text_structure.xml
50.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 21 października 1981 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Tadeusza Łodykowskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- informację o zakresie działania i zamierzeniach Urzędu Gospodarki Morskiej, - informację o realizacji porozumień branżowych w gospodarce morskiej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu wziął udział kierownik Urzędu Gospodarki Morskiej minister Stanisław Bejger oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Jak wynika z informacji UGM - do zakresu działania Urzędu Gospodarki Morskiej należą sprawy: żeglugi morskiej, portów i przystani morskich, w tym koordynacji obrotu portowo-morskiego, morskiej gospodarki rybnej, w tym rybołówstwa morskiego, przemysłu rybnego, obrotu towarowego rybami i przetworami rybnymi, zaplecza remontowego gospodarki morskiej, w tym morskich stoczni remontowych, współpracy zagranicznej w sferze gospodarki morskiej, usług związanych z gospodarką morską, ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami wskutek użytkowania morza, administracji morskiej, szkolnictwa morskiego i zaplecza naukowo-technicznego, rejestru statków i nadzoru klasyfikacyjnego, radiokomunikacji i radionawigacji morskiej oraz ratownictwa morskiego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Organizację Urzędu ustaliła Rada Ministrów, przyznając 180 etatów (łącznie z obsługą i środkami etatowymi na realizację zadań specjalnych).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W skład Urzędu wchodzi 9 departamentów mających szeroki zakres działania.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Dla zapewnienia prawidłowego trybu pracy Urzędu wydany został tymczasowy regulamin organizacyjny, określający zadania departamentów, strukturę organizacyjną oraz etatyzację departamentów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W organizacji wewnętrznej Urzędu wprowadzono konsekwentnie układ funkcjonalny, a nie branżowy. W wykazie jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra, Rada Ministrów umieściła 3 jednostki podległe (urzędy morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie) oraz 24 jednostki nadzorowane.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Stan organizacyjny Urzędu umożliwił pilne podjęcie prac poruczonych ustawowo Urzędowi oraz osiągnięcie niezbędnego ich zaawansowania. Dotyczy to zwłaszcza przygotowywania wdrożenia reformy gospodarczej oraz opracowania założeń kompleksowej polityki morskiej. W procesie przygotowania wdrożenia reformy gospodarczej podjęte zostały następujące, podstawowe przedsięwzięcia: powołano resortowy zespół metodyczno-szkoleniowy, współpracujący z zespołami branżowymi i zakładowymi; zainicjowano powołanie branżowych zespołów specjalistycznych, opracowujących projekty systemów ekonomiczno-finansowych, uwzględniających specyfikę poszczególnych branż; zorganizowano proces opiniowania aktów wykonawczych do ustaw o przedsiębiorstwach państwowych i samorządzie pracowniczym załogi przedsiębiorstwa oraz weryfikacji przepisów prawnych pod kątem ich zgodności z założeniami reformy gospodarczej i decentralizacji decyzji, zapewniającej samorządność i samodzielność przedsiębiorstw, podjęto działania w kierunku przyspieszenia powoływania lub dostosowania form działania samorządów pracowniczych do przepisów ustawy oraz przeprowadzono konsultację z przedsiębiorstwami w sprawie tworzenia zrzeszeń obligatoryjnych, w wyniku której uzyskano zgodność z poglądem reprezentowanym przez Urząd o zasadności całkowitej likwidacji dotychczas działających szczebli pośrednich. Przewiduje się tworzenie zrzeszeń przedsiębiorstw: gospodarki rybnej, przemysłu remontu statków, portów morskich i ewent. przedsiębiorstw żeglugi morskiej. Ostateczna forma i zakres działania zrzeszeń dobrowolnych zostanie określona przez samorządy załóg przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Zamierzenia Urzędu zawierają się w 3 sferach: gospodarczej, socjalno-bytowej oraz reformy gospodarczej. W sferze gospodarczej do podstawowych zadań należą: poprawa zaopatrzenia kraju w ryby morskie; zwiększenie eksportu i popraw jego opłacalności; współdziałanie w rekonstrukcji oraz dalszym rozwoju morskiej floty handlowej i rybackiej w oparciu o potencjał polskiego przemysłu stoczniowego; zmniejszenie dewizowych wydatków floty handlowej i rybackiej oraz opracowanie raportu o stanie, perspektywach i warunkach rozwoju gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W sferze socjalno-bytowej podstawowym zadaniem jest porządkowanie ustawodawstwa z dziedziny zatrudnienia. Natomiast w sferze wdrażania reformy gospodarczej - poza omówionymi już przedsięwzięciami - do podstawowych należą zadania dotyczące opracowania i zatwierdzenia koncepcji cen zbytu i cen detalicznych ryb morskich; stymulowania eksportu usług poprzez wprowadzenie systemów motywacyjnych dla rozwoju eksportu usług; reformy systemu ekonomiczno-finansowego kompleksu gospodarki morskiej oraz reformy organizacji zarządzania.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Kierownik Urzędu Gospodarki Morskiej minister Stanisław Bejger: Gospodarka morska charakteryzuje się nierównomiernym rozwojem a w ostatnich latach nawet wyraźnym zahamowaniem w trzech ważnych branżach jak rybołówstwo dalekomorskie, żegluga liniowa i stocznie remontowe. Narosło szereg dysproporcji, wystąpiły braki w wyposażeniu w niezbędne urządzenia i materiały, a zwłaszcza w części zamienne. Szczególnie dotkliwie gospodarka morska odczuwa brak dostatecznie rozbudowanego zaplecza remontowego i bazy socjaIno-bytowej.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Do ważnych przyczyn istniejącego stanu można zaliczyć ograniczone środki państwa na inwestycje, niepełne przekonanie decydentów o wysokiej efektywności gospodarki morskiej i jej roli w gospodarce narodowej itp. Ale istotnymi powodami tego stanu były i są w dalszym ciągu brak wypracowanej i przyjętej jako obowiązującej przez wszystkie organa państwowe właściwej polityki morskiej naszego państwa, obejmującej cały kompleks gospodarki morskiej i jej związki z gospodarką narodową; brak kompleksowego programu rozwoju gospodarki morskiej, który zakładałby spójny rozwój branż i rejonów, a przede wszystkim właściwe proporcje rozwoju gospodarki morskiej jako kompleksu oraz brak spójnego systemu finansowo-ekonomicznego dla kompleksu gospodarki morskiej i właściwych systemów finansowych w poszczególnych branżach, które zapewniałyby właściwy rozwój tych branż i stymulowały pożądane powiązania pomiędzy nimi.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Stąd też chcemy obecnie wykorzystać tę szansę, jaką daje nam przygotowywana reforma gospodarcza, dla wyciągnięcia właściwych wniosków z przeprowadzonych analiz stanu gospodarki morskiej i jej poszczególnych branż.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Urząd Gospodarki Morskiej podjął się, we współpracy z poszczególnymi branżami, przedsiębiorstwami i zapleczem naukowo-badawczym, przygotowania kompleksowego raportu o stanie gospodarki morskiej i jej poszczególnych branż i na tej podstawie zasad polityki morskiej państwa oraz programu rozwoju gospodarki morskiej i jej poszczególnych branż na lata 1982-85 i prognozy rozwoju do 1990 r. Materiał ten, po rozpatrzeniu przez rząd, zostanie przedstawiony na Plenum KC PZPR, które, zgodnie z uchwałą IX Zjazdu PZPR, ma zająć się problematyką gospodarki morskiej w I połowie 1982 r.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Urząd Gospodarki Morskiej od chwili swojego powstania wszedł w nowy system zarządzania, zgodnie z kierunkami reformy gospodarczej. Odchodzimy od systemu nakazowo-rozdzielczego, chociaż Zdajemy sobie sprawę, że musi to być proces długotrwały, że pewne elementy tego systemu muszą funkcjonować jeszcze przez pewien czas, zwłaszcza w istniejącej sytuacji gospodarczej kraju. Traktujemy stosowane jeszcze elementy systemu nakazowo-rozdzielczego jako przejściowe i wygasające.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Gospodarka morska od szeregu miesięcy przygotowuje się do wdrożenia reformy gospodarczej. Prace w tej dziedzinie nasiliły się w ostatnich tygodniach i obecnie, zwłaszcza po uchwaleniu przez Sejm ustaw o przedsiębiorstwie i samorządzie, weszły w nową fazę konkretyzowania założeń reformy w kompleksie gospodarki morskiej, w jej poszczególnych branżach, a szczególnie w samych przedsiębiorstwach.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Wszystko wskazuje na to, że istniejące i powstające w poszczególnych przedsiębiorstwach samorządy będą w stanie podjąć decyzje o przystąpieniu do dobrowolnych zrzeszeń w niektórych branżach, szczególnie w rybołówstwie morskim i stoczniach remontowych. Istotnym elementem wdrażania reformy jest praca prowadzona nad zwiększeniem samodzielności jednostek podległych i nadzorowanych przez UGM.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">W ramach reformy przygotowujemy dla gospodarki morskiej spójny system finansowo-ekonomiczny, który winien zapewnić możliwości samofinansowania tej gospodarki zarówno w obrocie krajowym, jak i zagranicznym oraz możliwości finansowania jej rozwoju w oparciu o środki własne, kredyt krajowy i zagraniczny, jak również dotacje centralne na rozbudowę infrastruktury gospodarki morskiej, a szczególnie na usunięcie zaniedbań i dysproporcji narosłych w latach ubiegłych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Przy opracowywaniu tego systemu będziemy korzystać z dobrych doświadczeń z poprzednich lat w trakcie wdrażania postępowych rozwiązań systemowych w niektórych naszych branżach, szczególnie w żegludze morskiej. Jeśli niektóre rozwiązania ogólnopolskie nie będą odpowiadały warunkom istniejącym w naszej branży, to jest jeszcze czas, aby wnieść odpowiednie poprawki i propozycje rozwiązań odpowiednich dla naszej specyfiki. Oczywiście ważną sprawą jest, aby każde przedsiębiorstwo i każda branża miała właściwy dla niej system finansowo-ekonomiczny, ale nie spełni on swojej roli jeśli będzie rodził dysproporcje w gospodarce morskiej. Przykładowo nie może powtórzyć się taka sytuacja, jaka istnieje obecnie, że system finansowo-ekonomiczny w stoczniach remontowych zniechęca te stocznie do wykonywania remontów dla armatorów krajowych i zmusza je do preferowania eksportu usług remontowych. Konieczne są zmiany w systemie finansowo-ekonomicznym stoczni remontowych w takim kierunku, aby remonty statków polskich były opłacalne na równi z remontami statków obcych, co wymaga wprowadzenia cen transakcyjnych również dla remontów krajowych, a co za tym idzie podwyższenia obecnych cenników. Przy założeniu, że wraz z wprowadzeniem cen transakcyjnych wzrośnie jakość remontów a przede wszystkim zostanie skrócony czas ich trwania do poziomu stoczni zagranicznych winno okazać się, że podwyższone ceny za remonty zostaną nadwyżką zrekompensowane przez wyzwolenie dodatkowego potencjału przewozowego i połowowego, którego efektywność ekonomiczna wzrośnie z korzyścią dla armatorów, stoczni remontowej i całej gospodarki morskiej. Myślę, że przykład ten dostatecznie wymownie przekonuje o konieczności opracowania spójnych systemów finansowo-ekonomicznych i właśnie w takim kierunku zmierzają nasze wysiłki.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">(Dyskusja:)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyZygmanowski">Z przedstawionych materiałów i wypowiedzi obywatela ministra wynika, że działanie nowego resortu zostało ukierunkowane szczególnie na wdrożenie reformy gospodarczej oraz opracowanie kompleksowej polityki morskiej naszego kraju. W przeszłości było niejednokrotnie tak, że ważniejsze w praktyce były, jednostkowe interesy przedsiębiorstw a nie nadrzędny główny interes całości gospodarki. Dlatego dobrze się stało, że resort opracowanie takiej kompleksowej polityki oraz wspólnego systemu ekonomiczno-finansowego uznał za zadanie naczelne.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyZygmanowski">Jeśli chodzi o sprawy eksportu, pamiętać należy, że od jego dalszego wzrostu zależy możliwość wychodzenia naszej gospodarki z kryzysu. Dlatego pytam, czy pracuje się nad ukształtowaniem modelu eksportu oraz całości handlu zagranicznego w gospodarce morskiej? Czy są już jakieś przynajmniej wstępne opinie na ten temat? Co z dotychczasowym systemem cen, który jak wiadomo blokował działalność eksportową?</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyZygmanowski">Osobny problem to finansowanie i działalność w nowych warunkach nauki i jej badań. Jak w warunkach reformy gospodarczej będą działały instytuty branżowe, a w tym Instytut Gospodarki Morskiej? Kto je będzie finansował i komu będą podlegały? Wiele było dotychczas słów krytyki pod adresem tychże instytutów oraz ich wdrożeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KazimierzCupisz">Szkoda, że Urząd Gospodarki Morskiej nie przedstawił Komisji swego schematu organizacyjnego. Dobrze bowiem byłoby wiedzieć ile i jakich jest departamentów w tym Urzędzie, czym one się zajmują itp. Komisja powinna również być zapoznana z wykazem przedsiębiorstw znajdujących się w gestii Urzędu. Spotykając się z różnymi opiniami na temat przedsiębiorstw gospodarki morskiej, nie wiemy do kogo kierować uwagi na ten temat.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#KazimierzCupisz">Z informacji wynika, że resort zatrudnia obecnie 180 osób, to jest o 100 pracowników mniej niż poprzednio, w starej strukturze. Chcielibyśmy wiedzieć co stało się z tymi pracownikami, jakiej udzielono im pomocy w szukaniu zatrudnienia w nowych miejscach pracy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#KazimierzCupisz">Jak resort ocenia organizację zrzeszeń, które mają być - zgodnie z zasadami reformy - jednostkami powoływanymi dobrowolnie. Są opinie, że wiele zakładów odczuwa potrzebę istnienia zwierzchnich jednostek. Czy jednak sondowano głębiej tę opinię? Niepokoi fakt, że znajomość problematyki reformy w przedsiębiorstwach jest raczej powierzchowna. Wydaje się, że większość załóg niezbyt dobrze wie co je czeka po przyjęciu nowych zasad gospodarowania. W związku z tym istnieje pilna potrzeba zapoznania zespołów pracowniczych z problematyką reformy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#KazimierzCupisz">Od 1 stycznia przyszłego roku przedsiębiorstwa będą mogły prowadzić samodzielnie działalność w zakresie handlu zagranicznego. Nie ustalono jednak w odpowiednich przepisach wykonawczych, na jakich zasadach otrzymywać się będzie koncesje do prowadzenia tej działalności. Powstaje też pytanie jaki będzie dalszy los przedsiębiorstwa NAVIMOR, które dotychczas zajmowało się usługami w sferze handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#KazimierzCupisz">Bliższego naświetlenia wymaga problem zaopatrzenia przedsiębiorstw gospodarki morskiej w materiały i surowce. Ze względu na deficytowość tych materiałów rodzą się pytania dotyczące zasad ich rozdziału, uwzględniania priorytetów produkcyjnych itp. Jak przedstawia się sprawa tworzenia banku walutowego w resorcie gospodarki morskiej. Własna obsługa bankowa jest przedsiębiorstwom bardzo potrzebna. Obecnie nie mogą one prawidłowo funkcjonować; właśnie m. in. z braku dewiz, chociaż te dewizy zarabiają.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszŁodykowski">Jak wygląda realizacja koncepcji utworzenia banku gospodarki morskiej i podziału zadań między tą nową jednostką i istniejącym systemem bankowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#EugeniuszCzuliński">Jednym z zadań Urzędu Gospodarki Morskiej jest ochrona środowiska, z czym wiąże się m. in. sprawa wyżywienia. Skażenie morza oznacza zmniejszone połowy lub wręcz ich brak. Powraca więc pytanie, jak przeciwdziała się zakażeniu Bałtyku, wód przybrzeżnych i nabrzeża. Prasa pisze, że obecny stan tego środowiska jest katastrofalny. I z tym trzeba się zgodzić. Szacuje się, że w najbliższej 5-latce na rehabilitację morza i nabrzeża trzeba przeznaczyć ok. 15 mld zł. Jak wygląda zestawienie potrzeb z możliwościami? Czy nakłada się kary na armatorów wyrzucających nieczystości do morza?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#EugeniuszCzuliński">Polska jest sygnatariuszem kilku międzynarodowych porozumień w sprawie ochrony morza. Czy ponosimy jakieś konsekwencje, nie wywiązując się z podpisanych układów?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#EugeniuszCzuliński">Jakie korzyści uzyskujemy z badań przeprowadzanych przez statek „Prof. Siedlecki”. Jego dzienne utrzymanie w morzu kosztuje podobno 14 mln zł. Czy więc wyniki prac są w stanie zrekompensować te koszty?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#EugeniuszCzuliński">Złe zaopatrzenie rynku w ryby jest sprawą znaną. Nowym elementem stały się obecnie ceny ryb, znajdujące się teraz w kompetencji Urzędu Gospodarki Morskiej. Musimy reagować na nieprawidłowości w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#EugeniuszCzuliński">1 tys. zł za kg węgorza, to cena szokująca! Być może NIK, albo inna powołana do tego instytucja, wyjaśni jakie produkty powinny być paczkowane w metalowe puszki, a jakie mogą się znajdować w słoikach. Panuje zupełny żywioł w tej materii i w rezultacie wartościowych ryb nie ma w co pakować, a makaron z sosem pomidorowym sprzedaję się w puszkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZdzisławPukorski">Przedstawione posłom materiały Urzędu Gospodarki Morskiej nie zasługują, niestety, na pozytywną ocenę. Informacja o zakresie działania i zamierzeniach UGM mówi m. in. o opracowaniu i uzgodnieniu programu zagospodarowania polskiej strefy rybołówstwa na Bałtyku, o opracowaniu projektu planu realizacyjnego i raportów o stanie rybołówstwa dalekomorskiego. Wszystkie te sprawy były już wielokrotnie omawiane i chyba Urząd dysponuje już odpowiednimi opracowaniami. Wiele krytycznych uwag budzi kolejny fragment tekstu dotyczący podstawowych zadań Urzędu w sferze socjalno-bytowej. Ciekawe, jakie byłyby opinie załóg po przeczytaniu go. Niestety, nie widać w przedstawionych przez UGM materiałach oryginalnego wkładu pracy tego Urzędu, nie widać nowych perspektyw, poglądów nowatorskich, wychodzących naprzeciw obecnym potrzebom. Czyżby można było mówić tylko o zmianie w nazwie Urzędu?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZdzisławPukorski">Odnosi się wrażenie, że sprawy przekształcenia zjednoczeń w dobrowolne zrzeszenia, zostały już przesądzone na wyższych szczeblach drabiny administracyjnej. Nie zostały jednak przekonsultowane z załogami, a najwyższy już czas, by poznać ich opinię. Chodzi bowiem o to, żeby przejściowy okres istnienia zjednoczeń nie przeciągał się zbyt długo. A co będzie, jeśli okaże się, że załogi nie zechcą należeć do zrzeszeń?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ZdzisławPukorski">Komisja ma za mało informacji na temat Urzędu Gospodarki Morskiej a powinna dobrze orientować się w tym, co się w tym Urzędzie zmieniło i jak funkcjonować ma nowa struktura organizacyjna. Należałoby postulować udostępnienie Komisji wyczerpujących materiałów na najbliższe posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JadwigaKiełczyńska">Jakie korzyści przyniesie gospodarce morskiej reforma gospodarcza, biorąc pod uwagę panujący kryzys?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JadwigaKiełczyńska">W jakim stopniu gospodarka morska nastawiała się na pomoc dla rolnictwa, jak ta sprawa będzie wyglądała w przyszłości?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WitoldSaczuk">Niektóre przemysły w związku z wprowadzeniem reformy będą odczuwały nadmiar rąk do pracy. Materiał resortu sygnalizuje ten problem. Temat ten należy rozwinąć, tym bardziej że załogi oczekują na jasne stanowisko w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JózefBańkowski">Rybacy bałtyccy wyrażają zaniepokojenie sprawą cen ryb. Wiele innych surowców i wyrobów przemysłowych zdrożało wielokrotnie. Jakie jest stanowisko Urzędu?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JózefBańkowski">Nieszczęściem rybaków jest stale zwiększające się zanieczyszczenie wód. W wielu miejscowościach nadmorskich wybudowano całe kompleksy bloków, ośrodków wypoczynkowych, bez wyposażenia ich w oczyszczalnie ścieków. Nieczystości odprowadzane są wprost do morza. NIK powinien zainteresować się tą sprawą. Przeprowadzić trzeba dokładną kontrolę i na jej podstawie zobowiązać wojewodów do rozpoczęcia budowy oczyszczalni. Obecnie stosowane sankcje nie skutkują. Grzywna 5000 tys. zł jest po prostu śmieszna. Należy zagrozić, że jeśli budowa oczyszczalni nie zostanie rozpoczęta ośrodki będą zamykane.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławBajger">Przedstawione Komisji materiały mają charakter informacji, stąd mogło wystąpić odczucie, że są niedostatecznie pogłębione. Starałem się niektóre kwestie poruszyć w swoim wystąpieniu. Ponadto Urząd prześle posłom odpowiednie uzupełnienie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#StanisławBajger">Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu działania Urzędu znajduje się na kolejnym etapie uzgodnień międzyresortowych. Gdy zostanie przyjęte przez Radę Ministrów, przedstawimy ten dokument Sejmowi. Opracowywany jest także statut UGM. Jeśli posłowie wyrażą takie życzenie, przedstawimy go pod konsultację.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#Sprawozdawca">Po szczegółowych dyskusjach na forum Rady Ministrów podjęto decyzję, że PHZ, „Rybex” i „Nawimor” znajdą się w gestii Urzędu Gospodarki Morskiej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#Sprawozdawca">9 departamentów wchodzących w skład Urzędu ma funkcjonalny a nie branżowy zakres działania. Otrzymały one tymczasowe regulaminy, a po wejściu w życie rozporządzenia regulującego zakres działania Urzędu, otrzymają regulaminy ostateczne.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#Sprawozdawca">Być może kierunki działań, jakie zaprezentowaliśmy w materiałach, nie są owocem pracy ostatnich tygodni. Niektóre z nich były prezentowane już w przeszłości. Ponadto z uwagi na czas nie byliśmy jeszcze w stanie przejrzeć i dokonać odpowiedniej syntezy całości materiałów, które znajdują się w naszej dyspozycji. Z całą pewnością jednak Urząd nie chce pracować po staremu. I całe nasze działanie podporządkowujemy nowym regułom, jakie będą obowiązywały w naszej gospodarce po 1 stycznia. Na przykład w zakresie rybołówstwa został wyłoniony zespół międzyresortowy, który ma opracować jeden spójny materiał. Będą nań składały się trzy dokumenty: raport o stanie rybołówstwa, program działania na lata 1982–85 wraz z prognozą do 1990 roku a także projekt uchwały Rady Ministrów w omawianych sprawach. Dokumenty te zostaną rozpatrzone przez Radę ds. Gospodarki Żywnościowej a w grudniu podejmie je Rada Ministrów.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#Sprawozdawca">Obecnie podstawowa sprawa dla Urzędu to prace związane z wdrażaniem reformy gospodarczej. Prowadzona jest szeroka konsultacja w tej mierze z załogami zainteresowanych przedsiębiorstw. M.in. omówiono podstawowe kierunki reformy gospodarczej oraz przeprowadzono szkolenie aktywu centralnego. Dyskutujemy nad przygotowaniem odpowiednich aktów normatywnych. Aby jak najlepiej wywiązywać się z nakładanych zadań, znajdujemy się w bieżącym kontakcie z Komisją ds. Reformy Gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#Sprawozdawca">Urząd stoi na stanowisku, aby zjednoczenia zostały zlikwidowane z dniem 31 grudnia br. W pierwszych miesiącach przyszłego roku powinny one rozliczyć się ze swojej działalności. W ich miejsce mogą powstawać zrzeszenia, o ile przedsiębiorstwa sobie tego życzą. Nie zakładamy tworzenia zrzeszeń obligatoryjnych. Uważamy natomiast, że powinny one powstać z uwagi na specyfikę branży w gospodarce rybnej oraz w stoczniach remontowych.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#Sprawozdawca">Prezentujemy też opinię, że przedsiębiorstwa handlu zagranicznego, znajdujące się w naszej gestii, powinny otrzymać daleko idące uprawnienia w zakresie rozwoju eksportu.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#Sprawozdawca">Sprawa finansowania nauki oraz instytutów nie została jeszcze uregulowana w skali kraju. Propozycje UGM idą w kierunku poprawy efektywności ich działania, ograniczenia zatrudnienia i przeprofilowania działalności w kierunku dostosowania wykonywanych usług dla potrzeb poszczególnych branż gospodarki morskiej. Branże te, poprzez składanie odpowiednich zamówień, będą w stanie finansować działalność placówek naukowych. Nie oznacza to wstrzymania badań podstawowych, które są niezbędne dla rozwoju gospodarki. Do rozważenia jest finansowanie nauki przez zrzeszenia.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#Sprawozdawca">Poseł K. Cupisz pytał o ludzi, którzy do naszego Urzędu nie przeszli z byłego resortu handlu zagranicznego i gospodarki morskiej. Wyjaśniam, że mogli uczynić to wszyscy, którzy wyrazili na to ochotę, a których poziom kwalifikacji był odpowiedni dla naszych potrzeb. Do dziś nie rozwiązana pozostaje sprawa jedynie dwóch osób.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#Sprawozdawca">Zaopatrzenie materiałowo-surowcowe stanowi w okresie przejściowym trudny problem. Sprawa ta zostanie uregulowana odrębnymi przepisami.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#Sprawozdawca">W dalszej perspektywie zagadnienia te przestaną podlegać Urzędowi Gospodarki Morskiej. Na razie jednak musimy zachować pewne czynności związane z gospodarką materiałową. Chcemy zdecentralizować system zaopatrzenia, widzimy także konieczność wzmocnienia morskiej gospodarki materiałowej.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#Sprawozdawca">Ceny ryb, to także niełatwe zagadnienie. Podejmujemy ten temat wspólnie z Państwową Komisją Cen. Zmierzamy do tego, by ceny były podwyższone i zweryfikowane równolegle z cenami mięsa i jego przetworów. Trudno będzie podnieść ceny do tego stopnia, by pokryły one wszelkie koszty przedsiębiorstw. Dlatego najbardziej prawdopodobny jest wariant, w którym podwyższone ceny pokryją jedynie koszty bieżące, natomiast rozwój przedsiębiorstw będzie dalej finansowany przez budżet państwa.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#Sprawozdawca">Nie mogę w tej chwili odpowiedzieć w pełni na pytanie o statek „Prof. Siedlecki”. Nie wiem czy jego dzienny koszt utrzymania wynosi 14 mln zł, nie wydaje mi się. Muszę zasięgnąć informacji. Udzielę wyczerpującej odpowiedzi w terminie późniejszym.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#Sprawozdawca">Przy niedoborach mięsa wzrósł ostatnio nacisk na zaopatrzenie rynku w ryby. A zaopatrzenie to jest złe. W istniejącej sytuacji płatniczej kraju nie mogliśmy uzyskać odpowiednich środków na opłacenie dewizowych kosztów połowów. Dlatego część ryb musieliśmy sprzedać na rynki zagraniczne z krzywdą dla rynku krajowego, jednak alternatywą byłoby unieruchomienie znacznej części floty.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#Sprawozdawca">Urząd Gospodarki Morskiej włączył się w problematykę ochrony środowiska. Podejmujemy w tej sprawie rozmowy z Ministerstwem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska. Uważamy, że musi w tej mierze nastąpić zmiana przepisów. Wystąpiliśmy o znaczne podwyższenie kar za zanieczyszczanie morza.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#Sprawozdawca">Reforma gospodarcza to szansa dla gospodarki morskiej. Oczywiście sytuacja kryzysowa rzutuje na wyniki gospodarki morskiej. Spadły na przykład znacznie przeładunki w portach (ropa naftowa, węgiel). Stosunkowo najmniejsze skutki kryzysu notujemy w żegludze. Poza nielicznymi wyjątkami, wykorzystanie tonażu można ocenić jako dobre.</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#Sprawozdawca">Nie odczuwamy nadwyżek siły roboczej. W żegludze morskiej występują nawet nieznaczne niedobory siły roboczej, które likwidujemy drogą naboru i przesunięć. Są możliwości wyjazdu pracowników za granicę do pracy na obcych statkach poprzez morskie agencje w Szczecinie i w Świnoujściu.</u>
<u xml:id="u-11.16" who="#Sprawozdawca">Powstała wstępna koncepcja utworzenia samodzielnego banku dla gospodarki morskiej. Projekt ten został przedyskutowany z Ministerstwem Finansów i w efekcie oceniony krytycznie. Podobne koncepcje powstają również w innych branżach, co rodzi niebezpieczeństwo tworzenia dużej ilości banków dla wielu branż. Poza tym taki bank nie mógłby przejąć całości zobowiązań gospodarki morskiej. Pewne dziedziny wymagałyby dodatkowych dotacji z budżetu. Dlatego w wyniku rozmów powstała nowa koncepcja stworzenia autonomicznej części Narodowego Banku Polskiego dla gospodarki morskiej. Ten projekt nie zadowala nas jeszcze w pełni, ale jest krokiem naprzód, wymaga jednak dalszego dopracowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#EugeniuszCzuliński">Nie otrzymałem wyczerpującej odpowiedzi na moje pytanie, które dotyczyło wprawdzie ochrony środowiska, ale konkretnie chodziło mi o niebezpieczeństwo sinicy. Społeczeństwo jest tą sprawą bardzo zaniepokojone. Polska jest przy tym sygnatariuszem porozumień międzynarodowych - czy w związku z tym będą wyciągnięte w stosunku do nas jakieś konsekwencje?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#EugeniuszCzuliński">W pytaniu o statek „Prof. Siedlecki” chodziło mi nie tyle o rzeczywiste koszty eksploatacji, ale o konkretne korzyści, jakie z tego tytułu ma nasza gospodarka.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławBejger">Korzyści nie zawsze są wymierne. Nasze rybołówstwo potrzebuje badań, jakie może wykonać tylko taki specjalistyczny statek. Przewidujemy, że w przyszłości finansowanie tego rodzaju badań odbywać się będzie z funduszów centralnych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławBejger">W sprawie sinicy porozumiewałem się osobiście z dyrektorem Zjednoczenia Gospodarki Rybnej, które bada tę sprawę. Według stanu naszej wiedzy, nie istnieje obecnie zagrożenie zdrowia. Poleciłem jednak zaostrzyć kontrolę sanitarną ryb, szczególnie jeśli chodzi o połowy rybaków indywidualnych, skąd ryba dociera często wprost do konsumenta z pominięciem Centrali Rybnej.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#StanisławBejger">Nie są mi na razie znane konsekwencje, jakie Polska będzie musiała ponieść z tytułu sygnowanych porozumień międzynarodowych. Wiadomo jednak, że pomimo istniejących kryzysowych warunków, program musi być realizowany, może jedynie po niewielkiej weryfikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszŁodykowski">Komisja przyjmuje przedstawioną informację łącznie z wypowiedzią obywatela ministra i udzielonymi odpowiedziami na pytania.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszŁodykowski">Dla naszej pracy pomocne byłoby otrzymanie na piśmie informacji o Urzędzie Gospodarki Morskiej, jego strukturze, statucie itp. Dlatego zwracamy się z prośbą o przesłanie takich materiałów, gdy tylko będzie to już możliwe.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszŁodykowski">Mamy świadomość, jakie są główne zamierzenia Urzędu Gospodarki Morskiej na najbliższą przyszłość. Zdajemy też sobie sprawę, że Urząd dopiero się organizuje, co w warunkach ogólnego kryzysu stanowi trudność dodatkową. Fakt ten nie zdejmuje jednak nałożonych obowiązków ani z Urzędu, ani z naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#TadeuszŁodykowski">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła informację Urzędu Gospodarki Morskiej o realizacji porozumień branżowych w gospodarce morskiej.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#TadeuszŁodykowski">Jak wynika z tej Informacji przedsiębiorstwa gospodarki morskiej zgłosiły ogółem 1621 postulatów. Pozytywnie załatwiono 637, negatywnie 214, w toku załatwiania są 662; a odłożonych do załatwienia w późniejszym terminie 108.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#TadeuszŁodykowski">Kwestii mieszkaniowych, urlopów macierzyńskich, ochrony zdrowia, ochrony środowiska dotyczą 492 postulaty. Wśród nich załatwiono pozytywnie 207, negatywnie 79, w toku załatwiania znajduje się 205. Te ostatnie mają charakter ogólnospołeczny i wymagają rozwiązań w ramach reformy gospodarczej. Ustalenie i wprowadzenie minimum socjalnego zapoczątkuje realizację szeregu postulatów: reformy systemu emerytalnego, zasiłków rodzinnych, systemu rekompensat, wzrostu kosztów utrzymania zapewniającego realną wartość płac minimalnych, emerytur i rent oraz świadczeń socjalnych.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#TadeuszŁodykowski">Wśród postulatów załatwionych, poważną część stanowią sprawy zatrudnieniowo-płacowe, których realizacja nie budziła wątpliwości merytorycznych i wynikała z charakterystycznych dla pracy w jednostkach resortu gospodarki morskiej odrębności, uzasadniających potrzebę zróżnicowania i unormowania uprawnień w tym zakresie. Należą do nich takie sprawy, jak; dodatki za pracę w systemie dwu i trzyzmianowym, dodatkowe wynagradzanie pracowników portów morskich wykonujących prace przeładunkowe w dodatkowe dni wolne od pracy, zmiana zaszeregowania pracowników magazynowych, w ramach zmniejszenia dysproporcji płac w stosunku do innych grup zatrudnionych, wydłużanie czasu wypoczynku rybaków na statkach dalekomorskich; przyznanie uprawnień do dodatku za staż pracy w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego po 20 latach pracy, z jednoczesną zmianą zasad w zakresie ustalania okresu zatrudnienia uprawniającego do tego dodatku; wprowadzenie nowego systemu przyznawania nagród jubileuszowych: podwyższenie stosowanych dodatków np. dewizowego, okrętowego, pogłębiarskiego; rozszerzenie uprawnienia do dodatku za znajomość języków obcych z jednoczesnym ujednoliceniem zasad przyznawania i zwiększenia jego wysokości; ujednolicenie zasad przyznawania wyżywienia załogom taboru pływającego w żegludze portowej, przybrzeżnej i na wodach osłoniętych; zmiana zasad gospodarowania funduszami zakładowymi.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#TadeuszŁodykowski">W związku z potrzebami wynikającymi z konieczności racjonalizacji zatrudnienia oraz niezbędnych przemieszczeń siły roboczej określone zostały - rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 lipca br. warunki wcześniejszego przechodzenia na emeryturę w okresie do końca br.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#TadeuszŁodykowski">Z postulatów wynika potrzeba opracowania w resorcie gospodarki morskiej 8 nowych układów zbiorowych pracy. W tej sprawie ogółem zgłoszono 366 wniosków, załatwiono pozytywnie 187, negatywnie 32, w toku załatwiania znajduje się 49, a załatwienie 98 postulatów odłożono na okres późniejszy. Celem przygotowania materiałów i opracowania nowych układów zbiorowych powołane zostały w trybie administracyjnym branżowe zespoły robocze, w skład których wchodzą przedstawiciele Urzędu Gospodarki Morskiej oraz zainteresowanych zakładów pracy. Do współpracy poproszono również wszystkie związki zawodowe. Prace przygotowawcze zostały podjęte. Są one jednak hamowane brakiem rozwiązań w skali ogólnokrajowej.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#TadeuszŁodykowski">Następną grupę spraw stanowią postulaty, których treść ma charakter ogólny, w których decydentami są inne resorty. W tej grupie na zgłoszonych 218 postulatów, załatwiono pozytywnie 86, negatywnie 22, a 110 znajduje się w toku załatwiania.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#TadeuszŁodykowski">Na ogólną ilość 396 postulatów podnoszących problematykę gospodarczą resortu, załatwiono pozytywnie 99, negatywnie 70 i 227 postulatów znajduje się w toku załatwiania. Podobnie jak w odniesieniu do postulatów o charakterze płacowym oraz socjalno-bytowym, ta grupa nie zrealizowanych postulatów zawiera tematykę wymagającą rozwiązań ogólnokrajowych, w ramach reformy gospodarczej. Postulaty te dotyczą: budowy floty w stoczniach krajowych, przede wszystkim dla polskich armatorów; zabezpieczenia remontów polskich statków w stoczniach krajowych; zabezpieczenia mocy przerobowej budownictwa; zaopatrzenia gospodarki rybnej w suchy lód, opakowania, materiały pomocnicze do produkcji przetworów rybnych; zaopatrzenia w niezbędne części zamienne i szeregu innych spraw. Są to problemy z jakimi resort boryka się od dawna i które były przedmiotem wielu wystąpień do kompetentnych ministerstw i urzędów jeszcze przed sierpniem 1980 r., tj. przed podpisaniem porozumień.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#TadeuszŁodykowski">Były one również tematem wystąpień na sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#TadeuszŁodykowski">W tej grupie postulatów mieszczą się również wnioski inwestycyjne związane z rozbudową i unowocześnieniem floty kutrowej, rybackiej, portów, zaplecza lądowego gospodarki rybnej, obiektów socjalnych, budownictwa mieszkaniowego i ochrony środowiska. Część wniosków jest załatwiona - w ramach przyznanych nakładów, pozostałe natomiast pozostawiono do ewentualnego uwzględnienia w ramach środków, jakie będą resortowi przydzielone na bieżące pięciolecie.</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#TadeuszŁodykowski">Odrębną grupę postulatów stanowią wnioski dotyczące przyznania poszczególnym grupom zatrudnionych przywilejów szczególnych w ramach kart (Karta portowca, Karta rybaka, Karta stoczniowca) oraz zmiany ustawy o pracy na polskich statkach morskich. Wprowadzenie Karty portowca było postulowane już w 1966 r., a w roku 1971 obietnicę jej wprowadzenia na piśmie złożył ówczesny minister żeglugi. Tekst tej karty został w lipcu br., po długotrwałych konsultacjach z przedstawicielami związków zawodowych, uzgodniony i parafowany. Karta portowca obowiązuje wstecznie od 1.03.1981 r. i zawiera szereg przywilejów. Roczny koszt wprowadzenia Karty portowca szacuje się na ok. 300 mln zł.</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#TadeuszŁodykowski">Spośród wszystkich aktów normatywnych stanowiących całość Karty portowca do tej pory została podjęta uchwała Rady Ministrów nr 175 z dnia 24.08.1981 r. w sprawie szczególnych uprawnień dla pracowników branży portów morskich oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24.08.1981 r. w sprawie warunków wymaganych do uzyskania emerytury przez niektórych pracowników zatrudnionych w portach morskich. Pozostałe projekty aktów normatywnych zostały w ostatnich dniach przekazane przez Urząd Rady Ministrów do Rady Państwa i do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-14.15" who="#TadeuszŁodykowski">Zmiana ustawy z 1952 r. dotyczącej pracy na statkach morskich stanowiła przedmiot szeregu postulatów i dezyderatów w branży żeglugi morskiej oraz rybołówstwa morskiego. Nowa ustawa o pracy na polskich statkach morskich regulować ma całokształt spraw obejmujących stosunki pracy na statkach handlowych w żegludze międzynarodowej, rybołówstwie morskim i w żegludze krajowej. W sprawie uzgodnienia tekstu projektu ustawy odbyło się szereg spotkań między przedstawicielami załóg oraz UGM.</u>
<u xml:id="u-14.16" who="#TadeuszŁodykowski">Ostatnio po rozmowach przeprowadzonych w dniu 23 września z Krajową Sekcją Żeglugi i Gospodarki Morskiej NSZZ „Solidarność” - rozbieżność stanowisk stron sprowadziła się do problematyki czasu pracy na statkach rybackich. Wniesienie projektu ustawy o pracy na polskich statkach morskich pod obrady Sejmu przewidziane jest w sesji jesiennej.</u>
<u xml:id="u-14.17" who="#TadeuszŁodykowski">Minister Stanisław Bejger podkreślił m.in. że Urząd Gospodarki Morskiej dokonał weryfikacji oceny stanu realizacji porozumień. Ze względu na trudne warunki gospodarcze i społeczne w naszym kraju wiele żądań pracowniczych zgłoszonych w formie słusznych nawet postulatów zostało niezrealizowanych. Do najważniejszych z wykonanych prac zaliczyć należy wynegocjowanie porozumienia w sprawie Karty portowca i wdrożenie jej.</u>
<u xml:id="u-14.18" who="#TadeuszŁodykowski">Zaawansowane są prace nad ustawą o pracy o statkach morskich. Niestety wystąpiły tu opóźnienia. Należy się jednak spodziewać, że wariantowe rozwiązania dotyczące ustawy zostaną niedługo przedłożone rządowi.</u>
<u xml:id="u-14.19" who="#TadeuszŁodykowski">Rozwiązanych zostało szereg spraw drobniejszych. I tak np. podjęto decyzję w sprawie deputatów rybnych dla pracowników zatrudnionych w przetwórstwie. Szereg innych problemów jest w toku opracowywania. Należy w oparciu o analizę i ocenę obecnego stanu porozumień doprowadzić do renegocjacji. Trzeba wyjaśnić stan faktyczny, który polega m.in. na tym, że rozwiązanie niektórych spraw nie zależy wyłącznie od Urzędu Gospodarki Morskiej.</u>
<u xml:id="u-14.20" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyZygmanowski">Przyznać trzeba, że obecna sytuacja kraju znacznie ogranicza możliwości realizacji wniosków. Niewątpliwie część z nich należy na pewien czas odłożyć, a wiele musi być oddalonych na czas dłuższy. Należy podkreślić, że niektóre z zapadających decyzji mają na celu ujednolicenie pewnych uprawnień dla wszystkich pracowników danej specjalności. I tak np. podjęto decyzje o wypłacie dodatkowej pensji za 30 lat nieprzerwanej pracy. Ten przywilej obejmuje wszystkich pracowników magazynowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzCupisz">Czy w zakładach podległych Urzędowi Gospodarki Morskiej wprowadzono X-tą kategorię zaszeregowania?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzCupisz">Obowiązuje przepis o przeszeregowaniu pracownika na 12 miesięcy przed odejściem na emeryturę. Niestety, za późno resort zaczął wprowadzać go w praktyce. Obserwuje się, że z możliwości wcześniejszego odejścia na emeryturę korzystają bardzo wartościowi pracownicy o wielkim doświadczeniu zawodowym. Panuje opinia, że jest to niepożądanym skutkiem przepisu, który miał rozwiązać problem bezrobotnych, a zapowiada się na to, że przysporzy wiele strat i szkody.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#KazimierzCupisz">Na liście postulatów zgłoszonych przez załogi jest wiele żądań o charakterze ogólnokrajowym i ich rozstrzygnięcie staje się obecnie prawie niewykonalne. Znajduje się również na tych listach sporo postulatów o mniejszym ciężarze gatunkowym, dotyczących często spraw lokalnych. Powinno się je załatwiać w pierwszej kolejności i takie działanie byłoby dobrze przyjmowane przez załogi, mobilizujące je do pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#EugeniuszCzuliński">Należy wyjaśnić niedomówienia panujące wokół realizacji postulatów pracowniczych. Trzeba przystąpić do renegocjacji. Powiedzieć ludziom na co nas stać, a na co nie i nie przedłużać stanu wyczekiwania na realizację postulatów, które nie mają szansy spełnienia. W materiale dostarczonym przez UGM mówi się m.in., że z uwagi na zaistniałe kontrowersje ze strony przemysłu okrętowego w ocenie wykonanego przez resort handlu zagranicznego i gospodarki morskiej rachunku porównawczego efektów uzyskiwanych przy kredytowej sprzedaży statków i z eksploatacji ich przez własną flotę w maju 1980 r. zapadła na szczeblu rządowym decyzja o potrzebie przeprowadzenia w URM konferencji na ten temat z udziałem zainteresowanych resortów. Konferencja taka nie odbyła się i nikt nigdy nie wytłumaczył co jest tego powodem.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WitoldSaczuk">Pragnęlibyśmy dowiedzieć się jak dalece zaawansowane są prace nad Kartą stoczniowca. Warto by przekazać załogom stoczni remontowych i produkcyjnych, które punkty karty wydają się realne do spełnienia, a które nie. Całkowity brak informacji na ten temat powoduje napięcia w zakładach, frustracje wśród załogi itp.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZdzisławPukorski">Czy autorzy postulatów, które załatwione zostały odmownie, otrzymali w tej sprawie jakiekolwiek wyjaśnienia i jakie były reakcje załóg na te odpowiedzi? Stwierdza się, że załatwienie części postulatów pracowniczych znajduje się w toku.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#ZdzisławPukorski">Czy to oznacza, że będą one załatwione po zakończeniu odpowiedniej procedury; czy rozpatrzone w późniejszym terminie; czy też w ogóle nie kwalifikują się do pozytywnego rozpatrzenia. Kiedy przewiduje się rozmowy renegocjacyjne dość pilne w odczuciu wielu posłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławBejger">Urząd Gospodarki Morskiej stara się możliwie operatywnie działać w sprawie postulatów. Udziela się wiele odpowiedzi cząstkowych, jeśli nie można sformułować generalnej opinii, podaję się terminy realizacji postulatów, występuje się z wyjaśnieniami w niektórych sprawach z własnej inicjatywy. Urząd Gospodarki Morskiej przeprowadza też okresowe spotkania z przedstawicielami załóg i reprezentacjami związków zawodowych. Nie wszystkie z tych spotkań kończą się zgodnymi wnioskami. Często NSZZ „Solidarność” prezentuje własne stanowisko. Przypomnieć należy, że w niektórych przypadkach doszło do renegocjacji pod wpływem nacisku. Było tak np. z opracowaniem Karty portowca.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#StanisławBejger">Postulaty o charakterze ogólnospołecznym są trudne do rozwiązania, które przecież nie zależy od resortu, np. kwestie mieszkaniowe.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#StanisławBejger">Członkowie naszych załóg dość chętnie korzystają z przysługujących im obecnie uprawnień emerytalnych. Może to być powodem pewnych trudności. Jednakże nie mamy zamiaru przeciwdziałać tej tendencji. Problem zresztą dotyczy jedynie służb lądowych. W mniejszym zakresie występuje na statkach.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#StanisławBejger">Problem efektywności eksportu statków rozpatrywał zespół podległy wicepremierowi M. Jagielskiemu. Obecnie zagadnienie to znalazło się w gestii wicepremiera A. Jedynaka. Powołał on specjalny zespół, który gromadzi materiały. Mają one być gotowe do końca października. Należy wyrazić nadzieję, że w oparciu o nie uzyskamy możliwość jasnego spojrzenia na problem eksportu naszych statków.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#StanisławBejger">Podzielam pogląd posła J. Zygmanowskiego, co do ujednolicenia zasad płacowych w całej branży gospodarki morskiej. Jednakże ze względu na przyznane preferencje dla niektórych grup pracowników (Karty stoczniowca i portowca) jest to zadanie bardzo trudne. Działanie na tym polu będzie procesem żmudnym i długotrwałym, zwłaszcza w układzie międzybranżowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZygmuntJędrzejewski">Mimo, że brak nam cementu a także wielu innych materiałów apeluję o podjęcie przez UGM sprawy chodników i przystani w portach. Istniejące są rozmywane przez fale. Coś trzeba robić, aby szkody nie okazały się nieodwracalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszŁodykowski">Przedstawiony materiał jest kolejnym etapem poinformowania Komisji o pracach nad realizacją postulatów załóg. Nowym elementem, który uwidocznił się w dyskusji jest sugestia renegocjacji porozumień w sferze gospodarki morskiej. Należy rozumieć, że będzie to element renegocjacji prowadzonych generalnie w skali kraju.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#TadeuszŁodykowski">Słusznie posłowie wyrazili opinię, że jeśli władze, resort nie są w stanie w odpowiednim czasie zrealizować przyrzeczonych zobowiązań, to należy odpowiednio wcześniej wyjść z tym do załóg i przedyskutować ten problem. W przeciwnym razie rodzą się niepotrzebne napięcia. Warto o tym pamiętać.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#TadeuszŁodykowski">Sejm powołał Komisję Nadzwyczajną do kontroli realizacji porozumień. Ona też zajmuje się tym problemem w skali globalnej. Nie oznacza to jednak, iż Komisja Gospodarki Morskiej zaprzestanie swojej działalności na tym polu, a odpowiednie informacje będzie przekazywać wiodącej Komisji.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#TadeuszŁodykowski">Pozytywnym momentem działalności UGM jest zamierzenie prowadzenia okresowych konsultacji ze związkami zawodowymi na temat realizacji postulatów.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#TadeuszŁodykowski">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedzi na opinie w sprawie opakowań oraz programu stabilizacji i założeń reformy gospodarczej a także prac nad planem na lata 1981–85. W dyskusji zwrócono uwagę na ogromną rozpiętość czasu pomiędzy momentem wysłania opinii a uzyskania odpowiedzi (styczeń - sierpień). Postanowiono zwrócić się z pismem do Premiera, w którym zwrócona zostanie uwaga na nieterminowość odpowiedzi na opinie i dezyderaty, ich ogólnikowość a także brak konkretnego adresata realizacji poselskich postanowień.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#TadeuszŁodykowski">Komisja przyjęła plan pracy do września 1982 roku.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>