text_structure.xml
19.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZenonSzulc">Dnia 11 lipca 1980 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZenonSzulc">- informację ministra przemysłu lekkiego o realizacji uchwały Sejmu z dnia 23 czerwca 1980 roku o zadaniach dotyczących realizacji narodowego planu społeczno-gospodarczego na 1980 rok, niektórych w nim zmianach i potrzebie zwiększenia efektywności gospodarowania.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZenonSzulc">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z wiceministrem Wiesławem Szymczakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Finansów oraz Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ZenonSzulc">Informację o realizacji uchwały Sejmu z dnia 23 czerwca 1980 r. przedstawił wiceminister Wiesław Szymczak.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#ZenonSzulc">Resort przemysłu lekkiego osiągnął pomyślne wyniki w realizacji zadań - za I półrocze br. Roczny plan wartości sprzedaży produkcji i usług został wykonany w 50,9%, zaawansowanie zadań rocznych w produkcji podstawowych grup wyrobów finalnych kształtuje się na poziomie powyżej 50%, dostawy na rynek wewnętrzny zostały wykonane w 53%.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#ZenonSzulc">Dostawy rynkowe podstawowych wyrobów przemysłu lekkiego podlegają kontroli (w ujęciu rzeczowym) na szczeblu rządu i ministerstw. W olbrzymiej większości przypadków zostały one w I półroczu zrealizowane z nadwyżkami. Wyjątek stanowią dostawy obuwia tekstylnego. Zostaną one zrekompensowane dostawami w III kwartale.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#ZenonSzulc">Roczny plan eksportu do krajów I obszaru płatniczego wykonany został w 53,3%, a do krajów II obszaru płatniczego w 50%. Import z krajów I obszaru płatniczego został zrealizowany w 45,5%, a z II obszaru płatniczego w 46,3%. Osiągnięty poziom dostaw eksportowych przy zmniejszonym imporcie umożliwił uzyskanie poprawy salda w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#ZenonSzulc">Osiągnięto poprawę relacji pomiędzy uzyskaną wartością produkcji sprzedanej (50,9%), a wydatkowanym funduszem płac (49,8%). Średni poziom zatrudnienia w I półroczu był niższy od założonego w planie o 0,3%, a w porównaniu do analogicznego okresu roku ub. zatrudnienie uległo zmniejszeniu o 13,6 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#ZenonSzulc">Uzyskanie w I półroczu tak pomyślnych wyników sprzyjało podejmowaniu dalszych działań zmierzających do aktywizowania i dyscyplinowania pracy zjednoczeń i przedsiębiorstw. Pogłębienie i rozszerzenie zakresu planów kwartalnych i miesięcznych, poprzez odpowiednie powiązanie zadań i środków, umożliwiło podejmowanie operatywnych decyzji przeciwdziałających napięciom i zagrożeniom. Dodatkową rolę w dyscyplinowaniu realizacji planu spełnia stała kontrola i prowadzona na bieżąco analiza stopnia zaawansowania tej realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#ZenonSzulc">Według skorygowanego planu wielkość eksportu tak do krajów I jak III obszaru płatniczego nie ulegnie zmianom. Zmniejszy się natomiast Import surowców, półfabrykatów, materiałów i wyrobów przemysłu elektromaszynowego z krajów II obszaru płatniczego. Efektem zmniejszonego importu będzie również korekta produkcji niektórych wyrobów. Znajdzie to swoje odbicie w zmniejszeniu dostaw na rynek wewnętrznych niektórych wyrobów przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#ZenonSzulc">Dla określenia skutków zmniejszenia zatrudnienia w wyniku ograniczenia produkcji, resort przyjął pracochłonność przypadającą na poszczególne grupy wyrobów wg norm obsługi maszyn a nie wydajność mierzoną wartością produkcji. Łączne zmniejszenie zatrudnienia wyniesie 4,5 tys. osób, co przy zmniejszonej wartości produkcji liczonej w cenach zbytu o 5,6 mld zł wpłynie na obniżenie dynamiki wydajności pracy założonej w planie (z 4,7% do 3,5%).</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#ZenonSzulc">W opinii resortu w aktualnej sytuacji surowcowej, przy zaawansowaniu zadań produkcyjnych w I półroczu br. przemysł lekki nie powinien przekraczać rzeczowych planów produkcji w III i IV kwartale, ponieważ zmniejszenie zapasów surowców i półfabrykatów na koniec br. stworzyłoby zagrożenie realizacji zadań planowych w roku 1981.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#ZenonSzulc">Poseł Felicja Tomiak (PZPR) Realizacja planów produkcyjnych uzależniona jest od zapewnienia zaopatrzenia w niezbędne surowce i materiały. Andrychowskie Zakłady Przemysłu Bawełnianego wytwarzają głównie tkaniny płaszczowe, prawie w całości przeznaczone na eksport. Do produkcji tych tkanin używa się barwników krajowych produkowanych w Zgierzu oraz barwników pochodzących z importu z krajów kapitalistycznych. Zakłady w Zgierzu potwierdziły dostawę tylko 55% zamówionych barwników, nie określając przy tym dokładnie terminu tej dostawy. Z tego powodu w zakładach andrychowskich już wystąpiły postoje w produkcji. Podobne trudności występują z zaopatrzeniem w barwniki z importu. Niezależnie od stale uszczuplonych przydziałów, na Import tych barwników, występują duże opóźnienia w ich dostawach. Sytuacja taka jest wywołana brakiem finansowego zabezpieczenia kontraktów handlowych w formie otwarcia akredytyw pod pierwotnie przyznane na ten cel środki dewizowe. Barwniki z importu przydzielone dla zakładów na pierwszy kwartał 1980 r. nadeszły dopiero w drugiej połowie maja, a zamknięcie całości dostaw na ten kwartał nastąpiło w czerwcu. Podobna sytuacja wystąpiła w II kwartale br. Straty jakie poniosły zakłady z tytułu niewykonanej produkcji tkanin płaszczowych w I półroczu wynoszą 224 tys. m. bież. tkanin o wartości ok. 39 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#ZenonSzulc">Czy resort jest w stanie zapewnić niezbędne środki do produkcji? Chodzi o to, aby skorygowane obecnie plany były realne i nie wymagały nowych korekt. Zakłady chcą produkować jak najlepiej i jak najwięcej, ale muszą mieć zabezpieczone minimum warunków do rytmicznej produkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#UrszulaPłażewska">Zakłady „Feniks” do produkcji rajtuzów używają gumy sprowadzanej ze Szwajcarii. Z powodu nierytmicznych dostaw tego wyrobu automaty produkujące rajtuzy przez miesiąc stały. Gdy guma nadeszła z opóźnieniem, trzeba było pracować w wolne soboty i niedziele. Ta dodatkowa praca spowodowała przekroczenie funduszu płac. Takie przypadki podwójnego płacenia pracownikom za czas nieprzepracowany bez ich winy i za pracę dodatkową są zaprzeczeniem oszczędności.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZenonSzulc">W przedstawionej informacji nie podano żadnych danych dotyczących zadań inwestycyjnych przemysłu lekkiego. Jak wygląda realizacja tych zadań w I półroczu i ich zabezpieczenie na III i IV kwartał?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZenonSzulc">W materiałach nie poruszono także sprawy poprawy jakości produkcji. Jak się ona kształtuje w porównaniu z rokiem 1979? Powinno się to wyrażać wzrostem liczby przyznanych znaków jakości.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZenonSzulc">Jakie działania podjęto w celu poprawy efektywności gospodarowania? W materiałach nie przedstawiono porównywalnych danych dotyczących zużycia energii cieplnej i elektrycznej oraz materiałów.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ZenonSzulc">Jakie działania podejmuje resort w celu uzupełnienia zaopatrzenia w części zamienne?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MichałMarkowicz">Skorygowany plan zakłada zmniejszenie produkcji obuwia w II półroczu br. Z punktu widzenia nabywców sprawa wygląda w ten sposób, że w sklepach jest dużo obuwia, ale nie jest to obuwie poszukiwane. Stale brak np. obuwia roboczego dla rolników. Chodzi więc o to, aby zmniejszenie produkcji nastąpiło w tych asortymentach, które nie znajdują nabywcy, a nie tych poszukiwanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#CecyliaModeracka">Przyjęte przez resort kierunki zmian są słuszne i zasługują na pełne poparcie. Nasuwa się jednak wątpliwość czy możliwe będzie prawidłowe gospodarowanie funduszu płac, jeśli - o czym mówili moi przedmówcy - w zakładach produkcyjnych występują nieplanowane postoje, a w związku z tym z funduszu płac trzeba podwójnie opłacać robotników. Trudno zrozumieć jak w tej sytuacji można unikać przekroczeń tego funduszu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#CecyliaModeracka">W sklepach obuwniczych pełno jest obuwia, którego nikt nie chce kupować. Do jego wytworzenia zużyto przecież surowce, których brak odczuwamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LidiaJackiewiczKozanecka">Korekty planu dokonano zgodnie z intencją uchwały sejmowej. Niepokojący jest przewidywany w II półroczu spadek wydajności pracy. Bardzo istotną sprawą jest terminowe uruchamianie kredytów na zakupy surowców z importu. Czy w II półroczu będzie w pełnej ilości zagwarantowany import niezbędnych części zamiennych?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#IrenaLipińska">Przemysł lekki zatrudnia w większości kobiety. W konsekwencji duża jest w tym przemyśle absencja (urlopy macierzyńskie, zwolnienia na opiekę nad chorym dzieckiem itp.). Utrudnia to realizację planu. Przemysł ciężki, w którym przeważają mężczyźni, nie ma tego typu problemów. Czy ta specyfika przemysłu lekkiego jest uwzględniona przy ustalaniu planu?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#IrenaLipińska">W ub. roku dokonano w przemyśle lekkim regulacji płac. Mało zyskali na tej zmianie pracownicy akordowi. Uważają się więc za pokrzywdzonych. To odczucie w połączeniu z sytuacją w zaopatrzeniu rynku, powoduje rozgoryczenie załogi, która nie chce w tych warunkach pracować i domaga się zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BolesławKoperski">Czy należy się spodziewać trudności z zaopatrzeniem surowcowym w II półroczu br.?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BolesławKoperski">Wiceminister przemysłu lekkiego Wiesław Szymczak: Zmiany, które wprowadzono do planu w myśl uchwały Sejmu, mają m.in. na celu poprawę możliwości płatniczych kraju. Postoje maszyn z powodu braku surowców, o których mówili obywatele posłowie, świadczą o słuszności tych decyzji. Resort nie może dać obecnie pełnej gwarancji, że w II półroczu osiągnie się pełne zabezpieczenie płatności, co oznacza także pełne zaopatrzenie w surowce i części zamienne. Mniejsze obawy budzi zaopatrzenie w podstawowe surowce. Zakupiona Ilość wełny i bawełny zaspokaja zapotrzebowanie aż do października bież. roku. Mogą wystąpić przejściowe trudności na przełomie września i października, przed nowymi zbiorami bawełny.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#BolesławKoperski">Czy grozi to czasowym zamknięciem niektórych zakładów?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WiesławSzymczak">Nie ma takiego niebezpieczeństwa. Zabezpieczyliśmy się przed taką sytuacją zakupując dodatkowo bawełnę w Turcji. Dostaw tego surowca spodziewamy się w III kwartale.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WiesławSzymczak">Nie udało się uniknąć miesięcznego postoju automatów produkujących rajtuzy w „Feniksie” z powodu braku poliuretanu. Spowodowały to trudności płatnicze.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WiesławSzymczak">Dążymy do pełnego zaopatrzenia w części zamienne z importu. Przed dwu laty uruchomiliśmy także antyimportową produkcję części.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#WiesławSzymczak">W najbliższej przyszłości zostanie wydana decyzja ministra przemysłu lekkiego, zmierzająca do zapewnienia załogom wypoczynku w dni wolne od pracy. Tym samym zostaną stworzone podstawy do tego, aby załogi wypoczywały w wolne soboty.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#WiesławSzymczak">W roku bieżącym program inwestycyjny resortu jest niewielki. Na jego realizację przeznaczono 6 mld zł. Zaawansowanie tego programu w I półroczu jest dobre i prawdopodobnie zostanie on w pełni wykonany.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#WiesławSzymczak">W przemyśle bawełnianym będzie zrealizowany program modernizacji. Jest to istotny warunek rozwoju produkcji antyimportowej.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#WiesławSzymczak">Poprawa efektywności działania przedsiębiorstw resortu znajduje się bez przerwy w centrum uwagi kierownictwa. Dotychczasowe działania przynoszą już pewne rezultaty. Między innymi w roku bieżącym osiągnięto pewne rezultaty w obniżaniu kosztów materiałowych. Nastąpiła też poprawa jakości produkcji, co m.in. wyraża się uzyskaniem większej ilości znaków jakości „Q” oraz „l”. Przeprowadzona w ub. roku regulacja płac miała na celu zapewnienie preferencji dla zatrudnionych na 2 i 3 zmianie.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#WiesławSzymczak">W pełni zgadzam się z uwagami w dyskusji dotyczącymi obuwia. W naszej opinii, w kraju występuje niedobór butów. Produkujemy 111 mln par rocznie, z tej liczby 30 mln par eksportujemy. Czynimy starania, aby polepszyć jakość obuwia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BogdanWalerczyk">Zbytnio preferujemy ubrania dla tzw. sylwetki młodzieżowej. Wiele ubiorów szytych jest z materiałów o bardzo jaskrawej kolorystyce. Są one nie do przyjęcia dla ludzi w średnim wieku.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BogdanWalerczyk">Przewodniczący Komisji poseł Bolesław Koperski (PZPR): Generalnie należy stwierdzić, iż określenie „przemysł lekki” nie jest adekwatne do wysiłku, jaki wkładają w pracę ludzie zatrudnieni w tym dziale gospodarki narodowej. Warto zasugerować, aby kierownictwo resortu wystąpiło do Prezesa Rady Ministrów z postulatem zmiany nazwy tego przemysłu. Faktem jest, że niektórzy ludzie nieświadomi rzeczy mogą Identyfikować nazwę przemysłu z wykonywaną w nim pracą. Trzeba podkreślić, że nasi przywódcy polityczni i gospodarczy rozumieją trudną pracę w tym dziale gospodarki, co wykazały m.in. ubiegłoroczne dyskusje w okresie przygotowywanej regulacji płac.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#BogdanWalerczyk">Musimy ustosunkowywać się do zaprezentowanych w informacji działań podejmowanych przez resort w wyniku uchwały Sejmu z dnia 23 czerwca br. Czy zaakceptujemy proponowane zmiany, czy też uznamy, że konieczne są dalsze korekty. Wydaje się, że dyskusja zmierzała w tym właśnie kierunku.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#BogdanWalerczyk">Do najtrudniejszych spraw, z jakimi musi uporać się kierownictwo resortu, należą problemy importu i eksportu naszych towarów. Wielu kontrahentów zagranicznych, wykorzystując naszą trudną sytuację płatniczą zwiększa wymogi, chcąc osiągnąć większe zyski, bądź wynegocjować ustępstwa z naszej strony, np. poprzez obniżenie cen. Nie wolno nam dawać podstaw do takiego traktowania, a więc sprawą pierwszoplanową jest zapewnienie jak najlepszej jakościowo produkcji eksportowej.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#BogdanWalerczyk">Głoszone są opinie, że żaden z polskich zakładów nie może zbankrutować, jeśli bowiem jeden produkuje źle, to drugi nadrobi te braki. Jest to przekonanie z gruntu fałszywe. Dlaczego ci, którzy pracują dobrze, mają nadrabiać braki spowodowane przez źle pracujących? Trzeba dążyć do zmiany takiego stanu rzeczy, przeciwdziałać tego typu zjawiskom. Na przykład w zakresie obuwia skorygowany plan zakłada zmniejszenie jego produkcji o ok. miliona par. Tym samym zostaną stworzone warunki do podniesienia jakości obuwia na wyższy poziom, do eliminowania produkcji nietrafionej.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#BogdanWalerczyk">Z zadowoleniem należy przyjąć zapewnienie, iż zostanie pokryte zapotrzebowanie przemysłu lekkiego na surowce i że żaden z zakładów nie będzie odnotowywał postojów z tego powodu.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#BogdanWalerczyk">Istotną kwestią jest rytmiczny spływ części zamiennych do maszyn włókienniczych. Jest to tym ważniejsze, że dysponujemy obecnie zmodernizowanym parkiem maszynowym, w którym wiele maszyn pochodzi z importu. Dla nich zwłaszcza trzeba zapewnić odpowiedni asortyment części.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#BogdanWalerczyk">Być może nie doceniamy w pełni trudności, jakie mogą powstawać w przemyśle lekkim z powodu braku różnych drobnych z pozoru akcesoriów, jak np. gumki. Kierownictwa poszczególnych zakładów czy zjednoczeń muszą z całą konsekwencją walczyć o przydziały tych materiałów. Przecież państwo zainteresowane jest w utrzymaniu rytmiczności produkcji, a robotnicy zainteresowani są w otrzymywaniu swoich wynagrodzeń za wykonywaną pracę.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#BogdanWalerczyk">Sytuację płacową w resorcie należy ocenić pozytywnie. Zmniejszone zatrudnienie kierownictwo ministerstwa wykorzysta zapewne dla przeprowadzenia odpowiedniego manewru wygospodarowanymi w ten sposób funduszami.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#BogdanWalerczyk">Słusznie zdecydowano się, aby wolne soboty również i w przemyśle lekkim były dniami wolnymi od pracy. Jednakże należy wychodzić naprzeciw postulatom wysuwanym przez załogi. Jeśli więc chcą one przepracować wolną sobotę i w zamian uzyskać inny wolny dzień, np. 21 lipca w br., to trzeba im to umożliwić.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#BogdanWalerczyk">Z przedstawionej Informacji wynika, że zatrudnienie w resorcie zmniejszy się o ok. 4,5 tys. ludzi. Czy poczyniono wysiłki, aby nie przeprowadzać redukcji w sposób drastyczny? Czy osiągnie się to jedynie w drodze odchodzenia ludzi na emeryturę, czy też będą przypadki, że niektórzy ze zwolnionych pozostaną bez pracy?</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#BogdanWalerczyk">Wiceminister przemysłu lekkiego Wiesław Szymczak: Według naszego rozeznania, redukcja personelu nie pociągnie za sobą drastycznych cięć etatowych, tym bardziej że już w chwili obecnej zatrudnienie kształtuje się 0,3% poniżej zapisu w NPSG. Stworzymy także możliwości dla zatrudnienia 27 tys. absolwentów w zakładach naszego przemysłu w II półroczu.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#BogdanWalerczyk">Przewodniczący Komisji poseł Bolesław Koperski: Proponuję przyjąć Informację Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z przekonaniem, że przedstawione dzisiaj założenia będą w pełni zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#BogdanWalerczyk">Komisja przyjęła informację.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>