text_structure.xml
8.15 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 29 marca 1984 r. Komisje: Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Prac Ustawodawczych, obradujące pod przewodnictwem posła Witolda Zakrzewskiego (bezp.), odbyły:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- pierwsze czytanie przedstawionego przez Radę Państwa projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego.)</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli: zastępca przewodniczącego Rady Państwa Kazimierz Secomski, zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Ludwik Ochocki, wiceminister administracji i gospodarki przestrzennej Jan Jabłoński oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Finansów, Urzędu wady Ministrów oraz Kancelarii Rady Państwa.)</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Założenia projektu ustawy przedstawił wiceprzewodniczący Rady Państwa Kazimierz Secomski.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzSecomski">Projekt noweli zakłada wejście w życie ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego o dwa tygodnie wcześniej niż to ustalono, tj. zamiast 1 lipca br. - 17 czerwca. Jest to, jak wiadomo, termin wyborów do rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzSecomski">Projekt ma na celu umożliwienie nowym radom narodowym ukonstytuowania się pod rządami nowej ustawy. Jest to merytorycznie uzasadnione i wniosek Rady Państwa zmierza do tego, aby usunąć niejasności prawne, które w przypadku wejścia w życie ustawy 1 lipca br. miałyby miejsce. Przesunięcie daty wejścia w życie ustawy o radach narodowych pozwoli im bez pośpiechu uchwalić nowe regulaminy i dokonać innych czynności wstępnych. Nie taję, że rozważaliśmy możliwość jeszcze wcześniejszego przesunięcia terminu wejścia w życie ustawy, ale wówczas prezydia rad narodowych musiałyby wykonywać swoje kompetencje związane z wyborami w oparciu o przepisy nowej ustawy. Prowadziłoby to do wielu komplikacji prawnych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzSecomski">Do czasu wejścia w życie nowej ustawy wszystkie rozwiązania systemowe powinny już być przygotowane. Dotychczasowe prezydia muszą przygotować projekty uchwał, które zostaną podjęte przez nowe rady.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzSecomski">Prace nad aktami wykonawczymi do ustawy o radach znajdują się już w stadium końcowym. W najbliższym czasie zostaną one przedstawione opinii publicznej. Także projekty statutu samorządu mieszkańców miast i wsi oraz nowych regulaminów określających funkcjonowanie ciał przedstawicielskich będą konsultowane. Rozważana jest celowość odbycia posiedzenia Sejmu, na którym byłaby dokonana ocena całokształtu działalności rad kończącej się kadencji oraz wskazane nowe zadania i kompetencje, które wprowadza ustawa o systemie rad. Takie posiedzenie mogłoby stworzyć ważny element kampanii wyborczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WitoldZakrzewski">Zakres nowelizacji jest ograniczony, aczkolwiek jest ona bardzo istotna. W związku z tym, że propozycja zmiany jest stosunkowo jasno przedstawiona, myślę, że nie ma potrzeby powoływania specjalnej podkomisji lub zespołu roboczego.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WitoldZakrzewski">Sądzę, że wszyscy posłowie są przekonani o potrzebie tej nowelizacji. Jednak korzystając z tego, że mamy na sali przedstawiciela resortu koordynującego decentralizację, jaką wprowadza ustawa o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego, chciałbym wypowiedzieć się właśnie na ten temat.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WitoldZakrzewski">W Radzie Państwa trwają intensywne prace przygotowawcze do wejścia w życie ustawy. Pełne uruchomienie i wejście w życie jej założeń będzie wymagało wprowadzenia szerokiej decentralizacji. Podkreślał to na krajowej konferencji PZPR premier W. Jaruzelski. Administracja musi więc podjąć stosowne działania jak najszybciej. Ze źródeł nieoficjalnych wiem, że prace nad niektórymi aktami prawnymi wprowadzającymi decentralizację są już poważnie zaawansowane. Jednocześnie jednak w mojej działalności poselskiej stykam się z przypadkami niezrozumienia przez niektóre resorty konsekwencji, jakie niesie dla nich nowa ustawa. Tymczasem przewiduje ona liczne reformy w zarządzaniu gospodarką; operatywne kierownictwo i centralne finansowanie w wielu przypadkach zostaną zniesione. Wymagać to będzie zmiany układów organizacyjnych, jednak wiele resortów nie podejmuje działań w tym kierunku. Można by przytoczyć liczne przykłady na ten temat. Wypełnienie tego obowiązku przez rząd stanowić będzie jego platformę w nadchodzących wyborach.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#WitoldZakrzewski">Zwracam się z apelem, żeby działania decentralizacyjne były właściwie koordynowane, abyśmy nie musieli ciągle korygować różnych decyzji. Sprawa jest tym ważniejsza, gdyż dotyczy nawet projektów ustaw, z których dwa musimy obecnie gruntownie przerobić, a ten sam los czeka przypuszczalnie także inne.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#WitoldZakrzewski">Wiceprzewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Ludwik Ochocki: Zgodnie z rozdziałem IV ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego dążymy do zwiększenia samodzielności rad w dziedzinie planowania. Działania te mają swój związek także z ustawą o planowaniu społeczno-gospodarczym.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#WitoldZakrzewski">Nawiązując do wypowiedzi posła W. Zakrzewskiego trzeba stwierdzić, że istotnie istnieją tendencje do zatrzymywania zadań i kompetencji na szczeblu centralnym. Tendencje te występują w różnych resortach i nie zawsze są popierane przez rząd.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#WitoldZakrzewski">Chcemy przyśpieszyć prace nad projektem planu społeczno-gospodarczego na rok 1985. W maju br. chcemy już przedłożyć założenia centralnego planu rocznego, żeby nowym radom umożliwić dyskusję nad jego wariantami. Natomiast w końcu roku chcemy przedłożyć założenia planu na lata 1986–1990.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#WitoldZakrzewski">A więc mój apel znalazł już zdecydowany oddźwięk.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanJabłoński">Ministerstwo intensywnie pracuje nad przygotowaniem aktów wykonawczych do ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego. Pięć projektów rozporządzeń i jeden projekt uchwały Rady Ministrów zostały już skierowane do Urzędu Rady Ministrów. Nie ukrywam, że mamy najwięcej kłopotów z decentralizacją, a zwłaszcza - z przekazywaniem niektórych przedsiębiorstw radom narodowym. Jednak na drodze konsultacji i dyskusji udało nam się większość proponowanych zmian przeprowadzić. Istnieją jednak przedsiębiorstwa, co do przekazania których nie ma zgody między nami i niektórymi resortami. Tak np. przekazanie państwowych gospodarstw rolnych nie budzi wątpliwości. Zostało zresztą dokonane już dawniej. Niemniej Ministerstwo Rolnictwa nie chce zgodzić się na decentralizację zarządzania państwowymi gospodarstwami rybackimi i uważa, że powinny być one zarządzane centralnie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanJabłoński">Chodzi przypuszczalnie o bardzo grube ryby, a nie o nasze powszednie karpie. Ponieważ nie ma innych dyskutantów poddaję projekt ustawy Rady Państwa o zmianie ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanJabłoński">Komisje jednomyślnie przyjęły proponowany projekt, powierzając na wniosek posła Witolda Zakrzewskiego (bezp.) funkcję sprawozdawcy posłowi Marcelemu Fasce (SD).</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>