału premii motywacyjnej. Zasady te przewidują szczególne preferencje dla lekarzy pracujących w systemie wolnego wyboru lekarza. Wszystkie te posunięcia mają na celu zapewnienie społeczeństwu możliwie szerokiej opieki lekarskiej, pomocy ambulatoryjnej i badań profilaktycznych.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#StanisławGura">Podejmujemy wiele niezbędnych działań w zakresie poprawy stanu sanitarnego. Minister zdrowia i opieki społecznej podjął decyzję o poddaniu szczegółowej kontroli stanu sanitarno-higienicznego różnych placówek oświatowo-wychowawczych i służby zdrowia. Wzmocnimy działalność GIT, będziemy przeprowadzać zespołowe kontrole wybranych województw. Sejm uchwalił ustawę o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Ufam, iż jej realizacja dopomoże w poprawie stanu sanitarnego naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#StanisławGura">Przygotowywana nowelizacja systemu płac w służbie zdrowia zakłada większą przejrzystość tego systemu; powinno to wyeliminować pewne sporne dotychczas kwestie.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#StanisławGura">W roku przyszłym mamy zamiar uruchomić pięć ośrodków rehabilitacyjnych dla leczenia narkomanów. Chciałbym jednak podkreślić, że nasza praca zarówno w zakresie leczenia, jak i rehabilitacji jest tylko likwidowaniem skutków choroby. Główny kierunek działań w zakresie zwalczania narkomanii powinien obejmować profilaktykę, uświadamianie młodzieży w szkołach, w organizacjach społecznych, w rodzinie.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#StanisławGura">Współpracujemy w zakresie rehabilitacji narkomanów z organizacją MONAR. Mamy wydzieloną, określoną wielkość środków finansowych na walkę z narkomanią.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#StanisławGura">Zużycie leków wzrosło o 10–16% i konieczna jest dalsza walka o właściwą gospodarkę lekami. Pewnym usprawiedliwieniem wzrostu tego zużycia może być fakt, że wydłuża się życie ludzkie, rodzi się więcej dzieci oraz następują pewne uzasadnione zmiany w sposobie ordynacji leków, np. w kroplówkach. Duża część leków wydawana jest bezpłatnie; rzecz w tym, aby trafiały one do osób naprawdę ich potrzebujących.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#HenrykRafalski">Wiemy, że jest około 20 grup pracowników, którym przysługuje bezpłatne zaopatrzenie w leki. Ile to jest w sumie osób?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławGura">Jest to około 8,5 mln osób; otrzymują one połowę wydawanych leków.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#StanisławGura">Poseł B. Bołoczko krytycznie ustosunkował się do prowadzonych przez nas bilansów zdrowia. Mógłbym zadać pytanie: czy wobec tego mamy zrezygnować z tych bilansów? Cel prowadzenia bilansów wydaje się słuszny, chociaż możliwości jego realizowania są jeszcze niedostateczne. Zalecamy włączanie prowadzenia bilansów zdrowia do zadań motywacyjnych.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#StanisławGura">Wprowadzać będziemy normy zatrudnienia w jednostkach służby zdrowia. Pracujemy nad normami zakładowymi, które uzgadniamy z dyrektorami poszczególnych ZOZ-ów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AntoniKonaszyc">Jestem pod dużym wrażeniem wypowiedzi posłów, zwłaszcza tych, które postulowały poprawę jakości usług świadczonych przez służbę zdrowia.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AntoniKonaszyc">Z roku na rok wzrastają środki budżetowe na cele ochrony zdrowia. Jest to zgodne z postanowieniem premiera W. Jaruzelskiego, że ten dział będzie szczególnie chroniony.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#AntoniKonaszyc">Szef naszego resortu jest osobiście zainteresowany postępem prac w zakresie doskonalenia systemu organizacji zarządzania w służbie zdrowia. Przyjęliśmy program doskonalenia pracowników nie tylko w zawodzie, ale również w zakresie organizacji zarządzania; dotyczy to szczególnie pracowników na stanowiskach kierowniczych. Zamierzamy uruchomić specjalne seminaria w Centrum Szkolenia Zawodowego, poświęcone problematyce organizacji zarządzania. Na seminaria te przyjeżdżać będą dyrektorowie ZOZ-ów, będziemy zapoznawali się z ich doświadczeniami w zakresie zarządzania. Dokonywać będziemy oceny pracy poszczególnych kierunków. Myślę, że ta forma działania powinna przynieść dobre rezultaty. W czasie prowadzonej kontroli w podległych nam jednostkach więcej uwagi poświęcać będziemy sprawom rzeczywistego nadzoru, sprawowanego nad pracownikami przez poszczególnych kierowników.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#BożenaHagerMałecka">Jest to pierwsza taka kontrola w praktyce działania resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AntoniKonaszyc">W dyskusji wiele uwagi poświęcono problemom niedostatecznej bazy materialnej w służbie zdrowia. Chciałbym zwrócić uwagę, że w 1939 r. mieliśmy 75 tys. łóżek szpitalnych, a dziś jest ich 206 tys., w tym zdecydowana większość z inwestycji i renowacji. W listopadzie 1981 r. minister zdrowia i opieki społecznej złożył raport w sprawie stanu bazy w resorcie zdrowia i opieki społecznej. Z raportem tym osobiście zapoznał się premier W. Jaruzelski i podjął decyzję o utrzymaniu wszystkich inwestycji planowanych na bieżącą 5-latkę dla służby zdrowia. W latach 1982–1984 mamy uzyskać 15 tys. nowych łóżek szpitalnych. Jeżeli jednak weźmiemy pod uwagę chociażby przyrost naturalny, to nie jest to liczba wystarczająca.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AntoniKonaszyc">Mamy zapewnienie ministra budownictwa, że nasze zadaniu inwestycyjne, planowane na 1985 r., będą miały pełne pokrycie w wykonawstwie i w materiałach, podkreślić należy, że spotykamy się z dużym zrozumieniem naszych trudności.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#AntoniKonaszyc">Przeznaczamy 2,8 mld zł na inwestycje dla przedsiębiorstw tzw. użyteczności publicznej, które wraz ze środkami własnymi tych przedsiębiorstw powinny zaspokoić ich potrzeby inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#AntoniKonaszyc">Czy kwota 3,5 mld zł odpowiada naszym potrzebom? W roku 1983 na inwestycje otrzymaliśmy 4 mld zł, w roku bieżącym 2,9 mld zł, a wg planu 3-letniego na rok 1985 mieliśmy otrzymać 2 mld zł. Przyznane nam środki zabezpieczają kontynuację prowadzonych inwestycji. Zwiększenie nakładów w roku przyszłym jest wynikiem szczególnych starań ministra zdrowia.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#AntoniKonaszyc">Na budowę Centrum Onkologii przeznacza się ze środków Funduszu Ochrony Zdrowia 1,7 mld zł, a na Centrum Zdrowia Dziecka - 400 mln zł. Na inwestycje ze środków funduszu przeciwalkoholowego przeznacza się 20 mln zł.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#AntoniKonaszyc">Dyrektor departamentu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej Jerzy Wysocki wyjaśnił ekonomiczno-finansowe zależności funduszu wynagrodzeń i źródła jego pokrywania. Poinformował on m.in., że ogólna kwota na wynagrodzenia wzrasta w roku przyszłym o 20,2%, ale mieszczą się w tym wzrosty zatrudnienia oraz wzrost nie tylko osobowego funduszu płac. Średnie wynagrodzenie w służbie zdrowia w roku przyszłym powinno wzrosnąć o 16,3%.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#AntoniKonaszyc">Rezerwa 37 mld zł zostanie uruchomiona dopiero po rozliczeniu funduszu motywacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MariaSchmidt">Wzrost płac w służbie zdrowia wyniesie ok. 16,4% i jest to najwyższe tempo wzrostu zarówno w sferze materialnej, jak i niematerialnej. W gospodarce uspołecznionej zakłada się wzrost płac w wysokości do 12–13%, a w jednostkach budżetowych 14% Płace w nauce i technice rosną o 7%, w oświacie i wychowaniu o 12% kulturze i sztuce o 13%, w kulturze fizycznej o 3%, w administracji i wymiarze sprawiedliwości o 8%, w finansach i ubezpieczeniach o 4%, a w dotowanych organizacjach społecznych o 9%.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AnnaPerkowska">Projekt budżetu na 1985 r. przewiduje przeciętnie 16-procentowy wzrost wynagrodzeń w służbie zdrowia. Wzrost ten rozłoży się jednak nierównomiernie w poszczególnych zawodach, regionach i zakładach.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AnnaPerkowska">Wzrost ten należy ocenić jako niewielki, a w związku z nierównomiernym jego rozłożeniem może nastąpić w 1985 r. nawet spadek realnych płac wśród części pracowników służby zdrowia. Projekt planu przyszłorocznego zakłada wzrost cen o 12–13%, nie licząc cen wolnorynkowych warzyw, owoców, itp. Ogólny wskaźnik wzrostu utrzymania wzrośnie wobec tego o więcej niż 13%. Ceny urzędowe żywności wzrosnąć mają o ok. 13%, co dla niżej uposażonych pracowników służby zdrowia oznacza obniżkę płac realnych. Dotyczyć to będzie przede wszystkim pielęgniarek, techników, salowych.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#AnnaPerkowska">Planowany wzrost płac w służbie zdrowia nie poprawi więc pozycji płacowej tej grupy pracowników. Lekarz zarabia 14–16 tys. zł, pielęgniarka - 11 tys. zł, a średnia płaca stolarza wynosi 19 tys., ślusarza - ponad 18 tys. zł, tokarza - ponad 17 tys.; główni księgowi zarabiają ponad 25 tys. zł. Chciałabym zwrócić uwagę na informację zamieszczoną w 46 numerze „Polityki”, wg której średnia płaca w wielkich zakładach pracy w roku bieżącym wynieść ma 21–28 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#AnnaPerkowska">Przedstawione relacje płacowe wywołują uzasadnione wątpliwości wśród pracowników służby zdrowia. Dlatego też postulujemy odejście od koncepcji kolejnych nowelizacji systemu wynagradzania i opracowaniu nowego, spójnego systemu, gwarantującego świadczenia na poziomie adekwatnym do społecznej roli służby zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Budowa szpitala w Grodzisku jest inwestycją tylko na papierze. Przyznano środki na ten cel, ale postęp w realizacji robót jest znikomy. Zgadzam się ze stanowiskiem, że służba zdrowia powinna mieć uregulowane płace na godziwym poziomie. Chciałabym jednak zwrócić uwagę, że mówiąc o konieczności podniesienia rangi służby zdrowia i wzrostu płac, trzeba mówić także o jakości świadczonych usług. W tej dziedzinie jest jeszcze wiele zastrzeżeń, o czym świadczyć może chociażby wczorajszy reportaż telewizyjny. W roku przyszłym możemy znaleźć się w takiej sytuacji, że dla wielu grup ludności dochody nie będą się w pełni bilansowały ze wzrostem kosztów utrzymania. Należy zatem dobijać się o regulację płac dla pracowników służby zdrowia, ale klimat dla takiej regulacji będzie tylko wtedy sprzyjający, jeżeli usługi świadczone przez służbę zdrowia cieszyć się będą dobrą opinią społeczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BożenaHagerMałecka">W dyskusji nie zgłoszono zasadniczych sprzeciwów do przedstawionej opinii w sprawie projektu budżetu resortu zdrowia i opieki społecznej na 1985 r. Proponuję wobec tego przyjąć ten budżet wraz z opinią, którą - po wprowadzeniu poprawek zgłoszonych w toku dyskusji - przekażemy Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#BożenaHagerMałecka">Komisja przyjęła projekt budżetu na 1985 r. w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>