text_structure.xml
50 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JaremaMaciszewski">Dnia 30 lipca 1985 r. Komisja Oświaty, Wychowania, Nauki i Postępu Technicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Jaremy Maciszewskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JaremaMaciszewski">- informację o pracach organizacyjno-programowych Uniwersytetu Szczecińskiego, - odpowiedzi na opinie i dezyderaty komisji, - projekt sprawozdania komisji z działalności w VIII kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JaremaMaciszewski">W posiedzeniu udział wzięli: Marszałek Sejmu Stanisław Gucwa, szef Kancelarii Sejmu minister Kazimierz Świtała, minister nauki i szkolnictwa wyższego Benon Miśkiewicz, wiceminister oświaty i wychowania Wiesława Król, sekretarz naukowy PAN Zdzisław Kaczmarek, prezes Zarządu Głównego ZNP Kazimierz Piłat oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Urzędu Rady Ministrów, Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń, Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości, Urzędu Patentowego PRL oraz Państwowej Agencji Atomistyki.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JaremaMaciszewski">Otwierając obrady przewodniczący komisji poseł Jarema Maciszewski stwierdził, iż czyni to ze wzruszeniem, jako że jest to ostatnie posiedzenie komisji w VIII kadencji Sejmu. Przypomniał, że gdy zapadała decyzja o przedłużeniu kadencji Sejmu, członkowie komisji postanowili aktywnie pracować do ostatniej chwili. W związku z tym również dzisiejsze posiedzenie będzie miało roboczy charakter.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JaremaMaciszewski">Informację o pracach organizacyjno-programowych dotyczących powołania Uniwersytetu Szczecińskiego przedstawił minister nauki i szkolnictwa wyższego Benon Miśkiewicz.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JaremaMaciszewski">Minister nauki i szkolnictwa wyższego Benon Miśkiewicz: Od momentu powzięcia przez Sejm decyzji w sprawie powołania Uniwersytetu Szczecińskiego, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego rozpoczęło szeroko zakrojone przygotowania dla właściwego zorganizowania tej uczelni. Pierwszą czynnością było powołanie komisji organizacyjnej ds. przygotowania Uniwersytetu Szczecińskiego, co nastąpiło w październiku 1984 r. W jej skład weszli przedstawiciele szczecińskiego środowiska naukowego. Przewodniczącym komisji został rektor WSP w Szczecinie prof. Kazimierz Jaskot, Postęp prac tej komisji śledziło wiele instytucji i organów, wśród których chciałbym wymienić prezydium Komisji Oświaty, Wychowania, Nauki i Postępu Technicznego, która w czerwcu br. dokonała podsumowania prac przygotowawczych. Ministerstwo kilkakrotnie wizytowało ośrodek szczeciński.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JaremaMaciszewski">2 marca 1985 r. na posiedzeniu komisji organizacyjnej Uniwersytetu Szczecińskiego ustalono datę rozpoczęcia jego działalności. Biorąc pod uwagę stan ówczesnego zaawansowania prac przygotowawczych oraz fakt, że w tym roku obchodzimy 40 rocznicę powrotu ziem zachodnich i północnych do Polski postanowiono, zgodnie z upoważnieniem Sejmu, że Uniwersytet Szczeciński rozpocznie pierwszy rok akademicki 1 października 1985 r.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JaremaMaciszewski">Do ostatnich czynności ministra nauki i szkolnictwa wyższego przy tworzeniu nowej uczelni należy powołanie rektora i nadanie uczelni statutu. Pierwsza z tych czynności jest już za nami - na rektora Uniwersytetu Szczecińskiego powołany został prof. Kazimierz Jaskot były rektor WSP w Szczecinie. Prace związane z nadaniem statutu uległy zahamowaniu w związku z nowelizacją ustawy o szkolnictwie wyższym. Obecny projekt statutu Uniwersytetu Szczecińskiego musi zostać nieco zmodyfikowany. Zakładamy, że związane z tym prace zostaną zakończone na początku września, jako że zakończenie prac ministerstwa nad statutem wzorcowym przewidywane jest w sierpniu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JaremaMaciszewski">Rozstrzygnięto problem struktury organizacyjnej Uniwersytetu Szczecińskiego. Na podstawie zarządzenia ministra nauki i szkolnictwa wyższego w dniu 15 lipca 1985 r. utworzono następujące wydziały: humanistyczny, ekonomiczny, matematyki, fizyki i chemii, biologii i nauki o morzu. Oprócz tego powołano dwa instytuty na prawach wydziału: Instytut Prawa i Administracji oraz Instytut Kultury Fizycznej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JaremaMaciszewski">Stan kadry. Z miarodajnych dokumentów wynika, że w 1985 r. na Uniwersytecie Szczecińskim będzie pracowało 36 profesorów, 70 docentów i 4 doktorów habilitowanych. Oznacza to, że uniwersytet będzie dysponował 110 samodzielnymi pracownikami naukowymi, spośród których 9 ma na nim drugi etat. Liczba pozostałych nauczycieli akademickich sięga ok. 470 osób.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JaremaMaciszewski">Jak wygląda stan kadry od strony formalnej? W sierpniu br. nastąpi przyjęcie na etaty Uniwersytetu Szczecińskiego profesorów, docentów i pozostałych pracowników naukowych. Większość profesorów i docentów pochodzi ze środowiska szczecińskiego, niektórzy z pozostałych terenów kraju.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JaremaMaciszewski">Rekrutację na I rok studiów w Uniwersytecie Szczecińskim przeprowadziła WSP i Politechnika Szczecińska, przyjmując - zgodnie z limitem - 755 osób na studia dzienne i 510 osób na studia zaoczne. Studia będą przebiegać na 18 kierunkach, co oznacza, że zostaną utworzone dwa nowe kierunki - nauki polityczne i filologia germańska. Wszyscy studenci, których rekrutowała WSP i wydział inżynieryjno-ekonomiczny transportu Politechniki Szczecińskiej, po immatrykulacji staną się studentami Uniwersytetu Szczecińskiego, podobnie jak i studenci wyższych lat studiów. W sumie, na Uniwersytecie Szczecińskim w pierwszym roku jego działalności będzie studiować 3600 osób na studiach stacjonarnych i ok. 2 tys. osób na studiach dla pracujących. Użyłem sformułowania „około” dlatego, że rekrutacja na studia dla pracujących nie została jeszcze zakończona.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#JaremaMaciszewski">Uniwersytet Szczeciński dysponuje bazą lokalową o powierzchni 45 tys. m2. Oznacza to, że na 1 studenta przypada 12 m2, co odpowiada średniej krajowej w uczelniach podległych ministrowi nauki i szkolnictwa wyższego. Uniwersytet przejął 8 budynków po WSP (28 tys. m2), trzy budynki Politechniki Szczecińskiej (15 tys. m2) i 4 budynki przekazane przez administrację państwową (10 tys. m2). Nie wszystkie będzie można użytkować począwszy od 1 października 1985 r. Jeden z budynków zostanie przekazany do użytku w 1987 r. po przeprowadzeniu remontu i adaptacji. W pozostałych budynkach remonty zostaną zakończone do końca 1985 r., a pewne prace uzupełniające mogą przedłużyć się do 1987 r. Ponadto władze woj. szczecińskiego wydzierżawiły uniwersytetowi kilka pomieszczeń w Zamku Książąt Pomorskich (520 m2 powierzchni) z przeznaczeniem na siedzibę rektoratu.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#JaremaMaciszewski">Bazę lokalową uniwersytetu powiększą planowane inwestycje. W 1987 lub 1988 r. przewiduje się rozpoczęcie budowy gmachu wydziału matematyki, fizyki i chemii. Planowana jest również budowa hali sportowej; termin rozpoczęcia uzależniony jest od zatwierdzenia planu przestrzennego zagospodarowania regionu.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#JaremaMaciszewski">Wyposażenie. Wydział matematyki, fizyki i chemii już obecnie ma stosunkowo dobre wyposażenie. Natomiast wydział biologii i nauki o morzu ma być wyposażony od podstaw ze środków bieżących. Część środków na ten cel przeznaczy Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Odnotować należy również dużą ofiarność zakładów woj. szczecińskiego, które spieszą uczelni z pomocą finansową. W odpowiedzi na podjętą w marcu 1985 r. decyzję o rozpoczęciu roku akademickiego, zakłady Pomorza Zachodniego podjęły liczne deklaracje o przeznaczeniu na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego środków złotówkowych i dewizowych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#JaremaMaciszewski">Baza biblioteczna. Biblioteka Uniwersytetu Szczecińskiego zostanie utworzona z księgozbiorów byłej WSP i wydziału inżynierskiego Politechniki Szczecińskiej. Będą ją uzupełniały zbiory biblioteki wojewódzkiej w Szczecinie. Niezbędne jest jednak powiększenie zbiorów biblioteki uniwersyteckiej, zwłaszcza w dziedzinie prawa i nauk eksperymentalnych. W ramach fundacji Biblioteki Uniwersytetu Szczecińskiego zebrano na ten cel 3 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JaremaMaciszewski">Władze administracyjne woj. szczecińskiego przeznaczyły pracownikom Uniwersytetu Szczecińskiego kilkadziesiąt mieszkań (8 w 1984 r. i 20 w 1985 r.). Złożyły również obietnicę przyznawania po 10 mieszkań rocznie w dalszych latach. Niezależnie od tego prezydent Szczecina wytypował kilka budynków o łącznej powierzchni 472 które mają być przeznaczone na mieszkania rotacyjne dla pracowników uniwersytetu. Ponadto podjęto decyzję, iż w ramach planu inwestycyjnego na lata 1986–1990 wybudowany zostanie budynek z 96 mieszkaniami rotacyjnymi. Z pomocą przyszły również inne uczelnie szczecińskie, m. in. 40 miejsc w hotelu asystenckim przeznaczyła uniwersytetowi Akademia Rolnicza.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#JaremaMaciszewski">Baza lokalowa dla studentów. Dom studencki dawnej WSP dysponuje 650 miejscami. Zostaną one uzupełnione miejscami w domach studenckich innych uczelni szczecińskim. Podpisano w tej sprawie porozumienie z Politechniką Szczecińską, dysponującą największą liczbą miejsc w akademikach. Pozwoli to zakwaterować i wyżywić ok. 40% studentów uniwersytetu; wskaźnik ten jest zbliżony do średniej krajowej. Poprawa warunków mieszkaniowych studentów nastąpi w 1990 r. w wyniku wybudowania ze środków własnych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dwu domów akademickich o 600 miejscach.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#JaremaMaciszewski">Dotacje budżetowe. Uniwersytet Szczeciński przejmie w całości dotacje budżetowe i finanse byłej WSP, a w części - wydziału inżynieryjno-ekonomicznego transportu Politechniki Szczecińskiej. Być może zostaną one powiększone środkami z rezerwy budżetowej państwa, o co prowadzimy starania.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#JaremaMaciszewski">W najbliższych dniach zostaną mianowani dziekani i dyrektorzy instytutów. Tym samym będą oni mogli rozpocząć pracę od 1 września.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#JaremaMaciszewski">Informację o wynikach przeprowadzonej przez zespół poselski wizytacji w Szczecinie przedstawił poseł Jan Janowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanJanowski">W czasie naszego pobytu w Szczecinie odbyliśmy kilka spotkań, m. in. z Prezydium WRN, Wojewódzkim Zespołem Poselskim i wojewodą szczecińskim, komitetem organizacyjnym Uniwersytetu Szczecińskiego oraz przedstawicielami wojewódzkich władz oświatowych i zespołu szkół zawodowych, którego budynek został przejęty na potrzeby Uniwersytetu Szczecińskiego. Wizytowaliśmy również niektóre obiekty przekazane uniwersytetowi.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanJanowski">Możemy z zadowoleniem poinformować komisję, że zobowiązania władz administracyjnych, podjęte w związku z organizacją uniwersytetu, zostały w pełni wykonane. Uniwersytetowi przekazano wiele budynków na cele dydaktyczne. Nastąpiło również istotne wsparcie w zakresie mieszkań dla nauczycieli akademickich. Wystarczy powiedzieć, że mieszkania przekazane uniwersytetowi w 1985 r. stanowiły ponad 20% wszystkich mieszkań znajdujących się w puli wojewody.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanJanowski">Wiele uwagi zespół nasz poświęcił konfliktowi powstałemu na tle przekazania budynku zespołu szkół zawodowych uniwersytetowi. Przeciwko temu rozwiązaniu aktywnie występuje społeczność tej szkoły, negatywnie również zaopiniowały pierwszy wniosek w tej sprawie władze oświatowe. Władze szczecińskie są jednak przekonane o słuszności podjętej decyzji. Uważają, że utworzenie uniwersytetu wymaga pewnych wyrzeczeń również ze strony oświaty. Odnieśliśmy jednak wrażenie, że przyjęto niewłaściwą linię obrony tej decyzji, zmierzającą do obniżenia wartości zespołu szkół zawodowych, mieszczących się w przekazanym budynku. Wywołuje to rozżalenie nauczycieli i całej społeczności szkolnej. Wskazują oni na niebezpieczeństwo rozbicia szkoły w wyniku przeniesienia jej niektórych specjalności do innych szkół zawodowych. Są zdania, że nastąpi pogorszenie warunków nauczania z powodu braku laboratoriów i sali gimnastycznej w przekazanej im części budynku liceum ogólnokształcącego. Są przekonani, że dobudowane niedawno ich społecznym wysiłkiem laboratoria i sale gimnastyczne zadecydowały o wyborze ich budynku i przekazaniu go na potrzeby uniwersytetu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanJanowski">Z dyskusji wynikało, że w przyszłości podobny los spotka również sąsiednią szkołę podstawową. Wprawdzie wicewojewoda zaprzeczał temu, niemniej jednak biorąc pod uwagę położenie tej szkoły, wydaje się, że jest to nieuchronne.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanJanowski">W trakcie spotkania apelowano o stworzenie zespołowi szkół zawodowych właściwych warunków nauczania. Chodzi przede wszystkim o wyposażenie przejętych pomieszczeń w liceum ogólnokształcącym w laboratoria. Wskazywano na niedogodności wynikające z braku sali gimnastycznej. Należałoby również uznać za rzecz nieuniknioną przejęcie w przyszłości przez uniwersytet budynku szkoły podstawowej. Konieczne jest w związku z tym przygotowanie zawczasu nowej bazy lokalowej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanJanowski">Kończąc, jeszcze raz chciałbym podkreślić wywiązanie się władz szczecińskich z podjętych zobowiązań. Należą się im za to słowa uznania. Zwykle, po uchwaleniu ustawy o utworzeniu uczelni, entuzjazm i zapał miejscowych władz maleje.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#GenowefaRejman">Z zadowoleniem wysłuchałam informacji o efektach prac związanych z powołaniem Uniwersytetu Szczecińskiego. Przypominam, że były zgłaszane wątpliwości, czy tak duże i poważne przedsięwzięcie okaże się dostatecznie realne i czy są podstawy do stworzenia takiej placówki naukowej. Uważam, że Szczecinowi brakowało uniwersytetu jako uczelni spełniającej w tym regionie kraju doniosłą rolę naukową i polityczną. Rektorowi Uniwersytetu Szczecińskiego i wszystkim pracownikom nowej placówki należy życzyć wszystkiego dobrego i powodzenia w pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszKoszarowski">Dołączam się do opinii wyrażonej przez poseł G. Rejman. Powołanie Uniwersytetu Szczecińskiego jest pięknym osiągnięciem naszej komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WaldemarMichna">Podzielam pogląd, że powołanie uniwersytetu w Szczecinie ma doniosłe znaczenie. Chciałbym przy okazji zapytać ministra B. Miśkiewicza i rektora K. Jaskota, jakie będą losy Książnicy Szczecińskiej. Miała ona być przekazana nowemu uniwersytetowi. Uważam, że uniwersytet powinien ją przejąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławSerwiński">W okresie gdy przewodniczyłem komisji przyjmowałem delegacje władz Szczecina, a każda nasza rozmowa dotyczyła głównie spraw kadrowych i wyposażenia przyszłego uniwersytetu. Wyrażam zadowolenie, że kłopoty, które początkowo zarysowały się, zostały pokonane. Uniwersytet w Szczecinie rozpoczyna pracę, dysponując pokaźną liczbą 110 samodzielnych pracowników nauki. Rokuje to duże nadzieje, ponieważ sedno rzeczy tkwi w kadrze nauczającej. Rozumiem, że przyczyniły się do tego wydatnie Wyższa Szkoła Pedagogiczna oraz wydział inżynieryjno-ekonomiczny politechniki. Wyrażam zadowolenie, że doszło do powołania nowej uczelni. Życzę jej osiągnięć naukowych, dydaktycznych i wychowawczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PiotrOziębło">Podzielam radość wyrażaną przez posłów, ale zarazem wyrażam niepokój co do dalszych losów szkoły podstawowej i szkoły zawodowej, o czym mówił poseł J. Janowski. Baza lokalowa szkolnictwa w Szczecinie jest bardzo kiepska. Jak zamierza się rozwiązać sprawy lokalizacji szkoły zawodowej i szkoły podstawowej? Konieczne jest wybudowanie nowego budynku szkolnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzJaskot">Pragnę wyrazić wdzięczność w imieniu całego naszego środowiska szczecińskiego za pracę i zaangażowanie się sejmowej komisji w sprawę powołania Uniwersytetu Szczecińskiego. Współdziałanie z komisją sejmową było dla organizatorów tej nowej placówki źródłem wielu inspiracji i pozwoliło na uniknięcie wielu błędów. Posłowie reprezentujący różne środowiska i różne ośrodki akademickie podpowiedzieli nam wiele cennych rozwiązań. Udział komisji w powołaniu uniwersytetu był dosłownie bezpośredni i w zakresie legislacyjnym i w dziedzinie stworzenia właściwych warunków do jego powołania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KazimierzJaskot">Początkowo zamierzano Książnicę Szczecińską włączyć do uniwersytetu. Doszliśmy jednak do wniosku, że niesłuszne byłoby przejmowanie tego obiektu o wieloletnich tradycjach, spełniającego wielorakie funkcje dla całego środowiska akademickiego. Stworzyliśmy formułę, że ok. 700 tys. woluminów zbioru naukowego pozostaje w dyspozycji środowiska akademickiego. Książnica dysponuje czytelnią studencką obsługującą 9–10 tys. osób rocznie, ma gabinety do pracy, wydzielone księgozbiory, system informacyjny o nabytkach Ministerstwo Kultury usankcjonowało tę praktykę i system aktualny dobrze zdaje egzamin. Zasoby naukowe Książnicy wynoszą półtora miliona woluminów, a więc jest to jeden z większych zbiorów w kraju. Jest program rozbudowy Książnicy przez dobudowanie nowego skrzydła które będzie spełniało rolę czytelni akademickiej.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KazimierzJaskot">Minister nauki i szkolnictwa wyższego Benon Miśkiewicz: Pragnę zapewnić, że resort będzie wykazywał maksimum zainteresowania i wspomagać będzie rozwój tej uczelni, aby zajęła jedno z poczesnych miejsc w systemie naszego szkolnictwa wyższego.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KazimierzJaskot">Nie było intencją ani resortu nauki i szkolnictwa wyższego, ani osób, które angażowały się w utworzenie uniwersytetu, aby działo się to kosztem istniejących placówek oświatowych. Przyjęliśmy swojego czasu zapewnienie władz lokalnych, że oświata szczecińska nie ograniczy przez to własnej bazy lokalowej. Uważam, że zaistniały dysonans nie będzie trwały, a władze lokalne dołożą starań, żeby zaspokoić wszystkie potrzeby oświaty.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KazimierzJaskot">Wiceminister oświaty i wychowania Wiesława Król: Trzeba wyrazić szczególne uznanie dla zaangażowania posłów oraz konsekwencji władz Szczecina w sprawę powołania uniwersytetu, ale również i nadzieję, że podstawowe potrzeby oświaty szczecińskiej będą zaspokajane z taką samą konsekwencją, z jaką dążono do utworzenia uniwersytetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JaremaMaciszewski">Jestem przekonany, że nasi następcy, posłowie IX kadencji, podejmą nasze działania i śledzić będą rozwój tej nowej uczelni. Obserwować będą w jakim stopniu inne uczelnie będą pomagały Uniwersytetowi Szczecińskiemu. Powinniśmy przekazać sugestię naszym następcom, aby wrócili do tego tematu po pewnym czasie, kiedy nowa placówka rozwinie działalność. Z przedłożonych informacji wynika, że nasze zamierzenia realizowane są całkowicie, co napawa optymizmem. Jest jednak w tym mała łyżeczka dziegciu w postaci sprawy szkoły zawodowej i szkoły podstawowej, o czym była mowa. Nie można likwidować szkoły zawodowej, która ma duże tradycje. Nie można również dzieci ze szkoły podstawowej rozparcelować na dwie zmiany. Należy w tym rejonie miasta wybudować nowy gmach szkolny. Proponuję przyjąć wnioski zgłoszone przez posła J. Janowskiego i rekomendować je władzom resortu i władzom wojewódzkim. Musimy dbać o to, co jest podstawą systemu edukacyjnego, a zarazem musimy pomóc tej najmłodszej w kraju uczelni. Ja osobiście jestem do dyspozycji uniwersytetu w charakterze wykładowcy ze swojej specjalności na okres jednego semestru lub jednego roku akademickiego na zasadach społecznych, jeśli będzie to uniwersytetowi potrzebne. Niech ta nowa uczelnia rozpocznie z powodzeniem swój pierwszy rok akademicki.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JaremaMaciszewski">W kolejnym punkcie porządku obrad komisja rozpatrzyła odpowiedzi na dezyderaty.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JaremaMaciszewski">Odpowiedź na dezyderat w sprawie sposobu ustalania wskaźnika przyrostu wynagrodzeń wolnego od obciążeń na PFAZ w 1985 r. w jednostkach naukowo-badawczych przesłał wiceprezes Rady Ministrów Zbigniew Szałajda.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyLutomski">Mimo bardzo zgrabnego zredagowania odpowiedzi, z jej treści nie wynika, że niepokojący stan w jednostkach naukowo-badawczych ulegnie jakiejś zmianie, że nastąpi stabilizacja kadry w tych jednostkach. Wicepremier Z. Szałajda wyraża przekonanie, że dzięki wydaniu rozporządzenia ministra pracy, płac i spraw socjalnych z 14 marca br. nastąpi poprawa sytuacji finansowo-płacowej jednostek naukowo-badawczych, a tym samym stabilizacja kadrowa, co owocować powinno wzrostem efektywności działania zaplecza naukowo-badawczego. Tymczasem obserwujemy w dalszym ciągu odpływ wykwalifikowanej kadry jednostek naukowo-badawczych, a głównym powodem jest upośledzenie płacowe tej kategorii pracowników. Zrozumiałem wreszcie znaczenie określenia „zaplecze naukowo-badawcze”. Oznacza to, że ciągnie się za plecami swoich resortów i przedsiębiorstw. Świadczą o tym dane dotyczące wysokości średnich płac. W budownictwie wynosi ona 17.730 zł, a w zapleczu badawczo-rozwojowym 16.000 zł, w górnictwie średnia płaca wynosi 29.152 zł, a w jednostkach naukowo-badawczych tego działu - 19.000 zł, w rolnictwie średnia płaca wynosi 17.500 zł, a w jednostkach zaplecza - 15.000 zł. Nowe uregulowania dotyczące progu wolnego od opodatkowania nie odpowiadają zgłaszanym przez nas wnioskom. Wysokie opodatkowanie przyrostu wynagrodzeń w jednostkach naukowo-badawczych ogranicza możliwości ich prawidłowego rozwoju.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzyLutomski">Niemniej jednak uważam, że należy przyjąć do wiadomości odpowiedź wicepremiera, a jednocześnie zalecić posłom nowej kadencji Sejmu, aby wrócili do tej sprawy i z maksymalną troską odnieśli się do kwestii ustabilizowania kadry w jednostkach naukowo-badawczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WiesławGrudzewski">W najbliższych dniach rozpocznie działalność komisja powołana przez wicepremiera Z. Szałajdę dla dokonania analizy wszystkich problemów płacowych także w jednostkach naukowo-badawczych na tle obowiązującego systemu finansowo-płacowego. Należy oczekiwać, że decyzje podjęte na wniosek tej komisji zmienią sytuację. Troską Komitetu ds. Nauki i Postępu Technicznego oraz Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń jest sytuacja płacowa i kadrowa w zapleczu naukowo-badawczym. Urząd dokładać będzie starań, aby aktualną niekorzystną sytuację radykalnie zmienić.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WiesławGrudzewski">Komisja przyjęła do wiadomości odpowiedź na dezyderat wraz z wnioskiem o dokonanie kolejnej oceny tych Spraw przez posłów IX kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WiesławGrudzewski">Minister nauki i szkolnictwa wyższego Benon Miśkiewicz: W uzupełnieniu odpowiedzi na dezyderat komisji w sprawie przygotowania nowych programów z zakresu przedmiotów pedagogiczno-psychologicznych pragnę poinformować, że programy takie zostały już opracowane we wszystkich blokach tematycznych dotyczących pedagogiki, psychologii, metodyki nauczania i praktyk pedagogicznych. Propozycje zgłaszane przez komisję zostały w treściach programowych uwzględnione. Realizując nadal postulaty komisji resort dołoży starań, aby jeszcze ściślej koordynować programy nauczania w szkołach wyższych.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#WiesławGrudzewski">Kierownictwa resortów nauki i szkolnictwa wyższego oraz oświaty i wychowania na wspólnym kolegium uzgodniły zakres prac dotyczących zmodyfikowania programów dokształcania i doskonalenia nauczycieli. Niektóre przedsięwzięcia z tego zakresu są już wprowadzane.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#WiesławGrudzewski">Komisja przyjęła do wiadomości odpowiedź na dezyderat wraz z dodatkowymi wyjaśnieniami ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZofiaMroczka">W odpowiedzi na dezyderat komisji w sprawie waloryzacji płac nauczycieli, minister pracy, płac i spraw socjalnych podaje wiele szczegółów, jednak nie wszystkie kwestie zawarte w dezyderacie komisji, zostały tam uwzględnione. Dotyczy to np. rozstrzygnięcia sprawy dodatku dla nauczycieli po 30 latach pracy, którzy nie odeszli na emeryturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#IrenaPasternak">Trzeba zasygnalizować kłopoty kadrowe z powoływaniem na stanowiska kierownicze. Dotyczy to np. inspektorów gminnych oświaty. Wielu doświadczonych nauczycieli zrezygnowało z tej funkcji. Wymaga ponownego rozpatrzenia sprawa-dodatków dla dyrektorów szkół. Należało to określić procentowo, a nie kwotowo, w stosunku do wymiaru uposażenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DanielaKwiatkowska">Uważam, że posłowie następnej kadencji Sejmu powinni ponownie rozpatrzyć sprawy regulacji płac nauczycieli. Posłowie powinni uzyskiwać wcześniejsze informacje o aktualnym kształtowaniu się średnich płac. Rozumiemy, że sytuacja ekonomiczna kraju nie pozwala na dalsze powiększanie płac, ale musimy te kwestie traktować porównawczo i w takiej relacji, o jakiej jest mowa w Karcie nauczyciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzPiłat">Odpowiedź ministra pracy, płac i spraw socjalnych nie jest rzetelna. Wielu faktów po prostu się nie dostrzega. W notatce załączonej do odpowiedzi na dezyderat komisji stwierdza się, że zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy Karta nauczyciela, wynagrodzenie nauczycieli nie powinno być niższe od średniego wynagrodzenia pracowników inżynieryjno-technicznych, zatrudnionych w przemyśle uspołecznionym. Pragnę przypomnieć, że w ustawie Karta nauczyciela użyto słów, iż wynagrodzenie to „nie może być niższe”. Jest to więc pewnego rodzaju próba manipulacji. Porównuje się również nie okresy roczne, ale ostatni kwartał każdego roku. Jest to również podejście nieprawidłowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszKoszarowski">Nie można tych spraw rozpatrywać jednostronnie. Mam oczywiście pełne zrozumienie dla trudu pracy nauczyciela. Trzeba jednak wziąć pod uwagę wymiar pracy wynoszący 18 godzin tygodniowo, a także 2 miesiące urlopu, a więc nie można tego stanu porównywać z pewnymi grupami robotniczymi i pracowniczymi. Przy całej życzliwości dla zawodu nauczyciela, proponuję rozpatrywać to bardziej obiektywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JózefRóżański">Nie mogę zgodzić się z wypowiedzią posła T. Koszarowskiego. Pragnę go poinformować, że 18 godzin dydaktycznych dla nauczyciela to nie jest całe obowiązujące pensum, a także nie cały czas pracy. Oblicza się, że nauczyciel pracuje tygodniowo co najmniej 52 godziny, ponieważ ma wiele różnych obowiązków związanych z procesem nauczania i z działalnością dydaktyczno-wychowawczą. Karta nauczyciela miała zachęcać do podejmowania pracy w tym zawodzie. Należy zadać pytanie dlaczego ludzie nie gamą się do tej rzekomo łatwej pracy. Czy zawód nauczyciela jest aż tak uprzywilejowany? Chciałbym również zwrócić uwagę na manipulacje związane z obliczaniem średnich płac, a także z ich porównywaniem.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JózefRóżański">Prezes ZNP Kazimierz Piłat: Pensum nauczycielskie wynosi przeciętnie 24 godziny. Występuje wiele rażących dysproporcji w płacach. Dlaczego np. ma być lepszy i lepiej wynagradzany nauczyciel w szkole wyższej w porównaniu z nauczycielem szkoły średniej, chociaż mają takie same tytuły naukowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JaremaMaciszewski">Do naszej dyskusji zakradł się ton emocjonalny. Przestrzegałbym przez porównywaniem różnych zawodów. Oczywiście, występują dysproporcje, ale problem nie dotyczy tylko tego. Są w oświacie kominy płacowe. Sam znam przypadki, gdzie płaca nauczyciela jest jedną z najwyższych płac w województwie. Problematyka ta jest dotychczas nie rozpracowana, choć nasza komisja zrobiła wiele w tej dziedzinie. Jedną sprawę udało się załatwić - wprowadzenie systemu corocznej waloryzacji płac nauczycieli. Można to uznać za poważne osiągnięcie naszej komisji, resortu, związków zawodowych i wszystkich innych, którzy zajmowali się tym problemem. Jednocześnie jednak jesteśmy niezadowoleni z metody waloryzacji. Postulowaliśmy, aby nasi następcy zajmowali się tym problemem regularnie co roku. Myślę, że sprawę należy ocenić w ten sposób: załatwiona jest część, niezałatwiona natomiast całość. Całość będzie załatwiona wtedy, gdy ulepszy się metodę waloryzacji.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JaremaMaciszewski">Działania w tej sprawie są zbyt ślamazarne. Pani minister również zna ten przypadek, gdy w jednym z województw powiadano, że dadzą dodatek tylko tym, którzy przejdą na wcześniejszą emeryturę.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JaremaMaciszewski">Proponuję tę odpowiedź przyjąć ze wskazaniem, by do problemu ponownie powrócili nasi następcy. Twierdzę, że w systemie oświaty są możliwe miliardowe oszczędności. Można oszczędzać na oświacie bez pogorszenia warunków jej działania. Dałoby się wskazać wiele źródeł dodatkowego finansowania, co pozwoliłoby rozwiązać problem wynagradzania nauczycieli. Sądzę wszakże, że kontynuowanie dzisiaj tej dyskusji nie zaprowadzi nas daleko. Wnioskuję zatem byśmy przyjęli odpowiedź ze stwierdzeniem, że nie jesteśmy z niej zadowoleni.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JaremaMaciszewski">Wstrzymało się, jak widzę 6 osób.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#JaremaMaciszewski">Przechodzimy do rozpatrzenia odpowiedzi wicepremiera Zbigniewa Szałajdy na opinię dotyczącą wyników kontroli jakości produkcji wyrobów przemysłowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#LidiaJackiewiczKozanecka">Analizując odpowiedź na tę opinię doszłam do wniosku, że nie może ona nas satysfakcjonować. Przede wszystkim dlatego, że nadeszła bardzo późno, po upływie pół roku od wysłania opinii. Po drugie dlatego, że odpowiedź nie ustosunkowuje się do postulatów formułowanych pod adresem rządu. Jest w niej wprawdzie ogólne stwierdzenie, że przy opracowywaniu uchwały 117/84 wykorzystane zostały wszystkie postulaty i sugestie zawarte w naszej opinii, ale to nie zadowala. Odpowiedź nie ustosunkowuje się do takich kwestii, jak: edukacja obywateli, doskonalenie wewnętrznej kontroli jakości, baza służb kontroli jakości itp. Dlatego jako posłowie nie możemy być usatysfakcjonowani tą odpowiedzią. Proponuję, aby problemem tym zajęli się ponownie nasi następcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JaremaMaciszewski">Posłanka L. Jackiewicz-Kozanecka postawiła wniosek jedynie słuszny w tej sytuacji - przyjąć odpowiedź z przekazaniem następcom postulatu, aby w przyszłości wrócili do tego zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JaremaMaciszewski">Odpowiedź wicepremiera Z. Szałajdy na opinię komisja przyjęła przy jednym głosie wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JaremaMaciszewski">Przechodzimy do rozpatrzenia odpowiedzi ministra zdrowia i opieki społecznej na opinię w sprawie kształcenia kadr medycznych. W odpowiedzi zawarte są niezwykle interesujące dane. Chciałoby się jednak zapytać, dlaczego - skoro jest tak dobrze, jest tak źle? Dlaczego są tak duże kłopoty z opieką stomatologiczną w szkołach, skoro liczba stomatologów na 10 tys. mieszkańców jest u nas wyższa niż w Austrii? Nie rozwiążemy oczywiście tutaj tego problemu. Dane dotyczące kształcenia kadr medycznych są w każdym razie dość budujące. Resort zdrowia robi tu bardzo wiele.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JaremaMaciszewski">Komisja przyjęła odpowiedź ministra zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#JaremaMaciszewski">W kolejnym punkcie porządku obrad komisja rozpatrzyła sprawozdanie z działalności w VIII kadencji.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#JaremaMaciszewski">Przed przystąpieniem do dyskusji pragnę zwrócić uwagę na dwie sprawy. Po pierwsze, jest to sprawozdanie odzwierciedlające naszą działalność w ostatnim roku. Przypomnę, że przed połączeniem Komisji Nauki i Postępu Technicznego z Komisją Oświaty i Wychowania obie komisje przygotowały bardzo wnikliwe sprawozdania obrazujące ich działalność w okresie lat 1980–1984. Wszystkie dane zamieszczone w obecnie przedłożonym sprawozdaniu należy więc uzupełnić danymi z tych sprawozdań. Tylko wówczas uzyskamy pełny obraz naszych wysiłków.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#JaremaMaciszewski">Po drugie - będziemy musieli wnieść drobną poprawkę do statystyki obrazującej naszą działalność legislacyjną. Jak wiadomo, projekt sprawozdania został opracowany z pewnym wyprzedzeniem czasowym. Dlatego podsumowując uchwalone ustawy antycypujące policzyliśmy również ustawę o nadaniu imienia L. Rydygera Akademii Medycznej w Bydgoszczy, co oczywiście nie nastąpiło. Poselski projekt tej ustawy zostanie rozpatrzony i uchwalony przez Sejm następnej kadencji.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#JaremaMaciszewski">Komisja nasza nie rozpatrywała również projektów dwu dalszych ustaw, które początkowo miały być wniesione pod obrady Sejmu jeszcze w tej kadencji. Chodzi tu o projekt ustawy prawo atomowe oraz nowelizację ustawy Karta nauczyciela. Jak wiadomo, ten ostatni projekt, zgodnie z naszymi oczekiwaniami, został w odpowiednim czasie włożony przez rząd i Sejm do „lodówki”.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#JaremaMaciszewski">Tyle uwag wstępnych. Uprzejmie proszę o ustosunkowanie się do projektu sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MieczysławSerwiński">Nie chciałbym ustosunkowywać się do treści sprawozdania. Uważam, że jest ona dobrze wyważona. Na dzisiejszym posiedzeniu przekazujemy testament naszym następcom.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MieczysławSerwiński">W związku z tym pragnę zaproponować uzupełnienie podsumowania sprawozdania. Należałoby w szczególności wydłużyć listą tematów wymagających kontynuowania o następujące:</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#MieczysławSerwiński">- optymalizacja sieci szkół wyższych. Zajmowaliśmy się tym problemem dwukrotnie. Uważam, że jest to jeden z najlepiej przez nas opracowanych tematów. Działalność Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w tym zakresie jest prowadzona bardzo dobrze. Bez emocji, w oparciu o gruntowne rozeznanie należałoby ją kontynuować w przyszłości;</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#MieczysławSerwiński">- szalenie ważki problem badań podstawowych, wymagający również kontynuacji;</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#MieczysławSerwiński">- zamierzaliśmy początkowo dokonać oceny działalności Komitetu ds. Nauki i Postępu Technicznego, co się jednak nie udało. Powinni to zrobić nasi następcy;</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#MieczysławSerwiński">- znowelizowano niedawno ustawę o wynalazczości. Konieczna jest ocena nowych rozwiązań;</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#MieczysławSerwiński">- do ważnych spraw zaliczam również ocenę stanu informatyki w Polsce. Wobec zapowiedzi rozwoju tej dziedziny gospodarki, problem ten należałoby polecić naszym następcom jako godny szczególnej uwagi;</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#MieczysławSerwiński">- omawialiśmy dziś problem jakości produkcji przemysłowej w ocenie Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości. To również ważny temat.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#MieczysławSerwiński">Z całą pewnością łatwo jest przekazywać testament. Niemniej jednak trzeba wskazać na wiele spraw wymagających rozwiązania, bądź szczególnej uwagi. Wśród nich na jedno z czołowych miejsc wysuwa się zagadnienie optymalizacji sieci szkół wyższych. Wydaje się, że - jak dotychczas - rozwiązujemy ten problem w miarę dobrze. Jest to zasługą zarówno komisji, jak i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JadwigaCichocka">Chciałabym zgłosić wniosek do końcowej części sprawozdania, w której przekazujemy naszym następcom problemy do rozwiązania. Wydaje się, że problemy te są trafnie dobrane. Czy nie należałoby jednak zachować w obecnym brzmieniu sformułowania odnoszącego się do wynagrodzeń nauczycieli? Musimy w tym przypadku okazać konsekwencję. Odpowiedź udzielona przez wicepremiera Z. Szałajdę nie rozwiązuje tego problemu. Komisja powinna do niego uporczywie wracać. Chciałabym zauważyć, że w poprzednim sprawozdaniu problem ten również był mocno podkreślany.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#LidiaJackiewiczKozanecka">Komisja powinna w przyszłości przywiązywać więcej uwago do spraw postępu naukowo-technicznego. Współpraca komisji z resortem nauki i szkolnictwa wyższego układała się bardzo dobrze. Mieliśmy z jego strony duże wsparcie. Bylibyśmy nie w porządku, gdybyśmy nie złożyli podziękowań Najwyższej Izbie Kontroli. Materiały przygotowywane przez NIK cechowały się dużą rzetelnością. Odzwierciedlały dobrze stan faktyczny istniejący w kontrolowanych instytucjach. Bardzo dobrze układała się również współpraca z Kancelarią Sejmu i Biurem Prawnym. Była ona niezbędna ze względu na niewielką znajomość niuansów prawnych przez większość członków naszej komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JaremaMaciszewski">Mamy zatem wniosek posła M. Serwińskiego o uzupełnienie pkt. 3 na str. 12 listą dodatkowych problemów, które poruczamy naszym następcom. Myślę, że trzeba go przyjąć.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JaremaMaciszewski">Jest również wniosek poseł J. Cichockiej, dotyczący użycia bardziej stanowczych sformułowań odnoszących się do zasad waloryzacji wynagrodzeń. Sądzę, że w świetle dzisiejszej dyskusji, ta propozycja również nie budzi zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JaremaMaciszewski">W toku dyskusji nad odpowiedziami na opinie i dezyderaty padły wnioski o przekazanie naszym następcom wielu innych spraw. Uważam, że są one zasadne. Projekt sprawozdania zostanie więc uzupełniony o wszystkie wnioski wynikające z dzisiejszej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#JaremaMaciszewski">Komisja przyjęła sprawozdanie z działalności w okresie VIII kadencji Sejmu PRL (1984–1985) jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#JaremaMaciszewski">Kontynuując obrady poseł Jarema Maciszewski (PZPR) stwierdził, że posiedzenie odpowiada klimatowi, w jakim przez cały czas toczyły się prace komisji. Nie były one wolne od ujawniającej się niekiedy różnicy zdań, od emocjonalnego tonu w licznych wystąpieniach posłów. Komisja do końca pracowała z dużą intensywnością. Dowodzi tego również jej ostatnie posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StanisławGucwa">Czuję się w obowiązku serdecznie podziękować Koleżankom i Kolegom Posłom za wytrwałość i duże zaangażowanie. Komisja miała trudne zadanie. Zajmowała się ważnym fragmentem życia społecznego, przesyconym kontrowersyjnymi problemami. Wielokrotnie prowadziła działalność nowatorską, torującą drogę do nowego zrozumienia funkcji nauki i oświaty w społeczeństwie. Mam na myśli prace poświęcone programom nauczania i programom studiów oraz kształtowaniu atmosfery na uczelniach wyższych. W okresie jej działalności nastąpiło istotne rozszerzenie demokratyzacji życia na odcinku, którym się zajmowała. Różnice zdań, poglądów i stanowisk, ujawniające się w trakcie pracy komisji, są rzeczą naturalną i w pełni zrozumiałą.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#StanisławGucwa">W następnej kadencji Komisja Oświaty, Wychowania, Nauki i Postępu Technicznego będzie musiała zająć się przede wszystkim oceną skuteczności ustaw i innych działań Sejmu. Będzie musiała dbać o dobrą atmosferę polityczną w oświacie i szkolnictwie wyższym. Problematyka leżąca w kręgu jej zainteresowań jest bardzo drażliwa społecznie. W nauce i oświacie działają zespoły opiniotwórcze, wywierające wpływ na kształtowanie się postaw i poglądów społeczeństwa. Trzeba dążyć do tego, aby środowiska te aktywnie wspierały politykę państwa i działania władz politycznych. Stanowisko tych środowisk nie jest obojętne dla działalności Sejmu i rządu.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#StanisławGucwa">Od początku akcentowaliśmy wagę dialogu ze społeczeństwem, potrzebę porozumienia. Problemy te są szczególnie ważne na odcinku, którym zajmuje się wasza komisja. Chodzi tu zarówno o kształtowanie właściwej opinii społecznej, jak i postaw młodych ludzi. Przyjęliśmy ustawy przy znacznym sprzeciwie młodzieży studenckiej. Powinniśmy zjednać tych ludzi, przekonać ich do racji, które legły u podstaw uchwalonych ustaw. Obowiązkiem władz politycznych i Sejmu jest porozumienie ze wszystkimi tymi ludźmi. W zależności od tego, w jaki sposób będziemy prezentować naszą postawę, osiągniemy lepsze lub gorsze rezultaty. Jest rzeczą ważną, aby atmosfera na uczelniach wyższych była jak najlepsza i sprzyjała rozszerzeniu kręgu porozumienia narodowego.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#StanisławGucwa">Jak wiadomo, z inicjatywy Sejmu doszło do wydania zbiorowego dzieł Jana Kochanowskiego. Wybity został również medal Jana Kochanowskiego. Pragnę Wam Koleżanki i Koledzy Posłowie wręczyć w imieniu Prezydium Sejmu ten medal w uznaniu waszych zasług.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#StanisławGucwa">Po wręczeniu medalu głos zabrał poseł Jarema Maciszewski (PZPR) który w imieniu wszystkich posłów serdecznie podziękował za otrzymane wyróżnienie.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#StanisławGucwa">Minister nauki i szkolnictwa wyższego Benon Miśkiewicz: Los szafuje często ludzkim życiem. Życie społeczne wymaga niekiedy od jednostki porzucenia pracy zawodowej, a przynajmniej jej czasowego ograniczenia i zajęcia się służbą społeczną. W takiej sytuacji najważniejsze jest, aby nie kończyć działalności z przeświadczeniem, że nie daliśmy społeczeństwu wszystkiego, że nie wypełniliśmy naszego posłannictwa. Chciałbym z głębokim przekonaniem stwierdzić, że z całą pewnością posłanki i posłowie kończą swą kadencję z pełną satysfakcją i świadomością dobrze spełnionego obowiązku. Jako minister kierujący jednym z resortów, który ściśle współpracował z komisją, chciałbym najserdeczniej podziękować za wszelką pomoc, życzliwość i wyrozumiałość. Miałem już kiedyś okazję dziękować za bezpośredniość, za troskę i życzliwość, którą były przepojone wszystkie, nawet krytyczne uwagi komisji. Wysoko to ceniliśmy i będziemy cenili.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#StanisławGucwa">Chciałbym również przy tej okazji życzyć obywatelom posłom jak najwięcej satysfakcji oraz sukcesów w dalszej pracy i służbie społecznej.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#StanisławGucwa">Na zakończenie pragnę podzielić się drobną refleksją. Wielokrotnie słyszy się, że Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego jest najbiedniejszym resortem w naszym kraju. Pragnę temu kategorycznie zaprzeczyć. Dysponujemy tym, czym nie dysponuje w tym kraju nikt inny - efektami pracy najwybitniejszych umysłów ludzkich. Nasze kadry kształcą rzesze młodzieży polskiej, która w przyszłości kierować będzie życiem społecznym. Efekty ich działania znajdujemy w technice i kulturze.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#StanisławGucwa">Uprzejmie proszę obywateli posłów o przyjęcie, na pamiątkę naszej współpracy, tego najwspanialszego efektu umysłu ludzkiego, jakim jest książka.</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#StanisławGucwa">Nastąpiło wręczenie posłom książek ufundowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JaremaMaciszewski">Pragnę podziękować ministrowi za ciepłe słowa pod adresem komisji, jak też za cenny upominek, który wzbogaci nasze domowe biblioteki, a także pomocny będzie w naszej pracy.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JaremaMaciszewski">Wiceminister oświaty i wychowania Wiesława Król: Długa i trudna kadencja Sejmu miała duże znaczenie dla polskiej oświaty. Komisja i Sejm podjęły wiele ważkich decyzji. Wspomnieć należy o ustawie Karta nauczyciela, o zmianie ustawy o systemie oświaty i wychowania, o uchwale Sejmu zmieniającej charakter reformy szkolnej, o wyraźnym wzroście nakładów na oświatę. W sumie ogromny jest wkład sejmowej Komisji Oświaty, Wychowania, Nauki i Postępu Technicznego.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#JaremaMaciszewski">W imieniu ministra oświaty, w imieniu dzieci polskich i społeczeństwa polskiego, pragnę podziękować posłom za ich wielki trud i wyrazić ogromny szacunek dla dokonań Sejmu. Decyzją ministra oświaty i wychowania posłom, członkom Komisji Oświaty, Wychowania, Nauki i Postępu Technicznego przyznane zostały, medale Komisji Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#JaremaMaciszewski">Wiceminister oświaty i wychowania Wiesława Król wręczyła 30 posłom medale Komisji Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#JaremaMaciszewski">Czujemy się zaszczyceni tym wyróżnieniem. Pracowaliśmy wspólnie i mieliśmy wspólne cele. Nasza dociekliwość i krytyka podyktowane były rzetelną troską o stan i rozwój polskiej oświaty.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#JaremaMaciszewski">Przewodniczący ZNP Kazimierz Piłat: Pragnę podziękować posłom za ich ofiarną pracę dla dobra polskiej nauki i polskiego nauczycielstwa. Wiele decyzji sejmowych o wadze podstawowej dla oświaty i nauczycieli przejdzie do historii. Sejm VIII kadencji autentycznie budował prestiż zawodu nauczycielskiego. W dowód uznania Prezydium Zarządu Głównego ZNP przyznało 23 posłom złote odznaki związkowe.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#JaremaMaciszewski">Kończąc ostatnie w naszej kadencji posiedzenie pragnę podziękować wszystkim posłom za rzetelną pracę. Nie było wśród nas wzajemnej adoracji, było wiele polemik i wzajemnej krytyki, ale dlatego właśnie mogły powstawać rozwiązania najlepsze i optymalne. Sądzę, że możemy mieć poczucie dobrze spełnionego obowiązku, a także żywimy do siebie uczucie wzajemnej przyjaźni opartej na rzeczowej znajomości spraw, którymi się zajmowaliśmy i świadomości wagi wspólnych naszych dokonań. Panowała w naszej komisji atmosfera silnej więzi między różnymi regionami kraju i między różnymi zawodami, które reprezentujemy. Nie wolno o tym nigdy zapominać ani nam, ani naszym następcom.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#JaremaMaciszewski">Pragnę wyrazić słowa uznania pod adresem kierownictw resortów i urzędów, z którymi współpracowaliśmy. Działaliśmy w tym samym celu, ożywieni tymi samymi uczuciami i tymi samymi dążeniami. Pragnę również podziękować dyrektorowi zespołu NIK i jego współpracownikom. Nasze subiektywne opinie mogliśmy weryfikować dzięki obiektywnym materiałom informacyjnym NIK. Należą się też słowa podziękowania kierownictwu Związku Nauczycielstwa Polskiego. Razem i skutecznie podejmowaliśmy najtrudniejsze sprawy środowiska nauczycielskiego, utrzymywaliśmy najżywszy kontakt z armią nauczycielską. Dziękuję również naszym cichym wspólnikom, pracownikom wydziału oświaty KC PZPR oraz przedstawicielom odpowiednich komórek ZSL i SD. Dziękuję również pracownikom Kancelarii Sejmu za sprawną i wartościową obsługę i pomoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzOrzechowski">Trzeba również podziękować kolejnym przewodniczącym naszej komisji za ich surowość i za ich życzliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JaremaMaciszewski">Z uczuciem dobrze wypełnionych obowiązków zamykam ostatnie posiedzenie komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>