text_structure.xml
59.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 4 grudnia 1984 r. Komisja Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Zielińskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">zadania CPR oraz projekt budżetu na 1985 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego, Centralnego Związku Budowlanych Spółdzielni Pracy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Eugeniuszem Trajerem, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego z prezesem Sylwestrem Ziółkowskim, Centralnego Związku Budowlanych. Spółdzielni Pracy z prezesem Janem Dobrym, Najwyższej Izby Kontroli, Narodowego Banku Polskiego, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Urzędu Gospodarki Materiałowej, Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewZieliński">W toku dyskusji powinniśmy uwagę skoncentrować na dwóch następujących sprawach:</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZbigniewZieliński">- możliwościach i warunkach przekroczenia zadań planowych w budownictwie. Opiniując założenia CPR postulowaliśmy, zgodnie z jednym z wariantów, przekroczenie planu o 5–7 tys. mieszkań. W ostatecznym kształcie CPR nie możemy doszukać się tej liczby, jest tylko zapis o potrzebie tworzenia warunków dla przekroczenia planu. - problemach efektywności pracy warunkującej poprawę wyników w budownictwie. Między innymi wyraża się to w potrzebie zmniejszenia dotacji dla budownictwa. W CZSBM dotacje związane są z kosztami eksploatacji budynków, co wynika z poziomu cen usług świadczonych spółdzielczości mieszkaniowej przez gospodarkę komunalną - trzeba sobie powiedzieć szczerze - dostawcę monopolistycznego. Wzrost cen na te usługi w niektórych województwach daje dużo do myślenia.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZbigniewZieliński">Koreferat na temat projektu budżetu na rok 1985 w części dotyczącej Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych przedstawiła poseł Krystyna Wawrzynowicz (SD): Wykonanie zadań roku 1984 w budownictwie, mieszkaniowym prognozuje się następująco: przewiduje się wybudowanie 190 tys. mieszkań, w tym w budownictwie uspołecznionym 138 tys. mieszkań, a w budownictwie indywidualnym - 52 tys. W budownictwie uspołecznionym 98 tys. mieszkań wybuduje spółdzielczość mieszkaniowa, 5 tys. budownictwo komunalne, a 34 tys. budownictwo zakładowe. W stosunku do prognoz z września zakłada się mniejsze o 8 tys. mieszkań budownictwo jednorodzinne, a zwiększenie o taką samą liczbę budownictwa uspołecznionego. Prognozy te są jednak uwarunkowane dostawami deficytowych materiałów, takich jak wyroby hutnicze, kable i przewody, farby, lakiery czy grzejniki żeliwne. Realizacja budownictwa użyteczności publicznej wskazuje na zwiększenie oddawanych budynków w stosunku do roku 1983. Zastrzeżenie jednak budzić może wykonanie zaplanowanych zadań w budownictwie szpitalnym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZbigniewZieliński">Oprócz budownictwa mieszkaniowego resort realizuje zadania inwestycyjne o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Łączny przerób mocy produkcyjnych zaangażowanych do wykonania tych zadań osiągnie w br. wartość 166,8 mld zł. Dwie trzecie mocy przedsiębiorstw budownictwa przemysłowego i inżynieryjnego skierowanych jest do realizacji tego budownictwa. Aktualne zaawansowanie prac nie kuje pełnego wykonania planu. Przyczyny tego są różne: brak pełnego zabezpieczenia materiałowego, dostatecznie przygotowanej dokumentacji, nie przygotowane place budów itp.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZbigniewZieliński">W budownictwie nastąpił znaczny wzrost przeciętnej płacy, bo aż o 24,8%. Było to powodem zahamowania spadku zatrudnienia, a nawet jego wzrostu o 0,7%. Wydajność pracy mierzona wartością produkcji w tym okresie wzrosła na jednego zatrudnionego jedynie o 6,4%.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ZbigniewZieliński">W zakresie produkcji materiałów budowlanych realizacja większości zadań przebiega bez zakłóceń i przewiduje się, że wartość produkcji sprzedanej w roku bież. będzie wyższa o 5,5% niż w 1983 r. i pomimo spadku zatrudnienia o 3,1%. Notuje się także znaczny wzrost wydajności pracy, bo aż o 9,3%.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ZbigniewZieliński">Na tle wykonania zadań w roku bieżącym można określić zadania na rok następny - końcowy rok narodowego planu społeczno-gospodarczego. W 1985 r. dla bardziej racjonalnego wykorzystania potencjału budowlanego i materiałów budowlanych przewidziane jest znaczne zdyscyplinowanie procesów inwestycyjnych oraz ograniczenie poziomu nakładów na roboty montażowo-budowlane do wysokości nakładów w 1984 r. Czynnikiem, który powinien przyczynić się do sprawniejszego przebiegu procesu inwestycyjnego, jest przewidziana w projekcie ustawy budżetowej 20-procentowa kaucja w stosunku do wartości kosztorysowej budynku dla inwestycji kubaturowych, rozpoczynanych w 1985 r. Resort przewiduje, że w związku z tym będzie istniała możliwość znacznego - bo aż o 10% - zmniejszenia planowanych placów budów i skoncentrowania zwiększonego potencjału na budownictwo mieszkaniowe i inwestycje preferowane do zakończenia w roku 1985.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ZbigniewZieliński">Uchwała Rady Ministrów w sprawie CPR na rok 1985 określa jako jeden z głównych celów społecznych maksymalnie możliwe zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych wraz z rozwojem towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu technicznej i społecznej infrastruktury. § 8 uchwały stwierdza, że dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych należy zapewnić wybudowanie w 1985 r. w ramach budownictwu uspołecznionego 130 tys. mieszkań oraz stworzyć warunki do wybudowania 60 tys. mieszkań w budownictwie indywidualnym. Uchwała przewiduje również zapewnienie warunków do systematycznego zwiększania zdolności wykonawczych przedsiębiorstw budowlanych w dziedzinie remontów budynków mieszkalnych i obiektów im towarzyszących.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ZbigniewZieliński">Realizacja 130 tys. mieszkań w budownictwie uspołecznionym zagwarantowana jest nakładami inwestycyjnymi przeznaczonymi na ten cel oraz zabezpieczona planowanymi dostawami większości materiałów budowlanych, niezbędnych do realizacji zadań. Nie gwarantuje się jednak niezbędnych dostaw wyrobów hutniczych. Bilans surowców i paliw określa zapewnienie ich tylko w wysokości 99,3% planu roku bieżącego. Wyroby te obejmują niezbędne dla budownictwa wyroby walcowane, rury stalowe, blachy stalowe itp. Dostawy cementu zostaną zapewnione w wysokości 99,2% planu roku bieżącego. Zwiększą się dostawy kabli i tarcicy iglastej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#ZbigniewZieliński">Oceniając założenia CPR na rok 1985 komisja wnioskowała priorytetowe potraktowanie zadań innych resortów na rzecz zapewnienia realizacji zadań budownictwa. Wniosek ten nie został uwzględniony w pracach planistycznych na rok przyszły.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#ZbigniewZieliński">Planowana wielkość 130 tys. mieszkań w budownictwie uspołecznionym przewidziana jest do realizacji w rozbiciu na 95 tys. mieszkań dla spółdzielczości mieszkaniowej (spadek do planowego wykonania o 3,1%), 5 tys. mieszkań w budynkach gospodarki komunalnej (w wysokości zadań roku bieżącego) i 30 tys. mieszkań w budownictwie zakładowym (spadek o 11,8% w stosunku do roku bieżącego). Łącznie we wszystkich formach budownictwa uspołecznionego przewiduje się realizację zadań zwiększoną o 5,8 punkta. Takie rozpisywanie planu nie może satysfakcjonować ani naszej komisji, ani społeczeństwa, którego interesy reprezentujemy. Sytuacja jest szczególnie niekorzystna dla budownictwa spółdzielczego, ponieważ oznacza ona dalsze wydłużenie okresu oczekiwania na mieszkanie spółdzielcze. Centralny plan roczny zakłada realizację zadań NPSG w wysokości 580 tys. mieszkań, co stanowi jedynie 98,2% górnej granicy tego planu. Zapis planowanych zadań roku 1985 nie uwzględnia zapisu uchwały sejmowej z lipca br. o stałym corocznym wzroście zadarł w tym dziale gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#ZbigniewZieliński">Zmuszona jestem do przedstawienia takiej oceny zapisu CPR na 1985 rok, pomimo iż zdaję sobie doskonale sprawę, że sytuacja finansowa państwa zmusza do twardej polityki finansowej i pełnej korelacji między możliwościami a zadaniami. Jedyną więc drogą do zwiększenia liczby oddanych w roku przyszłym mieszkań jest zmniejszenie kosztów jednostkowych budownictwa i oszczędność materiałów budowlanych. Ewentualne zwiększenie zadań może powstać również w rezultacie zaangażowania środków finansowych pochodzących od ludności.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#ZbigniewZieliński">W zakresie budownictwa towarzyszącego resort przewiduje wykonanie zadań w wysokości roku bieżącego. Równocześnie resort będzie generalnym wykonawcą 34 inwestycji centralnych na ogólną kwotę 49,9 mld zł przy planowanych na rok 1984–27,7 mld zł.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#ZbigniewZieliński">Dla realizacji przedstawionych zadań resort dysponuje dostatecznym potencjałem ludzkim. Wymagane jest jednak jego ustabilizowanie i uzupełnienie stanowisk deficytowych oraz wzrost wydajności pracy. Służyć temu powinno wprowadzenie motywacyjnego systemu wynagradzania, nowych systemów płacowych. Mieć to będzie również korzystny wpływ na zmianę struktury zatrudnienia, zmniejszenie administracji w stosunku do liczby pracowników produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#ZbigniewZieliński">Resort ma w większości zagwarantowane dostawy materiałów budowlanych na planowane zadania. Natomiast nie udało mi się znaleźć w zapisie CPR złagodzenia sytuacji resortu w odnawianiu sprzętu i transportu samochodowego. Wielokrotnie komisja nasza zwracała uwagę na znaczną dekapitalizację bazy sprzętowo-samochodowej, brak części zamiennych itp. Będzie to miało wpływ na realizację zadań w latach następnych.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#ZbigniewZieliński">W przemyśle materiałów budowlanych dzięki nakładom inwestycyjnym przewiduje się znaczny wzrost produkcji takich materiałów jak: wyroby ceramiczne, beton komórkowy, kruszywo, wełna mineralna. Nadal obserwuje się w tym dziale spadek zatrudnienia. Tylko zahamowanie tego zjawiska może zagwarantować wzrost produkcji o 4,6%.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#ZbigniewZieliński">Wykonanie i ewentualne przekroczenie planowanych zadań w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych wymaga znacznego zwiększenia efektywności gospodarowania. Słuszne są propozycje resortu podjęcia działań na rzecz:</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#ZbigniewZieliński">- pełnego wdrażania rozwiązań systemowych reformy, - skracania cykli inwestycyjnych oraz ograniczania placów budów, - obniżania kosztów jednostkowych budownictwa, - pełnego wykorzystania zaplecza naukowo-badawczego dla wprowadzenia postępu technicznego w budownictwie.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#ZbigniewZieliński">Te funkcje koordynacyjne resort powinien pełnić w stosunku do wszystkich przedsiębiorstw budowlanych. Przy większej oszczędności i zmniejszonym zużyciu materiałów budowlanych moglibyśmy liczyć na zwiększenie zadań budowlanych do wysokości. 5–7 tys. mieszkań w budownictwie uspołecznionym oraz zaangażowaniu środków własnych ludności.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#ZbigniewZieliński">Obawiam się, że dla wykonania planu budownictwa ogółem będzie konieczne zwiększenie zadań, ponieważ założony wzrost budownictwa jednorodzinnego o 13% może okazać się nierealny bez radykalnych zmian systemu zaopatrzenia materiałowego dla inwestorów indywidualnych.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#ZbigniewZieliński">Projekt budżetu państwa w części dotyczącej Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych dotyczy przedsiębiorstw, dla których minister jest organem założycielskim oraz jednostek przez niego nadzorowanych. Przy kształtowaniu budżetu na rok 1985 uwzględniono podstawowe założenia określone w projekcie ustawy budżetowej na rok 1985, tj. m.in. wzrost podatku dochodowego od jednostek gospodarki uspołecznionej, zwiększone odpisy amortyzacyjne o?, założenia planów rzeczowych resortu: wzrost wartości produkcji budowlano-montażowej o 2% i wzrost rentowności w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych o 19,1% oraz wzrost produkcji przemysłowej o 4,2% i wzrost rentowności przedsiębiorstw przemysłowych o 16,3%.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#ZbigniewZieliński">Na planowane dochody w wysokości 104.656 mln zł przewiduje się wydatki w kwocie 5.356 mln zł, a więc nadwyżka dochodów nad wydatkami stanowić będzie 99.300 mln zł. Planuje się dochody wyższe o 17, w stosunku do roku bieżącego, natomiast wydatki wzrosną w stopniu mniejszym o 12,4%. Wzrost dochodów będzie pochodził przede wszystkim ze zwiększonych wpływów podatku dochodowego oraz podatku od płac i z wpłat amortyzacyjnych. rezultacie najbardziej liczące się pozycje dochodów kształtować się będą następująco:</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#ZbigniewZieliński">- 62.262 mln zł stanowić będzie podatek dochodowy przy założonym 4-procentowym wzroście produkcji i podwyższonej stopie oprocentowania. Jest to o 23,8% wzrost w stosunku do przewidywanego wykonania planu roku bieżącego, - 28.075 mln zł stanowić będzie podatek od płac (wzrost o 12,3%; - 7.593 mln zł - dochody z amortyzacji większe o 21,4%).</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#ZbigniewZieliński">W przewidywanych wydatkach główną pozycję stanowią wydatki na finansowanie działalności przedsiębiorstw. Jest to kwota 4.310 mln zł. W pozycji tej mieszczą się wydatki na inwestycje w wysokości 600 mln zł. Na finansowanie jednostek i zakładów przeznacza się kwotę 428 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#ZbigniewZieliński">Planowane wydatki na finansowanie zadań budżetowych są mniejsze od przewidywanych na rok bieżący o 12% i wynoszą 618 mln zł. W części tej wzrastają wydatki na „pozostałe zadania” oraz na współpracę naukowo-techniczną i gospodarczą, szczególnie w ramach RWPG.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#ZbigniewZieliński">Dokonując oceny projektu budżetu resortu trzeba stwierdzić, że jego ukształtowanie jest prawidłowe, w miarę oszczędne i odpowiednie do zakładanych kierunków działania. Niekorzystnym punktem są tu znaczne jeszcze dotacje do sprzedaży nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych. Pozycja ta powinna być poddana szczegółowej analizie i w miarę możliwości zmniejszona. Nie zależy to jednak tylko od resortu.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#ZbigniewZieliński">Kończąc proponuję przyjąć przedstawiony przez Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych projekt budżetu na rok 1985.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StefaniaBruzda">Założenia centralnego planu rocznego na 1985 r. przewidują m.in. w budownictwie mieszkaniowym zadania na poziomie wykonania w 1984 r. Awizowane są niedobory niektórych materiałów oraz postępująca dekapitalizacja przedsiębiorstw wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StefaniaBruzda">W informacji resortu zbyt ogólnikowo i mało przekonująco sformułowane są tezy o konieczności poprawy efektywności gospodarowania. Uznając za bezsporne i niezbędne działania w tym zakresie, nie można ograniczać się do pozostawienia rozstrzygnięcia tej problematyki wewnątrz przedsiębiorstw. W latach 1983–1984 przedsiębiorstwa realizując swoje programy oszczędnościowe i antyinflacyjne wyczerpią swoje możliwości, stosując tylko proste metody w tym zakresie. Bez rozstrzygnięć centralnych w sferze materiałowej, rozwoju technologii, modernizacji i odbudowy zaplecza techniczno-produkcyjnego oraz sprzętowego realizacja znacznej części działań w przedsiębiorstwach stanie się wręcz niemożliwa, bądź też podejmowane będą tylko działania pozorne.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#StefaniaBruzda">Chciałabym zapytać jak przebiega w sferze rozwiązań systemowych, projektowych i modernizacyjnych dostosowanie do nowej normy cieplnej technologii wykonawstwa obiektów infrastruktury społecznej. Dotyczy to zwłaszcza produkcji elementów ścian zewnętrznych. Brak rozwiązań systemowych powoduje opóźnienie w realizacji obiektów infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#StefaniaBruzda">Jak resort budownictwa realizować będzie program poprawy jakości, stolarki budowlanej i materiałów wykończeniowych? Zła jakość stolarki, okuć, wykładzin podłogowych i wynikające stąd usterki powodują nadmierne zużycie materiałów i angażowanie dodatkowego potencjału wykonawczego.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#StefaniaBruzda">Jakie działania zamierza podjąć resort budownictwa w sferze postępu technicznego i usprawnienia robót wykończeniowych? Niezbędne jest wzbogacenie asortymentu materiałów wykończeniowych (tapety, materiały izolacyjne, wykładziny). Konieczne jest też zapewnienie czy resort przewiduje zastosowanie nowych systemowych technologii w budownictwie mieszkaniowym oraz jakie są możliwości zmodernizowania zaplecza robót inżynieryjnych dla budownictwa mieszkaniowego?</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#StefaniaBruzda">Jakie zasady stosować będzie się przy rozdziale maszyn i środków transportowych dla budownictwa ogólnego? Brak możliwości zakupu, w obecnym systemie rozdzielnictwa, powoduje w połączeniu z brakiem części zamiennych sytuację wprost katastrofalną. Zwiększa się zużycie paliw, wzrastają koszty budowy, postępuje dezorganizacja w realizacji zadań.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#StefaniaBruzda">Czy resort budownictwa rozszerzy listę materiałów objętych obowiązkowym rozdzielnictwem i zapewni dostawy wszystkich materiałów w grupie wyrobów hutniczych?</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#StefaniaBruzda">Na tle przedstawionej informacji wydaje się konieczne dokonanie korekt w planie resortu, a przede wszystkim uwzględnienie realiów w jakich działają obecnie i w przyszłości przedsiębiorstwa budowlane.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanDihm">Fundusz przeznaczony na prowadzenie prac badawczych w budownictwie w 1984 r. wynosił 689 mln zł; w roku przyszłym nakłady na ten cel zmniejszają się do 562 mln zł. Wizytacje jakie prowadzone były przez posłów na placach budów wskazują, że przedsiębiorstwa badawczo-projektowe wykonują tylko bieżące prace zlecone, a w minimalnym stopniu zajmują się problematyką przyszłościową. Dlaczego obniżono nakłady na prowadzenie prac badawczych?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZdzisławFogielman">Usprzętowienie przedsiębiorstw budowlanych pozostawia wiele do życzenia i konieczna jest szybka poprawa w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZdzisławFogielman">Na przestrzeni ostatnich lat zaobserwowano spadek produkcji płyt pokryciowych; co zrobiono dla zahamowania tego zjawiska?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZdzisławFogielman">Przedsiębiorstwa budowlane zgłaszają stale niedobory w zaopatrzeniu w farby i lakiery. Z wyjaśnień ministra przemysłu lekkiego i chemicznego wynika, że w roku bieżącym resort budownictwa zamówił 30 mln litrów farb i lakierów, a wyprodukowano i dostarczono 35 mln litrów. Dlaczego wiec występują niedobory?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZdzisławWilk">Odpowiadamy przed Sejmem za realizację budownictwa mieszkaniowego, nie mając żadnego wpływu na rozwój potencjału wykonawczego, zaopatrzenia w materiały i sprzęt.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZdzisławWilk">Zaopatrzenie w dźwigi budownictwa mieszkaniowego jest stale niewystarczające. Jedyny potentat produkujący te dźwigi nie może sprostać zadaniom, a równocześnie nie daje cesji na uruchamianie podobnych przedsiębiorstw w terenie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ZdzisławWilk">Jak długo jeszcze będą stosowane obecne konstrukcje klatek schodowych w budownictwie mieszkaniowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#FranciszekOdrzywolski">Przemysł dostarcza budownictwu drut zbrojeniowy tylko w przekroju od 4,5 mm. Od 1 stycznia przyszłego roku stosowanie dla celów zbrojeniowych takiego drutu będzie zabronione. Jak więc będzie realizowany plan?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefCiesielski">Informacja resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych na temat zadań budownictwa mieszkaniowego w roku przyszłym jest zbyt postulatywna. Tylko w sposób bardzo ogólny w części końcowej tej informacji mówi się o poprawie efektywności gospodarowania. Praktyka wykazuje, że przedsiębiorstwa poświęcają niedostateczną uwagę realizacji przedsięwzięć oszczędnościowych, poprawie efektywności gospodarowania oraz podnoszeniu jakości.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JózefCiesielski">W programie działań na rok przyszły zakłada się określony wzrost produkcji budowlano-montażowej, ale nie mówi się jaki będzie wzrost wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JózefCiesielski">Budownictwo odczuwa brak wielu materiałów, ale równocześnie mamy do czynienia z dużymi rezerwami i marnotrawstwem. Nadal w budownictwie mieszkaniowym zużywa się żelbetowe płyty drogowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#FranciszekOdrzywolski">W planie na rok przyszły zakłada się wybudowanie 130 tys. mieszkań w budownictwie uspołecznionym i 60 tys. mieszkań w budownictwie indywidualnym. Nie mamy jednak informacji, czy pod ten plan zapewnione będą dostawy niezbędnych materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#FranciszekOdrzywolski">Na lata 1983–1985 planowano wybudowanie 530–590 tys. mieszkań. Jeżeli zrealizujemy w planowanej wysokości plan budownictwa mieszkaniowego w roku przyszłym, to w stosunku do zakładanych 530 tys. mieszkań będzie to wykonanie planu 3-letniego w 108,6% natomiast w stosunku do górnej granicy tylko w 97%.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#FranciszekOdrzywolski">Stale mamy sygnały o niskich dostawach dla budownictwa stali zbrojeniowej i kabli. Na posiedzeniach komisji niejednokrotnie wskazywaliśmy na potrzebę zbilansowania planu zaopatrzenia materiałów z planem budownictwa mieszkaniowego. Postęp w tym zakresie jest jednak nadal niezadowalający.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#FranciszekOdrzywolski">Resorty zaopatrujące budownictwo nie są zainteresowane realizacją zadań w tej dziedzinie; przykładem może być chociażby wspomniany przeze mnie uprzednio drut zbrojeniowy.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#FranciszekOdrzywolski">W planie na lata 1983–1985 zakładaliśmy wybudowanie 205 tys. mieszkań w ramach budownictwa indywidualnego. Przy obecnych założeniach plan ten będzie wykonany zaledwie w 82,6%. A przecież budownictwo indywidualne jest dla nas najbardziej opłacalne, nie angażuje ono bowiem mocy wykonawczych, niezbędne jest tylko zapewnienie temu budownictwu materiałów i sprzętu. Zakładano, że w 11 województwach dostawy materiałów pokryją potrzeby wynikające z udzielanych zezwoleń na budownictwo indywidualne. Niestety, realizacja tych postanowień nie wygląda dobrze. Potrzeby te pokrywane są w 20–25%.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#EugeniuszTrajer">Realizacja planu budownictwa mieszkaniowego w bieżącym uzależniona jest od ogólnej sytuacji zarówno w samym budownictwie, jak i w kraju. Mimo wysiłków, nie udało się zahamować de koncentracji i rozproszeniu nakładów inwestycyjnych. Nasze apele nakazy nie skutkują. Mamy obecnie czynnych 20 tys. placów budów. Wprawdzie od września br. zaobserwowaliśmy pewne ograniczenie liczb budów, ale nie wiemy czy będzie to zjawisko trwałe.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#EugeniuszTrajer">W roku bieżącym rozpoczęto 16 tys. inwestycji na ogólną kwotę 450 mld zł. Dysponujemy określonym potencjałem wykonawczym. Sprzęt zużyty jest w granicach 70–80%. W rozdzielnictwie centralnym znajdują się tylko konarki, dźwigi i tabor samochodowy, a pozostały sprzęt jest w wolnym obrocie. Przedsiębiorstwa mają zgromadzone środki własne na zakup tego sprzętu w wysokości ponad 9 mld zł, nie mogą jednak zrealizować zapotrzebowania. Ta niekorzystna sytuacja w zaopatrzeniu materiałowym oraz usprzętowieniu przedsiębiorstw doprowadza do wydłużenia cykli budowlanych, które w budownictwie mieszkaniowym wynoszą już 23 miesiące, a w budownictwie przemysłowym ponad 50 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#EugeniuszTrajer">Czynimy wysiłki, ażeby nie dopuszczać do podejmowania nowych inwestycji, czemu powinny sprzyjać nowe rozwiązania systemowe, do których zaliczyć należy wspomniane w koreferacie wnoszenie kaucji przez inwestorów oraz zwiększenie podatku dochodowego do 65%.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#EugeniuszTrajer">Zgadzamy się z tym, że występują pewne rezerwy potencjału wykonawczego. Na przestrzeni ostatnich 20 miesięcy obserwujemy stabilizację zatrudnienia, podnoszenie kwalifikacji zawodowych wśród zatrudnionych w budownictwie. Najważniejsze jest jednak zapewnienie dostaw sprzętu budowlanego, gdyż wielkości przewidziane w planie nie pokrywają potrzeb. Na odtworzenie potencjału technicznego konieczne byłoby dostarczenie budownictwu 3–4 tys. maszyn podstawowych i 9 tys. samochodów.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#EugeniuszTrajer">Chciałbym zapewnić, że resort, jako organ założycielski, podejmie wszystkie możliwe działania dla usprawnienia procesu budownictwa w roku przyszłym, w tym kierunku działaliśmy również intensywnie w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#EugeniuszTrajer">Zarzucano nam niedostateczną poprawę efektywności gospodarowania oraz naruszenie relacji pomiędzy wzrostem płac i wydajnością pracy. Przeprowadziliśmy kontrolę 42 przedsiębiorstw i mamy orientację dlaczego tak się dzieje. Nadal uzyskanie środków finansowych na budownictwo jest względnie łatwe, nie wszędzie przestrzega się ustaleń systemowych, które powinny być uwzględniane przy przyznawaniu kredytów na budownictwo. Nadal funkcjonują rozwiązania stosowane w latach ubiegłych, m.in. stosowanie cen umownych, zawyżanie cen, stosowanie różnych wskaźników przeliczeniowych.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#EugeniuszTrajer">W roku przyszłym resort poważnie ograniczy wszelkiego rodzaju ulgi i preferencje w obszarze budownictwa.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#EugeniuszTrajer">Budownictwo mieszkaniowe koncentrować będziemy przede wszystkim w 10 największych aglomeracjach, fiole uwagi koncentrować będziemy na realizacji planu remontów budynków mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#EugeniuszTrajer">Nowe rozwiązania systemowe powinny wpłynąć na zdyscyplinowanie kosztów budownictwa. Będziemy stosować zasadę, że za źle wykonaną pracę obciążane będzie przedsiębiorstwo budowlane.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#EugeniuszTrajer">Poważnym zamierzeniem jest podjęcie wysiłków na rzecz zweryfikowania cen w budownictwie. Chcemy umocnić funkcję inwestora, ale w przypadku zawyżenia ceny karę ponosić będzie zarówno przedsiębiorstwo budowlane jak i inwestor.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#EugeniuszTrajer">W 1984 r. nastąpił wyraźny postęp w realizacji programu produkcji materiałów budowlanych. Nasze starania o poprawę sytuacji w budownictwie doprowadziły do tego, że w roku bieżącym wykonamy 130 tys. mieszkań, czynimy wysiłki o przekroczenie tej wielkości.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#EugeniuszTrajer">W 1985 r. plan budownictwa powinien być w pełni zrealizowany, jeśli zapewnione zostaną niezbędne materiały. Liczymy się z tym, że realizacja programów oszczędnościowych pozwoli na poprawę sytuacji zaopatrzeniowej przedsiębiorstw budowlanych. Stale obniżamy zużycie wyrobów walcowanych w produkcji budowlano-montażowej. I tak np. w 1983 r. na 1000 m² produkcji budowlanej zużywaliśmy 58 ton wyrobów walcowanych; w roku bież. zużycie to zmniejszyło się do 54,1 ton, a na rok 1985 zakładamy tylko 52 tony.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#EugeniuszTrajer">Drugie uwarunkowanie realizacji planu to wygospodarowanie środków finansowych, m.in. przez zwiększenie udziału środków finansowych ludności w budownictwo zakładowe i spółdzielcze. Każdy projekt nowego rozwiązania przynoszącego korzyść będzie rozpatrywany, popierany, będą tworzone odpowiednie warunki, aby go wprowadzić. Obecnie jednak planu na rok przyszły nie można zwiększyć.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#EugeniuszTrajer">Niepokojąca sytuacja jest w przemyśle materiałów budowlanych. Spadek zatrudnienia w tym przemyśle jest kilkakrotnie wyższy niż w przemyśle w ogóle. Kierownictwo resortu tworzy preferencje i ulgi właśnie w obszarze przemysłu materiałów budowlanych (ceramika, materiały izolacyjne, wapno).</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#EugeniuszTrajer">W 1985 r. środki przewidziane na postęp techniczny będą niższe niż w br. Jest to spowodowane tym, iż w bież. roku środki preliminowane w budżecie na ten cel nie zostały w pełni wykorzystane. Jest to jednak proces okresowy.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#EugeniuszTrajer">Od 1 stycznia 1985 r. obowiązywać będzie nowa norma cieplna. Musi ona być przestrzegana w budownictwie zarówno w projektowaniu jak i realizacji. Zbadano stan przygotowań województw do wdrażania nowej normy. W 43 przygotowania są zakończone i istnieją warunki, by wyegzekwować to ustalenie. Nowa norma powoduje co prawda wzrost jednostkowych nakładów, w sumie jednak realizuje program oszczędnościowy.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#EugeniuszTrajer">Obecnie obowiązujące rozwiązania systemowe nie przynoszą efektów w dziedzinie poprawy jakości.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#EugeniuszTrajer">Krytycznie oceniana jest jakość stolarki budowlanej. Program poprawy jakości został opracowany. Jednakże jakość ta jest uwarunkowana przede wszystkim zła jakością otrzymywanego surowca. Jest on coraz gorszy, a więc źródło tkwi poza przemysłem stolarki budowlanej.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#EugeniuszTrajer">Będziemy wprowadzać nowe technologie w budownictwie mieszkaniowym, a będzie to w najbliższym czasie wielka płyta zmodernizowana. Będziemy się starali uniknąć poprzednich jej wad. Przygotowuje się nowe rozwiązania i systemy. Zakładamy, że nie będzie jednego obowiązującego wszędzie systemu, lecz dostosowywany on zostanie do specyfiki województw. Przewidujemy w najbliższych latach rozpisywanie konkursów, zlecanie określonych zadań zapleczu naukowemu. W końcu przyszłej 5-latki musimy dysponować nowym systemem.</u>
<u xml:id="u-10.19" who="#EugeniuszTrajer">Rozdzielnictwo nie będzie rozszerzone. Była taka koncepcja w zakresie ceramiki (obowiązkowe pośrednictwo), ale odstąpiono od tego, gdyż nie byłoby to zgodne z założeniami reformy.</u>
<u xml:id="u-10.20" who="#EugeniuszTrajer">Nie przewidujemy też zmian w systemie rozdziału maszyn. Będą one nadal centralnie bilansowane. Problem jest, aby było co dzielić, a zależy to od możliwości gospodarki.</u>
<u xml:id="u-10.21" who="#EugeniuszTrajer">Pewien postęp nastąpił w produkcji farb i lakierów, nie we wszystkich przedsiębiorstwach jednak w równym stopniu. Minister budownictwa przeznaczył część środków dewizowych na te cele i stąd poprawa. Zakłócenia występują raczej w dystrybucji.</u>
<u xml:id="u-10.22" who="#EugeniuszTrajer">Produkcja płyt azbestowych wiąże się ściśle ze sprawami bhp. Warunki pracy muszą być maksymalnie chronione. Należałoby dokonać hermatyzacji wszystkich procesów, a to wiąże się z nakładami na ten przemysł w wysokości 2 mld zł. Od 1 stycznia 1985 r. będzie obowiązywał zakaz zatrudniania kobiet do 35 roku życia w tym przemyśle. W związku z niedoborami azbestu będziemy rozwijać produkcję innych materiałów pokryciowych, np. dachówki. Prowadzone są z NRD rozmowy na temat importu urządzeń. Przez najbliższe 15 lat nie przewiduje się nakładów na rozwój przemysłu azbestowego. Muszą jednak istnieć substytuty. CPR jest zapis, że można zaimportować azbest, jeśli uzyska się dodatkowe środki za eksport materiałów budowlanych. Możemy wyeksportować 1,5 mln ton cementu, ale ze względu na trudności i niezbyt konkurencyjne ceny, sprawa ta jest trudna.</u>
<u xml:id="u-10.23" who="#EugeniuszTrajer">Obecnie odpowiedzialność za obszar całego budownictwa jest utożsamiana z ministrem budownictwa. Sygnały, które otrzymujemy, wymagają przeanalizowania. Myślę tu także o sugestiach komisji, aby charakter urzędu ministra budownictwa był bardziej funkcjonalny. Problem ten poddamy dalszej analizie.</u>
<u xml:id="u-10.24" who="#EugeniuszTrajer">W zaopatrzeniu w dźwigi sytuacja jest opanowana. Bieżące inwestycje mają zapewnione dostawy tych urządzeń.</u>
<u xml:id="u-10.25" who="#EugeniuszTrajer">Konieczna jest modernizacja wielu fabryk domów. Niektóre wymagają nakładów inwestycyjnych, gdyż większość eksploatowana jest przez około 10 lat, a wszystkie one muszą dostosować się do nowej normy. Sytuacja tych fabryk jest zróżnicowana. Część z nich przystosowywana jest do produkcji materiałów budowlanych, część jest wstrzymana, inne funkcjonują jako samodzielne przedsiębiorstwa, bądź jako część pewnych przedsiębiorstw. Najtrudniejsza sytuacja jest z tymi, które są samodzielne. Problem dotyczy spłaty kredytu, gdyż z własnych środków nie mogą one tego dokonać. Należy więc stworzyć systemowe warunki modernizacji fabryk domów w zgodzie z reformą gospodarczą.</u>
<u xml:id="u-10.26" who="#EugeniuszTrajer">W dyskusji zwrócono uwagę na niedostateczne zaakcentowanie po prawy efektywności gospodarowania. Efektywność to środek, a nie cel. Spójrzmy na wskaźniki. Mówimy o spadku zatrudnienia o 1,5%, o wzroście produkcji o 1,5%, o wzroście wydajności o 4–5%, a więc faktycznie mamy tutaj do czynienia z efektywnością. Ograniczenie ulg i preferencji także niejako wymusza tę efektywność.</u>
<u xml:id="u-10.27" who="#EugeniuszTrajer">Harmonogramy usuwania ujawnionych wad technologicznych w budkach są opracowywane. Problem jednak tkwi w niedostatku dostaw materiałowych. W wielu województwach problem wad technologicznych jest opanowany, trudności zaś występują głównie w niektórych wielkich aglomeracjach. Mamy nadzieję, że do 1987 r. uporamy się z tym problemem.</u>
<u xml:id="u-10.28" who="#EugeniuszTrajer">Nie będę się wypowiadał na temat budownictwa indywidualnego. Jak wiadomo, powstało porozumienie 11 województw, którego jednym z sygnatariuszy był minister budownictwa. Porozumienie to dotyczy jednak budynków, których budowę rozpoczęto po 1 stycznia 1984 r. Problemy nie dotyczą stanów surowych, lecz głównie materiałów wykończeniowych. Są kłopoty z przewodami, kanalizacją, grzejnikami, instalacjami.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanDobry">Plan na rok bieżący został zrealizowany. Największy przyrost miał miejsce w Gdańsku i Krakowie. W 1985 r. zakładamy tak jak i w roku bieżącym wzrost produkcji. Zaznaczył się dynamiczny wkład do budżetu państwa pochodzący ze składek członkowskich. Rozwinęła się także działalność remontowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SylwesterZiółkowski">W ciągu 10 miesięcy br. zaawansowanie planu rocznego nie przekracza 65%. Nie pozwala to rokować pełnej realizacji planu, a więc uzyskania 102 tys. mieszkań w roku bieżącym. Przyszły CPR określa program podstawowy na 95 tys. mieszkań i nie obejmuje inicjatyw, które mają na celu tworzenie małych spółdzielni domów jednorodzinnych. Jeśli będą środki na te ostatnie, to będzie można powiększyć tę liczbę, a zależy to głównie od sytuacji zaopatrzenia materiałowego. Takie ustalenie planu jest zgodne z intencjami komisji, zgodnie z którymi te dodatkowe wielkości nie powinny uszczuplić puli mieszkań dla członków spółdzielni. Dodatkowo mogą być podpisywane umowy przez spółdzielczość z zakładami pracy i terenowymi organami administracji. Na tej podstawie powstawałyby dodatkowe lokale. Należy zwrócić uwagę na fakt, że koszty bezpośrednie i globalne muszą być ustalane w takiej wysokości, aby nie brakowało środków na budownictwo towarzyszące.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SylwesterZiółkowski">Ważną sprawą jest jakość oddawanych budynków. Wady technologiczne muszą być usuwane, a w tym względzie stan w I półroczu był niezadowalający, narzucone terminy zagrożone. Obecnie np. konieczne stało się wykwaterowanie z pewnego budynku wszystkich mieszkańców, gdyż zagrzybienie w nim występujące uniemożliwia zamieszkiwanie. A budynek ten ma dwa lata. Nie muszę mówić ile kłopotów i perturbacji jest związanych z taką sprawą. A nie jest ona jedyna.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#SylwesterZiółkowski">Mając bazę własną i korzystając z pomocy powołanych do tego przedsiębiorstw należy zapewnić materiały zarówno na remonty, jak i na usuwanie wad technologicznych.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#SylwesterZiółkowski">Na zakończenie chciałbym nawiązać do uwagi posła Zbigniewa Zielińskiego w sprawie dotacji budżetowych. Przewidziane 36 mld zł na te cele nie uwzględnia ostatniej decyzji Rady Ministrów, dotyczącej zmiany obowiązującego systemu dotacji. W tym ujęciu zabrakłoby 18,8 mld zł. Minister finansów zaś przewidywał 17 mld zł. Deficyt ten złagodzi się, przekazując 14 mld zł spółdzielczości jako niedopłatę budżetową w roku bież. W związku z tym będzie tylko 3,4 mld zł niedoborów. W 1985 r. bez uwzględnienia nowych zasad suma dotacji wyniesie 21,3 mld zł, przy zmianie w myśl ustawy zmniejszy się o ok. 8 mld zł, a więc potrzeby wynoszą około 13 mld zł. Pozostałe pozycje są zgodne co do wielkości wpływów i dotacji na budownictwo mieszkaniowe.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#SylwesterZiółkowski">Na tle zmniejszenia dotacji nastąpi wzrost opłat za usługi komunalne. Może się zdarzyć tak, że będą one kilkunastokrotnie większe, a także podejmowane są decyzje o płaceniu wstecz. Trzeba więc liczyć się z tym, że każda nowa decyzja zwiększenia tych opłat odbije się na opłatach czynszowych. Dotacji na ten cel nie będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WiesławPolczyn">W CPR na 1985 r., podobnie jak w roku bież, jest 176 bilansów materiałowych, w tym 63 ustalane przez Radę Ministrów. Pozostałe 113 bilansów ustalanych jest przez kierownika Urzędu Gospodarki Materiałowej. Wśród nich właśnie znajdują się takie materiały, jak: papa, grzejniki itp.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WiesławPolczyn">Tak ustalona wielkość dostaw pokrywa potrzeby planowego rozmiaru budownictwa, jednakże część tych materiałów musi być wykorzystana na niezbędne remonty. Odwołując się do przykładów przedstawię sytuację w zaopatrzeniu w grzejniki żeliwne. Bilans zakłada wyprodukowanie 3.600 tys. grzejników, a odlewnie mogą dostarczyć 3.400 tys. Podejmujemy działania, żeby zaradzić ternu niedoborowi, ale w zakładach brak jest pracowników. Po wyczerpaniu - nawet przy uzyskaniu pełnych 3.600 tys. grzejników - wszystkich zamówień od najważniejszych odbiorców pozostanie nam zaledwie 80 tys. grzejników - na takie cele, jak remonty szkół, szpitali i budynków użyteczności publicznej. Gdyby uwzględnić zapotrzebowanie wszystkich odbiorców, niezbędne byłoby 4.860 tys. grzejników. Podobny problem mamy z innymi artykułami np. z papą.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#WiesławPolczyn">Zarządzenie nr 25 ministra gospodarki materiałowej dotyczy oszczędności materiałów. Ponieważ do konstrukcji używa się często grubszej stali zarządzenie ma spowodować, żeby używano do tego jedynie drutu stalowego o odpowiedniej średnicy. Nie grozi więc tutaj zastój w produkcji, a jedynie unormowanie sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewZieliński">Sprawie grzejników żeliwnych poświęciliśmy osobne posiedzenie i są postanowienia komisji na ten temat. W dziedzinie tej pilnie potrzebne są inwestycje oraz większa dyscyplina rozdzielnictwa. Występuje tutaj także problem dyscypliny realizacyjnej w samym budownictwie. Czy na przykład w obiektach użyteczności publicznej, klatkach schodowych i piwnicach trzeba instalować grzejniki, czy nie można zastosować zwyczajnych rur?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZbigniewZieliński">W związku z wypowiedzią dyrektora W. Połczyna prosimy o przedstawienie nam zaopatrzenia w drobne profile stalowe. Gdziekolwiek nie pojedziemy mówią nam o kłopotach z ich zakupem. O tym już po prostu wstyd mówić, bo były na ten temat decyzje wicepremiera i nasze postulaty. Powiedzcie nam, dlaczego nie można ich dostać, a resztę zostawcie już nam. My zaprosimy na nasze posiedzenie kogo trzeba. Jeżeli sprawy tej nie da się załatwić to wystąpimy do premiera o zmiany personalne za zaniedbania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszPizoń">Rzeczywiście zaopatrzenie budownictwa w tego rodzaju elementy jest bardzo złe. Wracam właśnie z Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, gdzie dowiedziałem się, że muszą oni kupować kształtki na Bazarze Różyckiego, gdyż nie mają nawet na najzbędniejsze remonty.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewZieliński">Podsumowując dyskusję muszę stwierdzić, że zainteresowanie oscylowało wokół dwóch tematów. Po pierwsze, rozmiarów budownictwa mieszkaniowego i tutaj - jak mi się wydaje - posłowie zdecydowali się zaakceptować proponowane 130 tys. mieszkań. Po drugie, dyskutowano o możliwości przekroczenia tych 130 tys. mieszkań poprzez zwiększenie efektywności działania. Podejmowano także kwestię poprawy gospodarowania istniejącymi zasobami mieszkaniowymi.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZbigniewZieliński">Powinniśmy zdawać sobie sprawę, że jeżeli nie uda się przekroczyć tej bariery 130 tys. mieszkań w gospodarce uspołecznionej i 60 tys. w budownictwie indywidualnym wówczas aktualna znów staje się kwestia czy można wybudować 300 tys.mieszkań w 1990 r. Gdyby udało się np. wybudować w roku przyszłym 200 tys. mieszkań, to żeby osiągnąć zakładać w 1990 r. pułap, roczny przyrost musiałby wynosić 20 tys. mieszkań.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#ZbigniewZieliński">A przecież w pierwszym roku następnej 5-latki nie uda nam się dokonać tak dużego skoku. Nie chodzi tutaj o wybudowanie za -wszelką cenę większej ilości mieszkań, ale. o realizację uchwały Sejmu z 3 lipca br. Trzeba wyraźnie podkreślić niedostateczny postęp w realizacji programu oszczędności w budownictwie. Niedostateczny począwszy od projektowania po wykonawstwo.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#ZbigniewZieliński">Nie roztrząsaliśmy tutaj szczegółów, ale na przykład sprawa szkła i nowej normy cieplnej. Niemożliwe jest utrzymanie takiego przeszklenia mieszkań, jak ma to miejsce dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#ZbigniewZieliński">Prosiłbym, żeby w trybie nadzwyczajnym zlecić przebadanie istniejących norm oświetleniowych. Poza tym musimy zdawać sobie sprawę, że nowa norma cieplna oznacza większe zużycie niektórych materiałów. Musimy więc szukać innych rezerw, przede wszystkim w projektowaniu, które jest niezwykle rozrzutne. Jest to oczywiście wniosek na przyszłość.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#ZbigniewZieliński">Chcielibyśmy, żeby w marcu przyszłego roku resort przedłożył nam konkretny plan możliwości przekroczenia planu rocznego. Nie chcę dzisiaj określać, czy ma to być 5 czy 7 tys. mieszkań, może uda się nawet 8, ale możemy pokusić się o taką walkę.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#ZbigniewZieliński">Przechodzę teraz do środków. Przede wszystkim musi to być dyscyplinowanie kosztów i cen. To, co robi spółdzielczość mieszkaniowa z budownictwem, o czym nas dzisiaj poinformowano, świadczy o istnieniu niemałych rezerw, a przecież to dopiero początek.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#ZbigniewZieliński">Druga sprawa to struktura budownictwa mieszkaniowego. Proponuję zaakceptować informację Centralnego Związku na temat rozwoju indywidualnych spółdzielni budowlanych i ukierunkowania się na małe spółdzielnie mieszkaniowe. Proponuję także zlecić starania o zwiększę, liczby mieszkań własnościowych w budownictwie wielkoblokowym. Pozwoli to w większym stopniu zaangażować środki ludności.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#ZbigniewZieliński">Sprawa usuwania wad i usterek. Jest duże zróżnicowanie między województwami w wykorzystywaniu kredytów na ten cel. Są takie, które nic w tej sprawie nie robią. Między spółdzielczością a budownictwem toczą się przetargi, kto co ma remontować. Wypowiadaliśmy się już ten temat, że roboty zewnętrzne wymagające sprzętu powinno wykonywać budownictwo, a prace wewnętrzne budynków spółdzielczość, a nawet sami lokatorzy. Sprawa ta także powinna, znaleźć się w naszej opinii.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#ZbigniewZieliński">Komisja powinna zwrócić się do Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego i Centralnego Związku Budowlanych Spółdzielni Pracy z wnioskiem o przebadanie kosztów cen usług komunalnych. Obserwuje się na przestrzeni ostatnich lat szybki wzrost tych kosztów, dzieje się w tej dziedzinie coś niedobrego. Skutki wzrostu cen przerzucane są na barki ludności, zwiększają się dotacje na ten cel. Komu służy taka polityka? Centralny Związek Spółdzielczości Mieszkaniowej powinien stać na straży interesów spółdzielców.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#ZbigniewZieliński">Niezbędne jest opracowanie programu rozwoju przemysłu materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#ZbigniewZieliński">Nie będę ustosunkowywał się do innych problemów poruszonych w dyskusji, gdyż wkrótce będziemy rozpatrywać na posiedzeniu komisji niektóre z nich, jak np. sprawę zaopatrzenia przedsiębiorstw budowlanych w maszyny i sprzęt. W resorcie budownictwa rozpatrywano niedawno program rozwoju budownictwa do 1990 r. i wyniki tej dyskusji trafią do naszej komisji.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#ZbigniewZieliński">Poseł zaproponował przyjęcie uchwały, w której komisja stwierdza, że po rozpatrzeniu projektu ustawy budżetowej na 1985 r. oraz informacji o zadaniach planu rocznego na ten rok w częściach dotyczących: Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego, Centralnego Związku Budowlanych Spółdzielni Pracy wystąpi do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów z wnioskiem o przyjęcie ustawy budżetowej na 1985 r. w powyższych częściach w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#ZbigniewZieliński">Jednocześnie komisja zaleca m.in. podjęcie działań na rzecz przekroczenia planowanych zadań, zwłaszcza w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego oraz remontu zasobów mieszkaniowych, jak też na rzecz wygospodarowania materiałów i środków niezbędnych do realizacji planowanych zadań. Zaleca się zarówno resortowi, jak i jednostkom budowlanych zintensyfikowanie działań na rzecz oszczędzania materiałów i obniżania kosztów budownictwa.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#ZbigniewZieliński">Konieczne jest przyspieszenie realizacji zadań w zakresie usuwania wad instalacji technologicznych oraz różnego rodzaju usterek w budynkach mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#ZbigniewZieliński">Podjąć należy też niezbędne działania na rzecz zwiększenia produkcji sprzętu budowlanego w 1985 r.</u>
<u xml:id="u-16.16" who="#ZbigniewZieliński">W uchwale zalecono tworzenie warunków dla ograniczenia dotacji dla budownictwa poprzez obniżanie jego kosztów. Wskazywano na konieczność zdyscyplinowania kosztów i cen usług komunalnych.</u>
<u xml:id="u-16.17" who="#ZbigniewZieliński">Komisja zaakceptowała te propozycje.</u>
<u xml:id="u-16.18" who="#komentarz">(Sprostowanie)</u>
<u xml:id="u-16.19" who="#ZbigniewZieliński">W biuletynie prasowym z dnia 25 października 1984 r. (BPS nr 1234) VIII kad. z posiedzenia Komisji Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Komisji Administracji, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska zamieszczone na s. 5 wystąpienie wicedyrektora zespołu Najwyższej Izby Kontroli Franciszka Żabiaka powinno brzmieć następująco: Problem wad w uspołecznionym, wielorodzinnym budownictwie mieszkaniowym był kontrolowany przez NIK w II kw. br. Badania te poszerzyliśmy w III kw. o analizy.</u>
<u xml:id="u-16.20" who="#ZbigniewZieliński">Wadami polegającymi na przeciekaniu i przemarzaniu ścian zajęła się NIK już w 1971 r. i w tym też okresie minister budownictwa podjął decyzje w sprawie działań, mających m.in. zapobiegać powstawaniu takich wad, co jednak nie było skuteczne. Dopiero w latach 80-tych podjęte zostały kompleksowe decyzje, zmierzające do skutecznego rozwiązania problemu takich wad, a także korozji grzejników płytowych i wykładziny lenteks. Wykazywany w różnych opracowaniach zakres występowania wad ulegał stałemu zwiększaniu, pomimo intensyfikowania prac związanych z ich usuwaniem.</u>
<u xml:id="u-16.21" who="#ZbigniewZieliński">Było to następstwem ujawniania wad w dalszych budynkach mieszkalnych oraz często - co wynika z ustaleń kontroli - braku wiarygodnych danych i należytego rozeznania tego problemu. Dotychczasowy przebieg i zakres usuwania tych wad był w większości województw i skontrolowanych przedsiębiorstw (kombinatów) budowlano-montażowych nieprawidłowy. Krytycznie należy też ocenić przewidywane, w wielu przypadkach bardzo odległe terminy zakończenia akcji usuwania tych wad, a także jakość związanych z tym robót budowlano-montażowych.</u>
<u xml:id="u-16.22" who="#ZbigniewZieliński">W I półroczu 1984 r. usunięto wady przemarzania i przeciekania na ok. 5,5% powierzchni ścian oraz wymieniono 2,9% grzejników i 2,4% zakwalifikowanej do wymiany wykładziny podłogowej lenteks. Stwierdzono przy tym niską na ogół jakość robót zabezpieczających. Centralny Związek Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego podawał w czerwcu br. na podstawie szacunków z początku 1983 r., że wartość wszystkich robót objętych w zakresie rozliczeń przepisami uchwał Rady Ministrów nr nr 260 i 131 wyniesie ok. 44,4 mld zł, w tym:</u>
<u xml:id="u-16.23" who="#ZbigniewZieliński">- przeciekania i przemarzania ścian zewnętrznych - ok. 27,3 mld zł, - korozji grzejników płytowych - ok. 6,2 mld zł, - korozji biologicznej wykładziny lenteks - ok. 3,9 mld zł.</u>
<u xml:id="u-16.24" who="#ZbigniewZieliński">Można przyjąć, że są to koszty zaniżone, gdyż za podstawę do tych szacunków przyjęto dane o ilości budynków z wadami z początków 1983 r.</u>
<u xml:id="u-16.25" who="#ZbigniewZieliński">Według danych Narodowego Banku Polskiego do dnia 30.06.1984 r. udzielono kredytu na usuwanie tych wad w wysokości ok. 6,5 mld zł, a do dnia 31.12.1983 r. umorzono kredyt w wysokości ok. 1,6 mld zł, co stanowiło odpowiednio 15% i ok. 4% szacunkowych kosztów napraw ogółem. W I półroczu br. koszty usuwania tych wad wyniosły ogółem ok. 642 mln złotych. Niskie zapotrzebowanie i wykorzystanie kredytów bankowych tylko częściowo można uzasadniać tym, że - jak wynika z ustaleń kontroli - niektórzy wykonawcy, kosztami napraw wykonanych w budynkach będących w okresie rękojmi, obciążali koszty robót gwarancyjnych.</u>
<u xml:id="u-16.26" who="#ZbigniewZieliński">Kontrole wykazały, że niektóre spółdzielnie mieszkaniowe występowały o wysokie kredyty bez zapewnienia materiałów i potencjału, a oddziały NBP rozpatrywały pozytywnie wnioski kredytowe także i w tych przypadkach, gdy wnioskujący nie przedstawiał w ogóle lub właściwych orzeczeń, ekspertyz czy opinii technicznych. Zakres usuwania wad limitowały niedostateczne dostawy niektórych używanych m.in. do takich robót materiałów i wyrobów.</u>
<u xml:id="u-16.27" who="#ZbigniewZieliński">Stan ten charakteryzują zarówno dane ogólne, jak i ustalenia kontroli o niedoborach materiałów. I tak wskaźniki pokrycia potrzeb krajowych w latach 1983 i 1984 określono w wyrobach z wełny mineralnej na 57% i 45%, w tym na płyty twarde o ciężarze gatunkowym pow. 100 kg/m³ tylko na 29% i 26%. Niższe od potrzeb były też dostawy grzejników żeliwnych oraz wykładziny chemicznej. Produkcja siatki Rabitza w 1983 r. wyniosła 1.750 ton, przy potrzebach, zbliżonych do zdolności produkcyjnych zakładów, szacowanych na 4000 ton.</u>
<u xml:id="u-16.28" who="#ZbigniewZieliński">W 1984 r. wprowadzono zmiany w systemie zaopatrzenia materiałowego. Zgodnie bowiem z porozumieniem zawartym pomiędzy ministra mi: gospodarki materiałowej oraz budownictwa i pmb wyodrębnione zostały dostawy podstawowych materiałów i wyrobów przeznaczonych do usuwania wad. Dostawy płyt z wełny mineralnej zapewniono w wysokości 1.040 tys. m², a styropianu 50,0 tys. m³. Potrzeby zgłoszone przez województwa wynosiły ogółem 1.342 tys. m² oraz 28,9 tys. m³. Te wyodrębnione centralnie materiały na usuwanie wad związanych z przemarzaniem i przeciekaniem ścian z reguły nie były przez skontrolowane wojewódzkie zarządy (wydziały budownictwa) dzielone na poszczególne przedsiębiorstwa budowlane. Materiały potrzebne do robót związanych z usuwaniem wad, otrzymywały one z ogólnych dostaw przeznaczonych na budownictwo mieszkaniowe. Jedynie na terenie woj koszalińskiego dla potrzeb związanych z usuwaniem wad przydzielane były przedsiębiorstwom materiały z wyodrębnionej puli.</u>
<u xml:id="u-16.29" who="#ZbigniewZieliński">Minister budownictwa i prezes CZSBM w piśmie z dnia 26.07.198...</u>
<u xml:id="u-16.30" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-16.31" who="#ZbigniewZieliński">...r. skierowanym do dyrektorów wojewódzkich zarządów (wydziałów) budownictwa i prezesów zarządów wojewódzkich związków spółdzielni mieszkaniowych wydali zalecenia dotyczące zasad organizacyjno-prawnych, które powinny być stosowane przez inwestorów (użytkowników) i wykonawców dla sprawnego przebiegu procesu usuwania wad.</u>
<u xml:id="u-16.32" who="#ZbigniewZieliński">W wyniku kontroli stwierdzono, że zalecenia te w znacznym kresie nie były przestrzegane. Tylko część skontrolowanych jednostek opracowała programy bądź harmonogramy usuwania wad, przy czym realność przyjętych w nich założeń budziła wątpliwości, wobec przeważ formalnego, czy jednostronnego charakteru tych opracowań.</u>
<u xml:id="u-16.33" who="#ZbigniewZieliński">Na niezadowalającą współpracę stron wskazywały trudności jakie napotykało wiele spółdzielni mieszkaniowych w wyegzekwowywaniu od przedsiębiorstw budowlanych obowiązków w zakresie terminowego i skutecznego usuwania wad również w budynkach będących w okresie rękojmi. Przedsiębiorstwa bowiem niejednokrotnie domagały się zleceń na te roboty i warunkowały ich przyjęcie posiadaniem wolnej mocy produkcyjnej lub odstąpieniem przez spółdzielnie od egzekucji kar za nieterminowe usuwanie wad.</u>
<u xml:id="u-16.34" who="#ZbigniewZieliński">Ustalenia kontroli wykazały, że jakość produkowanych elementów ściennych była nadal nieodpowiednia. Nie przestrzegano przy tym powszechnie - ustalonych w decyzji nr 17 ministra budownictwa z 24.07.1981 r. - podstawowych zasad mających zdyscyplinować jakość produkcji, a zwłaszcza: rygorystycznej kontroli jakości wbudowywanych materiałów, międzyoperacyjnych odbiorów robót zanikających, kierowania do montażu tylko prefabrykatów odpowiadających w pełni wymogom jakości.</u>
<u xml:id="u-16.35" who="#ZbigniewZieliński">Niedostateczna jakość elementów ściennych była i może być, pomimo wdrożenia nowej normy cieplnej, istotną przyczyną przemarzania ścian zewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-16.36" who="#ZbigniewZieliński">Jak wynika z ustaleń kontroli elementy ścienne o rażąco złej jakości produkowano w zdecydowanej większości skontrolowanych przedsiębiorstw budowlano-montażowych.</u>
<u xml:id="u-16.37" who="#ZbigniewZieliński">Częstą przyczyną obniżania izolacyjności cieplnej elementów prefabrykowanych było stosowanie do ich produkcji nieodpowiednich jakościowo materiałów, zwłaszcza z wełny mineralnej. Niezadowalający był też zakres badań jakościowych przez laboratoria zakładowe, pomimo że materiały te dostarczane były najczęściej bez atestów. Stwierdzono również przypadki, gdy mimo negatywnych wyników badań zakwestionowane dostawy materiałów kierowano do produkcji prefabrykatów. Spośród 29 kombinatów i przedsiębiorstw budowlanych objętych kontrolą, w 21 stwierdzono nieprzestrzeganie, niekiedy rażące, warunków technicznych montażu elementów ściennych. Do szczególnie częstych nieprawidłowości w tym zakresie należy zaliczyć: montowanie elementów uszkodzonych, niewłaściwe izolowanie złączy ścian, niewłaściwe spoiny pionowe i poziome pomiędzy płytami, co utrudniało lub wręcz uniemożliwiało ich właściwe uszczelnienie.</u>
<u xml:id="u-16.38" who="#ZbigniewZieliński">Nieprawidłowościom tym sprzyjał brak skutecznej kontroli i nadzoru nad przebiegiem robót montażowych. W szczególności nie kontrolowano stanu elementów prefabrykowanych dostarczonych na budowy, nie dokonywano odbiorów „robót zanikających”, w tym związanych z uszczelnianiem złącz, nie prowadzono dzienników montażu budynków.</u>
<u xml:id="u-16.39" who="#ZbigniewZieliński">Wyniki kontroli w wojewódzkich zarządach (wydziałach) budownictwa świadczą, że często nie były w ogóle lub należycie koordynowane i nadzorowane działania przygotowawcze oraz roboty związane z usuwaniem wad.</u>
<u xml:id="u-16.40" who="#ZbigniewZieliński">Krytycznie należy też ocenić działalność wielu wojewódzkich zarządów (wydziałów) budownictwa w zakresie poprawy jakości budownictwa mieszkaniowego, a zwłaszcza nadzoru nad pracami zmierzającymi do poprawy izolacyjności cieplnej ścian zewnętrznych. Podkreślenia przede wszystkim wymaga, że niektóre wojewódzkie zarządy (wydziały) nie miały w ogóle lub pełnego czy prawidłowego rozeznania o skali i rodzaju występowania wad w budownictwie mieszkaniowym. Dotyczyło to zwłaszcza województw: gdańskiego, opolskiego, pilskiego, sieradzkiego i szczecińskiego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>