text_structure.xml
54.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 11 lipca 1985 r. Komisja Skarg i Wniosków, obradująca pod przewodnictwem posła Gustawa Śliwy (SD), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- sposób funkcjonowania systemu skarg w Polskim Radiu i Telewizji, - informację o skargach i wnioskach skierowanych do Najwyżej Izby Kontroli w 1984 r. oraz - uchwaliła opinię w sprawach skarg na służbę zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Komitetu ds. Radia i Telewizji z zastępcą przewodniczącego Janem Grzelakiem, Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa finansów oraz dyrektorzy Biur Listów, Skarg i Wniosków Kancelarii Sejmu i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Informację o sposobie funkcjonowania systemu skarg w Polskim Radiu i Telewizji przedstawił z.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanGrzelak">Komitet ds. Radia i Telewizji otrzymał w roku minionym ponad 400 tys. listów od radiosłuchaczy i telewidzów. Są one bezpośrednim odzewem na naszą działalność programową. W I półroczu br. otrzymaliśmy ponad 220 tys. listów. Całość korespondencji, tak w roku ubiegłym, jak i bieżącym, można podzielić na trzy podstawowe grupy:</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanGrzelak">Pierwszą grupę w roku ubiegłym stanowiło ponad 300 tys. listów adresowanych do poszczególnych programów lub konkretnych audycji. W I półroczu br. wpłynęło ich blisko 161 tys. Listy te nawiązywały do działalności programowej oraz zawierały różne propozycje, kierowane zwłaszcza do audycji cyklicznych. Pokaźny odsetek tych listów, to odpowiedzi na różnego rodzaju konkursy i quizy. Korespondencja ta, obok badań OBOP i SP, stanowi istotną inspirację programową, pozwalającą kierownictwu Komitetu i poszczególnym redakcjom na wyciągnięcie szerszych wniosków przy ocenie poszczególnych programów - tak pod względem treści, jak i formy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanGrzelak">Drugą grupę w roku ubiegłym stanowiło ponad 51 tys. listów nadesłanych z zagranicy do programu V Polskiego Radia „Radio-Polonia”. W I półroczu br. z zagranicy nadeszło 20.396 listów. Przekazywane są w nich uwagi dotyczące zwłaszcza treści nadawanych programów. Liczne są w nich wypowiedzi nawiązujące do sytuacji społeczno-politycznej w kraju.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanGrzelak">Trzecią grupę w roku ubiegłym stanowiły 42.524 listy, jakie napłynęły do Biura Listów i Interwencji, zawierające wypowiedzi na tematy społeczno-polityczne oraz skargi przedstawiające różne troski i kłopoty obywateli, a także prośby o pomoc bądź poradę. W I półroczu br. biuro otrzymało 21.596 takich listów.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanGrzelak">W Radiu i Telewizji występują dwie podstawowe formy udzielania pomocy w rozwiązywaniu sygnalizowanych przez obywateli spraw lub problemów. Jeden kierunek naszego działania to działalność antenowa, drugi to działalność pozaantenowa, prowadzona przez Biuro Listów i Interwencji Komitetu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanGrzelak">W formie bezpośredniej - antenowej i wizyjnej - wykorzystujemy w ciągu roku ponad 1000 listów, w telewizji - głównie w programach: „Pokój 408”, „Sprawa dla reportera”, „Ekspres reporterów”, „Kram”, a na antenie radiowej w audycjach: „Poranne sygnały”, „Lato z radiem” czy też „Radio kierowców”. Kompleksowe załatwienie określonej skargi i płynących stąd wniosków prezentujemy w cotygodniowych audycjach Biura Listów i Interwencji na antenie radiowej w cyklu „Śladem naszych interwencji”.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanGrzelak">Należy podkreślić, że w ciągu roku ośrodki telewizyjne i rozgłośnie regionalne prezentują w swoich programach treści kilku tysięcy listów zawierających skargi. W sumie działalność antenowa i wizyjna w tym zakresie jest bardzo rozległa. Każdy dziennikarz, prezentujący określony list zawierający skargę, osobiście śledzi sposób jej załatwienia.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JanGrzelak">Listy wykorzystywane są również w programach radia i telewizji, w różnego rodzaju audycjach poradniczych. Szczególną rolę odgrywają tutaj audycje związane z podnoszeniem kultury prawnej społeczeństwa. Między innymi dwa razy w tygodniu Biuro Listów i interwencji emituje na antenie radiowej audycje w cyklu „Odpowiedzi na listy”.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JanGrzelak">Zgodnie z zarządzeniem przewodniczącego Komitetu nr 15 z dnia 9 kwietnia 1985 r. całość działalności interwencyjno-poradniczej pozaantenowej w imieniu radia i telewizji prowadzi Biuro Listów i Interwencji. Koncentrowanie w jednej komórce całej tej działalności pozwala z jednej strony na jednolite podejście w załatwianiu spraw, a z drugiej na prowadzenie wielopłaszczyznowej działalności analityczno-informacyjnej w zakresie skarg, wniosków i postulatów radiosłuchaczy i telewidzów przy wykorzystaniu elektronicznej techniki obliczeniowej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JanGrzelak">W przedłożonych komisji materiałach przedstawiono sposób funkcjonowania systemu skarg, wniosków i postulatów oraz problemy zawarte w listach kierowanych do radia i telewizji, a także efekty działalności interwencyjno-poradniczej prowadzonej przez Biuro Listów i Interwencji Komitetu. Wszystkie listy o takim charakterze poddawane są szczegółowej analizie, do czego zobowiązują nas odpowiednie dokumenty państwowe i partyjne, a także potrzeby programowe radia i telewizji.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JanGrzelak">W roku ubiegłym do Biura Listów i Interwencji wpłynęły 42.524 listy, w I półroczu br. 21.596 listów. Przeprowadzona analiza wykazała, że jeżeli chodzi o pochodzenie autorów listów i miejsce ich zamieszkania, nie zaszły w zasadzie w I półroczu br. istotne zmiany w stosunku do roku ubiegłego. Podobnie nie ma istotnych zmian w problematyce listów. W roku ubiegłym oprócz listów, dyżurni redaktorzy przyjęli 3500 Interesantów, którzy zgłosili się osobiście ze swoimi problemami, a w I półroczu br. 1.633 osoby.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JanGrzelak">Cenny materiał badawczy stanowią odpowiedzi i wyjaśnienia nadsyłane w związku z uprzednio podjętym działaniem interwencyjnym, których w roku 1984 wpłynęło 28.868, a w I półroczu bieżącego roku 13.565. Na ich podstawie dokonywana jest analiza i szukamy odpowiedzi na zasadnicze pytanie: czy ludzie zwracający się do nas ze swoimi problemami mieli ku temu powody, a także staramy się wyciągnąć szersze wnioski o skuteczności działania administracji państwowej, terenowej, gospodarczej i spółdzielczej.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JanGrzelak">W nadesłanych w ub. roku listach 32.446 - tj. 76,3% zawierało skargi. W I półroczu nadesłano nieco mniej listów zawierających skargi w całości korespondencji (o 3,9%) i było ich 15641.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JanGrzelak">Analiza treści skarg za rok ubiegły wskazuje na cztery główne przyczyny powodujące ich powstawanie.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JanGrzelak">Pierwszą, podstawową przyczyną jest zbyt powolne wychodzenie z kryzysu gospodarczego, powodujące narastanie niezaspokojonych potrzeb społecznych, przede wszystkim w sferze budownictwa mieszkaniowego, socjalnego (szpitale, żłobki, przedszkola, domy pomocy społecznej) i oświatowego (głównie z powodu niedostatecznej liczby szkół podstawowych) oraz placówek handlowych i usługowych w nowych osiedlach.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JanGrzelak">Z pierwszą koresponduje przyczyna druga. Jest nią niemożność pełnego zrekompensowania - ze względu na trudną sytuację gospodarczą kraju - rosnących kosztów utrzymania, co szczególnie odbija się na poziomie życia osób nisko uposażonych, rodzin wielodzietnych, matek samotnie wychowujących dzieci, emerytów i rencistów, zwłaszcza tych, którzy skorzystali z ubezpieczenia społecznego przed 1983 r.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JanGrzelak">Przyczyną trzecią są różne braki występujące zwłaszcza w działalności administracji terenowej, spółdzielczej i gospodarczej. Analiza treści listów wskazuje, że obok głównego tematu skarg występują różne dodatkowe zarzuty m.in. zastrzeżenia co do zasadności wydanych decyzji.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#JanGrzelak">Przyczyną czwartą - jak wynika z analizy treści listów, a także odpowiedzi pointerwencyjnych - jest stosunkowo niski poziom kultury prawnej społeczeństwa, zwłaszcza że nadążanie za zmianami w uregulowaniach prawnych w różnych dziedzinach życia jest utrudnione w związku z rozległą działalnością legislacyjną w ostatnich latach.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#JanGrzelak">Należy podkreślić, że w skargach najczęściej kwestionowano decyzje - w roku 1984 w 46,5% skarg, a w I półroczu br. w 40,3%. Zarzuty na przewlekłe i biurokratyczne załatwianie spraw podnoszono w 1984 r. w 43,1% skarg, a w roku bieżącym w 42,9%. Na braki w działalności zakładów i instytucji wskazywano w roku ubiegłym w 33,4% skarg, a w minionym półroczu w 23,2%. Często wskazywano na przejawy patologii, w roku minionym w 21,4% skarg, a w I półroczu br. w 15,5%. Mała część wskazuje na rażąco złe traktowanie w zakładach pracy i urzędach oraz na brak właściwych informacji.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#JanGrzelak">O rozmiarach prowadzonej pracy w związku z nadesłanymi listownie i zgłoszonymi osobiście sprawami, świadczy fakt, że Biuro Listów i Interwencji w roku ubiegłym podjęło 22.793 interwencji, a w I półroczu bieżącego roku - 10.908. Ponadto udzielono w roku ubiegłym 15.447 pisemnych porad i wyjaśnień, a w roku bieżącym - 7.880.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#JanGrzelak">Z ogółu interwencji w roku ubiegłym 91,6% dotyczyło spraw osobistych korespondentów, a 4,9% spraw szerszych zbiorowości. Podjęto także, z uwagi na ważność społeczną poruszanych spraw, 707 (3,1%) interwencji na podstawie listów anonimowych.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#JanGrzelak">Sprawy, które były przedmiotem interwencji, a także te, w odniesieniu do których udzielono porad prawnych lub informacji, pisane były w poczuciu krzywdy i zwątpienia co do sensu dalszego postępowania. Z treści listów wynika, że niezgodne z oczekiwaniem nadawcy listu, chociaż nierzadko zgodne z prawem, decyzje budzą takie same sprzeciwy, jak rozstrzygnięcia nieprzychylne, a nawet wydane wbrew obowiązującym przepisom.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#JanGrzelak">Z faktów tych nasuwa się wniosek, iż zarówno kultura prawna piszących jest w wielu wypadkach niedostateczna, jak i sposób informowania obywateli przez przedstawicieli instytucji - zwłaszcza administracji terenowej - wymaga usprawnień, a także większego zrozumienia potrzeb i trudności, z jakimi borykają się piszący skargi.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#JanGrzelak">Brak wyczerpującej informacji, a także - czemu dają wyraz piszący - nieufny stosunek do rozwiązywania indywidualnych spraw obywateli przez instytucje i administrację sprawia, iż wielu korespondentów zwraca się o porady prawne, zwłaszcza z zakresu indywidualnej gospodarki rolnej, prawa pracy, a także ubezpieczeń i zabezpieczenia społecznego. Korespondenci zwracali się także o porady z zakresu procedur sądowych.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#JanGrzelak">Z analizy odpowiedzi pointerwencyjnych z roku ubiegłego wynika, że potwierdzona została treść 18.067 spraw interwencyjnych (83%). W tej liczbie mieści się 3.548 listów, których treść potwierdzono ze względów społecznych (16,1%) instytucje nie potwierdziły faktów opisanych w 2.699 listach (12,4%). Największy odsetek potwierdzonych faktów dotyczył handlu i usług (93,2%), służby zdrowia (89,3%), spraw mieszkaniowych (86,1%), zabezpieczenia społecznego (85,3%) problematyki pracy i zatrudnienia (83,4%), rolnictwa indywidualnego (81,5%) oraz usług pocztowo-telekomunikacyjnych (80%).</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#JanGrzelak">Niezależnie od potwierdzenia faktów, będących podstawą skarg, analizą objęto również zarzuty, którymi te skargi motywowano. Analiza wykazała, że instytucje, do których kierowano interwencje potwierdziły zarzuty stawiane w 9.882 skargach, tj. 45,8% (nie potwierdziły 10.341 czyli 47,6%).</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#JanGrzelak">Najczęściej potwierdzano zarzuty przewlekłego i biurokratycznego załatwiania spraw przez urzędy i instytucje (52,4%), niemal równie często potwierdzanym zarzutem była zła organizacja pracy w urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach (50,8%). Potwierdzony został co drugi zarzut złego traktowania w urzędach i instytucjach. Prawie w połowie okazały się słuszne zarzuty niemożności uzyskania pełnej i rzetelnej informacji w instytucjach i urzędach. Niestety, okazały się również słuszne w znacznej części (39,6%) sygnalizowane zjawiska o charakterze patologicznym, jak kliki, łapownictwo, oszustwa, nadużywanie władzy. W 37,2% potwierdzono słuszność zarzutów skarżących się wobec decyzji podejmowanych wcześniej, uznając je za nieprawidłowe pod względem formalno-prawnym lub niesłuszne ze względów społecznych. Spośród spraw potwierdzonych, że są słuszne załatwiono 87,3%.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#JanGrzelak">Jak wynika z analizy odpowiedzi pointerwencyjnych, najniższą skuteczność interwencji obserwuje się w sprawach komunalnych, łączności i mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#JanGrzelak">Adresatem interwencji były najczęściej urzędy administracji terenowej, do których przekazano 42,7% ogółu interwencji. Sprawy interwencyjne kierowane do instytucji pozytywnie załatwiło: budownictwo w 100% , służba zdrowia w 92,5%, instytucje rolne w 92,5%, organizacje społeczno-polityczne w 91,5%, instytucje handlu i usług - w 91,4%.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#JanGrzelak">Część spraw posłużyła adresatom do analizy przyczyn powstawania skarg i wyciągania szerszych wniosków.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#JanGrzelak">W analizie odpowiedzi pointerwencyjnych szczególną uwagę zwracano na terminowość rozpatrywania skarg. W 1984 r. biuro komitetu otrzymało 42,6% odpowiedzi w terminie do jednego miesiąca, 22,1% w terminie od 1 do 2 miesięcy, oraz 28,4% po upływie 2 miesięcy, czyli po terminie przewidzianym przepisami kpa.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#JanGrzelak">W I półroczu br. podjętych zostało 2126 monitów pierwszych w wyniku braku odpowiedzi w ciągu 2 miesięcy oraz 1868 monitów kolejnych, ponieważ pierwszy nie przyniósł rezultatu.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#JanGrzelak">Prowadzi się analizę nadsyłanych skargi listów, dzieląc je na grupy tematyczne. W ubiegłym roku zaobserwowano pojawianie się nowych problemów lub narastanie niektórych szczególnie ważnych z punktu widzenia społecznego.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#JanGrzelak">Problemy wynikające z aktualnej korespondencji sygnalizowane są w cotygodniowych notatkach informacyjnych. W informacjach miesięcznych podawana jest analiza korespondencji z uwzględnieniem struktury społeczno-demograficznej piszących, przegląd problematyki listów oraz prezentowanych jest kilka wybranych problemów w formie skomentowanego materiału, który zaobserwowany był w większej liczbie listów, ale może również stanowić sygnał o zarysowujących się nowych zjawiskach.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#JanGrzelak">Materiały analityczne i informacyjne opracowane przez biuro przekazywane są systematycznie członkom Biura Politycznego, i sekretarzom KC oraz zainteresowanym kierownikom wydziałów KC PZPR. Otrzymują je również wszyscy członkowie Rady Ministrów i kierownicy urzędów centralnych. Przesyłane są członkom prezydium Komitetu ds. Radia i Telewizji oraz kierownikom komórek Polskiego Radia i Telewizji, zajmującym się problemami społeczno-politycznymi.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BogdanGawroński">Ze względu na wagę rozpatrywanego problemu oraz przedstawionych w materiale wniosków, chciałbym przedstawić kilka uwag i propozycji. Sejmowi przypada nadzór nad różnego rodzaju biurami i instancjami skarg i wniosków, które przecież służą ochronie praw i interesów obywatelskich. Instytucja skarg, zażaleń i listów pozwala lepiej dostrzec różnego rodzaju niedociągnięcia i niedomagania w naszym życiu gospodarczym, politycznym i społecznym. Chciałbym zapytać, co robi się z tym całym materiałem informacyjnym zebranym przez komitet zarówno w samym komitecie, jak i poza nim.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BogdanGawroński">Temat dzisiejszego posiedzenia możemy rozpatrywać w znacznie szerszym aspekcie. Mówimy o trzech grupach listów napływających do Radiokomitetu. Do komitetu wpływa ponad 300 tys. listów z kraju, 52 tys. z zagranicy i 42 tys. różnego rodzaju skarg i wniosków. Problematyka zawarta w tym olbrzymim ładunku informacji powinna posłużyć komitetowi do kształtowania jego polityki propagandowej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#BogdanGawroński">Chciałbym dowiedzieć się w jakim stopniu ta suma nadsyłanych do komitetu treści, ocen, wniosków i postulatów, przekazywanych do różnych instytucji i resortów jest wykorzystywana wewnątrz samego komitetu? W jakim zakresie przekazywane są one poszczególnym komórkom radia i telewizji? Czy Biuro Skarg i Interwencji funkcjonujące przy komitecie inspiruje działalność tych komórek?</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#BogdanGawroński">Nadesłane do komitetu listy i skargi prezentują sprawy, którymi żyje społeczeństwo. Instytucja skarg służy również kontroli tego, co robi komitet, odradzaniu się więzi społecznej z komitetem. Jak wiemy, kiedyś więź ta była mocno zachwiana i zgłaszano wiele zastrzeżeń i krytyki pod adresem komitetu. Jest to wobec tego potężna społeczna forma kontroli, która jeżeli dobrze funkcjonuje, to może służyć budowaniu zaufania do ustroju, do władzy.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#BogdanGawroński">Materiały analityczne przekazywane są Biuru Politycznemu, Komitetowi Centralnemu i Radzie Ministrów oraz różnym resortom. Materiały te powinny docierać również do Sejmu, a docierają do nas tylko wycinkowo, a przecież dla Sejmu jest to istotne źródło informacji i droga więzi ze społeczeństwem.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#BogdanGawroński">Im skuteczniejsze są interwencje komitetu, tym zaufanie obywateli jest większe. Chciałbym zwrócić uwagę na ogromne znaczenie tego faktu. Interwencje komitetu podejmowane są niejako publicznie, odpowiedzi udzielane na antenie, dzieje się to na oczach całego społeczeństwa. Pewna suma uzyskanych informacji wskazuje na chore miejsca jakiegoś organizmu gospodarczego, politycznego czy społecznego. Można by więc szerzej, problemowo informować społeczeństwo o konieczności usuwania pewnych niedociągnięć oraz o osiąganym postępie.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#BogdanGawroński">Jak wiemy, Sejm uchwalił ostatnio ogromną liczbę nowych ustaw. Nie jest poddawana krytyce ich zasadność, a sposób realizacji, zbyt wolne wdrażanie, niewłaściwa interpretacja. Mamy do czynienia ze stosunkowo niską świadomością prawną społeczeństwa. Należy więc nasilać kontrolę w sferze realizacji ustaw, ale z drugiej strony, szerzej upowszechniać nowe przepisy prawne. Wiele się w tej dziedzinie robi, ale trzeba podejmować nowe działania na rzecz podnoszenia kultury prawnej obywateli. Jak nas bowiem informowano, wiele skarg wynika z nieświadomości prawnej obywateli.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#BogdanGawroński">Jesteśmy w okresie przebudowy systemu prawnego państwa, należałoby więc może wyprzedzająco informować obywateli o nowych opracowywanych rozwiązaniach ustawodawczych, mniej może byłoby wówczas różnego rodzaju konfliktów.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#BogdanGawroński">Jeżeli w pewnych sprawach powtarzają się błędy, to trzeba z tego wyciągać wnioski, gdyż inaczej obywatele tracą zaufanie do skuteczności naszego działania i do wyciągania właściwych wniosków z przekazywanych przez nich sygnałów. Wyciągać należy surowe konsekwencje w stosunku do tych funkcjonariuszy i pracowników, którzy w swojej działalności powtarzają błędy już im wytykane, włącznie do wyciągania wniosków personalnych; swoją złą pracą podważają bowiem zaufanie do władzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimieraPlezia">Z wielkim zainteresowaniem zapoznałam się z informacją przedstawioną przez Komitet ds. Radia i Telewizji. Informacja ta znajduje potwierdzenie w informacjach centralnych i naczelnych organów administracji państwowej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KazimieraPlezia">Chciałabym postawić wniosek, jeśli jest błędny proszę mnie z tego błędu wyprowadzić, że mamy małą skuteczność działania w zakresie załatwiania skarg. Badanie zasadności skarg na administrację potwierdziło w wysokim procencie jej niedoskonałość i nieprawidłowość w działaniu. Uwagi te dotyczą wszystkich ogniw administracji w naszym państwie. Wynika to z różnych przyczyn. W wielu urzędach gminnych brakuje pracowników o odpowiednim fachowym przygotowaniu. Urzędnik nie zawsze jest w stanie udzielić obywatelowi obiektywnej, pełnej i wyczerpującej informacji. To o czym mówię, tzn. mała skuteczność wyników działania, powoduje, że przybywa skarg na różne organa administracji. Przy formułowaniu wniosków końcowych powinniśmy zwrócić uwagę na konieczność podniesienia kultury prawnej społeczeństwa oraz na konieczność działania na rzecz sprawniejszego funkcjonowania administracji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KazimieraPlezia">Chciałabym wyrazić podziękowanie pracownikom Komitetu ds. Radia i Telewizji za działania w zakresie poprawy znajomości prawa w społeczeństwie. Sytuacja społeczno-ekonomiczna naszego kraju wymagała w ostatnim okresie wprowadzenia zasadniczych zmian w ustawodawstwie. Stąd automatycznie znajomość prawa pogorszyła się. Prawo musi nadążać za życiem, a życie powinno konsumować to prawo.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KazimieraPlezia">Uważam, że Komitet ds. Radia i Telewizji ma wielkie osiągnięcia w popularyzowaniu prawa.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KazimieraPlezia">Z uwagami posła B. Gawrońskiego zgadzam się całkowicie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#FelicjaTomiak">Chciałabym wiedzieć, jaki jest skład kadrowy Biura Listów i Interwencji, jaka jest jego struktura i jaki system załatwiania skarg?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZdzisławWydrzyński">Informacja Radiokomitetu jest bardzo przejrzysta. Ma też swoją wymowę. W telewizji i radiu jest wiele programów, które podpowiadają rozwiązania konkretnych problemów. Wpływa się w ten sposób na zmianę wielu decyzji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZdzisławWydrzyński">Trzeba wyrazić Radiokomitetowi słowa poparcia i podziękowania za ogromny wkład pracy. Praca Radiokomitetu odpowiada na społeczne zapotrzebowanie. Bliska jest Wam krzywda ludzka. Trzeba Wam wyrazić uznanie za to, że zajmujecie się krzywdą ludzką, staracie się naprawić szkody wyrządzone ludziom. Służy temu wiele audycji nadawanych w radio i telewizji.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ZdzisławWydrzyński">Utkwiła mi w pamięci audycja dotycząca przodowników pracy lat czterdziestych, którym w ich osiedlu zagrodzono drogę w ten sposób, że nie mają dojścia do swych domów. Ciekawi mnie, jaka jest reakcja władz na tę sprawę. Ciekawe także, czy młyn wrócił do poprzedniego właściciela, czy też nadal stoi niewykorzystany, a także, czy człowiekowi, który postanowił kupić od państwa ten obiekt, odebrany mu wiele lat przedtem, w jakiś sposób podziękowano i przeproszono go.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#ZdzisławWydrzyński">Te audycje są dobre, przejrzyste, ale zarazem bolesne dla ludzi zaangażowanych, którzy chcieliby, aby takich zjawisk w naszym kraju nie było. Niewątpliwe jest to, że ta działalność interwencyjna przyczyniła się do zmniejszenia ilości tego rodzaju zjawisk.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#ZdzisławWydrzyński">Chciałbym wiedzieć, czy prowadzony jest rejestr skarg i opinii na temat krzykliwej muzyki, tak często nadawanej w radiu? Ta muzyka denerwuje mnie i przytłacza. Czy są jakieś listy w tej sprawie? Rozumiem, że Jest w naszym kraju 50% ludzi młodych, ale jest także te drugie 50%. Tej części społeczeństwa też się coś należy, trochę muzyki przyjemnej i stonowanej, Młodzieżowa muzyka przytłacza, przeraża, większość utworów, a także zachowanie się tych „artystów” jest drapieżne i dla mnie nie do przyjęcia. Czy to moje odczucie ktoś podziela?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AntoniSeta">Nie mam uwag do materiału przedstawionego przez radiokomitet. Uważam podobnie jak moi przedmówcy, że kultura prawna społeczeństwa jest niska. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że w ostatnim czasie prawo było bardzo często zmieniane. Dlatego nieznajomość prawa przez obywateli trzeba oceniać łagodniej. Nie wolno natomiast tolerować nieznajomości prawa w urzędach i instytucjach państwowych. Jak wynika z otrzymanych przez nas materiałów, wielokrotnie obywateli nie załatwia się poprawnie, nie wyjaśnia się im sedna sprawy, tak że czują się pokrzywdzeni. Z tym trzeba skończyć.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AntoniSeta">Moim zdaniem audycje w Polskim Radiu i Telewizji są robione inteligentnie. Autorzy audycji wnieśli duży wkład w to, aby skargi i wnioski były załatwione w sposób zgodny z prawem, w imieniu sprawiedliwości społecznej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AntoniSeta">Uważam, że trzeba ukazywać w radiu i telewizji, czego nie robi się często, że ci, którzy doprowadzili do konkretnego konfliktu, zostali ukarani. Widzowie i słuchacze powinni wiedzieć, jakie konsekwencje ponieśli winni nieprawidłowości. Nie trzeba podawać nazwisk, wystarczy podać stanowisko zajmowane przez osobę działającą nieprawidłowo lub urząd czy instytucję, w której ona pracuje. Czy zdarza się, że radiokomitet jest informowany o sposobie załatwiania konfliktu?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AntoniSeta">Miałem rozmowę na temat muzyki młodzieżowej. Jest to muzyka odstraszająca. Uzyskałem informację, że program nocny radia zawiera bardzo dużo takiej muzyki, ponieważ sprzyja kierowcom w czasie jazdy w nocy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LeonardKupka">Chciałbym wyrazić uznanie radiokomitetowi. Pokazuje się często przykłady niegospodarności i ludność widzi, że tego się nie toleruje. To dobrze, Musimy tak nadal postępować.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#LeonardKupka">Jako rolnik dziękuję za programy dla rolnictwa. Są to programy dużej wagi. Zachęcają rolników do wdrażania postępu w rolnictwie. Trzeba je kontynuować.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RomanStachoń">Materiały obrazują ogrom pracy związanej ze skargami napływającymi do radiokomitetu. Jestem pełen uznania dla pracowników radiokomitetu, którzy zajmują się tymi sprawami. Interesuje mnie zakres skarg dotyczących administracji. Od wielu lat ludzie skarżą się na nieudacznictwo, arogancję, nieuprzejmość i zwykłą nieznajomość spraw wykazywaną przez pracowników administracji. Dotyczy to organów administracji państwowej wszystkich szczebli. Wydaje się, że trzeba bardziej zdecydowanie przeciwdziałać temu zjawisku. Sytuacja nie ulega poprawie, a przeciwnie - pogarsza się, co wynika wyraźnie z podanych liczb. Uważam, że telewizja i radio powinny informować szeroko o tego rodzaju sprawach i piętnować je. My ze swej strony powinniśmy skierować do premiera opinię o istniejącym stanie rzeczy. „Niedobrzy” urzędnicy obciążają konto państwa, w imieniu którego działają. Trzeba temu przeciwdziałać.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WitDrapich">Informacja przedstawiona przez radiokomitet jest bogata w treść, dobrze ilustruje specyfikę skarg obywateli. Radiokomitet wykorzystuje możliwość publicznego reagowania na skargi obywateli; podejmuje starania o przyspieszanie załatwiania spraw. W ten sposób rośnie w znacznym stopniu zakres działania interwencyjnego telewizji i radia.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WitDrapich">Proponuję, aby komisja przyjęła do wiadomości informacje i wyraziła podziękowanie radiokomitetowi za dobrze wykonywaną pracę w zakresie załatwiania skarg i wniosków obywateli, co wpłynęło na zwiększenie zaufania obywateli do władz, podniesienia stopnia znajomości prawa, lepszy stosunek obywateli do państwa socjalistycznego.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WitDrapich">Z materiałów i analiz radiokomitetu korzystaliśmy wielokrotnie. Trzeba poszerzyć zakres analitycznej działalności biura, publikować wyniki tej działalności i rozsyłać do zainteresowanych instytucji. Mamy powinność inspirowania działań dotyczących poprawy systemu działania wszystkich organów, zajmujących się skargami obywateli w państwie. Stąd przedstawiona przeze mnie propozycja.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyOstrzyżek">Wszystkie skargi wpływają do kancelarii głównej radiokomitetu i tam są dzielone pomiędzy poszczególne redakcje. Redakcja, którą kieruję, nie zajmuje się działalnością programową. Naszym zadaniem jest prowadzenie działalności interwencyjnej. Do naszej redakcji przekazywane są wszystkie listy zawierające wypowiedzi na tematy społeczno-polityczne, ekonomiczne oraz zawierające skargi i wnioski społeczeństwa. W biurze, którym kieruję, są zatrudnione 32 osoby, w tym 22 dziennikarzy z wyższym wykształceniem. Struktura naszego biura jest następująca: sekretariat programowy oraz redakcje: społeczno-polityczna, ekonomiczna, rolna, analiz i informacji oraz wydział przebiegu korespondencji. Podziału korespondencji dokonuje się tak, aby sprawy poruszane w listach odpowiadały fachowemu przygotowaniu osób pracujących w poszczególnych działach.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JerzyOstrzyżek">Wszystkie materiały i opracowania naszego biura otrzymywał przewodniczący Komisji oraz Kancelaria Sejmu. Jeśli chodzi o centralne instytucje państwowe, to decyzją premiera informacje przesyłamy także do ministrów. Co środę wydajemy 4-stronicowy informatora tematyce zawartej w listach, które napłynęły w ciągu tygodnia. Co miesiąc wydajemy informacje o listach na temat pracy naszego biura.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JerzyOstrzyżek">W Komitecie prowadzimy badania popularności każdego programu radiowego i telewizyjnego. Do uzyskiwania takich informacji służy system opracowany i stosowany w Ośrodku Badania Opinii Publicznej przy Komitecie ds. Radia i Telewizji. Podobnie jest z programem radiowym.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JerzyOstrzyżek">Biuro nasze ocenia dwojako potwierdzenie faktów przedstawionych w skardze. Pozytywnie oceniamy to, że skarżący się miał rację, a jednocześnie to, że instytucja w wyniku skargi podjęła działanie. Negatywnie natomiast oceniamy działalność instytucji, której słuszna skarga dotyczy. Chcę powiedzieć, że obecnie coraz mniej jest odpowiedzi szablonowych ze strony instytucji. Winni nieprawidłowości starają się rzeczowo informować o przyczynach nieprawidłowości i sposobie ich usunięcia. Na taki obraz sytuacji miały niewątpliwie wpływ i przyniosły efekty działania waszej Komisji i Sejmu oraz administracji.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JerzyOstrzyżek">Wiceprzewodniczący Komitetu ds. Radia i Telewizji Jan Grzelak: Chciałbym podziękować za wnioski i postulaty skierowane pod naszym adresem. Mamy świadomość, że jesteśmy codziennie poddawani ocenie. Przeżyliśmy już okres spadku popularności telewizji. Uważamy za kardynalną zasadę, że program radiowy i telewizyjny powinien po pierwsze, odpowiadać wymogom społecznym oraz po drugie - popularyzować działalność partii i państwa. Te oba zadania stojące przed nami traktujemy równorzędnie.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JerzyOstrzyżek">Jeśli mowa o listach, to są one istotnym wyznacznikiem w programowaniu naszej pracy. Przy podejmowaniu wszystkich decyzji programowych zasięgamy opinii biura. Na każdym posiedzeniu prezydium Komitetu oceniamy program w oparciu o materiał analityczny biura. Wszystkie nasze kolegia bieżąco rozpatrują opracowane analizy. Możemy sobie zarzucić brak konsekwencji w przeprowadzaniu niektórych spraw do końca. Np. w ubiegłym roku telewizja podjęła temat cen owoców i warzyw. Musieliśmy się jednak z tego wycofać, ponieważ nie uzyskaliśmy oczekiwanego poparcia ze strony kompetentnych instytucji.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#JerzyOstrzyżek">Badania Ośrodka Badania Opinii Publicznej są głównym źródłem informacji dla nas, a wszystkie uwagi i postulaty są bardzo uważnie studiowane i uwzględniane w naszej działalności.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#JerzyOstrzyżek">Kontrowersyjność ocen programu jest duża i trudno o znalezienie złotego środka. Duże emocje budzi np. sprawa muzyki młodzieżowej. Jesteśmy świadomi, że nie jesteśmy w stanie rozstrzygnąć ostatecznie tego problemu. Musimy brać pod uwagę gusty opinii publicznej oraz istniejący rynek muzyczny. Różnica zdań jest tu bardzo duża. Gdybyśmy w oparciu o badania Ośrodka Badania Opinii Publicznej przystąpili do działania, to musielibyśmy np. wyeliminować z programu radiowego muzykę poważną, ponieważ jest bardzo mało popularna w społeczeństwie. Jest nią zainteresowany tylko mały procent słuchaczy. Nie zamierzamy oczywiście likwidować nadawania muzyki poważnej w radiu. „Nielubiana” muzyka młodzieżowa spotyka się z aprobatą i żądaniami kilkudziesięciu procent słuchaczy zwiększenia częstotliwości jej nadawania.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#JerzyOstrzyżek">Aby rozwiązać jakoś ten problem, podjęliśmy konkretne działania programowe. Postanowiliśmy profilować poszczególne programy radiowe. I tak: program I radia będzie nadawał głównie muzykę „środka”, odpowiadającą przeważającej części słuchaczy lub przynajmniej przez większość akceptowaną. Program III radia będzie nadawał głównie muzykę młodzieżową. Muzyka poważna znajdzie miejsce w programie II, a w programie IV będziemy nadawać audycje mające na celu umuzykalnienie dzieci i młodzieży. Mamy już pewne osiągnięcia. Przy tak ukształtowanym programie każdy ze słuchaczy będzie mógł dokonać odpowiadającego sobie wyboru.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#JerzyOstrzyżek">Jakość repertuaru zależy także od naszych możliwości finansowych. Chcielibyśmy nadawać więcej muzyki tworzonej na nasze zamówienie, objąć mecenatem twórców.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#JerzyOstrzyżek">Istnieje w radio komisja repertuarowa, która odrzuca bardzo dużą ilość tekstów ze względu na ich niski poziom. Gdybyśmy mieli odpowiednie środki, moglibyśmy przedstawiać repertuar światowy z tekstami polskimi tworzonymi na zamówienie. Nasza wymiana z krajami socjalistycznymi przyniesie w najbliższym czasie nowe jakości.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#JerzyOstrzyżek">W zakresie upowszechniania prawa Polskie Radio ma duże osiągnięcia. Program „dziś pytanie - jutro odpowiedź” jest popularny i przynosi duże efekty w zakresie popularyzowania prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BogdanGawroński">Dziękuję za udzielone odpowiedzi. Należy stwierdzić, że mamy do czynienia z bezpośrednim dopływem informacji od widza za pośrednictwem badań oraz pośrednim poprzez 42 tys. skarg.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#BogdanGawroński">Myślę, że na użytek naszych kolegów w przyszłej IX kadencji Sejmu można by sformułować wniosek, że należy w przyszłości w większym stopniu badać treść skarg i wniosków.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#BogdanGawroński">Jeśli chodzi o muzykę młodzieżową, to sądzę, że poseł Z. Wydrzyński nie myślał o całej muzyce młodzieżowej, lecz miał na uwadze tylko konkretne agresywne, trudne do przyjęcia utwory.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GustawŚliwa">Materiały, które otrzymaliśmy z Komitetu oraz przedstawiona informacja wskazują na ogrom zagadnień, z jakimi spotyka się Komitet. Są to sprawy, które dotyczą szerokiej problematyki społecznej i gospodarczej. Niejednokrotnie prośby o interwencje nadsyłane są przez ludzi, którzy znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej, a często nawet tracą już równowagę psychiczną. Komitet musi interweniować, wyjaśniać, często pouczać i w ten sposób rozładowywać powstające napięcia. Myślę, że tę działalność będzie kontynuował z pożytkiem dla społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#GustawŚliwa">Chcielibyśmy, ażeby spraw najtrudniejszych, a często katastrofalnych, związanych z trudnymi warunkami życiowymi, było jak najmniej.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#GustawŚliwa">Chciałbym podziękować za obszerną i rzetelną informację Komitetu przedstawioną na dzisiejszym posiedzeniu i podziękować za współpracę, jaka miała miejsce w całej bieżącej kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#Sprawozdawca">Komisja przyjęła do wiadomości przedstawioną informację i uznała ją za konkretną, szczegółową i pożyteczną.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#Sprawozdawca">W kolejnym punkcie porządku obrad komisja rozpatrzyła informację o skargach i wnioskach skierowanych do Najwyższej Izby Kontroli w 1984 r., którą przedstawiła dyrektor zespołu NIK Halina Obrębska: Do Najwyższej Izby Kontroli wpłynęły w 1984 r. 8372 skargi, jest to o 4% mniej niż w roku 1983, a tyle, ile było w roku 1976. W roku 1981 otrzymaliśmy ponad 25 tys. skarg, a w roku 1982–10 tys. W latach od 1977–1979 wpływało przeciętnie tych skarg ok. 7,5 tys.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#Sprawozdawca">Ten wzrost liczby skarg w roku 1985 i 1984 uważamy za przejaw rosnącego zaufania do Najwyższej Izby Kontroli, część obywateli poszukuje u nas ochrony i pomocy. Najwyższa Izba Kontroli otrzymuje bardzo dużo skarg anonimowych. W 1984 r. liczba takich skarg stanowiła 34,9%, a w 1983–36%. Tyle anonimów wpływało do NIK w 1978 r. W innych latach było ich zawsze więcej.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#Sprawozdawca">Struktura skarg i wniosków według grup problemowych jest w roku ubiegłym przybliżona do struktury z 1983 roku. Znaczniejsza różnica wystąpiła jedynie w grupie problemów dotyczących cen, podatków i ubezpieczeń, w której nastąpił 5% wzrost nadesłanych w roku ubiegłym skarg i wniosków. Najwięcej skarg i wniosków dotyczyło działalności przedsiębiorstw i zakładów przemysłowych (18,2%), budownictwa, gospodarki mieszkaniowej, komunikacji i ochrony środowiska (17,6%), pracy, płac i spraw socjalnych, opieki społecznej, służby zdrowia, kultury fizycznej i turystyki (15,1%). Najmniej skarg dotyczyło nauki, techniki, oświaty i kultury (3,3%), postępowania sądowego i karno-administracyjnego, funkcjonowania organów ścigania (4,2%).</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#Sprawozdawca">Skargi i wnioski kierowane do NIK po ich rozpatrzeniu były wykorzystywane w działalności kontrolnej lub przekazywane do załatwienia innym właściwym jednostkom państwowym i spółdzielczym.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#Sprawozdawca">Nad realizacją części skarg NIK sprawowała nadzór, żądając informacji o ich załatwieniu. Na podstawie nadsyłanych odpowiedzi weryfikowano prawidłowość załatwiania spraw poruszonych w skargach. Spośród ponad 8 tys. skarg i wniosków, jakie wpłynęły w roku ubiegłym do NIK zbadanych zostało w trybie kontroli lub uproszczonego postępowania kontrolnego przez NIK lub na wniosek NIK - 3160 skarg, to jest 6% więcej niż w 1983 r. Z liczby zbadanych skarg - 51% było w pełni lub częściowo uzasadnionych.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#Sprawozdawca">W wyniku kontroli ujawniono straty i nadużycia na kwotę ponad 413 mld zł, co w porównaniu do roku 1983 stanowi wzrost o 60,8%. Zwiększyła się liczba zastosowanych sankcji. Zwolniono z pracy 166 osób, przekazano do organów ścigania 172 sprawy, udzielono upomnień, nagan i pozbawiono premii w 856 przypadkach.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#Sprawozdawca">NIK przywiązywał zawsze dużą wagę do rozpatrywania skarg i wniosków obywateli. W oparciu o skargi budowaliśmy nawet plan pracy kontrolnej. Podjęliśmy np. w wyniku zgłoszonych sygnałów przez obywateli w ubiegłym roku kontrolę działalności Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, przebiegu remontów mieszkań, spraw związanych z podwyższaniem czynszów, działalności usługowo-bytowej. Prowadziliśmy również kontrole koordynowane, obejmując nimi działalność organów państwowych, administracji gospodarczej i spółdzielczej.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#Sprawozdawca">Wyniki badań przyczyn skarg wskazują, że głównym ich powodem jest nieprzestrzeganie przez organy administracji państwowej obowiązujących przepisów, zbyt dowolna interpretacja przepisów i nadużywanie uprawnień wynikających z zasady samorządności, głównie w sektorze spółdzielczym, zwłaszcza w spółdzielczości mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#Sprawozdawca">Niepokojącym zjawiskiem jest podnoszenie w wielu skargach krytyki kadry kierowniczej, jednostek administracji państwowej i gospodarczej oraz sfery usług. Z treści otrzymanych skarg wynika, że pracowników zakładów bulwersują wszelkiego rodzaju fakty niegospodarności i marnotrawstwa oraz niedbalstwo w zarządzaniu powierzonym mieniem. Sygnalizuje się tam również konieczność skoncentrowania działalności kontrolnej na kontaktach jednostek gospodarki uspołecznionej z sektorem prywatnym, w tym z firmami polonijnymi w różnych sferach działalności oraz na badaniu prawidłowości ekonomicznych efektów dokonywanych rozliczeń finansowych.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#Sprawozdawca">Znaczna ilość skarg dotyczy trudnej sytuacji materialnej osób, których dochody nie zapewniają zaspokojenia elementarnych potrzeb. Wymaga to lepszego rozpoznania przypadków ubóstwa, bardziej aktywnej działalności instytucji zajmujących się pomocą społeczną, zmiany systemu pomocy w ten sposób, by zapewniał on pomoc najbardziej potrzebującym, a eliminował osoby, którym alimentacja społeczna przysługiwać nie powinna.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#Sprawozdawca">W 1984 r. Najwyższa Izba Kontroli zobowiązała delegatury NIK do zastosowania ostrych sankcji w stosunku do tych jednostek, które nie załatwiły skarg wtórnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZdzisławWydrzyński">Chciałbym podziękować Najwyższej Izbie Kontroli za wszystkie nadsyłane nam informacje, były one bardzo pomocne w pracy poselskiej.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ZdzisławWydrzyński">W grupie skarg dotyczących gospodarki rolnej, jakie wpłynęły do NIK, wskazywano na niedociągnięcia związane z zagospodarowaniem gruntów rolnych, procesem scalania gruntów, nieprawidłową sprzedażą maszyn, sprzętu rolniczego i materiałów budowlanych. Krytykowano poziom usług świadczonych przez SKR-y dla rolników indywidualnych. Znaczna liczba skarg wynikała z prowadzonych sporów o własność ziemi, granice gospodarstw itp.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#ZdzisławWydrzyński">Chciałbym zapytać, czy nadsyłane były skargi lub informacje dotyczące nieużytkowania budynków gospodarczych, jak np. chlewni, gnojowników, ferm itp.? Czy ludzie piszą na ten temat, czy też jest to sprawa wstydliwie ukrywana? Wiemy, że stoi wiele obiektów niezagospodarowanych, widzimy je w różnych częściach kraju, ale jaka jest reakcja miejscowej ludności?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#ZdzisławWydrzyński">Dyrektor zespołu NIK mówiła nam o dużej liczbie anonimów, które napływają do NIK. Chciałbym zasygnalizować jedną sprawę, którą osobiście się interesowałem. Chodzi mi o kontraktację cebuli. Rolnik indywidualny kontraktuje ok. 50 ton cebuli, a natomiast „rekiny” rolnicze często ponad 200 ton. Spółdzielnia skupuje od tych wielkich dostawców często nawet 500 ton przy zakontraktowanych 200 tonach, a nie chce przejąć nadwyżek od rolników indywidualnych. Mówiłem o tej sprawie z jednym z przedstawicieli NIK i poradzono, ażeby zainteresowani rolnicy napisali o tym, podpisali się. Przysłano nam nawet jakąś panią z NIK, która rozpoczęła kontrolę, ale zachorowała. Na wiosnę okazało się, że zniknęły kartoteki, gdyż były ukryte przez kontrolę. W działaniu posłów i NIK nie może być takich sytuacji, które podważają autorytet tych organów. Nie chcę już wspominać o niektórych wypowiedziach rolników, którzy mówią nam np., że NIK nie ma wpływu na decyzje zarządu spółdzielni.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BogdanGawroński">Najwyższa Izba Kontroli jest organem Sejmu, pomaga nam prowadzić kontrolę realizacji polityki społeczno-gospodarczej państwa. Ponadto NIK kontroluje działalność wszystkich biur, które zajmują się problematyką skarg i wniosków. Praca NIK w tym zakresie zasługuje na wysoką ocenę.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#BogdanGawroński">Wnioski przedstawione w informacji NIK są zbieżne z wnioskami, jakie zgłosił Komitet ds. Radia i Telewizji.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#BogdanGawroński">Okazuje się, że znaczna część skarg jest powodowana nieprzestrzeganiem przez poszczególne instytucje przepisów prawnych. W skargach zgłasza się krytyczne uwagi pod adresem kadry kierowniczej przedsiębiorstw i wskazuje nieprawidłowości, jakie powstają we współpracy sektora uspołecznionego z sektorem nieuspołecznionym, w tym również z firmami polonijnymi. Oburzenie społeczne budzi nadmierne bogacenie się.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#BogdanGawroński">Jak wiemy, powołana została instytucja Inspekcji Robotniczo-Chłopskiej. Taka inspekcja ma być powołana w każdym województwie i działać pod auspicjami Najwyższej Izby Kontroli. Odpowiednie delegatury NIK będą pomagać w tej pracy i uzgadniać programy kontroli. Trzeba zadbać o to, ażeby to łączenie działalności Inspekcji Robotniczo-Chłopskiej i działalności NIK następowało możliwie szybko i dało właściwe rezultaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WitDrapich">Zgadzam się z opiniami zgłoszonymi w dyskusji, że dokument przedstawiony nam przez Najwyższą Izbę Kontroli rzetelnie obrazuje działalność tego organu w zakresie rozpatrywania i załatwiania skarg i listów obywateli. Proponuję przyjąć tę informację do wiadomości.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WitDrapich">Najwyższa Izba Kontroli uczestniczy w naszych pracach od początku kadencji. Nadsyła cenne informacje i materiały, służy radą i pomocą. Działalność kontrolna NIK w zakresie skarg i wniosków powinna być wzorcem dla innych organów państwowych.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WitDrapich">Jak wynika z informacji NIK, następuje pewna poprawa funkcjonowania organów administracji państwowej. Rośnie przekonanie obywateli o skuteczności interwencji w wyniku skarg i wniosków. W ostatnim roku mieliśmy mniej skarg na działalność komórek zajmujących się tą problematyką, a sygnalizowano raczej opieszałość w ich załatwianiu.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#WitDrapich">Materiały NIK pomogły nam w dogłębnym rozeznaniu problematyki skarg.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#WitDrapich">Chciałbym podkreślić, że NIK przygotowywała materiały analityczne wraz z wnioskami dotyczące również innych problemów. Były one często bardzo krytyczne, ale nie zdarzyło się, ażeby była podważana ich wiarygodność.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#WitDrapich">Przyjmując informację NIK należy podkreślić dobrą pracę całego zespołu. Chciałbym za to podziękować dyrektor H. Obrębskiej i jej współpracownikom.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#GerardPustówka">Chciałbym prosić, ażeby komisja upoważniła Prezydium komisji do skierowania pisma do prezesa Najwyższej Izby Kontroli generała T. Hupałowskiego, w którym przekaże wyrazy uznania dla pracy zespołu, zgodnie z wnioskiem posła W. Drapicha.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#GustawŚliwa">Zgadzam się z wnioskiem dyrektora.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#GustawŚliwa">Dobrą pracę zespołu NIK obrazuje wykaz kontroli, jakie były przeprowadzone w wyniku sygnałów zgłoszonych w skargach i listach. Pragnę również złożyć podziękowanie całemu zespołowi NIK za dobrą, sumienną i rzetelną pracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#HalinaObrębska">W odpowiedzi na pytanie zgłoszone w dyskusji chciałabym poinformować, że otrzymujemy sygnały o niezagospodarowanych obiektach rolniczych, ale - niestety - są one nieliczne. Wyjaśniamy te sprawy zawsze z zainteresowanymi organami administracji.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#HalinaObrębska">W roku ubiegłym otrzymaliśmy 19 skarg na pracowników NIK. Każda taka skarga jest skrupulatnie badana i wyjaśniana, a komisja dyscyplinarna, nad którą sprawuje nadzór prezes NIK, wyciąga odpowiednie wnioski. W roku ub. w trzech przypadkach uznano zasadność skargi i zwolniono z pracy trzech pracowników, przy czym sprawę jednego z nich oddano do organów ścigania i zapadł wyrok skazujący.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#HalinaObrębska">Sprawę opieszałej działalności NIK w związku z przypadkiem podanym przez posła Z. Wydrzyńskiego dotyczącą pozakontraktowego skupu cebuli, zbadamy szczegółowo i przekażemy odpowiednią informację na ten temat.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#HalinaObrębska">Oddziałami Inspekcji Robotniczo-Chłopskiej kierować będą dyrektorzy delegatur NIK. Powołanych będzie 50 tys. inspektorów we wszystkich województwach. Inspekcja Robotniczo-Chłopska prowadzona była eksperymentalnie, okazała się bardzo potrzebna i zostanie usankcjonowana jako nowa instytucja kontrolna. Od sierpnia br. plan kontroli Inspekcji Robotniczo-Chłopskiej będzie przygotowany pod nadzorem delegatur NIK i rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#HalinaObrębska">Dziękuję w imieniu własnym i kolegów za wyrazy uznania.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZdzisławWydrzyński">Dziękuję za udzielenie mi odpowiedzi. Jeśli ludzie do nas się zwracają o interwencję oznacza to, że mają do nas zaufanie. Nie możemy nadużywać tego zaufania, udzielając odpowiedzi zwracającym się do nas o pomoc obywatelom zbyt późno. Musimy działać natychmiast. Mam prośbę do Najwyższej Izby Kontroli, aby poseł nie musiał czekać prawie pół roku na odpowiedź w sprawie skargi obywatela, w której wystąpił z interwencją. Nie chcę uogólniać, ale takie przypadki się zdarzają.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#ZdzisławWydrzyński">W kolejnym punkcie obrad komisja uchwaliła opinię w sprawach skarg na służbę zdrowia, w której stwierdza, że zakres skarg jest szeroki i najczęściej dotyczy: nieprawidłowego leczenia, niedostatecznej opieki pielęgniarskiej, trudnych warunków bytowych chorych w szpitalach, niedoboru leków i sprzętu ortopedycznego i medycznego, trudności w przyjęciu do szpitala.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#ZdzisławWydrzyński">Autorzy listów i skarg podnosili często problem przyjmowania przez lekarzy i średni personel medyczny korzyści materialnych oraz przyjmowania nienależnych opłat za przyjęcie do szpitala lub wykonanie zabiegu operacyjnego.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#ZdzisławWydrzyński">Skargi na służbę zdrowia w porównaniu z innymi grupami problemowymi skarg stanowią niewielki procent spraw kierowanych do Sejmu. Jednak w porównaniu z latami ubiegłymi liczba ich ciągle wzrasta. Występuje też wśród nich wiele skarg zasadnych.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#ZdzisławWydrzyński">Zdaniem komisji, coraz częstsze niezadowolenie obywateli z pracy placówek służby zdrowia spowodowane jest występującymi jeszcze ciągle nieprawidłowościami, zwłaszcza w zakresie organizacji i dyscypliny pracy w służbie zdrowia.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#ZdzisławWydrzyński">Przyczynami tego niezadowolenia są w dużej mierze również sprawy, których wyeliminowanie nie zależy bezpośrednio od pracy resortu. Są to m.in. nagminne wydłużanie okresów realizacji inwestycji dla służby zdrowia, niepełne zaopatrzenie w leki, sprzęt medyczny i ortopedyczny, trudności kadrowe dotyczące szczególnie personelu pielęgniarskiego i gospodarczego, brak dostatecznej liczby mieszkań dla pracowników służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#ZdzisławWydrzyński">Komisja Skarg i Wniosków na podstawie oceny przedstawionych materiałów oraz wniosków z wizytacji zespołu poselskiego w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej, uznała w zasadzie prawidłowość przyjmowania i załatwiania skarg przez resort. Pozytywnie oceniono również wykorzystanie sygnałów wynikających z listów, wniosków i skarg dla usprawnienia pracy resortu.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#ZdzisławWydrzyński">Stwierdzono jednak pewne nieprawidłowości dotyczące nieterminowego załatwiania niektórych spraw. Uznano również za niecelowe wprowadzenie aż trzech rejestrów listów, co niepotrzebnie absorbuje czas niewielkiej liczby pracowników Wydziału Skarg i Wniosków. Rozważenia wymaga sprawa poprawy warunków pracy pracowników tego wydziału.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#ZdzisławWydrzyński">Komisja uznała, że przedstawione w opinii problemy powinny być przedmiotem dalszych prac Komisji Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>