text_structure.xml 13.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 6 listopada 1984 r. Komisja Skarg i Wniosków, obradująca pod przewodnictwem posła Wita Drapicha (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- projekt informacji dla Prezydium Sejmu o działalności komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu wziął udział dyrektor Biura Listów Skarg i Wniosków Kancelarii Sejmu Gerard P. Pustówka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WitDrapich">Informacja dotyczy działalności komisji w okresie od jej powołania w r. 1980. We wstępie powołujemy się na podstawy prawne i merytoryczne uzasadniające jej powołanie. 4 lata, które minęły od tego czasu, potwierdziły zasadność tej decyzji. W okresie pierwszych 3 lat wpłynęło do naszej komisji 58 800 listów, a w ciągu 10 miesięcy br. - 10 270. W projekcie informacji charakteryzujemy treść wpływających do nas listów oraz działania jakie w związku z nimi podejmujemy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WitDrapich">Przedstawiamy początki działania komisji i jej funkcjonowanie. Odbyła ona ogółem 31 posiedzeń, w tym pierwsze 3 były to posiedzenia organizacyjne, zaś następne inspirowane treścią napływających do nas listów. W czasie tych posiedzeń omawialiśmy 17 dużych problemów. Było także 6 tematów, które komisja oceniała na podstawie informacji napływających z resortów oraz organizacji społecznych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WitDrapich">W swojej pracy komisja opierała się na materiałach resortowych, Najwyższej Izby Kontroli oraz własnych - pochodzących z Biura Listów, Skarg i Wniosków Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WitDrapich">Gdy temat omawiany przez nas znajdował się w sferze zainteresowania innej komisji odbywaliśmy posiedzenia wspólne. I tak odbyliśmy 3 posiedzenia z Komisją Pracy i Spraw Socjalnych i 4 z innymi komisjami.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WitDrapich">Wynikiem naszej pracy było uchwalenie 4 dezyderatów i 10 opinii. Kierowane one były do Prezesa Rady Ministrów, poszczególnych resortów, a jeden skierowaliśmy do Komisji Pracy i Spraw Socjalnych. Czy są jakieś efekty naszych poczynań? Stwierdzamy, że na skutek tych opinii rząd podjął działania zmierzające do wyeliminowania złych rozwiązań lub wprowadzenia nowych - postulowanych przez nas. W projekcie przytaczamy liczne przykłady. Wyniki pracy naszej komisji przyniosły także wymierne korzyści obywatelom, np. wymienić można tutaj odszkodowania za mienie pozostawione za granicą, rewaloryzację rent i emerytur, sprawy kombatanckie itp.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WitDrapich">W projekcie wysuwamy także tezy dotyczące drugiego zadania postawionego przed komisją, a mianowicie analizy załatwiania skarg i wniosków przez organy państwowe, społeczne i spółdzielcze oraz sposobów wykorzystania instytucji skarg i wniosków dla usprawniania działalności tych instytucji. Informacje nasze przekazujemy resortom i właściwym komisjom sejmowym.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WitDrapich">Podstawowymi zadaniami komisji są badania własne. W tym celu powołano zespoły poselskie, korzystamy także z informacji NIK i poszczególnych resortów. W bież. roku zapoczątkowaliśmy nową formę współpracy z resortami, jaką są wspólne posiedzenia, na których zastanawiamy się nad możliwościami poprawy działania instytucji skarg i wniosków w tychże resortach. Odbyło się już jedno takie posiedzenie z udziałem przedstawicieli biura listów Kancelarii Sejmu, Ministerstwa Administracji i Gospodarki Przestrzennej oraz Centralnego Związku Spółdzielczości Budownictwa Mieszkaniowego. Dotyczyło ono spraw lokalowych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WitDrapich">W projekcie informacji przedstawiamy także rozpatrywanie skarg i wniosków napływających do Sejmu oraz kierowanie ich do właściwych organizacji i czuwanie nad ich prawidłowym rozpatrzeniem. Jest to „codzienny chleb” naszej komisji. Członkowie komisji przyjmują w określone dni w gmachu Sejmu interesantów z całej Polski. W przypadku skarg mających szersze znaczenie społeczne powołuje się zespół kontrolny.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WitDrapich">W ciągu 4 lat istnienia udało się nam wypracować formy, metody i kierunki działań, ale powinny być one w dalszym ciągu doskonalone. Komisja uważa, że przede wszystkim powinno się zacieśniać współpracę z innymi organizacjami lub instytucjami zajmującymi się przyjmowaniem listów od ludności, w tym z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi partii i stronnictw politycznych, PRON i środków masowego przekazu. Pozwoliłoby to na zdobycie pełnej wiedzy na temat instytucji skarg i wniosków w Polsce. Obecnie dysponujemy jedynie informacjami wycinkowymi. Istotne jest zacieśnienie współpracy z wojewódzkimi zespołami poselskimi, co pozwoli na dysponowanie informacjami o terytorialnym rozmieszczeniu skarg i wniosków oraz o skuteczności ich załatwiania w poszczególnych województwach. Badania i analizy komisji powinny wpływać na wnikliwe i wszechstronne rozpatrywanie skarg i wniosków zgodnie z prawem i sprawiedliwością społeczną. Powinien wzrosnąć sposób ich wykorzystania w celu usuwania niedociągnięć, w funkcjonowaniu instytucji i organizacji. W projekcie informacji wnioskujemy także rozszerzenie współpracy z merytorycznymi komisjami Sejmu, zapraszanie ich przedstawicieli do udziału w badaniach. Uważamy, że badania powinny mieć szerszy zakres i powinny być prowadzone z udziałem NIK, NSA i Prokuratury Generalnej. Powinno się także zwiększyć liczbę dyżurów poselskich.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WitDrapich">Podsumowując naszą 4-letnią działalność stwierdzamy w projekcie informacji, że pozwoliła ona na zdobycie orientacji o przyczynach napływania takiej ilości listów obywateli do Sejmu. Uważamy, że są to przede wszystkim: trudna sytuacja ekonomiczna kraju (przede wszystkim w zakresie budownictwa i świadczeń socjalnych), nieprawidłowości funkcjonowania administracji państwowej, gospodarczej, organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości, jak też niski poziom świadomości prawnej obywateli, którzy nie znają przysługujących im uprawnień.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#WitDrapich">W związku z tym komisja wnioskuje o:</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#WitDrapich">- polepszenie fachowości i organizacji obsługi interesantów w urzędach państwowych szczebla podstawowego, - większą dbałość o terminowe i wnikliwe załatwianie spraw, - wykorzystywanie kontroli resortowej dla egzekwowania obowiązków ze strony administracji państwowej i gospodarczej, - większą kulturę w kontaktach między urzędem a obywatelem, - zwiększenie fachowych i moralnych kwalifikacji osób zajmujących się sprawami skarg i wniosków w poszczególnych instytucjach, - przeprowadzanie akcji informacyjnych na temat nowych przepisów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZdzisławWydrzyński">Projekt informacji przedstawiony przez posła W. Drapicha zasługuje na poparcie. Uważam jednak, że polepszanie obsługi obywateli powinniśmy zacząć od siebie. Stworzyć trzeba lepsze warunki przyjmowania interesantów (np. wydzielone do tego celu pomieszczenie, możliwość poczęstowania ich choćby szklanką herbaty). Praca w tej komisji jest bardzo uciążliwa. Czy nie należałoby się zastanowić nad włączeniem do przyjmowania interesantów także członków innych komisji sejmowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SzczepanStyranowski">Także chciałbym poprzeć przedstawiony tutaj projekt informacji. Odzwierciedla ona całokształt zagadnień, którymi się zajmowaliśmy. Do niektórych jednak spraw wypada się ustosunkować. Uważam, że wyniki naszej pracy znalazły większe, niż ujmuje się to w projekcie informacji, odzwierciedlenie w pracy organów rządowych i resortowych. Jednak nie powinniśmy być jedynie agencją przekazującą skargi i wnioski do odpowiednich komórek. Wpłynęło ich 90 tys. i jest to liczba olbrzymia. Uważam, że należałoby uwypuklić nie tylko aspekty funkcjonowania tej instytucji - ich rodzaj i wpływ na działalność organów państwowych, ale także przedstawić krytykę niektórych z nich. Nie mówi się tutaj o wielokrotności niektórych skarg. Masy ludzi w całym kraju piszą listy w tej samej sprawie do rozmaitych instytucji. Trzeba nauczyć obywateli hierarchicznego kierowania skarg oraz wymagać kultury ze strony piszących. Często w listach spotykamy inwektywy obrażające posłów i urzędników. Nie bałbym się kierować tego rodzaju spraw na drogę sądową.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SzczepanStyranowski">Uważam także, że środki masowego przekazu traktują omawiany temat wybiórczo, nie pokazując pracy jaką trzeba wykonać w celu odpowiedzi na skargę. Należy uzmysłowić obywatelom, że mają prawo pisać listy do różnych instytucji, ale muszą odpowiadać za to, co piszą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławMaciejewski">Mam tylko dwie drobne uwagi do przedstawionego projektu. Mowa w nim „o zasadach sprawiedliwości społecznej”. Dodałbym tutaj słowo „praworządności”, gdyż sama sprawiedliwość społeczna jest terminem nieostrym. Mowa jest w projekcie także o „bezduszności” urzędników. Należałoby napisać „niektórych urzędników”, gdyż nie możemy dyskredytować wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławMaciejewski">Popieram wniosek posła S. Styranowskiego o konieczności zwrócenia uwagi na odpowiednią formę listów pisanych do urzędów państwowych. Poza tym nie wszystkie one są rzeczywiście zasadne i mogą być pozytywnie ocenione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BolesławKapitan">Także chciałbym potwierdzić rzetelność tej informacji, jednak 3 sprawy muszę poddać pod rozwagę obywateli posłów. W projekcie mówi się o skuteczności działania naszej komisji. Uważam, że jest ona większa niż przedstawiono to w projekcie. Np. ustaw jest m.in. wynikiem naszych dezyderatów i opinii. Podałbym także kilka wniosków: bardziej intensywna powinna być współpraca z innymi komisjami sejmowymi, podkreśliłbym niski poziom świadomości prawnej obywateli, ale także świadomości prawnej instytucji i ludzi nimi kierujących.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BolesławKapitan">Słusznie wprowadzone zostały dyżury poselskie, ale powinna być lepsza selekcja interesantów. Ja np. musiałem przyjąć 2 osób zdradzając brak równowagi umysłowej. Nie chodzi zresztą tylko o tę kategorię interesantów. Powinni do nas trafiać ludzie, którzy nie trafili gdzie indziej i ich problemy są rzeczywiście na wagę najwyższego organu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WitDrapich">Projekt informacji ma dotyczyć pracy naszej komisji. Dlatego część wnioskowa jest dosyć uboga i ogólnikowa. Uważam, że wnioski na przyszłość powinniśmy zawrzeć w oddzielnym dokumencie dla Komisji Skarg i Wniosków następnej kadencji Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BogdanGawroński">Zgadzam się z wymienionymi tu opiniami na temat wartości tego dokumentu. Mówi się w nim o sprawie kapitalnej, że Sejm tej kadencji zacieśnił więzi ze społeczeństwem, czego wyrazem jest właśnie m.in. instytucja skarg i wniosków. Warto podkreślić, że uwagę zwrócić trzeba nie tylko na skargi, ale i na wnioski, które napływały do naszej komisji od osób indywidualnych i od zespołów. Powołanie naszej komisji także temu służy. Służy temu jej współpraca z innymi komisjami sejmowymi oraz z wojewódzkimi zespołami poselskimi. Ważne jest, żeby sprawę tę zaakcentować. Wnioskować też należy, żebyśmy nie tylko brali materiały od wojewódzkich zespołów poselskich, ale i przekazywali im nasze wnioski i doświadczenia. Powinniśmy wspomóc wojewódzkie zespoły poselskie, gdyż nie mają one takich możliwości jak komisje; moglibyśmy np. nadawać ich publikacjom charakter dezyderatów komisji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BogdanGawroński">Generalny wniosek, który mi się nasuwa, to potrzeba zapewnienia posłom instrumentów skutecznego wspomagania skarg i wniosków obywateli. Dlatego powinniśmy wesprzeć prace nad statusem posła. Powinniśmy także zapewnić lepszą możliwość pracy wojewódzkim zespołom poselskim.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#BogdanGawroński">Komisja zapoznała się z projektem opinii do wiceprezesa Rady Ministrów Edwarda Kowalczyka na temat sposobu i trybu załatwiania skarg oraz uwag ludności na działalność usług bytowych. Komisja po dyskusji postanowiła odesłać projekt do ponownego opracowania.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>