text_structure.xml
15.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(W dniu 25 kwietnia 1984 r. Komisja Handlu Zagranicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Zdzisława Malickiego (PZPR), rozpatrzyła: sprawozdanie z działalności komisji w okresie VIII kadencji.)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wziął minister handlu zagranicznego Tadeusz Nestorowicz oraz przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli.)</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(Otwierając posiedzenie poseł Zdzisław Malicki podkreślił, że spotkanie to zamyka okres pracy komisji w dotychczasowym składzie i przy dotychczasowym zakresie obowiązków.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JadwigaŁokkaj">Sprawozdanie wydaje mi się bardzo dobre i obejmujące całą działalność naszej komisji. Wobec przyjętej koncepcji tego opracowania trudno mieć poważniejsze zastrzeżenia. Brak mi jednak w nim próby odpowiedzi na pytanie na ile nasza działalność przyczyniła się do poprawy działalności handlu zagranicznego i całej naszej gospodarki narodowej, czy nasza praca miała wpływ na funkcjonowanie tej części organizmu gospodarczego w kraju. Zdaję sobie sprawę, że nie łatwo znaleźć odpowiedź na to pytanie, a ponadto nie bardzo wiadomo, kto miałby takiej odpowiedzi udzielić. Chciałabym jednak, aby w sprawozdaniu był wyraz tego, że opracowując materiały i dokonując wizytacji poselskich pomagaliśmy krajowi przezwyciężać trudności, w jakich się znalazł.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JadwigaŁokkaj">Osobiście mam przekonanie, że w wyniku pracy naszej komisji, naszych wyjazdów w teren, w wyniku zaufania komisji do władz resortu udało się kilka spraw załatwić.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MieczysławZiętek">Odnoszę wrażenie, że nasza komisja pracowała bardzo sprawnie i była dobrze prowadzona. Nasze posiedzenia były zawsze krótkie, ale treściwe. Poruszano na nich wszystkie ważne zagadnienia, bez zbędnego gadulstwa. Nasze opracowania nie siliły się na publicystykę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MieczysławZiętek">Mam jednak jedno podstawowe pytanie: W jaki sposób kraj zamierza się wydostać z pułapki zadłużeniowej? Przez 4 lata pracy w naszej komisji nie doczekałem się żadnego konkretnego materiału stwierdzającego, że mieliśmy 27 mld dolarów zadłużenia, od tego płacimy rocznie 3 mld dolarów odsetek, od tęgo z kolei kilkaset milionów dolarów dalszych odsetek, itd., ale że począwszy od takiego, a takiego roku zaczniemy spłacać raty kapitałowe w takiej, a takiej wysokości. Słyszymy przecież, że nasz sąsiad NRD zdołała już spłacić 2 mld dolarów z liczącego ok. 9 mld dolarów zadłużenia. Tymczasem nasze zadłużenie stale rośnie, a kilka dłuższych rozmów, jakie przeprowadziłem z wyższymi urzędnikami zajmującymi się tym problemem świadczy o tym, że wciąż nie widzimy wyjścia z pułapki, w jakiej się znaleźliśmy. Dlatego chciałem bardzo prosić obywatela ministra o poinformowanie nas, kiedy nasz kraj zacznie spłacać pożyczony kapitał.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MieczysławZiętek">Z przyjemnością współpracowałem przez te lata, a sądzę, że nie tylko ja z ministrem Tadeuszem Nestorowiczem. Minister zawsze miał czas uczestniczyć w naszych posiedzeniach i udzielać nam obszernych wyjaśnień.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MieczysławZiętek">Wśród członków naszej komisji są posłowie nie związani zawodowo z handlem zagranicznym i w związku z tym zdarzało się nam zadawać nie zawsze celne pytania. Zawsze jednak otrzymywaliśmy mądre, życzliwe i wyczerpujące odpowiedzi. Dziękuję za to.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefGórniak">Takie sprawozdanie jak to, które dzisiaj rozpatrujemy, z konieczności musi być bardzo skrótowe. Trudno zawrzeć całe bogactwo problemów poruszanych na posiedzeniach komisji, podczas wizytacji poselskich i poselskich spotkań trwających nieraz po kilka godzin. Można jednak z tego materiału odczytać jakie problemy dominowały w naszej działalności i jakie poglądy na podstawowe problemy były prezentowane.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JózefGórniak">Wszystkie materiały kierowane przez nas do resortu były opracowywane wnikliwie, a współdziałanie naszej komisji z resortem handlu zagranicznego układało się zdecydowanie pozytywnie. Należy również podkreślić otwartość pracy resortu oraz szerokie propagowanie problematyki handlu zagranicznego w społeczeństwie, co szczególnie kontrastowało z blokadą wewnętrzną tych tematów, jaka stosowana była w latach 1976–1981.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JózefGórniak">Nowe struktury wprowadzone w handlu zagranicznym, m.in. spółki, wymagały wytężonej pracy, przynosiła ona jednak konkretne efekty. Oczywiście, zawsze praca mogłaby być lepsza niż była.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JózefGórniak">W najbliższych latach głównym problemem handlu zagranicznego pozostaną bilans płatniczy i zwrot kierunku współpracy z krajami socjalistycznymi. Liczymy, że nadal będziemy otrzymywać wyczerpujące materiały na ten temat. Trzeba będzie też przeanalizować, do jakiej granicy możliwe i opłacalne jest ograniczanie importu materiałów wsadowych dla naszego przemysłu. Istnieje granica, przy której poprawa bilansu płatniczego na dziś musi prowadzić do pogorszenia tego bilansu w przyszłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZdzisławMalicki">Oczywiste jest, że w sprawozdaniu nie byliśmy w stanie zawrzeć wszystkich poruszanych przez nas spraw. Choć uważamy, że nasza działalność, wyrażająca się choćby w poparciu dla przeprowadzonej reorganizacji handlu zagranicznego przyniosła konkretne wyniki, to jednak trudno byłoby pisać o tym w sprawozdaniu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZdzisławMalicki">Natomiast chciałbym jeszcze raz przedstawić zawarte w sprawozdaniu wnioski i prosić o jednoznaczne udzielenie im poparcia.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZdzisławMalicki">Oto te wnioski:</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#ZdzisławMalicki">1. Dobór tematów zawartych w planach komisji, jak i rozmieszczenie ich w poszczególnych latach kadencji, komisja uważa za prawidłowe. Komisja rozpatrzyła na swych posiedzeniach niemal wszystkie węzłowe problemy mające zasadniczy wpływ na realizację zadań stojących przed handlem zagranicznym.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#ZdzisławMalicki">2. Praktyka odbywania 9 do 10 posiedzeń problemowych w ciągu roku wydaje się optymalna.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#ZdzisławMalicki">3. Jako bardzo pomocne w opracowywaniu koreferatów i przygotowywaniu posiedzeń należy uznać wizytacje w terenie. Materiały z wizytacji oraz aktywna działalność podkomisji pozwalały na lepsze przygotowanie poszczególnych posiedzeń komisji.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#ZdzisławMalicki">4. Z uwagi na specyfikę Komisji Handlu Zagranicznego należałoby w szerszym stopniu zapewniać kontakty zagraniczne, bądź to przez uczestniczenie posłów w delegacjach resortu, bądź przez organizowanie wyjazdów studyjnych. Wniosek ten komisja zgłaszała również w ubiegłej kadencji. Wizytacja przez grupę posłów biur radców handlowych w Pradze i Budapeszcie dała np. możliwość głębszego spojrzenia na pracę aparatu handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#ZdzisławMalicki">5. Należy kontynuować rozpatrywanie tematów związanych z integracją gospodarczą Polski z krajami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#ZdzisławMalicki">Komisja przyjęła sprawozdanie ze swej pracy.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#ZdzisławMalicki">Minister handlu zagranicznego Tadeusz Nestorowicz: Dziękuję za zaproszenie na dzisiejsze posiedzenie. Na swoje obecne stanowisko zostałem zarekomendowany przez komisję w październiku 1981 i odtąd nasza współpraca układa się, moim zdaniem, bardzo pomyślnie.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#ZdzisławMalicki">Trudno mi oczywiście pozwalać sobie na ocenę pracy komisji sejmowej, ale chciałbym podkreślić, że wszystkie ważniejsze sprawy i działania podejmowane przez nasz handel zagraniczny w ostatnim okresie były konsultowane z komisją sejmową i były przedmiotem jej szczegółowych obrad. Podstawą całej reorganizacji handlu zagranicznego była opracowana przy szerokim udziale komisji sejmowej ustawa o handlu zagranicznym dopuszczająca udzielanie koncesji, która dopiero teraz daje nam olbrzymie korzyści.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#ZdzisławMalicki">Wiele tematów, które są obecnie w centrum pola widzenia resortu, było nam w swoim czasie zasygnalizowanych przez komisję.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#ZdzisławMalicki">Ważna jest też rola komisji w ponownym doprowadzaniu do świadomości społeczeństwa znaczenia problematyki handlu zagranicznego oraz w pomocy w sprawnym przeprowadzaniu reorganizacji handlu zagranicznego, która następowała przecież w wyjątkowo trudnych warunkach. Są jednak nadal możliwości stworzone przez ustawę, które nie są wykorzystywane jeszcze w praktyce handlu zagranicznego. Należą do nich m.in., bezpośrednie kontakty bilateralne władz administracyjnych średniego szczebla krajów sąsiednich.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#ZdzisławMalicki">Wczoraj w „Trybunie Ludu” ukazał się bardzo interesujący artykuł na temat handlu zagranicznego. Wskazuje się w nim, że w zakresie eksportu do II obszaru płatniczego zbliżamy się już do poziomu eksportu z 1979 r., a w zakresie eksportu do I obszaru poziom ten osiągnęliśmy już w pełni. Należy przy tym pamiętać, że rok 1979 przyjmowany tutaj jako punkt odniesienia to był już okres podejmowania przez rząd decyzji awaryjnych o zdejmowaniu z rynku kolejnych porcji masy towarowej i kierowaniu jej na eksport dla podołania obowiązkowi wywiązywania się ze sztywnych terminów płatności. Tymczasem obecnie poziom ten osiągamy bez żadnych nadzwyczajnych środków, przestrzegając określonego w planie podziału na produkcję na rynek wewnętrzny i eksport.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#ZdzisławMalicki">Nie ulega jednak wątpliwości, że zbliżamy się w zakresie poziomu eksportu do pewnego pułapu określanego przez możliwości techniczne naszego przemysłu. Jest to obecnie jedna z najtrudniejszych spraw do rozwiązania. Mamy na ten temat pewne koncepcje, które są obecnie dopracowywane i jak sądzę za 2–3 miesiące będę mógł przesłać komisji wyczerpujący materiał na ten temat.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#ZdzisławMalicki">Pytanie posła M. Ziętka dotyczyło istotnie węzłowego problemu naszego handlu zagranicznego. Również dostrzegamy, że wielu naszych sąsiadów, jak np. NRD i Węgry zdołało skutecznie przełamać barierę wyjścia z blokady zadłużeniowej i osiągnąć nawet pewne zmniejszenie zadłużenia. Niewielką pociechą jest dla nas fakt, że inni jak np. Rumunia mają z tym większe kłopoty. Pragnę jednak zwrócić uwagę obywatela posła na fakt, że kraje te nie miały do czynienia z restrykcjami i sankcjami gospodarczymi tego rodzaju, jakie dotknęły Polskę. Trudno nam więc było planować dalekosiężne rozwiązania, jeśli nasi wierzyciele - rządy krajów Klubu Paryskiego nie chciały podejmować z nami rozmów.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#ZdzisławMalicki">Przeprowadziliśmy natomiast korzystne rozmowy z bankami prywatnymi, które doprowadziły do porozumienia w zakresie refinansowania naszych zobowiązań z lat 1981–1982–1983, natomiast rozmowy na temat naszych zobowiązań w latach 1984, 1985 i 1986 są już na ukończeniu i zapewne zostaną zamknięte w najbliższych dniach.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#ZdzisławMalicki">Wiele wskazuje, że obecnie również rządy krajów zachodnich zmieniają swoje stanowisko. Odbyła się już pierwsza runda rozmów z przedstawicielami Klubu Paryskiego, druga runda przewidziana jest na 25 maja. Trzeba jednak przygotować się, że rozmowy te będą trudne i mogą się przeciągnąć na bardzo długi okres. Obecnie po prostu nie płacimy ani grosza z naszych zobowiązań, w przyszłości jednak trzeba będzie obsługiwać również tę część długów. W rozmowach tych walczymy o jak najlepsze warunki i niskie oprocentowanie, nowe kredyty, zgodę na nasze przystąpienie do Międzynarodowego Funduszu Walutowego i Banku Światowego, co pośrednio oznacza nie tylko dostęp do kredytów udzielanych przez te instytucje, ale także dostęp do rynku inwestycji w krajach trzecich finansowanych przez Bank Światowy. Żądamy także zagwarantowania nam dostępu do rynków zbytu wierzycieli i wycofania sankcji, co jest warunkiem uzyskania przez nas zdolności spłaty zadłużenia.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#ZdzisławMalicki">Mówię to wszystko, aby zilustrować trudności przed jakimi stanęliśmy, a z jakimi inne kraje nie miały do czynienia.</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#ZdzisławMalicki">Trudno nam było w ogóle myśleć o spłacie kapitału, skoro w stosunku do większości naszego zadłużenia nie spłacaliśmy ani odsetek, ani kapitału.</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#ZdzisławMalicki">Dla uzyskania zdolności eksportowej pozwalającej na spłatę zadłużenia potrzebne nam będą nowe kredyty inwestycyjne i materiałowe, Trudno nam obecnie ocenić skąd moglibyśmy je uzyskać.</u>
<u xml:id="u-5.21" who="#ZdzisławMalicki">Równocześnie prowadzimy rozmowy z ZSRR na temat odroczenia w czasie spłaty naszego zadłużenia w tym kraju, gdyż oddłużać się w obu kierunkach równocześnie nie jesteśmy w stanie.</u>
<u xml:id="u-5.22" who="#ZdzisławMalicki">Jeszcze raz serdecznie dziękuję wysokiej komisji za wiele cennych rad i mądrą krytykę.</u>
<u xml:id="u-5.23" who="#ZdzisławMalicki">Nasza komisja należała do najbardziej aktywnych. Prawie połowa posłów należących do niej uczestniczyła w opracowywaniu opinii, informacji i koreferatów.</u>
<u xml:id="u-5.24" who="#ZdzisławMalicki">W naszych pracach zawsze dbaliśmy o pełną swobodę wypowiedzi w dyskusji i chciałbym tu wyrazić podziękowanie naszemu nieobecnemu przewodniczącemu za stworzenie nam tak korzystnej atmosfery do pracy.</u>
<u xml:id="u-5.25" who="#ZdzisławMalicki">Pracy dla Komisji Handlu Zagranicznego nie zabraknie i w przyszłości, gdyż po zniknięciu barier zewnętrznych pozostaną bariery wewnętrzne rozwoju handlu zagranicznego, których znaczenie jest równie poważne.</u>
<u xml:id="u-5.26" who="#ZdzisławMalicki">Jeszcze raz dziękuję ministrowi Nestorowiczowi za bardzo konstruktywną współpracę.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>