text_structure.xml
26.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 grudnia 1979 r. Komisja Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, obradującą pad przewodnictwem posła Franciszka Sadurskiego (ZSL) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekt budżetu państwa na 1980 r. w częściach dotyczących: Sądu Najwyższego, Prokuratury Generalnej PRL, Urzędu ds. Kombatantów, Państwowego Arbitrażu Gospodarczego, Głównego Urzędu Prasy, Publikacji i Widowisk.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Sądu Najwyższego z I Prezesem Włodzimierzem Berutowiczem, Prokuratury Generalnej PRL z zastępcą prokuratora generalnego Romanem Stężewskim, Urzędu ds. Kombatantów z ministrem Mieczysławem Grudniem, Państwowego Arbitrażu Gospodarczego z wiceprezesem Czesławem Urą, Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z I zastępcą prezesa Edwardem Adamiakiem, Ministerstwa Finansów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W pierwszym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła projekt budżetu państwa na 1980 r. w części dotyczącej Sądu Najwyższego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Jerzy Zygmanowski (PZPR), który ocenił, że projekt preliminarza budżetowego Sądu Najwyższego na 1980 rok został opracowany w sposób oszczędny, stosownie do wytycznych rządu i zabezpiecza wykonanie ustawowych zadań Sądu Najwyższego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Najpoważniejszą pozycją w wydatkach bieżących jest osobowy fundusz płac, którego limit w projekcie planu jest o 1.238 tys. zł wyższy od przewidywanego wykonania roku bieżącego. Zwiększenie planowanych wydatków jest uzasadnione, ponieważ w ciągu bieżącego roku budżetowego decyzjami władz centralnych dokonane zostały korzystne zmiany etatowe i płacowe o istotnym znaczeniu dla pracy Sądu Najwyższego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Mówca przypomniał, że wielokrotnie na posiedzeniach Komisji zwracano uwagę, iż obciążenie pracą sędziów Sądu Najwyższego jest nadal bardzo wysokie. Dlatego z uznaniem należy przyjąć uchwałę Rady Państwa z 13 września 1979 r. zwiększającą w 1980 r. skład Sądu Najwyższego o 8 osób do łącznej liczby 112 sędziów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Za bardzo celowe mówca uznał wydatki przewidziane na komputeryzację orzecznictwa Sądu Najwyższego dla potrzeb sądownictwa powszechnego. Na aprobatę zasługują także planowane dotacje na inwestycje, m.in. na pokrycie kosztów aktualizacji dokumentacji na budowę nowego gmachu Sądu Najwyższego i zabezpieczenie niektórych robót przygotowawczych. Temat ten był już niejednokrotnie omawiany na posiedzeniach Komisji. Fakt, że na powyższe zadanie Skarb Państwa wydatkował już znaczne sumy i że Sąd Najwyższy pracuje w trudnych warunkach lokalowych, przemawia za tym, aby czynić przygotowania do wprowadzenia budowy nowego gmachu do planu 1981 r.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Na zakończenie poseł J. Zygmanowski wniósł o przyjęcie projektu budżetu z następującymi wnioskami:</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">1. należy w ciągu roku 1980 zabezpieczyć środki w osobowym funduszu płac na dodatkowe zatrudnienie 8 sędziów Sądu Najwyższego, zgodnie z Uchwałą Rady Państwa;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">2. należy rozważyć możliwość udzielenia Sądowi Najwyższemu kredytu antycypacyjnego z przeznaczeniem na udział w kosztach budowy stałej bazy dla wykonawcy nowego gmachu Sądu Najwyższego.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">I Prezes Sądu Najwyższego Włodzimierz Berutowicz: Podkreślił dobrą współpracę z Ministerstwem Finansów. Obecnie niezwykle ważne jest uzyskanie kredytu antycypacyjnego. Procedura postępowania w tej sprawie została ustalona. Bez decyzji nie można rozpocząć koniecznych prac przedcyklowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AntoniKorzycki">Popieram przedstawiony projekt budżetu. Czy sprawa Połańca trafiła na wokandę Sądu Najwyższego i jaka jest opinia w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławAntoszewski">Jak przedstawia się poruszona w materiałach sprawa etatowego zabezpieczenia podejmowanej komputeryzacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PawełDąbek">Czy we wszystkich województwach działają sądy wojewódzkie i czy mają odpowiednie warunki?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MariaKotlicka">Popieram wnioski posła referenta, w szczególności dotyczące kredytu antycypacyjnego. Sprawa budowy nowego gmachu Sądu Najwyższego powtarza się każdego roku. Nie można dopuścić, by urządzenia zbudowane już kosztem 15 mln zł uległy zniszczeniu wskutek przeciągania się terminu realizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JadwigaGiżyckaKoprowska">Z satysfakcją stwierdzam, że Sąd Najwyższy otrzymał dodatkowe etaty. Zdajemy sobie sprawę, jak ważną pracę wykonują sędziowie tego sądu. Budżet jest oszczędnie i starannie opracowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#FranciszekSadurski">Jak przedstawia się proporcja pracowników kancelaryjno-administracyjnych do liczby sędziów? Dobrze, że przybyło etatów sędziowskich, ale przecież proporcja ta i tak niekorzystna, uległa jeszcze pogorszeniu. Czy są jakieś możliwości poprawy? Ile spraw przypada miesięcznie na jednego sędziego?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WłodzimierzBerutowicz">Sprawa Połańca nie weszła jeszcze na wokandę Sądu Najwyższego.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WłodzimierzBerutowicz">Po rozmowach z Ministerstwem Finansów Sąd postanowił zadowolić się przyrostem etatów sędziowskich i wygospodarować etaty na potrzeby komputeryzacji.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WłodzimierzBerutowicz">W swej pracy sędziowie Sądu Najwyższego stykają się z wieloma trudnymi i doniosłymi społecznie problemami. Dotyczy to zwłaszcza spraw z dziedziny pracy i ubezpieczeń społecznych, wynalazczości i racjonalizacji. Obciążenie pracą sędziów jest duże; np. w Izbie Karnej jeden sędzia ma do przeczytania przeciętnie 6,9 tomów miesięcznie. Dlatego tak duże znaczenie ma poprawa warunków pracy.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WłodzimierzBerutowicz">Proporcja: pracownicy administracyjni-sędziowie nie jest zadowalająca. Przykładowo - w NRD prawie każdy sędzia ma swoją maszynistkę, a na dwóch sędziów przypada jeden konsultant. W ZSRR na jednego sędziego przypada 2 konsultantów mających wykształcenie sędziowskie. U nas - jeden konsultant na 5 sędziów. Należy dążyć do wzrostu kadry pomocniczej o wyższych kwalifikacjach prawniczych.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WłodzimierzBerutowicz">Komisja jednomyślnie przyjęła projekt budżetu Sądu Najwyższego wraz z wnioskami posła referenta i skierowała go do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#WłodzimierzBerutowicz">Koreferat poselski nt. projektu budżetu państwa w części dotyczącej Prokuratury Generalnej PRL przedstawiła poseł Jadwiga Giżycka-Koprowska (SD).</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#WłodzimierzBerutowicz">Posłanka podkreśliła, że organy Prokuratury podejmowały aktywne działania na rzecz zmniejszenia stanu zagrożenia najpoważniejszymi przestępstwami godzącymi w porządek publiczny oraz w prawa obywateli. Aktywność społeczna oraz bardziej prężna i zdecydowana działalność organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości w ostatnich latach przyniosła wiele pozytywnych następstw w zakresie pogłębiania socjalistycznej praworządności. Nastąpił spadek liczbowy w szeregu kategorii groźnych przestępstw kryminalnych, mających istotny wpływ na poczucie bezpieczeństwa obywateli.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#WłodzimierzBerutowicz">Przy znacznym zmniejszeniu zagrożenia przestępczością przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciwko porządkowi publicznemu, w latach 1978–1979 nastąpił wzrost liczby przestępstw skierowanych przeciwko mieniu społecznemu i indywidualnemu. W związku z tym Prokuratura koncentrowała swe wysiłki na przeciwdziałaniu i zwalczaniu przestępczości gospodarczej, a zwłaszcza aferowych zagarnięć mienia społecznego oraz niegospodarności i marnotrawstwa. Dążono m.in. do zwiększenia efektywności rewindykacji zagarniętego majątku społecznego oraz do pełniejszego wykorzystania przepisów prawa cywilnego w zakresie odpowiedzialności materialnej za wyrządzone w mieniu społecznym szkody.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#WłodzimierzBerutowicz">Obok ścigania karnego, głównym kierunkiem działalności Prokuratury była profilaktyka. Doskonalono formy i metody profilaktycznego oddziaływania, dążąc do lepszego niż dotychczas powiązania profilaktyki prokuratorskiej z działalnością innych układów państwowych i społecznych.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#WłodzimierzBerutowicz">Prokuratura nadal w szerokim zakresie uruchamia niezbędne środki prawne na rzecz ograniczenia alkoholizmu i pijaństwa (m.in. wnioski o zmniejszenie liczby punktów sprzedaży alkoholu, wnioski do komisji społeczno-lekarskich wobec nałogowych alkoholików) oraz dąży do dalszej poprawy zabezpieczenia materialnych interesów rodziny, przeciwdziałania demoralizacji dzieci oraz kształtowania prawidłowych postaw i zachowań młodzieży.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#WłodzimierzBerutowicz">Przedstawiając projekt budżetu Prokuratury na 1980 rok, posłanka stwierdziła, że został on opracowany przy uwzględnieniu zasady oszczędności w gospodarowaniu środkami finansowymi i materialnymi oraz że zabezpiecza realizację założonych celów merytorycznych.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławAntoszewski">Z dostarczonych materiałów wynika, że w ciągu trzech kwartałów roku 1979 w stosunku do analogicznego okresu roku 1978 nastąpił spadek liczby przestępstw o 5,3%. Spadek ten nie obejmuje jednak niektórych kategorii tzw. przestępczości gospodarczej, a w szczególności niegospodarności (wzrost o 19%). Rezultatem tych przestępstw były straty gospodarki narodowej w wysokości ponad 1.125,4 mln zł, co stanowi wzrost w okresie trzech kwartałów o ponad 116 mln zł w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Stan ten budzi niepokój społeczny. Z tego punktu widzenia należy uznać za trafne zaliczenie ochrony własności społecznej i interesów gospodarczych do pierwszoplanowych zadań Prokuratury. Budżet opracowany został przy zastosowaniu zasady oszczędności i racjonalności.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimieraGrzegorczyk">Zastanawia wysoki wzrost przestępczości gospodarczej. Czy istniejące kontrole nie spełniają swoich zadań? Czy wzrost niedoborów w mieniu społecznym nie jest spowodowany brakiem służb dozoru? W służbach tych powinny być obsadzone wszystkie etaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BarbaraSurma">Na spotkaniu z komisją profilaktyki społecznej przy jednym z komitetów blokowych pytano, czy wzrost przestępczości nie wiąże się ze wzrostem liczby warunkowo zwolnionych? W związku z przewidywaną nowelizacją KPA należy zaplanować odpowiedni wzrost etatów w Prokuraturze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JadwigaSkóra">Zjawisko wzrostu przestępczości jest różnie oceniane w społeczeństwie. W moim okręgu wyborczym panuje opinia, że wiąże się on ze wzrostem wykrywalności przestępstw. Popieram projekt budżetu. Projekt ten jest napisany mądrze, po gospodarsku.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MichałGrendys">Należy podkreślić solidne opracowanie projektu budżetu w powiązaniu z pełną propozycją programu działania Prokuratury. Ten program przeciwdziałania negatywnym zjawiskom, jest opracowany właściwie i celowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JadwigaGiżyckaKoprowska">Martwi i niepokoi wzrost przestępczości gospodarczej. Rośnie wprawdzie wykrywalność, ale kary nie dają efektu. Jedną z przyczyn przestępstw przeciwko mieniu społecznemu jest złe zabezpieczenie obiektów handlowych, zwłaszcza na terenach peryferyjnych. Przestępstwa aferowe dokonywane są w warunkach specyficznego klimatu - mówiąc obrazowo: jeszcze w zakładzie jest prokurator, a już zaczyna się działalność przestępcza. Potrzebne są głębsze analizy i wzmocnienie kontroli wewnętrznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#FranciszekSadurski">W związku z zamierzoną nowelizacją KPA wzrosną wprawdzie obowiązki prokuratury, nie zwalnia to jej jednak od sprawowania kontroli przestrzegania prawa. Czy w pracy Prokuratury przewiduje się przygotowanie do realizacji znowelizowanego Kodeksu? Czy w szczególności problematyka ta znajdzie wyraz w toku 13 kursów szkoleniowych, o których mowa w przedstawionym projekcie budżetu? Będą zapewne propozycje przesunięcia terminu wejścia w życie noweli do 1 stycznia 1981 r., jednakże należałoby przewidzieć potrzebę należytego przygotowania kadr.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RomanStężęwski">Wprawdzie w roku 1979 odnotowaliśmy spadek ogólnej liczby przestępstw, ale nastąpił wzrost przestępczości gospodarczej. Dotyczy to zwłaszcza przestępstw aferowych. O ile w roku ubiegłym było 645 tego rodzaju spraw, to w tym roku - 844. Rosną także kwoty. Z pewnością poprawia się wykrywalność, jednakże wciąż nie wiemy, jakie są faktyczne rozmiary tej przestępczości. Weźmy np. przestępstwa aferowe w CPN. Prowadzimy kontrolę w tym zakresie w 24 województwach sięgając 2–3 lata wstecz. Przykładowo biorąc, w województwie włocławskim mamy zarzuty w stosunku do ponad 600 kierowców, a właściwie nie wiadomo, czy 2–3 kierowców ze 100-tysięcznego miasta byłoby poza podejrzeniem. Badamy przy tym tylko jedną stację CPN, że względu na ograniczone możliwości kadrowe. Inny przykład: z wyliczeń władz gastronomicznych wynika, że obroty w czasie kontroli placówek rosną o 40–60%. O tyle więc uszczuplany jest budżet gospodarki narodowej, czyli szacunkowo mniej więcej 3,5 mld rocznie. Jest to jednak nie do uchwycenia.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#RomanStężęwski">Niewątpliwie kontrole wpływają korzystnie na ograniczenie liczby przestępstw, są jednak wciąż jeszcze niedoskonałe. Nie jest to praca przyjemna, niezbyt dobrze opłacana, zatrudnia się tam osoby mające nie najwyższe kwalifikacje.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#RomanStężęwski">Praktyka w zakresie warunkowych, przedterminowych zwolnień nie uległa zmianie. W roku 1980 i w latach następnych, podobnie jak dotychczas, będziemy prowadzili politykę surowego traktowania przestępców. Specjaliści twierdzą, że reedukacja pod wpływem kary ma zasięg ograniczony. Nie liczymy jednak na reedukację, lecz na odstraszającą funkcję kar. Dotyczy to przestępstw przeciwko mieniu, gwałtów ze szczególnym okrucieństwem, wypadków w stanie nietrzeźwym ze skutkiem śmiertelnym, niegospodarności i marnotrawstwa. W przypadku drobnych przestępstw należy stosować politykę bardziej niż dotąd liberalną - sięgać tylko w ostateczności do kary pozbawienia wolności. W 1979 r. w ciągu trzech kwartałów zastosowaliśmy warunkowe umorzenia w stosunku do 25 tys. sprawców. Niecałe 4% tych ludzi powraca do przestępstwa.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#RomanStężęwski">Nie planujemy w budżecie w zrostu etatów ani innych konsekwencji nowelizacji KPA. Wystąpimy po uchwaleniu nowelizacji o 150 etatów prokuratorskich i 50 etatów administracyjnych.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#RomanStężęwski">Komisja jednomyślnie przyjęła projekt budżetu i postanowiła przekazać go do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#RomanStężęwski">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła projekt budżetu Urzędu do Spraw Kombatantów. Wychodząc z oceny całokształtu dotychczasowej pracy Urzędu, poseł Paweł Dąbek (PZPR) podkreślił, że jest to instytucja operatywna, że jej działalność jest z każdym rokiem coraz bardziej odczuwalna i przyjmowana przez środowisko z aprobatą.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#RomanStężęwski">Podstawowym zadaniem Urzędu jest i będzie nadal opieka i udzielanie pomocy środowisku kombatanckiemu. Projekt budżetu w pełni uwzględnia realizację tego zadania. Dotacja dla Państwowego Funduszu Kombatantów i Więźniów Obozów Koncentracyjnych obejmuje całokształt pomocy socjalnej dla środowiska kombatanckiego, w tym wypłatę świadczeń emerytalnych i rentowych oraz budowę sanatoriów i domów kombatanta.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#RomanStężęwski">Urząd do Spraw Kombatantów podejmuje również innego typu inicjatywy na rzecz zaspokojenia potrzeb środowiska kombatanckiego. I tak, niezależnie od tego, że wszyscy kombatanci objęci są bezpłatną opieką powszechnej służby zdrowia - podjęto starania w celu dalszego zwiększania nad nimi opieki zdrowotnej. Większość wojewodów przyznało kombatantom ułatwienia w korzystaniu z opieki lekarskiej, w pięciu większych miastach wydzielone zostały przychodnie, w których kombatanci przyjmowani są w pierwszej kolejności. Zwiększono liczbę przyznawanych kombatantom skierowań do sanatoriów oraz na wczasy. W 1980 roku oddane zostanie do użytku pierwsze w kraju sanatorium kombatanta w Kołobrzegu.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#RomanStężęwski">Szczególną opieką otacza się kombatantów w podeszłym wieku, chorych lub samotnych (23% kombatantów stanowią osoby powyżej 70 lat, wśród których 6 tys. osób wymaga specjalnej opieki). Zadania w tym zakresie realizowane są m.in. przez angażowanie pielęgniarek środowiskowych i PCK, współdziałanie ze szkołami pomaturalnymi o kierunku medycznym. Wysiłek Urzędu koncentruje się na możliwie szybkiej realizacji decyzji rządu o zbudowaniu 5 domów kombatanta ze środków PFKiWOK oraz na inicjowaniu - w porozumieniu z Ministerstwem Zdrowia i Opieki Społecznej - budowy tego rodzaju domów ze środków NFOZ przez władze terenowe. Zainicjowano też budowę spółdzielczych domów kombatanta.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#RomanStężęwski">Poseł P. Dąbek konkludował, że projekt budżetu na rok 1980 jest słuszny i opracowany z troską o jak najbardziej racjonalną gospodarkę środkami finansowymi przeznaczonymi przez państwo na rzecz byłych bojowników walk o narodowe i społeczne wyzwolenie.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#RomanStężęwski">Poseł Franciszek Sielańczuk (PZPR) prosił o wyjaśnienie, co znaczy informacja w materiale Urzędu, że przeciętna wysokość niektórych rent zwykłych i rodzinnych ma wzrastać w przyszłym roku przeciętnie 5 bądź 2 zł miesięcznie, co stanowi kwotę żenująco małą.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#RomanStężęwski">Minister Mieczysław Grudzień wyjaśnił, że chodzi tu o wzrost przeciętny. W poszczególnych przypadkach sumy te mogą być znacznie większe. Łącznie w okresie lat 1974–79 średnia renta inwalidy wojskowego lub wojennego wzrosła z 1500 do 3350 zł, średnia renta przyznawana w trybie wyjątkowym (dla osób, które nie nabyły prawa do renty lub emerytury jakiegokolwiek typu) z 1300 do 2250 zł, a średnia renta rodzinna - z 900 do 1850 zł.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#RomanStężęwski">Przewodniczący Komisji poseł Franciszek Sadurski (ZSL) podkreślił wydatną pracę Urzędu na rzecz środowiska kombatanckiego. Bardzo dobrze układa się współpraca Komisji z Urzędem. Wszystkie wpływające podania, skargi czy odwołania, które Komisja przekazuje Urzędowi do rozpatrzenia, są tam analizowane bardzo wnikliwie i z reguły rozstrzygane pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#RomanStężęwski">Komisja przyjęła projekt budżetu państwa na rok 1980 w części dotyczącej Urzędu do Spraw Kombatantów.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#RomanStężęwski">Następnie Komisja rozpatrzyła projekt budżetu państwa na rok 1980 w części dotyczącej Państwowego Arbitrażu Gospodarczego. W koreferacie poseł Władysław Niemiec (ZSL) stwierdził m.in., że Państwowy Arbitraż Gospodarczy wykazuje coraz głębsze zainteresowanie problemami poszczególnych branż gospodarczych. Rozwija nowe formy współpracy z resortami gospodarczymi, zjednoczeniami i przedsiębiorstwami. Organizuje spotkania robocze, opracowuje analizy wybranych zagadnień. Dostarcza informacji samorządowi robotniczemu, kierownictwom jednostek gospodarczych i resortów, a także członkom Prezydium Rządu. Wśród realizacji zadań wiele wysiłku pochłania orzecznictwo i ściśle z tym związana działalność profilaktyczno-sygnalizacyjna.</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#RomanStężęwski">Podjęte w bieżącym roku przez Państwowy Arbitraż Gospodarczy działania doprowadziły w znacznym stopniu do uporządkowania rozliczeń z tytułu szkód transportowych, uaktywnienia komisji porozumiewawczych działających przy oddziałach PZU. Wyrazem tego jest także zmniejszenie sporów o nieznacznej wartości przedmiotu sporu. Według danych za pierwsze półrocze, notuje się spadek wpływu sporów w stosunku do okresu sprzed roku o około 5%, co stanowi 2977 sporów.</u>
<u xml:id="u-16.16" who="#RomanStężęwski">Podstawowe kierunki zadań Państwowego Arbitrażu Gospodarczego na 1980 r. zostały wytyczone prawidłowo. Będą one realizowane przy zatrudnieniu na poziomie roku 1979. Mimo wydatnego wzrostu zadań, stan etatów w stosunku do 1975 r. został zmniejszony o 22 etaty. Z przykrością wypada stwierdzić, że wnioski Sejmowej Komisji o przyznanie 25 etatów celem zatrudnienia aplikantów arbitrażowych nie zostały dotychczas uwzględnione - ani w budżecie na 1979, ani w projekcie na 1980 rok. Postulat ten poseł referent uznał za nadal aktualny.</u>
<u xml:id="u-16.17" who="#RomanStężęwski">Przewodniczący Komisji poseł Franciszek Sadurski (ZSL) pozytywnie ocenił działanie arbitrażu na rzecz ograniczenia liczby spraw o niewielkiej wartości sporu, prosząc o poinformowanie, jaka wartość uznawana jest za „niewielką”?</u>
<u xml:id="u-16.18" who="#RomanStężęwski">Wiceprezes Państwowego Arbitrażu Gospodarczego Czesław Ura odpowiedział, że za „niewielkie” arbitraż uważa spory nieprzekraczające wartości 3–5 tys. złotych; spraw takich jest kilkanaście procent. Arbitraż wnosi o wyłączenie spod orzecznictwa arbitrażowego spraw, w których wartość przedmiotu sporu nie osiąga 2 tys. zł, ale Ministerstwo Finansów nie zgodziło się na to ze względu na dyscyplinę finansową. W drodze roboczych kontaktów. Arbitraż nakłania zainteresowane instytucje, aby jak najwięcej spraw - zwłaszcza drobnych - załatwiać w sposób polubowny. Chodzi tu zwłaszcza o spory przedsiębiorstw transportowych z PZU.</u>
<u xml:id="u-16.19" who="#RomanStężęwski">Zdarzają się też sprawy duże, które także okazują się zbędne. Niedawno odbył się np. proces między dwoma przedsiębiorstwami - inwestorem a wykonawcą - gdzie wartość sporu wynosiła co prawda milion zł, ale roszczenie było już przedawnione, w związku z czym suma ta nie tylko nie mogła być zasądzona, ale jeszcze dodatkowo powód zapłacił około 50 tys. zł kosztów procesowych. Stało się tak, choć radca prawny tego przedsiębiorstwa uprzedzał dyrektora o stanie rzeczy. Przekazano odpowiednią informację właściwemu zjednoczeniu.</u>
<u xml:id="u-16.20" who="#RomanStężęwski">Wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów Jerzy Mirecki poinformował, że odstąpiono od wykonania decyzji Prezydium Rządu odbierającej Państwowemu Arbitrażowi Gospodarczemu 6 etatów w roku 1979 (w ramach zmniejszenia ogólnej liczby zatrudnionych w administracji państwowej). Ponadto w ostatnich dniach podjęto decyzję o przyznaniu z rezerwy budżetowej na rok 1980, 6 dodatkowych etatów dla aplikantów arbitrażowych.</u>
<u xml:id="u-16.21" who="#RomanStężęwski">Przewodniczący Komisji poseł Franciszek Sadurski (ZSL) podkreślił wagę problemu zmniejszenia liczby wnoszonych do organów arbitrażowych spraw drobnych. Wkład pracy komisji arbitrażowej w rozpoznanie sporu w zasadzie jest taki sam w przypadku sprawy dużej jak małej. Ograniczając postępowanie w niewielkich sprawach można będzie lepiej skupić się na rozpoznawaniu spraw poważniejszych oraz realizacji innych funkcji arbitrażu.</u>
<u xml:id="u-16.22" who="#RomanStężęwski">Komisja przyjęła projekt budżetu państwa na rok 1980 w części dotyczącej Państwowego Arbitrażu Gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-16.23" who="#RomanStężęwski">W ostatnim punkcie porządku dziennego, Komisja przyjęła projekt budżetu państwa na rok 1980 w części dotyczącej Głównego Urzędu Prasy, Publikacji i Widowisk. Referat w tej sprawie przedstawił poseł Witold Jarosiński (PZPR).</u>
<u xml:id="u-16.24" who="#RomanStężęwski">Na prośbę posła Alojzego Czarneckiego (SD) I zastępca prezesa Edward Adamiak poinformował o niektórych problemach pracy Urzędu w okresie ostatniego półrocza.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>