text_structure.xml
10.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 10 czerwca 1976 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Ireny Sroczyńskiej (PZPR), rozpatrzyła sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu w r. 1975 w części dotyczącej Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrami Henrykiem Białczyńskim i Zygmuntem Dudzińskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Sprawozdawcą była poseł Zuzanna Połaska (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W 1975 roku zatrudnienie kształtowało się na poziomie przewidzianym w planie. Niższe niż w latach ubiegłych było tempo wzrostu zatrudnienia. Wzrost ten koncentrował się przede wszystkim w sferze produkcji materiałowej. Pozwoliło to osiągnąć ponadplanowy wzrost wydajności pracy i wzrost udziału wydajności pracy w przyroście produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W ciągu ubiegłego roku występowało zjawisko deficytu rąk do pracy. Na jedną zarejestrowaną osobę poszukującą pracy przypadało średnio rocznie w 1975 r. 6,4 wolnego miejsca pracy, z tego na jednego mężczyznę około 51 miejsc, natomiast na jedną kobietę poszukującą pracy przypadało średnio 2,4 wolne miejsca pracy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W rejonach, w których deficyt rąk roboczych odczuwany jest najdotkliwiej, rozważyć należałoby podjęcie przedsięwzięć umożliwiających szersze zatrudnienie kobiet w zawodach, w których jest to możliwe i dopuszczalne. Lepiej trzeba dostosowywać do zapotrzebowania gospodarki profil kształcenia zawodowego. Oprzeć się przy tym należy na wynikach przeglądu struktury i poziomu zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W sytuacji malejącego z roku na rok przyrostu siły roboczej, jednym z pierwszoplanowych zagadnień staje się właściwe wykorzystanie czasu pracy. Podjęte w 1975 r. decyzje, których efekty uwidoczniły się w IV kwartale, zahamowały wzrost absencji chorobowej, niemniej zagadnieniom zmniejszenia udziału czasu nieprzepracowanego w nominalnym czasie pracy należy w dalszym ciągu poświęcać wiele uwagi i konsekwentnie oceniać realizację programów zmierzających do poprawy sytuacji w tym zakresie. Niezbędne jest wzmożenie działań służących Szybszemu i bardziej efektywnemu wdrażaniu nowoczesnych metod wytwarzania polegających na mechanizacji i automatyzacji produkcji, wdrażaniu wniosków racjonalizatorskich i dalszym rozwijaniu ruchu na rzecz poprawy organizacji produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W ubiegłym roku dochody ludności z tytułu wynagrodzeń za pracę, w porównaniu do 1974 r., wzrosły o 13,6 proc. Średnia płaca wyniosła 3546 zł miesięcznie i była o 11 proc. wyższa niż w 1974 r.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W zakresie zabezpieczenia społecznego uwaga i działalność resortu koncentrowały się na dalszej poprawie sytuacji ludności w dziedzinie zwiększenia pieniężnych świadczeń społecznych. W 1975 roku świadczenia te wzrosły o 22 proc. Podwyżkami emerytalnymi i rentowymi objęto w 1975 r. ponad 1.700 tysięcy emerytów i rencistów, a koszt tych podwyżek wyniósł bez mała 2 mld złotych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Utworzony w ubiegłym roku fundusz alimentacyjny objął opieką ponad 58,9 tysięcy osób, a łączne wydatki w 1975 roku wyniosły 192 mld złotych, co świadczy o społecznej potrzebie istnienia tego funduszu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W ubiegłym roku obniżono wiek emerytalny dla kobiet i inwalidów, zwiększono świadczenia dla kombatantów i byłych więźniów obozów koncentracyjnych, wprowadzono w życie przepisy ustawy o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W ubiegłym roku zakładowy fundusz socjalny wzrósł o 11,5 mld złotych, co w przeliczeniu na jednego zatrudnionego - daje prawie jeden tysiąc złotych. Ponadto zakłady pracy wydatkują wielomiliardowe kwoty na dopłaty do hoteli i stołówek pracowniczych, dowóz pracowników i wyposażenie przemysłowej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Z czasów pracowniczych w 1975 r. skorzystało 5,3 mln osób, przy czym na 100 skierowań - 60 otrzymywali robotnicy.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Z wakacyjnego wypoczynku skorzystało 7,8 mln dzieci i młodzieży, co w porównaniu do roku 1974 stanowi wzrost o 13,4 proc.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Do niewątpliwych osiągnięć w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy należy spodek o ponad 10 proc. ilości wypadków przy pracy.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Resort w pełni wykonał planowano zadania i prawidłowo gospodarował przyznanymi mu środkami budżetowymi.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Barbara Andrejczyn (PZPR), Stanisław Rostworowski (bezp. Chrz. Stow. Społ.), Marian Matera (PZPR), Jadwiga Malinowska (PZPR), Kazimierz Raszkowski (PZPR), Edward Sieradzki (SD), Zofia Łęgowik (bezp.), Alicja Gołyska (ZSL), Józefa Wojtkowska (ZSL) i Jadwiga Becelewska (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych - Zygmunt Dudziński.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Szczególnie wiele uwagi poświęcono w dyskusji problemom polityki zatrudnienia i racjonalnego wykorzystania czasu pracy. M.in. poseł Kazimierz Raszkowski zwrócił uwagę na istotne znaczenie, jakie dla ujawnienia rezerw kadrowych i wykorzystania czasu pracy ma analiza usprawiedliwionej i nieusprawiedliwionej absencji. Z obserwacji wynika, że można by zmniejszyć absencję usprawiedliwioną poprzez lepsze dostosowanie do możliwości pracowników, godzin pracy różnych urzędów i instytucji. Absencję chorobową można by ograniczyć nasilając działalność profilaktyczną, a to uwarunkowane jest stabilizacją i zwiększeniem ilości personelu lekarskiego przemysłowej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Analizując stan wykorzystania czasu pracy poseł Zofia Łegowik wskazała na współzależność między dyscypliną pracy a punktualnością kursowania dowożących pracowników publicznych środków komunikacji, terminowością dostaw surowców i materiałów na stanowiska pracy, wyłączeniami energii elektrycznej itp.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono również różnym formom świadczeń socjalnych i prawidłowości funkcjonowania instytucji świadczących usługi w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Przewodnicząca Komisji - poseł Irena Sroczyńska (PZPR) stwierdziła, że przebieg dyskusji wskazuje, że Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych pomyślnie realizowało w ubiegłym roku zadania wynikające z uchwał VI Zjazdu Partii i z programu działania rządu w dziedzinie zatrudnienia, płac i zapewnienia coraz lepszych warunków socjalno-bytowych ludziom pracy.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Politykę zatrudnienia realizowano w warunkach wymagających nie rzadko przemieszczania kadr dla zapewnienia obsady nowopowstającym zakładom pracy. Osiągnięto znaczny postęp w gospodarce czasem pracy i uruchamianiu rezerw kadrowych. Konieczne jest jednak dalsze konsekwentne działanie w tym kierunku. Szczególnie wiele uwagi poświęcić trzeba likwidacji przyczyn przestoju, poprawie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków socjalnych załóg. Dążyć też trzeba do ograniczenia pracy w godzinach nadliczbowych. Rozważyć trzeba możliwość zatrudnienia kobiet na stanowiskach pracy dotąd dla nich niedostępnych, które obecnie, po zmechanizowaniu, mogłyby być przez kobiety zajmowane.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Rok ubiegły przyniósł dalszy wzrost płac. W toku dalszych regulacji dążyć należy do tego, by jak najbardziej konsekwentnie uzależniać poziom wynagrodzeń od osiąganych wyników i jakości pracy.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Znacznie wzrosły w roku ubiegłym świadczenia socjalne, stworzono fundusz alimentacyjny, obniżono wiek emerytalny kobiet i inwalidów. Dalsze wzbogacanie systemu tych świadczeń jest nadal ważnym problemem społecznym.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W ubiegłym roku wyższe były zakładowe fundusze socjalne i większa liczba osób korzystających z wypoczynku finansowego z tych funduszy. Wysoki był udział pracowników produkcyjnych wśród korzystających z zakładowych ośrodków wczasowych. Należy nadal doskonalić rozdział wszelkiego typu skierowań na wczasy.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Szybko rozwijają się różne formy wypoczynku dzieci i młodzieży. Idzie o to, by nie zaniedbując rozwoju kolonii i obozów letnich, zwrócić większą uwagę na organizację wypoczynku najmłodszych w miejscu zamieszkania. Będzie to dużą pomocą dla pracujących zawodowo kobiet.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">W dyskusji słusznie wskazywano na konieczność dalszego doskonalenia wdrażania kodeksu pracy, a zwłaszcza wyjaśniania roli komisji odwoławczych i udzielania im pomocy.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Należy pozytywnie ocenić zeszłoroczną działalność resortu pracy, płac i spraw socjalnych, podkreślając jego inicjatywy oraz gospodarowanie budżetem, Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1975 r. w części dotyczącej Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych. Opinię opracowaną w oparciu o przebieg obrad postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>