text_structure.xml 31.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 7 grudnia 1978 roku Komisja Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Sadurskiego (ZSL), rozpatrzyła projekty planu i budżetu na rok 1979 w częściach dotyczących: Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Sądu Najwyższego, Prokuratury i Państwowego Arbitrażu Gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z wiceministrem Mirosławem Milewskim, Prokuratury Generalnej z Prokuratorem Generalnym PRL Lucjanem Czubińskim, Sądu Najwyższego z I Prezesem Włodzimierzem Berutowiczem, Państwowego Arbitrażu Gospodarczego z wiceprezesem Czesławem Urą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli i Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu na 1979 r. w części dotyczącej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych przedstawił poseł Antoni Połowniak (PZPR) mówca stwierdził m.in., że rygory oszczędnościowe powinny być w stosunku do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nieco złagodzone. Nie powinno to dotyczyć ograniczenia zatrudniania funkcjonariuszy MO w niektórych województwach, zwłaszcza tam gdzie od lat występują wakaty. Podstawową przyczyną trudności w pozyskiwaniu kandydatów do służby w MO jest trudny i odpowiedzialny charakter pracy, wysokie wymagania stawiane tym funkcjonariuszom. Jednostki MO /zwłaszcza w województwach powstałych w roku 1975) będą miały możliwość uzupełnienia w koniecznych rozmiarach obsady stanowisk cywilnych, pomocniczych, niezbędnych ze względu na trwającą jeszcze organizację zaplecza technicznego, gospodarczego i socjalnego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Planowany fundusz osobowy przewidywany na 1979 r. zakłada utrzymanie płac na poziomie tegorocznym. Zapewniono jedynie wzrosty wynikające z awansów oraz ze zmian uposażenia z tytułu wysługi lat. W odpowiednim czasie powinna zostać jednak podjęta decyzja pozwalająca na dokonania awansów uznaniowych, w związku z 35-leciem PRL.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Rozmiary szkolenia i doskonalenia zawodowego zbliżone będą do tegorocznych. Ograniczone możliwości inwestycyjne MSW sprawiają jednak, że niektóre ze szkół będą miały nadal trudne warunki lokalowe.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Planowane dla MSW nakłady inwestycyjne na 1979 r. są zbyt niskie i spowoduje to zahamowanie tempa robót na niektórych obiektach oraz przesunięcie terminów rozpoczęcia części nowych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Znane ograniczenia w zaopatrzeniu materiałowym jednostek gospodarki uspołecznionej powodują istotne trudności w wyposażeniu jednostek MSW. Dotyczy to zarówno koniecznej wymiany zużytego sprzętu i urządzeń, jak i nieodzownej ze względu na dokonujący się postęp techniczny modernizacji i unowocześnienia wyposażenia. Ponownego rozważenia wymaga potrzeba wyposażenia MSW w pojazdy mechaniczne - milicja eksploatuje jeszcze około 400 „Warszaw”, które zdaniem NIK zakażają bezpieczeństwu ruchu drogowego. Rok 1979 będzie kolejnym etapem realizacji długookresowego programu rozbudowy łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Trudności w zakresie budownictwa socjalnego odnoszą się również do resortu spraw wewnętrznych, gdzie braki w zakresie bazy leczniczej i wczasowej są szczególnie duże. Otwarcie 8 poliklinik w nowoutworzonych województwach, w pomieszczeniach wyremontowanych i zaadaptowanych do tego celu, należy uznać za działanie doraźne i poszukiwać możliwości trwałego rozwiązania. Pracownicy MSW uczestniczą w ogólnopolskiej akcji gromadzenia środków na Narodowy Fundusz Ochrony Zdrowia. Na koncie resortowym tego funduszu znajduje się obecnie 123 mln zł. Ograniczenie inwestycyjne uniemożliwiają jednak wykorzystanie ich na budowę obiektów służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W r. 1979 koncentrować się będzie wysiłki na rozwiązywaniu problemów najbardziej nabrzmiałych i najpilniejszych. Na tym tle - stwierdził poseł A. Połowniak - projekt budżetu MSW jest proporcjonalny do aktualnych możliwości finansowych, inwestycyjnych i materiałowych państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W dalszej części swego wystąpienia mówca poinformował o niektórych problemach pożarnictwa, finansowanego z budżetów terenowych. Przewiduje się dalsze doskonalenie badań i ocen branżowych dotyczących zabezpieczenia przeciwpożarowego w poszczególnych działach gospodarki. Kontynuowana będzie praktyka rozpatrywania wybranych ocen branżowych przez międzyresortowy sztab ochrony przeciwpożarowej. Nadal poszerzane i polepszane będą te formy fachowej pomocy jakiej wojewódzkie i rejonowe komendy straży pożarnych udzielają urzędom miast i gmin. W działalności operacyjnej położony zostanie nacisk na doskonalenie jednolitego operacyjnego systemu działań ratowniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Kontynuowana będzie modernizacja technicznego wyposażenia stanowisk kierowania. Uzupełnione zostanie wyposażenie w sprzęt i środki gaśnicze. Prowadzone będą także prace nad ciągłym podnoszeniem poziomu przygotowania kadry pożarniczej.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Kontynuowane będą również wysiłki na rzecz poprawy zaopatrzenia w wodę. Ponad 13% miejscowości nie posiada jeszcze zasobów wodnych do celów gaśniczych, a w około 1/3 miejscowości zasoby te nie są wystarczające.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Uregulowanie pozycji prawnej funkcjonariuszy pożarnictwa stworzyło wprawdzie lepsze możliwości kształtowania racjonalnej polityki kadrowej, tym niemniej osiągniętego stanu nie można uznać za zadowalający.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Wyższa Oficerska Szkoła Pożarnicza w Warszawie realizuje zadania szkoleniowe i program prac naukowo-badawczych w wyjątkowo trudnych warunkach lokalowych. W 25 wojewódzkich ośrodkach szkolenia pożarniczego szkoli się rocznie 15 tys. szeregowców i podoficerów pożarnictwa oraz funkcyjnych straży ochotniczych. W projektach budżetów terenowych na r. 1979 wydatki w zakresie ochrony przeciwpożarowej wzrastają o 5,3% w stosunku do bieżącego roku. Na zakupy inwestycyjne i kapitalne remonty planuje się kwotę 700 mln zł. Preliminowane kwoty zabezpieczają potrzeby ochrony przeciwpożarowej na poziomie niezbędnym.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Poseł Franciszek Sadurski (ZSL) przypomniał, że na posiedzeniu w listopadzie br. Komisja zajmowała się sprawami pożarnictwa i wysunęła wówczas szereg uwag i wniosków.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Poseł Alojzy Czarnecki (SD) stwierdził, że rygor oszczędnościowy powinien zostać wobec budżetu MSW złagodzony. Wymaga tego specyfika pracy MSW. Mówca wskazał na znane mu trudności występujące w pracy milicji w Kołobrzegu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MichałGrendys">Poparł wnioski referenta. Możliwość przyznawania awansów uznaniowych powinna szczególnie uwzględniać sytuację resortu, którego działalność zabezpiecza spokój i bezpieczeństwo w państwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#FranciszekSadurski">Wyraził poparcie dla wniosku posła referenta o złagodzenie reżimu oszczędnościowego w przypadku MSW.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PawełDąbek">Przyłączając się do wniosków posła referenta, wskazał na znaczenie awansowania pracowników milicji w roku 35-lecia MO i SB. Mówca przypomniał, że pierwsza szkoła milicyjna, pierwsze zręby MO i ORMO powstały w Lublinie. Od kul wroga padło na Lubelszczyźnie około 3 tys. działaczy i pracowników resortu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PawełDąbek">Podkreślając ilościowe i jakościowe zmiany w funkcjonowaniu milicji i służby bezpieczeństwa mówca przypomniał że komisja w toku dotychczasowej pracy niejednokrotnie dokonywała merytorycznych ocen działalności resortu. Na podkreślenie zasługuje, oszczędna gospodarka środkami finansowymi przez resort spraw wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PawełDąbek">Wiceminister Spraw Wewnętrznych Mirosław Milewski podziękował Komisji za wysoką ocenę pracy resortu i zapewnił, że przydzielone środki będą wykorzystane dla umacniania w społeczeństwie poczucia bezpieczeństwa, ładu i porządku w kraju.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PawełDąbek">Komisja przyjęła projekt budżetu na 1979 r. w części dotyczącej MSW.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PawełDąbek">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła projekt budżetu Sądu Najwyższego.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PawełDąbek">Projekt omówiła poseł Otylia Gwiazdzińska (ZSL) mówczyni przedstawiła m.in. obciążenie pracą sędziów Sądu Najwyższego. Jest ono nadal bardzo wysokie, a warunki ich pracy w ostatnich latach uległy pogorszeniu m.in. przez zmniejszenie etatów administracyjnych, przy niezmienionej liczbie sędziów. Na 1979 rok zakłada się dalsze zmniejszenie stanu zatrudnienia pracowników administracji i obsługi. Szerokie zadania w zakresie podstawowej działalności judykatury sprawiają, że sędziowie w związku z niedostatecznym stanem zatrudnienia pracowników pomocniczych zmuszeni są do wykonywania prac pomocniczych kosztem działalności badawczej i koncepcyjnej.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PawełDąbek">Po stronie wydatków Sądu Najwyższego na rok przyszły jest ukształtowany na poziomie wykonania roku bieżącego. Nie przewidziano środków finansowych na kontynuację budowy gmachu Sądu Najwyższego, chociaż prace przygotowawcze zostały zakończone. Sąd Najwyższy - co podkreśliła komisja wielokrotnie w poprzednich latach - pracuje w trudnych warunkach lokalowych.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PawełDąbek">Poseł wystąpiła z wnioskiem o przyjęcie projektu budżetu Sądu Najwyższego na 1979 r.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AntoniPołowniak">Nawiązując do proporcji zatrudnienia pracowników administracyjnych i merytorycznych w Sądzie Najwyższym przypomniał, że komisja podejmowała już ten problem. Zmniejszenie liczby etatów administracyjnych stanowi pozorną oszczędność, ponieważ powoduje straty społeczne. - marnotrawstwo czasu wysokokwalifikowanych pracowników na wykonywanie prostych czynności administracyjnych. Potrzebne jest nowe wystąpienie w tej sprawie. Mimo znacznych trudności, nie jest to sytuacja, której nie można by rozwiązać. Chodzi nie tylko o parę etatów, ale o właściwe proporcje zatrudnienia w Sądzie Najwyższym. Znaczenie tych proporcji zostało dowiedzione w praktyce innych krajów, zwłaszcza krajów socjalistycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JadwigaGiżyckaKoprowska">Sprawa właściwej proporcji etatów sędziowskich do etatów pracowników administracyjnych ma szczególne znaczenie. W skali kraju 6 etatów nie wiele przecież znaczy, a może to wpłynąć na pracę Sądu. Pisma, dokumenty sporządzane w Sądzie powinny mieć należyty wygląd. Wymaga to pracy. Należy przypomnieć, że pracownicy administracyjni to także księgowi i sprzątaczki, a więc osoby niezwiązane z obsługą biurową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AdamKuć">Z informacji dostarczonej posłom wynika, że wpływy z tytułu działalności orzeczniczej (kary) równoważą wydatki Sądu. Jest on więc jak gdyby na własnym rozrachunku, nie powinien zatem mieć trudności z zatrudnieniem pracowników. Należy poprzeć dalsze prowadzenie prac przygotowawczych do budowy nowego gmachu dla Sądu i prowadzić tę budowę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BarbaraSurma">Podkreśliła trudności pracy Sądu związane ze szczupłą bazą lokalową. Budowa nowego gmachu powinna być kontynuowana; wydano już 15 mln zł. Komisja Planowania powinna uwzględnić istniejące potrzeby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#FranciszekSadurski">W projekcie budżetu Sądu przewidziano kwotę 1 mln zł na inwestycje. O jakie inwestycje chodzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WłodzimierzBerutowicz">Kwota ta przeznaczona jest na zakup samochodów i powielacza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyZygmanowski">Należy przyjąć wniosek, że obowiązki nałożone na Sąd Najwyższy zmuszają do zwiększenia stanu zatrudnienia i zmiany proporcji pracowników administracyjnych w stosunku do sędziów. Przyjmowanie do pracy administracyjnej wysoko wykwalifikowanych pracowników jest słuszne, ponieważ daje to wzrost wydajności i lepszą jakość pracy. Powinno to jednak być związane ze wzrostem funduszu płac, a tymczasem fundusz płac Sądu planowany na r. 1979 jest niższy od przewidywanego wykonania w tym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WłodzimierzBerutowicz">Obecny rok charakteryzuje się stabilizacją wpływu spraw. W ciągu ostatnich 2 lat wpływ spraw był znaczny, ale nie przybyło pracowników. Problemy Sądu wynikają więc nie z nieumiejętności zaradzenia trudnościom, ale z obiektywnych warunków. Fluktuacja dotyczy tylko maszynistek, kierowców i sprzątaczek. System delegowania do pracy w Sądzie Najwyższym sędziów niższych szczebli służy tylko doraźnemu łataniu braków kadrowych. Wnioski dotyczące oceny obecnego stanu etatowego Sądu Najwyższego wynikają także z proporcji liczby sędziów do liczby ludności: np. w Czechosłowacji jest 136 sędziów na 14 mln mieszkańców. Jeśli chodzi o proporcje pracowników administracyjnych i sędziów, to w Izbie Karnej na 42 sędziów jest 21 pracowników administracyjnych, w Izbie Cywilnej na 20 sędziów - 13 pracowników, w Izbie Pracy na 20 sędziów - 11 pracowników, w Izbie Pracy na 20 sędziów - 11 pracowników; 2 lata temu, kiedy kształtowały się te proporcje, było mniej spraw niż obecnie. W ZSRR jest 19 (+15 Prezesów Sądów Najwyższych Republik) sędziów Sądu Najwyższego, a 280 pracowników obsługi. Każdy sędzia Sądu Najwyższego korzysta z pomocy konsultanta z wyższym wykształceniem prawniczym, który przygotowuje potrzebne materiały.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WłodzimierzBerutowicz">Jeżeli chodzi o budowę nowego gmachu, to należy pamiętać, że każdą Izba winna mieć osobną salę obrad. Obecnie praca Sądu napotyka na poważne trudności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HenrykChmielewski">Ministerstwo Finansów wykonało decyzję Prezydium Rządu o zmniejszeniu o 2% stanu etatów administracyjnych na r. 1979. Dotyczy to także 1980 r. Motywy tej decyzji są znane; m.in. wiele prac w administracji zostało zmechanizowanych. Połowa wygospodarowanych funduszy zostaje w resortach, połowa powróci do resortów w postaci świadczeń. Sąd Najwyższy podlega Radzie Państwa, dlatego też postulaty dotyczące warunków działalności Sądu powinny być kierowane do Rady Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WłodzimierzBerutowicz">W zakresie technicznych warunków pracy, Sąd podjął współdziałanie ze Stołecznym Ośrodkiem Elektronicznej Techniki Obliczeniowej mającą na celu komputeryzację orzecznictwa, co obok możliwości znacznego zwiększenia szybkości uzyskania informacji o orzecznictwie także przez jednostki z terenu, pozwoliłoby zmniejszyć obsadę pracowników administracyjnych o 3 etaty. Innych usprawnień technicznych nie możemy obecnie przeprowadzić. Wdrożenie omawianego systemu wymaga dodatkowych środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#FranciszekSadurski">Stosunek Komisji do potrzeb Sądu jest jednoznacznie pozytywny. Sprawa warunków pracy Sądu ciągnie się jak wąż morski. Nie wątpimy, że ich poprawa jest niezbędna. Tak trudnych warunków pracy nie ma chyba Sąd Najwyższy w żadnym kraju. Wymaga rozważenia spraw zaangażowania Rady Państwa w te zagadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AntoniPołowniak">Należy raczej zwrócić się przez Radę Państwa do rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#FranciszekSadurski">Ministerstwo Finansów wykonało decyzję Prezydium Rządu w sposób mechaniczny. Są przecież instytucje, w których zmniejszenie etatów może być większe niż o 2%. Nie można wszystkich traktować jednakowo. Należy uznać za słuszny przynajmniej wniosek o pozostawienie Sądowi 6 etatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JerzyZygmuntowski">Wymaga rozważenia informacja Prezesa Sądu Najwyższego o elektronicznej technice obliczeniowej. Więcej strat powoduje niewykorzystywanie możliwości technicznych niż ich uruchomienie. Sprawę tę trzeba postawić jako wniosek Komisji i wprowadzić nowoczesną technikę do naszych Sądów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#FranciszekSadurski">Należy ten problem szczegółowo rozważyć. Komisja Prac Ustawodawczych ma podjąć to zagadnienie. Należałoby zatem działać wspólnie, włączając kierownictwo Sądu Najwyższego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WłodzimierzBerutowicz">Komputeryzacja aktów prawotwórczych została podjęta przez szefa Kancelarii Sejmu Ministra Świtałę. Jeśli chodzi o orzecznictwo Sądu Najwyższego, to wymaga ono odrębnej techniki. Nie rezygnujemy z tego kierunku działania w Sądzie, mamy nadzieję na uzyskanie środków na ten cel. Należałoby nawiązać kontakt z Komisją Prac Ustawodawczych.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#WłodzimierzBerutowicz">Komisja jednomyślnie postanowiła przedstawić Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów projekt budżetu Sądu Najwyższego wraz z opinią w sprawie utrzymania zatrudnienia pracowników administracji w Sądzie Najwyższym na dotychczasowym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#WłodzimierzBerutowicz">Przyjęto do wiadomości oświadczenie dyrektora departamentu Chmielewskiego, że Ministerstwo Finansów pokryje koszty komputeryzacji w Sądzie Najwyższym.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#WłodzimierzBerutowicz">W trzecim punkcie porządku dziennego. Komisja rozpatrzyła projekt budżetu Prokuratury Generalnej.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#WłodzimierzBerutowicz">Referat przedstawił poseł Alojzy Czarnecki (SD): Wspólnie z innymi organami Prokuratura kontynuować będzie działalność zmierzającą do dalszego umocnienia w kraju ładu, porządku i socjalistycznej praworządności, obniżenia stanu zagrożenia przestępstwami godzącymi w mienie społeczne, porządek publiczny oraz prawa i wolność obywateli. Szczególny nacisk położony zostanie na te odcinki życia, które mają decydujące znaczenie dla wykonania zadań społeczno-gospodarczych, a więc na przeciwdziałanie i zwalczanie przestępczości gospodarczej, w tym zwłaszcza aferowych zagarnięć mienia społecznego oraz niegospodarności i marnotrawstwa. Dużą wagę przywiązywać się będzie do zwiększania efektywności rewindykacji zagarniętego mienia społecznego.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#WłodzimierzBerutowicz">Organa Prokuratury przywiązywać będą dużą wagę do doskonalenia działalności profilaktycznej oraz form współdziałania ze społeczeństwem, z radami narodowymi i komitetami kontroli społecznej.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#WłodzimierzBerutowicz">Omawiając projekt preliminarza budżetowego Prokuratury, poseł A. Czarnecki podkreślił uwzględnienie w nim zasady oszczędności oraz racjonalności gospodarowania.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#WłodzimierzBerutowicz">Plan zatrudnienia na rok 1979 jest niższy od przewidywanego wykonania w tym na rok o 135 etatów (2%). Wycofanie tych etatów stanowi kolejny etap zmniejszania zatrudnienia w Prokuraturze (w latach 1975–77 stan zatrudnienia uległ zmniejszeniu o 216 etatów). Mówca wyraził wątpliwość, czy przy stale zmniejszającej się liczbie etatów Prokuratura będzie w stanie podołać wzrastającym z roku na rok zadaniom.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#WłodzimierzBerutowicz">Stwierdzając, że nie ma szans na budowę nowego gmachu dla Prokuratury Generalnej mówca proponował, aby przekazać Prokuraturze budynek zajmowany obecnie przez Polską Izbę Handlu Zagranicznego, która niedługo go opuści.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#WłodzimierzBerutowicz">W zakończeniu poseł A. Czarnecki wniósł o przyjęcie projektu budżetu Prokuratury Generalnej bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#WłodzimierzBerutowicz">Posłowie: Franciszek Sielańczuk (PZPR), Witold Jarosiński (PZPR) oraz Antoni Korzycki (ZSL) prosili o wyjaśnienie przyczyn wzrostu przestępczości w naszym kraju w ostatnich dwóch latach.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#WłodzimierzBerutowicz">Poseł Stefania Kamińska (PZPR) poparła wniosek posła referenta w sprawie niezmniejszania stanu zatrudnienia w jednostkach Prokuratury. Na spotkaniach poselskich wyborcy stale podkreślają potrzebę poprawy stanu bezpieczeństwa w kraju oraz przykładnego karania winnych naruszenia prawa. Ograniczenie liczby etatów uniemożliwi Prokuraturze właściwą realizację tych zadań.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#WłodzimierzBerutowicz">Jest niedobrze, że 30 prokuratur rejonowych nie posiada własnych pomieszczeń, a 9 prokuratur wojewódzkich nie może pracować w siedzibach swoich województw. Prokuratura Generalna powinna dodatkowo otrzymać budynek po PIHZ.</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#WłodzimierzBerutowicz">Poseł Michał Grendys (SD) wyraził zaniepokojenie perspektywą zmniejszenia etatów. Redukcje nie mogą dotyczyć jednostek Prokuratury, ani Milicji Obywatelskiej, których praca zabezpiecza nasze państwo przed przestępcami.</u>
          <u xml:id="u-20.15" who="#WłodzimierzBerutowicz">Poseł Jadwiga Giżycka-Koprowska (SD) poparła wniosek posła referenta w sprawie przekazania dodatkowego budynku Prokuraturze Generalnej. Prawidłowo działająca prokuratura wojewódzka powinna mieścić się w stolicy województwa, z uwagi na dobro interesantów. Od reorganizacji administracji terenowej minęło tyle czasu, że sprawę tę należało załatwić. Na ograniczenie liczby etatów - co posłanka uznała za niesłuszne - należy patrzeć również z punktu widzenia stałego wzrostu profilaktycznych zadań prokuratury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WitoldJarosiński">Prokuratura działa nie tylko na rzecz zwalczania przestępczości, ale także zwrotu zagarniętego mienia. Na ile proponowana redukcja etatów wpłynie na obniżenie się stopnia skuteczności działań organów Prokuratury w tym zakresie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LucjanCzubiński">Od dwu lat obserwujemy ponowny wzrost przestępczości. W roku 1977 o 6% w stosunku do roku poprzedniego, natomiast w okresie trzech kwartałów br. o 4,5% w porównaniu z analogicznym okresem roku 1977. Obserwujemy ten wzrost z niepokojem i staramy się mu przeciwdziałać. Profilaktyka winna tu polegać przede wszystkim na różnego rodzaju działaniach organizatorskich (lepsze zabezpieczenie piwnic, strychów, parkingów, kiosków itp.) oraz na stworzeniu właściwej społecznej atmosfery, niedopuszczającej do powstawania przestępstw.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#LucjanCzubiński">Bronimy się przed najłatwiejszym wytłumaczeniem przyczyn wzrostu przestępczości, z jakim niekiedy można się spotkać, że chodzi tu tylko o wzrost wykrywalności. Z pewnością ma to znaczenie, ale nie decydujące. Określony wpływ wywiera zwiększona aktywność przestępcza ludzi, wypuszczonych niedawno z więzień (m.in. spora grupa szczególnie zdegenerowanych recydywistów). Inne przyczyny, to klimat związany z liberalizacją wyroków sądowych, w tym także za poważne przestępstwa oraz regres w zakresie zwalczania alkoholizmu. Według ostatnich badań, wśród sprawców przestępstw najgroźniejszych powiększa się udział ludzi, którzy popełniali przestępstwo w stanie nietrzeźwym.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#LucjanCzubiński">Przestępczość jest wypadkową procesów zachodzących w całym społeczeństwie. Trzeba zwrócić uwagę, że przestępczość gospodarcza rosła także wtedy, gdy przestępczość innego rodzaju - malała. Dotyczy to zwłaszcza przestępczości aferowej. W bardzo wielu zakładach pracy brak jest należytej atmosfery, aby jej zapobiegać, o czym świadczy fakt powtórnego występowania dużych afer w tych samych zakładach pracy.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#LucjanCzubiński">Nie jest oczywiście tak, że mamy do czynienia z falą przestępstw, nad którą nie panujemy. Obecna sytuacja w dalszym ciągu jest lepsza od tej, jaka była pod koniec lat sześćdziesiątych. W tym roku zmniejszała się liczba przestępstw chuligańskich, przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciwko funkcjonariuszom publicznym. Stale wzrasta natomiast liczba przestępstw przeciwko mieniu, (tak społecznemu, jak i indywidualnemu) oraz przestępstw niegospodarności i łapownictwa.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#LucjanCzubiński">Prokurator Generalny zwrócił uwagę na znaczną poprawę w zakresie terminowości kończenia postępowania przygotowawczego w ustawowym terminie Jednego miesiąca z 40 do 60%. Inny ważny społecznie problem, gdzie można odnotować poważny postęp, to zmniejszenie się liczby osób przebywających w areszcie tymczasowym ponad rok.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#LucjanCzubiński">Ustosunkowując się do pozostałych pytań, Prokurator Generalny powiedział, że Prokuratura nie może nic poradzić na ograniczenie liczby etatów, ponieważ jest to decyzja o charakterze generalnym, choć niewątpliwie pogarsza to warunki i pomniejsza wyniki pracy Prokuratury.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#LucjanCzubiński">W związku z trudną sytuacją lokalową w terenie w najbliższym czasie zostaną podjęte decyzje w sprawie połączenia niektórych prokuratur rejonowych.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#LucjanCzubiński">Na wniosek przewodniczącego Komisji posła Franciszka Sadurskiego (ZSL), Komisja przyjęła projekt budżetu Prokuratury PRL bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#LucjanCzubiński">Równocześnie poseł F. Sadurski zaproponował poparcie wniosku referenta w sprawie przekazania Prokuraturze Generalnej budynku zajmowanego obecnie przez PIHZ.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#LucjanCzubiński">Poseł F. Sadurski wyraził podziękowanie dla pracowników Prokuratury, którzy współpracują z Komisją i Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości i dopomagają jej w wyjaśnieniu licznych pism i skarg dotyczących przeważnie zagadnień wymiaru sprawiedliwości. Prośby Komisji w tym zakresie realizowane są przez Prokuraturę zawsze z wielką życzliwością i starannością.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#LucjanCzubiński">W czwartym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła projekt budżetu Państwowego Arbitrażu Gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#LucjanCzubiński">Referat przedstawił poseł Stanisław Adamiak (ZSL): Mówca podkreślił, że w warunkach dynamicznego rozwoju gospodarczego kraju rozwija się proces specjalizacji i powiązań kooperacyjnych. Zwiększa się znaczenie należytego współdziałania jednostek gospodarczych. W rozwiniętym na szeroką skalę systemie umów powstają różnego rodzaju spory między kontrahentami: na tle projektowania i realizacji inwestycji, obrotu towarowego, przewozów, ubezpieczeń, kar umownych, odszkodowań itp. Prawidłowe rozstrzygnięcie sporu o zawarcie, ustalenie treści lub zmianę umowy w poważnym stopniu rzutuje na jej realizację.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#LucjanCzubiński">Istotny wpływ na prawidłowe kształtowanie stosunków między jednostkami gospodarczymi wywiera szeroka działalność profilaktyczno-sygnalizacyjna, a także współdziałanie arbitrażu w opracowaniu regulacji prawnych, usprawnianie działalności mediacyjnej prowadzonej przez jednostki nadrzędne, upowszechnienie znajomości prawa gospodarczego, doskonalenie obsługi prawnej.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#LucjanCzubiński">W wyniku rozpatrywanych sporów wysyłane są sygnalizacje jednostek organizacyjnych. Na podkreślenie zasługuje posługiwanie się przez Państwowy Arbitraż Gospodarczy kartami analitycznymi zakładanymi przy rozpatrywaniu poszczególnych sporów - dla dokonywania pogłębionych analiz zjawisk ujemnych, występujących w obrocie uspołecznionym.</u>
          <u xml:id="u-22.14" who="#LucjanCzubiński">Poseł S. Adamiak krytycznie ocenił przewidziane w projekcie zmniejszenie i tak już skromnego funduszu na krajowe podróże służbowe. Nie będzie można rozwijać dobrej praktyki organizowania wyjazdowych sesji komisji arbitrażowych w siedzibach urzędów wojewódzkich. Mówca podkreślił, że jeśli arbitrzy wyjeżdżają do poszczególnych województw w celu rozstrzygania sporów z danego terenu na miejscu, przy udziale członków zespołów orzekających z danego województwa, to społeczne koszty bardzo często są mniejsze.</u>
          <u xml:id="u-22.15" who="#LucjanCzubiński">Zmniejszenie bezosobowego funduszu płac negatywnie wpłynie na realizację planu szkolenia aplikantów radcowskich.</u>
          <u xml:id="u-22.16" who="#LucjanCzubiński">Poseł referent wskazał też na nieuwzględnienie w projekcie budżetu postulatów Komisji, uchwalonych w dniu 12 czerwcu br. w sprawie przyznania okręgowym komisjom arbitrażowym po jednym etacie na zatrudnienie aplikantów.</u>
          <u xml:id="u-22.17" who="#LucjanCzubiński">W zakończeniu poseł S. Adamiak wniósł o przyjęcie projektu budżetu Państwowego Arbitrażu Gospodarczego na rok 1979.</u>
          <u xml:id="u-22.18" who="#LucjanCzubiński">Na pytania posłów: Alojzego Czarneckiego (SD) oraz Pawła Dąbka (PZPR) odpowiedział wiceprezes Państwowego Arbitrażu Gospodarczego Czesław Ura.</u>
          <u xml:id="u-22.19" who="#LucjanCzubiński">Na wniosek przewodniczącego Komisji, posła Franciszka Sadurskiego (ZSL) Komisja przyjęła projekt budżetu na rok 1979 w części dotyczącej Państwowego Arbitrażu Gospodarczego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>