text_structure.xml 53.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 22 czerwca 1983 r. Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, obradująca pod przewodnictwem posła Ludomira Stasiaka (ZSL), rozpatrzyła: sprawozdanie rządu z wykonania budżetu w 1982 r. w częściach dotyczących Urzędu Rady Ministrów oraz Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa.)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli: szef Kancelarii Sejmu Kazimierz Świtała, szef Kancelarii Rady Państwa Edmund Boratyński, szef Urzędu Rady Ministrów gen. Michał Janiszewski, przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli.)</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(Uwagi do sprawozdania z wykonania budżetu Urzędu Rady Ministrów w roku 1982 przedstawił poseł Witold Jankowski.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WitoldJankowski">URM jest aparatem wykonawczym, który zapewnia wszechstronną obsługę Rady Ministrów, Prezydium Rządu, Prezesa Rady Ministrów i wiceprezesów Rady Ministrów. Określa to obszar zadań i kompetencji oraz intensywność pracy tej instytucji. A ponieważ żyjemy w okresie niezwykłej intensywnej działalności rządu (na etapie reformy gospodarczej i trwającej reformy struktur zarządzania państwem) - zakres i rozległość prac podejmowanych przez Urząd Rady Ministrów jest bardzo rozległy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WitoldJankowski">Przedłożona nam informacja jest wyczerpująca, systematyczna i klarowna, nie będę więc powtarzać faktów i liczb zawartych w tym dokumencie. Jednakże budzi się refleksja i troska o to, aby liczba różnorodnych aktów prawodawczych, wydawanych przez Urząd - szła w parze z dobrą ich jakością.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WitoldJankowski">Analiza danych i wyników finansowych URM w roku 1982 pozwala na stwierdzenie, iż działalność finansowa prowadzona była racjonalnie. Urząd zwiększył wpływy z działalności wydawniczej podwyższając odpłatność za Dziennik Ustaw i Monitor Polski.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WitoldJankowski">Aby zwiększyć rentowność ośrodków wypoczynkowych URM rozpoczął racjonalizację wydatków przeznaczonych na utrzymanie ośrodków wczasowych i zatroszczył się o lepsze ich wykorzystanie, podwyższając zarazem odpłatność pracowników za pobyt w tych ośrodkach. Wydaje się jednak, iż istnieje potrzeba dalszego zwiększania wykorzystywania miejsc w ośrodkach wypoczynkowych URM poprzez udostępnianie ich kadrze partyjnej i stronnictw politycznych, urzędów wojewódzkich, przez organizowanie po sezonie konferencji, kursów i narad szkoleniowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WitoldJankowski">Zalecenie komisji, dotyczące przyspieszenia prac legislacyjnych nad projektem ustawy o pracownikach urzędów państwowych i projektami aktów wykonawczych do tej ustawy zostało wykonane. Dotyczy to rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie określenia stanowisk urzędniczych i zasad nawiązywania stosunku pracy na podstawie mianowania, zasad trybu powoływania i składu komisji dyscyplinarnych, aplikacji administracyjnej oraz ocen kwalifikacyjnych urzędników państwowych, a także współdziałania kierowników urzędów państwowych z radami pracowniczymi.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WitoldJankowski">Próbowano też - zgodnie z zasadą poszukiwania rezerw - zmniejszyć deficyt Państwowego Przedsiębiorstwa Wydawniczego „Rzeczpospolita”, ale deficyt, choć zmniejszony - nadal pozostaje znaczny. Wydaje się konieczne, aby przedsiębiorstwo opracowało szczegółowy program urentownienia swojej działalności.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WitoldJankowski">Wzorem roku ubiegłego URM opracował program oszczędnościowy na rok 1983. Określa on takie cele, jak zwiększenie efektywności ekonomicznej jednostek gospodarstwa pomocniczego, oszczędności w zużyciu paliw, energii i środków rzeczowych oraz racjonalizację środków budżetowych, przeznaczonych na inwestycje i remonty kapitalne. Realizacja tego programu powinna przynieść lepsze wyniki niż w r.ub., który dał 71 mln zł oszczędności.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WitoldJankowski">Z podanej nam struktury wydatków wynika, że osobowy fundusz płac pochłania 44,5% ogółu wydatków, a pozostała część przeznaczona jest w zasadzie na wydatki o charakterze materialnym. Ta struktura została wymuszona przez podwyżkę cen na materiały, usługi oraz energię, a dynamika była wyższa od dynamiki wzrostu płac. Warto jednak zastanowić się nad tym, czy taka struktura jest właściwa, zważywszy, że Urząd Rady Ministrów powinien zatrudniać kadry o najwyższych kwalifikacjach.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WitoldJankowski">Różny jest zakres i stopień zaangażowania aparatu w rozwiązywanie poszczególnych spraw - myślę tu o inicjatywie prawotwórczej, opracowaniach, uzgodnieniach i prezentacji określonych aktów prawnych oraz opiniowaniu resortowych aktów prawnych, ich redakcyjnym opracowaniu i przedstawianiu Radzie Ministrów oraz Prezydium Rządu. Należałoby, moim zdaniem, rozważyć potrzebę umocnienia funkcji kontrolnych URM. Sądzę, że obok funkcji wykonawczych Biuro Kontroli URM powinno rozwijać funkcje inspirujące i koordynujące.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WitoldJankowski">Szczególna pozycja URM wymaga podniesienia rangi kontroli zarówno zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Potrzebne jest położenie nacisku na badanie i ocenę procesów gospodarczych oraz sprawności zarządzania, na wykrywanie nieprawidłowości w funkcjonowaniu państwowych jednostek organizacyjnych, ujawnianie rezerw, niegospodarności i marnotrawstwa mienia społecznego. W związku z tym celowe jest utworzenie spójnego systemu kontroli naczelnych, centralnych i terenowych ogniw administracji państwowej, przedsiębiorstw, zakładów, instytucji, uczelni itp. - i to niezależnie od kontroli specjalistycznej oraz kontroli wewnętrznej.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#WitoldJankowski">Należy też zwiększyć skuteczność kontroli i określić odpowiedzialność osób, które winne są zaniedbań. Egzekwowanie wykonania zaleceń pokontrolnych powinno być gwarancją zwiększonej skuteczności kontroli.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#WitoldJankowski">Wiadomo, że opracowany został już projekt ustawy o Radzie Ministrów, który reguluje także pozycję i zadania URM. Projekt ten nie wpłynął jeszcze do laski marszałkowskiej, ale mamy dziś okazję, aby o tej problematyce szerzej pomówić. Wspomniany projekt ustalić ma zasady organizacji pracy urzędów administracji państwowej i tworzenia struktur w urzędach naczelnych i centralnych organów administracji państwowej oraz w podległych im urzędach terenowych. To sformułowanie nabiera dziś szczególnego znaczenia.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#WitoldJankowski">Koncepcje nowej struktury resortu administracji są podobno już gotowe. Kiedy więc można spodziewać się przedłożenia odpowiedniego aktu prawnego? Jest to szczególnie ważne, zwłaszcza z punktu widzenia ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#WitoldJankowski">Chciałbym również wiedzieć, jaka jest ocena dotychczasowej działalności Centrum Badania Opinii Publicznej, chociaż zdaję sobie sprawę z tego, iż nie jest to łatwe, gdyż ośrodek ten dopiero niedawno został powołany.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#WitoldJankowski">Na zakończenie wnoszę o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu URM w 1982 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WładysławKandefer">Czytamy, iż ubiegłoroczne dochody URM wzrosły o przeszło 318%. Jest to ewenement, wymagający jakiegoś komentarza. Czy na tak wysokie wykonanie planu dochodów wpłynęły ceny usług pobieranych przez przedsiębiorstwa URM, czy też inne elementy miały wpływ na ten wzrost?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZenonaKuranda">Ile wpływa do urzędu skarg i listów? Czy jest to więcej, czy mniej, niż w roku poprzednim? Warto też dowiedzieć się, jakich spraw dotyczyły owe listy i skargi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GertrudaCzarnecka">Czy przeszkolenie obejmie kadrę, mającą pracować w szkołach? Kogo to dotyczy i jakie są wymagania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaWawrzynowicz">Na poprzednich posiedzeniach naszej komisji mówiliśmy o konieczności zwiększenia dochodów wydawnictwa „Rzeczpospolita”, ale nadal jest ono nierentowne. Jakie kroki dla naprawy tej sytuacji podjęło wydawnictwo?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KrystynaWawrzynowicz">W materiałach mowa jest o utworzeniu dwóch nowych biur: ds. współpracy z krajami socjalistycznymi oraz ds. współpracy z krajami kapitalistycznymi. Jaki jest zakres ich działania?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KrystynaWawrzynowicz">Ostatnio działa bardzo dużo kontroli, ale efektywność ich jest niewielka. Czy nie warto zastanowić się nad tym co zrobić, aby były one bardziej skuteczne? Mamy różnorodne organy kontrolne, jak Państwowa Inspekcja Handlowa, NIK, grupy operacyjne, komisje kontroli społecznej - i wszystkie one kontrolują m.in. handel, sporządzając rozliczne protokoły). Zajmuje to masę czasu, zarówno członkom tych organów, jak i pracownikom handlu. Wydaje się, że nadszedł już czas, aby zrewidować dotychczasowy system kontrolny.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#KrystynaWawrzynowicz">URM jest tym urzędem, który selekcjonuje oraz przygotowuje wszystkie akty prawne. Pracował np. nad dokumentami odnoszącymi się do wdrażania reformy gospodarczej. Jednak wiele mówi się o tym, że autorzy niektórych ustaw nie przewidzieli skutków, jakie mogą one spowodować. Być może wynika to z ogromnej ilości i niezwykle szybkiego tempa przygotowania projektów ustaw, być może są tego inne przyczyny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanLembas">Czytamy w materiałach, że w 1982 r. Urząd Rady Ministrów wykorzystał tylko 91% swoich etatów. Co na to wpływa? Zrozumiałe są kłopoty kadrowe w gminach, czy małych miasteczkach, ale centralny urząd w Warszawie nie powinien mieć tego rodzaju trudności.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanLembas">Biuro Prawne URM uczestniczyło w przygotowaniu 346 rozporządzeń i prawie tej samej liczby uchwał. Jest to ogromna robota. Ale przecież potem trzeba jeszcze dopilnować wcielania ich w życie, skontrolować ich realizację. Jak sobie radzi URM z tą lawiną papierów? Czy ilość ta jest rzeczywiście niezbędna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławCzerniej">Czy w reformie struktur zarządzania, przewidywanej przez URM znajdzie się organ, który będzie nadzorował, ale i odpowiadał za decyzje, powodujące niszczenie środowiska? Mam m.in. na myśli sprawę skarpy płockiej. Gdyby decyzje były przemyślane - w znacznej mierze można by zapobiec wielu szkodom, takim jak np. zatruwanie środowiska, położyć tamę negatywnym skutkom rozwoju cywilizacji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#StanisławCzerniej">Wciąż rodzą się nowe zadania, opracowuje się nowe plany, ale nikt jak dotąd nie czuje się odpowiedzialny za to, iż mogą one zaszkodzić naturalnemu środowisku człowieka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#HelenaGalus">Jak przedstawiają się projekty reorganizacji ministerstw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MieczysławBurkacki">W tym roku nie przeprowadzaliśmy kontroli realizacji planu dochodów i wydatków budżetowych URM ze względu na niedostatek kadr. Chciałbym więc przekazać tylko kilka uwag NIK na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MieczysławBurkacki">Niestabilność cenowo-finansowa roku 1982 miała wyraźny wpływ na realizację obu tych planów. Plan dochodów budżetowych wykonano w 172% w stosunku do planu skorygowanego, a w stosunku do planu wynikającego z ustawy budżetowej - aż w 318,4%. Dowodzi to braku rozeznania skutków zmian gospodarczych i zmian cen. W przypadku 1982 r. ze względu na konieczność wprowadzenia m.in. podatku stabilizacyjnego, zwiększenia podatku od funduszu płac oraz zwiększenia cen materiałów i usług - rozbieżność między planem a jego wykonaniem jest uzasadniona. Na przyszłość jednak należałoby temu przeciwdziałać.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MieczysławBurkacki">Plan wydatków budżetowych wykonano w 83% w stosunku do planu skorygowanego i w 87% w stosunku do planu, wynikającego z ustawy. Ogólne wykonanie planu można uznać za prawidłowe, z wyjątkiem kilku przypadków błędnego planowania. Nieprawidłowo zaplanowano wydatki PPW „Rzeczpospolita”, a także fundusz płac w Centrum Badania Opinii Społecznej. Jak również wpływy ze sprzedaży wydawnictw i usług. Jednakże wykonanie większości pozycji planu wydatków wskazuje na wyraźne tendencje oszczędnościowe, m.in. poprzez ograniczenie wydatków na administrację państwową, zmniejszenie wydatków z funduszu reprezentacyjnego i wydatków na podróże krajowe.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MieczysławBurkacki">Jeśli idzie o płace - to ich dynamika wydaje się niedostateczna w porównaniu zarówno z dynamiką, jak i średnimi płacami w przemyśle. Utrzymanie tego stanu rzeczy może mieć niekorzystny wpływ na stabilność kadry administracji państwowej.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MieczysławBurkacki">Wiceminister Zdzisław Drozd - Urząd Rady Ministrów: Poseł W. Kandefer miał wątpliwości, skąd wziął się tak wielki wzrost dochodów URM. Otóż kryje się za tym porządkowanie wszystkich jednostek oraz porządkowanie majątku, czemu poświęciliśmy sporo uwagi. W magazynach leżało bowiem wiele urządzeń i wiele sprzętu uszkodzonego; po jego naprawie udało nam się na giełdach dla pracowników i przedsiębiorstw znaczną część tych urządzeń sprzedać. Tak więc upłynnienie niewykorzystywanego majątku znacznie zwiększyło nasz dochód.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#MieczysławBurkacki">Wpływ na dochód miały również organizacje społeczne; wpłynęło bowiem 450 mln zł podatku stabilizacyjnego od przedsiębiorstw będących m.in. w gestii Urzędu ds. Wyznań.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#MieczysławBurkacki">Planowane na 1982 r. dotacje dla „Rzeczpospolitej” wynosiły 117 mln zł, z czego wykorzystano tylko 50 mln zł. Udało się więc znaczną sumę zaoszczędzić. A przecież 1 egzemplarz tej gazety kosztuje 5 zł, podczas gdy koszt własny wynosi 6,76 zł. „Rzeczpospolita” próbuje zmniejszać deficyt poprzez dodatkowe wydawnictwa, periodyki i inne rozmaite dodatki. Jest to próba wypracowania własnych dochodów, chociaż np. dodatek o reformie jest całkowicie bezpłatny, bowiem niezbędny jest bardzo wielu zainteresowanym. Ale realizacja tego wymagała ekstra dotacji.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#MieczysławBurkacki">Program na 1983 r. zakłada również dotacje, ale ich wysokość zależy od poziomu kosztów. Trzeba liczyć się z tym, że „Rzeczpospolita” podniesie fundusz honoraryjny dla dziennikarzy - bo to jest nieuniknione. Dlatego nie ma wielkich szans wyprowadzenia tej gazety na „czyste wody”. W każdym jednak razie istnieje program oszczędnościowy, gdzie wskazuje się na wszelkie możliwe rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#MieczysławBurkacki">Przyznano naszemu urzędowi 1017 etatów, zaś wykorzystaliśmy tylko 927. Zaoszczędzono więc etaty i odpowiednio do tego fundusz płac. Prezes Rady Ministrów postawił zresztą przed nami zadanie zmniejszenia obsady kadrowej URM o dalszych 60 etatów. Mieści się to w programie oszczędnościowym. Tak więc mimo wzrostu zadań staramy się, poprzez wewnętrzne usprawnienia i lepszą organizację pracy, zrekompensować ubytek pracowników.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#MieczysławBurkacki">Od 1 stycznia do 31 grudnia 1982 r. wpłynęło do URM 36 tys. skarg i listów. Jest to w porównaniu z 1981 r. spadek o 4,8%. Najczęściej poruszane tematy to gospodarka mieszkaniowa, rolnictwo, gospodarka terenami, ochrona środowiska, ubezpieczenia społeczne, handel i usługi.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#MieczysławBurkacki">Szef Urzędu Rady Ministrów gen. Michał Janiszewski: Rok 1982 to niezwykle ważny okres ze względu na wydarzenia ogromnej narodowej wagi - uratowanie Polski Ludowej poprzez wprowadzenie stanu wojennego.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#MieczysławBurkacki">Mam osobistą satysfakcję, że w tym trudnym okresie kierownictwu Urzędu Rady Ministrów udało się wykonać zadania państwowe i sprostać obowiązkom centralnej administracji państwowej. Chyba udało nam się nie tylko podjąć, ale i doprowadzić do końca wiele działań usprawniających. Tę linię chcemy nadal kontynuować i rozwijać.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#MieczysławBurkacki">Oprócz bieżących zadań ustawodawczych ciążyła na nas w ostatnich tygodniach i ciążyć będzie w przyszłości kolejna kampania: analiza, ocena i wnioski dla rządu, związane ze zniesieniem stanu wojennego.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#MieczysławBurkacki">Jeszcze przed kongresem PRON odbyło się wspólne posiedzenie Prezydium Rządu i Tymczasowej Rady Krajowej PRON, gdzie omawiane były sprawy doskonalenia administracji. To wiąże się również z Kodeksem etycznym pracownika urzędu państwowego, którego projekt wydrukowaliśmy w „Rzeczpospolitej”; trwały nad nim następnie ożywione dyskusje. Został też opublikowany projekt zasad, normujących uprawnienia obywatela w urzędzie oraz urzędnika, który go obsługuje. Ten krótki tekst wisieć ma na widocznym miejscu w każdym biurze, w każdym urzędzie tak, aby interesanci mogli bez przeszkód z nim się zaznajomić.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#MieczysławBurkacki">Opracowano również projekt uchwały Rady Ministrów o kontroli administracji państwowej. Znajduje się on w fazie uzgodnień i zawiera te postulaty, o których mówili tu posłowie. Dokument wychodzi od analizy słabości kontroli, braku koordynacji, uwzględnia strategiczną formę kontroli dokonywanej przez państwo, nakłada na URM obowiązek inspiracji, koordynacji i egzekwowania zawartych w nim postanowień.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#MieczysławBurkacki">Nie sądzę jednak, aby po podpisaniu tego dokumentu przez premiera - sytuacja od razu się poprawiła. Czeka nas jeszcze wielka praca wdrożeniowa, ale nie należy wątpić w jej sukces. Trzeba też pamiętać o relacjach między kontrolą zawodową i społeczną, o związkach kontroli na szczeblu centralnym z kontrolą wojewódzką.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#MieczysławBurkacki">Jednym z trudniejszych obszarów kontroli jest spółdzielczość, nie podlegająca bezpośrednio kontrolnym organom państwa. Tu właśnie rysują się m.in. tak trudne sprawy jak np. znana sprawa Bednarczyka ze spółdzielni „Laura”. Informowały o tym środki masowego przekazu wspominając, że mimo wszystkich orzeczeń Rada Spółdzielni na swojego nowego prezesa wybrała małżonkę Bednarczyka. Sprawa ta nabrała posmaku skandalu.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#MieczysławBurkacki">Wiceminister Z. Drozd mówił o listach i skargach, napływających do URM. Dodam, że mamy w kraju, na szczeblu centralnym, wiele takich organów zajmujących się skargami obywateli m.in. przy Sejmie, przy Radzie Państwa, przy Komitecie Centralnym PZPR, przy Komitecie ds. Radia i Telewizji, stronnictwach itp. Co więcej każdy resort ma swoją własną taką komórkę, a struktura skarg i listów jest procentowo wszędzie podobna.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#MieczysławBurkacki">Wpływają do nas także listy wyrażające poglądy obywateli na sprawy państwowe, proponujące różnorodne rozwiązania o charakterze ogólnym, albo prezentujące swoje sprawy osobiste.</u>
          <u xml:id="u-10.19" who="#MieczysławBurkacki">W tych ostatnich dominują oczywiście sprawy mieszkaniowe, które stanowią ok. 1/3 wszystkich skarg. Rozpatrywać je jest bardzo trudno, bo przecież mieszkań nie ma. Robimy wszystko, co można, aby zaadaptować odzyskane pomieszczenia biurowe, zorganizować różnorodne pomieszczenia zastępcze, ale są to, rzecz jasna, tylko połowiczne rozwiązania. Na radykalną poprawę sytuacji potrzeba wielu lat.</u>
          <u xml:id="u-10.20" who="#MieczysławBurkacki">Ok. 40% wszystkich skarg - to skargi zasadne, wynikające z niedopatrzenia, czy nieprzestrzegania obowiązujących terminów. Wiele jest też listów od pieniaczy, czy ludzi nie będących w pełni władz umysłowych.</u>
          <u xml:id="u-10.21" who="#MieczysławBurkacki">Nadchodzą anonimy. Sprawiają nam one ogromne trudności, zwłaszcza wówczas, gdy noszą znamiona prawdopodobieństwa. Trzeba je sprawdzać taktownie, dyskretnie, bowiem zarzuty nie zawsze są prawdziwe, często dotyczą ludzi zupełnie niewinnych. Tymczasem wokół nich tworzy się atmosferę, która wpływa na długie lata na ich opinię. Aby ludzie nie pisali anonimów, lecz mieli cywilną odwagę podpisywania się prawdziwym imieniem i nazwiskiem trzeba stworzyć odpowiedni klimat. Chodzi o to, aby autorzy czuli się bezpieczni, nie bali się zemsty, „odgrywania” na nich i to również wymaga długotrwałej pracy wychowawczej.</u>
          <u xml:id="u-10.22" who="#MieczysławBurkacki">W tych dniach ukazać się ma pismo premiera przypominające obowiązki administracji w zakresie załatwiania skarg i zażaleń obywateli.</u>
          <u xml:id="u-10.23" who="#MieczysławBurkacki">Ustawa o Radzie Ministrów powstaje, przypomnę, z inicjatywy własnej rządu. Pionierskie prace nad nią trwają od dłuższego czasu. Projekt związany jest z Konstytucją, sankcjonuje niektóre zwyczajowe uprawnienia rządu. Powinien o wpłynąć do Sejmu jeszcze latem. Chodzi o to, aby jednocześnie zaprezentować 2 projekty: o Radzie Ministrów i Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, co wymaga dodatkowych prac i przygotowań. Oba projekty powinny być rozpatrywane łącznie. Wiąże się to także z ustawą o radach narodowych i samorządzie terytorialnym, bowiem ważne jest ustalenie np. statusu wojewody.</u>
          <u xml:id="u-10.24" who="#MieczysławBurkacki">W ramach programu antyinflacyjnego i oszczędnościowego Urząd Rady Ministrów opracował budżet, w którym zaoszczędzi się 130 mln zł. Szukamy także oszczędności w resortach i administracji terenowej.</u>
          <u xml:id="u-10.25" who="#MieczysławBurkacki">Zamierzamy w dalszym ciągu redukować etaty w administracji, przeprowadzić przegląd kadrowy, usprawnić działania administracyjne. Przewiduje się również redukcję administracji w innych urzędach centralnych, ale nie w administracji terenowej, gdzie ludzi jest mało i gdzie występują drastyczne wakaty. Co gorzej - z administracji tej pracownicy uciekają, zwłaszcza ci najlepsi, najbardziej doświadczeni, młodzi i zdolni. Wynika to z niskich i niekonkurencyjnych w stosunku do przemysłu płac.</u>
          <u xml:id="u-10.26" who="#MieczysławBurkacki">Udało nam się załatwić pewną kwotę na podwyżkę uposażeń dla tej kadry administracji terenowej, gdzie obserwuje się ogromną rotację. Dotyczy to urzędów gminnych, miejskich, wojewódzkich. Rotacja sięga w ciągu roku 40%, co oznacza, że np. w urzędzie gminnym średnio co 2,5 roku zmienia się dosłownie cała kadra.</u>
          <u xml:id="u-10.27" who="#MieczysławBurkacki">W ramach oszczędności przyjęliśmy postanowienia, eliminujące wszelkie upominki wręczane delegacjom zagranicznym. Dotychczas na te oszczędności wpływał stan wojenny i mniejszy ruch delegacji. Będzie się to w miarę upływu czasu stabilizować i pewna część kosztów z konieczności wzrośnie w porównaniu z obecną sytuacją. Jednakże na mocy tych decyzji prawo dawania upominków będą mieli tylko najwyżsi dostojnicy państwa i partii.</u>
          <u xml:id="u-10.28" who="#MieczysławBurkacki">Pytano o ochronę środowiska i o to, czy będzie powołany oddzielny resort. Na ten temat dyskusje były długotrwałe, a zdania wyjątkowo podzielone. Zapadła jednak decyzja, aby Ministerstwo Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska przekształcić w Ministerstwo Administracji i Gospodarki Przestrzennej oraz powołać oddzielny Centralny Urząd Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W projekcie rządowym szef nowego urzędu podlegałby prezesowi Rady Ministrów i byłby przez niego mianowany.</u>
          <u xml:id="u-10.29" who="#MieczysławBurkacki">Jeśli chodzi o współpracę gospodarczą z zagranicą, to było dotąd w URM Biuro RWPG, ale nie mieliśmy jednostki dla regulacji stosunków gospodarczych z krajami demokracji ludowej, a także z krajami kapitalistycznymi. Chodzi o plany roczne, kredyty, dostawy rynkowe i dlatego powstały te dwa nowe biura, o które pytali posłowie.</u>
          <u xml:id="u-10.30" who="#MieczysławBurkacki">Bardzo trudno jest odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób przewiduje się skutki uchwalonych aktów prawnych. Mogę tylko stwierdzić, że ciężar odpowiedzialności bierze na siebie ten, kto podejmuje decyzje. Wykonuje się różnorodne analizy, przeprowadza konsultacje, korzysta z opinii doradców i ekspertyz. Wszystkie te działania służą temu, by uzyskać wizję konsekwencji, związanych z wcielaniem w życie nowych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-10.31" who="#MieczysławBurkacki">Tak było np. z całym pakietem ustaw o reformie gospodarczej. A przecież dotąd mechanizmy tej reformy nadal nie hamują skutecznie inflacji. Nadal „nie gra” relacja między wzrostem płac a wzrostem wydajności, który jest niewielki.</u>
          <u xml:id="u-10.32" who="#MieczysławBurkacki">Nie przewidzieliśmy m.in. konsekwencji wynikających z Karty nauczyciela, ustawy o szkolnictwie wyższym, czy ustawy o cenzurze. Wystąpiły tu pewne rozluźnienia, ale trzeba pamiętać, że wszystkie te akty zostały uchwalone pod społeczną presją w 1981 r.</u>
          <u xml:id="u-10.33" who="#MieczysławBurkacki">Jako członek WRON-u widzę np. konieczność zrewidowania ustawy o cenzurze, która zresztą, na skutek wprowadzenia stanu wojennego, nie działała ani jeden dzień. Muszą być zmodyfikowane pewne ustalenia - jeśli stan wojenny ma być zniesiony.</u>
          <u xml:id="u-10.34" who="#MieczysławBurkacki">Opracowaliśmy unikalny chyba dokument dotyczący polityki kadrowej. Jest to zbiór przepisów o zasadach i metodach realizacji polityki kadrowej w administracji państwowej. Przewidujemy systematyczne dokształcanie urzędników państwowych oraz doskonalenie ich kwalifikacji, a także nabór nowych kandydatów do pracy w administracji państwowej.</u>
          <u xml:id="u-10.35" who="#MieczysławBurkacki">Pytano o szkolenie na potrzeby szkół. Otóż realizacja Karty nauczyciela pogłębi braki kadrowe i spowoduje obciążenie z budżetu państwa, choćby w wyniku opłat za godziny nadliczbowe. Jeśli pozostaniemy przy tych zasadach - trzeba ten niedobór kadr czymś zrekompensować. Dlatego też zwiększony zostanie nabór na studia pedagogiczne, rozwinie się studia podyplomowe, a nawet przewiduje się kierowanie do pracy w szkołach tegorocznych maturzystów, absolwentów liceów ogólnokształcących. Jest to konieczność - tych ostatnich szkolić się będzie w trakcie pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RyszardBohr">Dlaczego ochrona przyrody znajduje się w jednym resorcie, zaś ochrona środowiska - w innym? Jest to podział bezsensowny, nie stosowany nigdzie na świecie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#RyszardBohr">Szef Urzędu Rady Ministrów gen. Michał Janiszewski: Były na ten temat dyskusje i zwyciężył pogląd, że ochrona przyrody wiąże się z ochroną lasów, gór i parków narodowych - a to znajduje się w gestii resortu leśnictwa. I na razie cała rzecz została potraktowana po staremu. Ale jest to istotnie problem do dalszych dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#RyszardBohr">Co do pytań o działania Centrum ds. Opinii Społecznej, które powstało w ub.r., to ma już ono swój interesujący plan pracy. Mieszczą się w nim m.in. badania różnorodnych środowisk nt. płac, polityki socjalnej, skuteczności działań antyinflacyjnych i oszczędnościowych, opinii o związkach zawodowych w zakładach pracy, poglądów na temat reformy, odbioru aktualnych treści propagandowych oraz informacji o pracach rządu.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#RyszardBohr">Buduje się obecnie sieć stałych ankieterów, zwłaszcza na wsi, trwają dyskusje tematyczne i przygotowuje się ogólnopolskie seminarium metodologiczne. Czeka nas także zorganizowanie specjalistycznej bazy informatycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LudomirStasiak">Chciałbym podziękować szefowi Urzędu Rady Ministrów za jego wypowiedź i zaproponować wyrażenie uznania dla pracy URM.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#Sprawozdawca">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu w 1982 r. w części dotyczącej Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#Sprawozdawca">Uwagi do sprawozdania z wykonania budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa za 1982 r. przedstawił poseł Władysław Kandefer.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WładysławKandefer">Analizując wykonanie zadań budżetowych należy stwierdzić, że środki finansowe określone w ustawie budżetowej zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem, że realizację budżetu cechowała troska o efektywne i oszczędne wykorzystanie środków, że dokonane przeniesienia wewnętrzne środków finansowych były celowe i uzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WładysławKandefer">Dochody budżetowe zostały wykonane w 98,2%. Przyczyną niepełnej realizacji założonej wielkości dochodów budżetowych były mniejsze wpływy z tytułu wynajmu pomieszczeń w Domu Poselskim.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#WładysławKandefer">Przypomnę, że komisja występowała do Szefa Kancelarii Sejmu, z wnioskiem, aby ograniczyć korzystanie z hotelu przez osoby obce.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#WładysławKandefer">Wydatki budżetowe osiągnęły kwotę 826.201 tys. zł i zostały wykonane poniżej wielkości określonych w planie po zmianach o 85.245 tys. zł. Podkreślić należy dość szeroki zakres zjawiska niepełnego wykonania wydatków budżetowych, w poszczególnych pozycjach. I tak osobowy fundusz płac wykonany został w 92,6% (wynik niepełnej obsady etatowej), bezosobowy fundusz płac w 96,8%, fundusz nagród w 38,7%, wydatki na podróże służbowe zagraniczne w 46,9%.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#WładysławKandefer">Poważny udział w realizacji budżetu stanowią inwestycje i kapitalne remonty. Wydatki z tego tytułu w 1982 r. poniesione zostały w kwocie 178.560 tys. zł, przy planowanych blisko 200 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#WładysławKandefer">W globalnej kwocie wydatków Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa dokonano zmian budżetu na mocy decyzji rządu i uzasadnionych przeniesień kredytów między paragrafami i poszczególnymi preliminarzami wydatków. Wynikały one głównie ze zwiększonych wydatków na podróże służbowe posłów i rekompensat z tytułu podwyżek cen dla pracowników obu Kancelarii.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#WładysławKandefer">Część budżetu Kancelarii Rady Państwa stanowią wydatki Ogólnopolskiego Komitetu FJN. Wydatki OK FJN zabezpieczone zostały dochodami stanowiącymi 426.165 tys. zł, w tym dotacji budżetowych 314.942 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#WładysławKandefer">W 1982 r. w konkursie o tytuł „Mistrz Gospodarności” w grupie miast do 5 tys. mieszkańców tytuł „Mistrza” i nagrodę w kwocie 14 mln zł uzyskało miasto Frombork w województwie elbląskim, a tytuły wicemistrzowskie i nagrody po 10 mln zł miasta Radymno i Zduny. W grupie miast od 5 do 15 tys. mieszkańców pierwsze miejsce i nagrodę 16 mln zł uzyskało miasto Drawsko Pomorskie. Następną nagrodę w kwocie 12 mln zł uzyskały miasta Leżajsk, Siemiatycze i Busko.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#WładysławKandefer">Podkreślić należy, że treść tych konkursów - wyzwalających inicjatywy obywatelskie w miastach - znacznie wzbogaca społecznym wysiłkiem dobra materialne i wartości moralno-polityczne.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#WładysławKandefer">Wykonanie zadań budżetowych było ściśle powiązane z działalnością państwową i społeczno-polityczną organów władzy państwowej i w pełni zabezpieczone od strony organizacyjno-obsługowej pracą Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#WładysławKandefer">Istotny wpływ na działalność obu Kancelarii w roku 1982 miały nowe jakościowo i ilościowo zadania, przed jakimi stanął Sejm i Rada Państwa w złożonej sytuacji społeczno-politycznej i gospodarczej kraju.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#WładysławKandefer">Zakres zadań merytorycznych i organizacyjnych wyznaczało nie tylko natężenie prac parlamentu i jego dotychczasowych organów. W ub.r. Sejm powołał Radę Społeczno-Gospodarczą, Trybunał Stanu oraz 3 komisję - 1 stałą i 2 nadzwyczajne. Znacznie więc rozszerzył się zakres zadań Kancelarii Sejmu. Zmiany w stylu pracy komisji, zasięganie przez nie opinii ekspertów wyznaczały nowe obszary organizacyjnych zabiegów dla aparatu obsługi Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#WładysławKandefer">W 1982 r. sesje Sejmu trwały 277 dni, w tym czasie odbyło się 14 posiedzeń Sejmu (łącznie 22 dni obrad). Sejm uchwalił 57 ustaw, podjęto 98 uchwał, zgłoszono w tym okresie 118 interpelacji i 23 zapytania. Prezydium Sejmu odbyło w tym okresie 30 posiedzeń, a Konwent Seniorów 28, na które opracowano wiele materiałów merytorycznych i informacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-14.13" who="#WładysławKandefer">Kancelaria Sejmu obsłużyła 496 posiedzeń komisji, 206 posiedzeń prezydiów komisji, 406 posiedzeń podkomisji, 123 wyjazdy podkomisji w teren. W rezultacie posiedzeń komisji uchwalono 78 dezyderatów i 185 opinii.</u>
          <u xml:id="u-14.14" who="#WładysławKandefer">Rada Społeczno-Gospodarcza odbyła 6 posiedzeń i opracowała 10 opinii. Zespoły Rady odbyły 12 posiedzeń. Nowe z tego tytułu zadania podjąć musiała Kancelaria Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-14.15" who="#WładysławKandefer">Znacznemu rozszerzeniu uległ również zakres spraw podejmowanych przez Kancelarię Rady Państwa. Pozostawało to w związku z nowymi ustawowymi delegacjami dla Rady Państwa, m.in. w sprawie zasad i trybu tworzenia organizacji związkowych, zawieszenia stanu wojennego. W związku z obowiązkami wobec Najwyższej Izby Kontroli oraz nadzorem nad działalnością Państwowej Inspekcji Pracy oraz Głównego Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk, Rada Państwa zajmowała się całokształtem zagadnień organizacyjnych i merytorycznych działania tych instytucji.</u>
          <u xml:id="u-14.16" who="#WładysławKandefer">Kancelaria Rady Państwa obsłużyła 29 posiedzeń Rady Państwa, a także przygotowała blisko 3.400 projektów decyzji Rady Państwa, w tym 3200 dotyczących odznaczeń państwowych.</u>
          <u xml:id="u-14.17" who="#WładysławKandefer">Rada Państwa bieżąco wykonywała swoje obowiązki i uprawnienia związane ze zwoływaniem sesji Sejmu, zarządzaniem ogłaszania ustaw, ratyfikowaniem umów międzynarodowych i zarządzaniem ich ogłaszania, mianowaniem i odwoływaniem ambasadorów, nadawaniem tytułów naukowych, powoływaniem i odwoływaniem sędziów, mianowaniem i zwalnianiem prokuratorów, nadawaniem obywatelstwa polskiego i zezwalaniem na jego zmianę, mianowaniem na stopnie generałów i na pierwszy stopień oficerski, nadawaniem odznaczeń państwowych i tytułów honorowych, stosowaniem prawa łaski.</u>
          <u xml:id="u-14.18" who="#WładysławKandefer">Zadania i obowiązki Kancelarii Rady Państwa związane ze sprawowaniem zwierzchniego nadzoru Rady Państwa nad radami narodowymi koncentrowały się na kontynuowaniu prac nad projektem ustawy o radach narodowych i samorządzie terytorialnym, przygotowaniu kolejnych wersji projektu i propozycji aktów wykonawczych. Prowadzone były prace w celu zapewnienia pomocy radom narodowym w ich bieżącej działalności, m.in. w 10 województwach podjęto badania działalności rad narodowych w warunkach stanu wojennego.</u>
          <u xml:id="u-14.19" who="#WładysławKandefer">W ub.r. wpłynęło do Kancelarii Rady Państwa ponad 19 tys. listów, skarg i wniosków.</u>
          <u xml:id="u-14.20" who="#WładysławKandefer">Należy podkreślić, że wykonanie budżetu miało prawidłowy charakter, a dokonane zmiany w budżecie były celowe i uzasadnione. Realizacja budżetu nacechowana była troską o racjonalne i oszczędne zaspokojenie potrzeb. Realizacja wydatków budżetowych upoważnia do stwierdzenia, że kierownictwa i zespoły pracowników obu Kancelarii pracowały ofiarnie realizując skutecznie znacznie zwiększone zadania. Wszystko to upoważnia do zgłoszenia wniosku o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa za 1982 r.</u>
          <u xml:id="u-14.21" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#FelicjaTomiak">Jak przebiega budowa Domu Poselskiego? Kiedy zostaną zainstalowane nowe urządzenia służące do liczenia głosów w sali posiedzeń Sejmu?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#FelicjaTomiak">W informacji podano nam, iż zalegaliśmy z uiszczaniem składek związanych z przynależnością niektórych organizacji i instytucji związanych z Sejmem do organizacji międzynarodowych. Jak przedstawia się ta sprawa dzisiaj, a także, czy z tytułu opóźnień musieliśmy płacić odsetki?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#FelicjaTomiak">Nastąpiła reorganizacja obu Kancelarii, m.in. podzielono niektóre służby administracji. Czy w związku z tym nie nastąpiło zwiększenie liczby etatów kierowniczych? Jaki był cel dokonanego podziału?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#HenrykKostecki">Jak przedstawia się problem odzyskiwania przez Kancelarię Sejmu lokali zajmowanych dotychczas w gmachach sejmowych przez innych użytkowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LudomirStasiak">Zastrzeżenia budzi funkcjonowanie hali maszyn Kancelarii Sejmu. Często zdarza się, że na przepisanie pisma musimy czekać 2–3 dni. Powoduje to perturbacje w pracy poselskiej.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#LudomirStasiak">Z budżetu Kancelarii Rady Państwa finansowana jest działalność FJN. W ub.r. część tych środków przeznaczono na finansowanie działalności PRON. W jaki sposób problem ten będzie rozwiązywany w przyszłości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ApoloniaCzernik">Proszę o informację na temat kosztów, jakie pociąga za sobą działalność Rady Społeczno-Gospodarczej przy Sejmie PRL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławCzerniej">Poseł koreferent mówił na temat konkursu „Mistrz Gospodarności”, oceniając, iż przyniósł on wiele pozytywnych skutków. Jednakże nie było w jego wystąpieniu nawiązania do innej inicjatywy, która przynosiła olbrzymie zyski społeczne, a mianowicie czynów społecznych na wsi. Czy przewiduje się wspieranie tej inicjatywy? Czy będą na ten cel przeznaczone jakieś środki?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StanisławCzerniej">Szef Kancelarii Sejmu minister Kazimierz Świtała: Budowa Domu Poselskiego przebiega zgodnie z przyjętym planem. W 1985 r. przewiduje się zakończenie budowy. W niedalekiej przyszłości będzie miało miejsce spotkanie Marszałka Sejmu z ministrem S. Kukuryką. W toku tej rozmowy będziemy chcieli znaleźć takie rozwiązanie, aby zwiększyć moce przerobowe przedsiębiorstw wznoszących Dom Poselski i tym samym przyspieszyć realizację tej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#StanisławCzerniej">Urządzenie służące liczeniu głosów zostanie zainstalowane pod koniec br. Będzie precyzyjnie ukazywało, ilu posłów bierze udział w poszczególnych głosowaniach, a tym samym będzie strażnikiem frekwencji. W związku z instalacją tego urządzenia, które bez wątpienia jest potrzebne, bowiem liczenie głosów za pomocą palców jest zupełnie archaiczne - konieczne będzie poczynienie w przyszłości zmian w regulaminie Sejmu, w tym m.in. przypisanie posłów do stałych miejsc. Chcę poinformować, iż dzięki tej aparaturze będzie można m.in. określić, jak imiennie głosowali posłowie.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#StanisławCzerniej">W związku ze znaną nam wszystkim sytuacją płatniczą kraju nie mieliśmy środków na opłacenie składek wynikających m.in. naszego udziału w Unii Międzyparlamentarnej i Stowarzyszeniu Bibliotek. Organizacje międzynarodowe ze zrozumieniem odnosiły się do naszych trudności, ale w pewnym momencie osiągnęliśmy barierę, której nie można już było przekroczyć. Określono termin uregulowania tych obciążeń. W przypadku niedotrzymania tego terminu groziło nam skreślenie z listy członków organizacji. W związku z tym zmuszeni byliśmy znaleźć środki na ten cel i tak się też stało. Żadnych odsetek z uwagi na opóźnienie płatności nie uiszcza się.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#StanisławCzerniej">Zmiany organizacyjne w obu kancelariach zostały podyktowane koniecznością lepszego zorganizowania pracy obu instytucji. Niektóre służby administracji wykonywały np. 80% czynności związanych z obsługą Kancelarii Sejmu. Tak więc przejmując bezpośrednio nad nimi kontrolę, uzyskaliśmy większą sprawność ich pracy. Podział ten nie pociągnął za sobą wzrostu liczby etatów, przeciwnie poczyniliśmy pewne redukcje wśród personelu kierowniczego. Z drugiej strony należy zdawać sobie sprawę, iż rozwój ilościowy etatów związanych z obsługą pracy Sejmu będzie konieczny, bowiem zadania stojące przed nami stale rosną. Poza obsługą pracy Sejmu i jego organów dodatkowo zajmujemy się obecnie działalnością PRON, który na stałe zadomowił się w tym gmachu, organizujemy pracę komisji RWPG, a także innych imprez, które zlecane są przez czynniki polityczne. Jednym z powodów tego stanu rzeczy jest to, iż Sejm to teren neutralny. Kolejny powód to fakt, iż dysponując odpowiednią liczbą sal, hotelem i restauracją stanowimy jedyny o tym charakterze kompleks w Warszawie. Intensywność prac pociąga także intensywną eksploatację wyposażenia, m.in. meble są, jak wynika z naszych wyliczeń w ok. 40% intensywniej eksploatowane niż w innych instytucjach (problem ich stałego przemieszczania).</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#StanisławCzerniej">Aby sprostać rosnącym zadaniom, ludzie zmuszeni są pracować w nadgodzinach. Stąd ich znaczna liczba, a także wydatki na ten cel. Jest to sytuacja anormalna i stale rosnąca i trudna do utrzymania w dłuższym okresie czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WładysławKandefer">Również restauracja jest bardzo poważnie obciążona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzŚwitała">Restauracja ma określoną wydolność, a częstokroć liczba imprez, które odbywają się jednorazowo w gmachu, ją przekracza. Korzystają z restauracji ludzie, którzy znajdują się tu nie tylko jako zaproszeni goście przez komisje sejmowe, ale także Radę Społeczno-Gospodarczą, czy komisje Rady Państwa itd.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzŚwitała">Obciążenie pracą, a także dążenie do jej usprawnienia spowodowało, iż przejęliśmy część administracji przenosząc ją w gestię Kancelarii Sejmu. Myślę, że będziemy zgodni z szefem Kancelarii Rady Państwa w ocenie, iż prognozy, jakie zostały wypracowane przy przygotowaniu reorganizacji, potwierdziły się. Organizacja pracy jest sprawniejsza.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KazimierzŚwitała">Sprawa odzyskania lokali w naszych gmachach zajmowanych przez obcych użytkowników mimo wysiłków ze strony Kancelarii Sejmu przeciąga się. Częstokroć spotykamy się z zupełnie nieuzasadnionym oporem. Aktualnie „Życie Partii” opuszcza już budynek, przechodząc do nowych pomieszczeń. Pozostają jeszcze „Nowe drogi”. Gdy nie osiągniemy porozumienia, to dojdzie do bezprecedensowego faktu eksmisji organu KC PZPR, której dokonamy wespół z Urzędem Rady Ministrów. Termin został wyznaczony na 30 czerwca. W naszych lokalach pozostanie archiwum KC PZPR (poczyniono tam inwestycje), a także tymczasowo niektóre instytucje WSNS, z tym że i one w przyszłości powinny opuścić ten teren. Myślę, że po wakacjach lokale, o których wspominałem, będą puste.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#KazimierzŚwitała">W pełni podzielam opinię, iż hala maszyn stanowi wąskie gardło naszej pracy. Robimy wszystko, aby zwiększyć liczbę zatrudnionych tam maszynistek, choć z tym są duże trudności. W najbliższej przyszłości zwiększymy zatrudnienie o 3 osoby. Trudności łagodzone są za pomocą zatrudnienia osób na tzw. prace zlecone. Mimo to zaległości są duże, m.in. jeśli chodzi o przepisywanie protokołów z posiedzeń Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#KazimierzŚwitała">Wydatki na funkcjonowanie Rady Społeczno-Gospodarczej zamknęły się w ub.r. sumą ok. 600 tys. zł. Członkowie Rady otrzymują zryczałtowany zwrot kosztów za przejazdy, darmowy nocleg i 700 zł za dzień urzędowania na Wiejskiej. Podobne stawki otrzymują sędziowie Trybunału Stanu. Innych kosztów jak na razie nie ma. Oznacza to, że w skali roku wydatki zamykają się kwotą ok. 1 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#KazimierzŚwitała">Skargi, o których była mowa w koreferacie, w ok. 40% dotyczą spraw mieszkaniowych i wymiaru sprawiedliwości. O sytuacji na tym odcinku informujemy przewodniczących komisji sejmowych okresowymi opracowaniami Biura Skarg KS. Gdyby posłowie byli zainteresowani szczegółowo tym problemem, możemy przedstawić stosowną informację na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#KazimierzŚwitała">Szef Kancelarii Rady Państwa minister Edmund Boratyński: Hala maszyn i u nas stanowi podobny problem jak w Kancelarii Sejmu. Staramy się zwiększyć obsadę, jednakże czynimy to na drodze obowiązujących przepisów nie tak, jak inne instytucje zatrudniające maszynistki np. na etatach starszych referentów.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#KazimierzŚwitała">W ramach budżetu Kancelarii Rady Państwa była przewidziana dotacja na rzecz Frontu Jedności Narodu. Z tej sumy też finansowano działalność PRON. W przyszłości należy sądzić, iż problem ten nie będzie występował w budżecie KRP, bowiem należy oczekiwać decyzji politycznych co do dalszych losów Frontu Jedności Narodu, a także w innym kierunku idą uchwały Kongresu PRON.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#KazimierzŚwitała">W związku z pozytywną oceną konkursu „Mistrz Gospodarności”, który finansowano poprzednio ze środków Kancelarii Rady Państwa i Urzędu Rady Ministrów, należy utrzymać tę inicjatywę. Chodzi jednak o to, aby przepracować formułę konkursu, by mogły w nim brać udział także i całe gminy. Tym problemem zajmie się m.in. Komisja ds. Rad Narodowych.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#KazimierzŚwitała">W 1982 r. wpłynęło do Kancelarii ponad 19 tys. skarg. W porównaniu z rokiem poprzednim liczba skarg zmniejszyła się o 1500, z tym jednak, że w pierwszych miesiącach roku ich liczba była minimalna (po wprowadzeniu stanu wojennego).</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#KazimierzŚwitała">W kolejnych miesiącach liczba skarg systematycznie rosła. Dotyczyły one przede wszystkim problematyki mieszkaniowej, wyjazdów zagranicznych, spraw sądownictwa i porządku publicznego, emerytur i rent, zagadnień rolnych oraz zatrudnienia i płac. Kancelaria Rady Państwa opracowywała comiesięczne informacje przedstawiając je członkom Rady. Rada Państwa doceniając ten problem, 17 września ub.r. powołała Komisję ds. Listów, Skarg i Wniosków. Pierwsze sprawozdanie ze swej działalności przedłożyła ona Radzie Państwa 24 lutego br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZdzisławJusis">Czy w 1982 r. do obu Kancelarii wpływały skargi wiążące się z działalnością posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzŚwitała">Na adres Kancelarii Sejmu dwie skargi tego typu, były to anonimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#EdmundBoratyński">Nie odnotowaliśmy tego typu skarg.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#HenrykKostecki">Jeśli przyjąć za słuszne stwierdzenie, iż obecna kadencja Sejmu zasłużyła na miano zapracowanej, to opinia ta dotyczy także pracowników obsługi umożliwiających posłom wykonywanie ich obowiązków. Ocena pracy tych ludzi jest bardzo wysoka, jednakże interesuje mnie nie tylko problem przeszłości, któremu poświęcone jest dzisiejsze posiedzenie, ale przede wszystkim dzień dzisiejszy, i to co będzie jutro. Uważam, że przedstawione nam informacje upoważniają do wysoce pozytywnej oceny pracy obu Kancelarii i do przyjęcia wykonania budżetu, a także wyrażenia uznania wszystkim zatrudnionym w nich pracownikom. Mamy jednak obowiązek szukać odpowiedzi na pytanie, jak Sejm będzie rozwiązywał problemy, które staną przed nim w przyszłości. Już dziś pracuje się tu z olbrzymim wysiłkiem, przy znacznym zaangażowaniu pracowników w nadgodzinach. Dziś pozwala to na wywiązanie się z obowiązków, ale w przyszłości może nie pozwolić na realizację podstawowych zadań. Uważam, iż komisja powinna być bliżej tych spraw i dlatego wnioskuję, aby raz jeszcze spotkać się celem przedyskutowania najbardziej istotnych problemów Kancelarii Sejmu w Ⅲ kwartale. Wspólnie będziemy w stanie poszukać dróg, służących rozwiązaniu istniejących trudności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WładysławKandefer">Konieczne jest lepsze koordynowanie terminów posiedzeń komisji sejmowych. Częstokroć zdarza się tak, że w tym samym dniu posłowie mają po trzy, a nawet cztery posiedzenia komisji. Ich udział w obradach ogranicza się więc do złożenia podpisu na liście obecności, a przecież nie o to chodzi. Powinni oni brać aktywny udział w pracach. Uważam, że musi być w tej sprawie wprowadzony porządek i funkcję tę powinna spełniać Kancelaria Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanLembas">Przyłączam się do wysokiej oceny pracy obu Kancelarii przedstawionych w koreferacie oraz postulatów posła H. Kosteckiego. Wyrażam najwyższe uznanie dla tych pracowników, którzy bezpośrednio pomagają posłom, dotyczy to zwłaszcza sekretarzy komisji. Z uwagi na to, że fundusz płac nie został wykorzystany i są pewne możliwości w tym zakresie, może warto by poszukać możliwości finansowego zrekompensowania tym ludziom zwiększonego wysiłku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KazimierzŚwitała">Uważam, iż pewne wnioski w dyskusji postaramy się wykorzystać dla lepszej organizacji naszej pracy. Słuszna także wydaje się koncepcja przedyskutowania na forum komisji niektórych problemów stojących przed Kancelarią Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#KazimierzŚwitała">Sprawa koordynacji pracy komisji jest zagadnieniem delikatnym. Prezydium Komisji jest autonomiczne, jeśli chodzi o podejmowanie decyzji. Mogę zapewnić, iż bez przerwy pracujemy z kalendarzem w ręku, prezentując przewodniczącym komisji rozkład posiedzeń. Z drugiej strony zdajemy sobie sprawę, iż niektóre problemy muszą być przedyskutowane w odpowiednich terminach i nic w tym względzie nie da się zrobić. Podstawowa trudność w tym zakresie wynika chyba z faktu przynależności posłów do 2 a często i 3 komisji. Przy zbiegu terminów - a praktyka wykazuje na pewne prawidłowości w wyznaczaniu terminów posiedzeń komisji (najczęściej w bliskości posiedzeń plenarnych Sejmu) - poseł musi być na jakiejś komisji nieobecny. Mam nadzieję, iż przyszły regulamin Sejmu rozstrzygnie przynajmniej niektóre z wyłaniających się w tym względzie problemów.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#KazimierzŚwitała">Przewodniczący komisji poseł Ludomir Stasiak (ZSL): Myślę, iż będę wyrazicielem stanowiska wszystkich posłów, jeśli zaproponuję zakończenie obrad trzema wnioskami:</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#KazimierzŚwitała">- przyjmujemy, zgodnie z wnioskiem posła referenta, sprawozdanie z wykonania budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa;</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#KazimierzŚwitała">- przyjmujemy wniosek posła H. Kosteckiego o wyrażeniu uznania przez naszą komisję dla pracowników obu Kancelarii;</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#KazimierzŚwitała">- przyjmujemy postanowienie o odbyciu spotkania z kierownictwem Kancelarii Sejmu, na którym omówimy bieżące problemy pracy Kancelarii.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>