text_structure.xml
14.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 28 września 1976 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Kazimierza Raszkowskiego (PZPR), rozpatrzyła aktualne problemy w dziedzinie zatrudnienia i wykorzystania czasu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem Januszem Obodowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli oraz wicewojewoda wrocławski Danuta Wielelińska i dyrektor Wydziału Zatrudnienia Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu Stefan Skąpski.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Posłowie otrzymali materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych: zreferował je wiceminister Janusz Obodowski.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Przeciętne zatrudnienie w gospodarce uspołecznionej w okresie styczeń — sierpień 1976 r. - według wstępnych danych GUS — wynosiło 11.683,5 tys. osób. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego zatrudnienie wzrosło o 118,4 tys. osób, to jest o 1 proc. W stosunku do wielkości zatrudnienia określonej planem na 1976 r. a następnie zmienionej w wyniku realizacji postanowień Rady Ministrów, poziom zatrudnienia uzyskany w okresie 8 miesięcy br. jest niższy o około 69 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Przyrost zatrudnienia oraz tempo wzrostu są najniższe na przestrzeni lat 1972-1975.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W gospodarce uspołecznionej w okresie styczeń-czerwiec 1976r., w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, nastąpił spadek ilości dni nieprzepracowanych (bez urlopów) o około 3,8 proc., w tym: absencji chorobowej o ok. 5,0 proc. Na szczególną uwagę zasługuje systematyczny spadek liczby dni nieprzepracowanych z tytułu innych nieobecności usprawiedliwionych. Nieobecność nieusprawiedliwiona spadła w I kwartale br. o 15,4 proc., a w II kwartale br. o 20,9 proc.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Poprawa nastąpiła również w gospodarce godzinami nadliczbowymi, których liczba zmniejszyła się o 3,9 proc.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Zmniejszenie się absencji pracy i pewna poprawa gospodarki czasem pracy w 1976 r. jest wynikiem wielokierunkowych działań podejmowanych przez kolektywy zakładów pracy z inicjatywy Kierownictwa Partii i Rządu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Średnioroczna liczba wolnych miejsc pracy w okresie 8 miesięcy 1976 r. wynosiła 96 tys. (w tym 66 tys. dla mężczyzn i 30 tys. dla kobiet). Liczba osób zarejestrowanych poszukujących pracy kształtowała się na poziomie 18,6 tys. osób (w tym 14,9 tys. kobiet) i była wyższa zaledwie o 0,7 tys. (o 0,4 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem 1975 r.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Charakterystyczną cechą obecnej sytuacji jest spadek liczby osób poszukujących pracy w regionach dotychczas uważanych za zasobne w rezerwy rąk do pracy. Najliczniejszą grupę rejestrujących się w dużych ośrodkach miejskich stanowią pracownicy umysłowi, następnie pracownicy fizyczni bez kwalifikacji, głównie kobiety obarczone dziećmi, szukające zatrudnienia w chałupnictwie.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Założenia planowe na bieżącą 5-latkę oraz decyzje partyjno-rządowe w sprawie ujawniania i wykorzystywania rezerw w pracy wymaga...</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarianMatera">... wszystkie szczeble zaczadzania z uwzględnieniem specyfiki branżowej oraz wyboru odpowiednich do potrzeb środków działania.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarianMatera">Obok instrumentów ekonomicznych i planistycznych, cel ten spełniać będą programy realizacji polityki zatrudnienia, opracowywane przez resorty i urzędy wojewódzkie oraz zakładowe programy przyjęć do pracy nowych pracowników ze szczególnym uwzględnieniem przyjęć absolwentów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarianMatera">Uwagi podkomisji, która zbadała na terenie województwa toruńskiego, bydgoskiego i wrocławskiego niektóre problemy zatrudnienia przedstawiła poseł Zofia Ładyńska (PZPR). Szczególną uwagę podkomisja zwróciła na problemy fluktuacji załóg, adaptacji młodych pracowników, absencji chorobowej i dyscypliny pracy oraz związane z tymi problemami działania wydziałów do spraw zatrudnienia i zakładów pracy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarianMatera">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZuzannaPołaska">W niektórych przypadkach dyrektywy polityki ograniczania dynamiki zatrudnienia są rozumiane zbyt dosłownie, a realizacja ich prowadzi do szeregu.nieprawidłowości. Poszczególne zakłady -powinny uwzględnić rozmiar produkcji planowany na rok następny oraz zwrócić uwagę na skutki ograniczeń w dziedzinie zatrudnienia dla rozpoczętej już produkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AnnaKochanowska">W szkoleniu kadr dla przemysłu rolno-spożywczego nie uwzględnia się dostatecznie przegotowania średnich kadr technicznych i rozbudowy sieci zasadniczych szkół przyzakładowych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AnnaKochanowska">Decyzje w sprawie przekwalifikowania kadr podejmować należy z dużą rozwagą. Zdarza się np., że pracownice umysłowe w wieku przedemerytalnym przekwalifikuje się na robotnice fizyczne. Należałoby pomyśleć o takich formach przekwalifikowania, które pozwoliłyby prawidłowo realizować politykę racjonalnego zatrudnienia, nie wyrządzając jednocześnie szkód moralnych osobom zainteresowanym.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AnnaKochanowska">Nadal zastrzeżenia budzi sprawa zatrudnienia kadr z wyższym wykształceniem. Niedostateczna jeszcze preorientacja zawodowa młodzieży powoduje, że zainteresowanie oraz nabór na poszczególne kierunki studiów wyższych nie zawsze odpowiadają faktycznemu zapotrzebowaniu na absolwentów tych studiów (ostatnio np. biologia).</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AnnaKochanowska">Mniej uprzemysłowione województwa ponoszą duże, niewspółmierne do ich możliwości, koszty szkolenia kadr. Rozważyć trzeba by możliwości pomocy tym województwom ze strony terenów wysoko uprzemysłowionych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AnnaKochanowska">Obserwuje się nadal trudne warunki dojazdów do pracy. Równocześnie wielkie zakłady przemysłowe dysponujące własnymi środkami transportu, nie w pełni wykorzystują ten tabor. Autobus zakładowy dowozi do pracy nieraz tylko kilkunastu pracowników, podczas gdy kursujący na podobnej trasie PKS jest zatłoczony do granic możliwości.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AnnaKochanowska">W zbyt małym stopniu rozszerzamy szkolenie kadr dla działalności usługowej, mimo że jest to dziedzina, której rozwój jest społeczeństwu szczególnie potrzebny.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AnnaKochanowska">Ponieważ limity zatrudnienia oblicza się na rok następny na podstawie zatrudnienia z roku poprzedniego, małe zakłady pracy, w obawie przed zbyt niskim ustaleniem dla nich wskaźników zatrudnienia niechętnie zwalniają nawet tych pracowników, których dyscyplina pracy budzi wiele zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#AnnaKochanowska">Nie doceniamy ujemnego oddziaływania na załogi przestojów w pracy powodowanych przyczynami organizacyjnymi, niedostatkami kooperacji, nieterminowością dostaw surowców itp.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzRaszkowski">Przeprowadzona przez zespół poselski wizytacja Wydziału Zatrudnienia w Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu wykazała, że instytucje ta prawidłowo realizuje swoje funkcje. Wydział dysponuje dostatecznymi danymi dotyczącymi zakresu szkolenia na ich terenie, ilości absolwentów, zapotrzebowania zakładów pracy itp., aby móc prowadzić prawidłową politykę zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzRaszkowski">Polityka zatrudnienia w PAFAWAG'u - co wynika z obserwacji poselskich - nie budzi zastrzeżeń. Przeprowadzana stopniowo modernizacja tego zakładu pozwala na zmniejszanie stanu zatrudnienia. Na przykładzie PAFAWAG'u uwidocznił się jednak problem zatrudniania ludzi starszych, nie w pełni sprawnych fizycznie, bądź też osób, które w toku wieloletniej pracy w zakładzie utraciły zdrowie. Nie zawsze zakładowy Wydział Rehabilitacji Zawodowej jest w stanie pozytywnie rozwiązywać te sprawy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KazimierzRaszkowski">W wizytowanym przez posłów Spółdzielczym Zakładzie Odzieżowym im. 1 Maja, występuje zjawisko nadmiernej fluktuacji młodych pracownic, które podejmują, pracę w tym zakładzie bezpośrednio po Ukończeniu szkoły. Stwarza to zakładowi duże trudności, zwłaszcza, że 85 proc. stanu zatrudnienia - to kobiety. Młode pracownice z trudnością adaptują się do trudnymi w tym zakładzie warunków pracy.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KazimierzRaszkowski">Zespół poselski wizytował m.in. Hutę Metali Niekolorowych we Wrocławiu. Jest to zakład wzorcowy, zakład w którym wspólnym wysiłkiem załogi i kierownictwa stworzono warunki zmniejszające do minimum uciążliwości pracy w hucie. Uderza estetyka zakładu, bogactwo zieleni i kwiatów. W takim zakładzie nie występuje na ogół zjawisko fluktuacji kadr. Przykład ten może świadczyć, w jakim stopniu stabilność załóg jest określana atmosferą panującą w zakładzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EdwardSieradzki">W większym stopniu należy organizować kluby postępu technicznego, które odgrywają istotną rolę w zakresie edukacji technicznej pracowników.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#EdwardSieradzki">W toku doszkalania młodych pracowników w zakładach powinno się wyłaniać najlepszych, którzy rokują dobre perspektywy na przyszłość. Szerzej należałoby stosować system bodźców moralnych i materialnych w stosunku do pracowników debrze wywiązujących się ze swoich zadań.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#EdwardSieradzki">Zdarza się, że pracownicy uzyskujący zwolnieniu z powodu choroby zużytkowują czas na prywatną pracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZenonChudy">W wielu gałęziach przemysłu, można bez szkody dla produkcji zmniejszyć zatrudnienie m.in. poprzez wprowadzanie lepszej organizacji pracy. Natomiast sztywne egzekwowanie przepisów o zmniejszaniu stanu zatrudnienia w służbie zdrowia, nie ma żadnego uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarianMatera">Na przykładzie PAFWAG-u można stwierdzić jak dalece jeszcze niedoskonała jest działalność w dziedzinie zapewnieniu pracownikom dobrych warunków bhp. Brak odpowiednich, wygodnych w użyciu ochron dla oczu, uszu, dłoni itp.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MarianMatera">Niedostateczna również w stosunku do potrzeb jest działalność profilaktyczna przemysłowej służby zdrowia, m.in. zbyt mały odsetek załóg korzysta z profilaktycznego leczenia sanatoryjnego, nie bada się skutków dla zdrowia nowych urządzeń lub technologii produkcji.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MarianMatera">Hamulcem dla. nadmiernej fluktuacji kadr byłoby przestrzeganiu słusznego przepisu, mówiącego o tym, że pracownik zwalniający się na własną prośbą z jednego zakładu, nie może w okresie roku uzyskać w następnym miejscu zatrudnienia wyższego zarobku.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JózefaWojtkowska">Przy gminnych spółdzielniach istnieją tak zwane sklepy pomocnicze, których personel nie korzysta z przywilejów pracowniczych takich np. jak urlopy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JózefaWojtkowska">Dyrektor Zespołu NIK - Eugeniusz Polakowski: Przeprowadzona ostatnio kontrola zwolnień w kilku ZOZ wykazała, że część zwolnień od pracy nie jest dostatecznie udokumentowana. W tych warunkach trudność sprawia zorientowanie się, czy zwolnienia te były w pełni uzasadnione.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JózefaWojtkowska">Zespół NIK badał działanie służb pracowniczych -w zakładach pracy: i na rzecz obsługi przyszłych emerytów. Badania te wykazały znaczną ilość przypadków zbyt późnego podejmowania odpowiednich przygotowań.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JózefaWojtkowska">Na 40 skontrolowanych przez Zespół zakładów przemysłowych, w 27 ujawniono przypadki uchybień w dziedzinie racjonalnej polityki zatrudnienia i zasad wypłat z funduszu płac. W rezultacie uchybień w dokumentacji i ewidencji stwierdzono, że dla niektórych pracowników wypłaty z tytułu przepracowanych godzin nadliczbowych stały się stałym dodatkiem do płacy.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JózefaWojtkowska">Dużo zastrzeżeń wzbudza również sprawa norm pracy, które mimo unowocześniania parku maszynowego, nie są aktualizowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DanielaTeresaLiberadzka">Należałoby oczekiwać od resortu oceny, jak wydziały zatrudnienia oddziaływają na politykę szkolenia kadr oraz prawidłowe ich zatrudnienie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DanielaTeresaLiberadzka">Informację o organizacji pracy Wydziału Zatrudnienia Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu przedstawił dyrektor Urzędu Stefan Skąpski.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#DanielaTeresaLiberadzka">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych Janusz Obodowski.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#DanielaTeresaLiberadzka">Przewodniczący obradom poseł Kazimierz Raszkowski (PZPR) stwierdził m.in., że tak istotny problem, jakim jest racjonalizacja polityki zatrudnienia pozostanie nadal w centrum zainteresowań Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#DanielaTeresaLiberadzka">Komisja uchwaliła plan pracy na okres od października br. do września 1977 r.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>