text_structure.xml 15.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli: marszałek Sejmu Stanisław Gucwa, wicemarszałek Zbigniew Gertych, przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów wicepremier Manfred Gorywoda, I zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Franciszek Kubiczek, wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli Bogdan Sawicki, pełnomocnik rządu ds. reformy gospodarczej - minister Władysław Baka, minister ds. cen Zdzisław Krasiński, minister gospodarki materiałowej Jerzy Woźniak, wiceminister finansów Witold Bień, wiceprezes Narodowego Banku Polskiego Zdzisław Pakuła, wiceprezes Głównego Urzędu Statystycznego Kazimierz Rusinek.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanKamiński">Chciałbym prosić o akceptację zmiany porządku dziennego. Na ostatnim naszym posiedzeniu rozpatrzyliśmy projekt ustawy o dostosowaniu przepisów niektórych ustaw określających funkcjonowanie gospodarki do uwarunkowań i potrzeb dalszego rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Do tego projektu, który został już przyjęty na wspólnym posiedzeniu naszej komisji z Komisją Prac Ustawodawczych oraz Komisją ds. Samorządu Pracowniczego Przedsiębiorstw, wpłynęła poprawka, która została uzgodniona z rządem i przedstawicielami OPZZ. Czego ona dotyczy? Otóż chcę przypomnieć, że w art. 33 ust. 2 pkt 3 ustawy o planowaniu społeczno-gospodarczym zostało sformułowane upoważnienie dla Rady Ministrów, w którym dopuszcza się możliwość wprowadzenia w niektórych zakładach w latach 1986–1990 podwyższonego wymiaru czasu pracy do 8 godzin na dobę i 46 godzin na tydzień. Poprawka polega na tym, aby rozporządzeniem Rady Ministrów nie dawać upoważnienia poszczególnym kierownikom zakładów do przedłużania czasu pracy, ale po konsultacji ze związkami zawodowymi ustalić listę zakładów, w których wymiar czasu pracy podwyższa się. Sprawa ta została uzgodniona z przedstawicielami rządu i OPZZ oraz zainteresowanymi komisjami sejmowymi. Czy ktoś z posłów ma obiekcje? Jeśli nie, to proponuję, abyśmy tę poprawkę, która jest merytorycznie uzasadniona i powinna ułatwić stosowanie tego przepisu, przyjęli.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanKamiński">Komisja jednogłośnie zaakceptowała tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanKamiński">Przechodzę do zasadniczego punktu naszego dzisiejszego posiedzenia, tj. sprawozdania z pracy komisji. Wszystkim posłom znana jest ocena pracy Sejmu bieżącej kadencji, ponieważ w klubach odbyły się zebrania poświęcone temu tematowi. Podkreślono trudne warunki, w jakich przyszło pracować. Wysoko zostały ocenione wyniki pracy Sejmu. Nie ma więc potrzeby uzasadniać szczególnej roli naszej komisji w tej kadencji, bo mieści się to w ogólnej ocenie pracy Sejmu. Chcę natomiast zwrócić uwagę na kilka spraw specyficznych w naszej pracy, a poruszonych w sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanKamiński">Myślę, że najistotniejszy jest fakt, iż komisja w pełni włączyła się w odnowę życia społeczno-gospodarczego, w dokonanie zasadniczych zmian w kierowaniu gospodarką narodową. Prace te przebiegały na trzech płaszczyznach. Pierwsza z nich, to prace nad planami społeczno-gospodarczymi i finansowymi oraz zmianami w systemie planowania społeczno-gospodarczego. Płaszczyzna druga dotyczy prac legislacyjnych. A trzecia, to prace analityczno-kontrolne. Jeśli chodzi o zmiany w systemie planowania i kierowania gospodarką narodową, to miały one charakter zasadniczy i polegały na odejściu od obligatoryjnego charakteru planów i systemu nakazowego oraz zastąpienia ich samodzielnością, samorządnością i samofinansowaniem się przedsiębiorstw. Te zasadnicze zmiany następowały przy braku doświadczenia w tym zakresie. Musieliśmy od nowa pracować nad systemami planistycznymi.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanKamiński">Uważam za konieczne przypomnienie zasady większego skoordynowania planów gospodarczych z planami finansowymi. Była to duża praca polegająca na znalezieniu praktycznych form współdziałania w ustalaniu planów i budżetu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JanKamiński">Po raz pierwszy komisja podjęła prace związane z kontrolą bilansów płatniczych, a także nad bieżącym funkcjonowaniem i efektywnością handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JanKamiński">Rzeczą bardzo istotną była ocena polityki inwestycyjnej, w tym budownictwa mieszkaniowego, a także dokonywanie okresowych ocen polityki gospodarczej z uwzględnieniem płac, cen i dochodów ludności.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JanKamiński">Wiele uwagi komisja poświęcała ocenie efektywności instrumentów ekonomicznych reformy gospodarczej. Niemało wysiłków kosztowało uchwalenie całego kompleksu ustaw szczególnie w 1982 r. i wielu innych ustaw o zasadniczym dla gospodarki znaczeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JanKamiński">Należy wreszcie zwrócić uwagę, że Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów brała udział w negocjacjach z przedstawicielami banków zachodnich, a także reprezentantami tamtejszych kół gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JanKamiński">Zgodnie z zaleceniem Prezydium Sejmu, komisja nasza powoływała w okresie prac nad projektami planów i budżetu oraz nad sprawozdaniami z ich wykonania zespoły międzykomisyjne. Zadaniem ich było rozpatrywanie tych projektów i planów w ujęciu problemowym. Prezentowane przez te zespoły wnioski i syntetyczne oceny nie były obciążone spojrzeniem „resortowym”. Komisja powoływała następujące zespoły: ds. budżetu państwa, ds. handlu zagranicznego i bilansu płatniczego, ds. inwestycji, ds. polityki społecznej państwa i ds. kompleksu żywnościowego. Myślę, że ta forma pracy pozwoliła na najbardziej obiektywne rozpatrzenie wniosków dotyczących planów i przedstawienia na plenarnym posiedzeniu właściwych poglądów nt. rozpatrywanych zagadnień.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JanKamiński">Podkreślenia wymaga wnikliwa i staranna działalność posłów przy ocenie poszczególnych części budżetu państwa i sprawozdań z ich wykonania, w częściach, które dotyczyły Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli, Urzędu ds. Cen, Głównego Urzędu Statystycznego, Urzędu Gospodarki Materiałowej, Narodowego Banku Polskiego. Chcemy dać wyraz temu w sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JanKamiński">W ramach prac o charakterze problemowym kierowaliśmy się wytycznymi IX Zjazdu PZPR, wskazaniami Prezydium Sejmu i wnioskami członków komisji oraz bieżącymi potrzebami dokonania oceny zaistniałych zjawisk społeczno-gospodarczych. Ważne miejsce wśród tematów podejmowanych przez komisje zajmowały te, które dotyczyły efektywności gospodarki narodowej, procesów inwestycyjnych, jakości produkcji, dotacji przedmiotowych i podmiotowych, polityki kształtowania cen, programów oszczędnościowego i przeciwdziałania inflacji. Komisja, rozpatrując sprawozdanie z wykonania budżetu państwa, analizowała realizację programów oszczędnościowego oraz przeciwdziałania inflacji i przedstawiała wnioski i uwagi na plenarnym posiedzeniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JanKamiński">Wrócę jeszcze do działań legislacyjnych. Wspólnie z Komisją Prac Ustawodawczych rozpatrywaliśmy 47 projektów ustaw, w tym tak ważnych jak: o planowaniu społeczno-gospodarczym, o cenach, o utworzeniu urzędu ministra ds. cen, o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych, o uprawnieniach do prowadzenia handlu zagranicznego, o przedsiębiorstwach państwowych, o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego. Rozpatrywaliśmy też projekty ustaw z zakresu gospodarki finansowej; prawo budżetowe, o zobowiązaniach podatkowych, karno-skarbowa, o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych i wiele innych. Należy podkreślić, że komisja przy rozpatrywaniu projektów ustaw często zwracała się o opinie do rzeczoznawców lub konsultowała projekty ustaw z organizacjami społecznymi i organami władzy terenowej. Ułatwiało to formułowanie ocen i wniosków.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#JanKamiński">Komisja odbyła w ciągu kadencji 170 posiedzeń, w tym 95 razem z innymi komisjami, rozpatrzyła 36 informacji Najwyższej Izby Kontroli, 32 opinie Rady Społeczno-Gospodarczej, 38 opinii Zespołu Doradców Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#JanKamiński">Chciałbym serdecznie podziękować marszałkowi Stanisławowi Gucwie za zainteresowanie pracami naszej komisji oraz wiele sugestii i rad, które pomogły nam w pracy. Dziękuję również za umożliwienie korzystania z opinii Zespołu Doradców Sejmowych. Były to analityczne materiały, które umożliwiły nam szersze i głębsze spojrzenie na złożoną rzeczywistość gospodarczą.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#JanKamiński">Składam serdeczne podziękowania wicemarszałkowi Zbigniewowi Gertychowi i to za jego występowanie w podwójnej roli: jako członka naszej komisji i wicemarszałka Sejmu, a także jako przewodniczącego Rady Społeczno-Gospodarczej. Bardzo zawsze ceniliśmy sobie opinie Rady Społeczno-Gospodarczej, czemu dawaliśmy częstokroć wyraz na posiedzeniach plenarnych Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#JanKamiński">Dziękuję serdecznie wicepremierowi M. Gorywodzie za wszechstronne materiały, które nam bardzo w naszych pracach pomagały. Za dobrą współpracę składam serdeczne podziękowania na ręce wiceministra W. Bienia ministrowi finansów. Wiceprezesowi Z. Pakule wyrażam najlepsze uznanie, zwłaszcza za okresowe oceny dotyczące sytuacji pieniężno-rynkowej, które trudno wprost przecenić. Również ministrowi J. Woźniakowi dziękuję za współdziałanie w realizacji programu oszczędnościowego i całokształt współpracy, wiceprezesowi K. Rusinkowi dziękuję serdecznie za bogaty serwis informacyjno-statystyczny. Słowa podziękowania należą się także ministrowi Z. Krasińskiemu za współpracę w dziedzinie cenotwórstwa.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#JanKamiński">Ze względu na szczególny charakter naszej współpracy na koniec pozostawiam podziękowania dla ministra Władysława Baki. Ocena sytuacji w wyniku wdrażania reformy gospodarczej wyrażona w przedkładanych nam przez jego biuro materiałach była bardzo pomocna komisji i pozwalała na skuteczniejsze tworzenie odpowiednich opinii i dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#JanKamiński">Gorąco chcę podziękować wiceprezesowi NIK B. Sawickiemu, który od początku brał udział w naszych posiedzeniach i zapewniał nam wnikliwe i rzetelne informacje.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#JanKamiński">Kończąc chciałbym serdecznie podziękować obywatelom posłom za ogromną obowiązkowość i udział w posiedzeniach. W naszej komisji nigdy nie brakowało quorum, choć zdarzało się, że posiedzenia odbywały się nawet w niedziele. Dziękuję również za wnikliwe rzetelne przygotowanie ocen i konstruktywne wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGucwa">Miło mi, że mogę brać udział w waszym końcowym posiedzeniu. Ja i członkowie Prezydium Sejmu mieliśmy świadomość, że waszej komisji przypadły do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia najważniejsze i najtrudniejsze problemy. Obok Komisji Prac Ustawodawczych, posiedzenia waszej komisji zajmowały najwięcej czasu i wymagały ogromnej wiedzy dotyczącej funkcjonowania mechanizmów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StanisławGucwa">W czasie tej kadencji rodziła się reforma gospodarcza. Były to problemy nowe. Trzeba podkreślić, że rząd i pełnomocnik rządu ds. reformy gospodarczej dołożyli starań, aby dokumenty przedkładane w Sejmie były czytelne i stanowiły przegląd podstawowych problemów gospodarczych. Ja sam podziwiałem waszą komisję za ogrom pracy i kompetencje.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#StanisławGucwa">Chciałem podkreślić szacunek dla waszej działalności i wyrazić wam podziękowanie za to, co zrobiliście w tej kadencji. 50% czasu posiedzeń plenarnych zajmowała problematyka ekonomiczna. Świadczy to o zainteresowaniu Sejmu tymi zagadnieniami oraz wadze, jaką rząd przywiązywał do tych spraw. Ale świadczy to też o tym, że nie wszystkie rozpatrywane projekty były na tyle dojrzałe, aby nie wymagały pracochłonnej obróbki.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#StanisławGucwa">Fakt, że nie wszystko nam wychodzi, że nie we wszystkich dziedzinach życia gospodarczego mamy sukcesy, odbija się na atmosferze politycznej w kraju i stąd biorą się głosy zwątpienia i zniecierpliwienia. Ta dziedzina życia wymaga jednak dużej cierpliwości, spokojnej analizy, wyważonych wniosków. Dlatego efekty tego co zrobiliśmy ujawnią się z całą siłą dopiero w następnej kadencji. Czyli była to praca absorbująca, natomiast jej efekty ujawniają się w wolniejszym tempie.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#StanisławGucwa">Sądzę, że ta tematyka będzie dominowała również w przyszłej kadencji. W tej dziedzinie trzeba się liczyć z dalszymi zmianami, które dzisiaj trudno jeszcze określić. Ta refleksja podyktowana jest faktem, iż musimy mieć świadomość, że w dziedzinie gospodarki trzeba się liczyć z wieloma problemami, które dadzą o sobie znać w postawach ludzi. Jeśli do tego zważyć, że działa opozycja, to niewątpliwie będą to okoliczności niekorzystne. Dlatego współpraca Sejmu z Komisją Planowania i reprezentowanymi tu resortami, musi być na tyle bliska, aby się wspomagać i szukać właściwych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#StanisławGucwa">Mimo sukcesów, o których dziś mówimy, możemy niestety odczuwać niedosyt w trzech sprawach: w sprawie deficytu budżetowego, inflacji i nierównowagi rynkowej. Ta ostatnia jest funkcją dwóch pierwszych. Na to wszystko rzutuje duży poziom dotacji budżetowych. Oceniając z perspektywy tych lat osiągnięcia sądzę, że akurat w tych dziedzinach byliśmy za mało konsekwentni. Działając z większą determinacją, zmniejszylibyśmy zapewne skalę tych zjawisk. W wielu sprawach dotacje są przesadne, albo wręcz niepotrzebne. Są to oczywiście sprawy względne - ocenne. Wspominam o tym dlatego, że kończymy kadencję i wasza komisja będzie adresowała wnioski do następców. Myślę więc, że o tych sprawach należy wyraźnie powiedzieć. Z odczuć i ze spotkań z wyborcami rysuje się pogląd, że już dawno w zakładach produkcyjnych nie mieliśmy tak tolerancyjnych stosunków jak obecnie. Brak reakcji administracji na różne negatywne zjawiska, takie np. jak nieuzasadniona absencja, niska dyscyplina pracy, zawiniona zła jakość itp. Trzeba więc szukać lepszych metod ograniczania tych negatywnych procesów. Zostawmy jednak tego rodzaju refleksje, bowiem dzisiejsze posiedzenie ma inny charakter. Jeśli pozwalam sobie na nie, to wynika to z troski o kształt naszej gospodarki, która zapewne i wam towarzyszy.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#StanisławGucwa">Kończąc chciałbym podziękować posłowi J. Kamińskiemu za sprawne kierowanie pracami komisji. Chciałbym podziękować również prezydium komisji i wszystkim posłom za ogromny wkład pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanKamiński">Myślę, że posłowie upoważnią mnie do podziękowania marszałkowi S. Gucwie za wysoką ocenę naszej pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanKamiński">Komisja przyjęła sprawozdanie jednomyślnie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>